WRIGLEY
MAGGIS
Bondsdag
C J.M.V. in Zuid-Holland
DINSDAG 18 APulL 1933
Het Zeventigjarig
bestaan der afd. Deltt
Schitterend geslaagde
feestviering
Delft had 2e Paaschdag ook de eer om
naast de betcoging voor de Willem de Zwij
ger-herdenking enkele honderdtallen an
dere gasten voor een dag in haar midden
te hebben.
De groote zaal van Stads-Doelen nl. vorm
de voor de C.J.M.V.-ers uit de provincie
Zuid-Holland, het punt van samenkomst,
voor 'hun te houden Provincialen Bondsdag.
Toen wij er tegen 10 uur een kijkje na-
men, waren er al honderden, naar schatting
900, jongelui aanwezig. De Delftsche afdee-
ling, die als gastvrouw fungeerde, had eer
van haar werk. Het met vlaggen gesierde
podium, bood een feestelijken aanblik en
deze vereeniging, die dit jaar haar 70-jarig
bestaan herdenkt, beschikt nog oner jeug
dig vuur, een eigenschap welke bij uitstek
geschikt is, om dagen als deze voor te be
reiden en tot een hoogtijdag te maken.
In de uitvoering van deze taak is de
Delftsche afdeeling volkomen geslaagd.
De jongelui kregen bij het begin bezoek
van Delfts burgemeester Mr G. van Baren,
die op dezen voor hem zoo drukken dag
nog een korten tijd wist uit te breken voor
deze vergadering. Een zeer vriendelijke at
tentie. die zeer zeker op hoogen prijs zal
zijn gesteld door de GJ.SLV.-ers.
Nadat het samenzijn geopend was met
gemeenschappelijken zang van Lied 109 vs.
I en "2 heeft de burgemeester de jongelingen
toegesproken waarbij gewezen werd op het
gebeuren in de Prinsenstad, terwijl ook blijd
schap werd uitgesproken dat in deze verga
dering zoo velen aanwezig waren.
Ds de Voogd sprak vervolgens een wij
dingswoord en ging voor in gebed. Voorgele
zen werd 1 Thess. 514b—24, spreker sloot
zich aan bij vers 22 van dat hoofdstuk: Ont
houdt u van allen schijn des kwaads.
Er werd op gewezen dat deze vermaning
schijnbaar onuitvoerbaar is. Wie kan zich
hoeden voor den schijn des kwaads? Mag
men zich er wel voor hoeden. Heeft de Va
der des Vaderlands, die heden te Delft her
dacht wordt, dat gedaan? En Paulus zelf?
En de Heere Jezus? Als Hij zich had wil
len hoeden voor de schijn des kwaads had
Hij de groote zondares aan Zijn voeten niet
.geduld en zou Hij de zondaars niet hebben
aangenomen of met hen gegeten hebben.
En als vrij het zoudén willen, dan was er
groote kans, dat we laffe oogendienaars zou
den worden.
Neen, zoo heeft Paulus het ook niet be
doeld. Ons speelt de vertaling parten. Het
woord dat do Staten-vertalers overzetten
door „schijnT beteekent „verschijning". Pau
lus vermaant dus: onthoudt van het
kwaad in al zijn verschijningen. De satan
komt immers niet in de traditioneele uni
form der middeleeuwsdhe schilders tot ons,
maar neemt, duizend gestalten aan. Soms
heel grof: ongeloof, spot, liederlijkheid. Soms
ook heel vriendelijk: een vriend, een meisje,
dat 't hart van een jongeman bekoort. Of
verstandige redeneering. Of de gestalte
van een Engel des lichts.
Voor al die verschijningen heeft' de Chris
ten zich te hoeden. Maar hoe zal hij dit
doen?
We kunnen dit negatieve woord van Pau
lus positief vertalen: overwint he«t kwade
door het goede. Of mogelijk zoo: overwint
het kwade door den Goede.
Slechts door dicht bij Jezus te leven zul
len we het kwaad kunnen ontvlieden en
ons -wachten voor de listige omleidingen
des duivels. Daarom riep spr. deze schare
van „Christenen der toekomst" op tot per
soonlijk gebedsleven en persoonlijke om
gang met den Heer.
De heer J. A. Amesz, voorzitter van de
vergadering, sprak zijn vreugde uit over
het feit. dat zoo
velen uit Z.-Hol-
land ten Bonds
dag waren geto
gen en dank zij
de uitnemende
zorgen van de Be
gelings comm. ter
plaatse, in Delft,
de veste der Oran
jes dezen Paasch
dag konden ver
gaderen
Spr. dankte de
Burgemeester van
Delft, Mr. G. van
Baren voor het
aanvaarden van
het voorzitter
schap van het
Eere-Comité.
Na de medewerkenden te hebben verwel
komd memoreerde Spr. in het kort den ar
beid der P. C in den afgeloopen winter en
zeide dat niettegenstaande de scherpe te
genstellingen en allerlei maatschappelijke
verhoudingen zoowel het werk in de Ringen
als in de afdeelingen buitengewoon was ge
zegend geworden.
Als teekenend voorbeeld haalde Spr. In
zijn kwaliteit van penningmeester van het
N. J. V. aan, fTat deze groote zegen wel op
bijzondere wijze was tot uiting gekomen
in het blijmoedig zorgen voor het Dankof
fer ten bate van het Verbond.
Ten slotte sprak hij den wensch uit dat
ook deze Provinciale Bonddd&g zou mogen
medewerken tot het versterken van de
Bondsgedachte en tot zegen voor menigen
jongeman.
Daarna heeft de heer G r u ti d e 1 voorz.
Van de Delftsche afdee'ing. nameng de re
gelingscommissie een welkomstwoord tot de
aanwezigen gericht.
Dr G. P. van Itterzon, Ned. Herv.
predikant te Den Haag, kreeg hierna het
woord.
Deze sprak over: de C.J.M.V. als geeste
lijk arbeidsterrein. Dit onderwerp ia door
het Hoofdbestuur opgegeven om op all"
II Prov. Bondsdagen, die vandaag in Ne
derland gehouden worden, te behandelen.
C J.M.V. als geestelijke arbeidsterrein met
de nadruk on geestelijk
In onze C.J M.V. hebben we verschillende
arbeidsterreinen. Wij beoogen met onze
vereeniging de maatschappelijke en ver
standelijke ontwikkeling van den jongeman.
Bovenal echter moeten wij ons geestelijk
leven verbreeden en verdiepen. Daarom heb
hen we onze wekelijksche Bijbelbespreking,
die tenslotte de voornaamste plaats op de
C..T M.V. moet innemen.
Wat is echter ons arbeidsterrein?
J. A. Amesx
Dr. G. P. v. Itterzon
Is het niet de gansche wereld
Het Ned. Jongel. Verbond is aangesloten
bij den wereldbond van C.J.M.V.'s. Niet
alleen in Nederland
maar over de
heele wereld zijn
Jongemannenver. die
tenslotte hetzelfde
doel hebben als wij,
n.l. samen een Ko
ning, Jezus Chnstu«
te volgen en te die
nen. Daarom is de
wereld onze akker.
Voor die arbeid
hebben we noodig'
arbeidsplicht, ar-
beidsliefde, arbeids
kracht. Spr. werkte
deze drie gegevens
nader uit, waarhij
hij vooral de nadruk legde op de arbeids
kracht. Die kracht moeten we als Christeri-
jongemenschen alleen zoeken bij onzen
Meeter. In onze persoonlijke omgang mei
Jezus, in ons dicht-bij-Hem-leven zullen we
ook vinden onze arbeidskracht als V.J.M.V.-
Spr. eindigde zijn met groote aandacht
beluisterd referaat met het bekende lied
Grijp toch de kansen, door God u gegeven
Na het uitspreken van deze rede volgde
sluiting van de morgenvergadering.
Hierop vereenigden vele honderden zich
aan een gemeenschappelijken koffietafel
Voorts werd een bezoek gebracht aan de
Oude Kerk.
MIDDAGVERGADERING
In de middagvergadering, die ongeveer
half drie aanving, en die werd begonnen
met gemeenschappelijk gezang van Gezang
250 2 en 6 heeft de heer H. Mostert te
Rotterdam, gesproken over: Willem de Zwij
ger en gewetensvrijheid.
Spr. nam als
uitgangspunt De
Genestet's 1 eeke
dichtje 107 „Ver
stand en gewe
ten een Nieuw-
Testamentisch
woord en hoe
ze samen werken j
Het verstand is
echter verduis
terd en beperkt
het geweten soms
bevlekt en toege- i
schroei d, zoodat
geen van beide
volkomen be
trouwbaar is.
De vrijheid Is H. Mostert
niet te achten met
ongebondenheid,
wat spreker nader toelichte met het
woord van Schiller: „Der Mensch ist frei
in tegenstelling met het Evangelie, dat zegt:
„De Waarheid maakt vrij." Vrijheid sluit
verantwoordelijkheid in.
Spr. behandelde vervolgens de vraag in
■hoeverre de Staat gewetensvrijheid kan
i. Gewezen wordt erop, dat we het toch
moeten aandurven Gode meer te gehoorza
men dan den mensch, in welk verband als
voorbeelden worden aangehaald Paulus en
Luther.
De vrijheid van godsdienst ls in de grond
wet vastgelegd, maar ook beperkt.
Willem van Oranje heeft altijd voor ge
wetensvrijheid gewerkt, w$t Spr met een
reeks van uitspraken uit de historie illus
treerde.
Verder gaf Spr. het eindoordeel weer van
Prof. Blok over Willem van Oranje, om
ten slotte er aan te herinneren, dat wij met
dankbaarheid en eerbied ook dezen „voor
ganger" gedenken.
Op het gesprokene volgde gemeenschap
pelijke zang: Wilhelmus van Nassauwe.
Hierna hield Ds J. H. H. van Beem,
Ned. Herv. predikant van Rotterdam-Vree-
wijk, de slotrede over:
,Een blij evangelie in donkeren tijd"
Spr. begon, met er op te wijzen, d!at een
slotwoord altijd zijn eigenaardige moeilijk
heid neeft, omdat aan het einde van een
deze onwillekeurig onze gedachten
Ds. J. H. H. van Beem.
alweer bezig zijn met wat nu weer komen
gaat, nadat waj zijn uiteengegaan. Wij zijn
er niet meer zoo onverdeeld bij, onze ge
dachten reizen ons al vooruit, terug naar
onze eigen omgeving. Maar van den ande
ren kant is dan het theima voor dit slot
woord wel goed gekozen, want als wij weer
uiteengaan, ieder naar zijn eigen omgeving,
wat vinden wij dan anders, dan den don
keren tijd, waarvan in ons onderwerp
s/prake is? Dat wij een donkeren tijd door
maken blijkt uit tal van dingen, maar ook
zelfs uit hetgeen vandaag in Delft is ge
schied. Natuurlijk is het ons een dure plicht,
den grooten Zwijger te herdenken. Maar
toch, wanneer de tijd niet zoo donker ware,
zou deze herdenking allicht niet zoo gewel
dig en massaal geweest zijn. Schier met
de wanhoop in het hart grijpen zij terug
naar een beter verleden. Dat was ook een
moeilijke tijdi Maar toen was het de moeite
der geboorte; nu lijkt het veelal de moeite
van het sterven.
Nietzsche, de fanatieke bestrijder van het
Christendom, hekelt ergens de vereerders
der historie met de smalende woorden: „Zij
doen alsof hun leuze ware: laat hunne
dooden de levenden begraven?" Deze woor
den zijn onbillijk en onjuist, .aar toch doen
zij ons beseffen, dat wij dezen Paasch
dag iets nóg grooters en iieerl. kers hebbon
mogen doen dan de herdenking aan het
graf van den Zwijger. Want wij hebben
niet een défilé gehouden langs een graf
maar langs den levenden Heer. Wij hebben
den Levende niet behoeven te zoeken bij
de dooden. De dooden hebben niet de le
venden begraven, maar de Levende wekt 't
doode en het verstervende op. Dat is een
blij evangelie in donkeren tijd.
De blijdschap van deze dingen laat zach
niet in een slotwoord omschrijven. Hier is
nooit een slot, maar altijd weer een begin,
een nieuwe aanvang, een aankmoopen bij
alle geslachten en aJlo tijden. Op den Paasch
dag zegt Jezus tot de vrouwen: „Weest ge
groet". Alsof Hij zeggen wilde: „wij begin
nen weer tezamen daar waar wij geëindigd
waren. Wij zetten nu voort, wat éénmaal is
ingezet". Zoo staat Christus ook in onzen
tijd en wil weer beginnen, daar waar wij
misschien aan het einde waren. Waar wij:
„ten einde raad" zijn, staat Christus In den
nieuwen dag en zegt: „Weest gegroet".
Zoo wordt het contact gelegd tusschen
het Evangelie en ons donkere heden. M;v
niet alleen contact Er komt nog inniger
verband, er komt deelgenootschap. Christus
spreekt op den Paaschdag van Zijne „broe
deren". Zij wordten deelgenoot van het
nieuwe, dat gekomen is.
Als ik nu den inhoud van dat deelgenoot
schap in een enkel woord wil formuleeren,
dan kies ik het woord „kracht". „Opdat ik
Hem kenne en de kracht Zijner opstan
ding". En kracht is altijd blijdschap. Wie
sterk zich voelt, is blij. Wie tegen zijn taak
is opgewassen, die is een gelukkig mensch
Simson heeft er vreugde aan, zich met
sterke touwen te laten binden. Want hij
weet, dat hii ze straks met een lach verbre
ken zal. Wie sterk is, verheugt zich over
een zware taak. Daarom is er zooveel blijd
schap bij God in den hemel, omdat hij de
Almachtige is. En als de koningen der aarde
opstaan tegen den Heer, dan staat er in
psalm 2: „Die in den Hemel woont, zal
lachen." Omdat Hij allle dingen volkomen
beheers c-ht.
Het Evangelie maakt ons blij, want het
maakt ons sterk. Het geeft ons een kracht
die ons dezen tijd doet toeroepen: „Bindt mij
maar met sterke touwen. Ze zullen verbroken
worden. Niet omdat wij zoo sterk zijn, maar
omdat wij 't zeggen mogen „Want ik leef
niet meer, maar Christus leeft in mij". En
Hij is zelfs sterker dan de dood. Hij is zekér
sterker dan de moeilijke tijd. Zoo gloort
midden in deze donkere dagen in ons hart
een onverwoestbare vreugde. Want Gode zij
dank. Die ons de overwinning geeft door on
zen Heere Jezus Christus.
Na sluiting volgde een slotzang: „Ga Gij
nu met ons mede".
In de beide vergaderingen verleenden en
kele dames en heeren muzikale medewer
king.
Kerknieuws.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
ingenomen: Naar Gouda, cand. H. O.
Leep, hulppred. te Gouda.
Bedankt: Voor lerseke, cand. H. C.
Leep, hulppred. te Gouda.
GEREF. KERKEN IN HERST. VERiBAND
Bedankt: Voor Oosterend (Texel), J. ter
Schegget te Harkema-Opeinde.
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te Kubaard (toez.), cand.
J. de Vries te Nyland. Te Kolderveen,
cand. G. Ph. Scheers te Utrecht.
Ds. B. ALKEMA
Ds. B. Alkema, predikant der Geref. Kerk
te Soest, hoopt 11 Mei as. te herdenken, dat
hy 40 jaar geleden in dienst van de Ned.
Zendingsverreniging als zendeling-leeraarop
West-Java zijn arbeid begon. Gedurende 18
jaren is hij in het Zendingswerk bezig ge
weest Daarna heeft hij hier te lande vöor
de Zending geijverd.
In 1922 werd hij na onderzoek beroepbaar
gesteld als predikant bij de Geref. Kerken.
Op 10 September van dat jaar werd hij als
zoodanig in het ambt bevestigd in de Geref.
Kerk van Maarssen. Hij was toen ook reeds
lector aan de Indologische Faculteit te
Utrecht en later gaf hij nog lessen aan de
Middelbare Koloniale Landbouwschool te
Deventer. Op 17 Jan. 1926 deed hij Intrede bij
de Geref. Kerk van Soest, welke Gemeente
hij thans, op ruim 65-jarigen leeftijd, nog
dient.
Ds. JOH. DAM
Aan Ds. Joh. Dam, predikant der Geref.
Kerk te Bodegraven, is op medisch advies
voor den duur van ongeveer een maand verlof
voor een rustperiode toegestaan.
Ds. C. W. J. VAN LUMMEL
Ds. C. W. J. v. Lummel, predikant der Geref.
Kerk te Zuidland. die dezer dagen afscheid zal
in van rijn Gemeente wegens verkregen
emeritaat, zal zich dan verbinden aan de
Geref. Kerk van Den Haag-Zuid, tot het ver
richten van hulpdiensten, voornamelijk ten
opzichte van den dienst des Woords.
Ds. J. A. VAN BOVEN t
Zoo juist ontvingen wy bericht, dat te Hoe
velaken in den ouderdom van byna 80 jaar
op Paasch-Zondag overleden is Ds. J. A. van
Boven, predikant der Ned. Hervormde Gemeen
te aldaar.
Ds. van Boven, die meer dan 55 jaren pre
dikant is geweest, aanvaardde zijn ambt te
Bleskensgraaf en heeft verder nog onderschei
den Gemeenten mogen dienen: Klaaswaal
(1881), Souburg (1882), Bergambacht (1889),
Ede (1891), Oud-jBeyerlnnd (1897), Kesteren
(1902), Barneveld (1906), Ede (voor de
Unie „Een Schooi met den Bijbel"
De 55ste Jaarvergadering
Heden werd te Utrecht in het gebouw
voor K en W onder presidium van Dr. K.
D ij k, van Den Haag, de 55e jaarlijksche
alge-meene vergadering gehouden van de
Unie „Een School met den Bijbel".
De vergadering werd hedenmorgen om 11
uur geopend door den Voorzitter met het
doen zingen vna Ps. 27 7, gebed en het
lezen van Ps. 90.
Hierna hield de Voorzitter, de heer Dr K.
D ij k, van Den Haag, een
Openingsrede,
waaraan wij het volgende ontleenen:
Het jaar uat verstreek sinds wij op den
29en Maant 1932 elkander in jaarvergade
ring mochten ontmoeten, is voor de Soho-
len met den Bijbel en dus ook voor de
Unie een jaar van veel rouw, van veel om-
lioers.e u-agen geweest. Het somber gel-ui
van de eene doodsklok was nog niet ver
storven of een ander nam de laatste klan
ken over als een monotonen inzet van een
nieuw somber gespeel. Spr. herinnerde in
dit verband aan het verscheiden van de
heeren (Dr. J. Th. de Visser, Mr Th Heems
kerk, Jhr. W. H. de Savorain Lobman, H
Poliema, D Wijnbeek, J. C. Wirtz Cz., Prof
L Lindeboom en Prof Dr H. Bouwman,
waarvan meerderen bestuurslid van de
unie zijn geweest.
Eu dan heelt Spr. nog niet gewaagd van
hem, due op de vorige jaarvergadering naast
hein za„, nl. den vice-voorzitter van üe Unie,
wijlen Ds. J L. Pierson. Thans zullen wij
hein voor altijd missen en wij gedenken
hem als den man die rechte leiding kon
geven, omdat hij zich met de Unie en haar
strijd éen gevoelde. Wij gedenken hem, als
den „helt sonder vreesenvoor de vrijheid
van onze Scholen met den Bij-bel, en wij
zuilen met innige danknaarheid in onze
annalen zijn naam schrijven als den naam
van een Christen, die levend uit het rots
vaste geloof in zijn Heere en God, door alle
schaduwen van teleurstellende werkelijk
heid heen, het ideaal zag blinken en dat
ook wist na te streven Daarnaast herdenkt
Spr. ook de vele „onbekende strijders" die
aan de Unie ontvielen.
Ondanks dat alles kan op de vraag of
we kunnen loven, aldus Spr., toch een be
vestigend antwoord gegeven worden, om
dat we in deze dagen elkander wijzen op
het lichtend voorbeeld van den vader des
vaderlands. In 't kort teekende Spr. de
figuur van Willem van Oranje nader, om
er op te wijzen hoe deze ook in de bangste
dagen zich vastklemde aan het genadig
bestel van God, Die nimmer Zijner handen
werk varen laat. Dat klassieke voorbeeld
van geloofsmoed en geloolsactiviteit wenkt
ons, nu wij in deze tijden van veel geeste
lijke spanning de taak van een andere ge
neratie overnemen. En dat historisch exem
pel roept ons eerst toe niet te versagen,
ook al is de hemol zwart van wolken, en
vermaant, dat ons hart in tegenspoed
standvastig blijve De God van Elia, de God
van Oranje leeft nog en Zijn arm is ook n-u
niet verkort Het voorbeeld van Vader Wil
lem predikt ons, dat wij de heilige goede
ren, die de ouderen ons overgaven, worste
lend zullen bewaren. Dat is de vrijheid van
consciëntie, want daarvoor hebben onze
vaderen den Schoolstrijd aangevangen.
Om die vrijheid 6taat de Unie tot op
dezen dag en heeft zij opnieuw den strijd
aangebonden, nu zij in een herleefde propa
ganda het pleit wü voeren voor het Godde
lijk recht van de Vrije School. Spr. wil geen
tegenstelling maken tusschen het geslacht
dat nu leeft en dat is heengegaan. Ook on
der de jongeren brandt, Gode zij dank, nog
het vuur van waarachtige overgegevenheid
aan den dienst des Heeren. Nooit genoeg
kunnen we de jongeren inprenten waarom
het gaat en dat temeer nu de liefhebbers
dei' Openbare School weer hun lied der
liefde zangen. Daarbij worden tonen gehoord
die ons niet treilen als een bewys van de
hooggeroemde verdraagzaamheid. Het blijft
noouzakelyk ook nu we uit het diensthuis
zijn ui.geueid, de worsteling voor de Vrije
öcnooi te voeren.
Omdat we ue vrijheid liefhebben was het
ons, aiuus Spr., een reden van droeiheid,
dat de arbeiu van de conunissie-Rutgers en
het wetsontwerp' van Minister Terpstra een
bejegening heelt onuervonuen als hem ten
deel viel. Een onwillige onhebbelijke Kamer
meerderheid lieelt het den bekwamen be
windsman onmogelijk gemaakt de lijn der
waarachtige pacnicatie door te trekken en
vruchten te oogsten voor het Chr. Onder
wijs. De Unie spreekt daarover haar diepe
teleurstelling uit en brengt haar oud-secre
taris, Minister Terpstra, haar innigen dank
voor wat hij terzaike gedaan heelt voor de
vrijheid der Vrye Schooi. Spr. wekt zijn
hoorders op in het kiezen van mannen die
de lijn van Groen, huyper en Loiiman wil
len doortrekken, op 2b April a.s. op echt
Christelijke wijze wraak te nemen. De Unie
wil met haar unieerend werk voortgaan en
cLat doen in de gestalte van den Psalmist:
Dezen vermelden van wagens en die van
paarden, maar wij zullen vermelden van
den naam des Heeren onzes Gods. Zoo zul
len wij, overnemend den strijd der ouderen,
in bange dagen, zonder onze voortrekkers,
jubelend van de goedertierenheid des Hee
ren, die blijft, dien strijd voortzetten. „Tot
GocLt wilt U begheven, Syn heylsaem Woort
neemt aan!" (Applaus).
Hierna weiden de huishoudelijke zaken
afgedaan. Het 54e jaarverslag, wederom uit
gegroeid tot een lijvig boekdeel, waaruit we
reeds een en ander hebben gepubliceerd,
werd onder dank aan den secretaris, Mr J A
Hangelbroek, goedgekeurd. Ook v
den vastgesteld de rapporten omtrent
bas van fondsen bestemd voor stichting van
Behalen met den Bijbel, alsook dat inzake
de Schoolfondsen.
Aangenomen werd ook een voorstel van
het bestuur tot vorming van een stichting
Unie „Een School met den Bijbel". De con
cept stichtingsacte werd vastgesteld. Op
vocnüel van het bestuur besloot de verga
dering ook nu weer de volgende uitkeerin-
gen uit de Unaekas te doen: aan het fonds
Paedagogische leerstoel f 450; aan Barnabas
f 90; aan Lukas f 90; aan Johannes f 45;
aan Jakobus f 45; aan de bibliotheek ten
dienste van het Chr. onderwijs f 100; aan de
commissie voor de oud-strijders bij het Chr.
onderwijs f 500. Ook werd aangenomen het
voorstel van het bestuur om over 1933 uit
het fonds Paed. Leerstoel aan het Geref.
Schoolverband ten behoeve van den Paeda-
gogisohen leerstoel aan de Vrije Universi
teit (Prof. Dr J. Waterink) uit te keeren
een subsidie van f 450.
Tot bestuurslid werd gekozen in de vac-
van wijlen Ds J. L Pierson Ds J. Barbas,
Ned. Herv predikant te Hengelo (Geld.), die
reeds eerder van het bestuur der Unie deel
uitmaakte.
Na bespreking van het rapport Inzake de
propaganda-actie werd de morgenvergade
ring gesloten.
In de middagvergadering trad als refe
rent op het Tweede Kamerlid Mr. J. A. d e
Wilde, van Den Haag, die refereerde over:
„Beteekenis en inhoud van het gewijzigd
Unierapport".
(De
duurt voort).
tweede maal, 1914) en sinds 19 Juni 1927 de
Gemeente van Hoevelaken.
Hy was een predikant van beslist over
tuigde confessioneels richting.
De overledene was ridder in de Orde van
Oranje-Nassau.
De begrafenis is bepaald op Donderdag 20
April, des middags te 2 uur, op de Nieuwe
Begraafplaats te Barneveld. Vooraf wordt in
het kerkgebouw te Hoevelaken te half 12 een
korte lijkdienst gehouden.
SYNODALE VERGADERINGEN
De Part. Synode der Geref. Kerken in d«
provincie Utrecht is bepaald op Woensdag
14 Juni a.s. te Amersfoort.
GIFTEN EN LEGA'l'EN
Te Den H a a g-W est ontving de Geref.
Kerk een legaat van duizend gulden, waarvan
f 500 voor de Diaconie en f 500 voor de Zen
ding.
Te Scheven in;en collecteerde de
Diaconie der Geref. Kerk in haar gewone col
lecte o.m. een gift van duizend gulden.
Schoolnieuws.
Prof. Dr. A. H. RL J. VAN ROOY
Aan het einde van het gynaeologencongres
te Birmingham waar Prof. Dr. A. H. M. J.
van Rooy een lezing heeft gehouden, werd
deze hoogleeraar van de Gem. Universiteit te
Amsterdam benoemd tot Honorary Member
of the British Society of Obstetrics and Gy
naecology. Dit is een zelden verleende onder
scheiding, die slechts enkelen buitenlanders,
doch nog geen Nederlandschen gynaecoloog,
ten deel viel.
Prof. L. VAN VUUREN
De „Gesellschaft fïir Erdkunde" herdenkt
6 Mei a.s. den lOOsten geboortedag van F.
von Richthofen. Het Genootschap heeft bij die
gelegenheid Prof. L. van Vuur en benoemd
tot correspondeerend lid. De uitreiking van
het diploma zal op 6 Mei a.s. plaats hebben
te Berlijn
VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM
Prijsvragen. Door den Senaat zyn de
volgende prijsvragen uitgeschreven op 1 April
j.l. en te beantwoorden vóór 1 Juni 1934 door
studeerenden aan een Nederlandsche instel
ling van Hooger Onderwijs:
De Faculteit der Rechtsgeleerdheid ver
langt een critisch histoiisch-dofmatisch onder
zoek naar de ontwikkeling van het leerstuk
van het rechtsmiabruik (abus de droit) en het
zoogenaamde gezagsmisbruik (détournement
de pouvoir), met bepaling van eigen stand
punt tegenover dit leerstuk en onder ver
melding van den grond, waarop dit standpunt
De Faculteit der Godgeleerdheid verlangt
een gedocumenteerde uiteenzetting van bedoe
ling en werkwijze der geschiedschrijving in
Kronieken.
RIJKSUNIVERSITEIT TE GRONINGEN.
Prof. R. Bianchi Bandinolli, die tengevol
ge van de opheffing van den door hem
bezetten leerstoel in ds Ar:hae 'r»pic 'au de
Universiteit te Groningen weer naar Italië
terugkeert, is bij zijn laatste college op har
telijke wijze toegesproken. De studenten
boden hem een souvenir aan
Deze leenstoeL, welke was ingesteL
initiatief van mevr. A. Goekoop, die daar
voor een fonids had beschikbaar gesteld
voor drie jaar, moest weer worden opge
heven, omdat ihét fonds was uitgeput. Over
wogen wordt nog de mogelijkheid om dezen
leerstoel, als het kan, te behouden, maar
tot een beslissing daarover is het nog ndot
gekomen.
ONDERWIJZERSBENOEMINGEN
Waddinxveen (Kleikade, hoofd P.
Lyklema), mej. G. van Vuure te Enkhuizen.
Rotterdam (Ds. Heldringschool, hoofd
G. J. van der Ploeg), mej. J. van der Niet te
Noordwyk aan Zee. Voor de imbecillenklasse.
SCHOOLKWESTIE TE LEMMER.
Gedep. Staten van Friesland hebben uit
spraak gedaan inzake het beroep van B. en
W. van Lemsterland ten opzichte van de
schatting der drie lokalen van de voorma
lige Openbare Sohool, die aan de Vereeni
ging „Een Vrije Chr. School" waren toege
wezen. Omdat de cijfers van de deskundi
gen voor Schoolvereeniging, Schoolraad en
Gemeente, resp. f 8000, f 3700 en f 8000 zoo
ver Uiteenliepen, gingen B. en W. in hooger
beroep. Thans bepaalden Gedep. Staten
waarde op f 4000.
HUISWERK OP ZONDAG.
Het Ohr. Schoolblad „Onze Vacature" ont
ving wederom een ingezonden schrijven
over bovengenoemd onderwerp, waarin weer
gewezen werd dat leerlingen vaak als ge
dwongen zijn om ook op den Zondag huis
werk voor de school te maken.
De redactie voegt er het volgende aan
toe:
Alle christen-ouders moeten eenvoudig
weigeren, hun kinderen huiswerk op Zon
dag te laten maken.
Wat er ook van komt!
Men mag niet zeggen: 't Kan niet am
Het kan wèl anders.
En als alle christen-ouders hun plicht
doen, moeten de onderwijzers er rekening
mee houden
Laten onze ouderwijzers één conclusie
trekken: Voorzichtig met het huiswerk op
Zaterdagmiddag. En niet het onmogelijke
vergen.
Ja, maarhet examen.
Wij weten er alles van. Wij weten, dat
onze kinderen op de scholen met allerlei
onzinnigheden worden bezig gehouden, om
dat het examen dit zoo eischt. En onze on
derwijzers kunnen daar ook al niet veel
aan doen.
De echte examen-maniakken vinden het
wel goed zoo, maar de ware onderwijzers
gaan alleen noodgedwongen mee en klagen
zelf hard genoeg.
Waar het echter de Zondag betreft, is
klagen alleen niet voldoende. Daar geldt
eenvoudig een s'a'dvastig: neen!
Wij doen aan die Zondagontheiliging niet
mee.
En de ouders hebben hier toe te zien. Het
blijkt al meer, dat er kinderen zijn, die
zonder dat hun ouders hef weten, de Zon
dag gebruiken voor hun huiswerk.
Het kwaad is reed, veel dieper ingevre
ten, den menigeen vermoed heeft.
En daarom is het goed, dat deze zaak de
aandacht heeft èn van de onderwijzers èn
van de oudiers
Want het moet anders.
HET SCHOOLGEBED
Een slapende burgerij heeft stevige slagen
noodig, om gewekt te worden.
Het Gemeentebestuur van Bazel had on
langs het gebed in school verboden, dat tot
dusver aan den onderwijzer was overgelaten.
Thans eerst, nu men de zaken zoover heeft
laten komen, gaan de ouders beseffen, dat de
school geen object van een toevallige Raads-
meerderheid mag zijn en dat het om hun
kinderen gaat.
Een tot den Onderwijsraad gericht petitio-
nement, om het verbod op te heffen, werd
onderteekend door niet minder dan 35.000
stemgerechtigden, een alle verwachtingen
overtreffend getal.
Van de 761 leerkrachten van de stad Bazel
heeft zich 61 pCt. voor den ouden maatregel,
het facultatief stellen van het gebed in
school, verklaard. Slechts 23 pCt. was voor
afschaffing van het gebed en door 16 pCt.
werd geen antwoord ingezonden. Driehonderd
onderwijzers, dus 40 pCt. verklaarden meteen,
dat zy tot nu toe steeds hun onderwijs met
gebed hadden aangevangen.
EXAMENS
ACADEMISCHE EXAMENS
TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT,
Gesl. Civiel Ingenieur: cand. ex.. de heer H. J,
Westenburg, geb. te Soengel-Poetlh.
Uit Oost-lndie
DE STRAFZAAK-REENS EN VRIJBURG
BATAVIA, 18 April (Aneta). De heer
Reens heeft hooger beroep a&ngeteekend te
gen het vonnis van den Raad van Justitie,
De heer Vrijburg heeft in het vonnis berust
TWEE MARINESCHEPELINGEN
SOERABAJA, 18 April (Aneta). De Zee
krijgsraad heeft de schepelingen Kooyman
en Heins wegens weigering om te gehoor
zamen aan het dienstbevel om naar kooi te
gaan bij een oploop van schepelingen op
het terrein van het Marinevliegkamp op 29
Januari 1.1., veroordeeld tot resp. 1 y2 jaar en
5 maanden gevangenisstraf, plus ontslag
uit den militairen dienst
FABRIEKSCHEF DOOR KOELIE
VERMOORD
BANDOENG, 18 April (Aneta). De 40-
jiarige A. LUYTEN, fabrieksclief bij de fir
ma Volker alhier, werkzaam bij een klein
woningbouw, is door een koelie van de ge
meente vermoord.
DE BERECHTING DER DIENST-
WEIGERAARS
BATAVIA, 15 April. (Aneta). Het lid van
de I.S.D.P„ de heer De Dreu, heeft een
schriftelijke vraag tot de regeering gericht
in verband met de zitting van den Zeo
krijgsraad te Soerahaja, welke niet open
baar was Hij vraagt: le. of de regeering
niet van meening is, dat die bij de behande
ling van het ontwerp-reglement voor de
Zeemacht aan de Tweede Kamer (zitting
1911/T2) gedane mededeeling, dat „de te
rechtzittingen na invoering van de bij dit
wetsontwerp voorgestelde wijzigingen vmoe-
ten) worden gehouden in lokalen waar ge-
legenheid is om publiek te ontvangen",
evenzeer geldt voor de zittingen van den
Zeekrijgsraad hier te lande als te Den Hel
der; 2e. of de regeering niet van oordeel ls,
dat de zittingen van den Zeekrijgsraad hier
te lande aan de wal gehouden niet minder
openbaar mogen zijn dan wanneer die zit
tingen te Den Helder zouden plaa's hebbe%
en dat behoudens wettelijke uitzonderiit
gen om gewichtige redemen ontleend aan de
openbare orde of zedelijkheid tegen open
stelling van de Krijgsraadszittingen aan
boord van Hr. Ms. oorlogsschepen hier te
lande voor publiek en pers alleen dan be
zwaar kan worden gemaakt als die schepen
niet aan de wal zijn gemeerd; 3e. of de re
geering niet van oordeel is, dat de zitting
„met open deuren" (artikel 118 Reglement
Zeemacht) iin de marinekazerne hier te lan
de slechts dan in overeenstemming met de
wettelijke bepalingen wordt gehouden als
aan publiek en pers toegang tot die kazei-
ne wordt verleend.
Bij ontkennende beantwoording van een
of meer der vorenstaande vragen zou de
steller gaarne worden ingelicht welke ar
gumenten de Regeering daarvoor meent te
kunnen aanvoeren, terwijl bij bevestigende
beantwoording hij gaarne zal vernemen of
stappen zullen worden gedaan om te voor
komen, dat bij volgende zittingen van den
Krijgsraad het beginsel van openh"ai beid
opnieuw geweld zal worden aangedaan.
Tenslotte vraagt sleller of de Regeering
niet van oordeel is, dat de in de wet be
oogde ruimte van de mate van openbaar
heid niet medebrengt, dat dag en uur der ta
houden Krijgsraadzittingen tijdig worden
bekend gesteld.