ZATERDAG 15 JULI 1933 TWEEDE BLAD PAG. 5 Zomerconferentie der N.C.S.V. BEKEERT U EN GELOOFT Nunspeet, 14 Juli Op den morgen van den vierden eonferen- tiedag sprak de voorzitter der conferentie, Dr M. C. Slotemalcer de Bruine tot ons over het onderwerp: Student en Evangelie Allereerst behandelde spr. de vraag: Tot wie gaat het Evangelie uit? Tot iedereen, tot de zelfkant vare de maatschappij en tot ons, jonge intellectueelen, die veelal, door onze studie, de ware ontvankelijkheid, die voor goed luisteren een eerste vereisohte is, hebben verloren, hoewel meer en meer het geestelijke standsbewustzijn verzwakt en de student van thans het vak, waarvoor hij zich door zijn studie voorbereidt, als elk ander vak gaat beschouwen. Innerlijk zijn wij, studenten, vaak verward en levens vreemd in het voorbereidend werk voor dat gene, wat de maatschappij later van ons yraagt. Dit is de misère van vele studentenllevens; tnaar al te vaak ontbreekt de roep, de klem op onzen geest. De student van thans heeft nu om hem heen kracht, een innerlijke stem en een richtlijn noodig. Ook tot den student gaat 't Evangelie uit, in zijn onzekerheid, scepsis en verslagenheid. Wanneer het Evangelie komt, vindt het hem, opgekropt met vragen, tnet de wil om gestaald en gegrepen te worden. Het Evangelie is in wezen niet anders fian oproep, kort en kernachtig. Als studenten zijn wij op lange analyses On betoogen ingesteüd, omdat de studie alles behalve met korte oproepen tot ons komt. Wij leven daarom steeds over de korte op roep tot het Rijk Gods, het „Bekeert u en gelooft!" heen. De student begint liever met een lang-ademig betoog. De kern van Christus' werkzaamheid hier op aarde is oproep, herautsdienst; zijn werkzaamheid als leeraar is hieruit voort gevloeid, daar deze de kern verklaart. De studenten zijn steeds geneigd door dien om bouw het kernpunt, Jezus' roep, te vergeten. Vele, veile menschen (en hierop maken stu denten allerminst een uitzondering) luiste ren wel naar de roep van het bloed of naar de roep van de natie, maar niet naar de roep van het Evangelie Toch klinkt die roep, vooral nu, in deze [bange tijden, met groote intensiteit, en wij Inoeten ernaar luisteren. Wij moeten deze concrete wereld, waarin wij staan, opnieuw herkennen en doen herkennen als wereld van God. Het Evangelie wil ons den Schep per zóó nabij brengen, dat wij daarin op nieuw volkomen eigen schepsel Gods zijn. De Meester van leven, geest, bloed en ziel zegt: mijn rijk is dicht hij u; gij moogt daar om gelooven en blij, sterk leven. Dit is de oproep van den Heiligen Geest tot deel name aan het Rijk Gods; Jezus brengt ons het Evangelie van dat Rijk, en in dat Rijk brengt God ons door Zijn Evangelie. Aan den aanvang van het derde gedeelte zijner voordracht, beantwoordde Dr Slote- maker de vraag: welke vorm, welke gedaante heeft die omroep? De gedaante van den mensch Jezus Chris tus, die „\olg Mij" tot de menschen zegt. Dit woord is als een steen in het water, steeds wijder kringen zijn en worden er in de geschiedenis door aangeraakt. Christus is het middelpunt; Hij is de vleeschwording van God, de steen, dien Hij op het watervlak der geschiedenis geworpen heeft. Christus' woord wordt in de gemeen schap der heiligen bewaard, wier „sluit u aan" is afgeleid uit Christus' „volg Mij". Door Jezus' persoon is het onmogelijk, op Gods Rijk met opgericht hoofd af te gaan, want het lidht Zijner glorieuse openbaring is door het kruis onderschept. Wanneer de mensch vraagt: „Wanneer komt het Ko ninkrijk?"' dan antwoordt Jezus: „dat komt u niet toe; völg Mij naar het kruis" en het Rijk komt door het kruis heen. Groot en machtig komt het Evangelie tot uw en mijn leven, met de vraag of wij bereid zijn, ons kruis te dragen. Tenslotte werd het Evangelie als bevrijding bezien. Het Evangelie is niet alleen een taak, die ons wordt opgelegd, maar ook een ontspan ning, een op-ademing. Het slaat ons los van alle greep, waarin wij dood gaan. Vooral in dezen tijd, nu wij geheel door dergelijke grepen zijn omkneld. Het vraagt den mensch of hij' bereid is, zich bloot te stellen aan Gods genade, uit al zijn hopeloos gedoe uit Dit is de realiteit van het Christelijke leven: wat God van ons vraagt is, wat Hij ons geeft. Hij maakt ons vrij, doordat Hij ons in Zijn genade doet ademen. Onze zon de en onze schuld is zoo groot, dat er geen enkele manier bestaat om er onder uit te komen. Idealisme kan die schuld niet del gen, ascese evenmin, maar God doet het uit vrije genade, daar die schuld zoo groot is, dat Hij, de ontoereikendheid van men- schelijk pogen tot aflossing ziende, niets anders kan doen dan ze vergeven. Wij stu denten, hebben geleerd, deze vergeving te veel als gedaohtenbeeld te zien; maar het verstand mag hier niet spreken: wij moeten opzien en opluisteren, wanneer God ver geeft. Het Evangelie maakt den mensch vrij van zijn verdrukking en aardsche ellende. De vraag: Waarom heeft God deze wereld voor de menschen dan niet wat genietbaar der gemaakt door Zijn Evangelie? is een slecht gestelde vraag. Wanneer zij gesteld wordt, valt er maar één woord te spreken: Verlossing. God maakt deze wereld tot Zijn Rijk. Ons mensdien maakt Hij, te midden ROFFELRIJMENi In naam der Koningin In naam der Koningin Treedt hij je woning in Met fiere zwier, En met Pn rechterhand Biedt hij je zeer galant Een vél gagier Dat doet hij niet terstond: Eerst opent hij z'n mond En vraagt beleefd Of hij zijn exgloot Dan wel uw huisgenoot Te geven heeft; En eer je telt tot tien Heeft hij het al gezien: Jawel, jawel: ,JHem in gersoon"! dat staat; „Astu!" zegt hij, en laat Jou 't dwangbevel Je keert het om en om En stamelt: „ezelsdom!" En legt het weg; Je veegt een druggel zweet Enje verzet je leed Met overleg: Je foetert op je vrouw En drijft ze in het nauw, En je bekrimpt, Beknibbelt, zuinigt uit Je gaat van 't jaar niet uit! Je eega sjimpt, Je jongens sjimpen mee, Je vaderhart wordt wee Je bindt wat in Enlegt je pijp opzij, En zoo bezuinig jij Voor je gezin Dan, op een „goeie" keer Daar heb je hemalweer! Hij dreigt beslag! Je fluistert en je praat, Hoopt dat z'n streng gelaat Ontdooien mag; Aha! je krijgt gehoor: Hij heeft je zorgen door! Hij gaat! En ziet Je zegt: hij is misschien Toch achteraf bezien Zoo kwaad nog niet (Nadruk verboden) LEO LENS De Lincoln-wolkenkrabber te New-York, die 80 millioen dollar heeft gekost, is voor nog geen 5 millioen verkocht Aankomst van Prins Nicolaas van Roemenië aan het Kon. Paleis te 's-Gvavenhage Minister De Wilde begroet de Friesche Landstormers te Oranjewoud, Vacantie-kinderfeest Hoek van Holland: de garderobe-bewaarder leest er z'n krantje bij van ongerechtigheid en ziekte, tot Zijn kin deren. Daardoor overwint Hij de dood van een wereld, die aan verderf en ondergang is prijsgegeven. Waarom God deze wereld niet transponeert in een wereld, heerlijk voor menschen en engelen, weten wij niet Maar dit is geen reden om God terug te stooten. God is, ondanks alle ellende, met ons tot de voleinding. Het Evangelie blijft tot ons klinken, ook wanneer de wereld ons overweldigt met haar ongerechtigheid en nood. Het Evangelie leert ons Gods bedoe ling, maakt ons vrij, om het „Gij zult uw naaste liefhebben" in praktijk te brengen. Willen wij naar dit woord handelen, dan past ons geen theoretische ethiek, maar directe actie. Vele studenten doen teveel van het eerste maar te weinig van het laatste. Ook zij moeten steeds beschikbaar staan, wareneer God hen roept, bereid zijn, nieuwe wegen voor ons volk en onze generatie voor te be reiden. Slaan zij geen acht op dien roep, dan ontkennen zij het Evangelie: vluchten in de beschouwing, in de theoretisch-pas- sieve- houding, is geen excuus. Ook de studenten dienen Gods roep, die uit het Evangelie tot ons klinkt, spontaan te volgen. Uit de diepte van dit Evangelie moet de kracht ontspringen, die hen, na hun voorbereidende studie, in de maat schappij doet werken, zooals God het wil. Het is niet onze zaak, indien wij dan falen, maar wél, of wij Gods hand grijpen, die Hij ons toesteekt 's Avonds sprak Ds H. W. Creutzberg uit Den Haag, tot ons over „Leiding en Gehoorzaamheid" Vaak zijn ajldus spreker, deze beide be grippen onlosmakelijk met elkaar ver bonden. De menschen, die zich niet bewust zijn van datgene, wat God van hen vraagt, ont vangen ook geen leiding van God. Het leven van Paulus illustreert dit met enkele voorbeelden (Handeilingen 8 en 10). Lei ding is niet redding uit moeilijkheden, waaruit ons verstand ons de weg niet meer wijst, maar zij be teekent dat wij in onze roeping deel uitmaken van 'n geheel waar van God de Architect is al begrijpen wij vaak niet wat God met ons voorheeft Pau lus heeft God gehoorzaamd, toen God hem riep. Gehoorzaamheid is iets, dat weinig van onzere tijd is, maar meer van ouden tijd. Dit geheim van de gehoorzaamheid heeft Israël gekend. Gehoorzaamheid be- teekent het zioh stellen onder autoriteit, en datgene te doen, wat men zelf niet wil. Israël is uit de slavernij in Egypte uitge komen, maar het heeft zich daarna willig onder Gods gebod gesteld. In de moeilijk heid van het leven doen zij niet wat hun behaagt, maar volgen, gehoorzaam, één- groote leiding. Dat is ook de taak der he- dendaagsohe menschheid. De kerk heeft in dezen tijd de taak, naar Gods leiding uit te zien, en gehoorzaam te zijn aan datgene, wat God haar beveelt te doen. Wanneer rij geen leiding van God onder vindt, is zij ook niet geneigd, Hem gehoor zaam te zijn. Voor ons individueel betee- kent dit, dat het beter is, zijn leven te loo- pen aan Gods hand, dan het in duizend stukken te versplinteren. DE ROERIGE FEDERATIE WEIGERT DE CENTRALE BOND DE VERANTWOORDELIJKHEID? Wij hebben indertijd uitvoerig gewezen op de zonderlinge verhouding tusschen Centrale Bond en IJmuider Federatie. De laatste bleef een zelfstandige organisatie onder vrij wel sydicalistische leiding; de Centrale Bond mocht vooral helpen bij stakingen. Deze dubbelzinnige situatie schijnt thans tot oneenigheid te leiden tusschen het hoofd bestuur van de Centrale Bond en de Fede ratie. In IJmuiden wordt althans verteld, dat genoemd hoofdbestuur de verantwoordelijk heid van de beruchte circulaire, welke op nieuw tot moeilijkheden leidde, niet wenscht te aanvaarden. De gevolgen van dit pamflet bleven niet uit. Schepen, welke klaar gemaakt zouden worden, zijn weer opgelegd. En wat de uitgaande schepen betreft, heeft de reedersvereeniging besloten, dat geen enkel lid van de Federatie in dienst geno men zal worden. Personen, die reeds opge- pen waren, konden onverrichter zake terug- keeren. De vertrokken schepen zijn uitslui tend bemand met leden der Christelijke or ganisatie. GOUVERNEUR B. W. T, SLOBBE MET VERLOF Aan den heer B. W. T. v an S1 o b be, goti verneur van Curagao zal verlaten, in 's Lands belang vier maanden verlof naar Europa verleend. Als waarnemend gouverneur zal, na het vertrek van den heer Van Slobbe optreden de heer H. Schotborgh, gepensionneerd administrateur van Financiën in Curagao. UITWIJZING VAN DUITSCHE NAT. SOCIALISTEN Over de uitwijzing van den leider der Duitsche oat. socialisten den heer Tyfkef te Heerlen vernemen wij nog, dat hem door den commissaris van politie te Heerlen ge last is Nederland te verlaten, waaraan als termijn, is gesteld vóór Zaterdagmorgen 7 u. De heer Tyfker wordt beschouwd als onge- wenschte vreemdeling, waarom hem het ver der verblijf in ons land is ontzegd. Donderdagmorgen hebben ook drie andere Duitschers, die met Tyfker samenwerken, va nden. commissaris van politie last gekre gen ons land vóór Zaterdagmorgen te ver laten. Het zijn de Duitschers Stollenherg, Kra mer en Martin. De laatste is reeds vertrok ken. KON. MARECHAUSSEE BELANGENVEREENIGINGEN In een dezer dagen te verwachten leger order zal bij ministerieele beschikking de ver eeniging van leden behoorende tot het wapen der Kon. Marechaussee beneden den rang van officier voorloopig worden toegelaten als militaire belangenvereniging, bedoeld in de resolutie va nden minister van defensie van 28 April jl. Eveneens zijn voorloopig toegelaten de veree niging van meester-smeden-bankwerker, be hoorende tot de Kon. landmacht en de ver- eeniging „Voorwaarts", vereeniging van mu zikanten von het beroepspersoneel der Kon. landmacht. Amerikaansche legervliegers teekenen rookfiguren boven Los-Angeles In Douglas heeft men auto-rennen gehouden midden in de stad, langs een vrij gevaarlijk parcours WAAROM een gevaarlijk middel voor ratterïverdelging nemen als U met het giftvrije ratteremiddel „UNIVERSAL" veel vlugger klaar ie? DUIZENDEN ratten en muizen vallen er aan ten offer. Riskeer geen gevaar en neem „UNIVERSAL". IINIl/FR^AI V00IÏ RATTEN 45 CENT VOOR MUIZEN 35 CENT Verkrijgbaar bü de voornaamste drog-lsten te Rotterdam o.a. bJJ de fa. A. W. v. d. BERGH. Hoofdsteeg 19; fa. BOS en Co, Zwartjanstr. 24; fa. WITLFF. Westnieuvrland 2; fa. BONGERS, Oranjeboomstr. 75. Interessante litteratuur versa!" gratis en ft Importeur H. TEN HERKEL, Hilverat type K. f 78. E.G. 1 85. EL ƒ105, F. ƒ125. R.R. ƒ185.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 5