VROUWEN
9
1,-PERMANENT WAVE 1.-
Wat zullen wij eten
Menu's voor heel de week
ZONDAG: Roomsoep kalfslappen
worteltjes gekookte aardappe
len. Ananaspudding.
MAANDAG: Kalfslapjes worteltjes
en doppertjes gekookte aard
appelen. Rabarber.
DINSDAG: Groentesoep. Varkenscote-
letten spinazie béchamel-
aardappelen. Hang-op.
WOENSDAG: Ossenrollade bloem
kool met kaassaus gekookte,
aardappelen. Wentelteefjes.
DONDERDAGRosbief spersieboo-
nen gekookte aardappelen.
Griesmeelpudding.
VRIJDAG: Harde eieren spinazie
gekookte aardappelen beschuitje
met kaas.
ZATERDAG: Gehakt andijvie ge
kookte aardappelen. Rijst met
krenten.
De weg naar het hart
GARNALEN SCHELPEN
3 ons gepelde garnalen, 2 eet
lepels bloem, 1 stuk boter ter
grootte van 1 ei, 3 dL. melk,
1 eetlepel gehakte peterselie,
1 beschuit.
Doe 2/3 der boter in een steelpan
netje voeg daar al roerende de bloem
en daarna, met kleine scheutjes, de
melk bij, zoodat men een dikke ge
bonden saus krijgt. Kook deze al roe
rende een paar minuten door, neem
dan de pan van 't vuur, doe er de
garnalen en de gewasschen en zeer
fijn gehakte peterselie in en kook ze
daarna niet meer, daar anders de gar
nalen hard worden. Ongeveer 8 schel
pen vult men nu hiermede, strooi
op elk een weinig beschuit leg er een
klein stukje boter midden op en zet
ze 20 minuten ni een matig warmen
oven.
VANILLEVLA
MET BITTERKOEKJES
I L. melk, 1 ons bitterkoek
jes, 1 likeurglas cognac, 1 ei,
3 eetlepels suiker, y2 kopje
maizena, 1 stokje vanille of
1 pakje vanillesuiker.
Meng de maizena aan met 1 kopje
koude melk, breng de overige melk met
de suiker en de vanille aan de kook.
Voeg daarna goed roerende de mai
zena er bij en laat het steeds roerende
een paar minuten doorkoken. Klop het
ei in een kopje, zet de pan van het
vuur en roer vlug het ei door de vla.
Beleg een vlaschotel van te voren met
de bitterkoekjes en overgiet deze met
de cognac. Is die er goed ingetrokken,
giet dan de warme vla er over en laat
het koud worden. In plaats van bitter
koekjes met cognac kan men colom-
bijntjes nemen en smeert men telkens
tusschen twee een laagje abrikozen-
of aardbeienjam.
DRIE IN DE PAN
y2 Liter melk, 3 ons bloem,
2 ct. gist, y2 theelepel zout,
1 ei, 1 theekopje krenten,
1 theekopje rozijnen, 1 ons
boter, gesmolten vet of ^4
Liter slaolie.
De gist in een kopje aanmengen met
een heel klein beetje lauwe melk en
en snuifje suiker; daarna Iaat men
het y2 uurtje staan. De bloem in een
kom doen, een kuiltje er in maken
waarin men het stukgeslagen ei legt.
D 'n begint men te roeren onder lang
zame toevoeging 'der melk. Goed roe
ren en kloppen, totdat geen enkel klon
tje meer te vinden is. Eerst dan voegt
men het zout en de goed gewasschen
krenten en rozijnen er bij en het laat
ste de gist. Laat het beslag y2 uur
rijzen. Maak in een koekepan een
stukje boter of vet of een scheutje
slaolie goed heet, roer dan ferm in het
beslag en neem telkens 3 schepjes uit,
doe deze in de pan, zoodat men 3 koek
jes tegelijk bakt. Wanneer ze lichtbruin
zijn, bakt men ze evenzoo aan de
andere zijde en legt ze op een heet-
waterbord of op een schaal, die men
op een pan heet water warm houdt.
Men presenteert er stroop of bruine
suiker bij.
RIJSTTAART
2 ons rijst, 2 ons boter, 2 ons
suiker, 1 stokje vanille of een
pakje vanillesuiker of een
geraspte citroenschil, 2 eieren
1 Liter melk, 1 beschuit.
Kook de rijst met de melk, met de
vanille of citroenschil Roer de boter
tot ze zoo dun wordt als dikke room,
voeg daarbij steeds roerende de eier
dooiers, dan de rijst en het laatst het
tot stijf schuim geklopte eiwit. Neem
een springvorm, wrijf dezen met een
kwastje met boter in, bestrooi hem met
de fijngestampte beschuit, ook aan de
kanten. Plaats daarin de massa en
bak de taart ongeveer 1 uur in een
matigen oven.
BROODPUDDING
1 plaatbrood, 1 ei, 1 ons kren
ten, 1 ons rozijnen, y2 ons
sucade, 1 L. melk, 1 ons
boter, 1 ons suiker, 1 wijn
glas cognac, 1 beschuit.
Snijd het brood in dikke sneden, de
korsten snijdt men weg en week ze
in de melk. Roer zoolang totdat het
brood zeer fijn is en voeg er de ge
wasschen krenten en rozijnen, de fijn
gesnipperde succade en de cognac bij.
Doe dit alles in een ijzeren of emaille
vorm, die men hermetisch kan sluiten.
De vorm wordt eerst met een kwastje
met boter bestreken en bestrooid met
de fijngestampte beschuit. Zet den
vorm in een grootere pan, die half
gevuld is met water en laat deze 2
uur er in koken. Zoo nu en dan wat
water bijvoegen. Haal den vorm uit
de pan, doe de deksel van den vorm
af en zet ze y2 uur in een matigen
oven. Keer ze dan op een schotel en
presenteer er gesmolten boter en witte
suiker bij.
Tafelzilver, dat
geen zilver is
Maar wel heel
goed bruikbaar
Er wordt nog al eens gevraagd, wel
ke lepels en vorken het beste zijn
voor het gebruik in de huishouding,
waarbij men dan goedkoop uit wil
wezen, en tevens iets hebben, dat goed
blijft in het gebruik.
Tot dusver waren het vooral de
Alpaccalepels, die veelvuldig als ta
felzilver dienst deden, hiervoor werd
een mengsel van verschillende meta
len gebruikt, waarvan koper, nikkel
en zink de voornaamste bestanddeelen
vormden. Deze grondstoffen zijn vrij
goedkoop, vandaar da', het verkregen
product tegen een matigen prijs ia den
handel kon worden gebracht. Met zoo
nu en dan poetsen krijgt alpacca een
»oien glans, die vrij lang goed blijft,
mits de voorwerpen niet worden in
aanraking gebracht met zure sla
soorten of mosterdgerechten. Do
glans verandert dan vrij spoedig in een
vuil grauwe aanslag, waama de le
pels cn vorken een extra behandeling
noodig hebben.
Gromalca is vlekvrij gemaakt
Men doet dit door het alpacca te be
dekken met een Jaag groom, een zeer
hard metaal, dat niet wordt aangetast
door in spijzen of dranken voorkomen
de zuren of scherpe bestanddeelen.
Gromalca voorwerpen behoeven dus
nooit gepoetst te worden. Overgieten
met kokend water en droog wrijven
doet' de voorwerpen er steeds uitzien
als nieuw. Poetsen is overbodig, het
onderhoud dus vergemakkelijkt Ook
reeds gebruikte voorwerpen kunnen
met een groomlapje overtrokken wor
den. Wie een practisch cadeau wil
hebben aarzelt niet tegen een
verjaardag deze wensch op het ver
langlijstje te zetten. U zult er geen
spijt van hebben de oude voorwerpen
zoo goed als nieuw terug te ontvan
gen. Ook messen kunnen vergroomd
worden, is echter minder doelmatig
daar door slijpen het groomlaagje af
slijt Verstandiger is roest-vrije mes
sen te nemen, waarbij dit euvel niet
voorkomt en die eveneens weinig on
derhoud vragen.
De sterkte en hechtheid van de
groomlaag bepaalt de kwaliteit, van
daar dat het gewenscht is het ver-
groomen te laten doen door vertrouw
de firma's, welke voor goede kwaliteit
instaan. En onsoliede hechting ken
merkt zich door het afslijten van de
groomlaag, waarbij het onderliggende
metaal te voorschijn komt of door af
bladeren van het groomlaagje wat nog
erger is.
Sola-zilver heeft niets met zilver te
maken. Eigenschappen en kenmerken
vertoonen groote overeenkomst met
gromalca.
Anders is het Christofle-zilver, Gero-
zilver, Wellner-zilver, alfenide-zilver
enz. Hierbij hebben we te doen met
verzilverde voorwerpen, die de echte
zilveren vervangen, daar deze door de
hooge prijs slechts voor enkelen be
reikbaar zijn. Het onderliggende me
taal is alpaccca bedekt met een zilver
laag. Daar deze bedekking er vrij dun
op aangebracht wordt, is het zaak de
voorwerpen zeer voorzichtig te behan
delen, daar het dekkende laagje an
ders spoedig afslijt
Verzilverde voorwerpen gedragen
zich hetzelfde als dc zilveren, door de
zuurstof uit de lucht worden ze dus
niet aangetast. Wel vertoont zilver een
zwarten aanslag wanneer het gebruikt
wordt bij het eten van eieren of Visch.
Dezelfde aanslag vertoont zich op zil
ver wanneer de voorwerpen gebruikt
worden in huizen omgeven door grach
ten waaruit zwavel-wate. stofhoudende
dampen opstijgen. Overigens behouden
de verzilverde voorwerpen vrij lang
de mooie glans. Ze zijn duurder en
vragen iets meer onderhoud dan de
gramalca voorwerpen.
Do echte zilveren voorwerpen kun
nen we kennen aan de. merken, waar
mede het voorwerp gestempeld is en
die een zeker gehalte aan zilver waar
borgen. Ook het buitenland geeft voor
schriften, hoewel de gehalten andere
hoeveelheden zilver aangeven dan ons
land.
Dc belastingstempels duiden aan dat
het voorwerp zilver is, doch geeft geen
gehalte aan. Voor inlandsche werken
is dit merk een I. voor vreemde wer
ken een V.
De gehaltestempels duiden het zil
vergehalte aan en dienen te gelijker
tijd als belastingstempel.
De le keur wordt voorgesteld door
een leeuw staande op do achterpooten
met een 1. Op 1000 gr. metaal komen
934 gr. zilver voor.
De 2e keur wordt aangegeven door
een loopende leeuw met een 2. Deze
keur waarborgt 833 gr. zilver op 1000
gr., metaal.
Voor kleinere voorwerpen wordt als
gehaltestempel het figuur van een
zwaard genomen wat 1ste zoowel als
2de keur kan voorstellen.
Het keuren van zilveren voorwerpen
is verplichtend gesteld en gebeurt in
kcurkamers waarvan on3 land er 8
bezit. Iedere keurkamcr heeft haar
eigen leter voorkomend in het minerva
hoofd. Men noemt dat kantooraandui
dend stempel. Op sommige voorwerpen
is dit merk duidelijk zichtbaar.
Als derde stempel treffen we aan
het jaarlettermerk, dat elk jaar ver-
De „groote jongen"
Er is veel gesproken over de liefde
van den man voor de vrouw. Er wor
den telkens weer nieuwe theorieën op
gebouwd en honderd wegen zouden
naar het geluk leiden. Maar ik geloof,
dat iedere vrouw, die niet genoeg
mannenkennis" heeft, toch het voor
naamste zal vergeten.
Want in het hart van iederen man
leeft het verlangen in de geliefde de
moeder te vinden. Vraag het aan
welken man u wilt, als het op het juis
te oogenblik gëbeurt, zullen zij alleu
spreken over die oude droom van ver
langen, die in de vrouw het „alles ver-
goeielijkende en vergevende" zoekt; het
begrijpende en het helpende. Hij heeft
iemand noodig om bij uit ta rusten;
iemand die hem steunt; een basis voor
zijn werken en zwoegen.
Misschien heeft hij heel veel fouten,
als we daar tenminste voor uit willen
komen, en zeker maakt hij er ook veel
meer, dan wij vrouwen het zullen
doen, want ons tactgevoel helpt ons
over vele moeielijkheden heen. Maar
gelukkig is diegene van ons, die ont
dekt heeft: de man blijft zijn heele le
ven lang een groot kind En juist de
manlijkste onder hen blijven het het
langste en het ergste.
Moeder zijn dat beteekent: oneln
dig veel liefde en begrijpen, inzicht en
goedheid hebben.
Deze vrouw zoekt de man zijn heele
leven lang. Vindt hij niet die alles ge-
loovende en overwinnende liefde, dan
zal zijn liefde spoedig bekoelen en ver
slappen. Hij bemint de moederlijke
vrouw
Maar nu moeten wij ook op een
groote fout wijzen, waarin juist de
moederlijke vrouw het snelste vervalt.
Zoolang er geen kinderen zijn, treft al
haar liefde en opmerkzaamheid den
man; zij zal alles voor hem doen; al
haar gevoelens zijn voor hem.
Maar dan meldt zich een kleine
gast aan een kindje wordt verwacht
en eindelijk is het er ook werkelijk.
Ea nu spreidt zich de overvloed van
het liefhebbend hart over dit kleine
wezentje uit.
Iedere glimlach is een gebeurtenis,
iedere smart schijnt de wereld te ver
duisteren. Alle liefde en zorg zijn voor
dit kleine hulpelooze schepseltje. Het
oerinstinkt spreekt Het eeuwige moe
dergevoel wendt -zich in zijn bereid-
schap tot liefde tot de zwakke.
„Die groote sterke man speelt het al
leen wel klaar met het leven. Die heeft
mij toch niet meer noodig..."
Zoo spreken en denken velen. Dit is
de eerste groote fout Jawel hij heeft
liefde noodig; hij verlangt ook dat al
tijd wakkere bereid zijn.
Fijngevoelig en jaloersch als een
kind staat hij ernaast, en in zijn ziel
komen gedachten op, die vaak veel la
ter kwade vruchten zullen dragen.
Do man mag nooit het gevoel heb
ben, dat het kind hem de liefde van de
moeder ontfutselt; anders ontstaan
ernstige conflicten.
Als we dit lezen lijkt dat alles zoo
heel moeilijk; maar de echte vrouw
doet en voelt alles bij intuïtie. Dat is
het geheim van een groote liefde, die
zoo veel te meer heeft naarmate ze
geeft; dat is het groote en veel omvat
tende wonder, dat wij slechts verbaasd
kunnen aanschouwen. Hier liggen de
groote geheimen van het leven, die ons
verstand nooit ontraadselen kan. Ons
gevoel slechts kan ze omspannen, bij
het noemen van twee woorden: Moeder
en Liefde.
andert en als vierde stempel wordt
het z.g.n. mcesterteeken aangebracht
door den fabrikant hetwelk dus vari-
eerend is.
Het antiek zilver viel niet onder deze
weL Wel treffen we hierop merken
aan door de gilden uit de steden aan
gegeven cn welke dus verschillend
zijn.
-1 .0 5*3
VRIJDAG 21 JULI 1933
Bijblad van de
Nieuwe Leidsche
Courant
Verschijnt des Vrijdags
Bureau Breestraat 123 Leiden
Tel. 2710 Postbox 20 Postgiro 58936
PATISSERIE DE L'EST
BEN. OOSTZEEDIJK 97
TELEFOON 11263
ROTTERDAM
KOOPT ZATERDAGS onze speciale
ZONDAGSTAART
Voor Uw UITSTAPJES neem U mee
EEN DOOSJE PELIKAANTJES
Firma BAKKER
Banketbakkerij le klasse
Jezus en de vrouw
Hoe het leven van de vrouw Jezus
belang inboezemt, hooren wij meer
malen uit Zijn onderwijs, en wel in
liet bijzonder uit Zijn gelijkenissen.
Onder de spelende kinderen op de
markt zijn ook de meisjes, die de
klaagliederen zingen. Do maagden,
die den bruidegom tegemoet gaan,
worden Hem een treffend beeld van
Zijn toekomst. Do vrouw, die haar
barensweeën vergeet, omdat er een
mensch ter wereld geboren is, van de
vreugde van Zijn discipelen, als zij
Hem wederzien. (Joh. 1G 21). En de
hen met haar kuikentjes is het beeld,
der moederliefde, de sterkste en tee-
derste liefde hier op aarde, waarmede
Hij zijn liefde voor Jeruzalem verge
lijkt.
Do huiselijke bezigheden van de
vrouw uit Jezus' dagen vinden wij
aangestipt in de geschiedenis van 't
terugvinden van den verloren pen
ning. De verlaten en verdrukte we
duwe, die alleen nog bij och ongévoe-
ligcn rechter door haar aanhoudend
smèèkén recht' virfdt, is H^rri *t tegen
beeld van de verdrukte gemeente, die
tot God roept Zelfs do slavinnen zijn
Jezus' aandacht waard. Zooals zij in
den molen het koren malen, of door
den huismeester worden mishandeld,
zijn zij Ilem tot een beeld van het
laatste oordeel. (Matth. 24 41; Lukas
12 45).
Uit al deze beelden zien wij tevens,
dat de nijvere middenstand, waarin
Jezus is opgevoed, Hem het meest
voor den geest staat Zijn onderwijs
Is natuur en leven. Do Schriftgeleer
den wisten van niets anders te spre
ken dan van recht en wet Jezus pre
dikte den godsdienst der liefde, waar
voor het hart der vrouw zoo ontvan
kelijk is.
Ook bij het doen van wonderen ver
gat Jezus de vrouwen allerminst De
eerste genezing was die van Petrus'
schoonmoeder, die aan de koorts te
bed lag. Zoodra Jezus dit hoorde, ging
Hij tot haar, vatte haar hand, en ter
stond verliet haar de koorts en zij
diende Hem.
Men vergeto daarbij vooral niet, dat
Jezus' wonderen niet enkel gedaan
werden om van Zijn grootheid te ge
tuigen, maar ook door Zijn deel
neming in het stoffelijk en zedelijk
lijden der menschen. De Evangelist
Lukas, die zoo dikwijls het diep en
teeder menschclijk gevoel van Jezus
doet uitkomen, geeft er ons een voor
beeld van in do opwekking van den
jongeling van Naln, „en Jezus" zoo
zegt hij dan, „gaf hem aan zijn moe
der". Hoe veel ligt er opgesloten in
deze eenvoudige woorden!
Geen wonder, dat niet alleen Jezus'
onderwijs, maar ook geheel Zijn per
soonlijkheid de vrouwen aan Hem
hechtte. Er waren er, die Hem op de
feestrcizen naar Jeruzalem volgden, en
die het heerlijk vonden, Iicm tc kun
nen dienen van haar bezittingen. Als
Hij ergens in het openbaar leerde,
waren^ er ook steeds vrouwen onder
Zijn toehoorders. En geen grooter voor
recht kende zij, dan wanneer Hij Zijn
hand legde op de hoofdjes van haar
kinderen, en ze zegende. Want wan
neer alle drie de Evangelisten ons
vertellen, dat men daartoe jonge kin
deren bij Hem bracht, dan kunnen
wij zelfs om de harde afwijzing
der discipelen, die eer vrouwen dan
mannen zouden bestraffen ons niet
anders voorstellen, dan dat het moe
ders geweest zijn.
Behoeven wij nog te zeggen, dat Hij
Die het huiselijk leven zoo hoog waar
deerde en er Zelf gaarne in deelde,
niet de levenshouding der monniken
predikte, en niet in het onderdrukken
van de ons ingeschapen neigingen de
hoogste heiligheid zocht? Wie alleen
de gelofte van ongehuwd te blijven
kuischhoid noemt, de lastert zijn
moeder.
Maar jyist, omdat Jezus het kuische
huwelijk, zooals Hij dat in de ouder
lijke woning had leeren kennen, zoo
hoog stelde, trad Hij streng op tegen
over de lichtvaardigheid en zinnelijk*
heid, die destijds heerschten. Al nam
Hij de zondaressen ook in genade aan,
het kwaad zelf veroordeelde Hij ten
sterkste. Jezus heeft de heiligheid van
het huwelijk hoog gehouden.
Om Zijn onderwijs in dit opzicht
goed te verstaan ,moet men in het oog
houden, dat het recht tot echtschei
ding in het Oosten alleen ban den
man, niet aan de vrouw toekwam. Ook
al was zij, onder Israël, niet de slavin
van den man, zij was toch wel zijn
eigendom, en mocht hem dus in geen
geval eigenwillig verlaten. Ook kon
de man, in den oudsten tijd tenminste
tegenover zijn vrouw geen overspel
bedrijven, daar het hem vrij stond nog
een of meer vrouwen te nemen. Zoo
als men nu een slaaf kon vrij verkla
ren, zoo kon men zich ook van zijn
vrouw ontdoen. Alleen vorderde do
wet, dat men haar in zulk een geval
een scheldbrief gaf, waardoor zij haar
recht kon bewijzen op het aangaan
van een ander huwelijk.
In de eeuw vóór Jezus waren er twee
beroemde schriftgeleerden, die beide
scholen hadden nagelaten, aamelijk
Hillel en Schammai. Laatstgenoemde
was ten opzichte van echtscheiding
iets nauwer dan Ilillel en was de mea
ning toegedaan, dat er voor scheiding
een behoorlijke reden moest bestaan.
Hillel keurde het genoeg, wanneer een
vrouw niet langer aan haar echtge
noot behaagde. Deze twistvraag legde
men nu aan Jezus voor met de woor
den: „Meester! is het een mensch ge
oorloofd, zijn vrouw te verlaten om
allerlei oorzaak?" Het antwoord dat
Jezus gaf verbaasde de toehoorders:
„Iicbt gij niet gelezen, Die van den
beginne de menschen gemaakt heeft,
dat Hij ze heeft gemaakt man en
vrouw, en gezegd: daarom zal een
mensch vader en moeder verlaten en
zal zijn vrouw aanhangen, en die twee
zullen tot één vleesch zijn? Hetgeen
dan God samengevoegd heeft, scheide
de mensch niet".
Waar Jcuzs over het huwelijk
spreekt, daar worden Zijn woorden ge
kenmerkt door een bijzondere kiesch-
licid, een kicschheid die Hem ook ken
merkte in Zijn omgang met vrouwen.
Wij kunnen er in Zijn gesprek met
de Samaritaansche een voorbeeld van
zien.
Een ander voorbeeld is dat van do
vrouw uit de schare, die in haar ver
rukking uitriep: „Zalig de schoot, die
U gedragen, en de borsten, die U ge
zoogd hebben". Haar enthousiasme
gaat hier in het sterk zinnelijke over.
Jezus' fijn gevoel wist dit dadelijk te
stuiten, want Hij antwoordde: „Ja,
zalig zijn degenen, die het woord Gods
hooren en het bewaren". Die kiesch-
lieid werd klaarblijkelijk zelfs door
Jezus' vijanden erkend. Immers, zij
durfden Hem een vraat noemden en
een wijndrinker, omdat Hij de feest
maaltijden niet schuwde, doch nim
mer lasterden zij Zijn omgang met
vrouwen.
En toen Jezus eindelijk uit liefde
voor het verloren mcnschdom zichzelf
opofferde aan het kruis, toen was eens
en voor al het Christendom de gods
dienst geworden van de vrouw, die
dieper dan de man de smarten van
het leven ondergaat, maar ook de
liefde, die ze lenigt en weet te genezen
Door het geloof in Jezus Christus
heeft de vrouw de plaats ontvangen,
die haar toekwam.
Fouten in de
moderne
voedingswijze
Een goed ontbijt
is noodzakelijk
De wijze, waarop de meeste menschen
zich tegenwoordig voeden, is verre van
aanbevelenswaardig. Zelfs in het ge
zin zijn de tea en de avondboterham
als kleine maaltijden vervallen; men
heeft nog slechts de drie hoofdmaaltij
den in eere gehouden, doch eigenlijk
verdient slechts één daarvan dien
naam met recht En als men een kijkje
neemt bij alleenwonende jonggezellen
en werkende vrouwen, is het nog
slechter met dc voedingswijze gesteld,
ook reeds hierom, dat er met de per
soonlijke behoefte aan bepaalde spij
zen minder rekening gehouden wordt
dan in een gezin.
Wat is nu in het algemeen gewoon
te? Er wordt ontbeten; daarbij eet men
zoo weinig, dat weliswaar voor eenige
uren het gevoel van honger wordt
verdoofd, doch aan het lichaam niet
voldoende voedingsstoffen worden toe
gevoegd, om zonder schade geduren
de den voormiddag ingespannen te
kunnen werken, te meer waar ook ge
durende den langen nacht uit den
aard der zaak geen voedsel is ge
bruikt Deze toestand blijft ook na het
koffiedrinken bestendigd; ton eerste
is het tijdsverloop tusschen ontbijt en
koffietafel te groot, dc karigheid dezer
maaltijden in aanmerking genomen en
ten tweede wordt er alweer niet ge
zorgd voor de voeding van 't lichaam
cn blijft het doel slechts, te voorko
men dat men honger krijgt Met dat
al komt het organisme gedurende de
werkuren geregeld voedsel te kort.
De ecnige werkelijke hoofdmaaltijd,
die wij kennen, is in vergelijking met
de andere overladen; dc aan honger-
maaltijdcn gewende maag is boven
dien niet in staat om deze groote hoe
veelheid voedsel zoo te vertceren, dat
het organisme er voldoende van pro-
ï- en
„Aurora" W Spierenburg C.Wzn.
UTRECHT
Koningsweg 56 - Telef. 11165
Postrek. No. 43430. Opger. 1856
Geheel naar de eischen des
tij'ds ingericht. - Wascht
uitsluitend met nortonwater
VRAAGT TARIEVEN
GEZ. AALDERS
PROVENIERSSTRAAT 54
ROTTERDAM
Ruime sorteering: DAMES
KOUSEN in Zijde, Matzijde
en Ajour - HEERENSOKKEN
in effen en fantasie JON
GENS- en MEISJES SPORT
KOUSEN en SOKJES
MAISON VISSER
ZWART JANSTRAAT 46. over rle
2e Pijnnckerstraat. Telefoon 44085
LUSTHOFSTRAAT 120 TeL 14212
ROTTERDAM
DAMES- en HINDERHOEDEN
Ruime sorteering in alle maten
en kleuren
Wringmachines
met 5 jaar garantie!
BICIJCLE 15 75 en 16 80
VICTORY, tevens mangel 17 50
ACME, Idem Idem 25 00
Reclame: Wringers op kogels 11 50
Reclame: Wringerbokken zware 1 90
Reclame: Gegnlv. Teil 65 cm 1 08
bii J. VAN DER TOORN Co.
R'dam. Mathenesserweg 77/79. tel 33628
Géén DURE VERWARMING met
GAS ol ELECTRICITEITIII
Alléén ANTHRACIET van:
GEBR HEUS' KOLENNAMnn
Sedert 1897 JOH. HEUS
R. Rottekade 135, Telef. 42002
ROTTERDAM
8 MAANDEN GARANTIE
WATERGOLVEN. KNIPPEN en
WASSCHEN INBEGREPEN
KAPSALON, Lange Hilleweg 36
ROTTERDAM
demaandagsche schrik
der buisvrouw kan vermeden worden
door aanvrage onzer speciale tarieven
voor de QEZINSWASCH.
N.V, Stoom Wasch- en Strijkinrichtmg
vh. J. J. DE LANGE, Overschie Tol. 42880