Nieuwe vondsten in het Oosten II 11 s 8 s 8 Hf s 8 s S S S 18 'li i§ s WOENSDAG 16 NOVEMBER 1932 Kerknieuws. NED. HERV. KERK Drietal: Te Arasterdam (vac.-Prof. Dr A. H. de Hartog), K. H. Miskotte te Haarlem, J. J- Stam te Rotterdam en A. C. van Uchelen te Meppel. Beroepen: Te Jaarsveld, eend. J. Hovius te 's-Graveland. Te Purmerend (toez.), J. Luchies te Valthermond> Te Dantumawou- de, M. J. A. Bouwers te Wagenborgen. Te Gouderak, cand. J. Spelt te Stoutenburg. GEREF- KERKEN Tweetal: Te Mariënberg cand. F. J. Jonk- hoff te Groningen en P. H. Wolfert te Terneu- Be roe pen: Te Kampen, J. de Waard te Rynsburg- Te Mariënberg cand. P. H. Wol fert te Terneuzen. EVANG. LUTH. KERK Drietal. Te Monnikendam-De Ryp, J. Bergman te Leeuwarden, W. J. Manger te Tiel en Th. G Stellweg te Delft. BEROEPINGSWERK Te Amsterdam heeft de Algemeene Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente verga derd voor het formeeren van twee drietallen ter beroeping van twee predikanten, nl. in de vacaturen van Prof. Dr. A. H. de Hartog en Dr. P. A. Klap. De Adviescommissie van den Kerkeraad had in de eerste vacature als drietal voorgesteld: K. H. Miskotte te Haarlem, A. C. van Uchelen te Meppel en J. J Stam te Rotterdam. De confeseioneele „Vriendenkringen" gingen met dit drietal niet accoord, met het gevolg, dat door een 20-tal ouderlingen een afwijkende voordracht werd ingediend: A. Altena te Gro ningen, B. J. van Garderen te Maassluis en J. H. Mulder te Hillegom. Naar de „Stand." meldt, werden by de stem ming voor nr. 1 op het drietal van de 135 gel dige stemmen (6 waren er blanco) 87 op Ds. Miskotte uitgebracht en 48 op Ds. Altena. Voor no. 2 hadden van de 134 geldige stemmen (7 waren er blanco) Ds. Stam 69 en Ds. van Garderen 65. Voor no. 3 hadden van de 136 geldige stemmen (5 waren er blanco) Ds. van Uchelen 73 en Ds. Mulder 63. Alzoo werden op het drietal in de vac.-De Hartog geplaatst: Ds. Miskotte, Ds. Stam en Ds. van Uchelen. Over twee weken zal de Kerkeraad uit dit drietal een beroep uitbrengen. De Adviescommissie had In de tweede vaca ture als drietal voorgesteld: P. de Bruyn te Driebergen, N. Luyendyk te Hoek van Holland en J. R. Wolfensberger te Cubaard. Met dit drietal gingen de „Vriendenkringen" accoord althans er was van die zyde geen afwijkende voordracht i\iar voren geschoven. De Kerke raad heeft dit drietal echter naar de Advies commissie teruggezonden. Dit besluit werd ge nomen mei overgroote meerderheid. Er werd niet hoofdelyk gestemd: de vergadering sprak zich uit met zitten en omstaan. De Adviescom missie zal nu spoedig ;n nieuwe voordracht indienen, zoodat de Kerkeraad over vier we ken een drietal in de vac.-Klap zal kunnen op maken. Naar het blad verneemt, was het be zwaar van den Kerkeraad tegen het tweede drietal van de Adviescommissie niet gelegen in de confessioneele gezindheid der candida tes Er zal nu toch wel een drietal volgen, waarmede „De Vriendenkringen" zich kunnen vereenigen. CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST De heer K. Bokma, Theol..cand., .te Bols- Ward, beroepen predikant bij de Geref. Kerk van Waardhuizen, is door de Classis Almkerk peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot den dienst des Woords. Zyn bevestiging door Prof. Dr. T. Hoekstra, van Kampen, en intrede te Waardhuizen op 4 dezer meldden we reeds De Classis Den Bosch der Geref Kerken heeft, volgens de „Stand..", naar aanleiding van een schrijven van Vrijhoeve Capelle besloten de vacatureibeurten zooveel mogelijk te beperken en aan de Kerken in overweging te geven, indien mogelijk en «venschelijk voor het welzijn der Kerk, can- didaten in de godsdienstoefeningen te laten optreden. AFSCHEID. BEVESTIGING, INTREDE Men schrijft ona: Cand. J. J. Hietkamp, van Enschedé, hoopt Zondag 20 Nov. sa intrede te doen als predikant der Ned. Hervormde Gemeente te Serooskerke (Walcheren), na bevestiging door Ds. C. M. Briët, van Heemstede. Ds. P. A. A. Klüsener, gekomen van Wanswerd, is Zondagmorgen j.l. bevestigd als predikant der Ned. Herv. Gemeente van Vinkeveen door Ds. J. H. F. Remme, van Amsterdam, met de woorden uit Hand. 5 35 en 39: „Verkondigde hem Jezus en hij reisde zijn weg met blijdschap", waarbij hij handelde over: inhoud, vrucht, taak en kroon der ware Evangelieprediking. Na de bevestiging werd den bevestigde Ps. 134 3 toegezongen, en werd door den bevestiger aan Ds. G. G. J. Bleeker, van Abcoude, dank gebracht voor wat hij als consulent te Vin keveen gedaan had. Bij den uitgang van dezen dienst werd een schaalcollecte ge houden voor het Leerstoelfonds en den Evangelisatiearbeid van wege den Geref. Bond. Ds. Klüsener hield des namiddags een ln- treepredikatie over Openb. 22 12: „En ziet, Ik kom haastelijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden gelijk zijn werk zijn zal". Hij sprak over: 1. een ernstige waarschuwing; 2. een scherpe dreiging; en 3. een rijke vertroosting. Hierna richtte spr. zich tot Kerkeraad en Kerkvoogden, de col lega's Ds. G. G. J. Bleeker. van Abcoude; Ds L. Vroegindeweij, van Wllnis; Ds. A. van Griethuysen, van Mijdrecht; Ds. G. J. Svbesma, Geref. predikant te Vinkeveen; tot Burgemeester Mulhradt, tot het Kerkelijk personeel, vereenigingen enz., waarna hij zelf toegesproken werd door Ds. Bleeker namens den Kerkeraad en als vlce-praetor van den Ring Mijdrecht, die Ps. 33 11 (ge- .wijzigd) liet toezingen. Met deze intrede werd een 8-Jarige vaca ture weer vervuld. Cand. A. W. K o k, van Harderwijk, werd Zondagmorgen j.l. al3 predikant der Ned. Her vormde Gemeente te Oosterend (Texel)1 beves tigd door Ds. M. Groenenberg, van Vlaardin- gen, voorheen te Oosterend, die tot tekst had Joh. 1 43. Tijdens de Inzegening werd Gezang 215 4 toegezongen. Des middags deed Ds. Kok zyn intrede met Coll. 1 13. Na de predi king volgden de gebruikelyke toespraken. Na het dankgebed werd de nieuwe predikant toe gesproken door de afgevaardigde van de Theolo genclub „Progredior" uit Utrecht, daarna door de Gemeente met Psalm 134 3. Cand. J. G. P a n h u i s e, Theol. cand., te 'Amsterdam, benoemd tot hulpprediker by de Ned. Herv. Gemeente te Sloten (N.-H.), hoopt Zondag 20 November, na des morgens tot zijn •werk te zyn ingeleid door Ds. Ph. F. Faber, plaat,selyk predikant, des avonds in de Pro- Regeschool, Floris Versterstr. 11, te Amster dam-West zyn intrede te doen. GIFTEN EN LEGATEN Te Nee de heeft de Diaconie der Geref. Keik van wylen den heer C. E- van Resteren, fcen legaat van bijna f 5.000 ontvangen. WERELDBOND DER KERKEN DE GRONDSLAGEN DER OECUMENISCHE BEWEGING Rede van Prof. Dr. Böhl Te Amsterdam vergaderde gisteren de afdecling Nederland van den Wereldbond der Kerken: Voorzitter Prof. Dr. J. A. Cra mer te Utrecht, secretaris Dr. J. C. Wis sing te Tiel. Na afdoening in de morgenvergadering van enkele huishoudelijke aangelegenheden, o. a. mede insluitend de bespreking van de te Genève op de bestuursvergadering van den Wereldbond aangenomen resolutie be treffende particuliere wapenfabricatie en wapenhandel, was des middags het woord aan Prof. Dr. F. M. Th. Böhl, hoogleeraar te Leiden, om te spreken over „De bijbelsche en historische grondslagen der oecumeni sche beweging der Kerken". Prof. Dr. F. M. Th. Böhl zette aan de hand, van historische voorbeelden uiteen, hoe de menschen in elke cultuurperiode ge grepen worden door één groote gedachte en zich aangorden tot de vervulling van de taak, die aan hun tijdperk is opgelegd. De taak nu, de uit de crisis en de verwarring van onzen tegenwoordigen tijd steeds dui delijker aan het licht treedt, is de aaneen sluiting en de samenwerking tusschen de verschillende volken, klassen en groepen, waartoe de enkele behoort. Aan deze confe deratie en coöperatie moe* de consolidatie der enkele groepen voorafgaan. Dit geldt nu ook van de Kerkelijke organisaties. Ook op dit terrein is men het individualisme in ruime kringen moe geworden en wil meii zich weer lid voelen van de ééne zichtbare Kerk. Deze Kerk is bij ons, Protestanten, wat het ui erlijk betreft, geen eenheid. De oecumenische beweging in onze dagen wil de principes der confederatie en coöperatie ook op de veelvuldigheid der Kerkgenoot schappen en geloofsrichtingen toepassen. Is dit mogelijk en geoorloofd? Tot op zekere hoogte kan men de veelvul digheid van het nationale en van het Ker kelijke leven als analoog beschouwen. Ook in heft nationale leven plaatst de bijbel de eenheid aan het begin en, aan het einde (Genesis 11, Jesaja 2) en beschouwt de veel vuldigheid als een gevolg der zonde. Wat hier van het zichtbare geldt, is in veel hoo- gere mate toepasselijk op het onzichtbare. Het ééne en ongedeelde Koninkrijk d>er he melen is volgens de bekende gelijkenis ver- bongen onder de menschen, totdat het in de parousie ineens zichtbaar wordt; en pas aan heit einde der dagen hebben wij de vervul ling van het hoogepriesterlijk gebed te ver wachten: „Opdat zij allen één zijn". Daar- tusschen staan spanning en strijd en de veelvuldigheid der richtingen en der Ker- Aan de hand van de Kerkgeschiedenis schetst Spreker hoe deze spanning telkens weer in these, antithese en synthese tot uiting kwam. Ons prohleem is de verzoe ning van deze veelvuldigheid met het ons ingeboren streven naar eenheid in leer en wandel. Als wij hierbij van oecumenischs beweging spreken, dan bedoelen wij de zichtbare en georganiseerde Kerkgenoot schappen met hun wettig aangestelde en gekozen vertegenwoordigers. De vraag is, ol en hoever het streven naar eenheid ook hier mogelijk en wcnschelijk is en volgens welke methode men hierbij te werk dient te gaan. Ook deze methode kunnen wij uit den bijbel en uit de geschiedenis leeren. Het ls niet de methode „opzuiging" in de beteeke- nis van imperialistische machtspolitiek en ook niet „unie" in den zin van samensmel ting op grond van minimum-eischen (geest en hoofdzaak), maar inderdaad voorlooplg slechts aaneensluiting en samenwerking in grootere kring vorming, zooals de Wereld bond der Kerken en de Stockholm-beweging dit willen. Op het ruime terrein der naas tenliefde der philantropische, sociale en internationale vraagstukken kunnen en moeten de verschillende Kerkgenootschap pen zich aaneensluiten en samenwerken, omdat zij. hier allen gemeenschappelijke belangen hebben. Ook deze samenwerking moet eerst nationaal en pas in de tweede plaats internationaal georganiseerd worden Het moeilijkst is echter de vraag, of deze aaneensluiting ook het terrein van „faith and order" omvatten kan. Hier lichtte Spr zijn bedoeling toe door het beeld van de verschillende cellen, die saaipgroeien tot het ééne lichaam of door het beeld van concentrische kringen. Men omgeve de kringen, die ."''cht bij elkaar staan, door grootere. Meer unnen wij niet doen; de samensmelting mag en kan binnen de kringen van deze oecumenische beweging niet geforceerd worden. Wij menschen kun nen slechts voorbereiden en mogen niet vooruitloopen. Wij mogen de historische grenzen de Kerkelijke evenmin als de na tionale niet zonder meer afbreken. Even als uit 'n volkenbond op den duur ontstaan kunnen de Vereenigde Staten van Europa kan ook een Kerkcnbond uitgroeien tot tel kens grooter verbonden, binnen en buiten de beperkingen van volk en van taal. De tweede referent was Ds. J. F. van Duyne, Ned. Herv. predikant te Amster- dam-Sloterdijk, die sprak, mede in verband met het in de morgen vergadering behan delde over de Geneefsche resolutie van het bestuur van den Wereldbond over „Chris tendom en oorlog". JUBILEA Ds. A. van Apeldoorn te Heerde, op een na de oudste emeritus-predikant by de Geref. Kerken, herdenkt morgen den dag, dat hy 60 jaar geleden (1872) te Almelo het ambt aahvaardde. Voorts stond hy te Bolsward, Hol ten, Katendrecht, Coevorden en Scherpenzeel, waar hy 1 April 1897 eervol emeritaat ontving. Ds- J. J. I m p e t a, em.-pred. der Geref. Kerft van Katwyk aan Zee, wonende te Kam pen, herdenkt a.s. Vrydag, dat hy 55 jaar ge leden te s-Gravendeel de ambtsbediening aan vaardde. Naar de „Stand." meldt, is de jarige van een vrij ernstige ziekte nog niet geheel hersteld. VERKIEZINGEN In de Ned. Herv. Kerk: Enkhuizen. Voor 10 leden van het Kies college en voor 2 Notabelen. Omstreeks kiezers. Voor het Kiescollege zyn herkozen de vrij zinnige candidaten met 795—801 stemmen (vorig jaar 782—794) tegen 726738 (vorig jaar 742747) op de rechtzinnige. Het Kies college, Inclusief de S predikanten, is sinds vorig jaar algeheel vrijzinnig: niet één recht zinnige zit er in. Voor het College van Notabelen werden de vrijzinnige leden herkozen met 748 en 752 stemmen (vorig jaar 775 en 779) tegen 685 en 687 (vorig jaar 710 en 711) op de rechtzinnige. Ook dit college van 10 leden is geheel vrij zinnig. Woudrichem. Voor het Kiescollege wer den herkozen de 4 aftredenden, nl. 2 leden van de Confess. Vereen, en 2 leden van den Geref. Golgotha's lotspel Als de uitdruk kingswijze van het Oude Testament Ruïnen van Sodom en Gomorra? Bijbelsche namen II (Slot) Op Golgotha hebben de Romeinsch© krijgs knechten de kleederen van den Heiland ver deeld. maar o^r Zijn rok zonder naad het lot geworpen, Matth. 2735, vooral Joh. 23, 24, vgl. Ps. 22 19. _e Romeinen hielden van het hazardspel, dus ook van het dobbelspel, hoewel het, zoo als reeds de blijspeldichter Plautus. 254—181 v. C. vermeldt, bij de wet verboden was, behalve in December tijdens de Saturnalia. Dat was een oud Romeinsch feest, te verge lijken met Carneval, hetwelk jaarlijks van af 17 December zeven dagen gevierd werd ter herinnering aan de gouden eeuw van Saturnus. en waarbij alle onderscheid van standen ophield en de slaven zich zelfs aller lei vrijheden tegenover hun meesters konden veroorloven. De dobbelsteenen waren óf van steen óf van beenderen, bikkels, gemaakt, waren aan zes kanten gemerkt, en hadden vier cijfers: l, 3, 4, 6. Wanneer de dobbelsteenen een ver schillend getal vertoonden, was düt de hoog ste worp, dien men de Venusworp, naar de gelijk we reeds bij de AssyriPrs vermpld vinden van de lotstafelen. het „salu sa puri", vgl. Esther 9 26. wat bij de verdeeling van erfenissen werd aangewend. Bij de Syrische kust te Ras Shamra heb ben Virolleaud en andere Oriëntalisten een streek gevonden, die tienmaal zoo groot is als de bekende vlakte van Megiddo in Pales tina. Er blijkt daar in de oudheid een gvm- nastiekschool geweest t« zijn, en een biblio theek. De rijke litteratuur, welke deze boe kerij van kleitafels bevat, is ten deele ont cijferd, waarbij aan het licht kwam, dat tal van uitdrukkingen veel gelijken op zulke, welke men in het Oude Testament vindt Zoo b.v. in een der epische gedichten, ge titeld „Mót en Aleïn" om enkele te noe men deze: „de vader der jaren" vgl.: „de Oude van dagen". Dan. 79; „ik weet, dat Aleïn. de godheid leeft, en dat Zebul, de godheid der aarde bestaat", vgl.: „Want ik weet, mijn Verlosser leeft en Hij zal de laat ste over het stof opstaan", Job. 19 25; „De geest zal in mijn boezem rusten", vgl.: „en die Geest rustte op hen". Num. 11 26. Van den reeds genoemden God Aleïn heet het: „hij rijdt op de wolken", vgl.: „Zie. de Heere rijdt op een snelle wolk", Jes. 191. en: „Die van de wolken Zijn wagen maakt", Ps. 1043. Ook zijn er vijf schilderingen gevon den. die betrekking hebben op den land bouw; óp drie er van is duidelijk zichtbaar, dat het graan door het vuur gereinigd wordt, alvorens het als offerande dienst kon doen, wat zeer sterk herinnert aan wat we in de Egyptènaren aan het damspel en slangenspel godin Venus, noemde, terwijl de Canlsworp (canis beteekent hond) de slechtste worp was, als men namelijk vier's wierp. Aan dat dobbelspel is ook het Latijnsche spreekwoord ontleend: „jacta alea est", wat wij ook in onze taal hebben: „de teerling is geworpen!", ter wijl men in de Romeirische rechtsweten schap ook sprak van aleatorische (verander lijke) verdragen en wetten). Mogelijk interesseert het den lezer, dat In Efeze 414, waar we lezen van de bedrieg© rij der menschen, in den grondtext eigenlijk dobbelspel staat, welk woord allengs de be- teekenis kreeg van bedrog. Dat woord is uit het Grieksch door de rabbijnen ln de He- breeuwsche taal overgenomen, waarbij op merkelijk is, dat het daar nooit dobbelspel dooh wel bedriegelijk beteekent, hoewel het Grieksche wcoord „kubeutes", dobbelaar, ook in het Hebreeuwsch ls overgenomen en daar de oorspronkelijke leteekenis heeft behou den. Bij de Joden mocht geen dobbelaar het rechtersambt waarnemen af als getuige in een strafzaak optreden; bewijs, dat in de oudheid het kansspel niet In eere was. Nu zijn onlangs èn in Palestina in het zuidelijk gedeelte van den oorspronkelijken stam van Juda. èn in Ur der Chaldeën spelborden ge vonden, die zoowel een religieuse beteekenis Kaddén, namelijk om er de toekomst mede te ontsluieren als dienden tot ontspanning. Dergelijke borden, mogelijk uit den tijd van den intocht der Israëlieten in Kanaan datee rend, zijn ook gevonden in Gerar en Gezer, en wijzen duidelijk op Egyptische afkomst. Reeds in overoude tijden kwam in Egypte een spel voor, dat met ons damspel is te vergelijken. Het dambord was evenals de stukken uit de klei van den Nljl gemaakt. Het bord had eerst driemaal vier vierkante velden, later driemaal tien, terwijl de stuk ken kegelvormig waren, waarvan 2 stukken tweemaal zoo groot als de andere, alle ge tuigend van kunstvaardigheid, en meest die ren als honden, léeuwen. Jakhalzen, schild padden, enz. voorstellend. Het spel was in alle kringen zeer geliefd, zoodat het ons niet verwondert, dat de Egyptenaren hun afge storven familieleden dambord en stukken in hun graf medegaven, wijl deze immers geloof den, dat men ook na zijn dood, doordat de ziel wel eens In het lichaam wederkeerde, kon spelen. Op het tusschen den text van dit stuk voorkomend plaatje ziet men links twee Jonge mannen zich met dit spel bezighouden: het spel rechts, ook door twee personen ge speeld, waarbij tevens twee toeschouwers of plaatsvervangers zijn. was het slangenspel, met kleine figuren van leeuwen en honden, die op de kronkelende slang gezet werden. Tot dusver weet men nog niet hoe dit spel gespeeld wordt, al lezen we in de oude Egyp tische letterkunde, dat de goden Horus en Seth. die elkander vijandig waren, het al met elkander speelden. Het komt mij niet aannemelijk voor, d©t de soldaten op Golgotha om den rok zonder naad gedobbeld hebben, daar, wat niet toe laatbaar was bij de wet van hun land, zeker niet zou getolereerd zijn bij zulk een ernstige strafexecutie als een drievoudige kruisiging. Mogelijk was het een spel, dat, als boven vermeld, sacrale, religieuse beteekenis had, I stond ln ons blad van 14 Nov. J.L Levietische wet lezen: „En zoo gij den Heen" een spijsoffer der eerste vruchten offert, zult gij het spijsoffer uwer eerste vruchten van groene aren bij het vuur gedord, dat is, het klein gebroken graan van volle groene aren, offeren", Lev. 2 14. Hoewel de gevonden kleitafeltjes waar schijnlijk behooren tot den tijd uit de elfde eeuw vóór Chr. is reeds aanvankelijk bewe zen, dat tal van ontcijferde woorden groote gelijkenis vertoonen vooral met wat we in Job, Jesaja, Ezechië] en Daniël vinden; en het is niet uitgesloten, maar zelfs zeer aan nemelijk, dat verdere ontcijferingen een ver rassend licht op vele plaatsen uit het Oude Testament zullen werpen, en mogelijk nu nog onbegrepen Hebreeuwsche woorden verklaren. Vier mijlen ten noorden van de Doode Zee in de vallei van den Jordaan te Teleilat Ghassul grenzend aan de vlakke velden van Moab, zijn de ruïnen gevonden van begraven steden. Sommige geleerden gelooven. dat die ste den zijn verwoest in den tijd van Abraham, zoodat men is gaan denken aan de steden van het Zoutdal, die door het gericht des Heeren zijn getroffen, Gen. 19. Anderen zijn echte!- van öórdeèl, dat ze reeds velé eèmveit vroeger verwoest zijn. vooral omdat hei groot aantal voorwerpen, die reeds opgegra ven zijn, als potscherven, bergkristalsteenen, gegraveerde steenen. zegels en bouwsteenen, waarop letters en teekens van zeer eenvou dig'karakter, op hoogere oudheid wijzen dan den tijd van Abraham; en tevens aantoonen, dat ze uit andere landen zijn geïmporteerd. Ze gelijken meer op wat ons uit Sumenë (Mesopotamië) bekend is dan op Egyptische afkomst Vooral wijzen de brokstukken van oeroude muren, waarop voorstellingen ook van processies van goden en menschen naar het oude Babylonië terug. Sodom, Gomorra, Adama en Zebolm moe ten veel zuidelijker gezocht worden. Niet minder verrassend is het, dat de eigennamen Jakob, Israël, Jozef, Abraham, al als eigennamen in Mesopotamië voor kwamen. voordat deze aartsvaders geboren Reeds wees ik er op in mijn „Mozes' boe ken in Egyptisch licht", pag. 167. vgl. pag. 242, hoe de namen Siru, mogelijk samen hangend met Sara, Abraham, Laban, Serug, Nahor en Terach, respectievelijk van Akka- dischen. Sumerischen en Hethietischen oor sprong zijn. Prof. Speiser heeft nu onlangs een groot aantal kleitafels ontdekt te Billah. dicht bij het oude Nineve. die dateeren uit den tijd van Koning Tiglath Pilesar, 1100 v. Chr. Onder deze vond hij een kleinen brief, waar in zekere koopman Yakub d.i. Jakob, be richt zendt aan een ander koopman, over aan hem verkochte goederen. Zelfs komt deze naam voor, zooals Dr. Pinches ontdekte op kleitafels uit den tijd van den Babylo- nischen koning Sin-Mubalüt, die 2090 v. Chr. leefde. Ook de naam Israël is gevon den op een cylinderzegel uit den tijd van koning Naram-Sin, 2680 v. Chr. waarhij ik er op wijs, dat de naam Sin, die is van de maangodin, welke ook in Ur der Chal deën vereerd werd. Hillegersberg. M. H. A. VAN DER VALK. NAAR DIEPPE. „Bethsalda", de vereeniging van Geref. Zeekerken, die steeds voorziet in de gees telijke behoeften van de Geref. visschers als zij buitenslands vertoeven, zal ook dezen winter weer predikanten uitzenden naar Dieppe, de Fransche havenplaats. Als eerste zal uitgaan Ds. H. J. Heida, van Vlaardin gen, de pionier van dit werk, die reeds bij herhaling naar Dieppe is gegaan. Na hem gaat Ds. C. W. Keur, van Scheven'ingen. die thans voor het eerst naar Dieppe gaan zal en daar Zondag 27 Nov. ook nog venoeven zal. Blijven de visschers nog langer in Diep pe, dan zal „Bethsaida" nog meerdere pre dikanten voor 10 dagen uitzenden, KERKORGANIST De heer P. Mobach, te Breukelen, gedenkt heden, dat hy gedurende 40 jaar a's organist de Geref. Kerken gediend heeft. Achtereenvol gens was hy organist te Bolsward, Utrecht ti>,sterkerk), Amsterdam (Buiten-Amstel- kerk) en Breukelen. KERSTF EESTVIERING HOORNSTERZWAAG De Evangelisatiecommissie van de Geref. Kerk te Hoornsterzwaag in den Zuid-Oosthoek van Friesland heeft, nu het nieuwe gebouw klaar is, het plan, daarin een Kerstfeestviering te organiseeren voor de arme bevolking. Zy hpopt dat dit plan tot uitvoering zal kunnen komen en vertrouwt, dat velen door het zenden an nieuwe of gedragen kleedingstukken van olwassenen en kinderen, aan het adres van Ds. H. Retel te Hoornsterzwaag, hulp willen bieden. Wat zou het in dezen tyd van werkloos heid en armoede blydschap geven onder de be- oners van de arme Friesche heidel Hartelyk aanbevolen! ZENDING Te Solo (Java) werd onlangs door de Ja- vaansche Gemeente (Geref. Kerk) als in- landsch predikant beroepen de heer Soempoe- Deze heeft, als zich geen verhindering heeft voorgedaan, 5 October 1.1. zyn classicaal examen afgelegd, om daarna bevestigd te worden als dienaar des Woords te Solo. Te K1 a t e n op het Zendingsterrein van de Geref. Kerk van Delft heeft de Javaansche Gemeente eveneens een inlandsch predikant beroepen, nl. den heer Augustinus Joram, een helper met een zeer goede reputatie. Ook hy zou, na afloop van de lessen, door docent Dr. F. L. Bakker hem gegeven, op 5 October 1.1. zyn classicaal examen doen. Te Medan heeft de Geref. Kerk sinds 1 September IJ. in haar dienst den goeroe indjil Raden Samuel Tjakrasoesila, die door de Zending van Midden-Java is afgestaan voor den arbeid onder de 300.000 Javanen op Su matra.. Dr. H. K ra em er, de bekende taalge leerde en Zendingsman. heeft een studiereis naar Bali gemaakt, dat, naar gemeld is, ver klaard werd als voor den arbeid der Zending ontsloten te kunnen worden. Kunst en Letteren. DIRK WITTE f De autorijder, die gisternacht in het wJ ter van de Duivendrechtsche kade te Anv s'erdam is verdronken, is de heer Dirk Witte, directeur van den Ned. Mijnhouthan- del. die. vooral in den mobilisatietijd, zeer bekend is geworden door zijn liedjes. Dirk Witte is een der weinigen in oiu land geweest wiens liedjes, na die vab Speenhoff, algemeene populariteit hebben genoten. Iedere gemobiliseerde kende zong indertijd zijn „Aspirine" en „Jopie m« de peren". „M'n Eerste", meer bekend ali „Het meisje van de zangvereeniging", waj witte's eerste succes. Hij heeft eenigen lijd samengewerkt mei Pisuisse, die eenige zijner liedjes in het pi* bliek zong. Laatstelijk woonde hy te Kraailoo onde Bussum. Bond. Het Kiescollege ls als volgt saamgesteld: 13 C.V. en 10 G.B. Voor het College van Notabelen werden her- kozen alle 4 leden der Confess. Vereeniging. Dit college is als volgt saamgesteld: 8 C.V. en 2 G.B. HERDENKING Uit Bergen op Zoom schryft men ons: Op 21 November a.s. zal het 75 jaar geleden zyn, dat de Geref. Kerk van Bergen op Zoom in zyn tegenwoordigen vorm tot openbaring In de godsdienstoefening van Zondag 20 November zal D.V. inzonderheid in de bedie ning des Woords dit feit worden herdacht, ter- wyl in een Gemeentevergadering, op 21 Nov., des avonds om 7.30 uur in de Geref. Kerk aan de Ooster Boulevard te houden, by byzonder- heden by het Kerkelyk leven gedurende deze 75 jaar zal worden stilgestaan. De Kerkeraad hoopt, dat vele oud-leden der Gemeente mede in de gelegenheid zullen zyn deze samenkom sten by te wonen. Eerste zitting. Gisteren werd de na- Jaarsvergadering heropend, waarby de presi dent, Dr. G. J. Weyland, in zyn openingswoord herdacht de overleden Synode-leden oud. H. E. Mellema en Dr. C J. Niemeyer, waama hy verwelkomde de nieuwe leden Mr. Cost Budde, Ds. Boonstra en L. Slagter. Hierna werd door het Moderamen en de Spoedcommissie verslag gedaan van de afge dane zaken. Benoemd werden tot correspondent voor Gel derland- Prof. Aaldersj voor Zuid-Holland Ds. Barbas; voor Noord-Holland Dr. Weyland; voor Zeeland de heer Slagter; voor Utrecht en Overijssel Ds. van Paassen; voor Friesland Ds. Boonstra; voor Groningen en Drente Ds. te Winkel; voor Noord-Brabant en Limburg Mr. Cost Budde. Nog eens werd herinnerd aan de plicht tot geestelyke verzorging van de binnenschippers en hun kinderen. Een Commissie van Advies werd benoemd voor een wijziging in de inrichting van het Kerkelyk Hooger Onderwys- Het biyikt, dat by de hoofdeiyke stemming van de leden der Prov. Kerkbesturen de eerste (in 1932 definitief aangenomen) wetswijziging, betreffende het classikaal bestuur doende wat des kerkeraads is, met algemeene (67) stem men is aangenomen. Ook de tweede toevoeging (in art. 14 van het Reglement op de kerke raden) betreffende het kerkelijk bevolkingsre gister is aangenomen met 52 tegen 15 stem men. Verworpen met 36 tegen 31 stemmen is de derde wyziging (van art. 2 Regl. predikante traktementen) betreffende een vijfjarig dis pensatie-tijdvak. Doch. weder met aleemeene stemmen aangenomen zijn de gelijkluidende wijzigingen in de reglementen van verschillen de fondsen, betreffende belegtrine- Besloten wordt dat de wiizirlneen T. TT en TV op 1 Jan. 1933 in werking zullen treden. Vóór of op dat tüdstin hoopt de Alg. Svn. Commissie kanrtep voor het bevolkingsregister beschikbaar te kun nen stellen. Des middags had een bespreking nlaats met een drietal afgevaardigden van de Vereeniging van Kerkvoogdijen en met Prof. Wagen aar over het leggen van verband tussoben beheer "n bestnnr in de Ned. Herv- K°rk. «'«mede over een eventueel op te richten Kerkelijk Crisis comité: Gemengd Nieuws. TRAMBOTSING. Bij Steenbergen (N.-Br.) botste de traij tegen een rangeerende goederentrein. D stoker sprong van de machine, doch de mi chinist bleef er op Met moeite kon men de postbeambte uit den postwagen bevrijde: daar dit voer-uig op een eerste klas rijtui was geschoven. De postman was ongedeert VEE IN VLAMMEN. Te Taarloo in de gemeente Vries (Dr.) I 's nachts de boerderij van Huttinga in vlan men opgegaan. In nachtgewaad vluchtte) H. en zijn vrouw naar buiten. Tijd om h( vee te redden bleek niet meer aanwezij zoodat van de zes nog geredde koeien er q last van de veearts 5 stuks moesten worde) afgemaakt In de vlammen zijn nog ouigi komen vier jonge koeien, een paard en twa varkens. Verzekering dekt de schade. Te Leeuwarden brak, toen de bewoneij naar de kerk waren, brand uit in de wonin van P. Boomsma, handelaar in kruideniers waren, in de Schalkhurgerstraat. Met ze slangen op de waterleiding bestreed d brandweer het vuur; ze wist den brand ta dit pand te beperken, dat zoo goed als ge heel uitbrandde. B. was laag verzekerd. Te Marum (Kr.) is hel winkelhuis, be woond door S. v. d. Heide, uitgpbrand. D geheele inven'aris en een gedeelte van he meubilair gingen verloren. Van der Heiek die alleen thuis was en zeer doof is, wei door omwonenden met moeite gered. ONTROUWE PENNINGMEESTER. De penningmeester van de afdeelinj Warfstermolen van den Ned. Bond van ur beiders in het landbouw-, tuinbouw- en zui velbedrijf te Kollumerpomp (Fr.), verdach van verduistering van f 200 ten nadeele vat die organisatie, is gearresteerd en opgeslo ten. DAMRUBRIEK Redacteur: W. HOEKSTRA, Tulpeboomstraat 6, Den Haag. Alle Inzendingen betreffend» deze ru briek te zenden aan bovenstaand adrëa. Optoaatacea worrfea fclaaca 9 émgra Ingewacht ca over 14 «faacn met 4c namen der opfoaeara gepubliceerd Voor alle vraagstukken geldti WIT BBGUVT OPLOSSINGEN Vraagstuk no. 515 Auteur: A. VAN WIJNGAARDEN Wit Zwart: 1. 33—29 23X14 2. 43—39 34 X 43 8. 2823 19X17 4. 27—22 18X36 5. 37—31 36X27 6. 32 X 3 43X 82 7. 3X191 en wint Vraagstuk no. 516 Auteur: O. G. VAN VEEN Wit Zwart: 1. 28—22 17X46 2. 88—33 26X37 8. 48—42 37X48 4. 3328 46X23 5. 29 X 20 25X14 6. 30—25 48X30 7. 35X2! en wint Correcte inzendingen ontvangen van de heeren: F. Jansor., Den Hollander, O. G. van Veen (515), J. M. Segaar, G. van der Meulen, W. Spuy, allen Den Haag; H. de Groot, Nieuw- poort; G. van Myl, Hilversum; („Zonnestraal") A. van Wyngaarden, Giessendam (516), W. Voogt, M. van Dordrecht, J. Kroos, B. C. Klyn, allen Rotterdam; J. Langerak, Linschoten; KI. Kleywegt Nzn., eiland Rozenburg; W. Hoogen- doorn, Oudewater; C. P. Vogelaar, Krabben- dy'ke. CORRESPONDENTIE G. d. M. Heb ik uw naam goed ontcijferd uit Uw handteekening Het damspel u vo natuurlyk een prachtige bezigheid. Zie verdere oplossingen van U gaarne tegemoet. Het beste met Uw gezondheid. A. v. W. Zal de gezonden vraagstukjes na zien. Dank voor toezending. UIT ONZEN LEZERSKRING Vraagstuk no. 517 Auteur: A. VAN DOMMELEN, Rotterdam Wit 1. 33—28! 26X46 2. 28 <28 46X40 3. 35 X 44 45-50 4. 43-39 50—45 5. 44—40 45X43 6. 48 X 39 en wint Het motief, waarop dit vraagstuk is ge bouwd werd door veel auteurs reeds bewerkt:. o.a. Weisa Kleute. Beiinfante, Fsbre. Xt plaatsen hel echter, omdat dit voor som i g e lezers iets nieuws brengt, nl. dat zwaï niet steeds moet slaan, doch wel gedwonge zetten moet doen. Vraagstuk no. 518 Auteur: W. VOOGT. Rotterdam Wit 1. 29—23 2. 39-34 3 22—17 4. 27—22 5. 42—37 6. 43—39 7. 28—23 8. 32X3 9. 3X46 en wint 18X40 40X29 25X34 16X18 12X21 34X43 19X28 43X41 OPENINGS-COMBINATIE De Fransche speler H. C h i 1 a n d, paste een door hem gespeelde party de volgen combinatie toe: Wit Zwart: 1. 33—28 18—23 2. 38—33 13—18 3. 42—38 9r-13 4 47—42 4—9 5. 34—30 16—21 6. 31—26 20—54 7. 37—31 14—20 8. 30—25? 1 2 3 4 5 SP m m, SS? s PP m i» gp O li s a 0 m m 1! §J S '■'W, 9, 46 47 48 4v 60 821—27 9. 25X14 9X20 10. 31X22 18X27 11. 32X21 23X32 12. 38X27 24—30 13. 35X24 20X47

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 8