Tulp onderzoek in
DONDERDAG 5 OCTOBER 1933
Kerknieuws.
NED. HERV. KERK.
Beroepen: Te Dinteloord, C. B. Holland
te Putten (G.).
GERE1F. KERKEN.
Tweetal: Te Bergentheim, D. Middelkoop
te Mildam en W. Reinders te Overschild.
Te Den Haag-West (5de pred.pl.), G. Laar
man te Hilversum en J. L. van der Wolf te
Bussum.
Beroepen: Te Noordwyk aan Zee, B.
Eouma te Dirkshorn.
BEROEPINGSWERK
Te A Ik ma ar in de Ned. Herv. Gemeente
heelt het beroepingswerk nog steeds geen
voortgang, wegens het protest, ingediend door
een der rechtzinnige Kerkeraadsleden, ornaat
de lijst der confessioneele predikanten van den
Geref. Bond alleen was aanvaard.
HULPPREDIKERS.
Te Enter (O.) is door den Kerkeraad der
Ned. Hervormde Gemeente tot hulpprediker
benoemd de heer A. Oosterhaven, godsdienst
onderwijzer te Tzum.
GODSDIENSTONDERWIJS.
Te F y n a a r t is door den Kerkeraad der
Ned. Herv. Gemeente tot godsdienstonder
wijzer benoemd de heer A. J. Mast te
Stryen (Z.-H.).
AFSCHEID. BEVESTIGING, INTREDE
jMen schrijft ons:
Cand. A. van der Flier, van Utrecht,
werd Zondag jl. bevestigd als hulpprediker der
Ned. Herv. Gemeente door Dr. L. J. Cazemier,
aldaar, met Hand. 4:3 slot en deed intrede
als zoodanig met een predikatie over Ooll.
1 vs. 18.
Cand. M. de Goede, van Rotterdam,
deed Zondag jl., na bevestiging door Ds. F. A.
den Boeft, van Kralingen, intrede als predi
kant der Geref. Kerk van Capelle o. d. IJssel
met 1 Petr. 1 2225. Na de gebruikelijke
toespraken w.erd de nieuwe leeraar zelf toe
gesproken door den beveetiger namens de
Classis Rotterdam en door ouderl. K. de Rui
ter namens den Kerkeraad. Toegezongen werd
Psalm 121 4 en Psalm 134 3. De kerk was
beide malen vol.
Ds. T. Hoek ze ma heeft Zondag jl.,
wegens ingang van zijn emeritaat, voor de
Geref. Kerk van Nieuwolda (Gr.) afscheid ge
preekt met 2 Thess. 2:16 en 17. Hy sprak
over: „een biddende mensch", en wel: 1. tot
Wien het gebed uitgaat, 2. de grond waarop
bet rust, en 3. de zaken die in het gebed be
geerd worden. Aan het einde werd de schei
dende leeraar hartelijk toegesproken door
ouderl. A. Akkerman; Ds. J. Koppe, van Wa
genborgen, als consulent; Ds. H. van Dijk,
Herv; predikant, als vriend; Burgemeester R.
A. Cleveringa en het Schoolhoofd A. Th.
Voogd. Des middags heeft Ds. Hoekzema nog
afscheid genomen van de Kerk te Woldendorp,
die hij 35 jaar als consulent gediend heeft. In
totaal preekte Ds. Hoekzema 6560 maal en
wel doorgaans driemaal per Zondag.
Ds. H. Japchen preekte Zondag j.l.
afscheid voor de Ned. Herv. Gemeente van
Otterloo met Genesis 12 1. Aan het einde werd
de naar Doornspijk vertrekkende leeraar toe
gesproken door Ds. D. J. van der Graaf, van
Ede, waarnemend consulent van Otterloo. Toe
gezongen werd Psalm 1214.
Ds. D. S che e 1 e hoopt Zondag 3 Dec.
a.s. afscheid te nemen van de Geref. Kerk te
Middelburg en Maandag 18 December d.a.v.
zijn intrede te Assen te doen, na op Zondag
17 December bevestigd te zijn door Ds. A.
Scheele, van Kapelle-Bi'ezelinge.
DE DUITSCHE RIJKSBISSCHOP.
De Duitsche Rijksbisschop heeft verklaard,
dat hij om der wille van de relaties met de
autoriteiten zich te Berlijn moet vestigen,
doch daarbij zooveel mogelijk de Lutheratad
Wittenberg tot centrum van het leven der
Duitsche Rijkskerk maken wil.
INTERKERKELIJK 7
Te Mijdrecht aan den Hoef worden
zoo meldt men ons gedurende de winter
maanden in het gebouw der Chr. Nat. School
kerkdiensten gehouden, waarin zoowel Her
vormde als Gereformeerde predikanten zullen,
optreden.
DE BAPTISTEN
In Engeland Bedert 1633
In Nederland sedert 1843
Drie eeuwen is het thans geleden dat zich
to Londen eenige leden van do gemeente der
Independenten afscheidden en onder leiding
van den predikant Spilburg een nieuwe ge
meente stichtten. De Nederlandsche Bap
tisten-gemeente dateert van 1843, nadat Dr
Joh. Feisscr in 1841 onder den invloed van
Newton was gekomen en de Groninger theo
logie den rug toekeerde. Hij verwierp, gelijk
bekend is, den kinderdoop en werd deswege
in 1843 afgezet, waarna hij een kleine ge
meente stichtte. Sedert 1881 zijn de Baptis
ten-gemeenten jn ons land vereenigd in een
Unie; ten deele zijn zij ontstaan onder den
invloed van het Réveil, ten deele ook zijn
zij voortgekomen uit de Vrije Evangelische
gemeenten. Zij tellen nauwelijks 2000 leden.
Buiten ons land heeft het Baptisme een
veel grootcren omvang genomen; men telt
bijv. in Engeland ruim 3000 gemeenten met
ongeveer 420.800 leden. In Amerika, waar
de Puritein Roger Williams do stichter was,
zijn ongeveer zes millioen Baptisten, ver
deeld over 56.500 gemeenten. Zy hebben een
eigen Universiteit te Chicago en vormen er
niet minder dan acht verschillende groepen.
In Duitschland zijn slechts weinig Baptisten
43.000, over 225 gemeenten verdeeld. Verdei
zijn er in Zweden en Hongarije Baptisten
gemeenten: die in Rusland zijn uiteraard
door het Communisme in verdrukking ge
komen.
Tot hen, die in Engeland tijdens de rogee
ring van Karei II onder vervolging geleden
hebben, behoorde ook John Bunyan; de z.g.
Tolerantie-acte van Willem III maakte een
einde aan die vervolgingen.
De meest kenmerkende opvatting der Bap
tisten is de verwerping van den kinderdoop.
Echter zijn in vroeger tijden ook andere
opvattingen ingeslopen, die zelfs tot scheu
ring onder de Baptisten zelf aanleiding
gaven. Zoo heeft de bekende kanselredenaar
Spurgeon zich in 1887 van de Unie in En
geland afgescheiden, omdat deze de leer
der Drieëenheid had losgelaten en tal van
leden telde, die de rechtvaardigmaking door
het geloof loochenden. Daarentegen staan
de Noord-Amerikaansche Baptisten dichter
bij de Calvinistische levensbeschouwing;
ook in hun gemeenten echter wordt de kin
derdoop verworpen.
Deze verwerping is al zeer oud; de kerk
vader Tertullianus trad in de tweede eeuw
reeds als tegenstander op. De Pelagianen
hechtten evenmin waarde aan den kinder
doop. In latere eeuwen waren 't de Weder-
doopers en de Labadisten die er zich tegen
verzetten. Hoewel één in de verwerping van
den kinderdoop en de vervanging daarvan
door den vohvassenendoop (met onderdom
peling), hebben de Baptisten-gemeenten
toch nogal uiteenloopende opvattingen, die
bovendien gevoerd hebben tot zeer ver af
wijkende meeningen. Het verst gaan zeker
wel de Unitarian Baptists in Amerika, die
de verzoening door Jezus Christus en de
leer der Drieëenh'eld verwerpen.
Kenmerkend voor het Amerikaansche Bap
tisme (in 1639 werd de eerste gemeente ge
sticht te Providence) is zijn groot aandeel
in de Zending, maar nog meer kenmerkend,
dat er in Amerika een groep... anti-mission-
nair Baptists bestaat Ook de Duitsche Bap
tisten, die in 1934 hun 100-jarig bestaan als
zelfstandige gemeenten herdenken, achten
de Zending een onmisbaar deel van hun
gemeentelijke praktijk.
GEREFORMEERDE BOND
Blijkens de „Waarheidsvriend" is er voor
den Geref. Bond tot verdediging en verbrei
ding van de Waarheid in de Ned. Herv. (Geref.)
Kerk, zyn orgaan en fondsen een Comité van
Actie gevormd, bestaande uit: P. Brinkers,
Zach. Jansestraat 1, te Utrecht, voorz.; P. J.
W. Maarleveld, Arn. Hoogvlietstraat 39, te
VIaardingen, fleer.; Z. H. de Groot te Rotter
dam, penn. Ds. J. Goslinga, van Utrecht, treedt
als mentor op.
MANNENVEREENIGINGEN
De Bond van Geref. Mannenvereenigingen
in Nederland, houdt zijn e.v. Bondsvergadering
op Woensdag 27 Juni 1934 te Zwolle.
JEUGDDIENSTEN
Te Amsterdam-Zuid heeft de Ker
keraad der Geref. Kerk in Hersteld Verband,
naar de „Stand." meldt, met bijna algemeene
stemmen besloten, een poging met jeugddien
sten te wagen. In den loop van een jaar zal
hij vier jeugddiensten doen houden.
KERKGEBOUWEN
Te Utrecht heeft de onlangs geïnsti
tueerde Vrije Evangelische Gemeente Zondag
avond in gebruik genomen voor haar wekelyk-
sche godsdienstoefeningen een vergaderzaal,
welke gebouwd werd op het terrein van het
gebouw voor Chr. Soc. Belangen.
ZAKBIJBELBOND
De jaarvergadering van den Zakbïjbelbond is
uitgeschreven tegen Woensdag 11 October a.s.
om 11 uur in de zijzaal der Weteringkerk, (3de
Weteringdwarsstraat 20) te Amsterdam. Be
langstellenden hebben tót deze vergadering
vrijen toegang. Aan de jaarvergadering gaat
Dinsdagavond te voren een aan dit doel ge
wijde stichtelijke samenkomst vooraf, in welke
hopen te spreken: Ds. P. van Vliet te Amster
dam; mej., J. van der Marsch te Den Haag en
Ds. J. Dallinga, eveneens te Den Haag.
BIJBELSCH DAGBOEK.
Dezer dagen zal van Dr. B. Wielenga
bij den uitgever J. H. Kok te Kampen een
Bijbelsch dagboek „Verborgen schatten'' het
licht zien, waarvan het uitlegkundig element
boven het toepasselijke overwegend zal zijn.
In mediaties of Schriftbeschouwingen over
heel onbekende Bijbelteksten en over veel
teksten, welker eigenlijke, diepere zin door
onjuiste vertaling steeds omhuld bleef, wil de
schrijver laten zien „schatten" aan openbarings
gedachten.
GIFTEN EN LEGATEN
Te N ij m e g e n heeft mej. G. J. S. aan de
Ned. Hervormde Gemeente f 5000 overgemaakt
ten bate van het gewone onderhoud van de
Groote Kerk en aan de Diaconie, zoomede aan
die van de Ned. Herv. Gemeente te Coevor-
d e n ieder f 1000 voor het onderhoud van een
familiegraf. Tevens heeft zij f 5000 gelegateerd
aan het Wilhelmina-ziekenhuis te Nijmegen.
Alle makingen zijn vrij van rechten.
ZENDING
Te A a 11 e n in de Oosterkerk wordt Don
derdag 12 October a.s. een Zendingsdag gehou
den vanwege de Geref. Kerken in de Classis
Zutphen. Sprekers zullen zijn Ds. Th. Kuipers,
van Djogjacarta; Ds. L. Netelenbos, van Hil
versum, voorheen te Wonosobo; Ds. M. A. van
Pernis, van Doetinchem; De. G. van Reenen,
beroepen miss. pred. te Djogjacarta; Ds. Jac.
van Nes, van Den Haag. en Ds. Th. Delleman,
van Aalten.
Schoolnieuws.
TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT
Bij de Afdeeling Handteekenen is de ama
nuensis L. J. Suyker in verband met zyn
zilveren jubileum gehuldigd.
Mr. G. van Baren, plaatsvervangend presi
dent-curator, sprak met veel waardeering over
de getrouwe plichtsbetrachting van den jubi
laris en wees er op hoezeer zyn arbeid op prijs
wordt gesteld. Voorts spraken: Prof. Dr. J.
G. Rutgers, namens den Senaat; Prof. Huib
Luns, uit naam van de Afdeeling, namens ve
len een fraai dressoir aanbiedend; Prof. A. F.
Gips, oud-hoogleeraar, die vele jaren met den
heer Suyker heeft gewerkt; C. J. Mension, as
sistent H. Lammers, voorzitter van de bouw
kundige afdeeling van het Gezelschap Practi-
sche Studie, W. Tersmette en W. Esseling.
RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN
Naar het „Hbl." verneemt, zal t°t opvolger
van wylen Prof. Mr. C. van Vollenhoven als
hoogleeraar in het adatrecht van Ned.-Indië,
het staats- en administratief recht van Ned.-
Indië, Suriname en Curasao aan de Rijksuni
versiteit te Leiden benoemd worden Prof. Dr.
J. H. A. Logemann, hoogleeraar aan de
Rechtshoogeschool te Batavia.
BUITENLANDSCHE STUDENTEN
De Minister van Onderwys heeft aan den
rector-magnificus der Rijksuniversiteit te
Groningen doen weten, dat er tegen in
schrijving van buitenlanders als student aan
deze Universiteit, voor zoover het de Facul
teiten der Godgeleerdheid, der Rechtsgeleerd
heid en der Letteren en Wijsbegeerte betreft,
geen bezwaar bestaat.
SCHOOLTOEZICHT
M. J. van Alphen deVeer. Met ingang
van 1 Januari a.s. is op zyn verzoek eervol
ontslag verleend als Inspecteur van het Nij
verheidsonderwijs aan M. J. van Alphen de
Veer te Bilthoven, met dankbetuiging voor de
aan den lande bewezen diensten.
De heer Van Alphen de Veer is sinds 1913
belast met het toezicht op de Zeevaart-, Vis-
scherij- en Binnenvaartscholen.
ONDERWIJZERSBENOEMINGEN.
Ba arn (Herv. U.L.O.-School, hoofd P. de
Jon-r), S. Sirierius te Katwyk aan Zee.
Vlaardingen (Groen van Prinsterer-
school voor U.L.O., Parkweg 4, hoofd P. J.
van der Schaar), F. J. van Dam te Nijmegen.
Aang.
SCHOOLJUBILEUM
Te Leerdam zal op Maandagavond 9 Oc
tober a.s. een herdenkingssamenkomst worden
gehouden ter gelegenheid van het 40-jarig be
staan van het Chr. onderwijs aldaar. Als spre
kers zullen optreden de heer G. R. Sterk, van
Leerdam; Ds. J. Goslinga, van Utrecht; en Ds.
J. E. Reyenga, van Ureterp. Deze bijeenkomst
is alleen teogankelyk voor genoodigden.
.CHR. ONDERWIJZERS IN OVERIJSEL
Op de vergadering van de Chr. Onderwij
zers en Onderwijzeressen in de provincie Over
ijssel, welke D.V. 12 October a.s. in „Odéon",
Blij markt Ve Zwolle, zal worden gehouden,
zal Dr. A. van Deursen, van Groningen,
spreken over het onderwerp: „Hoe kwamen de
Indianen in Amerika?" Aan de hand van het
volgende schema, zal hy zijn onderwerp behan-
1. De Indianen van Amerika moeten van
elders zijn gekomen, want ale men dat niet
aanneemt, zou men zich moeten voorstellen:
A. als men vasthoudt aan de Openbaring: 1.
dat het Paradijs in Amerika is geweest, of 2.
dat er Preadamieten zijn geweest. B. Als men
niet uitgaat van Bijbelsche gegevens, zou men
tot de stelling moeten komen: 3. dat in Ame
rika de oudste menschheid is geweest; of 4
dat men de monogenese ontkent. Tegen al deze
onderstellingen ry'zen zulke ernstige beden
kingen, dat men ze moet verwerpen. Dus moe
ten de Indianen van eldens zijn gekomen.
2. Voor de vraag, vanwaar de Indianen
kwamen, is beslissend het antwoord op deze
vraag: Zijn de Indianen een eenheid, of niet?
3. Is het mogelijk de Indianen terug te
voeren tot bepaalde historische gebeurtenis
sen (zooals in het boek Mormon), of tot een
bepaald volk? Zyn de Indianen de Tien stam
men Israels?
4. Welke wegen hebben de voorvaderen der
Indianen genomen? Vanwaar kwamen zy? Is
er ook reden om te onderstellen, dat zy uit
Oceanië hun oorsprong hebben, zooals onder
zoekers als Rivet aannemen?
CHR. ONDERWIJS-ACHTERLIJKE
KINDEREN
Te Utrecht wordt Zaterdag 21 October
a.s. in „Terminus", een vergadering gehouden
door de Vereeniging tot bevordering van het
Chr. Onderwys aan achterlijke en zenuwzwak-
ke kinderen. De heer J. de Graaff, hoofd eener
Chr. School voor B.L.O. in de Vijverhofstraat
te Rotterdam, zal een lezing houden, over:
„De theorie van het kinderspel". Hy zal daar-
by uitgaan van de volgende stellingen:
1. Daar de Schrift ons niets aangaande de
theorie van het spel openbaart, moeten wy
trachten, deze op te bouwen door waarneming
en nadenken.
2. Van de zyde van het kind bezien, schynt
ons de kracbtoverschottheorie van Spencer de
meest aannemelijke. We moeten echter dit
krachtoverschot zoowel op geestelijk alfl op
lichamelijk gebied aannemen,
8. Van de zyde van den Schepper bezien,
kunnen we de oefeningfltheorie van Groos aan-
4. Als er, wat moeilijk te bewyzen is, eeni
ge waarheid ligt in de atavistische theorie van
Stanley Hall, betreft dit alleen de volgorde
van de spelen en het katharsis-moment.
5. De ontspanningstheorie is in stryd met
de ervaring. De afwisselingstheorie grondt
zich op wat iets bijkomstigs kan zyn, niet al
leen in het spel, maar ook m iederen arbeid.
6. Door bet aanvaarden van de theorieën
van Spencer en Groos blijven we in overeen
stemming met waarheden, oms in de Schrift
geopenbaard (o.a. Deut. 32 S5 en Jesaja
10:7) en met de ervaring en kunnen de
meeste verschijnselen bevredigend worden ver
klaard.
TELLING VAN SCHOOLGAANDE
KINDEREN.
De Minister van Onderwys heeft den inspec
teurs van het L. O. een circulaire gezonden,
waarin de opmerking voorkomt, dat bij de
toepassing van het zesde en zevende lid vaa
art. 28 der L. O.-wet (de leerlingenschaal)
voor scholen, welke ook door tijdelijke aan
wezige schippers- en kramerskinderen worden
bezocht, niet de juiste wijze van telling van
deze kinderen wordt gevolgd. Het „als wer
kelijk schoolgaand bekend staan" kan toch
voor deze kinderen, die de school slechts kort
en ongeregeld bezoeken, niet anders dan door
de aanwezigheid in school worden vastgesteld.
Het als leerling ingeschreven zijn is daarvoor
niet voldoende. Voor de opgave van het aantal
leerlingen op de in de wet genoemde teldata
moet daarom het aantal ty del ijk aanwezige
schippers- en kramerskinderen afzonderlijk
worden beoordeeM. Dit kan geschieden door
voor eiken teldatum tot grondslag te nemen
het gemiddelde van het aantal dezer leerlin
gen, dat inderdaad aanwezig is geweest op dé
schooldagen van het afgeloopen kwartaal.
Bij de vermelding van het totaal aantal
leerlingen op eiken teldatum behoort dan
afzonderlijk te worden aangegeven, hoeveel
schippers- en kramerskinderen in dit totaal
aantal zyn begrepen.
De inspecteurs hebben het vorenstaande
reeds ter kennis van de Gemeente- en School
besturen gebracht.
PROMOTIES
RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN. Gepro
moveerd Is tot Doctor in de Geneeskunde, op
proefschrift getiteld: „Nephelometrisch eerum-
ondcrzock". de heer G. A. Rademaker, geboren
GEM. UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM. Ge
promoveerd zUn tot Doctor in de Wis- en Na
tuurkunde. op proefschrift: „Ueber die polyem-
bryonle bei Eugenia", de heer L. van der PtJl.
geb. e Utrecht, en op proefschrift: „Experimen-
telle Untersuchungen tlber die Mundentwlck-
lung bei den Urodelen", de heer W. F. H. Stöer,
geb. te Amstredam.
ACADEMISCHE EXAMENS
TECHN. HOOGESCHOOL TE DELFT. GesL:
Scheikunde: ingen. ex., de heeren P. J. Oranje
te Den Haag. mevr. C. J. Schooneveldt—Van
der Klaes. Sawah-Loente; en R. W. P. de Vries.
Hilversum: cand. ex.. de heeren R. Bahrfeldt.
Batavia; D. van Duün. Rotterdam; J. de Hutskor
Den Haag; P. Ottenhoff, Semarang; B. Pols,
Maastricht; en mej. C. M. van DUk. Tjimahl.
RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN. Gesl.:
Rechlswetensohap: doet. ex., mej. A. J. M. Dolle
te Rijswijk en de heer G. van Herk te Voorburg.
Indisch Recht: cand. ex., de heer H. M. C. van
Indologie econnr doet. ex.. de heer H. J. Frle-
derlcy te Den Haag.
Wis- en Natuurkunde, hoofdv. Pharmacle:
doet. ex., mej. R. Slothouwer te Den Haag.
Geneeskunde; cand. ex., de dames J. Groen te
Schiedam. A. Dormoer te Den Haag en G. JL A.
Kpkse te Leiden; en de heeren H. de Lange te
Kethel. Th. van Erp te Den Haag. P. Lopes
Cardoso te Leeuwurden. P. van Noord te Oegst-
geest, A. C. Regensbuife 'te Den fjaag, H. van der
Meer te Hengelo en J. R. Dutilh te Den Haag.
GEM. UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM. Gest.
Geneeskunde: artsex.. de heeren J. C. Ph. Eef-
te Rllland-Bath. aeml-artsex.. de heeren A. I.
de Hullu te Oos'tburg. L. Bouwman te Amster
dam. A. E. Schurlnga te Amsterdam en A. J.
von Metzsch te Fort de Koek; doet. ex., de hee
ren F. J. H. C. Schrijvers. J. A. Vorselman en
c. A. Gooskens.
RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. Gesl.:
Rechtswetenschap: cand. ex., mej. A. Stroink,
mej. N. van Rees en de heer C. C. Wlminers-
hagen van Sparwoud».
EXAMENS-DELFSTOFKUNDE
AMSTERDAM. 4 Oct Akte K 4. Ge«x. 1 cand.,
niet geslaagd. De examens te dezer stede zijn
afgeloopen.
EXAMENS-WISKUNDE
DEN HAAG, 4 Oct Akte L. O. Ge«x. 3.. gesl.
alle 3 cand.. ni. de heeren W. Klein Haneveld
te Arnhem, W. F. H. Laret en T. Segaar, bal
den te Amsterdam.
EXAMENS-MACHINIST
DEN HAAG. 4 Oct. Gesl. voor dlpl. B., de
heer F. van Dijk te Delfzijl.
Land- en Tuinbouw.
WINSTMARGE
VOOR MONOPOLIEPRODUCTEN
Door den Minister van Eoon. Zaken is
bepaald, dat het verschil tusschen den prijs,
waarop de monopolieproducten ingekocht,
en die waarop ze verkocht worden, ais volgt
zal bedragen:
tarwe (gedenatwireerd) 1; rogge (niet ge
denatureerd) 5; rogge (gedenatureerd)
1.50; gerst 1; mais 1; rijst 1; bakkerij-
afvallen 1; molienafvallen 1 haver 3;
havermout (gedenatureerd) 3; havermout
(net gedenatureerd) 8; havergort 8; gort
3; gortmout 3; gortmout (gedenatureerd)
2; dari of kaffirkoorn 1; milletzaad 1;
mout van gerst 1.50; boekweit 1; boek-
weitgrutten 2; macaroni 1,50; vermicelli
1.50; biscuit 1.50; koekjes 1.50; koek en
banket 1.50 ontbijtkoek 4; gebak 1.50;
beschuit 1.50; glucose 4-50; tarwebloem
1.25; semolina of griesmeel 1.25; tarwe-
voenmeel (gedenatureerd) 1; spelt 1;
bak- en puddingpoeders 1.25; gerstemeel
(gedenatureerd) 1; gerst eb loeru (gedena
tureerd) 1; honden- en kattenbrood 1;
maismeel 1; verpakte producten, vervaar
digd uit granen 6 25; rijstemeel 1; mais-
veekoeken 1; aardappelmeel 3.50; arrow
root 3.50; tapioca 3-50; sago 3.50; tapio-
ca-voermeel (gedenatureerd) 1; alle soorten
stijfsel 4; dextrine 4.50; plantaardige lijm
4.50. Alles per 100 KG.
fruit en zuidvruchten, bewerkt of onbe
werkt, verwerkt of onverwerkt: sinaasappe
len: in kisten of kratten 0.02 per Kg. bru
to; op andere wijze ingevoerd 0.03 per Kg.
bruto; mandarijnen, citroenen, onverpakte
appelen en onverpakte peren 0.02 per Kg.
bruto; verpakte appelen en verpakte peren
0.04 er Kg. bruto; bananen 0.03 per Kg.
netto; pruimen, perziken, druiven, abriko
zen, frambozen, aardbeien, kersen en bessen
0.75 per Kg. bruto; gedroogde appelen, ge
droogde peren, gedroogde pruimen, gedroog
de abrikozen, gedroogde perziken, al dan
niet geimengd met vruchten of andere pro
ducten 0.06 per Kg. bruto; ananas, versch'
en in blik, 0.075 per Kg. netto; vijgen, da
dels, grape-fruits, meloenen en kanteloepen,
zoowel versch als gedroogd, 0.02 per Kg.
bruto; alle toebereide fruit en zuidvruchten,
anders dan gedroogd: in verpakking t/m 1.2
Kg. 0.10 per Kg. netto; in verpakking boven.
1.2 Kg. t/m 5 Kg. 0.05 per Kg. netto; in ver
pakking boven 5 Kg. 0.04 per Kg. netto.
Verscbe groenten: witte-, savoye-, roode
kool 1 per 100 Kg. netto; bloemkool 2
per 100 Kg. bruto; sla 2 per 100 Kg. bruto;
tomat en 4 per 100 Kg. bruto; uien, sjalotten
en knoflook 1 per 100 Kg. bruto; peen 1
per 100 Kg. bruto; spruitkool 2 per 100 Kg.
bruto; doperwten, capucijners, snij- en
princesseboonen en andere dergelijke peul
vruchten in de peul 2 per 100 Kg bruto;
doperwten, capucijners, snij- en princesse-
boonen en andere dergelijke peulvruchten
gepeld 4 per 100 Kg. bruto; asperges 5
per 100 Kg. bruto; witlof 4 per 100 Kg.
bruto; augurken, komkommers, paddenstoe
len, kappers, prei en alle andere groenteni
1 per 100 Kg. bruto.
Gedroogde groenten, andere dan erwten
en boonen, 10 per 100 Kg. netto.
Ingemaakte groenten, al dan niet gemengd
met andere producten: doperwten, capucij
ners, snij- en princesseboonen en andere
peulvruchten, al dan niet in die peul, in ver
pakking: t1.2 Kg. 0.10 por Kg. netto; 1.2
tot 5 Kg. 0.05 per Kg. netto; boven 5 Kg.
0.03 per Kg. netto; asperges t/m 1.2 Kg.
0.15 per Kg. netto; boven 1.2 Kg. 0.10 per
Kg. netto; tomatenpure, alle verpakkingen,
0,15 per Kg. netto; zuurkool 0,02 per Kg.
netto; augurken, komkommers, paddenstoe
len, kappers, prei en alle andere groenten
0.05 per Kg. netto.
Aardappelen 1.25 per 100 Kg. netto.
ENORME AANVOER VAN DRUIVEN
Het record gebroken
De aanvoer van druiven aan de Westland-
sche veilingen is in de laatste dagen wel bij
zonder groot; de oogst uit de z.gji. koude
kaasen waarin dus niet wordt gestookt
is in vollen gang.
Woensdag is echter wel de „hoogtij-dag"
van de druiven geweest; aan de groentenvei-
ling te Naaldwijk, een van de grootste in het
Westland, werd het record geslagen van alle
hoeveelheden druiven die ooit per dag aan
deze veiling zijn aangevoerd. De vorige u-eek
Woensdag werd aan deze veiling 53.000 K.G.
druiven aangevoerd, hetgeen al enorm veel
was. Woensdag was echter de aangevoerde
hoeveelheid nog grooter, niet minder dan plm.
60.000 K.G. druiven werd aan deze veiling door
de kweekers aangevoerd. Nog nimmer is in
het verleden zulk een aanvoer op één dag be
reikt. Het bewyst wel, dat de druiventeelt in
het Westland nog steeds in omvang toeneemt.
Niet dat in het laatste jaar veel uitbreiding
werd gegeven, doch de aanplant, welke in de
jaren 1930 en 1931 plaats vond, begint zich nu
te laten gelden. Eenst na plm. drie jaar zijn de
druivenboomen nl. tot vollen wasdom geko
men, vandaar de enorme hoeveelheden druiven
in dit seizoen.
Hoewel de aanvoer van de druiven groot
was, daalden de pry zen slechts met 1 of 2
cent per K.G., zoodat het geheel niet ongun
stig was. Van behoorlijk loonende teelt kan'
echter toch niet worden gesproken.
Ook aan de andere elf veilingen in het West
land was Woensdag de aanvoer van druiven
enorm groot. De vruchten konden echter over
al voldoende koopers vinden, zoodat niets be
hoefde door te draaien.
XXXVI
Organisatie van den Arbeid (3)
(H.D.) De organisatie van don arbeid aal volgens de
nationaal-socialiaien corporatief worden opgebouwd. Voorloopig
is dit meer een groot woord, dan dat er veel beteekenis aan
gehecht kan worden. Daarmede willen wij niet zeggen, dat er
nooit iets in die richting tot stand zal worden gebracht, docil
er den nadruk op leggen, dat het dan zeer langzaam zal groeien.
En ook, dat een zoogenaamd corporatief systeem volgens de
onderscheiden vakken of volgens beroepsstanden in den nationaal-
socialistcn gedachtengang geheel onderworpen zal zijn aan
den Staat. En wijl de Staat hier het een en al is, zal er van
de zelfstandigheid der Maatschappij niet zoo bijster veel over
blijven. I-Iet zullen de vertegenwoordigers van den Staat zijn,
die het beslissende woord hebben te spreken, niet over de
gewone dungen van den dag, doch over de groote vraagstukken
der maatschappelijke samenleving. Misschien zal dit dikwijls
goede gevolgen kunnen hebben, wijl inderdaad de medezeg
gingschap slechts in zeer enkele gevallen nuttig effect
oplevert, maar men moet het dan ook niet noemen een soort
zelf bcstcmmingsrecht. De corporatieve idee, waarmede
en waarvoor heden ten dage heel wat propaganda wordt ge
maakt, bracht het tot dusver niet verder dan andere leuzen,
als bijvoorbeeld socialisatie en wereldproductie
regeling.
De idealisten stellen het voor, alsof de Staat moet worden
opgebouwd uit de beroepsorganisaties, terwijl wat tot dusverre
geschiedde op het tegendeel wijst. Van een organisch stelsel
is veel minder sprake dan van een kunstig mechanisch in
elkaar gezet apparaat.
Daarmede willen wij niet zeggen, dat op deze wijze niet veel
goeds kan u-orden bereikt. Italië heeft door dit systeem de
anarchie, welke omstreeks 1922 dreigde, overwonnen. En het is
gansch niet onmogelijk, dat Duitschland zóó het beste door de
crisis heenkomt en misschien eerder dan andere landen de
ontzettende werkloosheid te boven komt. Een staat van beleg
kan ook de beste methode zijn, om een verwilderde bevolking
aan orde te wennen, doch hier blijkt dan ook uit, dat deze be
volking de kwaliteiten mist om zelf de noodige ordeningen
te scheppen.
De corporatieve gedachte wenscht in te gaan tegen het indi
vidualisme en tegen het kapitalisme, en zoo beschouwd jaagt
het een ideaal na, hetwelk ook ons moet bekoren, doch het
individu moet dan niet verloren gaan in een van staatswege
opgelegd stelsel. Wanneer dit laatste geschiedt, vreezen wij, dat
de eigen rechten van den afzonderlijken levenskring in het
gedrang zullen geraken en het geweten in de verdrukking zal
komen. T Is mogelijk, dat de maatschappij zóó verworden is, dat
zij niet in staat moet worden geacht haar eigen regelingen te
treffen. Natuurlijk moet dan de Overheid, die om
der menschen onvolmaaktheid in het leven is
geroepen, die taak geheel overnemen. Maar de
Christenen zijn er niet van af, zich hier zonder meer bij neer
te leggen. De verzoening van arbeid en kapitaal, hetwelk het
nationaal-socialisme wil, en hetwelk ontegenzeggelijk op zijn
credit-zijde moet worden geschreven, zal naar de opvatting,
welke wij hebben van een Christelijke maatschappij-
ordening, moeten bereikt word'en door uit de
maatschappij zelf opgekomen krachten, voort
gestuwd door den levensdrang der Christel ij ke
beginselen. Is dat niet meer mogelijk, omdat de Christenen
niet meer voldoende levenssappen trekken uit het Christendom
de belijders doen het Evangelie lang niet altijd eer aan
dan zial misschien eenmaal de Staat, het kan zijn de nationaal-
socialistische of wil men de fascistische Staat deze verzuimde
taak beproeven over te nemen. Om onzer onvolmaakt
heid wille. Over ons, zonder ons; over ons, die het
Christendom ook van het grootste nut voor dit leven achten,
doch zonder ons, omdat ons de wil, de lust, de kracht, het
opzien naar Boven ontbreekt, om allo kleine goed vaarwel te
zeggen, en ons leven te richten naar de lijn, die onze Heiland
eenmaal trok, toen Hij eischte, dat elke volgeling van Hem
zijn taak zou vervullen als een „die dient".
Zoo is het naar onze overtuiging voor ons en onze geestver
wanten beter, wanneer wij in steê van al de fiolen van onzen
toorn uit te storten over de aanhanger^ der nieuwe wereld
beschouwing, onszelf de vraag voorleggen, of wij in deze
moeilijke tijden, op de grens van nieuwe maatschappij-vormen,
wel onze Christel ij ke beginselen beproeven om
te zetten in daden, overtuigd, dat hier het beste
medic ij n geboden wordt voor een in onrust ver-
keerende wereld. Deze daden zullen dan reis op reis een
offer beteekenen, doch zonder het offer zal de samenleving niet
gered worden. Tegenover het verkillend individualisme, het
vaak zelfzuchtig kapitalisme, den verscheurenden klassenstrijd,
het offer.
Van den wil tot terugdringen van eigenbelang en bevor
deren van g e me enschapsbelang zal moeten blijken in
bedrijfsorganisatie, bedrijfsraden, verzoenings
raden, collectieve contracten, arbeidsrecht-
spraak, later eenmaal standen'v ertegen woor-
d i g i n g naast Parlement, 't Is mogelijk, dat een enkele
maal, bij arbeidsgeschillen en bij gevaar voor uitbuiting der
verbruikers de Overheid het beslissend woord zal hebben te
spreken, maar de Maatschappij streeft er dan
althans naar haar eigen regelen te stellen. Opdat
uit den funesten strijd tusschen de politieke partijen kome de
regeling van e 1 k stukje arbeidsrecht tot het kleinste aan toe,
gelijk thans het geval is. Onder het huidig stelsel van Algemeen
Kiesrecht is niet te verwachten, dat de onderscheiden belangen
der maatschappelijke groepen door allen, die aan politiek doen,
billijk tegen elkaar worden uitgewogen. De beste Uitvoerende
Macht, gelijk wij die in ons land meestal hebben, kan al de
nadeelige gevolgen hiervan niet voorkomen.
Is de genegenheid niet aanwezig het offer te brengen, dan is
de oritiek op wie langs andere middelen den maatschappelijken
nood willen ovenvinnen, bij voorbaat van kracht beroofd.
Het zal nu goed zijn kort uiteen te zetten, hoe men zich in
Duitschland zoo ongeveer de organisatie van den arbeid denkt.
Het schema is nog onvolledig. Hitler, die in alles de hand heeft
en over een geweldige werkkracht beschikt en de draden van
al de aJdeelingen van het staatsapparaat op zich doet aanloopen,
is een uiterst voorzichtig bestuurder. Wanneer de daad moet
worden gesteld, geschiedt dit zonder aarzeling, maar de zaak
is dan diep doorgedacht, 't Is zoo uitermate belachelijk, dat
tegenstanders van deze figuur hun kracht zoeken in kleineering.
Mr. Duys gaf pas zijn vrienden een aardig lesje, toen hij bij
zijn apologie tegenover zijn eigen pers eraan herinnerde, hoe
deze pers Hitier een dom mensch had genoemd. Hoe dom,
aldus de heer Duys, moeten dan toch wel de millioenen sociaal
democraten in Duitschland zijn, die zich zoo maar op zij lieten
schuiven met al hun machtige instellingen. De voorzichtigheid
leidde er Hitler toe in het bedrijfsleven tot dusver heel weinig
im te grijpen. Daarom heeft de nieuwe organisatie van den
arbeid zich tot heden bepaald tot voorloopige maatregelen van
huishoudelijk organisatorischen aard.
Over den vorm der organisaties van werkgevers en werk
nemers in de onderscheiden vakken thans nog een enkel woord.
De democratische bestuursvorm bestaat niet meer. Een veel
hoofdige bondsleiding zou nooit, zoo heet het, de noodzakelijke
vaste lijn geven te aanschouwen. Elke bond wordt dus bestuurd
volgens het leidersprincipe. De hoofdleider wordt aan
gewezen door den leider van het Arbeidsfront. Den leden moet
het inzicht bijgebracht worden, dat zij niet in de eerste plaats
letten op eigen voordeel, doch zij moeten de belangen van het
volksgeheel dienen. In het verleden is het welzijn van de ge
meenschap in gevaar gebracht.
Deze leidersgedachte beheerscht nu de organisatie van onderen
tot boven. Elke plaatselijke afdeeling heeft zijn verantwoorde
lijke leider. Do plaatselijke afdeelingen in een bepaald rayon
gelegen, vormen een Kring. Aan het hoofd van dezen Kring
staat weer een leider. De Kringen zijn weer verdeeld in Distric
ten. Van deze Districten zijn er IS in het geheele land. Dit
laatste getal is voor elk vak gelijk. Elk District heeft weer zijn
leider. Boven de 13 Districten staat de Leider van het
vak. Deze laatste wordt terzijde gestaan door een Bestuur.
De opbouw van zulk een vakbond zullen wij in een volgend
artikel beproeven te verduidelijken door een grafische voor
stelling.
Deze vakbonden, zoowel van patroons als van arbeiders,
leveren nu het materiaal voor het groote Arbeidsconvent van
het Arbeidsfront. Dit Convent zal ongeveer S0 leden tellen: 60
zullen de arbeidersvakbonden vertegenwoordigen en 20 voer de
werkgevers optreden. Ook hier zijn de „onwaardige parlemen
taire methodes" verworpen. Dr. Ley zette op de eerste vergade
ring van dit Convent uiteen, dat de wet van den arbeid slechts
enkele fundamenteele beginselen zal bevatten. De wet moet
eeuwigheidswaarde hebben, en zal daarom zich niet met détails
ophouden. Het fundament zal zijn de altijddurende beginselen
van overwinning van den klassenstrijd, hoogste bescherming
van den arbeidenden mensch, het leidersbeginsel en het principe
der verantwoordelijkheid.
Het Duitsche arbeidsfront is de voorwaarde voor dezen op
bouw in standen. De opvoeding van den Duitschen mensch is
de taak der nationaal-socialisten.
De sociale instellingen zullen ook sterk uitgebreid worden,
zonder inmenging van den Staat, door de als rechtspersoon
erkende organisatie van den arbeid. Het doel is in de eerste
plaats het scheppen van een stand, die zich bewust is van ziju
kracht, zijn eer en zijn verantwoordelijkheid.
Er zal een minimum-loon worden ingesteld, dat niet afhanke
lijk is van het uurloon, doch van het weekloon. De arbeidendo
mensch moet de belooning ontvangen, die hij noodig heeft voor
een veilig bestaan.
Winsten, die op uitbuiting gebaseerd zijn, zullen ©r in den
nationaal-socialistischen staat niet zijn. Elke Duitscher is een
waardevol en geacht lid van het volk en geen object van
speculanten.
De geweldige taak, aldus Dr. Ley, die het Arbeidsfront heeft
op te lossen zal worden aangepakt miet den vasten wil aan den
opbouw van den Staat en van het Rijk mede te werken, in het
bewustzijn, dat de een niet kan leven zonder den ander, dat niet
strijd van allen tegen allen in het belang van het algemeen is,
doch het wederzijdsch begrip en de fanatieke wil speciale belan
gen ondergeschikt te maken aan het geheel: Duitschland.
Wat de positie van den ondernemer betreft, deze zal weer
baas zijn in zijn eigen bedrijf. De bedrijfsraad, waarin de
ondernemer zitting zal hebben naast zijn arbeiders en kantoor
bedienden, krijgt slechts adviseerendc bevoegdheid. Maar de
vrijheid, welke de patroon krijgt, is niet onbe
perkt, zegt Dr. Lev. Wee dengene, die van zijn vrijheid
misbruik maakt. Standsrechtbanken zullen hem dan vonnissen.
Gevangenisstraf en zelfs onteigening van zijn bedrijf kar. den
schuldige wachten.
Wij hebben Dr. Ley een en ander maal over dozo richtlijnen
hooren spreken. Ook eens in het Berlijnsche Stadion voor de
bedrijfscellen. Het verbaasde ons, hoe deze nieuwe leer van
samenwerking er inging bij de massa, van wie de meesten vóór
enkele jaren nog volbloed klassenstrijders waren. Dat is het
psychologische wonder in Duitschland, waar een buitenlander
niet goed bij kan, maar hetwelk in den economischen wedloop
tusschen de volken een groote rol zal spelen. Hier wordt niet
genoeg aandacht aan gewijd.