Federatie van Diaconieën in de Hervormde Kerk 93; DONDERDAG 17 NOVEMBER 1932 TWEEDE BLAD PAG. S DE WERKLOOZEN EN DE DIAKONIE DE WARE ZIN VAN HET DIAKONAAT „WAT IK HEB, DAT GEEF IK U..." Onder voorzitterschap van Prof. Dr. J. R. IS lote maker de Bruine vergaderden 3te Utrecht do diakenen in de Ned. Herv ■Kerk. De voorzitter las ecnige Schriftgedeelten, ■baarna hij de aanwezigen welkom heette. llVij zijn hier bijeen, aldus Spr., als een ■lichaam met groote saamhoorigheid, waar- |£>ij tevens de enkeling zoo groote beteeke- pis heeft. Deze beide punten zijn de grond r voor het diakonaJe werk. Er komt echter hoe langer hoe meer be hoefte van alle leden van eenzelfde lichaam Dm elkaar te ontmoeten. En daarom ben ik blij dat hier velen gekomen zijn, die niet diaken zijn. Daarom heet ik allereerst welkom de ver tegen woo rdiger van de Synode van de Ned. Herv. Kerk Ds. v. d. Meen e, verder de Vertegenwoordigers van de provinciale en tlessicale kerkbesturen, ook van de kerk voogden en predikanten. Daarna sprak Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine over: de ware zin van het diakonaat. Men kan zeker niet zeggen, dat de huidige Iisting de Kerk onbewogen laat. Imtegen- eel is er een levendig zoeken naar de lieuwe taak, die in deze dagen den diako- aalen arbeid wenkt Er is thans een extra reden om zich op (iet wezen van het diaconaat te bezinnen, langezien het o verheids werk op het ter rein van vei zekering en steun elementen teat vertoonen, die de diaconie op een zij- neg zouden kunnen lokken. Een deel van 't verzekeringswerk vraagt tonveel steun van de Overheid, dat de zui- fere verzekeringsgedachte sleohts met moei- le kan worden bewaaid. Er is bivcndicn tllerlei „steun", die een combinatie is van individueel en van massaal verzorgen. Spr. lenkt er niet aan, om in dezen kring hei jangedu.ide proces te beoordeelen. Maar de Jiaconie moet zich thans laten waarschu wen, dat zij nuet harerzijds terugvalt tot de Iroeger ook haar niet onbekende methoden ran 'n massaal bedeelings-instituut. Even- jiin mag zij zich laten verlokken tot veler lei aanvullend werk en dubbele bedeeling. 'De zin van het diaconaat sluit in, dat de tui ver-indi vidua Mseeren de methode moet [ehandhaafd blijven; dat het massale moet eweerd blijven. Evenzoo moet de kerk haar igen geestelijken aandrang tot den arbeid ilijven beseffen, die op broederlijken sa- aenhang berust Spreker ging op een en ander breedvoe riger in. Discussie. Ds. Bal jon (Houtrijk en Polanen) on derstreepte wat Prof. Slotemaker gezegu had over den nieuwen tijd, waaraan de Dia conieën zich moeten aanpassen. Zooals de nieuwe rijken niet geaccepteeid werden door de bestaande rijken, zoo worden ook de nieuwe armen niet aanvaard, ook door de diaconieën niet. De heer Visser (Almelo) vroeg hoe gehandeld moet worden als een diaken zeli bedeeld moet worden. Spr. vroeg of samen werking van diaconie en overheid voor be paalde gevallen niet toegelaten mag worden (ziekenhuisverpleging bijv.). Ds. Kanis (Stolwijk) vroeg of het Juist is, dat een diaconie een gezin, dat verzuim de zijn attestatie in te leveren, en dat van overheidswege te geringen steun ontvangt, aanvullend helpt. De heer Adriani (Utrecht) sprak uit, dat de kwestie van samengaan met over heidszorg nie; kaïn doorzien worden, zon der dat men ziet wat beide beoogen. De overheid bedoelt de grootst mogelijke wel vaart voor alle mensc-hen. Dat beoogt de diaconie niet. Spr. ziet als gevaar, da: men in die lijn gaat, omdat de stoffelijke noo- den van dezen tijd e>r heen dringen. Daar aan heeft de geestelijke zijde van het dia conale werk in cleze tijden bijzondere be- teekenas. De heer Van Asselt (IJsselmuiden) vraagt hoe de diaconie moet doen" met de anmen, die aan een andere gemeente bu il ooren, maar die hun attestatie niet hebben opgevraagd. De heer Schooneveld (Kethel) vroeg nader naar de gewaagde proefnemingen. Ds. Israel (Bemmel) vroeg of bij de persoonlijke instelling van de s'.eunverlee- ning de overheidshulp een factor wordt Is er ook een norm voor de minimum-be hoeften? Ds. Don on (Pijnacker) vroeg of het thans juist is gereserveerd te blijven tegen over een gezin, dat pas in een gemeente ge vestigd is en om steun vraagt De heer Mandersloot (Almelo) vroeg naar de mogelijkheden om het meerde-re werk, dat erin dezen tijd is te doen, ook in geestelijk opzicht Prof. Slotemaker de Bruine, de vragen beantwoordend, wraakte het woord „bedeeld", dat in het debat gebruikt was. Spr. meent dat de figuur, dat iemand zelf beslist hoe hij geholpen moet worden, niet wel mogelijk is. Het feit dat het aantal dia kenen niet uitgebreid kan worden, omdat men niet wil het aantal ouderlingen, dat daarop correspondeert, acht Spr. rampzalig. De diakenen kunnen zich in hun werk la ten helpen. Het lijkt Spr geen goede ge dachte om, als men een persoon om be paalde redenen niet voor zijn rekening kan nemen, het geval met de overheid te deel en. De Kerk moet wel oppassen, Spr. zei dit in verband met de steunnormen van de overheid dat zij door haar daad niet cor- rigeerend optreedt op de overheid. iDe over heid steunt voor het normale. Als er nu ie.s abnormaals is (ziekte, geboorte e.d), dan, kan de Kerk optreden. De diaconie moet niet alleen helpen, maar ook opvoeden. Ip- daen er behoefte is, spreekt het niet van zelf, dat er geldelijk geholpen moet worden. Wat het lJsseinvuidensche geval betreft, Spr. zou deze mensohen niet kwijt wiJlcn. Voor steun komen zij wel degelijk in aan merking. Dat er nieuwe anmen zijn, die de diaconie „niet accepteert", weet Spr. niet. Wel wee: Spr., dat er nieuwe armen zijn, die onder de invloeden van den oudeii naam der diaconie niet "aar haar toe willen. Er is geen „norm" voor minimum- steun. De crisis waaronder de wereld zucht kan niet financieel, econ unisch of sociaal, maar alleen geestelijk worden opgelost, MIDDAGVERGADERING. Mr. Dr. S. Rozemond te Amsterdam sprak over: „De werkloosheid en wij". •De vraag moet betreffen bei wezen en de grens van dde taak, waarbij allerlei kwes ties rijzen, bijv. moet de hulp van de kerk van stjffelijken of geestelijken aard zijn, niioet hulpactie een individueel of massaai karakter dragen? Voor de beantwoording dezer vragen is noodig, da: men zich rekenschap geelt van den waren aard der werkloosheid. Met uitgangspunt moet zijn: werkloosheid is gemis aan werk, met al de vruchten en zegen daaraan verbonden, hetgeen Spr. na der uiteenzette. Bij werkloosheid vallen de vruohtcn van den arbeid weg. De levenskrachten, die in mensch en maatschappij opbouwend werk ten, schrompelen ten deele weg en zoeken ten deele destructieve uitwogen in 't leven van enkeling en gemeenschap. Velen vin den nu tijd en ruimte om te grübelen over de groo.e, onoplosbaie levensvragen, ande ren vluchten voor alle problemen in een blinden drang naar activiteit, waarbij de zedelijke en de rechtsnormen verzwakken of verdwijnen. Tegenover dezen nood moet men in de eerste plaats staan met diep-doorleefde so lidariteit. Het mcest-noodige: arbeid, zal veelaJ naei te verstrekken zijn. Zoo noodig moet de ont brekende koopkracht worden verstrekt o! aangevuld. Alles moe; gedaan woidcn om de werkloozen geestelijk en lichamelijk fit te h >udcn en de jongeren onder hen zoo veel mogelijk in staat te stellen zich gees telijk, lichamelijk en maatschappelijk te vormen. Ook aan de indircct-ge.iroffonen, b.v. de vróuwen der werkloozen, moet hier bij aandaoht worden gesohonken. De hulp moet z )owel stoffelijk ais geestelijk zlj'n. Bij al dat wenk zijn echter volkomen on ontbeerlijk geschikte persoonlijkheden en leiders. En zelfs als de kassen uitgeput mochten zijn, zullen deze de kracht vinden van Petrus aan de tempelpoort: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geer ik: in den naam van Jezus Christus den Nazarener, sta op en wandel! Bespreking. Ds. Ba IJ on uit Houtrijk en Polamen ziet ondanks de problemen bij dezen tijd toch met optimistische blik, omdat er leven in de brouwerij is en het niet meer zoo dotnl is. Welke praktische mogelijkheden liggen eo- voor de diaconie? Want wij moeten boven de filosofie en de theorie uit Mr. Haeck uit Arnhem vroeg of de referent gelooft, dat de geestelijke crisis wel voorbij kan gaan. Of dat het voor ons een blijvende moeilijkheid zal zijn, en dus een blijvende taak. Kan een kleine groep als de diaconie ten slotte is, wei een oplossing brengen? Hoe zal de diaconie zich veroor loven een eventiueele oplossigg te financie ren? Ds. Oberman uit Utrecht zei dat we de werkloosheid moeten zien als de zwarte ziekte, waarvoor boete- en bededagen go- houden moeten worden. Moet im ons land naet overwogen worden jonge menschcn te laten emigreeren naar de koloniën? De dia oomie kan hier ook veel werk doen. Wat het niet eén prachtig getuigenis zijn, als alle kerken hierin gelijkelijk samenwerkten' Mr. Boze mond deelde mee dat nog een schriftelijke vraag is mgekomen, nl. of het ndet ongehoord is, dat een werklooze liever voor f 18 steun trekt dan voor I 15 werkt. Natuurlijk, aldus de referent, is dit een afschuwelijke miskenning van de arbeid. Maar het kömt niet zoo vaak voor als ge- 1 ofd wordt. En als het voorkomt is het veelal de schuld van ons allen Er is geeu persoondijk contact tusschen werkgever en werknemer. Wij moeten de mensohen weer laten werken als menschen en niet als werk krachten. Wat betreft de praktische mogelijkheid voor de diaconie, dat is de individueele taak vam elke diaconie. Men moet zich allereerst in de nood en beh >efte der werkloozen in- wei-ken, om te zien wat gedaan moei en kan worden. Met is een klacht vam de leiders vam de Chr. vakbeweging, dat men overal onder den indruk is van werkloosheid en crisis, behalve op den kansel. Referent meende dat er zeer groo:e kans is dat er altijd werk loosheid zal blijven. N g nooit is er een tijd geweest, waarbij zoozeer de aandacht is gespitst op 't probeeim van de werkloosluuo. Op de vraag of wij met een kleine groep wel iets kunnen uitrichten, wil de referon' het vdgende zeggen. Het is waar dat alle arbeiders als een haas er van door gaan als de Kerk zich met hen gaat bemoeien. Toch kan de Kerk, als zij put uit 't Evan gelie. meer di°.n wie nf ww rr>k aan de werk loozen iets geven. In deze zin is het waai dat de Kerk toch nog ongelooflijk veel kan doen. De kracht die achter de Kerk staat, kan ook in deze moeilijke tijd verbazend veel d-en. De groote beteekenis van een mensohenleven is dat hij in staat is de roe ping Gods te vervullen. Dat kan ook een werklooze. Maar wee den rnensch, die met iets minder dan 100 prt. afhankelijk gevoel van God zou zeggen dat de werklooze een roening Gods vervult. De heer Van Ge el en, directeur van het arbeidsbureau, wilde wat de praktische armenzorg betreft, nog een opmerking ma ken. Het heeft hem ontsteld, dat er in deze vergadering de vraag is gesteld of het im moreel is dat een arbeider liever f 18 steun trekt dan voor f 15 te arbeiden. Spr. wil er op wijzen dat het maximum bedrag wat iemand in werkloosheid kan krijgen maar 65 pet van zijn normale loon is. Het is dan ook onm.^elijk, da< iemana die f 18 steun trekt, een loon aangeboden zou krijgen van f 15. Bovendien, uit Spr.'s ervaring weet hij dat het niet waar is, dat men 't allerliefst steun trekt. Als er een baantje te geven is, staat men uren te voren al in queue. (Applaus.) De heer Hennes stipuleerde nog de praktische mogelijkheid der diaconie. G>n- tact moet men zoeken met overheidsorganen. Hierna werd met dankzegging gesdoten. UIT KET SOCIALE LEVEN LOONSVERLAGING EN ONTSLAGEN TE HELMOND Bij de N.V. van Vlissingen katoenfabriek te Helmond is op verschillende afdeelingen weer een nieuwe loonsverlaging aangezegd, loopende van 15 tot 28 De arbeidersorganisaties zullen over het voorstel vergaderen. Het depot van de Amstelbrouwerij te Hel mond, welke firma ook een ijsfabriek exploi teert. wordt met 1 Jan. opgeheven. Het personeel is tegen dien datum ont slagen. ONDANK IS VWEBELDS LOON ider dit opschrift vertelt ..Pepermolen *>rgaan der roomsch-katholleke slagersge- in, van een geval dat zich In Amersfoi - t voorgedaan: len slagerapatroon had twee knechts, wel ROFFELRIJMEN Onder vrinden De heer D u tJ s (s.d.tup.) vulde het ma xfm u nf-" n el h e I d f e e n d k I h t° 'o v e r onvoldoende ..dimmen" en over slordige fietsers en een pleidooi voor verzekerlngepllcht. ZUn ver wijten aan het adre* van de flet- eera lokten nogal wat protesten uit. ook van zUn fractiegenooten en de heer Wijnkoop riep: ..Ziin auto la hem ln zUn bol geslagen!" Mijn vriend Jan Duys, de cumulator* In-plano der S. D. A. P., Heeft zijn vrind en collega Wijnkoop Nu niet bepaald in alles mee; Dat rood de allermooiste kleur is, En dat de grootste mond het wint, Daarin, daarover en daaronder Zijn ze geweldig eensgezind; Dat de Regeering alles fout doet, En al wat rood is alles puik, Daarin is 't naar het oude spreekwoord3 Twee (roode) handen op één buik,.» Intusschen is de kameraadschap Van deze twee nog niet zoo breed Daf Jan met Daaf en Daaf met Jantjé Niet graag een keer de spreekbuis meet] En ook elkaar een vlieg afvangen, Een roode bromvlieg vielverstaan, Dat hebben ze sinds lange jaren Bepaald geweldig graag gedaan. Dat is de strijd der proletaren Met geestig geestelijk geweld, De „ring" der roode kameraden, Waarin nooit één raakt uitgeteld. Kijk boven eens, dat kleine knipsel: Daar heeft Daaf Jan weer bij z'n staart Als hij de fietsende proleten De oorlog met z'n Buick verklaart 't Figuur der autoproletaren Is nagenoeg al even dwaas Als van den zwartsten fietsenhateri De hoofdwegmijnende bourgeois. (Nadruk verboden.) LEO LENS* STAKING BIJ DE WERKVERSCHAFFING ,JAijn leeren is spelen...." Was t Vader Van Alphen niet, die deze plechtige betuiging een wilde rakker liet zeggen 't Is de goede Hieronymus wat vaak verweten. En toch is zijn zeggen uitgekomen. De kleuters op onze tegenwoordige bewaarscholen brengen een groot gedeelte van den dag spelende door, en al spelende leeren ze orde en netheid en een heele boel andere dingendie ze straks op „de groote school" goed te pas komen. Marktdag in Venlo. Bedrij vigheid in het groenten- en bloemenhoekje, dat al tijd veel belangstelling heeft. Beriijn eert Gerhard Hauptmann. Maandag had in de tentoonstellingshallen een Gerhard Hauptmann-herdenking plaats. Geheel rechts de dichter. De Zuid-Westkust van Engeland, die voort durend door zware stormen geteisterd wordt. Moderne oorlogsschepen in de oude haven. Te Chattam had dezer dagen de te water* lating plaats van een nieuwe onderzeebootde JSeahorae". Een „aardig" vrachtje. Vijf meisjes van de „Triplex Ltd."-fabrieken te St. Helena (Eng.) kunnen door een plaat onbreekbaar, glas gedragen worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 5