BINNENLAND. MAANDAG 18 JULI 1932 TWEEDE BLAD PAG.? N. C. S. V. DE ZOMERCONFERENTIE TE NUNSPEET Nunspeet, 15 Juli. Hedenmorgen sprak tot ons de Duitsche hoogleeraar Dr. W. Stahlin, uit Münster, die sprak over Volk, de tweede serie drie ochtendreferaten. Spr. gaf eerst eenige algameene opmerkingen, die hij in vijf stuk ken verdeelde. lo. In ons leven hebben wij ons te schik ken naar een bepaalde feitelijk bestaande structuur. Deze scheppingsoi'de hebben de menschen niet gemaakt, en zij kunnen ze niet over vervoegen. Wij moeten erkennen het bestaan van een wet, aan welke wij ons onderwerpen; voorbeelden zijn: het sexueele leven (aan het bestaan der beide sexen kan niemand ter wereld iets veranderen), het >(Arbeitsschicksal" (ieder van ons vindt ar beid als zijn levenstaak), het lid zijn één bepaald volk (men wordt nu eenmaal als Nederlander of als Duitscher geboren). 2o. Wanneer we de grondstructuur van ons leven schepping noemen, erkennen wij het bestaan van een souverein wilsbesluit. God heeft Zich deze wereld geschapen, om Zich in haar te verheerlijken. Evenzoo ver werkelijkt zich dan in de grondstructuur yan ons leven Gods wil. 3o. De orden van ons leven laboreeren aan een innerlijke tegenstrijdigheid, nl. aan die tusschen de werkelijkheid en datgene, wat de oorspronkelijke bedoeling er van was. Zoo is er in ons volks- en in ons ge- elachtsleven een antithese: er is daar iets niet „in orde". Dit is het gevolg van de zondeval, die de schepping heeft bedorven. Deze tweespalt kan niet weggedacht of weg georganiseerd worden. 4o. Elke scheppingsorde draagt een ge yaarlijke mogelijkheid in zich, nil. dat zulk een aardsche orde losgemaakt wordt van den wil van den Schepper en zelfs tot hoog ste bestaansdoel gemaakt. Soms ziet het er uit, alsof de mensoh alleen om te arbeiden op de wereld was. alsof arbeidsprestatie het Benige menschelijke criterium was. Steeds wordt in zulk een geval een scheppingsorde absoluut gemaakt (gedaemoniseerd), in- plaats van relatief te blijven. ,5o. Spreekt een Christen over de Schep ping, dan bedenke hij, dat de scheppings orden ook vallen onder het verlossingswerk yan Christus, dat méér dan zielezorg is: Zijn verlossingswerk strekt zich uit over den geheelen mensch (daarom heeft Hij ook zieken gezond gemaakt) en over elke scheppingsorde; het heeft de bedoeling, deze scheppingsorden te ontdaemoniseeren. Zijn eigenlijke onderwerp „Volk" ver- deelde prof. Stahlin in vier hoofdpunten. lo. Om wat voor levensorde gaat het hier? Wat is dat, een volk? Allereerst is er het biologische element: een grootero groep menschen met dezelfde anthropologi- sche kenmerken vormen een ras. Volk is niet hetzeüfe als ras, immers Vaak vormen meerdere volken één ras. Evenmin is een volk steeds een homogeen onderdeel van één bepaald ras: er zijn vol keren, die uit meer dan een ras zijn sa mengesteld en die toch één geheel vormen, als de Vereenigde Staten, Zwitserland. In "s tweede plaats is de geografische factor Van belang: een zelfde geografische gesteld heid doet licht onderling naburige volke- ien tot één volk insmelten. Ten derde is de taal een zeer belangrijke factor ter vaststelling van het bestaan van een be- jaald volk. De taal is de uitdrukking van jet gevoel, op één bijzondere manier nensch te zijn. 't oneindig indi vidueel geschakeerd. Er is niet één schepsel dat precies aan het andere gelijk is. Zoo is ook de verscheidenheid der volkeren in de schepping gegeven. In deze van den be ginne af aan bestaande verscheidenheid wortelen de volksbewegingen, méér dan in politieke of geografische tegenstellingen legt men de nadruk op deze verscheiden heid, dat uit men een protest tegen het ge lijkheidsideaal, dat uit de Fransche revolu tie stamt. Dit ideaal is volmaakt onchriste lijk en met de scheppingsordonnantie in 3o. De verscheidenheid der volkeren is dus in de schepping gegeven; niet aldus de ge scheidenheid, die er het bewijs van is dat wdj in een gevallen wereld leven, dat de scheppingsordonnantie is verstoord. Dat de volkeren elkaar niet meer verstaan, is de goddelijke straf voor de Hybris van den mensch. Oorlogen der naties tegen elkaar zijn van deze stand van zaken het onver mijdelijk gevolg en niet alleen oorlogen, maar ook de voorstadia daarvan, als econo mische oorlogen en kolonisatiepolitiek. De oorlog is het vreeselijkste bewijs van het feit, dat wij leven in een gevallen wereld. 4o. Wat heeft het Christendom op dit alles te zeggen? Het Christendojn kan er niet in slagen de gescheidenheid der volkeren op te heffen; immers het kan de staat dezer gevallen wereld niet veranderen, tenminste niet in deze Aeoon. Het Christendom ga in in de volkeren wereld om de volkeren te ontdaemoniseeren, te ontgoddelijken (zie boven). Een volk, dat zijn nationale kerk in dienst van zijr. zaak stelt, daemoniseert zichzelf. Niemand mag beweren, dat de strijd van zijn natie een strijd voor de ®aak van God is. Een protest tegen feiten als deze is de oecumeni sche bewegin. die strijdt voor een wereld- RIJKSCOMMISSIE WERK VERRUIMING Dezer dagen vergaderde onder praesidium van haar voorzitter, Mr. J. A. de Wilde, de Rijkscommissie Werkverruiming. Met instemming nam de Commissie ken nis van het schrijven van den Minister van Defensie waaruit bleek, dat bij de genees kundigen dienst der Marine geen afwijzende houding bestaat tegenover producten van eigen bodem. Uitvoerige mededeelingen werden gedaan van de bemoeiingen door Commissie ver leend, betreffende de aanschaffing van een turbo-generator voor de Provinciale Zeeuw- sche Electriciteits Maatschappij. Daar een groot deel van den bouw van die installatie in Nederland zal geschieden, meende de Commissie zich, gegeven heden, neer te moeten leggen bij de uitvoe ring van een onderdeel in het buitenland. Vastgesteld werd een schrijven te richten aan den Minister van Economische Zaken en Arbeid inzake steun aan de Neder land- sche vlasindustrie. Een overcicht werd door het bureau gegeven van de bemoeiingen in zake het bevorderen van het gebruik van inlandsch hout Hierbij werd de moeilijk heid ondervonden, dat, tengevolge van de ontwikkeling van de houtwinnings- en de houtbewerkingsindustrie in het buitenland, de concurrentie voor Nederlandsche onder nemingen op deze gebieden wordt ver zwaard of onmogelijk gemaakt. Voorts on- awio dcwobju. Bnijut vwi ecu wolc.u- dergaat het Nederlandsch hard hout do kerk, waarm nochtans de nationale scha- mededinging van het hard hout uit onze keermeren kunnen, ia moeten bluven ge- i.„t„„„«„a^a,. keeringen kunnen, ja moeten blijven ge handhaafd. Des avonds hield Ds. Jansen Schoon hoven, van Oegstgeest, een korte inlei ding over „Het Kruis". In dezen tijd gaan onze gedachten vaak t naar gebondenheid: wij hebben het ge voel, losgeslagen en weggedreven te zijn, en dan zoeken <wöj naar steun, dien wij, als het goed is zoeken in God. „Ons leven in gebondenheid aan God" is het motto dezer conferentie. Vanuit deze gezichtshoek wil Spr. zijn onderwerp zien. Het Kruis is het middelpunt van het Evangelie, van de blij de boodschap. Van al de paradoxen van het Evangelie is deze een van de felste. Laat ons probeeren zoowel het Evangelie als het Kruis te verstaan. Het Kruis is het behou den, het overwinnen van het leven. „Het is volbracht". In het Kruis is de overwinning. In Genesis 1 lezen wij: „alzoo zijn vol bracht de hemel, de aarde en aJl hun heir; en God zag, dat het goed was". Het is klaar er ontbreekt niets meer aan. Aan w en aan hot Einde staat Gods werk; wijzelf staan in het midden, met on ze tijdelijke bezigheden, waarmede wij nooit klaar komen, die steeds onvolbracht blijven. Maar in het zesde kruiswoord staan wij aan het einde: het is volbracht. Het Kruis de voleinding van Gods werk in den tijd, de tijdelijke, zondige wereld. Het Evan gelie is slechts vanuit het Kruis te ver staan. Dat het Evangelie niet in grooteren kring ingang vindt, dan thans het geval is, kómt doordat de schaduw van het Kruis er over valt. Zoo kómen Nicodemus en de rijkp jongeling tot Jezus; van beiden wordt 't offer, de zelfovergave, verlangt, naar het voorbeeld van Christus, die zijn lichaam aan het kruis nagelen liet. Dit is de scha duw van het Kruis, die het Evangelie moeilijk voor ons maakt Maar waar het Kruis staat, breekt ook Gods heerlijkheid door. koloniën. Gelet op deze veranderde econo mische omstandigheden kunnen de bemoei ingen der Commissie slechts op beperkt ter rein gunstige gevolgen hebben. Mededeeling werd gedaan door het bureau van de besprekingen gevoerd met den Nij verheidsraad over de werkwijze van de Rijkscommissie Werkverruiming. Vastgesteld werd een schrijven te richten aan den Minister van Rinnenlandsche Za ken inzake de levering van Nederlandsch Voorts werd een overzicht gegeven van de werking van de regelingen inzake het be vorderen van het gebruik van Nederland sche mijnproducten en Nederlandsch cement Ten slotte werd een overzicht gegeven van de bemoeiingen van het bureau in ruim honderd gevallen, teneinde te verkrijgen, dat deze orders ten goede zouden komen aan de Nedeilandsche industrie. LUCHTVAARTDIENST Gegadigden voor de opleiding tot be stuurder van verkeersvliegtuigen kunnen zich aanmelden bij den directeur van den Luchtvaartdienst te Den Haag. De gelegen heid tot aanmelding Sluit vermoedelijk 1 Augustus a s. Adspiranten moeten 17 jaar zijn, in het bezit zijn van een diploma H.B.S. met 5-j. c. met voldoende cijfers voor wis- en na tuurkunde. De opleiding zal geschieden door de Kweekschool" voor de Zeevaart te Amster- dam. De adspiranten zullen in het Inter naat dier school den tweejarigen cursus volgen ter opleiding tot stuurman voor de groote vaart, welke begin September aan vangt, en daarnaast practisch, technisch en theoretisch vliegonderwijs ontvangen. De duur van de geheele opleiding bedraagt ten minste 2 jaar en 6 maanden en ten hoogste 3 jaar. VOOROEFENINGSINSTITUUT VERKORTING VAN DEN EERSTEN OEFENTIJD DOOR VRIJWILLIGE VOOROEFENING Van heden af tot 1 Sept. 1932 kunnen jongelieden, geboren in 1914, zich verbinden bij den Vrijwilligen Landstorm om door het behalen van het bewijs van voorgeoefend heid, verkorting van eerste oefening te krij gen indien zij later bestemd worden voor gewoon dienstplichtige. Dit bewijs geeft volgens de Wet recht op een verkorting van den duur der eerste oefening met vier maanden voor het wa pen, waarvoor het bewijs is behaald. NED. CHR. PERSBUREAU CONTRA H. AMELINK SCHADELOOSSTELLINGS-PROCES? De heer H. Amejiink schreef in het begin dezer maand in „De Amsterdammer" een artikel onder het opschrift „Alweer een klacht: de tendentieuse berichtgeving van het Ned. Chr. Persbureau", waarin hij een bericht van laatstgenoemd bureau aan haalde, en aan de hand van een uitvoerig verslag uit de Nijkerksohe Courant corri geerde. Naar in het laatste nummer van „De Gids", orgaan van het C.N.V., thans wordt medegedeeld, heeft de heer Amelink een schrijven van een advocaat-procureur ont vangen, optredend voor het Ned. Chr Pers bureau, waarin hij wordt gesommeerd, dat gedeelte van zijn artikel, waarin hij over tendentieuse voorlichting spreekt, in te trek ken, daar hij anders in rechten voor scha devergoeding zal worden aangesproken. De „Gids" teekent hierbij aan: „Het Ned. Qhr. Persbureau stelt het dus zoo. dat men een „zaak" heeft En door ons stelling nemen tegen de o.i. onjuiste be richtgeving van dit bureau, brengen wij dit bureau financieele schade toe, plegen wij broodroof, waarom men nu langs justi- tioneelen weg een schadeloosstelling „voor geleden en nog te lijden schade" van ons wil vorderen. Dat kan een interessant proces worden!" CARNEGIE-HELDENFONDS HET VERSLAG OVER 1931. Uit het jaarverslag over 1931 blijkt, dat in dat jaar aan schadeloosstellingen en beloo ningen werd uitgekeerd f 4847.aan me dailles f 511.en aan geregelde uitkeeringen f 13.079.—. Aan koersverschillen moest worden afge boekt f 211.708.—. t Onderscheiden weduwen, vooral woonach tig op de Waddeneilanden, ontvangen een geregelde u'itkeering; soms (met kinderen) tot f 22.per week; in 130 gevallen, één of meer personen betreffende, werd in 1931 een geldelijke belooning of diploma toegekend wegens het redden van medemenschen; o.a. f 100.— aan een jongen van 11 jaar, die bij een1 brand zijn drie broertjes en een zusje redde, terwijl de vader door schrik niets kon doen. Ook m andere gevallen werden kin deren, die zich verdienstelijk maakten, niet vergeten. Het is een mooie instelling. DE RUDOLPHSTICHTING Het vierde jaarverslag dezer vereeniging is in dankbare toon gesteld. De crisis ga?.t niet ongemerkt voorbij en de offervaard g- heid dreigt te verminderen, maar noch het éen noch het ander tastte het levensbes taan der stichting aan. In tegendeel, de belang stelling neemt toe en klaagde da Vereeni ging tot Chr. verzorging van krankzinnigen over de Kerkeradea; in dit verslag lezen wij: „Ook uit den kring der Diaconnëu wordt meer medeleven ondervonden. Daarvan ge- :uigt niet al'een bet vele bezoek dat aan de liui'clphstichting gebracht wordt, doch ook de vermeerdering van het aantal aanvragen tot opname van voogdij-kinderen. Het spreekt wel vanzelf dat dit ons tot groote blijdschap stemt". Tot verschillende verbeteringen en uitbrei dingen kon men dan ook overgaan. Het tekort over de jaren 1928—1930 be draagt ƒ7879.11; dat over 1931 zal ongeveer f 3300.— bedragen; geen vreeselijk getal, maar het moet weggewerkt worden. 't Zou ook kunnen, als de post giften maar wat klom. Een totaal van 2800 waarbij één gift van f 1800; dat is f 2000.— minder dan een vorig jaar; dét is erg. Eind 1931 werden er 158 verzorgd: 7 waren in ziekenhuizen; 102 in gezinnen op de stichting; 19 in het jongens- en 18 in het meisjespaviljoen; 12 in betrekking. Het aantal verpleegdagen bedroeg 49340; 3000 meer dan 't vorig jaar. Met dankbaarheid v-oclt melding gemaakt van het bizondere feit, dal de jongens en da meisjes 5 dagen konden kampenen op de Veluwe en een 1-ezoek aan Urk brachten: giften van vrienden, daartoe in de bladen opgewekt, maakten dit mogelijk. Het dageiijksch bestuur der stichting be staat uit de heeren J. J. C. van Dijk, Den Haag, voorzitter, J. H. Donner, Rotterdam, secretaris en W. Boot, Delft, penningmeester. Directeur is de heer B. Geleynse. :.VREDERUST" De Zeeuwsóhe vereeniging heeft niet de omvang van de groote organisatie; doch zij doet haar werk met dezelfde geloofskracht en het zelfde, doorzettingsvermogen. Het dageiijksch bestuur bestaat na de jongste mutaties thans uit de heeren J. J C. van Dijk, Den Haag, voorzitter; mr. P. A. Schwartz, Krabbendijke, secretaris en L. J. van Voorthuysen, Domburg, penningmeester. Het aantal leden bedroeg 4202. Op 1 Januari 1931 waren in dienst 73 ver plegers en 95 verpleegsters. Van de ver plegers waren 4 hoofdverplegers, 32 gedi plomeerde verplegers en 37 leerling- en as pirant-verplegers. Van de verpleegsters wa ren 8 hoofdverpleegsters, 24 gediplomeerde verpleegsters en 63 leerling- en aspirant verpleegsters. Als gehuwd verpleger waren werkzaam 20 gediplomeerde verplegers. In den loop van het jaar vertrokken 1 ge diplomeerde verpleger, 8 gediplomeerde ver pleegsters, 2 leerling- en aspirant-verplegers en 12 leerling- en adspirant-verpleegsters. Op 1 Januari waren in de Stichting aan wezig 371 mannen en 354 vrouwen, zoomede 8 mannen in de gezinsverpleging. Totaal 733 patiënten. Evenals bij andere stichtingen valt ook hier op, dat men bijna alles uit eigen hof en eigen stal haalt. De exploitatie-rekening sluit met een be drag van f 755.013.waarbij een saldo winst van f 23.604.—. ROFFELRIJMEN, Russische Eieren Onze kameraadMatthijsen, Voorman van de roode krant Is naar z'n Sovjet-familie In z'n toekomst-vaderland. 'k Weet niet of je weet, m'n lezer, Wat een Russisch Eitje is: 't Is een weidsche eierschotel Goed gepeperd, zurig frisch; Maar, de prijs is vaak wat pittig, Naar de rang van het hotel: Groote schalen, groot gerammel Groote spie; je kent dat wel. Wat Matthijsen ons komt geven Is ook super-eerste-klas: Onder veel tomatenschijfjea Allerhande sassifras: Uitjes, pepertjes, komkommers Opgeschoteld in de vorm, En de prijs, in wanverhouding, j Buitensporig har enorm; Alles zóó van den Sovjet-kok, Die nooit zijn geheim verraadt En geen mensch, zélfs niet In z'n keuken kijken laat. En toch lees ik met genoegen Wat Matthijsen wèl mag zien Leerzaam is het voor hemzelf, ert, Voor zijn lezers bovendien. Mag ik je, zoo tusschenheide Aan de hand van dezen man, Eens trakteeren op een proef je Uit de roode koekenpan Best. Ik zou je willen raden: Maak je vast een beetje blij, Op een extra welbelegen Tweede portie Russisch Ei. (Nadruk verboden.^ LEO L. BEZWAARDE HENGELAARS OP AUDIËNTIE. Het hoofdbestuur Van de 'Alg. Hengelaar^ bond is bij den Minister van Eoonomischa Zaken op audiëntie geweest om bezwaren naar voren te brengen tegen de nieuwe visscherij-reglementen, speciaal wat de yejw bodstijden aangaat De Minister heeft overweging der h» zwaren toegezegd. j KLEMMENDE VRAAGSTUKKEN 1 In druk is verschenen de openingsrede van den voorzitter van de Ned. Luth Bond voor Chr. Sociale actie, den heer J. S. R u p* pert Jr., ter gelegenheid van de 22e alge* meene vergadering van die bond op 18 Mei 1932 te Schiedam gehouden. Het wekt alle Lutheranen in Nederland op om toch deel te namen aan deze actiej waarschuwt voor gevaarlijke klippen eh wijst allen naar het Woord, dat ook in deze tijden een richtsnoer bieïït Amerikaansche Roeiwedstrijden: de wedkamo tusschen de universiteiten van Columbia en Harvard. Rechts: Duitsche Als de oppasser komt! De zwanen in het Endipole- meer te Weymouth (E g.) bij de voedering. De 14e Juli te Parijs. Paul Boncour ontsteekt de vlam op het Graf van den Onbekenden M de verbre.eding vm dm oprit tot de pont» i Een schilderachtig Geldersch plekje bij kasteel „De Cannenburgh" te Vaassetw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 5