onderzoek in DUITSCHLAND DINSDAG 29 AUGUSTUS 1933 Kerknieuws. GEREF. KERKEN Beroepen: Te Rynsburg (vac.-J. de Waard) en te Assen (vac.-wylen T. Gerber), D. Scheele te Middelburg. Te Bergentheim, F. C. Zwaai Jr. te Borger. CHR. GEREF. KERK Aangenomen: Naar Baarn, cand. L. Kraan te Apeldoorn. HULPPREDIKERS Te Huizen (N.H.) is door de Geiref. Kerk voor den duur van drie maanden tot hulpprediker benoemd de heer P. Kuijper, Theol. cand., te Hilversum, die deze benoe ming a_nnam. CAN Dl DATEN TOT DEN H. DIENST De heer H. Muys, Theol. cand., te Biltho- ven, Wagnerlaan 24, verzoekt ons mee te doe len, dat tot 6 September a.s. zijn adres is bij den heer H. Breur, Langeweg 17 te Hille- gersberg. AFSCQEID, BEVESTIGING, INTREDE Men schrijft ons: D s. P. d e n D u ij n, predikant-voorganger der Hervormde Evangelisatie-Vereeniging .•Christendom" nam, wegens vertrek naar Rijsoord, Zondag jl. afscheid- Reeds Vrijdag werd een afscheidsavond georganiseerd, waar veel belangstelling getoond werd en niet minder dan 13 sprekers en spreeksters hartelijke toespraken hielden en eenige ge schenken werden aangeboden. Zondagna middag hield Ds. den Duijn een afscheids- predikatie over 2 Cor. 6 1 en 2. Aanwezig waren o.a. Wethouder J. Heres, namens het Gemeentebestuur; Mr. D. te Winkel, lid van Gedep. Staten; Ds. S H J Voors, Ds. J A Kwint, beiden te Enschedé; Pf. Zillessen Duitsch pred. te Hengelo; Ds. A Oskamp (Buurse), Ds. J van Dijk (Oldenzaal), en de evangelisten H- J. Nijland (Enschedé), B. Buiten-hek (Twekkelerveld)J. Westmaas (Glanerbrug) en G. v. d. Gronden (Borne) De scheidende predikant werd toegesproken door Ds. Voors, gamena den Kerkeraad; den heer H J Nijland, ais godsdienstonderwij'er van „Christendom"; Pf. Zillessen; en den heer A- Klos, voorzitter van „Christendom". Toegezongen werd Gezang 96. Ds. P. N. van Schouwenburg nam Zondag jl. afscheid van de Ned. Her vormde Gemeente van Drogeham, sprekende over Deut. 33 27, waarin ihij ontwikkelde het heilswerk, dat God voor den mensch in Christus doet en de wapenen, die God diel mensch in handen geeft. Nadat Ds. van Schouwenburg van zijn talrijke vrienden in Drogeham met een zeer persoonlijk woord had afscheid genomen, werd hij door ouder ling Hoeksma en door kerkvoogd De Vries zeer hartelijk toegesproken. De Gemeente zong Gez. 96 en Ds. A. Steenbeek, van Sui- huizum (consulent) eindigde met een toe spraak deze schoone afscheidsure, waarna zeer velen IDs. en mevr. van Schouwenburg nogmaals de hand ten afscheid drukten. D s. M. Verweij, die naar Driessum vertrekt, preekte Zondag jl. zijn afscheid voor de Ned. Hervormde Gemeente van Reeuwijk met 1 Cor. 15 1 en 2, waarin hij handelde over: 1. de waarde van het Evan gelie, dat gepredikt is geworden; en 2. de voorwaarden die het gepredikte Evangelie stelt. Aanwezig waren ook Ds. H. Schro ten, van Sluipwijk, en Ds. G. van Dijken Azn., van Gouda, terwijl ook de Kerkera den van Sluipwijk en Waddinxveen verte genwoordigd waren. Ds. Schroten hield een toespraak namens den Ring Gouda en Ds. van Dijken als consulent namens Kerke raad en Kerkvoogdij van Reeuwijk. Laatst genoemde liet Ps. 121 4 toezingen. Het kerkgebouw was tjokvoL JUBILEA Ds. P. Stegenga Azn., predikant der Evang. Luthersche Gemeente te Amsterdam, hoopt Woensdag 6 September a.s. zyn zilveren ambtsfeest te vieren. Dr. Stegenga werd 4 Aug. 1882 te Koudum (Fr.) geboren, bezocht het Gymnasium te Zut- fen en studeerde daarna Theologie aan de Utrechtsche Universiteit. Candidaat geworden in 1908 voor het Prov. Kerkbestuur van Utrecht, deed hy 6 Sept. 1908 intrede bij de Ned. Herv. Gem. te Garderen. Hierna stond hij van 1910 tot 1915 te Zwartsluis. Na coll. doctum werd hy 28 Maart 1915 predikant by de Evang. Luth. Gemeente te Deventer. Sinds 18 Nov. 1917 staat hy te Amsterdam. De a.s. jubilaris bewoog zich op onderschei den gebied. Hij is mede-oprichter van het Te huis voor Militairen te MiHingen. Verder is hij voorzitter der Witteveen-Vereen. te Ermelo. lid van het Hoofdbestuur der afdeeling Neder land van de Evangelische Alliantie, was vele jaren leider der Ned. Tentzending en is secun dus-lid der Ev. Luth. Synode. Behalve zyn dissertatie over ,,Twyfel als psychologisch ver schijnsel in het religieuse leven", verschenen van zyn hand nog plm. 40 grootere en kleinere geschriften, o.m. „De levensvragen en het licht Gods", „Persoonlijk geloofsleven", „Oude lan den en steden" (reisbeschrijving) en vele apo logetische brochures. Dr. Stegenga is voornemens op Zondag 10 September a.s. een gedachtenisrede te houden, die in druk zal verschijnen by de firma Ten Have te Amsterdam. Daarna zal hy receptie houden. Ds. L. B. Tjebbes, Ned. Hervormd predikant te Middelburg, viert a.s. Zondag zijn 40-jarig ambtsjubileum. De jubilaris werd 11 Juli 1867 geboren en studeerde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. In 1893 candidaat geworden, aanvaardde hij 27 Augustus van dat jaar het predikambt te Schraard (Fr.), na vooraf te zijn bevestigd door Ds. H. A. Leenmans, toen te Harlingen, met 1 Kon. 22 14. In 1S96 vertrok de jubilaris naar Oudemirdum, welke standplaats in 1904 met Medemblik verwisseld werd. Sedert 1909 is Ds. Tjebbes predikant te Middelburg. Naast zijn pastoralen arbeid geeft Ds. Tjebbes zich te Middelburg aan verschillende dingen. Zoo is hy bestuurslid van beide Her vormde Scholen, secretaris van de afd. Mid delburg van den Ned. jMil. Bond, Voorzitter van de afd. Middelburg van de Vereen, tot Chr. Verzorging van Krankzinnigen in Zeeland (waarvan de stichting „Vrederust" te Bergen op (Zoom uitgaat), godsdienstleeraar in net Huis van Bewaring, curator van het Stedelijk gymnasium en secretaris van den Armenraad. De jubilaris is lid van het Classicaal Bestuur en quaestor van den Ring Middelburg. Hoewel dankbaar voor de vele hem ten deel gevallen zegeningen, werecht Ds. Tjebbes zyn jubileum niet in het openbaar te vieren. Ds. P. N. Tonsbeek, Ned. Hervormd predikant te Kamperland (,Z.) herdenkt Woens dag 27 September a.s., den dag, waarop hy vóór 25 jaar het predikambt opnam in de Ned. Herv. Kerk. Ds. Tonsbeek werd in 18S3 ge boren en in 1908 candidaat voor het Prov. Kerkbestuur van Groningen. Op 27 September 1908 deed hy intrede te Schoonebeek. Op 15 Februari 1914 werd hy emeritus. Den 23sten Januari 1916 nam hy de bediening weer op by de Ned. Herv. Gemeente van Kielwindeweer. In 1922 vertrok hy naar O .L.Vrouwen-Parochie en staat nu sinds 27 Maart 1925 te Kamper land. Hij is scriba van den Ring Goes. Hij wenscht niet te jubileeren. PAUL PETERSON De president van de Russian and European Mission, uitgever van het blad The Gospel Call of Russia, de Amerikaansche predikant Paul B. Peterson, van Chicago, hoopt na be ëindiging van zyn tournée in Polen, Finland en Zweden, Zaterdag 2 en Zondag 3 September in ons land te spreken in het gebouw Gaesbeek- straat 107 te Rotterdam-Zuid. Hy spreekt in het Engelsch (over het Evangelie in Oost-Europa) en wordt vertaald. Inlichtin gen geeft de heer P. van der Woude, Buiteru- watersloot 224a te Delft. PL ZILLESEN Pfarrer Zillesen, de predikant der Deutsch Evang. Gemeinde in Twente, die optrad als geestelijk verzorger van zijn landgenooten te Enschedé, Hengelo en iU- melo, is door de Kerkelijke autoriteiten te Berlijn naar Duitsch land teruggeroepen. Ds. J. P. KLAARHAMER t In „Friesoh Dagblad" wordt nog meege deeld dat Ds. Klaarhamer op 21 Mei LI. in de Oosterkerk te Dokkum voor het laatst het Woord bediende met een predikatie over Zondag 35 van den Heid. Catechismus. De slotzang, die de gemeente op de lippen ge legd werd, was Ps. 134 3: „Dat 's Heeren zegen op u daal". Sindsdien is Ds. Klaarha mer niet meer in staat geweest zijn ambts- erk te verrichten. De vorige week trad een ongunstige wending in zijn geschokte ge zondheidstoestand in en thans is dit werk zamc leven afgelost van zijn post. De Ge meente is zeer diep onder den indruk. De begrafenis ds bepaald op a.s. Donderdag GEN. SYNODE DER GEREF. KERKEN Vierde zitting Ds. J. P. Klaarhamer en oud-Minister H. van der Vegte herdacht. Hedenmorgen te 9 uur ving de 4e zitting der Generale Synode der Geref. Keren te Middel burg aan. De Praeses, Ds. K. Dyk, opende de zit ting met het doen zingen van Pfe. 89 1 en 7, waarna hij voorging in gebed, en las 2 Cor. 4 (slot)2 Cor. 5 (begin). Vervolgens herdacht hij in een toespraak, waarop wij morgen verder terugkomen, terwyl de leden der Synode zich van hun zitplaatsen verhieven, het overlijden van het Synode-lid Ds. J. P. Klaarhamer te Dokkum. Hy toekende den overledene in zijn arbeid voor de Kerken, hare Synoden,voor de Zen ding en voor het verband met de Theol. Facul teit er Vrye Universiteit. Ds. Klaarhamers le ven stond in het toeken der samenbinding. Zyn toespraak op de Generale Synode van Arnhem (1930), na de gevallen beslissing in zake het jus promovendi te Kampen, leverde daarvan een treffend stuk. Spr. eindigde met woorden van troost jegens de treurende be trekkingen. De Synode besloot zich ter begrafenis door Prof. Dr. J. Ridderbos en Ds. W. Breukelaar (de laatste ook voor de Zending) te doen ver tegenwoordigen. Tevens werd door den Praeses wylen de oud- Minister Mr. H. van der Vegte herdacht, die Deputaat der Synode was voor de correspon dentie met de Hooge Overheid. Ook was hy be stuurslid van „Filippus" en stond alzoo met den arbeid der Kerken in nauw verband. Hierna werd appel-nominaal gehouden. Als prae-adviseur nam alsnog zitting Prr/. Dr. F. W. Grosheide, van Amsterdam. Ouderling C. Monster, van Westmaas, was door ongesteld heid vervangen door zyn secundus-ouderL L. Hoogenboom, van Oud-Beyerland. Vervolgens werden de auta der vorige zit ting gelezen en vastgesteld. De zitting duurt voort). De Gezangen Naar wy vernemen, ligt het in het voorne men, om de voorstellen inzake de uitbreiding van den bundel „Eenige Gezangen" in de zit ting van overmorgen (Donderdag) aan de orde te stellen. Rondom de zaak-Dr. J. G Ubbink Onze Synodeverslaggever schrijft ons: Gelyk de lezer in ons blad vaji jJ. Woens dag in ons verslag van de zittingen van de Generale Synode der Geref. Kerken te Middel burg, heeft kunnen lezen, gaf Prof. Dr. V. Hepp, als zyn standpunt te kennen, dat het om redenen van onpartijdigheid meer ge- wenscht zou zyn hem niet aan de commissie die over de zaak van Dr. J. G. Ubbink te oordeelen zal hebben, toe te voegen, doch een andere hoogleeraar die met teze aa .gele genheid nog niet in aanraking is geweest. De Synode heeft dit inzicht niet gedeeld, aange zien behalve Dr. W. A. van Es, van Leeuw arden, het niemand bijviel. Tot goed begrip van de zaak mogen we hier opmerken, dat de Synode daarmede niet heeft uitgesproken dat het gewoon of ook maar gewenscht zou zijn, dat iemand tweemaal rechter in dezelfde zaak zou zyn. Het ging hier om het geven van ad vies, want de hoogleeraren hebben slechts ad- vi see rende bevoegdheid ter Generale Synode En de Synode heeft in het voetspoor van die van Assen (1926), die de zaak van Dr. J. G. Geelkerken te behandelen kreeg, uitgesproken, dat een hoogleeraar wel degelijk meer dan éénmaal over dezelfde zaak advies uitbrengen mag. Dit is niet hetzelfde dan één zaak twee maal berechten, zy het dan ook in andere kwa liteit. We vernemen dan ook, dat als de zaak Dr. J. G. Ubbink op de Synode te Middel burg komt, de zitting niet zal worden gepresi deerd door den Voorzitter, Dr. K. Dijk, wijl die reeds als afgevaardigde van de Classis Den Haag naar de Part. Synode van Zuid-Holland ten Noorden met deze zaak in aanraking is geweest, toen ze voor deze Part. Synode dien de, welke Synode, gelijk bekend, eveneens door Dr. K. Dijk werd gepresideerd. Er komen nog een paar aangelegenheden op deze Synode ter tafel waarbij de President de fittingen niet voorzitten zal. wyl hy op min dere vergaderingen als lid reeds mede een be slissing nam. KERKVERBAND Te Eist (U.) besloot in een ledenverga dering de Oud-Geref. Gemeente, die thans nog behoort tot de kerken, die door Ds L Boone, van St Philipsland, werden bediend, aich te voegen in het Kerkverband der Geref. Gemeenten. KERKGEBOUWEN Te Losser (O.) is, onder groote belang stelling Zaterdagavond het nieuwe Vereeni- gingsgebouw annex Bewaarschool der Ned. Her vormde Gemeente in gebruik genomen. Als sprekers traden op Ds. V. Schaefer, en de hee ren B. en H. Nusmeyer, resp. president-kerk voogd en kerkvoogd-ontvanger, alsmede een viertal afgevaardigden der Chr. Organisaties daar ter plaatse. „OPEN KERK" Te Amsterdam, waar de Ned. Hervorm de Gemeente in de noodzakelijkheid van stige bezuiniging verkeert, deed, naar weet, Dr. M. J. A. de Vryer aan zyn Kerke raad het voorstel o.m. gedurende de zomer maanden de Nieuwe Kerk op den Dam te sluiten. In het weekblad „Hervormd Amsterdam' wordt de opmerking gemaakt, dat al het mo gelijke gedaan moet worden om de belangstel ling voor de Kerk te vermeerderen, en dal daarom een gebouw als de Nieuwe Kerk niet gesloten moet worden, maar in den zomer juist ook op werkdagen een „open kerk" moet zyn. In een week als die, waarop de Koningin Am sterdam bezoekt, gaan duizenden aan de Nieuwe Kerk voorby. En dan moet de ..kathe draal" belangstelling trekken. Daartoe, aldus het voorstel, opene men haar dagelijks en late door werklooze Gemeenteleden de orde in het kerkgebouw bewaren. (Zoo neme men een proef met de „open Kerk", waarvan de practyk uit wijzen zal of men haar waardeert. GEMEENTE-A VONDEN Te Almelo zullen, evenals vorige jaren, ook in den a.s. winter in de Herv. Kapel weei Gemeente-avonden worden gehouden. Toezeg ging om een lezing te houden is reeds ontvan gen van Ds. J. J. Stam, van Rotterdam; Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze en Ds. W. A. Hoek, beiden van Amsterdam. KERKELIJK HUWELIJK. In de steden komt het nog al eens voor, dat zelfs geheel onkerkelijke menschen voor hun huwelijk de plechtigheid der Kerkelij ke bevestiging of inzegening wensehen. Een stadspredikant schrijft aan de „N. R. CL" daarover als volgt: „Menschen, die werkelijk niet weten, hoe een kerk er van binnen uitziet en waaifbe deze eigenlijk dient, beginnen er, als de dag voor het afgesproken huwelijk nadert, over te spreken, dat het toch wel aardig zou zi|i, na de registratie op het raadhuis, er Ook nog een kerkelijke nlechtigheid van te ma ken. De papa van de bruid voelt er wel niet veel voor, maar een paar tantes van den bruigom sporen hier sterk toe aan en ver blijden zich, dat er bij de jongelui dan toch heusch nog wat godsdienstig leven zit. Zij weten ook wel een dominee, die het heel erg mooi doet en niet al te veel op het ge moed en het geweten werkt Zoo ontvangt dan de predikant na een telephoontje het jonge paar op zijn studeerkamer, om over het kerkelijk huwelijk te spreken. Het on derhoud is, hoewel de conversatie vriende- Radio Nieuws. WOENSDAG 30 AUGUSTUS 2.30 Orgel 3.30 Concert 5.00 Kinderuurtje 4.00 Gramofoon 7.15 Ned. Chr. Persbur. 7.30 Gramofoon 7.45 Spr. dhr. J. J. Smit te Utrecht. 8.00 Orke&t 9.00 Spr. dhr, G. J. \an Lonkhuyzen, te Wa- genlngen. 9.30 Concert 10.00 Vaz Dia» 10.45 Groote Taptoe Hllverium (1875 M.) V.A.R.A. 8.01 Gramo foon 9.00 Orkest 10 15 Voordracht en kinderen 5.30 Concert 7.15 Do Fliere fluiters 8.00 Vaz Dia» 8.17 Orkest 9.SG Zang 9.20 Orkest 10.00 Zang 10.15 De Notenkrakers 10.30 Voordracht 10.45 11.15 O.gel 11.45 Gra V.F.R O. 10 00 Morgenwbdlng R.V.U. 11.00 Spr. MeJ. Dra. S C J ten Dam sterdam 6.30 Spr. Dr. W H C Tenhaeff te Utrecht. Plano 3 35 Oi Concert <7.20 Concert 8.20 Orkest 10.20 Orkest [>eut*chland«ender (1634.9 M.) 6.40 Concert 12.20 Gramofoon 2.20 Gramo foon 6-40 Concert 9.50 Gramofooh Kalundboig (1153.8 M 12 20 i ..lieert - 3.20 Concert 5.20 Gramofoon 8.20 Con cert 9.50 Concert 10.60 Orkest Langenberg (472.4 51.) 6.20 Concert 7.20 Concert 10.50 Mensch und Welt 12.20 Gramofoon 1.20 Concert 5.20 Gramofoon 6.20 Concert London Nat. (261.3 M.) 12.20 Orgel 1.05 Orkest 1.50 Concert 2.35 Concert j 85 Orkest London Reg. (356.0 M.) 13.20 Concert 1 20 Gramofoon 1-35 Orgel 3.35 Orkest 8.20 Concert 10.20 Gramofoon Midland Reg. (398.9 M.) 12 20 Concert 1.20 Gramofoon 1.35 Orgel 2.35 Orkest Parts (Radio Paris) (1724 M.) 8.0o Gramo foon 12.35 Gramofoon 7.30 Gramofoon 8.20 Concert 9.50 Gramofoon (1411.8 M.) 6.35 Concert 6.55 Gramofoon 8.20 Coi ert 9.30 Vlooi lijk en vroolijk genoeg is, nogal pijnlijk voor het paar en den predikant beiden. „Zij weten heelemaal niet hoe „dat" gaat en willen hier gaarne inlichtingen over heb ben. Neen, lidmaat zijn ze niet, in de kerk komen ze niet, of ze gedoopt zijn weten ze eigenlijk niet Ja, ze zijn wel eens, heel lang geleden, op een Zondagsschool geweest „Waarom ze dan eigenlijk in de kerk willen trouwen? „Is het om wat meer plezier te hebben van de kostbare bruidsjapon en de andere toi letten? Of wil men werkelijk bij deze be langrijke levensgebeurtenis een zekere wij ding met een godsdienstig tintje? „Niet altijd lukt het den predikant, die, naarmate hij het ernstiger neemt, ook te minder voelt voor vertoon, voor het aan staande bruidspaar te verbergen, dat hij 't land heeft, dat de kerk toch te hoog staat om aldus gebruikt te worden voor wereld- sche doeleinden en dat hij heelemaal niet geschikt is om eeu rol te vervullen bij die tooneelvoorstelling. „De gevolgen van dit kerkelijk spel laten zich dan ook tijdens de uitvoering duide lijk merken. Van het zingen, ook van de be kendste kerkelijke liederen, komt niets te recht. De toespraak wil niet lukken, omdat er geen contact is te krijgen. Dé liturgische handeling wordt door het bruidspaar on handig en onstichtelijk uitgevoerd. Het gaat achterstevoren op de knielkussens zitten in plaats van er op te knielen (his torisch) of antwoordt op de vragen met een hoorbaar „Niks" (ook historisch). „Wat moet een stadspredikant, die de twijfelachtige eer geniet, dat hij nogal dik wijls in dit spel betrokken wordt doen? Kort en goed weigeren daarin een rol te vervullen? Zeer zeker niet! „Kansen zijn er doodeenvoudig om aan gegrepen te worden en hier zijn kansen. In de Hervormde Kerk, dat is nu eenmaal ROFFELRIJMEN. Leo met vacantie Op tioee helderwitte schoenen Met een dito schipperspet In een polo en slip-over Werd-ie voor m'n netis gezet: ,JCijk: hier staat-ie levend voor je! ,J)eze corpulente mensch „Is de wijd en zijd vermaarde „Roffeldichter: Leo Lens!" Als je 'm, op de sloepzag liggen In een loge luie stoel Van z'n blozend aanschijn aflas 'n Recht behagelijk gevoel Kwam een oogenblik van twijfel: Js dat als-maar rustend mensch „Werkelijk wel die actieve productieve Leo Lens?" Als je 'm door het dorp zag dwalen Met d' onmisb're camera Steeds weer nieuwe rolfüms draaiend Kieken makend voor en na Of hem lui in 't duin zag liggen Met z'n beide vensters dicht Vroeg je „Schrijft die man nu daag „Weer een ander roffeldicht?" [lijks j Maar als je hem hoorde kletsen Met de mannen uit de buurt Handig 't praatje in de richting Van de politiek gestuurd Als je 'm hoorde fulmineeren Tegen 't roode volksbedrog Dacht j' al heel gauw bij je eigen „Werk'lijk: dat is Leo toch!" Als je hoort: „daar ging een vreemd'- ,fMet een blazerschuit in zee ling ,J\faakt', al off'rend aan Neptunus, „'n Heele dag de vischvangst mee." Lees je later dan een roffel Over garnaal, over visch Twijfel je er geen moment aan Dat die vreemd'ling Leo is. Als hij morgen zal vertrekken Worden schoenen, trui en pet Camera en de tabakspijp Voorgoed aan de kant gezet. In z'n Zondagsche colbertje Lij kt hij een wel ander mensch Maar toch, of hij boord of trui draagt 't Blijft dezelfde Leo Lens. REFLECTOR. Geplaatst buiten voorkennis van Leo haar eer en haar gevaar, wordt nooit iets geweigerd wat van haar verlangd wordt. En wanneer de wijding van een kerkelijk huwelijk serieus wordt opgevat, kan hier. iets positiefs gewonnen worden. De aanra king met totaal van de Kerk vervreemde gezinnen kan de aanleiding worden voor j allerlei contact in de toekomst. En een pre dikant, die niet vrij is om een kerkelijk huwelijk te weigeren, blijft toch vrij om daarbij te zeggen, wat hij noodig acht? Is het dan geen kostelijke gelegenheid om eens uit te laten komen hoe leeg ten slotte I ieder leven, ook een huwelijksleven, is, waarin relegie geen belangrijke plaats vei> vult?" GEESTELIJKE VOLKSGEZONDHEID. Naar wy vernemen, hoopt de onlangs opge richte Ned. Hervormde Vereeniging voor Gees telijke Volksgezondheid op 11 en 12 October a.s. een conferentie op Woudschoten te Zeist te houden, op welke Conferentie belangrijlke onderwerpen zullen worden behandeld. Inlich tingen worden gaarne verstrekt door het secre tariaat (de heer W. J. Hemmes) Kromme Nieuwegracht 6, Utrecht. XXXI De tragedie om den persoon van Dr von Bodelschwingh (HJ).)- Rondom den voortreffelijken persoon Dr. von Bodelschwingh heeft zich een tragedie afgespeeld, waarvoor deze mensch te goed was. Men kan dit zeggen, al staat men, wat de kerkrechtelijke beginselen betreft, veel dichter bij de vrienden van den voorop geschoven pion op het kerkelijk schaakbord, dan bij de tegenstandere dezer candidatuur. De oude kerkelijke machthebbers bij de organisatie der Duitsohe landskerken kan dit woord gerust gebruikt worden wilden den nationaal-socialistischen candidaat Müller weren. Maar van te voren stond vast, dat indien bij de keuze van een Rijksbisschop gerekend werd met de huidige opvatting der kerkleden, deze pastor Müller door verreweg de meerderheid werd begeerd. Ook in de Kerk moeten alle dingen in goede orde geschieden. Waarom wilde men Müller weren? De Rijksbisschop zou straks over een groote macht beschikken. De Kerk in Duitsóhland bezit een bestuursapparaat, waaraan vele functionarissen verbonden zijn. De vraag, of deze functionarissen straks alle zouden worden gehandhaafd, hing af van den te benoemen Rijksbisschop. In Berlijn spraken wij met een hoogen waardigheidsbekleeder, welke ook een belangrijke taak vervulde bij de opleiding der predikan ten. Hij zei ons, dat hij zeer waarschijnlijk spoedig zijn ambt zou neerleggen, en dat in venband met de wijzigingen in het kerkbestuur. Eenige weken later lazen wij inderdaad zijn heengaan. Met haastigen spoed, nog vóór de reorganisatie der Kerk zijn beslag had gekregen, werd Von Bodelschwingh aan het kerkvolk gepresenteerd als de aanstaande Rijksbisschop. Meer populaire naam was nauwelijks te vinden. De naam van Von Bodelschwingh herinnerde aan de geziene familie, welke méér dan eenmaal een Minister had geleverd aan het koninkrijk Pruisen. Maar, wat nog voor de kerkelijke kringen van méér belang was, de vader van den candidaat ivas de bekende leider geweest der Christelijke inrich tingen te Bielefeld. Bezield door een groot geloof en een warme liefde, had hij van Bethel gemaakt een centrum der christelijke philantropie. Vanuit het diaconessenhuis en het diaoonenhuis waren duizenden verpleegsters en verplegers de wereld ingegaan om het verlorene te zoeken. De zoon was den vader in Bethel opgevolgd en déar zette hij den zegenrijken arbeid voort Het werk was nog uitgebreid. De stichting was ook zelfe een Christelijk dagblad gaan uitgeven, de Aufwarts genoemd. Dit blad was klein van formaat, en de oplage was ook niet groot, maar het was er dan toch. Het had in den feilen politieken strijd zich naast de christelijk-socialen geplaatst tegen de nationaal-socialisten.. Dit laatste verzwakte thans de positie van Von Bodelschwingh, zoodat alle aandacht moest vallen op zijn philantropischen arbeid. Dezen arbeid wilden de Müller-voor- standers gaarne waardeeren, maar kerkelijk-organisatorische kracht was tooh iets anders, en vooral, de Rijksbisschop moest met hart en ziel kunnen werken, om de Kerk haar plaats te geven in den nieuwen Staat De benoeming tot Rijksbisschop veroorzaakte in kerkelijke kringen eensdeels instemming, aan de andere zijde een sterk protest. De „Duitsche Christenen" betoogden, dat de overeen komst van Loccum niet was nageleefd. Daar zou overeenge komen zijn, dat de nieuwe bisschop straks door een kerkelijke verkiezing zou worden aangewezen, en niet door de vertegen woordigers der landskerken. Voor dit standpunt is logisch veel te zeggen. De verhouding tusschen Staat en Kerk moet opnieuw geregeld worden. De oude leiders, de superintendenten, hebben dus niet bet recht op de zaken vooruit te loopen. Van hun kant ontkenden deze leiders het bestaan van zulke overeenkomst Dit ja-neen-spel kan door ons niet tot oplossing worden ge bracht. Een. fraaie situatie wordt er in allen gevalle niet door geteekend. Toen heeft Dr von Bodelschwingh de benoeming aanvaard, en hij heeft zich op waardige wijze tot de Kerk gewend met een woord uit het hart. Doch hiermede was de zaak slechts van één kant geregeld. Volgens de Wet heeft wèl de Kerk recht haar eigen representant aan te wijzen, doch de Regeering heeft de benoeming goed te keuren. Rijkskanselier Hitier weigerde Von Bodelschwingh te ontvangen, en de erken ning der benoeming volgde dus ook niet President von Hinden burg wenschte wel geluk, doch dit was niet voldoende. Een felle strijd volgde toen. Von Bodelschrwing's komst be- teekende niet de vrede, maar hoog oplaaiende tweedracht. De Müller-mannen spraken van sabotage en van een soort onge- rechtige geboorte en de Bodelschwingh-vrienden van politieke overheersching. Naast Von Bodelschwingh stonden de zooge naamde Jong-Lutherschen, de Jong-Gereformeerden, en in 't algemeen die theologen, die den sterksten nadruk leggen op de totale onafhankelijkheid van de Keik, Zij hoopten, dat thans in geen enkel opzicht sprake zou zijn van Staatskerk. Hoe dit verkregen zou kunnen worden door de benoeming van een bepaalden persoon is ons niet duidelijk ge worden. Op Eersten Pinkster dag heeft de nieuwe Rijksbisschop zich met een boodschap gericht tot de Duitsche evange lische kerken. Uit de boodschap spreekt de irenische gezindheid van Friedrich Christian Karl von Bodelschwingh, de vader van den tegen- woordigen Friedrich, waarover in dit artikel gehandeld wordt. De vader werd in 1831 ge boren en stierf in 1910. Hij was de man, die de inrichtingen te Bethel tot bloei bracht Von Bodelschwingh. Zij is waard hier ook opgenomen te worden. Tussohen het strijdrumoer aan -beiden zijden doet zij weldadig aan, maar de harten moeten ontvankelijk zijn, zal zulk woord gedijen. ,„rDe werkelijke schat der kerk Is het allerheiligste Evangelie der Heerlijkheid en der Goddelijke Genade. Dit woord van Dr Martin Luther beschrijft den rijkdom en de verantwoorde lijkheid der Gemeente van Jezus. Zij schept geloof: dat is haar vreugde. Zij schept dienen: dat is haar kracht De dienst der kerken moet niets anders zijn dan de verbreiding van het Evan gelie door woord en daad. Het Evangelie kan en wil ons echter vrij en zalig maken. In het keerpunt der tijden, dat ons volk en vaderland geschonken is, past onze Duitsche evangelische kerk zich aan, vernieuwt zij haar gestalte en sluit zich vaster nog dan tot nu toe aaneen. Een duurzame zegen kan ons slechts geworden, wanneer wij ons allen te zamen deemoedig buigen voor de majesteit van onzen God ,te zamen aandachtig luisteren naar de stem van den goeden Herder, die voor ons gestorven en opgestaan is, te zamen gehoorzamen aan den Geest, die ons leert bidden en liefhebben. Laat ons als met en voor elkander biddende het Pinksterfeest vieren. De eeuwig rijke God wil genade geven, dat elke afzonderlijke gemeente zij als een bloeiende tuin, die goede vruchten levert en als een frissche bron, die velen verkwikt Hij schenke onze geheele Kerk, dat zij zich een nieuw gebouw op vasten grond bouwt, dat bestand is tegen de stormen van alle tijden. Een andere grond kan echter niemand bevredigen, dan die, welke gelegd is: Jezus Christus, hoog geloofd in eeuwigheid."" In de kerken is deze boodschap met aandacht beluisterd. De „Duitsche Christenen" hadden opdracht gegeven in geen enkel opzicht de godsdienstoefening te storen. Slechts in één kerk, de Friedenauerkerk te Berlijn, protesteerde een bezoeker, waarop de gemeente door het Lutherlied dezen protestant, die op een ver keerde plaats protesteerde, overstemde. Dit woord uit het hart kon de gemoederen niet tot rust brengen. Daarvoor stond te veel partij tegenover partij. De .Duitsche Christenen" hebben toen in een verklaring uiteengezet, waarom zij zich tegen de benoeming van Dr von Bodelschwingh moesten verzetten. Niet om den persoon, dien zij gaajrne hoog willen aanslaan, maar omdat achter hem staan „slechts de resten van het oud* burgerdom", en van de vroegere partij der christelijk- socialen, zoomede een groepje zoogenaamde jong-reformatorische predikanten. Voor de nieuwe volkskerk, welke wil grijpen wat afgedwaald i6, is andere leiding noodig. Na de Pinksterboodschap heeft Pfarrer Müller aan de protes- tcerende kerkgenootschappen den volgenden brief gezonden: „,De rijkskanselier heeft mij zijn sterk leedwezen erover uit gedrukt, dat de voorbereiding van de reorganisatie der Protes- tantsche Kerken in Duitschland zich op moeilijke en onvrede lievende wijze heeft ontwikkeld. Hij heeft mijn verzoek om de gevolmachtigden der Kerken te ontvangen, afgewezen. Hij wei gert ook een audiëntie aan Pastor Von Bodelschwingh, die daarom ook niet door den Rijkspresident kan worden ontvangen. Mijns inziens is de toestand thans zoo, dat Dr von Bodel schwingh wel aangewezen is om Rijksbisschop te worden, maar dat een erkend ambt van Rijksbisschop nog niet bestaat zoolang de nieuwe kerkorde nog niet van kracht is. Deze kerkorde behoeft de toestemming van de leden der Kerk èn die van het Rijk. De regeering zal met genoegen zien, dat de besprekingen tusschen de commissie van drie en den gevolmachtigde van den rijkskanselier er op gericht worden om in alle Landskerken verkiezing te doen houden of een anderen uitweg uit de moei lijkheden te vinden-'"* Friedrich von Bodel schwingh, de veelom streden persoon in zijn functie van Bijksbis- schop. Hij is thans 55 jaar. Dit vergemakkelijkte de positie niet Scherp stonden de partijen tegenover elkaar. De drang om de kerkleden in de gelegenheid te stellen, werd steeds grooter. De Kerk begon zoo langzamerhand een aan fluiting te worden. De verwarring steeg met den dag. Toen heeft de Regeering in gegrepen, „omdat," zoo verklaarde zij, „ingegrepen was op de overeenkomst van 1930 (er was namelijk een plaatsvervangend voor zitter van den opperkerkeraad in Pruisen benoemd zonder dat de Regeering hierin gekend was), en de bestaande verwarring en de toestand van Volk, Staat en Kerk dit eischte." Nu de Kerk zelf niet tot eenheid kon komen, meende de Regeering dezen toestand niet langer te mogen doen voort bestaan. Alzoo greep de Staat hier in op het gebied der Kerk, wat elk, die de vrijheid der Kerk mint, tegen de borst moet stuiten, maar de Kerk bleek, gevormd en bestuurd door onvol maakte menschen, helaas zelf niet op orde te kunnen komen. Aan beide zijden, zoowel bij de eene richting, als bij de andere, was naar onze overtuiging reden aanwezig zich te schamen over het verloop der dingen. Dat dit niet de eerste maal is, dat de Staat ingrijpt, omdat de Kerk in hopelooze verwarring is terecht gekomen, zullen wij straks met een enkel woord aangeven. De Minister van Eeredienst in Pruisen heeft toen een Commis saris benoemd voor de zaken der Evangelische Kerk, Dr Jager. Dit beteekende het eind voor de bisschoppelijke periode van Dr von Bodelschwingh. Dit kon niet anders. Zijn taak was afgeloopen. In een afscheidswoord in het orgaan „Christlich- sozialen Volksdienst" zegt hij: „„Onze hoop is niet op menschen gevestigd, maar op den levenden God en de bodem onzer kerk blijft onaangetast Want Christus is onder ons met Zijn Geest en Zijn Woord. Dat maakt ons stil en als het zijn moet, tot lijden bereid. Wat in de laatste weken werd geleden en gestreden, is stellig niet vergeefs geweest Wat echter menschelijk verkeerd en schuldig was, dat plaatsen wij onder de genade van God. Wanneer wij langs een donkeren weg geleid worden, dan staat voor ons in stralende zekerheid geschreven: Hiermede was aan de tragedie om den persoon van Dr. Frie- drich von Bodelschwingh een eind gekomen. De Bethel-inrich- tingen to Bielefeld ontvingen hun leider terug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 8