Federatie van Ned. Herv.
Diaconieën
Bond van Geref. Mannenvereen.
in Nederland
WOENSDAG 12 JUL11933
DERDE BLAD PAG. 9
Kerknieuws.
NED. HERV. KERK
Bedankt: Voor Valkenburg (Z.-H.),
Jac. Treffers te Marken. Voor Waddinx-
veen, A. van der Kooij te Maarssen.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal: Te Den Haag, J. Fraanje te
Bameveld en cand. P. Honkoop te Rotter
dam.
Beroepen: Te Werkendam en Terneu-
zen, cand. P. Honkoop, te Rotterdam.
CHR. GEREF. KERK
B e ro e p e n Te Franeker, cand. M. W.
Nieuwcnhuijze te Vlissingen.
CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST
De heer M. W. Nieuwenhuijze te Apel
doorn (Rozenlaan 3), cand. tot den H
Dienst bij de Chr. Geref. Kerk, zal na 14
Juli a.s. als adres hebben: Vlissingen,
Oude Markt 10.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
Men schrijft ons:
Ds. H. B o e r s m a, van Schoonebeek ge
komen, deed Zondag 9 Juli bij de Ned.
Herv. Gemeente van Angerlo, na door zijn
schoonvader, Ds. A. G. F. Smit, em.-pred.,
van Hilversum, te zijn bevestigd met Hand.
4 20, zijn intrede met 1 Cor. 3 9. Aan
het einde van de predikatie werd hem toe
gezongen eziang 2241 en volgden de ge
bruikelijke toespraken.
Ds. L. de Haan preekte Zondag j.l.
voor de Baptisten-Gemeente te Nieuwe-
Pekela afscheid met Joh. 15 4, aan het
einde waarvan hij waardeerend toegespro
ken werd door oud. J. Potjewijd namens
Kerkeraad en Gemeente; door den heer J.
Munneke, namens de Chr. School; door Ds
Thakema, els vriend; en door Ds. J. Wee
llink, van Stadskanaal.
Cand. J. A. Tiemens te Arnhem,
beroepen predikant bij de Geref. Kerk van
Aardenburg, is na peremptoir examen door
de Classis Axel toegelaten tot de bediening
des Woords en der Sacramenten, en hoopi
intrede in zijn Gemeente te doen op Zon
dag 3 September a.s., na bevestiging dooi
Ds. A. J. Boss, van Nijmegen.
Ds. A. W. M. ODé
Ds. A. W. M. Odé, predikant der Ned.
Herv. Gemeente te Koudekerk a. d. Rijn, is
voor een reis van drie maanden naar zijn
geboorteland, Zuid-Afrika, vertrokken. Hij
spna.k naar aanleiding daarvan Zondag j.l.
enkele woorden van afscheid tot de Ge
meente.
Ds. H. K. H. E. RöSSLER
Bij Kon. Besluit is aan H. K. H. E. Röss-
ler, geboren te Mobasa, op zijn verzoek,
toestemming verleend tot liet aanvaarden
in Nederland eener Kerkelijke bediening
bij een der Gemeenten, aangesloten bij den
„Deutscher Evangelisclier Iürchenbund" in
Berlin.
PREDIKANTSTRACTEMENTEN
Te N i e u w-S tadskajiaal is, naai
onlangs gemeld werd, het geheele College
van Kerkvoogden der Ned. Hervormde Ge
meente afgetreden, omdat het met den
predikant niet tot een vergelijk kon komen
inzake verlaging van het tract^ment. De
„N. Prov. Gron. Crt.'" deelt nu mee, dat
thans alle Kerkvoogden door de notabelen
opnieuw herkozen en benoemd verklaard
zijn. Maar de heeren Kerkvoogden hebben
evenwel opnieuw en bloc bedankt voor deze
herbenoeming. Er zal nu een geheel nieuw
College van Kerkvoogden benoemd moeten
worden. Nieuwe Kerkvoogden zullen echter
onder de huidige omstandigheden, naar het
blad verzekerde, wel niet gemakkelijk te
vinden zijn.
KERKGEBOUWEN
TeC a p e 11 e a. d. IJ s s e 1 is vanwege de
Ned. Hervormde Gemeente met een toe
spraak van Ds. J. Booij officieel in gebruik
genomen als wijk. en evangelisatiegebouw
het voormalige vergaderlokaal „De Schen
kel" aan den Kanaalweg, dat door de Kerk
voogdij voor bovengenoemd doel is aange
kocht.
Ds. Booij sprak er zijn blijdschap over
uit, dat dit gebouw, hetwelk oorspronkelijk
was bestemd voor wereldsche vermaken,
aan die bestemming kon worden onttrok
ken en thans in dienst werd gesteld van
den arbeid in Gods Koninkrijk.
KERKBEZOEK
Te Wes ter-B lokker (N.-H.) heeft de
Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente tot
alle lidmaten een oproep gedaan de god:
dienstoefeningen beter te bezoeken. Het
komt namelijk ter plaatse meermalen voor,
dat. de dienst wegens gebrek aan belang
stelling, niet door kan gaan.
GIFTEN EN LEGATEN
Te Hoek van Holland is door
iemand, die onbekend wenscht te blijven,
aan de Kerkvoogdij der Ned. Herv. Ge
meente meegedeeld, dat een bestaande
schuld van f 1000 door hem is kwijtge
scholden.
Actueele toespraken van den Voorz. en den Minister van Sociale Zaken
De nood der schippers De huidige practijk der Diaconie
r. D r. van Holt he tot Echten
heeft als waarn. voorzitter de lode Diaconale
Buitenconferentie te Lunteren vanwege bo
ongenoemde Federatie Maandagmiddag j.l.
geopend met een
Openingstoespraak
Hij sprak verheuging uit, dat de Voorzit
ter der Federatie, Prof. Dr. J. R. Slotemaker
de Bruine was geroepen tot Minister van
Sociale Zaken en daarbij het voornemen had
het voorzitterschap der Federatie te blijven
•nemen. Dc vergadering betuigde ondub
belzinnig haar blijdschap over deize be
slissing.
Spr. wees op verscherping der bestaande
problemen: toenemende behoefte van dia-
conalen steun en afnemende middelen.
Diaconale hulp mag niet vergeleken worden
met Overheidssteun. De belangrijkheid zil
niet in de besteede geldsommen Door der
tijden nood moet de diaconale steun be
grensd worden, maar de diepe beteekenis
van kan weer toenemen.
Voorts wees spr. op de wensohelijkheid hef
getal diakenen uit te breiden. Wijken van
30 behoeftige gezinnen zijn voor één diaken
Ook de uitrusting der Diaconieën is niel
afdoende. Het systeem van de vrouwelijke
liaken hielp niet genoeg. Dat bij verminde
ring van geldmiddelen toch het aantai
diakenen uitbreiding behoeft, wijst er op dat
zij hun arbeid innerlijk wijder zien. Spr.
•11 liever een verzorging van een klein deel
der armen volledig en zoo diep mogelijk en
eerwacht daarvan de terugwerking op de
milddadigheid der Gemeente, omdat zij dan
weer het mooie gave van «lit werk zal zier.,
terwijl men nu vaak moedeloos ziet op hel
geaeelde en dus onvoldoende ervan.
Nadat Spr, nog eens stil had gestaan bij
de moeilijkheid van bet juiste beheer der
bezittingen, eindigde hij met het accen-
tueeren van het element van het dienen, dat
in het diakenambt zoo 'n groote plaats in
neemt. Het is een ambt, dat alleen met veel
liefde kan worden volbracht Kennis alleen
helpt niet, indien de liefde van Christus
ontbreekt
Minister Prof. Dr. J. R. Slotemaker
de Bruine sprak in de avondsamenkomst
over het thema:
In de Branding.
Hij sprak allereerst over de huidige wereld
toestanden. Daarbij dacht hij niet allereerst
aan den geestelijken kant ervan, hoewel liij
zich overtuigd is, dat de verklaring er
van slechts is te vinden indien men open
oog en oor heeft voor den geestelijken en
moreelen achtergrond van de dingen. Veler
lei vragen van finantieelen en politieken
aard leggen een zeer z-waren druk op allo
landen en volken. En het opvallende is, dat
men ni£t de deelen afzonderlijk in het oog
kan vatten. Er is een zeer vergaande soli
dariteit, d.w.z. maatregelen van één la#ul
en een volk 'helpen in dezen nood niet. En
daarenboven hebben conferenties tot -heden
teleurgesteld en moeten dat doen, zoolang
degenen, die weten wat noodig is, de poli
tieke en moreele kracht missen, om te doen
wat ze weten te moeten doen.
Komende tot het eigen land, constateerde
Z. Exc. een v.ergaande ontwrichting van den
middenstand, het bedrijfsleven en den boe
renstand. En deze ontwrichting komt ter
stond op de Diaconieën aan, eensdeels, om
dat de malen, dat een beroep gedaan wordt
op hulpverleening, veelv.uldiger worden en
anderdeels, omdat de bronnen opdrogen,
waaruit de hulpverleening moet putten.
Daarnevens leeft de arbeidersstand in zeer
zwaren druk. Een getal van meer dan 30C.QOO
wenkloozen met hun gezinnen stelt eischen
aan de regeering, op punten van steunver
leening, sociale verzekeringen en werkver
schaffing, die zonder het op idealisme ge
fundeerde besef, dat Gode zij dank de over-
groote meerderheid van arbeiders nog graag
werken wil, bijna de krachten te boven
gaan van de tot ambten geroepenen.
Wanneer de vraag gesteld wordt:
waar het gel.d? dan wil Z.Exc. de illusie
hen dooden, die meenen, dat men in Den
Haag over een belastingschroef beschikt, die
tot in het oneindige aangedraaid kan wor
den en baten opleveren. Maar de tijd kan
komen, dat ook deze steunregeling, mis
schien iliet volmaakt, niet langer zoo ge
handhaafd kan worden.
Wat de Diaconieën betreft, acht Spr. het
een zegen, dat zij niet in platgetreden paden
voortgaan, maar nieuwe oriënteering op de
huidige vragen zoeken. Hoe zullen zij finan-
tieel hun roeping nakomen? De taak is
volkomen vrijwillige, ook de offers er voor
zijn dat. Hierin ligt het riskante en tegelijk
het mooie. Laat de Gemeente weten, welke
kansen er liggen. Die nog niet geleden heb
ben, worden apart geroepen -tot hulp.
De methoden van den arbeid moeten tel
kens getoetst worden. Wanneer op het werk
van maatschappelijk hulpbetoon soms critici;
wordt geoefend, of op de wenking van do
regeeringsimaatregelen, dan is dat soms n.
meer critiek op de methoden dan op de
resultaten in financieel opzicht. Laten dia
kenen onaantastbare methoden volgen. Laten
zij bedenken, dat liet in dezen geut: zonder
hart en zonder warmte is alle nrbeiu on-
ruchtbaar. Mocht ooit de vraag opgeworpen
orden, dat dan met nadruk kunne gezegd
orden: de Kerk heeft een hart, is bewogen
in al dit werk.
Van den achtergrond sprekend, zegt Z.
Exc. dat diakonaie zorg ook beteekenen moet
in deze tijden van wankelingen den men-
sclien dour den arbeid der liefde dicht bij
dien Christus te brengen, die de nooden van
de wergild op liet hart droeg. Alleen dan
heeft de Diaconie een houdbare positie, om
dat ze op Christus bouwt.
Op een vraag van diaken Smits, uit
Utrecht, zei spr. nog met ernst te moeten
wijzen op de mogelijkheid, dat deze crisis
niet een tijdelijk verschijnsel zal blijken te
zijn, maar een crisis in permanentie, d.w.z.
dat de wereld tot een lager niveau van le
ien zich zal moeten gewennen, terwijl bo
vendien de regeeringsbemoeiingen een ver
derstrekkende beteekenis zuilen krijgen, me;
permanenter karakter. Terwijl dernalve een
regeering geen maatregel zal kunnen nemen
geldend voor 1934, is bet de mogelijkheid,
dit de diakonaie arbeid heeft, om van jaar
tot jaar te werken, en telkens te doen wat
de hand vindt om te doen, haar methoden
telkens herziende.
iNadat de Minister de vergadering verlaten
had, werden van verschillende zijden vragen
van practisohem aard ter tafel gebracht, en
de ervaringen in de verschillende landstre
ken uitgewisseld.
D s. J. van Kuiken, van Uithuizermee-
den, besloot den dag met een Bijbelbespre
king over gedeelten van Johannes 9 en Luk.
5. Hij wees op bet tweeledige in het werk
van den Heiland, nl. genezing brengen en
vergeving der zonden, en wees daarna op
de aparte taak der diakenen, in het wonder
der genezing, geestelijk gesproken, te ar
beiden.
De dag werd besloten met Gez. 50 3.
Ds. G. C. Postma, van Oudenbosdi,
leidde gistermorgen de morgenvergadering.
De heer G. de Jong h, directeur van het
Onderwijslonds voor de Scheepvaart te Am
sterdam, refereerde daarna over:
De Binnenschippers en de Diaconale zorg
Om te teekenen hoe de soliipper slachtof
fer is van de snelle evolutie van het bedrijts
leven in de laatste 50 jaren, waardoor gelieei
andere maatschappelijke verhoudingen zijn
ontstaan, beantwoordde spr. de vraag, welke
plaats de schipper in ojize gemeenschap
vroeger innam en hoe zij in het nieuwe be
drijf is geworden. Door alle eeuwen heen
was zijn bestaan onder ons volk een zeer
voorname. De intelligentste mannen vond
men onder den schippersstand. Men denke
aan de ontdekkingsreizen, de emigratie, den
scheepsbouw. De groote familie en aigesio-
ten groep der schipperij stond dootgaans in
ontwikkeling hooger dan de gemiddelde wal
bewoners. Het was een eer als een schippers
zoon dong naar de hand van een burger
meisje. De schippers achtten zich ver boven
een boer verheven. Zoo was het nog een
halve eeuw geleden. Toen de ijzeren schepen
kwamen en de geraffineerde maatschappij
met haar schandelijke huurkoopcontracten
den schipper deden zwoegen en hern het
knechtschap brachten, vêrdween hun han
del, en bleef alleen het varen over. Hij liet
eerst zich het economisch deel van het De-
drijf uit handen nemen en daarna paste hij
door kortzichtigheid zich aan het lage
vrachtcijfer aan. Toen kwam de techniek
met den motor en begon men de tractie van
wind en stroom te vervangen door een tech
nische. De speculatie kwam, er begon een
wedloop van nieuwbouw en die schipper
werd een verlengstuk van de machine. Al
leen de oerkrachten konden zich staande
houden.
Hierna bezag spr. de categorieën van beurt
schippers, eigen-handel-schippers (turfschip
pers), algeniecne vrachtvaarders en sohip-
pers in loondienst.
Spr. gaf nu onderscheiden voorbeelden, in
welk een ontzaglijk grooten nood de schip
perij gekomen is. Ze waren schrikkelijk en
schreeuwend. En hij ging verder na wat er
voor de schippers gedaan is en wordt, vooral
ook t.a.v. het onderwijs. Gewezen werd op
het belang van het centraal register van do
micilieplaatsen der schippers. Dit verstrekt
de noodige gegevens voorde Kerk en aller
lei doeleinden. En hier ook moeten de
Diaconie en de Federatie gegevens betrek
ken en langs dezen weg (aantekening op 't
register) Tan controle plaats hebben. De fi-
nancieele hulp zal ook uit een centrale kas
moeten geschieden, waaraan ook de schip
pers zelf naar draagkracht kunnen bijdra
gen. Als het centraal register kiaar is, zal
blijken welk een ontzettende geestelijke ver
woesting er in ne schippers-klasse aangericht
is. Vele doopleden kwamen nooit tot belijde
nis en langzaam werd geheel gebroken met
de Kerk. Nu die materieele nood dringt,
wordt ook de grootte van den geeste
lijken nood duidelijk.
Toch is de schipper voor 90 pet. religieus
aangelegd. Maar hij oordeelt vaak slechts
uaar wat hij voor oogen heeft en als hij te
leurstelling opdoet, geeft hij vaak de Kerk
de schuld.
Spr. besloot met de volgende conclusiën:
1. De ambulante schipper en zijn gezin
passen niet meer in de bestaande kerkorga
nisatie.
2. Zoo spoedig mogelijk worde een centraal
register aangelegd, waarin alles van het ge
zin wordt aangeteekend wat voor de Kerk
van belang is.
3. Dit centraal register worde nauwkeurig
bijgeiiouden en er worde in aangeteekenu
weiite bemoeiingen üe Kerk met net gezin
heelt gehad.
4. Aumuuistratief worden de ambulante
schippers als een gemeente beschouwd.
5. De diaconale zorg wordt vanuit een cen
traal punt geregeld.
6. Er worue daarvoor een fonds gevormd,
waaruit kosten worden bestreden. De schip
pers dragen naar vermogen bij.
7. De Kerk wijzige de voorschriften voor
de diaconale zorg zoodanig, dat bij deze cen
tmie verzorging de plaatselijke Diaconieën
intact blijven.'
Des middags hebben de bezoekers der
Conferentie een excursie naar de stichting
„Vaikieniiieide" te Maarsbergen gemaakt.
De heer D. G. P. M u 11 a a r d, voorzitter
van de Diaconie te Arnhem, heeft des
avonds gerefereerd over:
Inleider begon met er'op te wijzen, dat hij
het woord „practijk" niet wenscht be
schouwd te zien als tegenstelling van the
orie. Practijk dient uitvloeisel te zijn van
een goede theorie. Alvorens men aan het
werk gaat, dient er eerst te zijn de rustige
beschouwing, de bezonken gedachte. Voor
veel verkeerds was men op diaconaal gebied
bewaard, als men zich rekenschap had g
ven van den waren zin van het diaconaat-
De diagonale zorg behandelt spr. dan als
consequentie van de eenheid aller geloovi-
gen. De ellendige practijk van vroeger heeft
de Diaconie een slechten naam bezorgd.
Er is mede door de Federatie een kente
ring waar te nemen. Zooveel mogelijk moet
het werk in de Diaconie worden gecentrali
seerd. Als principe moet worden aangeno
men, dat de Diaconie afdoende en volledig
U Federatie van Diaconieën in de IVcd. Herv. Kerk welke te
zorgt. Meervoudige ondersteuning is niet
goed. De Diaconie verliest dan haar karakte>
en haar zelfstandigheid. Waar moet worden
beperkt, daar moet de lijn niet horizontaal
maar verticaal getrokken worden.
Thans moeten we eerst de werkloozen aan
de Overheid overlaten. Werkloosheid is geen
individueel, maar een massaal verschijnsel.
Ook de geneeskundige armenzorg behoort
bij de Overheid. Alleen kunnen en moeten
wij den bouw van Chr. inrichtingen bevorde
ren. Verder zullen we ons moeten beperken
tot de meelevende leden der Kerk. Voorzich
tigheid en ernstig overleg is hier geboden.
Laat de diaken intusschen niet het zwaar
tepunt in geldelijken steun leggen. Er moet
zijn individueele zorg, het warm hart, waar
mee men als raadsman en broeder optreedt.
Bij alles moet er zijn een gemoed, bewogen
en geroerd door de macht van Christus
liefde. Wil het goed zijn, dan zal er worden
gezien, dat we met Jezus geweest zijn. Dan
zal ons werk anderen en ons ten zegen
strekken.
Ds. N. van der Snoek, van Veenen-
daal, las bij de avondoverdenking Hebr. lü
2224 voor en bepaalde zich bij het laat
ste vers. Hij wees er op, dat het op de liefde
aankomt, niet alleen zeggende, maar boven
al doende als vrucht van des Heeren liefde
betoon. Daarvoor moet men staan „bij het
Kruis", Er zijn Gemeenten, waar de ouder
lingen wel, en de diakenen nooit aan het R.
Avondmaal komen. Als wij barmhartigheid
willen bewijzen, moeten we de barmhartig
heid des Heeren kennen en liefhebben. Uit
liefde ziet men dan toe op elkander.. Ook
diakenen hebben voor hun werk geestelijk
leven noodig. Met den grooten Hoogepries-
ter aan onze zijde doen wij het werk het
best. Dan beoordeelen we met een anderen
maatstaf en is er opsoherping der liefde en
der goede werken. Het teeder liefdebetoon
is naar Christus' Geest.
Hedenmorgen leidde D s. M r. C. J. B a r-
t e 1 s, van Colmsohate, de stichtelijke over
denking.
Mr. F. A. Nelemans, van Rotterdam,
heeft vervolgens gesproken over: Crisis-
pachtaangelegeniheden, waarvan we in onze
rubriek Land- en Tuinbouw meermalen uit
voerig gehandeld hebben.
Na een sluitingswoord en de koffietafel
is de Conferentie hedenmiddag uiteenge-
ROFFELR1JMEN.
Als een Rots!
Als een rots stond ze in Duitschland,
Vóór de Hitiersche terreur,
En ze stofte op haar hechtheid
Pochend als een grand blagucur;
Met één vingerdruk der Nazi's
Vlogen er de bonken af;
Achde roode rots bleek poover
Een zeer zwaar gepleisterd graf
Als een rots stond z' in de Rijksdag
Toen Herr Hitier er verscheen;
Met één trap vlogen de resten
Over onze aardbol heen.
Haast je! Rep je! werd het motto
Voor de angstig snelle vlucht
En de laatste splinters stoven
Als een aschplaag door de lucht
Als een rots stond ze ten onzent
Onaantastbaar als graniet;
Maar de laatste stembus i
't Protsig rotsje langer niet.
Alle lijmers, alle krammers
Komen er nu bij te pas,
Om de puinhoop te herstellen
Die een trotsche rots eens was
Als een rots stond z? in IJ muiden,
In het visscherijconflict;
Wie niet op zoo'n rots dorst bouwen
Moest van Lotje zijn getikt!
Bij de eerste for sche golfslag
Stort het trotsch gevaartf in zee
En de rots sleept z'n bezetting,
Grondig uitgehongerdmee
Als een rots stond z? in de branding
Aan de boorden van de Zaan:
Ha! op haar zou de regeering
Tevergeefs een aanslag slaan!
En ziedaar: de document-inkt
Is maar amper opgedroogd
Of er wordt met angst en beven
Naar bemiddeling gepoogd
Als een rots staat z? in de branding
Onze „Arbeiders"-Partij
Hum! Het rotsje in mijn tuintje
Is er een Mont-Rosa bij
(Nadruk verboden). LEO LEN,
DE ELFDE BONDSDAG
Onder leiding van D s. C. J. v. d. B o o m,
van Overschie kwam de Bond van Geref.
Mannenvereenigingen in Nederland heden
in het Concertgebouw te Haarlem in 11de
algemeene vergadering bijeen.
Tevoren ging aan dezen bondsdag gister
avond een begroetingssamenkomst vooraf,
aangeboden door de Haarlemsche vereeni-
gingen. Het was een geanimeerde bijeen
komst, die voor onderlinge kennismaking
ruimschoots gelegenheid bood. Ds. A. M.
o e y e n g a, een van de pastores-loei,
sprak een opwekkend slotwoord.
De hondsdag ving hedenmorgen om 10
uur aan. De voorzitter opende de vergade
ring op gebruikelijke wijze, waarna hij de
Openingsrede
hield, die ditmaal tot titel droeg; „Sterke
mannen'. We ontleenen daaraan 't volgende:
In onzen tijd wordt om den sterjren man
al luider, krachtiger en heftiger geroepen.
En die roep wordt gehoord in allerlei kring
de geheele aarde. Dit behoeft ons niet
te verbazen en is een herhaling van de
historie. Waar de afval van God kwam,
kwam ook de depressie, de inzinking, de
wanorde. Dan klinkt het geroep om den
sterken man, die de orde weer scheppen
moet. De eerste eeuwen geven ons hiervan
•oorbeelden te over. Spr. wees op het voor
beeld van Kaïn, de man van kracht, de broe
dermoordenaar. Zijn geslacht trachtte
kracht te ontwikkelen buiten God om, ten
einde het verloren geluk te herwinnen. Maar
Jiet geslacht van reuzen werkt niet verhef
fend maar deprimeerend in op het men-
schenleven. De menschheid wordt rijp voor
het oordeel. Straks komt de zondvloed en
verderft de menschelijke kracht en haar ge
bouw. Maar dan wordt, Gode zij dank, ook
geopenbaard de kracht van Gods genade,
die zwakke menschen in hun leven blijven
de kracht doet ontwikkelen. Daarvan is de
historie eveneens vol. God doet mannen op
de bres springen, die in Hem kloeke daden
doen, wier geest vooruitziet, die een stem
pel zetten op hun tijd en die in hun leven
een geweldige krachtsontplooiing deden tot
openbaring komen. Als vanzelf wees spr.
in dit verband op de figuur van Willem
van Oranje, door meerdere schrijvers zoo
treffend beschreven. Met dankbare harten,
willen wij, aldus spr., op dezen das als
Geref. mannen deze gave van God herden
ken, omdat bij en boven zooveel dingen in
zijn leven de geloofskracht zoo heerlijk uit
blonk. „Sterke mannen" zijn, daarop komt
het in dezen tijd aan. Dat kunnen we al
leen zijn, als we door het geloof lidmaten
zijn van Hem, die een „Sterke Held" is in
geheel eenigen zin: Jezus Chriustus, onze
Koning en Heere! Hij is de man Gods, die
zelf God is. De Held, die de werken des
duivels overwon en die zijn macht eenmaal
voor eeuwig binden zal. Op den dag van
Zijn heerkracht nam Hij gaven om uit te
deelen en van den hemel zond Hij Zijnen
Heiligen Geest. Door Hem werden schuch
tere en ongeletterde discipelen „sterke man
nen" met den moed der vaste overtuiging,
met de kracht van een rotsvast geloof, met.
het vuur van een blakende liefde, die Hem
verkondigen als den eenigen Naam onder
den hemel tot zaligheid gegeven. Zulke
sterke mannen hebben, aldus spr., nok wij
te zijn. Spr. denkt hier aan liet woord %'in
den stervenden David tot zijn zoon: „Zijt
sterk en wees een man". Dat moeten ook de
Geref. mannen ter harte nemen. Wat deze
sterkte is, laat de H. Schrift zien, alsook
hoe zij zich openbaart. Let slechts op do
galerij van de mannen des geloofs in He.br.
11, „de wolk der getuigen". Sterk moeten
we zijn in onze geloofsovertuiging, geloofs
belijdenis en geloofsopenbaring. En dat te
meer waar in dezen tijd zooveel machten er
op uit zijn dat geloof te kleineercn en te
ondermijnen. Nu moeten we staan in het
geloof, de kracht er van in het leven too-
nen en openbaren wat het geloof ver
mag. Sterke mannen moeten we, aldus
spr., ook zijn in ons vereenigingsleven. Wa
ken voor geestelijke bloedarmoede, ver
zwakking of inzinking. Door finantieelen
achteruitgang mag het vereenigingsleven
niet gaan kwijnen. Sterke mannen moeten
we zijn, die als levensideaal kennen: leven
u i t God, volgen van God en wandelen
met God. Sterke mannen die in Gods
kracht staan zullen niet valleji, omdat Gods
kracht zich in hun zwakheid blijft verheer
lijken. Met de bede dat God geve dat allen
zich door Zijn genade in het vereenigings
leven als zulke sterke mannen mogen open
baren, verklaarde spr. den elfden Bondsdag
voor geopend.
Hierna kwamen de huishoudelijke zaken
aan de orde. Van het verloop daarvan ge
ven we morgen verslag.
Te 2 uur ving de middagvergadering aan.
Hierin trad als referent op Prof. D r. T.
Hoekstra, hoogleeraar aan de Theol.
School te Kampen, met het onderwerp: „De
ziel van den man".
Referaat Prof. Dr. T. Hoekstra
Nadat spr. gewezen had op de moeilijk
heid van het onderwerp, behandelde hij in
hoofdtrekken het onderscheid tusschen man
en vrouw ten opzichte van het ken-, het
wils- en het gevoelsleven. Hij trachtte voorts
aan te toonen dat het eigenaardige van het
zieleleven van den man daarin bestaat, dat
hij, meer dan de vrouw, let op het alge
meene en zijn abstractievermogen veel ster
ker is.
Op het referaat volgde een levendige dis-
Land- en Tuinbouw.
KON. NED. MIJ. VOOR TUINBOUW EN
PLANTKUNDE.
Onderscheidingen op de keuring
in „Artis" te Amsterdam.
De Vaste Keurings Commissie van de Kon,
-,ëd Maatschappij voor Tuinbouw en Plant
kunde heeft op de gister in „Artis" gehouden
keuring de volgende onderscheidingen toe
gekend:
Zilveren medaille: Verzameling afgesneden
rozen van G. A. van Rossem te Naarden.
Getuigschrift van Verdienste: Aan nieuwe
roos mevr. A. H. de Beaufort, van G. A. van
Rossem ta Naarden Aan Sidalcea Interlaken,
van Vasteplanten-kweekerij Singerskamp te
Laren. Aan Delphinium grandiflorum cineraria
coeruleum, van N.V. Kon. Kweekery „Moer
bei nr." te Dedemsvaart. Delphinium hybridum
Anne Baker, van id. Chrysanthemum maxi
mum Esther Read, van id. Orchidee Rhijn-
costyJis retusa, van J. J. van Cruyningen te
Haarlem. Delphinium hybridum Lady Bertha,
van N.V. Kon. Kweekerij „Moeiheim" te
Dedemsvaart. Ceanothue Charles Détriché, id.
Getuigschrift voor cultuur: Aan Dahlia
Good Luide, van WC. Keesen Hzn., Aalsmeer
(voor goede cultuur in de kas).
Botanisch getuigschrift A: Coriaria termi-
nalis, van N.V. Kon. Kweekery „Moerheim
ta Dedemsvaart
Eervolle vermelding: Orchidee Renanthera
Imschootiana, van J. J. van Cruyningen te
Haarlem. Phalaenopsis Amabilis. van id
Getuigschrift lste klasse: Aan Lathyrus
latifolius Rose Quezn, van N.V. Kon. Kwee
kery „Moerheim" te Dedemsvaart.
EXPORT EN IMPORT VAN GROENTEN
ENZ. NEDERLAND—BELGIË
■t bestuur van de Ned. Vereen, va.n Fruit
Adressant»
genteering
wordt, dat de"Nederland
Belgische regeering
den Neder-
Aangedrongi
regee.rlug aan
bAt zou mededeelt
'*n Nederland van Belgische a
contï' 't dloejmko01
/o. nnits de Belgische
>genover de contlngenteerlng
i.ndrsehe producten eveneens na-ar oenzeitden
laatstaf zal doen geschieden. Mocht de Belgl-
:he reeeer ntr haar huinit «.„„.u.j-_
IUL een oepencte comtiim
ïnoemde Belgisohe producten.
AARDAPPELS NAAR BELGIË
De contingenteering
ïavraag bij den Belgischen m In lste
WMTbfj
..Maast).", da.
voer van aardappelen
orden over een paar d.
tal worden gepublioeei
reeds goedgekeurd.
SPAANSCHE KALIZOUTEN
Toenemende aanvoer
Heden wordt in de Rotterdamsche h:
ver <500 ton Spaansche kali
Deze boot brengt drie verschillende soort
Spaajische^kalizouten en wel 14/16 20/22
Dit is thans de 10e boot met Spaan sche kali.
welke sinds het begin van het jaar te Rotte
dam is binnengekomen. In totaal hebben de;
booten thans ca. SS.000 ton Spaansche kalizoi
werden° veraond''*6 'D °a' 15° klcino en Sroot'
Voor wij dit jaar ten einde zijn, zal de totaal
binnenschepen naar alle aeeli
hi TERN. BUENMARKT TE VEENENDAAU
De jaarlyksche bijenmarkt aan den Nieuwe-
weg te Veenendaal heeft gister weder plaatg
gehad. Zpoals te verwachten was, is de aan«
voer stukken grooter geweest dan andere
jaren. Verleden jaar bedroeg de aanvoer 1100
korven, terwyl thans 2100 korven werden aan
gevoerd. De handel daarentegen was traag, ter
wijl de prijzen tamelijk hoog waren. Voor de
korven werden besteed f 2.50, f 2.75 en f 3.
In den namiddag werd de handel wat vlugger.
Als attractie was op de markt een 2 meter
hooge houten toren aangebracht. In het
bovengedeelte waren Hoilandsche en onderin
Italiaansche (deze laatste waren geheel rood
van kleur) bijen ondergebracht. Een en ander
maakte een aardig effect.
Door den burgemeester van Ede, Baron
Creutz, en den commissaris van politie, den
heer Hulsman, werd een bezoek aan de markt
gebracht.
De jury, bestaande uit de heeren Schrijver,
Welkzyn, van Doorn, Hendriks en van Wou
denberg, kende de volgende pry zen toe j
Beste stal zonder korven: A. Pippel te Bruu-
chem; beste kast met volk en bouw; A. van
Eist te Resteren; 2e pry's P. J. van Hofdek-
kt-rs te Resteren; best bevolkte boogkorf
Gebr. Bos te Doesburg by Ede; best bevolkte
ronde korf: W. Haasakker te Bruuchem; 2e
prys: D. Vermeulen te Drumt.
UIT HET SOCIALE LEVEN
ring plaats van landarbeiders ter plaatse*
Ket feit. dat de afd. van R.K. Boerenbond,
N.C.B. en een groep Prot. boeren In 1932 inzake
dc roonen der landarbeiders arbitrage hadden
f <t. Kaag
i de uitspraak
werkgevers en werknemers in het landbouw
bedrijf met en zonder arbitrage zijn tot stand
gekomen, stuitte zulks te Klundert af op den
Wanneer de boeren niet spoedig de rec4vtett
der arbeiders in deze willen erkennen en met
de organisaties daarover behoorlijk onderhan
delen. dan is onverwachts een conflict te ver-
De boeren van Klundert, bijna allen pachtard
van Staatsdomeinhoeven, kunnen, volgens voor
melde arbitrale uitspraak een mobile pacht ver
krijgen. gebaseerd op een nog hooger loon defl
landarbeiders dan waaromtrent in het district
Fijnaart overeenstemming werd verkregen.
Enkele goedgezinde boeren trachten hun col
lega's te overtuigen van het goed recht der ar
beidersorganisaties om een collectieve arbeids
overeenkomst tot stand te brengen.
Wanneer die poging niet slaagt om een vreed
«awe oplossing te verkrijgen, dan zal door een
staking de strijd om het recht der abreidera
niet uitblijven.
UIT HET SLAGERSBEDRIJF
ilagersbedrljf herniei
De loonen bedragen thans, zooals ln voor
noemd bondsorgaan staat vermeld: Bedrijfslei
der, filiaalhouder, meesterknecht, waaronder
worden verstaan gezellen, werkzaam nis be
drijfsleider of filiaalhouder, alsmede mecstcr-
klaar maken en voor zoover dat noodig Is di
verse worstsoorten kunnen bereiden, f36.15.
Tweede knechts, waaronder worden veretaau
gezellen die niet zelfstandig kunnen werken.
Zij moeten echter ln staat zijn zoowel voor- als
achtervoeten uit te beenen, rollades op te ma
ken. halve varkens af te snijden, hammen en
schouders kunnen afswoerden en geschikt voor
het bedienen van een klantenwljk. f 30 85.
Derde knechts, gezellen van 23 jaar of ouder.
------ -- --- gr^epon gesteld,
op Zaterdag:
dag
i gezel, die meer dan 3 maanden bij z'n
i in dienst is. bij ziekte gedurende i we-
angt. Ieder gezel heeft, als hij
uwoordigd zijn.