TWEEDE KAMER DAMFS! OVFRTOLIIQ HAAR! I Gemengd Nieuws. Radio Nieuws. VRIJDAG 27 MEI 1932 DERDE BLAD PAG. 9 STRAFBAARSTELLING VAN GODSLASTERING Wij, communisten, zijn de godloozen... OVERZICHT Ruim een jaar geleden heeft minister Donner een wetsontwerp ingediend tot aan vulling van het wetboek van strafrecht met voorzieningen betreffende bepaalde voor godsdienstige gevoelens krenkende uitingen. Het telt twee artikelen, waarvan het eerste 6trekt om in art. 147 van het wetboek van strafrecht een nieuw no. 1 in te voegen, lui dende als volgt: „le. Hij. die zich in het openhaar mon deling of bij geschrift of afbeelding, door smalende Godslasteringen op voor gods dienstige gevoelens krenkende wijze uit laat". Het tweede artikel van het ontwerp strekt om in genoemd wetboek een nieuw art. 429 bis in te voegen, luidende: „Hij. die op een van den openbaren weg zichtbare plaats woorden of afbeeldingen stelt of gesteld houdt, die. als smalende Godslasteringen, voor godsdienstige gevoe lens krenkend zijn, wordt gestraft met hech tenis van ten hoogste een maand of geld boete van ten hoogste honderd gulden". Over dit wetsontwerp, dat een princi- pieele, maar wettelijk moeilijke kwestie raakt, is reeds heel wat te doen geweest. Al les v-at in de politiek links staat is er te gen te hoop geloopen en. gelijk te verwach ten viel. ook uit den chr. hist, kring was verzet. Wie van Godslastering spreekt, heet het daar, wordt dogmatisch, maar met dog matische kwesties moet de overheid zich niet inlaten. Doe dus dat woord „godslaste ring" uit de wet weg en bepaal, dat straf baar zal zijn hij. die zich „op onduldbare voor godsdienstige gevoelens krenkende wij ze uitlaat". Dan wordt dogmatisch geen par tij gekozen en kunnen krenkende uitingen worden beteugeld. De minister had juist van „smalende gods- last erin tr" gesproken, om vast te leggen, dat bedoeld wordt slechts die uitingen te treffen, die in haar uitdrukkingswijze zelf een hoonen van de Persoon Gods bevatten. Den chr.-historischen gaat deze formulee ring veel te ver; zij geven de voorkeur aan een omschrijving om met minister Ver schuur te spreken „met meer caout chouc" er in. Bij de indiening van zijn ontwerp had de minister er op gewezen, dat da strijd om den godsdSenst in den laatsten tijd vormen heeft aangenomen, die den wetgever niet onverschillig kunnen laten, omdat daarbij in woord en beeld de vorm wordt ge kozen van een hoonen of smalen op God. Geestelijke vrijheid voert on deze wijze tot bandeloosheid, die in het belang dezer vrij heid en van de goede zeden behoort te wor den tegengegaan. Uitingen in het openbaar, die den vorm dragen van 'n recbtstreeksch een opzettelijk smalen van God, kunnen in een staat, die in meer dan een opzicht d>? erkenning Gods handhaaft, niet worden ge duld. De openbare sfeer moet tegen zulke uitingsvormen gevrijwaard worden. Voor d«n minister is godslastering irïe om schrijving, -die vorm, de verschijning van krenking van gidsdienstige gevoelens, die strafbaar te stellen is. n Tweeërlei is blijkbaar hierin samengevat, n.l. het principieel: erkenning van de auto riteit Gods en het practische: het zich op voor godsdienstige gevoelens krenkende wij ze uitlaten. Op deze wijze Is getracht een voor wets toepassing vruchtbare omschrijving van het delict te verkrijgen. Met een zich beperken tot het uitsiTweken van godslasteringen zou vermoedelijk in de practijk generlei effect rijn verkregen. Over dat begrip is theolo- gisoh, wijsgeerig, ethisch en didactisch wel te redeneeren. maar of men bij wetstoepas sing met uitsluitend dit begrip in de wet iets hereiken zou, wagen we sterk te betwij felen. Daarom deed ons wel goed de wijze, waar op Prof. Visscher over dit onderwerp sprak, maar kwam het ons toch voor, dat hij zrich te weinig indacht de positie van den mi nister van Justitie, die principieel met he>m hetzelfde belijdt, maar wiens taak het is een hanteerbare wettelijke formuleering te ma ken en bezwaarlijk de rechterlijke macht als we het zoo zeggen mogen het begrip godslastering zonder meer als Juridisohe kluif kan aanbieden. Het debat van gisteren heeft reeds bewezen, dat dan een eindeloos gehaspel te vreezen is. We denken hierbij niet zoo zeer aan de rede van den hoer Wijnkoop, die van zich en de zijnen sprak als van: wij, godloozen. Naar zijn meeil'ng kan een communist God niet lasteren, omdat hij op grond van zijn empirisch criticisme God niet kent; voor hem is noch bestaat God. De godsdienst wordt echter bestreden in de ruige taal van een onderdrukte klasse, omdat dc gods dienst wordt gebruikt als bindmidriiel tus- schen allen, die in deze kapitalistische maatschappij nog trachten het proletariaat ten onidler te houden. Bij dit betoog beriep de heer Wijnkoop >1. o:> een brochure van Lenin, peli.ik r Room'-'rti-Katholiek zich op een pauselijke enrvcliek verlaat. Wanneer we voor gehaspel over het be grip godslastering vreezen, denken we meer in het bijzonder aan de redevoeringen van den liberalen Prof. Eerdmans en den soc. dem. Ds. v. d. Heide. Er bestaat geen algemeen erkend gods begrip, betoogde de eerste, ge kunt het daar om niet in die wet opnemen en beter is het uw ontwerp in te trekken. En de heer v. d. Heide sprak van gelegenheidswetgeving, gegrond op drie schendstukjes en een plaat je in de Tribune. Voor hem was de werke lijkheid van den klassonstaat veel meer godlasterend. We zijn het met beide beschouwingen, waarin wijsbegeerte en ethica den toon aangeven en niet Gods geopenbaarde Woord, allerminst eens, maar als maat schappelijke reflex mag men hun woorden wel beschouwen. Ook wie de Schrift raad pleegt weet, dat de kwestie der godslaste ring heel wat ingewikkelder is. dan rij op het oog schijnt, En daarom is te verwadh- ten, dat men hij -die jurisprudentie met zon der meer het begrip godslastering in de wet er moeilijk uit zou komen. Intusschen verstaan we, bij alle casuïstiek over het Godsbegrip en de godslastering toch niet, dat men zich van liberale en soc. dem. zijde zoo radicaal afwijzend tegenover het wetsontwerp stelde. Immers we zijn al lerminst het -eerste en eenige land, dat straf bepalingen maakt of heeft als nu door mi nister Donner zijn voorgesteld. In dit ver band moge ook worden herinnerd aan Duitschland. waar nog slechts enkele weken geleden en zeker niet zonder medeweten der soe. dem., we meenen zelfs met. hun in stemming een verordiening is uitgevaar digd, waaibij op staanden voet alle commu nistische atheistenvereenigingen in het ge- heele rijk zijn ontbonden. Heel de omvang rijke organisatie der vrijdenkers werd daar door getroffen van wege het provoceerend optraden waarvan de bedoeling was ter voor bereiding van de bolsjewistische revolut'e de christelijke cultuur en zeden te ondermij nen. Ook werd die maatregel door de Rijks- regeering noodig geacht te handhaving van het grondwetsartikel over de geloofs- en gewetensvrijheid, dat de godsdiensten uit drukkelijk onder bescherming van den staat stelt Dat is dus wat anders dan het onder vrij zinnigen geijkte beroep op de Grondwet ter bestrijding van minister Donner's wetsont werp. Op krachtige wijze heeft de R.K. heer Teu- lings dat verdedigd. Z.i. is het de laak der overheid de waarde van don godsdienst <e beschermen. Vrijueid mag geen bandeloos heid worden. In onzen staat, moeten, ook naar katholieke opvatting, vrijheid en ge lijkheid van godsdienst bestaan maar grove uitwassen op openbaar terrein behaoren te worden tegengegaan door de overheid. Daar naast stelde hij als lioogere middelen optre den der kerk, gebed en boetvaardigheid. Heden wordt het debat voortgezet. VERSLAG Besloten werd na. het Godslasterlngsontwerp behandelen. Daarna werden de beraadslagin gen geopend over het ontwerp betreflende strafbaarstelling van bepaalde voor godsdienstige gevoelens krenkende uitingen Prof. EERDMANS (Lib.) betreurde 't dat dit onderwerp in de Kamer aan de orde kwam. Be handeling kan daar niet tot haar recht komen. Onbegrijpelijk n-oernde hü 't, dat de minister t ontwerp, dat voor een warnet van theologische vragen stelt, heeft gehandhaafd na het verslag er over. Als smalende godslastering strafbaar Als paddestoelen verrijzen schoonheidsinrichtingen uit den grond DAMES! WEEST TOCH VOORZICHTIG! Leent Uw gelaat niet aan iedereen, want onvakkundige behandeling zal eerder schaden dan batenl ACADEMIE SCIENTIFIQUE DE BEAUTE (WETENS CHAPPELIJK Directrice: MEVROUW LOUISE C. GIMBER (Gediplomeerd te Parijs) DEN HAAG TELEFOON 331841 -f r"/^ LAAN VAN MEERDERVOORT löö Verwijdering van overtollig HAAR, met garantie van NOOIT MEER terugkomen. RIMPELS, VERSLAPTE AANGEZICHTSSPIEREN, PUISTEN, WRATTEN, LIDTEEKENS ENZ., VERJONGINGSKUREN. Vele aanbevelingen van H.H. Doktoren en behandelde Dames. Reeds 25 jaar gevestigd. Catalogus No. 36 gratis en franco. Is, is godslastering het dan niet? Er zijn gedeelten in 't land, waar men met t heilige zeer gemeenzaam is. Daar kan een an der zich aan etooten. Moet daar tegen worden De opvatting ster zich op ethi- op de ordinantiön Woord? an het ontwerp ls an den een daar. ls het godsbegrip. rhetnmoelltik godsdlen- is het beter die achterwege 1 tus werd wegens godslastering i geslagen; laat dit den minister m De voorgestelde bepalingen do< rüzen: wat zü" godsdienstige ge' ,nst vast. Is men godsdie; een Jagen koi Nederland. land, is het land, v i hard t moest ook van ig sterk verdeelde illerlaatst een wets- inschappeïülte"betoogen zullen vrü blö- laar de geschiedenis leert, dat menig wetenschappelijk betoog als godslaete- ultg-ekreten. rt geloofsvervolging, dan zal -d gaan en de vervolgers zul- en. Ook ia het voorgestelde artikel tegen de Grondwet, die vrfle uiting van godsdienstige overtuiging waarborgt. Het ware in het belang van den godsdienst. dat de minister het ontwerp alsnog introk. De strijd voor den godsdienst moet niet met o-ver- heidswapenen worden gestreden. Het eu\ei waaraan de minister en w(j ons ergeren, zal aan zijn eigen aard ten gronde gr De heer v. d. HEIDE (s.d deze gelegenheidswet niets waren er ook uit godsdl- Üjke en krenkende geschriften, geen strafmaatregelen genom. nu wel naar aanleiding van i een plaatje in ..De Tribune" met zijn zeer De- perkten kring van lezers? A'damsche dominees hebben zich daarover bedroefd. R.K vrou wen vroegen maatregelen en R.K. geestelijken stelden de Regeering ln gebreke. Toen zijn de nieuwe strafwetsartikelen voorgesteld. De heer v. d. Helde wilde de grove uitlatin gen van het communistisch dagblad, dat zoo veel gebrek aan 'beschaving toonde, niet in be scherming nemen, maar worden ook de opvat tingen van soc. dem. en vrijdenkers niet menig maal gekwetst op dc-zelfde wijze als de commu nisten veler godsdienstige gevoelens deden? En dat mag doorgaan! De aanleiding tot het wetsontwerp la zuiver incidenteel. Waarom verwezen naar Rusland met zijn bond van godloozen? Stukjes als van „De Tribune" hebben voor het atheïsme geener lei propagandistische kracht. Het is hier zuiver volmaakt overbodige gelegenheidswetgeving. Moet de overheid op dit gebied straffend op treden? Is er tegen 't gewraakte kwaad geen ander middel, dan straffen, die niet in verhou ding staan tot het feit? De kerl" jg istig oogpunt erger schendstukjes r krachten geestelijke iden. Wat nu ïoede tegen- tekort aam opvoe- 'ijkheld minder groot zijn. De christenen j indolent >rlog. n'Maria de gezegd? historische en Wlbeslist tueschen smalende godslastering? We 'sssï£s"tó,'s& Als iemand smalend over God spreekt, wordt dan de godheid beleedigd In objectieven zin? Neon, tenzU men van God in menschelUke vor men denkt. Menschen kunnen zich gekrenkt gevoelen als God wordt gehoond. Is die kren king er ook als een der personen der Triniteit wordt ontkend, als de mis een „vervloekte af- godertj" wordt genoemd of van Maria de m< der Gods leelijke dingen worden gezegd? Hier zijn diepe godsdienstige, historische wjjsgeerlge vraagstukken in het geding; mi daar met deze op geen gronden steunende straf maatregelen worden opgetreden? Hoe zal objectief godslastering en si worden bedreigd n dogmatiek. Hoe ergernlsge godslasteringsproces niet woraen: Gaat het ook om krenking van godsdienstige gevoelens? Dan is er tweeslachtigheid en schiet men daarmee niets op in een land van zoo ult- 'oopende godsdienstige gevoelens en onver- ïgzaamheld ale het onze. ..lleen met geestelijke wapens moet de gees telijke strijd worden gestreden en daarom is dit wetje onmogelijk te aanvaarden. I»e regene- reerende krachten ln het leven zelf zullen krachteloos moeten maken wat aanstoot gaf. Prof. VISSCHER (a.r.) wilde zich onthou den van casuïstiek, doch zich beperken tot het groote beginsel van het ontwerp. Er is door de diep doorgedrongen ontkerste ning ln ons volksleven behoefte ontstaan aan strafbaarstelling van godslastering, gelijk >lc elders bestaat. Cultuur ging meer en gepaard met geestelijke losbandigheid. lng was niet te vroeg met haar kwam na de nabootsing ten on- Russische anti-godsdienstige pro paganda. Iedere wet ls eigenlijk een gelegen heidswet; dat ls geen argument ter bestrtJdlng Niet alleen tegen physlsche Infectie, maar ook tegen psychische Infectie mag de overheid op treden. Het kwaad is al erg. Blasphemleche kunst is aan het Marxisme inherent, beto Prof. Visscher. De modieus van 't ontwerp kan hö niet ledig toejuichen. De materie Is moeilijk en sub tiel. maar zU had, naar bultenJandsche voor beelden. prlncipieeler kunnen zUn aangevat Er is een op twee gedachten hinken ln het ontwerp. Het uitgangspunt van het ontwerp is goed. maar al spoedig gaat de beschouwing over op modern rellgleus-phllosophlsch terrein, waai de „godsdienstige gevoelens" liggen. Uitgegaan moet worden van de stelling, dat we geen „état athéo" zttn. Dat is eenfeit een sociaal feit, zou men kunnen zeggen, omdat in ons volkalerven het godsgeloof nog leeft. Uit dit feit is voor do wetgeving geen consokwen- tie ge-trokken. Er wordt een zijsprong gedaar bi) het overgaan op het terrein van het straf recht Dat is een logische fout. Als het waar achtig is. dat God is. kan het goddelijkeWezer niet bulten beschouwing blijven bU werp als dit. De lastering van voorstel, dat kwar of als vrij gesteld worden. De vraag Is of krenking van godsdienstige gevoelens wel strafbaar kan gesteld worden. Dat krenken moet men aanvaarden als vrucht van wat vrijheid genoemd wor" held gieroemd wordt. De Duitsche strafwetbepaling, gevuld, had den heer Visscher meer aangelokt Daar is hot in schimpenden vorm lasteren van Gods Naam strafbaar gesteld. WUageerlge beschouwingen, die een wereld beeld zoeken te ontwerpen, zullen moeilijk als godslastering kunnen worden beschouwd, ook al komen ze tot coneekwentles, die het gods geloof aantasten. Al verklaart men bepaalde theologische leer stukken als godslasterlijk, daarom kan men d< stellers er van niet als godslasteraars boschou wen. Ze laten, al exegetiseerendo, het godde- lijk eWezerit onaangetast pub„ek_rechtelöke 6r. kenning van de heiligheid van de goddelijke macht als Opperwezen, zooals het zich ln leder menschenhart openbaart Dit laatste ls een so- felt. Wijze iate der straf moeten afhangen nbaar terrein allen ergel geschieden, om lijken smaad te KONINKLIJK BEZOEK AAN UTRECHT Gisteren brachten H. M. de Koningin en Prinses Juliana een bezoek aan de groote bloemen-, groenten- en fruittentoonstelling in het Jaarbeursgebouw te Utrecht. H. M. wordt rondgeleid op dc tentoonstelling; links van haar de heer Labouchère, voorzitter van de tentoonstelling. De heer TEULINGS (r.k.) besprak den rechts grond van het wetsontwerp en verwees naar de praeadvlezen, uitgebracht voor de vereoni- ging ter bevordering der wetenschap onder de katholieken in Nederland, ook aan deze Kamer toegezonden. Het ls de taak der Overheid ie-God de bourgolsle den godsdienst :n. De Overheid kan wërd"'bevesttgenda beantwoord ingrijpen. De vraag of ze ook moet1Ln grüpen TBchtjnsel. Ons voelt intuïtief, dat tegenwoordig aanslagen ge daan worden op hooge waarden, welke d« Overheid te beschermen heeft. Dit wetsont werp mag niet onder de bezwaren ertegen be- n rakelHk omschri- Teullngs" dïenaangaandë' eenige nadere toelich ting van den minister vernemen. Aan het on dervangen van bezwaren tegen het ontwerp zal hij gaarnn medewerken. De beperkte streng-zakeltlke delictsomschrij ving door den minister gekozen, sluit vrije meeningsuiting niet uit. maar beperkt bande loosheid. Willekeurige, subjectieve toepassing door de rechterltjke macht Is niet to vreezen en nog minder aantasting vnD grondwettelijke vrijheid. In onzen staat heerschen vrijheid en gelijkheid van godsdienst. Die zijn noodig, ook naar katholieke opvatting. Strafrechtelijke maatregelen zUn echter niet het eenlge middel tegen het verschijnsel, waar tegen het wetsontwerp gericht is. Optreden der Kerk. gebed en boetvaardigheid ztln hooger te ellen middelen. Togen de grove uitwassen op lenbaar terrein moet echter de overheid op- eden. Dat de Regeering dit. gedrongen door i feiten als haar plicht beschouwt, valt te aardeerên. Niet met vreugde, maar met over iglng zal de heer Teulings voorstemmen. De heer WIJNKOOP (Comm.) noemde het Dodlge, bedrlegeltlke wetge- zand in de oogen te strooien leiden van den door het mikten materleelen nood. !et ontwerp bedoelt de Communistische ge ving om c unlstlsch' brulkt den godsdienst treffen, gelijk _door ociale uitingen te van Prof. Visscher bleek, dat hot Opper- unlsten niet erkei wezen, dat de communisten niet eraennen ge steld wordt tot grondslag der kapitalistische maatschappij. De blaephemle werd inherent ge noemd aan 't door de communisten aanvaarde Het gaat dus tegen de communisten bö dit wetsontwerp. Tegen de opkomende communis tische beweging worden alle maatschappelijk*» verschillen overbrugd en vereenigen Roomsch en Protestant zich op een gemeenschappelijke De communisten zien naar Lenln God als een complex van Ideeën, ontstaan ale ge volg van de stompzinnige onderdrukking, zoo wel door de natuur als door de klasseoverheer- sehlng. Met God laat men den klassenstrijd in- 8' Religieüs-soclallsme heeft dit aan 't adres van den heer v. d. Helde niets to maken met religie of socialisme. Het versiert de gods- Idee en daarmee de ketens, waarmee boeren en arbeiders zifn geboeid en ls er dan op uit de christelijke arbeiders te vangen. Het ls zuiver kapitalistisch, zuivere reactie. Noodig is scherp optreden tegen eiken vorm van godsidee. Godsdienst ls niet iets bijzonder moreels. Moreel is alleen, wat aan de onder drukte massa's ten goede komt. Dat is waar achtiger dan alle moraliteit, die de kapitalis tische heeren bU zich zelf conetateeren. Zij mis "lenst en moraal slechts om hun kapitalistische maatschappij te handhaven. Toen de soc.-democratie nog revolutionair was trad z« bv. tegen Dr. Kuyper op op een ma nier. die van deze gedachte uitging en ver lag beneden hun netheidspell van tegenwoordig. Gewezen werd vervolgens op R.K. uitingen. i Katholieken De christelijke godsdienst heeft ook d< schap aan banden gehouden; stonden daarin vaak vooraan, dienen kan men alleen door den goasaien volledig op zil te zetten. De communisten treden niet op geltjk ze do> om anderen te kwetsen, maar omdat ze bez zijn een andere maatschappij op te bouw. naar opvattingen, die voor hen hertlger z dan alle heiligheden, waarover anderen g sproken hebben. De woordkeus van deze o gaande klasse klinkt de ondergaande klas als schendtaal, ruw en grof. in de ooren. Ma zoo was het altijd. Ten slotte bestreed de heer Wijnkoop nog twerp op zich zelf. De communiste zen, kan het niet treffen, omdat zü ni wat voor hen bestaat, noch erp wil straffen de haat tegen godloozen. kunnen la ls. Het ;erd zou worden? Men gebruikt God ale polttlemaatre- el bU het beschermen van openbare orde en oede zeden, tegen de aanranders der bestaan- e orde: de communisten. Zuivere klasse-Jus- Itie dus gericht tegen de onderliggende klasse De bourgeoisie, die aan den godsdienst niet leer gelooft, wendt den godsdienst voor om 't roletarlaat te onderdrukken en in 't bUzon- ook zijn de^odloi srd de VERMISTEN TERECHT. De te Ouderkerk a. d. IJssel vermiste drie schipperszoons Jacob Bos, Comelis Bos Steven Trouwborst zijn door de politie onder de gemeente Jutphaas (U.) opgespoord. Zij hadden de reis ondernomen uit.louter lust tot 'ontuur. BRANDEN. Gistervoormiddag is te Almelo brand ont staan in de schilderswerkplaats van den heer H. A. J. Smit aan de Sluidkiade Z.Z. De werk plaatsen met de woning werden geheel eer prooi der vlammen. Ook van het mejjhilair werd niets gered. Alles was verzekerd. Dinsdagmiddag is te Kolhorn, gemeente Barsingerhorn het woonhuis van den land bouwer H. Swiers tot den grond toe afgebrand De brand was ontstaan, doordat de vlam sn pan smeltend vet was geslagen. LIJK OPGEYISCHT. In de Maas te Venlo werd Woensdagavond bij het dreggen het lyk opgehaald van den ""•jarigen H. Houdé, die Vrydag j.L by zwemmen was verdronken. VRIJDAG 27 MEI 18.16 H I 1 v 18.30 Huls 18.40 Hilv 19.00 Hilv 20.00 Huiz 20.30 Hilv nofoonmuzlek 20.35 War 21.30 Hilv 21.55 Dav. "2.30 Huil 2.45 Hilv 2.45 Kali 3.00 Hilv -3.10 War 23.10 Lo s u m VARA NCRV: Gramofcx i u m VARA; Gram VPRO: Zang door alt- Philharmonlsch orkest Con-.ort d'Erlangei rs um VPRO; Coi n t r y: Requiem va 6 n NCRV: Gramofooi uitren 18.40 Huil 19.10 Huil Gort i 19.45 Huil Hilv deelde 21.00 Hull den E 21.00 Hilv leven en NCRV: W. F. Blo< en NCRV: Max Gerisch: De Wezer Jeugd VPRO: V: Ds J I van Schalck: Ia VPRO: Cursus: Geestelijk VPRO: Declamatie Albert Klad» otitis- o Pers bei I NCRV: Politieberichte! i NCRV: Perebei i VPRO: i VPRO: Persberichten ZATERDAG, 28 MEI en KRO: Morgenconcert er sum VARA: Schramm e n KRO: Trio e r e u m VARASeptet i KRO: Graxnofoi Klein kunsten* 16.05 Da ven t 16.15 Hilveri 16.30 Hilvori 16.30 Huizen 16.50 Kön lge 17.00 Hilveri i VARA: Orgelspel i KRO: Gramofoonmuztek i KRO: Gramofoonmuztek sum VARA: Gramofoonimi KRO: Gramofoonmuziek KRO: Salonorkest 16.55 H live reu Reisverhaal 18.00 Huizen KRO. VARA: „Joden ln nood" ia llatlek weeJcover- Gronlngsch uurtja VPRO: Morgenwijding i KRO: Kinderuurtje i KRO: Politieberichter SCHUIT GEZONKEN. Een schuit, geladen met grint, toebehoorende aan den heer S. Verwey te Boskoop, is, zee? waarschynlyk door overbelasting, in de wete ring van de Burg. Colynstraat aldaar gezon ken. Door personeel van de firma v. Veen is het vaartuig gelicht. MET EEN SCHROEVENDRAAIER GESTOKEN. Te Amsterdam is aangehouden een 21-jarige koopman, die, in verband met een liefdes kwestie, een 18-jarigen koopman met een schroevendraaier in den arm had gestoken. Het slachtoffer is vanwege den G.G.D. naar een ziekenhuis en vandaar naar zyn woning vervoerd. KAPITEIN KLAKKEBOS GAAT NAAR AMERIKA door G. TH. ROTMAN 9. Rang-boem-pang! Als een kanonskogel schoot de boot vooruitevenwel niet rechtuit over het water, maar schuins links af en regelrecht de lucht in, zoodat ze sui zend en sissend over de groene weilanden vloog, waar de koeien doodelijk verschrikt de vlucht 10. Pats! Daar vipl het bootje op het dak van 'n hooiberg en bleef daar liggen, terwijl de kapitein met z'n hoofd in 'n groote kuip met boter schoot, die de boerin juist stond te kneden, 't Was geen kleinigheid, het bootje on z'n passagiers naar beneden te krijgen, maar met behulp van palen en lad ders lukte 't tenslotte toch. (Wordt Maandag vervolgd.) DE VAL VAN KONSTANTINOPEL Door LEWIS WALLACE Naar het Engelsch door ALMA KORTE INHOUD VOOR NIEUWE LEZERS De schrijver van het beroemde boek „Ben Hur" verplaatst den lezer in 't begrln van dit groote verhaal naar 't einde der veertiendi Een gehein kornet, liet zl Side elzlger van Joodsi toen met ïljn drie ah rtulg brengen naar de en hij daar ich met zijn i :s. Hij bleek 1 er zich eetimi ringen tot de bewaard were ndellng di id was gestapt, begaf laar een oude begraaf- ,d bekend te zijn. want ergissen wist hij door hij •ele hiei irgen Uël. Dit zelfden dochtertje, de laam. d; dood Tijdens de roeitocht, die dc genoodzaakt aan fn de nabijheid van het Witte Kasteel. Ook Prinses Irene, een bloedverwante van Keizer Konstantljn. die ln gezelschap was van den monnik Sergius. was door den storm ver hinderd naar Konstantlnopel terug te keeren. Direct bij hun aankomst werden zij ultgenoo- dlgd in het kasteel gunstiger weder af te Gaarne werd van dit aanbod gebruik ge maakt. En 't was hier op het Witte Kasteel, dat Prinses Irene kennis mankte mot een zoo genaamd „Arabisch verteller', die echter nie mand minder was dnn de vermomde Prins Mo- Wltte dat de Therapla. Dit bezqek Op^de hoi teenzetting gai van de Grlek- >he partij, die door een vijftal aagstukken werden gescheiden. Het eerste trof de uitgang van den Heiligen Geest, het eede de Geloofsbelijdenis van Nlcea. Wanneer Wanneer tvij nagaan tot welk eco verwijdering deze twee kwesties de kinderen Gods gebracht hebben, die broeders in de liefde behoorden te zijn en wedijveren moes ten in het behartigen van de belangen der Kerk, dan komt het mij voor, dat het in kruipen van andere strijdvragen, die de reeds zoo gevaarlijke breuke nog grooter maken, een oordeel Gods is. Het derde punt in kwestie is: Moet men bij de Eucharistie gezuurd of ongezuurd brood gebruiken? Ongeveer zeshonderd jaren geledien begonnen de Laitdjnen ongezuurd brood te gebruiken. De Grieken kwamen te gen die nieuwigheid op en sedert zeide ieder met betamelijke vrijmoedigheid wat hij er van dacht Maar in de laatste vijftig jaar is het debat in krakeel ontaard, en thans ach, waar vind ik de woorden drie in den mond van een dienstknecht des Allerhoog sten passen, om <len geest te schetsen, die de strijders beheorsebt?Vervolgens hebben wij een scheurmakerij ter oorzake van het vagevuur. De Grielken ontkennen het be staan van zulk een toestandy en beweren, dat er slechts twee plaatsen zijn om de ziel na den dood op te nemen: Hemel en Hel. Wederom hield de Abt even op, overmees terd door machtelooze woede. O, die scheurmakers! riep hij. Niet m die Latijnsche voorstelling van een derde plaats een genade van God, bepaaldelijk voor hen, te willen zien! Indien alleen de rechtvaardigen dadelijk na de scheiding van lichaam en geest tot den Heiligen God wor den toegelaten', als er geen tusschenstaat is voor de loutering van gedoopten die in hun zonden sterven, wat zal dan van hèn wor den? Sergius huiverde, maar hield zioh stil. Er is neg iets, vervolgde de Abt, waar over zij zrich warm maken. Zooals gij weet achten de Grieken zich de leeraars van alle verstandelijke dingen: philosophic, weten schap, dichtkunst, beeldende kunsten, en vooral godsdienst, daar de Latijnen toen nog in den nacht der barbaarsohheid verzonken waren, hetgeen hen opgeblazen doet zijn van trots, als leege fle^chon met lucht gevuld; en omdat in het licht der historie hun trots niet onredelijk is, sluiten zij zich te gereed er aan bij de plannen d er samen zweerders tegen de eenheid der Kerk. Alsof macht en eindoordeel dingen waren ter uit deel ing onder een aantal gelijken! Alsof één lichaam n-iet beier was dan honderd hoof den! Wie weet niet dat twee even machtig» willen zooveel is als het ontbreken van ©enigen wilVan al wat God heeft voortge bracht is de Chaos alleen nriet. georganiseerd en tot iets dergelijks zou Scholarius het Christendom willen teruggebracht zien! God den uitroep, waarop de Abt hem aanzag en met verhooging van kleur zeide: Ik vrees dat ik te veel den vrijen teugel hebt gelaten aan mijn afschuw. Hartstochtelijkheid be taamt den grijze niet Opdat gij mij niet verkeerd zoudt beoordeelen zal ik er nog iets ter verklaring bijvoegen; dan kunt gij zelf nagaan of mijn verontwaardiging terecht of te onrecht was. Dwazer uittarting van de goddelijke wraak, onvergeeflijker trouw breuk, grooter verkrachting van het geweten zult gij noodt in dit leven ontmoeten, al wendt gij zoo oud als Methusalem. Herhaaldelijk heeft men pogingen aange wend om de leerstellige verschillen, waar van ik sprak, te vereffenen. Ruim honderd jaar geleden, ten tijde van Andronicus III, werd de Abt Barlaam door den Keizer naar Itailië gezonden met een voorstel tot vereeni- ginig; maar Paus Benedictus weigerde hals starrig diit voorstel aan te nemen, daar het niert een eindbeslissing beoogde van de han gende kwestie tusschen de Kerken. Had hij n.iet gelijk? In 1369 trachtte Johannes V onder sterke drukking der Turken opnieuw pogin gen aan te wenden tot verzoening, en om dit doel te bereiken werd hij zelfs katholiek. Johannes VI, die nog dringender aanhield dan zijn voorganger, letrde een smeekschrlfr over aan het Pauselijk Hof, waarop Nicotaus van Cusa naar Konstantinopel gezonden im de mogelijkheid van een leerstel onlring en vereenigiug te bestudeeren. ember 1437 ging de Paus op uitnoo- vnn Paus Eugenius IV naar Italië, TP.lri van den Patriarch, den Aartshis- verhoede het!Zeg t mij na, mijn zoon. schip van Nica. en deputaties met volmacht laat mij u hooren zeggen: God verhoede het! i van de andere Patriarchen, henevens een Met bijna evenveel vuur herhaalde Sergius jganschen stoet geleerde raadge .-ers en secre tarissen. te zamen zevenhonderd in getal. Te Venetië aan wal gestapt werd de Baai leus naar Ferrara geleid, waar Eugenius hem met de noodige praal ontving. Het Con- oilie van Bazel, dat tot betere ontvangst van den keizerlijken gast naar Ferrare ver plaatst was, werd in April 1438 geopend. Maar de pest brak uit, en de zittingen wer den verlegd naar Florence, waar het Concilie drie jaren lang vergaderde. Volgt gij mij, mijn zoon? Met mijn gansche aandacht. Vader, en ik dank u zeer voor de moeite, die gij u geeft Welnu, de hoofdbeginselen van alle dogmatische kwesties, die heden ten dage moeten dienen om de eenheid onzer gelief de Kerk te verstoren, zijn vastgesteld e; aangenomen op het Conc-iie van Florence. De voorrang van den Romeinschen Bisschop zou tot besluit besproken worden, omdat zij, dn onderscheiding van de andere geschillen, een zekere politieke strekking had. Ook dat werd vastgesteld in deze woorden: De Hei lige Apostolische Stoel en de Romeinsehe Paus hebben het Primaatschap over de ge- heele wereld. De Romeinsehe Paus is de opvolger van Petrus, den Vorst der Aposte len, en hij is de ware Vicaris van Christus, het Hoofd der geheele Kerk. de Vader en Leermeester van alle Christenen. In het jaar 1439 dus ongeveer elf jaren geleden, hebben de leden van het Concilie, die van het Oosten zoowel als van het Wes ten, de Grieken met de Latijnen, de Keizer, Patriarchen. Dekens, en de verdere geeste lijkheid, een Besluit van Fcnigbeid onder teekend waarin ck bovengenoemde sten gen zijn opgenomen. Slechts twee der aan wezige Bisedhapoe^ weigerden het stuk te onderteekenen. De Patriarch van Konstan tinopel stierf tijdens het Concilie. Toch werd de cmderteekening van zijn collega's eit van den Keizer voldoend© geacht voor zoo ver Konstantinopel betreft Gij, die de hei lige kerkregels bestudeert, wat zegt gij daarvan? .Ik ben nog slechts in den aanvang mij ner studiën, maar ik zou meenen, dat de Eenheid der Kerk daarmede was tot stand gebracht Naar de wet, ja, antwoordde de Abt, zich half oprichtende, maar nu moest zij nog voor de gewetens der onderteokenaara bindend gemaakt worden. Er werd een eeds formule opgesteld, waarin de vr©eselijkste vervloekingen afgeroepen werden op hen, die dit decreet zouden verkrachten. Die eeul werd afgelegd. Werd di« eed afgelegd? Ja, door allen die het Concilie bijwoon den. Van den Baslleus tot den eenvoudig- sten k<y-kdienaar verbonden zij zich. onder afroeping van Gojis eeuwigen toor n, dien eed te zullen houden. Straks sprak ik van eedbrekers, nietwaar? van hen. wior zielen onder den vloek waren, die op de eol'hrekers rust Dat was kras, ik zag u huiveren. Ik nam u dat niet kwalijk, maar luister, dan zult gij mij niet hard vallen. Di© Basileus en zijn zevenhonderd volgers namen de terug reis aan. Zoodra zij aan wal stapten wer den zij tot verantwoording geroepen. Het volk dat langs d© kaden geschaard stond riep hun toe: Wat hebt gij met ons, met ons Geloof gedaan? Brengt gij ons dc overwin ning? Wordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 9