SCHOOL-EN KERKMEUBELEN Hi I. ROTHUIZEN EN ZONEN onderzoek n DUITSCHLAND ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1933 Schoolnieuws. MICROSCOPEN VOOR MEDISCHE STUDIE J. VERHAVE, Galerij 24 Amsterdam CATALOGUS OP AANVRAAG Van 4 tot 9 September a.s. zal D.V. te Lun- teren liet 16de Calv.-Stud. Congres, uitgaande van de Calv. Studenten Beweging, worden gehouden. Hieronder volgt het programma. Maandag 4 September: 16 uur: Reünie; 18 uur: Warme maaltijd; 19.30 uur: Opening van liet Congres door den Congresvoorzitter Je. van der Linden, Leeuwarden; 20 uur: Avond toespraak van Ds. F. Guillaume, Klundert. Ondewerp: „De kracht van het geloof". Dinsdag 5 September: 10 uur: Referaat van Prof. Dr. D. H. Th. Vollenhoven, Amsterdam. Onderwerp: „Het Waarheidsprobleem"; 20 u.: Avondtoespraak van Pastor W. A. Langenohl, (Rheydt). Onderwerp wordt nader bekend ge maakt. Woensdag 6 September: 10 uur: Referaat van Dr. .T. A. Nederbragt, Den Haag. Onder werp: „Autarkie, politiek, economisch"; 20u.: Avondtoespraak van Ds. W. Rijnsburger, Oud- Beijerland. Donderdag 7 September: 9.30 uur: Alg. Le denvergadering C.S.B.; 10 uur: Referaat van Pastor R. Grob, Zürich. Onderwerp: „Kalvi- nismus und Kultur"; 20 uur: Avondtoespraak van Oud-Zendeling F. J. F. van Hasselt, Kreu kelen. Onderwerp: „Als 't christendom 't hei dendom ontmoet". Vrijdag 8 September. 10 uur: Sectieverga deringen. Voor de Theol. Sectie: Ds. T. Fer- werda, Amsterdam. Onderwerp: „De arbeids vreugde van den predikant". Voor de Jur. Sectie: Mr. A. W. Haan, Sneek. Onderwerp: „Het echtseheidingsvraagstuk". Voor de LItt. Sectie: Prof. Dr. A. Sizoo, Amsterdam. Onder werp: „Christendom en klassieke cultuur". Voor de jMèd. Sectie: Drs. J. A. Hendriks, Amersfoort. Onderwerp: „De christenarts". Voor de Nat. Phil. Sectie: Prof. Dr. J. Coops. Onderwerp: „Ontwikkelt de natuurwetenschap zich in religieuze richting?"; 20 uur: Avond toespraak van Ds. L. Oranje, van Groningen. Onderwerp: „De Calvinist en zijn idealen"; 21 uur: Sluiting van het Congree door Dr. W. G. Harren stein, Amsterdam. Deelnemersprijs is voor leden der C-S.B. f 15.50voor niet-leden f 18.50. Informaties en opgaven tot deelneming te richten tot den Kampcommandant: J. A. Vink, Oude Sluis, Vreeswijk. CHRISTEN-STUDENTEN IN NED.-INDIE. Te S oer aba ja is einde Juli een C.S.V.- huis, Tehuis voor Christen-Studenten, ge opend. HOOFDBENOEMIN1GEN. 's-Heerenberg (Bewaarschool), mej. M. Raadsveld te Doetinchem, ONDERWIJZERSBENOEMINGEN Doornspijk (Herv. Chr. School, hoofd A. C. Schilperoort), G. Wijnmalen te Delft. Voor tijdelijk. Vledderveen, mej. M. Smith te Stads kanaal. Voor nutt. handw. Bellingwolde, mej. H. Kuilman, aldaar Voor nutt. handw. Voor vast. OPENBARE DWERGSCHOOLTJES De Minister van OnderwijB is volkomen te recht actief in het doen opheffen van de zeer vele dwergschooltjes, die er bij het Openbaar Onderwijs zijn. De laatste officieel© Regeerings-gegevens vermelden, dat er in ons land 102 Openbare eenmansscholen zijn, d.w.z. 102 Openbare Schooltjes, die door heelemaal één man „ge dreven" worden en die minder dan 20 leer lingen hebben. Het valt te verstaan, dat verschillende van deze onderwijs-,inrichtingen" voor opheffing in aanmerking komen. Dezelfde officieele statistiek vermeldt, dat er slechts 5 (zegge vijf) van zulke eenmans- schooltjes bij het Bijzonder Onderwijs zijn. namelijk 3 Christelijke Scholen en 2 Roomsch- Kath. Scholen met minder dan 20 leerlingen. Gelet op den voortgaanden groei van het Bij zonder Onderwijs, zijn deze scholen mogelijk reeds in leerlingental gestegen. En behalve die 102 Openbare eenmans- schooltjes zijn er nog een onnoemelijk aantal Openbare Scholen, die geen reden van bestaan hebben en dus overbodig zijn. Volgens een mededeeling in „Het Volk" heb ben de Inspecteurs den Minister op diens ver zoek bijna zeshonderd scholen als overbodig aangewezen. Een getal, dat té denken geeft! En te doen! Maar gedaan ie het voorloopig nog niet. De valsche leuze der „frontmakers" voor de Openbare School luidt, dat zij is: „de School waaraan de natie gehecht is". Dat is onzin. De historie en de feiten be wijzen, dat de Openbare School allang het kleinste getal leerlingen heeft. En dit proces blijft zich voortzetten. Maar de frontmakers willen ons laten zien, dat die Openbare School dan toch in elk geval is: „de School waaraan de natie vast gehecht Dus de Regeering kan bjj haar actie tot op heffing van de Openbare dwergschooltjes, zich nog op heel wat verzet voorbereiden, hoe on gemotiveerd dat verzet dikwijls ook zijn zal. OPHEFFING VAN OPENBARE SCHOLEN. Te Gendringen heeft de Gemeenteraad op een voorstel van de Regeering, om de Open bare School te Heesbeen op te heffen, af wijzend beschikt. Te St. Oedenrode heeft de Raad met 12 btemmen tegen 1 besloten aan het ver zoek van den Minister tot opheffing van de Openbare School, niet te voldoen. EXAMENS EXAMENS-APOTHEKERSASSISTENT krijging van een getuigschrift als apothekersassistent. ZIJ. die tot die examens wenschen »e worden toegelaten, worden ultgenoodlgd, daarvan schrlf telijk vóór 25 September te doen blijken aan lissiën en wel aan de Rijks- aan de Rijks a. Utrechtsctoe de plaats, waar examineerd. zij EXAMENS-HOOFDAKTE. ARNHEM, 18 Aug. Geëx 8 cand. Gsl. de hee- ren E J v d Brimik te Arnhm, D W Groeneveld te Llnteloo. A G M v Keulen te 's Heerenberg, A Klaaseen te Putten (Gld.). C v Nes te Dor drecht en J F C Willemsen te Arnhem. BREDA. 18 Aug. Geëx. 8 cand. Gesü. de hee- «n GA Euyiken te Drunen. J C A M Nollen te Raamsdonkveer en M V V Timmermans te Gllze GRONINGEN. 18 Aug. beeren K. G de Boer te Emmercompaacuum en G. Noback dames A M Bonsboom te Haarlem en G. H&u- sen te Volendam, en de heeren H7 Haagsma te Zaandijk, A Tjallema te Wieringerwaard en C. de Wit te Nieuw Vennep. Do examens zijn ofgeloopen. Geëxamineerd zijn 226 candidaten. Geslaagd zijn 112 cand.; afgewezen 105 en 9 hebben zrfoh teruggetrokken ROERMOND, 18 Aug. Geëx. 8 cand. Terugge trokken 1 cand. Gesl. de dames R P 3 M Brum- mans te Echt en A M Kramer te Heerlen ROTTERDAM. 18 Aug. Commissie I. Geëx. 8 cand. Gesl. de heeren J A v Helden te Vloar- dlngen, P Roos en J Swijnenburg, belden te Rotterdam ROTTERDAM. 18 Aug. Commissie II. Geëx 8 cand. Gesl, de heeren E J v d Beng te Nieu- werbrug a. d. Rijn. W v d Ende te Krulnlogen G K L Flos te Hengstdijk. A v Gijzen to Zuid- land en A. Pi eters te Leweidorp. HEELSUM BIJ ARNHEM,TEL 492 EXAMENS-HANDENARBEID DEVENTER. 18 Aug. Geel. de heeren A, Bonte te Arnhem. G J Nijveldt te Meddo, W A Oets te Nljverdal, J B Overkamp, J H Over- kamp. belden te Meddo. G W Vis en W Wieling, beide te Eefde. Teruggetrokken 1, afgewezen 2 cand. De examens zijn geëindigd. Uit het Sociale Leven Ruim 70 modern georganiseerde landarbei ders te Oudenhoorn zijn in staking gegaan. Een bespreking van de vertegenwoordigers van den Nederlandschen Landarbeidersbond met tien landbouwers heeft niet tot overeen stemming geleid. De door de landbouwers tot 1 Januari aangeboden uurloonen en tarieven achtte men aan arbeiderszijde Onvoldoende. In het reeds zwaar door de crisis getroffen Nijverdal heeft de voornaamste textielfabriek, n.l. de K.S.W. aldaar, een nieuwe loonsver laging tegen 4 September a.s. aangekondigd. Deze verlaging varieert voor de verschillende groepen van 5 tot 15 Ook de bazen zullen een loonsverlaging moeten ondergaan. Mede valt onder deze voorgenomen verlaging de bleekery (K.S.B.). In Nijverdal zelf is men zeer onder den indruk van deze loonsverla ging, te meer, omdat de actie van het ge meentebestuur bij het Rijk, om steun in de gemeentelasten te verkrijgen, niet gelukt is. Gemengd Nieuws. EEN WOESTELING-WIELRENNER De wielrenner Pijnenburg nam met zijn Fordwagen in vrij groote vaart den oprit naar den Gravebrug te Nijmegen. Tegelijker tijd reed een motorrijder den weg op. De man werd door den Ford van Pijnenburg gegre pen en tegen den grond geslingerd. De wagen van Pijnenburg slingerde door de botsing en maakte een tweede aanrijding, ditmaal met de auto van de fa. Van B. te Nijmegen. Deze auto werd zoo zwaar beschadigd, dat zij moest worden weggesleept. Ook de motor fiets bleek zwaar beschadigd te zijn, terwijl de berijder gekneusd werd en naar zijn woning gedragen moest worden. De politie nam Pijnenburg een verhoor af en maakte proces verbaal op. Pijnenburg kon zijn weg met zijn Ford vervolgen. EEN KRASSE GRIJSAARD Vandaag hoopt de heer J. Timmermans Wan. te Waalwijk den dag te herdenken, dat hij 75 jaar geleden tot directeur der N.V. Noord-Brabant Mij. van verzekering op het leven te Waalwijk werd benoemd. In weerwil van zijn hoogen leeftijd (bijna 100 jaar) is hij nog bijna dagelijks op zijn privé kantoor aanwezig. AUTO DOOR TREIN AANGEREDEN Te -Bameveld is op den onbewaakten over weg van den lokaalspoorweg een vrachtauto van den groentehandelaar C. van Hal, uit Veenendaal, door den trein, die om 11.10 uur te Barneveld aankomt, aangereden. De be stuurder, de 20-jarige zoon van den groente handelaar, die alleen in de cabine zat, brak een rib en bekwam inwendige kneuzingen. Na voorloopig verbonden te zijn is hij naar het Ziekenhuis te Wageningen vervoerd. De toe stand van den man is niet levensgevaarlijk. De auto werd aan den zijkant beschadigd. HET STROOPERSDRAMA TE NIEUWKOOP Het strooperedreima op de Nieuwkoqpeche plassen houdt de gemoederen nog bezig. Het feit, da.t de justitie geen termen aanwezig vond, om den gepensionneerden veldwachter T. in voorarrest te nemen, heeft, volgens „Vooruit", bij een groot deel der bevolking een onbevredigd gevoel gewekt, dat in den nacht tot een uitbarsting is gekomen. De verhüfüte gemoederen waren oorzaak, dait tegen middernaióht een mendgte van enikéle honderden personen samenschool voor het huis van T., dat door een wetering va in den weg is gescheiden, en hairdo woor den richtte aan zijn adres. T. kwaim naar buiten tot aan de opge haalde brug, en trachtte de menigte te kaïl- meeren en te bewegen heen te gaan. De nachtelijke demonstranten antwoordden met hernieuwde saheldipartij. De eerste steen vloog alras door de lucht, spoedig ge volgd door meer. Het huis kreeg een waar bombairdleimenit te doorstaan, waarbij ailUe ruiiiben zijn vernield. Van die politie was slechts een agent ter plaatse, die tegen de woedende massa maohteloos stond. Pas tegen 2 uur 's nadhts verspreidde de menigte zich en keerde de rust terug. T. heeft den volgenden morgen alle deu ren en ramen met luilken geblindeerd en is in gezelschap van zijn vrouw naar Ledden vertrokken. DQODELIJKE AUTO- EN MOTOR ONGELUKKEN Op den Hengeloschen weg te Lonneker werd de 72-jarige J. ten B. door een melk- auto aangereden. Ten B. kreeg zulke ernstige verwondingen, dat de dood spoedig intrad. Het lijk en de auto zijn door de politie in beslag genomen. In de buurtschap Beutum gem. Oot- marsum is het 2-jarig kind van den land bouwer H. op den weg OotmarsumAlmelo door den motorrijder H. uit Zutfen overre den. De kleine kreeg ernstige verwondingen en is aan de gevolgen overleden. VERDRONKEN Het achtjarig zoontje van den heer Aenge- nent is in de Wijde A in den Veenpolder Wou- brugge, te water geraakt en verdronken. Het lijkje is eenigen tijd later opgehaald. Te Rijswijk (Z.-H.) vermiste men de 2Va- jarige Alkemade uit de Emmastraat. Men is de Nieuwe Rijswijksche vaart gaan afdreggen, waaruit de politie 's avonds om streeks half 12 het lijkje van het kind heeft opgehaald DOODELIJK AUTO-ONGELUK Te Zandvoort ontsnapte de 5-jarige L. T. M. aan het toezicht van zijn moeder, toen hij met andere kinderen op een open terrein aan de Dr. Gerkestraat speelde. Het kind stak plot seling de straat over en werd door een pas- seerende auto gegrepen en onmiddellijk ge dood. De moeder, die het zag gebeuren, werd in overspannen toestand naar huis vervoerd. WAARSCHTTWTNG- De commissaris van politie der afd. B te 's-Gravenhage ontraadt het in relatie tre den met Andries Wilhelm Bernard Lecke, geb. te Amsterdam, 27 September 1883, wo nende Gedempte Burgwal 42, Den Haag. Genoemde Lecke plaatst advertenties waar in hij betrekkingen in zijn onderneming (Haagsche Meubel- en Tapijthandel) aan biedt, doch eischt van de gegadigden een waarborgsom. FELLE BRANDEN TAL VAN BOERDERIJEN IN VLAMMEN Te Dalen bij Coevorden is 's nachts brand ontstaan in een schuur, staande tus schen de boerderijen van de landbouwers L. Bouwers en R. Kiers. De beide boerde rijen werden spoedig door het vuur aan getast Daarna sloeg het vuur over op het pand bewoond door landbouwer W. Kas pers. De drie kapitale hofsteden werden in korten tijd een prooi der vlammen, liet vuur greep in de met riet bedekte geb'UJ wen zoo snel om zich heen, dat de bewo- mu& in nachtgewaad moesten vluchten, Urwijl van de inboedel zoo goed als niets Kcred werd. De brandweer wist tenslot'e utbreiding van de brand te voorkomen. De 'uboedels, alsmede de pas geoggste hoeveel heden koren en een varken gingen vcrlo- un. Verzekering clekt de schade. De oor zaak is onbekend. Te Ga ast is 's nachts door hopibroci de groote boerderij, bewoond door J- de Glee, tot den grond toe afgebrand. De bewoners moesten in nachtgewaad door de ramen vluchten om zich, te i#dden. Bij het inslaan tier ruiten liep een der personen lichte ver wendingen op. De brandweer uit Heeren- veen, die spoedig ter plaatse was, kon niets meop van de boerderij redden en bepaalde xicli er til- de muren omver te halen en het hooi nat te houden, daar er veel gevaar voor uitbreiding bestond voor de naastlig gende boerderijen. Van den inboedel kon mets worden gered. Het vee bleef gespaard. De schade wordt door verzekering gedekt. Te Hulsberg (L.) is brand uitgebroken ten huize van M. Ondanks het flink optre den der brandweer kon deze niet voorko men, dat het huis en de aangrenzende stal len geheel in vlammen opging. Twee var kens vonden den vuurdood. De oorzaak van den brand is onbekend. Verzekering dekt de schade. Te Stavoren (Fr.) is tengevolge van hooibroei brand ontstaan in de boerderij, bewoond door den veehouder K. de Boer. De brand greep zoo snel om zich heen, dat in i minimum van tijd de geheele boerderij vlammen stond. De boerderij brandde geheel af. Niets kon gered worden. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De schade wordt door verzekering gedekt. Te Zuidbroek (Gr.) is in het Westeinde brand ontstaan in de boerderij, bewoond door J. Oosterwijk, die afwezig was. De kostganger was thuis en wilde de kachel met eenig hout en petroleum aanmaken. Eerst gelukte dit niet, waarop hij wat petroleum op het smeu lende vuur gooide, waardoor een ontploffing ontstond. Door den schrik liet hij ook nog de bug met petroleum vallen en vluchtte het huis uit. Volgens zijn zeggen stond de keuken middellijk in lichter laaie en een oogenblik later brandde het geheele perceel. De brandweer ~wa6 spoedig ter plaatse, maar kon van den inboedel, drie fietsen en een tor, niets redden. De schade wordt door verzekering gedekt. Te Nuis (Gr.) ontstond door een bran dend petrgleumstel brand in de woning van den veehandêlaar Ausma. Op het oogenblik dat de brand ontstond waren de bewoners buitenshuis. De beide jongste kinderen, resp. 2 en 3 jaar, waren, alleen in de kamer. De kostganger, die naast het huis werkte, hoor de gegil, vloog in huis en zag, dat het eene kind in brand stond. Hij snelde er mee naar ene kuip die buiten stond en waarin hij de brandende kleertjes doofde. Gelukkig was 't kind nog vrijwel ongedeerd. De brand greep zoo gauw om zich heen, dat het andere kind nog maar juist op het nippertje kon worden gered. De geheele inboedel verbrandde, be nevens ongeveer f 300, die in het kabint za ten geborgen. Ook verbrandden een paar rogge en haver. Huis en 'nboedel wa ren verzekerd. De spuit was onderleg, doch keerde te rug omdat in de nabijheid van het huis niet voldoende water was. Te Santpoort (N.H.) werd door een passeerenden wielrijder brand ontdekt :n hotel „Velserend". Hij waarschuwde onmid dellijk de bewoners en de brandweer. Doch j hoewel deze laatste spoedig met 6 stralen het vuur bestreed, brandde de geheele bo venverdieping uit, alsmede het oudste deel van het benedenhuis. De oorzaak van den brand is onbekend. Verzekering dekt de l schade. DE VERDWENEN ENGELSCHMAN HET GEHEIMZINNIGE LIJK Op 16 Juni IJl. i6 van Rotterdam per Har- wichboot vertrokken de Enge'leohe kapiteinj Brooiks. De main is niet. in Engelland aan- gekom'en. Aangenomen werd, dat hij onge merkt over boord ie geslagen, doch zijn w is de meaning toegedaan, da.t hier misdaad in het spel is. Kapitein Brooks was naar Rotterdam gegaan, om een schip te koopen en volgens zijn vrouw wanen er menscihen, dde beilang hadden bij zijn ver dwijning. Bij Terschelling spoelde na de vermissing van Brooks een lijk aan van een man, dat onmiddellijk begraven werd. Na eeniigen tijd vroeg men zich af, of het lijk niet dat van Brooks kom zijn. De vrouw van Brooks arriveerde op Terschelling en herkende eenige achte'rgehoiudien voorwerpen, o.a. paar mandbetknoopen en een horloge, als 'rt van haar main. Echter bleek zij er nog niet overtuigd vam te zijn, dat het lijk van haar man ge vonden is, welke meening bij haar nog ver sterkt werd, doordat deze bijgeloovigaj vrouw zgn helderzienden raadpleegde, die beweren, dat Brooks ergens gevangen ge houden wordt. Om helderheid in deze zaak te krijgen, zeil het lijk Maandag a.6. worden opgegra ven. Het gerechtshof heeift zijm toestemming tot de opgraving reeds gegeven. Woensdag Naar aanleiding van de aanhouding van de beide mannen op het Stationsplein te Heer len, die in het bezit waren van negentig paar schoenen, heeft de Heerlensche recher che, in samenwerking met die van Kerkrade, in de woning van een der beide mannen te Chevremont, gemeente Kerkrade, een huis zoeking gedaan. Hierbij werden niet mindorl dan 21 kisten sigaren gevonden, welke in den nacht van 10 op 11 Augustus in de siga-j ren fabriek Van L. te Voeren daal waren ge stolen. Ook werd een partij waschgoed, af" komstig van diefstal, gevonden. De tweede aangehoudene verklaarde reeds een groot1 aantal sigaren over de grens gesmokkeld te! hebben. De beide mannen zijn door de Heerlensche politie ter beschikking gesteld van den bur-i gemeester van Hulsberg. Een Engelsch sportvliegtuig, dat op weg was van Brussel naar Weenen, heeft op een bouwland nabij het station Wijlre (L.) we gens een defect aan de olieleiding een ga- slaasde noodlanding gemaakt. In het toe stel bevonden zich een heer en een dame. Nadat het defect hersteld was, heeft het vliegtuig de reis voortgezet. XXVII De Kerk is van haar plaats gedrongen (H.D.) De positie, waarin do Protestantsche Kerk in Duitsch- land verkeerde, wat betreft de verhouding tot den Staat, en de regeling der inwendige zaken van leer en tucht, berustte dus feitelijk op het fundament, hetwelk Luther in zijn reformatori- schen strijd gelegd had. Het gegroeide stelsel kwam neer op een vermenging van Staat en Kerk. De vrijheid der Kerk week, al was er zelfs in 1876 een zoogenaamde Algemeene Synode in het leven geroepen, sterk af van de vrijheid, welke de Kerk in ons land had weten te verkrijgen. Toen kwam de groote oorlog van 1914 en tegelijk met de erkenning van de nederlaag verdwenen de vorsten. Meteen kwam toen een eind aan de landsheerlijke kerkregeering, welke zij in hun geslachten gedurende drie of vier eeuwen hadden uitgeoefend. Op elk gebied zou du de mie er of mind-er getemperde democratie de taak over nemen van de vroegere regeringsvormen. Wat de positie van den godsdienst aanging, werd nu de leuze aangeheven van scheiding van Kerk en Staat. Wij nemen hier het woord leuze, omdat het in de practijk hierop zou neerkomen. In de Grondwet van Weimar werd zoogenaamd aan deze leuze voldaan. Geen Staatskerk zou er meer zijn. Het monopolie van den chri stel ij ken godsdienst werd gebroken. Volkomen vrijheid ,van onderwij s zou er komen zonder verplicht godsdienstonderwijs. Maar overigens hield de Staat zijn rechten bij het doen van benoemingen voor de hoogste posten. Dit zoo ongeveer als een vervanging van het vroegere lands heerlijke toezicht. Van vrije kerk was geen sprake, ook omdat de finantiëele band bleef bestaan. Van de Grondwet van Weimar kon niets anders verwacht worden. De meest vooruitstrevende liberale denkbeelden omtrent het neutrale standpunt der Overheid tegenover den godsdienst, werden nu gesteld in plaats van de vroegere. In de oogen der nationaal-socialistische beweging beteekende dit een achteruitgang. In plaats van een stuk historie, waardoor christendom en nationaal gevoel werden geschraagd, hadden de ontbindende factoren van het vrijheidsbegrip der Fransche Bevolutie hun taak volkomen verricht. De nationaal-socialisten wenschen, dat de Staat niet gods dienstloos is, doch dat de Christelijke beginselen aanvaard zullen worden als grondslag der samenleving. De Stmt moet dit met al zijn macht bevor deren, ook in zijn eigen wc'begrepen belang. Daarom, vrijzinnige en niet minder, joodsche opvattingen, eruit. De godsdiens t- looze school moet weer vervangen worden door de school met verplicht godsdienstonderwijs: Maar wij loopen, nu wij hier reeds meening tegenover meening zetten, iets vooruit op de geschiedenis. Elk afzonderlijk gebied (koninkrijk, vorstendom of hertogdom) had dus zijn eigen evangelische landskerk. Mei 1932 werden de 28 evangelische landskerken federatief saamverbonden in den Duitschen Evangelischen Kerkenbond. Thans zijn er 30 van dergelijke afzonderlijke Kerken. Elke Kerk hield zijn volle zelfstandigheid in belijdenis en organisatie. De meeste Kerken zijn van lutherschen oorsprong. Enkele noemen zich gereformeerd, en sommige hebben, als de Pruisi sche Union, de luthersche en de gereformeerde deelen doen samensmelten in één verband. Dit is de reden, dat in vele plaatsen van Duitschland binnen hetzelfde gemeentelijk verband afzonderlijke kerken zijn voor lutherschen (meest evangelischen genoemd) en voor gereformeerden. De Nederlandsche reiziger, die, in Duitschland vertoevend, des Zondags eenige ernst maakt met het uitzoeken van zijn kerkgebouw, heeft dit wel bespeurd. Verschillende van deze landskerken hadden reeds aan hun hoofd staan een bisschop. De Kerkenbond zelf niet. E r was dus geen rijksbisschop. De gereformeerde kerken kenden, als zijnde niet vereenigbaar met de gereformeerde opvatting, natuurlijk ook geen bisschop. Zóó was organisatorisch de toestand op kerkelijk gebied onder de protestanten, toen het nationaal-socialisme na de eerste jaren van langzamen opgang omstreeks 1928 in alle deelen van het volk wortel ging schieten. Het wilde het Duitsche volk vernieu wen; het losweeken uit den greep van het liberalisme en van het marxisme, en het nationaal weer opbouwen. Geen enkel stuk van de oude Duitsche samenleving ontsnapte aan den blik en dus de Kerk ook niet. Het verlangen kwam op, de Kerk als nationale kerk dezelfde groote plaats te doen innemen als in het verleden. Haar moest de centrale plaats terug gegeven worden in het leven van het volk. Thans was het volk losgeraakt van de Kerk, en de Kerk van het volk. Het zal nu goed zijn te schetsen hoe dan wel de toestand van de Kerk was. Uit veler mond hebben wij den klaagzang beluisterd en in tal van geschriften en kerkelijke bladen valt deze uiteenzetting te lezen. De Kerk is bij de doorwerking van het vrijzinnig levens beginsel en bij de opkomst van het marxisme als de eenzame komen te staan. Hoe meer de industrie groote scharen tot zich getrokken heeft, hoe sneller de klassenstrijd het proces heeft doen verloopen. Maar aan den top van de samenleving is het niet beter. „De Mammon", aldus Dr. G. A. Krummacher, „heeft zich als macht tusschen God en de menschen ingeschoven; hij heeft ons God ontvreemd, en hij heeft naar menschelijk inzicht de verdeeling der goederen dezer aarde aan zichzelf opgedragen. Wij dienen nu den Mammon en kunnen toch niet God dienen èn den Mammon". Toen is bij liberalisme en sociaal-democratie nog het com munisme gekomen, hetwelk de lijnen consequent heeft door getrokken en een godloozen-organisatie in het leven heeft geroepen. Gruwelijker als in de laatste jaren is nooit tegen godsdienst en Kerk opgetreden. Martin Wagner zegt ervan: „Geboren is de goddeloosheid en alles, wat ermede samenhangt, op onze universiteiten. Het liberalisme heeft den Bijbel ver splinterd, het Evangelie verzet, en tegelijk het godsdienstig leven ondermijnd. Het materialisme, dat alle geest slechts als een product of een vorm van de doode stof beschouwt, waarvoor er noch een God, noch onsterfelijkheid bestaat, oordeelt alleen materiëele en zinnelijke goederen waard om na te jagen. Deze ideeën het liberalisme en van het materialisme zijn van boven naar onderen gedrongen. De massa heeft de goddeloos heid, welke zij zag in de kringen der vooraanstaanden en der gestudeerden, overgenomen en heeft met de Kerk gebroken. En heden staat de in het marxisme en In het communisme georganiseerde godde loosheid vóór ons als een nieuwe religie met den uitroepVerkruimel de Kerk! Dan komt de klassenlooze samenleving, de verlossing der onterfden, de dictatuur van het proletariaat." De vrijdenkersbeweging gaat bewust den aanval op de Kerk over. Op het in 1928 te Keulen gehouden congres der „Inter nationale proletarische vrijdenkers" werd onder daverende toejuichingen gezegd; „Als marxisten weten wij, dat de Kerk bestaat om sociale en psychologische redenen Maar zij begon zich reeds lang te overleven, en heden, in de 20e eeuw, durven wij zeggen, dat de godsdienst in het museum behoort. Het fundament echter voor dit museum willen wij leggen, en zóó lang zullen wij verder bouwen, tot wij het gansche materiaal onderbrengen in den Keulschen Dom." De weg naar het atheïsme voert over de sociaal-democratie en het communisme. Verder gedragen werd het woord van Lenin- „De godsdienst js een geestelijk juk, dat altijd en overal op de volkmassa's heeft gedrukt. De onmacht der uitgebuite klassen in den strijd tegen de onderdrukkers, voedt het geloof aan een beter leven hiernamaals, gelijk de onmacht der wilde stammen tegen de natuur, het geloof aan goden, duivelen en wonderen te voorschijn roept. De religie is opium voor het volk, geestelijke brandewijn. De moderne arbei der werpt de godsdienstige vooroordeelen met verachting van zich en laat den hemel over aan de papen en de burgerlijke vromen, en verovert zich op aarde een beter leven, het duizend jarig rijk." De Kerk ls als de eenzame komen te staan, zeiden wij. De ontwikkelden hadden het vrijzinnig liberalisme omhelsd en deden nauwelijks meer aan de kerkelijke samenleving mee; de massa's der arbeiders waren door het marxisme aan haar invloed onttrokken. Het bezoek bestond meest uit vrouwen en de jongeren leefden er bijna geheel buiten. Maar nog andere gevolgen vertoonden zich. De onzedelijkheid en de schaamteloosheid grepen op een ontstellende wijze om zich heen. De naaktcultuur vierde hoogtij. Dit laatste stemden vrijzinnige schrijvers toe. De pers was bandeloos. Het theater dikwijls schunnig. De litteratuur maar al te vaak aangestoken. De radio was het gewillige instrument om dit heillooze gedoe over de landen uit te storten. Het cultuur-bolsjewisme had zijn intrede gedaan. Nu is er altijd goddeloosheid geweest, erkennen zij, die de Kerk, een nieuwe, groote taak zien opgelegd, maar wat opgemerkt werd nó, de omwenteling van 1918, laat wat vroeger gezien werd, voegde men eraan toe, toch verre achter zich. t Is nu bewuste voortgang op den weg van het kwaad De zonde werd geïdealiseerd, en de noodzakelijkheid betoogd, om zich uit te kunnen leven. Het hier uitgestalde zondenregister is groot. Maar wie iets weet van de ongebonden vrijheid, waaraan het Duitsche volk is overgeleverd geworden na 1918, erkent, dat er in de klachten helaas een zeer groote grond van waarheid zit. Het Duitsche volk, dat meer nog dan anderen leiding en voorgaan behoeft! Trouwens wie in zijn eigen omgeving opmerkt, hoe het chris tendom vaak slechts gelijkt op een dunne laag vernis, losjes gestreken over het leven van het volk, zal wel zorgen niet den spot te drijven met deze aanklacht. De Dom, voornaamste Trotestantsche Kerk te Berlijn. De imposante indruk van buiten is eenigszins in tegenstelling met het interieur der kerk. Een gedrongen ingang voert bijna plotse ling in het binnenschip. De Kerk heeft haar taak verzuimd en zich niet geworpen op het volk; zij heeft het zich te gemakkelijk gemaakt; zij ging rusten op haar lauweren, welke ei- niet waren, zoo was dan de conclusie. Wat betreft de ingebreke-stelling van de Kerk was er de laatste jaren wel een eenparige meening bij wie in haar nog zagen het groote instituut, waarmede God toch ook Zijn doel wil bereikenen waarom Hij tot trouw oproept. In de middelen echter zou het verschil zich openbaren. De groep der zoogenaamde „Duitsche Christenen" heeft de Kerk een taak toegedacht, welke evenwijdig loopt met het doel der nationaal-socialisten in den Staat Deze „Duitsche Chris tenen" hebben met een ijver gewerkt, gelijk men in onze eeuw bij kerkelijke vraagstukken bijna nooit meer opmerkt. Zij zijn erin geslaagd groote scharen onder haar vaan te verzamelen. Men vraagt zich af, of deze ijver niet te ver gedreven is en of het vuur niet spoedig moet verdooven. Wij Weten dit ook niet Maar een reveil der massa's, als nu in Duitschland gezien wordt, is toch reeds zóó bijzonder, dat de verbazing niet behoeft te stijgen, nu ook groote kerkelijke troepen het front gnan versterken. Over de „Duitsche Christenen" moeten wij het nu verder hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 8