Het Vervoig-Conares der S.D.A.P. BINNENLAND. 'mmmstiriedefem! lOets. Radio Nieuws. G. BAANDAG 19 SEPTEMBER 1932 JnKlD.A,P. EN WELTER-RAPPORT fej De Kamerfractie en de cumulatie rifnJ LOON KWESTIES BIJ DE N.V. ARBEIDERSPERS gen d i. wS Zaterdag en Zondag heeft de S.DA.P. te Utrecht haar vervolg-congres gehouden, in lansluiting aan haar Haarlemsche Paasch- d- Bfcongre^. tein"l De voorzitter de heer J. Oudegeest van ien tkmsterdam, hield een openingsrede waarin '•m. iij er allereerst op wees, dat de strijd in &k vijgen boezem, zoowel op de congressen als n de partijbestuursvergaderingen zooveel lijd had in beslag genomen, dat de afdoening /an de werkzaamheden daardoor werd ver ingeragd. Thans kan men trachten hrt ver- betr(?rene weer in halen. Nadat spr. een over- re wdicht had gegeven over den groei der partij, ;n enkele partijgenooten in het bijzonder aad welkom geheeten, verklaarde hij het ver- ïolg-congres voor geopend. Naar aanleiding van de voorgelezen con- res-agenda deelde de heer Oudegeest mede er ten opzichte van de Arbeiders Vre- iwacht een misverstand schijnt te bestaan, iedert deze organisatie haar oorspronkelijke hebli opgegeven, stuit zij niet meer h'anfP het verzet van liet partijbestuur. Dit betee- ent echter geenszins, dat deze organisatie Boor het, P. B. erkend wordt. Spr. waar- Schuwt nog eens ernstig tegen de vorming pan arbeidersweeren, die het parlementaire <e™werk slechts kunnen bemoeilijken. Over het weekblad „De sociaal-democraat" %itspon zich eenige discussie. arler De partij-secretaris C. Woudenberg fleelde mede, dat er voor dit orgaan gebrek aan belangstelling bestaat, en dat het lezers- M vJal minstens zal moeten verdubbelen. Cumulatie van inkomens De afdeeling IJmuiden diende een motie - ,a betreffende de cumulatie van functies en estt|nkomens, waarbij de partij gen ootem die c v»Tweede Kamerlid, wethouder, burgemeester Df gedeputeerde zijn werden uitgenoodigd, "mcwoorstellen in hun colleges aan de orde te sfcrengen om aan deze cumulatie een einde le maken, en reeds nu zelf van alle cumu latie afstand te doen, en deze bedragen te storten in de partijkas. Ir A1 b a r d a zeide, dat dit voorstel prac- tisch niet uitvoerbaar was. Het is niet de er bfeedoeling der Kamerfractie, aldus spr., met Juicinitiatief-voorstellen te komen, il wi Veel beter is het een uitspraak der Kamer ereeüit te lokken waardoor de regeering zelf met foorstellen moert komen. De voorzitter is van t «jneenin8 dat de partij zich niet kan bemoeien 3-met de persoonlijke inkomens en omstan- digheden van de leden. Aangezien echter in d eeL 0 S.D.A.P. a^e fuctionarissen door de leden t rliw^den benoemd, ligt hier het middel om t* "excessen te voorkomen. Spr. ontraadt de egeikannemLng van alle desbetreffende voorstel- jen die culmineeren in de motie IJmuiden. c di OP verzoek van een aantal afdeelingen A "wordt schrifteilijk gestemd. De motie-IJmui- .®den wordt verworpen met 603 tegen 1214 stemmen en 75 stemmen blanco, porei '*n rï0 Zaterdagavondzitting behandelde diet Tweede Kamerlid Mevr. Su ze Groe- Ti e w e g het rapport inzake Vakonderwijs en er ele€rynS0Pleiding- ,e de Koloniaal Werkprogram moo: erin; De heer J. L. Stokvis, het vroegere lid t 3-4 van den Indischen Volksraad, lichtte het [Koloniale Werkprogram toe. Het Koloniaal Werkprogram, aldus de heer .Stokvis, berust geheel op het twee jaar gele- geldjden goedgekeurde Koloniaal BeginseJpro- j^gram. Het gaat hier niet in de eerste plaats doe om een klassezaak, maar om een volksbe- rusvrijding. een nationale zaak. Dat brengt mee, n e^dat men zich moet ricJhten op de nationale ontplooiing van het geheele volk. Als tegen- go^wicht tegen het uitheemsche uitbuitende ka pitaal, zal men in Indonesië ook als socialist 2—5de inheemsche kapitaalvorming moeten be vorderen. Daarom eischt het werkprogram ïeldfdan ook de bevordering van groot- en klein- ?lft«ndustrie en zelfs van particulier grondbezit Lft»De practijk bewijst, dat bij het communale sseigrondbezit het dessahoofd de feitelijke rspitaacht in handen heeft en laat men niet ver- [geten, dat waar het kapitalisme zich ont- iwikkelt, ook liet socialisme opkomt. Uitvoe- irt|rig zet spr. uiteen, waarom de commissie laarfVoor de Indonesische volksmassa den eisdh DuyiVan algemeen kiesrecht niet kon opnemen in JjMhet program. Als overgang naar de nationale y^onafhankelijkheid wenscht spreker een tijd- -vajperk van zelfbestuur van beperkte afhanke lijkheid, maar niet onder leiding van den v jblanken exploitant. Contact met de nationale ^edbeweging in Indië zelf is zeer moeilijk, van- vafwege de groote verdeeldheid, die in deze beweging heerscht In een toegevoegde mo- ua K e W0I"dt echter de wensch uitgesproken, dat het Partijbestuur maatregelen zal treffen om tot wederzijdsche in- en voorlichting van en over de nationale beweging te komen. Na eenig debat, dat door den heer Stok vis wordt beantwoord, wordt het koloniale werkprogram zonder wijziging aangenomen. Zondagochtend heeft ir. J. W. A1 b a r d a .heit woord gevoerd over de crisis-politiek en hjbet Wel ter-rapport. Wat men de Commissie- 0™ Weiter mag verwijten is volgens spr. niet, dat zij slechts bezuinigingen aangaf, want dit was haar opdracht, maar wel, dat zij het heele tekort op de staatsbegrooting door be zuinigingen heeft willen overbruggen. Na tuurlijk kan er bezuinigd worden, in de eer ste plaats op de militaire uitgaven, die spr. nutteloos acht. Spr. hekelt het feit. dat de Commissie-Weiter niet heeft gedacht aan conversie der staatsschulden, dat zij slechts de werkloozenuitkeering en salarissen wil aantasten en dat zij de uitbreiding van de werkgelegenheid wil stopzetten. Natuurlijk bevat het rapport ook enkele behartigens waardige wenken. Zoo zullen, nu bij de sa larisregelingen de gezinsbehoeften den door slag geven, de bezoldigingen van de kloos terlingen bij het onderwijs moeten worden herzien. Uitvoerig lichtte de heer Albarda de door het Partijbestuur voorgestelde resolutie toe. In deze resolutie protesteert het Congres met verontwaardiging tegen het voornemen der regeering om de plannen der commissie jWelter, waarbij geen enkel volksbelang wordt ontzien, over te nemen. De gedachte aan vermindering van den werkloozensteun wordt verworpen, terwijl in de eerste plaats wordt geëischt vermindering van de militai re uitgaven door nationale ontwapening, ver laging van de rente der staatsschuld door conversie of z.g. couponbelasting, terwijl tot versterking van de staatsinkomsten heffing van een progressieve crisisbelasting, verhoo ging van de dividend- en tantièmerbelasting en van de successiebelasting, belasting van weelde-uitgaven en een heffing ineens van 1 pet. der vermogens ter bestrijding van de cri sis-uitgaven wordt geëisöh. Zoolang soortgelijke maatregelen niet tot het uiterste zijn doorgevoerd, wordt verdere verlaging \an de salarissen en loonen van het overheidspersoneel, verminking van het volksonderwijs, verzwakking van de sociale verzekering en inkrimping van de sociale wetgeving en van de zorg voor de volksge zondheid, afgewezen, terwijl tevens 't stop zetten van de Zuiderzeewerken en de ge dachte van het rapport-Weiter om de auto nomie der gemeenten aan nieuwe banden te leggen, wordt veroordeeld. De resolutie acht het verder noodig, dat een aantal be drijfstakken dn overheidshanden zal komen, waarbij in het bijzonder wordt gedacht aan een tabaksmonopolie, een staatsverzekerings bedrijf en een staatsh'ypotheekbanik, terwijl voorts socialisatie wordt geëischt van die bedrijfstakken, welke daarvoor in de econo mische structuur van het land geschikt zijn. De resolutie eindigt met een oproep aan de arbeidersklasse om mee te helpen aan de verwezenlijking van deze doeleinden. Na eenige discussrie werd zij met alge- meene stemmen aangenomen. „ARTILLERIE" VAN DEN G0DL00ZEN-B0ND Vervolgens kwamen de loonsverlagingen bij de Naaml. Venn. „De Arbeiderspers" aan de orde. De heer Dobber (Amsterdam ill) verkreeg 't woord ter verdediging van een motie, waarin wordt uitgesproken, dat de loonsverlagingen bij de N.V. „De Arbei derspers" in de huidige politieke situatie ongewenscht is en waarin het Partijbestuur wordt opgedragen het daarheen te leiden, dat deze loonsverlagingen ongedaan worden gemaakt Het personeel van de Arbeiderspers is zich ervan bewust, zegt spr., dat het niet in dienst is van een werkgever, wien het om de winst te doen is, en is daarom bereid indien zulks voor het bedrijf noodig is, zelf vrijwiillig offers te brengen. De politieke kant van de zaak acht spr. het belangrijkst en juist daarom wil hij waarschuwen tegen de loonsverlaging alleen voor typografen en chemigrafen. juist de laagst betaalde groe pen. Dr. F. M. W i b a u t, president-commis saris van „De Arbeiderspers" heeft erop aangedrongen, dat deze zaak in het open baar zou worden behandeld. Na de eerste loonsverlaging voor de typografen niet te hebben uitgevoerd was spr. van meening. dat het voor de goede toepassing der collec tieve contracten noodzakelijk was, zich de tweede maal hiierbij aan te passen: anders zou men de leden van het personeel ge schenken geven. Met de bedrijfsuitkomsten heeft dit niets te maken, want spr. is er tegen, dat de loonen de sluitpost zouden zijn voor mindergunstige bedrijfsuitkomsten. Dit is ook de reden, waarom men aich niet tot het personeel heeft gewend om een vrijwillig offer. Natuurlijk heeft het bedrijf onder de crisis geleden en zal over het jaar 1932 zeker een verlies geboekt moeten wor den. Spr. is gaarne bereid, alle mogelijke maatregelen met het personeel te bespreken maar hij verzocht het Congres niet te wil len komen aan de loonen, die bij collec tief contract zijn vastgesteld. In antwoord op de opmerkingen van den heer Wibaut merkt de heer Dobber op, dat de collectieve contracten alleen maar minimumloonen aangeven. Nog een aantal afgevaardigden voeren het woord en sluiten zich in groote lijnen bij den heer Dobber aan. Dr. Wibaut beantwoordt de gemaakte opmerkingen en handhaaft in hoofdzaak zijn ingenomen standpunt, zoodat hij advi seert, de door Amsterdam III ingediende motie te verwerpen. De motie wordt vervolgens met groote meerderheid venvorpen. Te ongeveer twee uur wordt het Congres met een kort woord van den heer Oude geest gesloten. De godloozenbond stelt zich ten doel o.i het Christendom te bestrijden; te bestrijden met z.g.n. ,,w e t e n s c h a p p e 1 ij k e" wape nen. We willen weer eens een staal ten beste geven, waaruit inderdaad het maar „s c h a p p e 1 ij k e"(!) van dit „w eten" bij vernieuwing blijkt. Een staal, welke illu streert, wat humbug men daar al aan markt brengt, om als wetenschappelijke artillerie tegen het Christendom te dienen. Het Christendom zou gebouwd zijn op een mythe. De „werken" van mevr. Luden- dorff tegen het Christendom gericht, moeten daarbij in den jongsten tijd „ernstig" werk verrichten. Mevr. Ludendorff toch is op den „snuggeren" inval gekomen (gelijk ik onlangs reeds vermeldde), om het Christen dom te verklaren uit Indische mythologie. Jezus Christus zou niets anders zijn dan een door Joodsche schrijvers uit de Indische godsdienstliteratuur overgenomen figuur. Christendom is dus eigenlijk heidendom, Joodsch gewaad met een nieuw aureool; en de Evangeliën bedoelen volksverleugenlng om op naam van Jezus van Bethlehem het al-Jodendom te propageeren; Duitschland en heel Europa, ja heel de wereld, ten schade. Vóór mij ligt een dier werken van Ma- thilde Ludtwidorff, waarin de wanhopige poging wordt ondernomen om den goedge- ioovigen onbevoegden lezer toch maar in te prenten („wijs" te maken), ciat het Chris tendom, het christelijk Evangelie, uit Indiö afkomstig is, uit Br^hmaansche en Buddhis- tische literatuur is het Evangelie saamge- flanst. Op de voorzijde der eerste blad zijde staat nota bene te lezen: „Von der Verbreitung des Inhaltes dieses Werkes hangt die Befreiung des einzelnen Deutschen, dés Deutschen Volkes, und aller Völker ab." Verbeelding genoeg, als 't nu maar wetenschappelijk gegrond zij. We zullen zien. De wetenschappelijke verwerking van Indische ideeën is eigenlijk begonnen met Arthur Schopenhauer, den bekenden Duit- schen wijsgeer. Deze had zijn wijsheid ten deze op zijn beurt geput uit het in 1801 te Straatsburg in het Latijn verschenen boek (overgezet uit 't Perzisch) van de hand van den Fransch- man Anquetil Duperron; waarin hoofd denkbeelden van Indische bespiegeling en pessimistische wereldbeschouwing waren neergelegd. Sedert Schopenhauer heeft men in de Westersche wijsbegeerte al meer aan dacht aan Indië geschonken. Als nieuwste bijdrage moge dan gelden, zooals gezegd: het Christendom Ls ontstaan uit Indische mythen Dit is iets nieuws. Zelfs een Allard Pierson heeft aan zulk een enormiteit niet gedacht. Wel heeft deze Israël. Hellas en Rome ge noemd als de geestelijke voorouders onzer Westersche moderne cultuur. Israël op ge bied van den godsdienst, Hellas op dat van kunst en wijsbegeerte; Rome op dat van staat en recht. Later heeft men gesproken van 't Pan-Babylonisme. Men denke slechts aan het tot nog voor enkele jaren opgang makend: Babel und Bibel. Ook dit is alweder versleten. Ja. zoo gaat het met de moderne wetenschap, welke zich tegen den Bijbel meent te moeten keeren. Om de zooveel jaren (of weken!) verandert men daar van stelling. Een ter harte te nemen les voor z.g.n. „zoekers". Ik vermoed, dat na niet vele dagen het dito zal gaan met onze LudendorffscheI n- dologen"(!). Vergeet het niet: De Bijbel is if; de wetenschap nog niet! Men ap- nlaudiseere dus zeer traag over haar nieuwe vondsten. Veeleer nog is sprake mogelijk van Baby lonische invloeden dan van Indische op het Westen. De Indische cultuur is jonger dan die van Babel. Van Indischen invloed op het Westen, verklaart de alleszins bevoegde Indoloog Prof. Dr. J. S. Speyer (destijds Hoogleeraar aan de Leidsche Universiteit), kan zoo goed als geen sprake zijn tot op den t ij d, dat Indië onder Enge land is gekomen. De Indische invloed op ons is in onze dagen begonnen; zoo schreef deze geleerde in 1910. En dan toch de Evangeliën ontstaan (dus reeds eeuwen vroeger nog!) uit Indische invloe den? Mevr. Ludendorff, vermeldde ik een vorige maal reeds, is geen Indoloog, zij is psy- chiatrice; arts voor zielsziekten. Ik zou haast uit mijn pen laten vloeien: „medicijn meester, genees Indoloog is zij in geenen deele. Dat blijkt cok wel genoegzaam uit haar vaak onbe kookt dilettantisme. Haar wijsheid ten deze put ze (naar haar eigen zeggen) uit bron nen als Th. J. Plange c.s.. over wien later meer. Bronnen, die blijken zullen, niet al te hoog te moeten aageslagen worden. Betrouwbare, erkende Indologen als Speyer, Schomerus, Oldenberg, Garbe en vele ande ren, stemmen allen daarin met elkander overeen, dat van een zoodanigen invloed an Indië op de Evangeliën, als waarvan mevr. Ludendorff's bespiegelingen droomen - geen sprake kan zijn. Eén citaat volsta hier. Zoo schrijft de teer bevoegde Indoloog Oldenberg letterlijk nis volgt; dat hij ten hoogste dankbaar zou zijn, als iemand hem de historische kanalen aanwijzen wilde, door welke 't Buddhisme het cude Christendom heeft beïnvloed: ich habe (ik geef het citaat woordelijk door) mein Leben lang nach solchen Kanalen ge- sucht, aber bis jetzt habe ich keine gefun- den." En dan zal me daar zoowaar eenpsy- chiatrice komen vertellen, dat de Evangeliën uit Indië ontstaan zijn. Ik hope van gan- BCher harte voor de „ziel-zieken", die zich in Duitschland onder behandeling van me\r. Ludendorff mochten stellen, dat onze waarde dokter cm medisch gebied wat meer in haar caput moge blijken te bezitten, dan op dat van de Indologie. Inmiddels, indien daar sprake zou kunnen zijn van Indischen invloed op het ontstaan der Evangeliën, dan rijst vanzelf de gewicht- volle vraag: vanwaar is dan die Indische invloed; welke bron(nen) zijn daar voor aan te wijzen? Het gaat toch niet aan, om (nog wel in naam der wetenschap) zulk een stel ling de wereld te verkondigen, op losse gronden. Wie den Christus des Bijbels durft voor stellen, gelijk mevr. Ludendorff het waagt, als de oorzaak (horribile dictu) der hedendaagsche volkerenellende zal daar rekenschap t»an dienen te geven; en aller minst kunnen volstaan met dilettantistische phantasieën. Om de gewraakte hypothese ingang te doen vinden werd o.a. reeds voorlang beweerd dat Jezus van zijn 12de tot zijn 30ste jaar onder leiding van Buddhistische monniken is geweest Een verzinsel, hetwelk nu juist niet spiksplinter nieuw mag heeten. Om slechts een voorbeeld te noemen: in 18S7 verscheen in Duitschland een Buddhistische Catechismus, reeds vele malen herdrukt uitgegeven op naam van een schrijver, die zich noemt Subhadra Bhikschu .Later Hollanders pasklaar gemaakt, in Neder- landsche vertaling door mr. S. v. Houten. In dezen catechismus wordt ook gezinspeeld op dit z.g.n. verblijf van Jezus in Buddhis tische sfeer. In dezen catechismus wordt ook gefabeld, dat de leer van Jezus oorspronkelijk Bud- dhistisch is geweest, en later vermengd zou zijn met dwalingen uit het wetboek van Mozes. Wat zegt nu een wezenlijk Indoloog en kenner van het Buddhisme n.l. Prof. Dr. Speyer hiervan? Hij schrijft: „Deze zotte klap werpt een eigenaardig licht op de „bevoegdheid van Subhadra Bhikschu om „zijn catechismus te schrijven. Het moei- „lijke vraagstuk omtrent de betrekkingen „tusschen Christendom en Buddhisme wordt „niet met zulke even plompe als domme „machtspreuken opgelost." Nog vóór deze catechismus was versche nen, had een Rus, Nicolas Notovitch, de wereld willen bedriegen met dergelijk ver telsel. Deze toch schreef in 1894 een boek getiteld: „La vie inconnue de Jésus-Christ." in welk boek hij betoogde, dat hij ant woord kon geven op de vraag: waar is Jezus geweest van zijn 13de tot zijn 3' jaar? Dit antwoord kwam hier op neêr: Jezus heeft dien tijd doorgebracht in Indië. Hoe wist Notovitch dit? Wel hij had daan-oor een bron gevonden in een oud onbekend handschrift, hetwelk hij zeide gevonden te hebben in een oud, eenzaam gelegen Bud- dhistisch klooster in Kaschmir. In dit klooster zou hij toevallig terecht gekomen zijn, doordien hij op een reis in deze landstreek het ongeluk gehad had zijn been te breken, door welk ongeval hij ge dwongen was geworden in bedoeld klooster toevlucht te zoeken, enz. 't Leek wel wat verdacht. De bekende Indoloog Max Mliller, zoo verhaalt Schomerus ons, in zijn jongste werk, is op onderzoek uitgeweest En wat bleek? Dat men in het opgenoemde oord met geen mogelijkheid zich iets kon herin neren van een Russischen reiziger, en dat in de laatste halve eeuw in genoemd kloos ter nooit iemand met een gebroken been was opgenomen geworden!, laat staan daar met behulp der „geleerde monniken" een handschrift aangaande Jezus (Issas in het Indisch geheeten!) had bestudeerd. Is 't niet enorm? En diergelijke bronnen zouden dan den christelijken „zwendel" moe ten ontmaskeren! Ik acht het geen overbodig werk, om dergelijk godloozenbond's geschut nu onzer zijds eens onder vuur te nemen. Deze batterij is alvast vernageld. Mevr. Ludendorf c.s. hebben echter nog meer veld geschut. We hopen straks in een volgend artikel er maar weer moedig op los £e trekken. Ook deze nieuwe batterij, zij het alreeds gezegd is een zelfde lot beschoren; onafwijsbaar. Apeldoorn, 16 Sept '32. G. WISSE. DE VOORZORG, DE STRIJDER, HET VOLK EN WIJ De redactie van Het Volk speurt blijk baar regelmatig in ons blad naar aartscon servatieve uitingen en gezien in het roode licht valt het vangresultaat n<*gal mee. We deelen regelmatig in de vreugde dezer jagers en laten ze meestal stil begaan; want waarlijk, deze onze collega's hebben het zwaar genoeg in deze dagen. Als men zelf in Welterland woont, valt het niet mee al tijd maar weer nieuwe woorden te bedenken cm anderen de les te lezen: in het huis van den gehangene spreekt men moeilijk over de strop. Echter, we moeten thans op één kostelijke vergissing wijzen; waaraan evenwel de re dactie van Het Volk slechts in zooverre schuldig staat, dat zij zich blijkbaar niet de tijd gunt een stukje behoorlijk te lezen. Dezer dagen citeerden we een artikeltje j Rekening houdend met de tegenwoordige eco nomische verhoudingen is de prijs van Aspirin- I tabletten in buisjes van 20 tabletten van 75 cent tot verlaagd. Daarnaast zijn vanaf heden in een bij zondere hygiënische zakjes-verpakking 2 tabletten, ter vervanging van de dik wijls zoo onhygiënische aflevering van losse verkrijgbaar tegen den prijs v Deze prijsverlaging "'nTN tezamen met de nieuwe zakjes-verpakking stelt iedereen in i staat, de eenig echte, werkelijke Aspirin-tabletfen te koopen. I (bayer] Dus vanaf heden alleen nog echte ASPIRIN in deze origineele verpakkingen. Aspirin wordt uitsluitend door de BAYER-fabrieken vervaardigd. I Elke tablet, die niet van het BAYER-kruis is voorzien, is geen Aspirin. Een garantie voor echtheid en versche tabletten wordt uitsluitend in deze origineele verpakkingen gewaarborgd. van den heer J. Bakker, Chr.-hist. Kamerlid uit de Voorzorg, waarin hij zich klaart tegen verlaging van werkloozensteun, vooral op het platteland. Aan dit citaat voeg den we geen letter toe. We leidden het slechts in met woorden, welke op instem ming onzerzijds wezen. In hetzelfde nummer van ons citeerden we ook de Strijder, het orgaan der Chr. Democraten. Daarin werd een korte beschou wing gegeven over de algemeene vergade ring van het C. N. V. waarop we niet ingingen doch we schreven er dit com mentaar bij: Aangenomen, dat hier juist is weerge geven, wat de meening der vergadering was en veronderstellende, gezien de wijze, waarop „De Strijder" deze zaak belicht, dat de schrijver het met deze kwalificatie eens is, zoucifin we gaarne de vraag wil len stellen: Waar en wanneer bleek d i- rect die oppervlakkige waardee ring? Wij merkten daarvan niets in de recht- sche pers. Nu had men echter bij het opmaken van de krant de aardigheid om het commentaar dat voor de Strijder bedoeld was, onder het citaat uit de Voorzorg te plakken. De volgende dag maakten we van deze ver gissing melding. De redactie van Het Volk zag deze verbetering niet, las zeer vluchtig het stukje, overdacht niet, dat de heer Bakker wèl in de Voorzorg, maar niet in de S t r ij- d e r schreef en gaf onder de ijselijke kop pen: „Reactionaire rechtsche pers" en „Ka rakteristiek" de volgende beschouwing: In een anti-revolutionair blad vinden wij vermeld, dat het christelijk-historisch Kamerlid Bakker in „De Voorzorg", het blad van den Christelijk-Nationalen Werk mansbond, zich sterk verzet tegen ver laging van werkloozensteun. Ook wraakt hij daar „de oppervlakkigheid, waarmedo de rechtsche pers direct klaar stond met haar waardeering voor het Welter-rap- port". Het anti-blad is erg boos over die uiting. Maar zij is treffend juist. Zelden kwam het reactionnair karakter van haast de heele rechtsche pers duidelijker aan den dag dan in haar verrukking over dat rap port. Werd aan den heer Bakker hier niets ten laste gelegd, we hadden deze wijdloopigc verklaring niet gegeven; nu moest het wel. Terecht schreven we aan 't slot van de „verbetering": Zelfs de opmerkzame lezer heeft waar schijnlijk tevergeefs naar de oplossing van deze puzzle gezocht. Want, dat het commentaar op het citaat sloeg als een tang op een varken, dèt had men zelfs op het Hekelveld van 't roode Welterland niet ontdekt. VOOR JONGE MEISJES Jaarverslag der Ned. Vereen, tot behartiging van de belangen der Jonge Meisjes. Het jaarverslag van de Nederlandsche Vereenigmg ter behartiging van de belangen der Jonge Meisjes herinnert aan het gouden jubileum dat door «de vereeniging mocht orden herdacht. Op de extra-ledenvergadering te Utrecht werden de nieuwe statuten met bijna alge meene stemmen aangenomen. Do Onderzoek-Commissin, die in haar rap port als haai' overtuiging uitsprak, dat het erk van de Union in dezen tijd noodzake lijk is en haar eigen piaats heeft in het ge heel van den arbeid voor de jonge vrouw, meende, dat voor de dagelijksche leiding het bestuur bijgestaan moest worden door vaste secretaressen, die zich met al haar tijd en krachten aan den opbouw van de vereeni ging moesten kunnen geven. In de statuten werd de taak van 't hoofd bestuur en de afgevaardigden-vergadering zóó geiegeld, dat zij voor het werk der ver eeniging de volle verantwoordelijkheid zou den kunnen dragen, terwijl de bevoegdheden van de afdeelingen werden omschreven. Uit het financieel verslag over 1931 blijkt, 21.30 i :2.3n 1 22.45 I l SEPTEMBER sum VARA: Orkest i R.: BBC-orkest sum VARA: Orkest i NCRV: Concert H. O. V. sum VARA: Orgelspel sum VARA: Symphonle-i i VARA: Gramotoonmuzlek 19.10 Hl 1 ver 21.00 H u 1 z e n geverdert 19 30 Hui sen. NCRV. Politieberichten. 19.45 Huizen NCRV: Persberichten 22.00 Huizen NCRV: Persberichten 22.30 Hilversum VARA: Persberichten DINSDAG 20 SEPTEMBER Hilversum AVRO: Kamerorkest Hulzen KRO: Gramofoonmuziek Hilversum AVRO: Orgelconcert Langenberg: Populair concert Langenberg: Concert Hu i z e n KRO: Gramofoonmuziek Hilversum AVRO: Solistenconcert KRO: Gramofoonmuziek um AVRO: Gramofoonmuziek n i v e r s u m AVRO: Bojaren-ensemble Huizen KRO: Gramofoonmuziek Hulzen KRO: Orkest Warschau: Orkest Hilversum AVRO: Omroeporkest H 11 v 10.01 1 10.30 12.01 I 14.00 1 19.15 1 HilvJr Davent. 1 Hulzen KRO: Zeouwsehe avond Kerkdiensten ei turn AVRO: Morgenwijding ng der Staten-Gene raai u 1 z e n KRO: Vrouwenuurtje 11 versum AVRO: Ir S. L. Louwee: itvoerlng van de Varkenasteunwet i AVRO: Kinderuur OPENING DER STATEN-KENERAAL Verslag door ooggetuige De heer D. Hans, voorzitter van den Ne- derlandschen Journalistenkring, zal Dinsdag a.s. voor de Avro-microfoon, des middags om 12 uur, een ooggetuige-verslag geven van de ge beurtenissen, die voorafgaan aan de openmg der Staten-Generaal. Na het vertrek van H. M. uit de Ridderzaal zal de heer Hans tevens de Troonrede voor lezen, DE NIEUWE HILVERSUMSCHE ZENDER Gunstige ontvangst rapporten By de uitzendingen met den nieuwen zender der N.S.F. is reeds gebleken, dat het vroeger bij de ontvangst optredende fading-verschijn- sel thans vrijwel overal verdwenen is. De rap porten uit Zeeland, Brabant en Limburg wyzen er bovendien op, dat ook in de ontvangsterkte "n aanmerkelijke verbetering is bereikt. Deze verbetering is mede een gevolg van het gebruik van den nieuwen zendmast en reeds vóór den aanvang der officieele uitzendingen door metingen vastgesteld. dat de jaarlijksche bijdragen en de giften geenszins de uitgaven dekken, zoodat de a deposito gegeven gelden (f 1000.—) terug genomen en een obligatie f 1000.— 6 Ne derland verkocht moest worden. Vermeerdering van de jaarlijksche bij- drago blijft dus een eerste vereischte om het werk te kunnen volhouden. ITet verslag geeft verder een overzicht van de verschillende terreinen van werkzaam heid van deze vereeniging. DE VAL VAN KONSTANTINOPEL Door LEWIS WALLACE Naar het Engelsch door ALMA jijJ Vrees niet, mijn zoon. God is te dezer i plaatse en Hij is bezig de tarwe van het kaï r te scheiden! Mae het bloed dat vergoten zal wor den komt voor mijn verantwoording, en de Panagia oo' De Prelaat bleef echter onwrikbaar. Nog eet niet! Nog niet! 't Zijn Grieken; zij willen ia£ het uitmaken. De dag begint pas en hoe dik- <M wijls is schaamte de wonderwerkende moe der van het berouw. Konstantijn keerde naar zijn troon terug en bleef daar staan. 30f Het razen en tieren duurde voort onder en ^'O0ste gebaren en heen- en wederloopen; het had er veel van alsof de lieden dronken tof jyaren- Waar de strijd over liep was moei- c lijk te bepalen. Voor zoover meri kon na- gaan hield de eene partij het met den Pa triarch en veroordeelde de onderbreking j v&n de hoogheilige handeling, terwijl de an dere onder de heftigste smaadredenen het opdringen van ongezuurd brood aan de ge- t« loovigen vervloekte, en het een duivelsch I ontwerp noemde, Satan en zijn handlanger, den Bisschop van Rome, waardig. Eensge- zinden hielden luidruchtig te zamen raad. terwijl tegenstanders elkander met rollen de oogen, gezwollen oogen, gebalde vuisten, J en schelle stemmen, hun ongelijk aan 't vjr J» stand trachtten te brengen. De vreesachti- 31 gen in meer vredelievenden werden gedwon gen om deel te nemen aan den strijd. In één jj woord, het tooneel was zuiver Byzantijnsch (128 en alleen daar ter plaatse mogelijk. De opwinding sloeg weldra over naar de galerijen, en zoo niet het meerendeel der vrouwen tot de Grieksche partij behoord had, zou men daar iets dergelijks hebben kunnen aanschouwen. Thans echter verge noegden zij zich met luide te roepen: azv- miet! azymiet! De prinses bleef schoon diep gegriefd en geërgerd, zitten totdat de toestand zich dreigend liet aanzien; toen stond zij op en keek onderzoekend rond. Daar viel haar dwalend oog op de hoogo gestalte van Sergius, die de menigte rustig overzag van zijn plaats, vlak bij den door gang in het koperen hekwerk. Terstond ging zij weer zitten. Wij begrijpen wat in de prinses omging en welke aandoeningen haar bestormden. De ernstige waarschuwing van den Patriarch met betrekking tot de Werkelijke Tegen woordigheid vond bij haar gereede instem ming, want terwijl zij zich stip hield aan Vader Hilarions onderscheid tusschen een ware Geloofsbelijdenis en een vorm of cere monie ter godsdienstige betrachting, was he1 haar. alsof Christus in verheerlijkte gestalte daarginds onder den baldakijn stond. Is het te verwonderen, dat haar verontwaardiging over het gedrag der geestelijken, over hun onzinnig brullen, en hun God-onteerende woede, overging in geestverheffing en dat zij het oogenblik gekomen dacht te zijn voor het uitroepen der Oorspronkelijke, Kerk? Plotseling had beneden een uitbarsting van woede plaats, heftiger dan te voren; van woorden kwam het tot handtastelijkhe dende partijen waren slaags geraakt! Toen gaf de Patriarch toe, en op een tec- ken van den Keizer hief het koor nogmaals 't Sanctus aan. Statig rolden de tonen van het verheven kerklied door de gewelven. De duizenden hoorden het, lieten af, en zagen in gespannen verwachting naar boven. Wat moest dat beteekenen? Hun verbazing steeg, toen tal van koor knapen met brandende kaarsen, gevolgd door nog andere met rookende wierookva ten, blootshoofds, in witte gewaden, lang zaam van achter het altaar verschenen en door het open hek gingen. Daar verdeelden zij zich naar rechts en links, en hielden stand tegenover de menigte. Een breede, met gouden franje afgezette banier aan een gouden kruisstok, het boveneinde van den stok omslingerd met guirlandes van levende bloemen, de uitstekende punten van den diwarsstok versierd met witte linten, wier einden vastgehouden werden door even zoo vele heilige mannen in wit wollen misge waden, neerhangende tot op de bloote voe ten, kwam eveneens van achter het altaar te voorschijn, gedragen door twee Broeders, bij iedereen bekend als deurwachters van de heilige kapel op de heuvelen van Bla- cherne. De Keizer, de Patriarch, de bedienaren der kelken en de overige dienstdoenden binnni het hekwerk, vielen op de knieën, toen de banier door de poort gedragen en neergezet werd. De voorzijde was afgesleten en ondui delijk door ouderdom, toch was de vrouwen gestalte nog goed te onderscheiden, behalve wanneer de dunne grij-ze rook uit de wie rookvaten haar in een voorbijtrekkende volk hulde. Op dat gezicht jubelden verscheidene stem men: De Panagia! De Panagia! o Gezegende Madonna! Beschermvrouw van Konstantino- pel!.«.Moeder Gods!Christus is hier! Hosanna voor den Zoon van den Onbevlekte Moeder! Met deze en andere dergelijke uitroepen stuwden zij elkander op, verdrongen zich rondom het historisch symbool en vielen op de knieën, ootmoedig en verslagen, zoo niet overwonnen. Door al dat opdringen was Sergius steeds dichter bij den doorgang gekomen, zoodat hij, toen de Panagia neergezet werd, door zijn lengte de algemeene aandacht trok. Hij bemerkte het, en om er. zoo mogelijk, een einde aan te maken zette hij snel zijn hoed af. Door die beweging 'aaktc zijn fraai blond haar, dat in een rol onder den hoed verbor gen was, los, en viel in lange lokken langs hals en schouders neer. Dit wekte echter het tegenstelde van het geen hij bedoelde. Hieven de knielenden de oogen op naar de Madonna, dan moesten zij hem wel zien, en weldra begonnen de bijge- loovige zielen elkander toe te fluisteren: Zio maar het is de Zoonhet is de Heer in eigen persoon! De gelijkenis met het ideaal, dat de Grie ken zich voorstelden, was inderdaad tref fend. Terwijl hij daar zoo stond zag Sergius naar dr galerij, waar lij de prinses ont dekte. die de stralende oogen strak op hem gevestigd hield. Een schok voer hem door de leden, toen hij haar \an haar stoel zag rerrijzen. om hem met de hand toe te wui- ves. Hij becreep haar. TTet d'kwijls besproken nocenhlik. lang reeds voorbereid, was einde lijk gekomenhet ocgenblik om te spre ken. Het bloed vloeide naar zijn hart terug en een doodelijke bleekheid overtoog zijn gelaat. Hij boog het hoofd, bedekte de oogen met beide handen en beval zich Gode. In de duisternis die over zijn oogen lag werd het licht, en in het midden van dat licht aan schouwde hij in vlammend schrift de Ge loofsbelijdenis van Hilarion en prinses Irenede Geloofsbelijdenis van onzen Heer: Ik geloof in God, en Jezus Christus Zijnen Zoon. Dat was zijn th'ema! Zonder eenige gedachte aan zichzelven, sterk in het bewustzijn van zijn plicht, en vol vertrouwen op God. hief hij het hoofd op, baande zich een weg door de knielende wachters der Panagia en plaatste zich voor de banier, zóó dat aller oogen zoowel de Ma donna konden zien. als hemzelven. Was het ontzag, of verbazing, of voorge voel, zooveel is zeker het weeklagen, snik ken. bidden, omhoog heffen van armen, het slaan op de borst, en alle andere uitwendige teckenen van wroeging, droefheid en versla genheid, belachelijk en droevig tegelijk, hiel den op; het werd doodstil in de groote ruimte, alsof een golf was binnengedrongen, die alle leven had weggespoeld. Mannen broeders, begon Sergius, ik weet niet vanwaar ik den moed ontvang om dit te doen, tenzij hij mij van Boven gege ven wordt; noch op wiens bevel ik spreek, tenzij dan van Jezus van Nazareth, die van ouds wonderen deed in Gods kracht, en thans hier is in Werkelijke Tegenwoordig heid, hoorende wat wij zeggen, ziende wat wij doen. Zijt gij dan niet Jezus? vraagde een hermiet, zich ten deele oprichtende, waar door zijn hnrige mantel hem van de bloote schouders gleed. Neen, ik ben slechts Zijn dienstknecht, evenals gij; zijn dienstknecht, die Hem In Gethsemane niet alleen zou gelaten hebben; die Hem aan het Kruis te drinken zou heb ben gegeven; die gewaakt zou hebben bij 's Heeren graf, totdat de opstandingseng^l hem te slapen zou gelegd hebben; zijn diëtist knecht, niet bevreesd voor den Dood, dio eveneens zijn dienstknecht is, en mij niet zal voorbijgaan, zoo het werk dat ik thans ver richt niet op zijn bevel geschiedt. Deze woorden werden met trillende stem en zoo nederig gesproken, dat er geen spoor van pocherij was. Zijn gelaat was schoon om te aanschouwen. Duizenden, nog nltijct geknield, staarden hem aan, niet recht we tende of zij zijn optreden zouden wraken, of hem als een bode met goede tijding zouden verwelkomen. Mannen broeders, ging hij met vaster stem voort, een knagend berouw \erteert u; maar wie heeft u geeegd dat gij zoo zwaar hebt gezondigd? Bemerkt gij niets van den Geest, ook wel de Trooster genoemd, binnen- :n u? Weest getroost, want er is berouw en ergeving voor ons. Er waren lieden die on zen dierbaren Heer sloegen. Hem bespuwden. Hem aan het kruis nagelden; een van hen doorstak Zijn zijde met een speer; en wat deed Hij, de Heilige, do Rechtvaardige? O, indien Hii hun, die in hun zonden roemden, vergiffenis schonk, zou Hij dan ons, berouw- vollen, minder genadig zijn? (Wordt vervolgd)'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 7