HANDWERKEN CORRESPONDENTIE Een mooie Verrassing! SAMBO EN JOCKO HET TEEKENEN VAN KRUIS- STEEKPATRONEN Onlangs in fourneerde aan onze corr. ru briek een lezeres naar de mogelijkheid om een kruissteekpatroon te verkrijgen van een bepaalde situatie. Nu is een onzer lezers fessen) zoo vriendelijk daarop nader van antwoord te dienen. Dit komt van het adres dat ik vroeger al eens heb opgegeven als speciaal-adres voor Bijbelsche tafreelen in kruissteek werk en andere handwerken (ra. G. v. d. Woerd, Barneveld) en er waren een paai- voorbeelden bij, die we hier meteen af drukken. Het zal wel zijn zooals inz. erbij 6Chrijft: „iedereen kan dat, velen zullen nog jrtter dan ik" en we zouden wel iets overge- teekend hebben als we zelf van dat ruitpa pier hadden. Daar zit echter de kneep, we wisten alleen van ruitjessohriften voor hand werkpatronen. Voor een niet bepaald klein patroon wordt dat echter dadelijk een groote omvang en daardoor niet overzichtelijk. Er echter geschikt, stevig ruitjespapier van njllimeter (of twee millimeter) hokjes te rèrkrijgen, dat men koopt in iedere goede [aak van teekenbehoeften. Men werkt nu als volgt: de afbeelding die men heeft (hoe grooter beter gezegd: grover teekening men heeft, hoe beter) neem de omtrekken luchtig over op het ruitjespapier, door middel van calceerpapier en neem er ook verder zooveel lijnen over (binnenomtrekken van een huis dus: ramen en deuren enz., van een gezicht: oogen, neus en mond) als men noodig heeft. Daarna wor den de lijnen, die dun op de ruitjes staan, daar overgetrokken met scherp potlood "óf inkt, waarbij men ;echter zooveel „mogelijk langs de lijnen, maarTegelijkertijd langs de ruitjeslijnen blijve. Op het eene voorbeelo lieronder ziet men duidelijk dat daar txvee ijnen door elkaar loopen, dat is om te laten ;ien hoe het ontstaat, maar in werke- ijkheid moet de eerste lijn haast.onzichtbaar Verder kan men nu met een zeer dun pen- eeltje en waterverf ook nog de gewenschte leuren in de blnnenvlakken aanbrengen. En nu kan dus iedereen dit dat wil z'n igen huis gaan „uitkruisteekenen". Verder is er ook aan bovenstaand adres ehalve Bijb. tafreelen een kruisst. patroon an huis en erf met bosch op achtergrond 30 bij ISO steken. Wie dus zooiets zoekt chrijve maar eens naar dat adres, en han- ele netjes! Voor de Bijb. tafreelen, die nu iet meer op zioht gezonden worden, moet de het interesseert, op een zomertochtje oor de Veluwe maar eens in Barneveld de leuwstraat opzoeken. Die zal, ja, nog be- oèmd worden door onze rubriek. GRATIS KRUISSTEEKPATROON In nader am woord aan Mw. H. B. naar ruissteekpatroon en aan „Jaantje", naai ierkant file tpatroon (waarvoor zij dan 't ruissteekpatroon gebruiken kan), meld ik og even dat wanneer mem die al niet Stvangen heeft bij ,4e Regenboog", Wol aal, N. Binnenweg 336, Rotterdam, een lijst i aan te vragen van een zeer uitgebreide jllectie haak- en breipatroons, waaruit mem an voor tien cent pea- stuk alle modellen an uitzoeken. Op den achterkant daarvan ndt men een mood groot vierkant kruis- eekpatroom (hert met een paar bloemmo- even die men er wat vandaan kan trekken urnkt me, als men liever een rechthoek oi in grooter vierkant hebben wil). Daar er nog wat erg veel hand werk vragen in de allerlaatste weken op beantwoording achten, zullen we die ditmaal onder deze ibriek behandelen, het is dan evengoed als nieuw werkstukje. Mw. J. E. (er was een postzegel ingesloten iar een adres vond ik niet op de brief, die zonder envelop kreeg), vraagt wat ik zou anraden voor een „autokleed over rugleu- ng", breien, haken of kruissteek en of ik st soms in een boekje weet te staan. De atste vraag moet ik ontkennend beamt- oorden, 'k heb nog geen gedrukte beschrij- *ig of teekening gezien. Maar het kan niet K) moeilijk zijn, dit uit te voeren zonder eschrij ving. Ik zou het niet haken, breien nog minder in kruissteek maken, doch oorstoppen op zeer grofmazig filet, at vind ik wel het mooiste en geschiktste. Het doorstopwerk hebben we vroeger al ikwijls hier behandeld, ook nog niet zoo eel lang geleden nog een afbeelding van e techniek van de steek gegeven en patro- en liggen er in onze afgeloopen jaargangen Ij de vleet. Het is niet bepaald noodig een randpa- wn te kiezen, men kan ook een enkel mo ei, bloem of rozet bijv. (men vindt van les in onze verschenen nummers) nemen n dit zoo vaak herhalen naast elkaar en iet zooveel tusschenruimte als met de lèedte goed uitkomt. Dit zal beter voldoen an wanneer ik nu hier een randpatroon eef, en dat misschien langs de kanten linder mooi afgesneden moet worden. Wer en met de helften naar elkaar toe is na- uurlijk op zoo weinig breedte niet ver- ieslijk. Nu zou ik raden zoo te werk te t Ên dit geldt dan voor gevallen van alle ersehillende hoogten en breedten en voor rover of fijner materiaal zoodat ieder zich u verder zelf helpen kan) om te beginnen met de stof te koopen naar de breedte van de rugleuning. Dan de vierkantjes va.n de hoogte (naar e leuning) en de breedte van de lap te tellen en dan öp ruitjespapier een patroon gaanuitteekenen naar het een of ander motief, dat men hetzij uit ons blad het., uit een kruissteekbnekje, hetzij zelfs van een vitragegordijn uit uw huiskamer (zeer geschikte motieven kan men daar soms in vinden.). Bijv. zóó: de lap is 200 gaatjes breed, één motief 'is 50. Kunnen ze nu, b.v. rozetten, tegen elkaar aan, dan neemt men er vier Gaat dat, bij bloem bijv. minder mooi, dan kan men drie motieven plaatsen en heeft nog 50 gaatjes tusschenruimte, dat is bijv. 10 tusschem 1ste en 2de motief en 10 tusschen 2 en 3 en tweemaal vijftien voor de zijkanten waar dan nog zoompje afkan. Komt een ruimte van 10 gaatjes niet mooi uit, dan kiest ge een iets breeder mo tief, dat ge (minstens) even mooi vindt. Op die manier kan iedereen voor zich zelf, voor auto zoowel als voor crapauds, canapé, divan, gordijn, muurbedekking achter dressoir, spatkleed bij waschtafe), enz. enz. overal, waar men een afgepaste rand bij een bepaalde breedte wil hebben te werk gaan, en men wordt er handiger van, dan door altijd maar naar precise pa tronen te werken. Is nu de teekening op het ruitjespapie- klaar (zie hierover ook het antwoord over kruissteèkpatroonteekenen^ dan bepaalt men daarbij meteen de afwerking van den onderrand, die men, in de lijn van de mo tieven, bijteekent, dus: ronde schulpen als de rozetten of sterren die lijn aangeven scherpe punten of bijna rechte lobben als de bovenversiering daar meer mee overeen komt. Daar langs gaat men dan later mei festonsteken, als het bovenwerk klaar is. Men kan dan die feston rand verder nog af werken. hetzij door franje langs den heeleti rand, hetzij met dunne kwasten aan de punten, enz. als men wil ook nog tusschen de punten in. De zijkanten kan men ook festonneeren of smal zoomen. Ook de onder rand zal soms, bij zeer grof gaas, en vooral als men toch doorloopende franje neemt, beter gezoomd kunnen worden. Natuurlijk kan men zoo'n zelfde kleed in haakwerk of fijn breiwerk uitvoeren maar wie het heelemaal zelf gemaakt en tocih mooi wil hebben, kan ook eerst de onder grond van filet haken (enkel open hokjes dus) en dan dat gehaakte fond gaan door- stoppen, zooals ik boven beschreef. Het kleed is dan ijzersterk en men heeft nooit Bagagenetten. Nu we toch over autohand werk bezig zijn wil ik. hoewel ongevraagd, hier eens ver tellen wat ik dezen zomer heb meegemaakt," en dat heel praktisch, goedkoop en vlug werk is: zelfgemaakte bagage-netten. Deze werden gehaakt, dat ging gau wer, maar mem kan ze mooi knoopen zoo als ik onlangs bij het-hangmat beschreef. Het haken kan, al naar de dikte van het touw dat men gebruikt, gaan met stokjes en gaatjes van twee lossen, of wel neemt men dubbele, zelfs driedubbele stokjes en daar tusschen dan telkens vijf of wel zes lossen. Bij volgende toeren werkt men di stokjes in de -gaatjes van de voorafgaande, dat is sterk en gaat vlug. De breedte van de lap bepaalt men zelf, maar de lengte is gelijk aan de breedte van de autokap (van de eene bovenzijrand naar de andere). Nu schroeft men koperen haakjes rond model, zooals kleerhaken zijn, maar kleiner ze zijn er speciaal voor geloof ik langs den bovenrand, twee of drie aan eiken kant en dan verder langs de lengte van het net, d.i. de breedte van den wagen, in de boven achterkant ook een stuk of vier vijf op ge lijke afstanden. Tenslotte langs de voorrond van het net, dus meer midden in de kap, waarbij men wel zorgt reken daar dus vooruit mee bij de breedtebepaling dat men niet zoover naar voren komt dat het hindert bij het instappen van den wagen De zijranden laat men geregeld aange haakt zitten, maar langs de lengte laat men het van de haken los als er jas of mantel of hoeden in liggen zoodat die wat ruim blijven, heeft men vele kleine pakjes (boodschappen) handtasüh enz. dan haakt men meer aan. Het is zeer gemakkelijk, veel prettiger dan de kleine dingen op d-e zit plaatsen te hebben en telkens kwijt te zijn of i-n verdrukking te zien. Het sluit zich ook, juist door het zelf uitmeten veel beter aan bij de behoeften dan aan gemaakt werk. Het spreekt vanzelf dat men ook voorin boven de chauffeursplaats één, maar smal ler net maakt voor hoed of pet, enz. Daar vooral zorgen dat het niet zoo breed wordt dat het hinderen kan. Bij een groote wagen kan tenslotte ook in het midden er nog wei Wie vlug is ik zag het zoo kan bin nen een paar uur touw gehaald, netten ge haakt en ingeschroefd hebben'— het heele stel klaar voor boodsdhappen- of picnic- tochtjes. En ik wensch iedereen mooi weer en blijd schap in „de buiten". Aan Mw. Z. -Gelukkig kon ik nog nét even berichten, dat ik niet dien 'dag bij u kon komen, maar u had dat niet zoo op korten termijn" moeten schrijven en dan maar gelijk er op rekenen dat ik komen zou. U moest eens weten, hoe vol mijn da gen waren, daar kon er niet zoo maar een af. En zelfs al kon dat wél, dan zou ik die toch niet ddar aan géven. Als u soms in den zomer eens in de buurt komt en bij me aan belt en zegt dat u graag een kop thee zou willen, dan zal ik daar dadelijk voor te vin den zijn, maar als u hier komt om te „hoo rnen," over godsdienstverschillen neen! Als ik iets in m'n leven geleerd heb dan is het. de volkomen nutteloosheid van leekepraten over kleine godsdienstige oj> vattingsverschillen. Ieder ketter heeft zijn letter. Soms wordt eenzelfde tekst gebruikt door de een vóór en de andere tegen, en waar zooveel knapper en wijzer menschen dan wij. het al niet ééns worden.... Weet u, hoe we daartegenover moeten staan? Er zijn en blijven nog altijd vele moeilijke punten in Gods Woord, waarvan we niet precies en niet persoonlijk be grijpen, wat er mee bedoeld is, maar één ding is er, waar geen verschil van opvaJ- ting over bestaan kan en mag, dit: dat Hij, onze Heiland het nooit gewild of bedoeld heeft,, dat g-e-ru-z i e rondom bijbelteksten heen, en o, ik kan het zoo verslaan al praat ik het natuurlijk niet goed dat zoo velé jongeren (veel meer dan ouders weten) te genwoordig zeggen: zoek je godsdienst dde ligt buiten de kerk. Ik herinner me het geval van een zeer jonge man, die wel wat erg vroeg wilde trouwen en dat werd door degene die het vertelde aldus vergoelijkt: nu ja. het is wel wat gewaagd met zijn positie, maar hij heeft nu ook niets, zelfs geen thuis, omdat zijn ouders dood zijn. en bij zijn meisje thuis zijn ze Christelijk dus daar is altijd ruzie over de godsdienst, dat is ook zoo leuk niet om daar altijd bij te zitten, dus ver langt die jongen naar een eigen thuis O, de felle, felle aanklacht, die daar ligt in dat heel gewoon gezegde en vaak ge hoorde: daar thuis zijn ze godsdienstig, dus daar is altijd ruzie over den bijbel Hoe heeft Jezus gedaan, als de menschen zoo bezig waren en vorschende vragen de den? óltijd afgeweerd, nooit er op ingegaan. Als zij vragen wie de meeste is, of: wiens vrouw zal deze zijn? als zij er naar gissen, of deze heeft gezondigd pi' zijn ouders, als anderen van hem vragen of men de keizer schatting moet betalen, altijd komt er een antwoord dat geen grond geeft voor een voortzetting van de di-cussie, altijd een ant woord wél een antwoord waarvan on ze christelijke menschen van deze eeuw en uit een kerk van dit land, Hem, als Hij een mensch was, zouden tegenwerpen „ja, maar dat is nog e i g e n 1 ij k geen antwoord op mijn vraag." Een andermaal lezen we, als zij bezig zijn, diat Jezus sohreef in het zand Wat? Dat is juist de vraag. Geen van de Evan gelisten vertelt wat Hij schreef, er staat zelfs niet eens dat Hij iets schreef, alleen: Hij schreef in het zand, juist omdat ze zou den begrijpen, dat Hij heelemaal niets MOEDER EN KIND. Na~r 'n kort (iel eden ontdekt schilderij van Raphael Santi (1483-1520) schreef, tenminste niet iets dat de debattere konden zien of begrijpen of noodig hebben. Hij schreef „doelloos" zooals wij menschen, schrapjes zetten of cijertjes wanneer we staan te wachten op telefoonaansluiting, of als we voor een lessenaar zitten te wachten op iemand die ons iets brengen of antwoor den móet, Hij schreef, alsof Hij dacht: is dat getwist nu haast uit? O, het is zoo doelloos en zoo ongodsdien stig dat bijbeltekstengedebatteer. ik zal er vast niet met u op doorgaan en dat zou ik ook zeggen, als u mijn adres had en hior kwam zooals u schreef te willen doen. Jk zou zeggen: ga desnoods tekeer tegen iemanid die u ook maar één kwartje tekort doet, dat vind ik menschelijk en begrijpe lijk, maar val niet iemand aan. omdat Gods Stem in zijn ooren anders klinkt dan in de uwe. Wat uw later schrijven betreft: ook dat vind ik niet de moeite van verdere mondelinge dis cussie waard, dat u na mijn artikel over het zedelijk gevaar het nog onnoodig noemt jonge meisjes te waarschuwen omdat „goed voorgaan" voldoende zou zijn. (Dan zou Eli nog gelijk gehad hebben met zijn "pvveiing hij deed zijn jongens ook geen kwaad voor, het kwam uit hun eigen hart) God zal de erantwoording van uw opvoeding vragen /an U als moeder. maar wat mij be treft: i k zou me als Chr. schrijfster niet verantwoord achten, wanneer ik die zoo ernstige waarschuwing; ihier niet eens aan de moeders had laten hooren, voor 't ge val deze soms niet wisten. Dat is tusschen de moeders en mij, maar de verhor. ling tusschen moeders en dochters wil ik niet beheerschen. Maar alleen wil ik na uw brief nog zeggen, leest u ook eens na in ons blad van gisteren (25 April hl. 6 ko lom 3) het verslag van den Geref Ouder avond „gevaren van dezen dijd' waar bijna hetzelfde herhaald wordt en daar leest u, dat van 605 meisjesgevallen nog geen 200 door ouders aangegeven worden. Waf deden de ouders van die ruim vierhonderd anderen? Wisten die? Óver de laatste brief: Ja zeker ben ik het eens met Paulus en met u. dat niet trouwen beter is. Dat is klare taal, maar. het is wel gemakkelijk het te zeggen tegen anderen als u zelf eerst getrouwd Is. U vergeet dat Paulus dit zegt van bepaalde menschen, maar dat hij er dadelijk bij voegt dat er anderen zijn die beter kun nen trouwen dan branden. U begrijpt het niet, er zijn zeer zeker menschen die eigenlijk nooit last van zinnelijke nei gingen hebben, al gelooven de andoren meestal niet, dat dit bestaan kan. I.Iaar.... die and e r e n zijn er ook. Daarom, moeder nog eens: Pas op de kinderen en vergeet nooit een oogenblik. dat de jeugd het n u moeilijker heeft dan wij vroeger in onzen tijd. Aan Mevr. W. S. Daar is geen tegenstrij digheid in! Hier blijkt nu juist het Arkoer- de van de dingen te willen uitpluizen en alle gevallen afzonderlijk te willen nemon. Ge moet het geheel vasthouden, alles in het verband laten. Omdat Jezus niet a 11 ij d zweeg, is dus niet het absolute zwijgen bij alle onrecht daarmee gepredikt, omdat Hij niet al tijd sprak, is ook niet alle verweer hier uit te verdedigen. - Het komt juist wel overeen met wat ik schreef, juist Hij zag de menschen aan en deed daarnaar. Kaj a fas krijgt wel een rechtstreeksch ant woord, hij was een man die tenminste een karakter had al was hij verblind het was een van zijn standpunt rechtmatig zeöbesef dat hem deed vragen: ik be zweer u...... -Pilatus.had- tenminste een hart, een ge voel, -al was dit overdreven en werd tot lafheid, hij krijgt toch nog een antwoord, een ve'rklaring die JézuS den hangen stad houder als uit medelijden geeft, van Zijn Koninkrijk. Maar Harodus alleen is het, dien Hij geen enkel antwoord geeft Herodus was een niemand, een onmensch, geen hart, geen karakter, geen geweten, hém was het alles een spel, tijdverdrijf, ook al was er een menschenleven mee gemoeid, daar voelt hij niet eens wat van. Herodus krijgt zelfs nog geen waarsohuwing, de anderen wel. zelfs Judas kreeg dde nog. Judas deed slecht, maar hij had een geweten. Herodus niet. althans niet méér. Waar u verder dan ook vraagt <A het toch niet eigenlijk „met eerbied gezegd is wat wij „schelden" zouden noemen als Jezus van Herodus zegt: „dien vosantwoord ik, neen, dat was geen schelden, maar het was een eenvoudige, ware kwalificatie. Herodus was een vos naar zijn aard, in alle opzichten. Het was prachtig mensch- kundig uitgedrukt Maar daarmee mag u niet het schelden van sommige Christenen mee verdedigen, want wij menschen zijn geen harten- kenners. Jezus wat dat wel. Aan Mw. H. B. Neen, ik heb geen ander bïjbehoorend patroon in dat genre beschik baar, het was ook zoo heel groot, dat we maar zelden zooiets plaatsten. Maar er zijn in de Beyersserie ook de goedkoope wel- boeken met kruissteekpatroon versche nen, waar ook groote in staan Als u ineens zoo 'n boekje koopt is u goedkooper uit en wellicht ook leent men er u een in de win kel .waar u het materiaal koopt, dat gebeurt tegenwoordig vaak. Aan „Jaantje". Met de rectificatie en bij vulling die een week later in ons blad kwam zal je hoop ik, wel genoeg geholpen zijn, dui delijker afdrukken kunnen we dat patroon niet en ik schreef er immers ook bij, dat het maar ging om de i de e, maak het dan met een van de vroegere patronen. Ook voor vierkante kleedjes vind je stellig iets in vroegere nummers. Mw. T. Hartelijk dank, is al in orde nu. Aan Mw K. Ik begrijp nu, dat ik het niet kon vinden, ik had dat nr. niet meer en het was ook een later dan we dachten. Ik heb er nu naar de adm. om geschreven en zal het nu wel hebben. Een lezeres schrijft erbij dat het stoppen ook heel goed gaat op oogjes- goed, ik had het nooit anders gezien dan op wafel. Dank voor uw zending. Aan Mw. SV. Het gaat lastig zoo 'n be paald japonpatroon nu te geven. Als we daar aan willen voldoen dan moeten we een ge regelde patronenrubriekje hierbij opnemen, en het wordt zoo zelden gevraagd. Ziet u een model (gedrukt of in etalage, kijk vooral onze groote adv. pag. geregeld na) dan kunt u daarnaar docr een modiste heel goed -ee- „moederjapon" laten maken. Aan Mw. de W. Na uw tweede brief be greep ik er meer van, maar u is dan met ons antwoord toch wel geholpen geweest. Ja, zegt u dat wel, dat het moeilijk is om van Je schrijven te worden begrepen. Vooral door vreemden die je karakter in werkelijkheid niet kennen. Mij laat dat gelukkig altijd koud. Het gaat er maar om of de menschen wat aan het geschrijf hebben, dan mogen ze wat mij betreft gerust allemaal een hekel krijgen aan fie schrijfster zelf. M/iar na lur- lijk vind ik het andersom veel aardiger, ik doet of laat daar echter nooit iets om. Ja, u hebt al heel veel ondervonden, maar 't Is zooals u zegt: dan nog blijft men alles uit het eigen hoekje zien. We zullen er daarom maar niet verder over redeneeren. Ik vraag me dan in sommige buien wel eens af, waar- toe dient het eigelijk allemaal om zoo je dagen vol te zitten schrijven, w i e heeft daar nu eigenlijk wat aan, maar dan troost ik mezelf (u ziet: t roo st heb ik a 11 ij d) naar met de gedachte: zoolang ze dit zitten te lezen doen ze alvast geen grooter kwaad. Van harte beterschap. Aan dhr L. Toen ik begon te lezen: zoo terloops houd ik altijd het vrouwenblad bij; ooral het hoofdartikel, maar ook de corresp. toen dacht ik: die is dan wel anders dan de andere lezeressen, maar toen u verder ging: m'n vrouw vraagt bok altijd... toen vond ik het heel best Van een lezer mogen we zeker niet meer verlangen. Dank voor uw wenken over eieren inmaken. Die neem ik denkelijk nog hier op onder het kopje: Van onze lezers. Kwalijk nemen? We zijn veel te blij als de huisvaders meehelpen, hoewel... u hebt gelijk: de vrouwen weten geen raad meer met haar tijd... o, zei u „leege" dan... Aan Mw (of dhr?) V te B. Hartelijk dank voor uw inlichtingen met teekeningen, te meer omdat u door een lezeres is teleurge steld. Ja, wat zal ik daarvan zeggen, ik kan niet verantwoorden wat lezeressen doen. Maar wanneer de zendingen door onze han den gaan, is er lichter eenig verhaal op. Ten eerste durft men dan al niet zoo licht te knoeien en ik zou zeker zoo 'n lezeres heb ben gewaarschuwd, dat ik haar „met naam al" hier zou noemen, wanneer zij ten minste niet de patronen betaalde die zij ver nielde... maar n u weet ik het niet! U zond misschien wel in wat erg goed vertrouwen en u schreef mij ook heelemaal niet duidelijk. Als u schrijft, dat u die groote patronen in voorraad-uihuur hebt en meer niet, dan veronderstel ik dat u daar verkleinde af drukken van hebt om uit te laten zoeken, dat zou ik zakelijk vinden en zeker zelf doen in zoo 'n geval, liever dan Jan en alleman maar dadelijk origineel en te sturen, en liet kan wezenlijk niet zooveel meer kosten want zoo 'n drukwerkje verzendt u veel goed kooper en kan ook komen, waar men nog niet weet of vraagt. Maar dat moet u weten, het is een feit dat sommige „dames" er een gewoonte van maken (ik voor mij heb dat a 11 ij d een zeer gemeen soort diefstal ge vonden, juist omdat men de menschen 1 e i t met de hoop iets te zullen ver- koopen) patronen (ook modellen) op zicht te vragen met het plan, ze allemaal eve: te knippen en dan terug te geven met ,geen keus b ij". Maar u woont op een dorp en zal zooveel geraffineerdheid wel licht niet ondervonden hebben. Aain mijn schrijven kan het in elk geval niet geweten worden, ik heb van u vloeikartoos ontvan gen waarop stond „vraagt zichtzending" en heb dat bericht hier opgenomen, dat is al veel. Eerst heb ik niet eens het adres ge noemd omdat dat eigenlijk reclame is, maar toen er steeds weer naar gevraagd werd en eenmaal door drie in één week, heb ik uw adres opgegeven hier, daardoor was het zooveel later. Uu handleiding en prijslijst zond ik deze week terug. U sdhrijft er niet bij of u het terug wilt hebben. Deze uiteenzetting zal misschien voorbehoedend werken en lezeres sen er een beetje van terughouden in 't ver volg zoo misbruik te maken van het ver- trouwen van anderen. Men moet wel eens „brammen". Aan Mw. K. Dank voor de inlichting, het nr. is reeds verzonden, denk ik. Nu hoe rieten meubelen schoonmaakt? gewoon riet met enkel water of als het erg vuil is, met zeepsop, en dan zoo nood-ig daarna weer vernissen met blanke spiritusvernis. Voor pitriet is het beter, zout water te ge- nGojJ<flvvail) De Kllcbenbook brandt op eigen ga». Een eenvoudig apparaat vormt benzine om tot ga». De Kitchenkook is dys overal te plaatsen. Kookt sneller, bakt beter en verbruikt minder dan eenig ander kook- toestel. Geen roet. geen walm, geen rook. Vraagt prospectus met attestenboek van tevreden gebruikers en adressen weder- MEYER Co. - Engros - AMERSFOORT oruiken of, als dit niet voldoende blijkt, water waar wat borax in opgelost is. In oeide gevallen goed naspoelen met watei. AanMw. S. Dat ik het artikel Diens t- Dodenkwestie niet heb voortgeze», kwam, omdat me daarbij al weer dadelijk bleek, hoe men over die dingen niet schrij ven kan zonder aan alle kanten gevoelig heden te raken. Zelfs huisv aders loopen er warm over. Had het nu veel zin, dan zou den we daar niet voor uit den weg gaan (en eerst bedoelde ik dan ook maar even uitstel, om na het behandelen van andere vragen er nog op terug te komen), maar in- tusschen ging de toestand zoo snel zich wijzigen, want een paar weken later las ik, hoe volgens statistieken de dienstbodennood niet alleen geheel opgeheven is door de malaise, maar er zelfs nog een groot sur plus staat ingeschreven vooral ook nog Duitsche meisjes al zal natuurlijk wel altijd eenige moeilijkheden blijven bestaan om voor groote gezinnen geschikte te krij gen. Maar daar was in ons artikel geen sprake van geweest Zooals de toestand nu is lijkt het me geen zin te hebben om te pleiten voor een zekerder bestaan voor dienstboden, ze moeten aannemen wat ze krijgen nu. Is voor de Jeugd een Premieboekje Om aan de vele aanvragen te voldoen, hebben we besloten om het Kinderverhaal van den Leeuw en den Aap, dat in ons blad verscheen onder den titel DOOR G. TH. ROTMAN en zooveel opgang maakte, in boekvorm uit te geven. Wanneer men bovenstaand premieboekje bestelt, zal men de jengd hiermee een groot genoegen doen. Het kan afgehaald worden aan ons Bureau, zoo mede worden toegezonden na ontvangst van 50 cent per ex. in postzegels of storting op ons gironummer. Men gelieve op de enveloppe te vermelden: ,,Sambo". Spoed gewenscht. Ook de Agenten en Bezorgers nemen bestellingen aan. Ondergeteekende verzoekt toezending van exemplaar (en) Premieboekje „SAMBO EN JOCKO", waarvan bedrag bygaat: in postzegels per giro is verzonden NAAM: WOONPLAATS:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 3