Ned. Herv. Predikantenvereeniging WOENSDAG 6 APRIL 1932 EERSTE BLAD PAG. 3 Kerknieuws. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Lathum, J. M. Snethlage te Appelscha. Aangenomen: Naar Zevenhuizen (Gr.) J. C. Loor te Lettelbert. Bedankt: Voor Poortvliet, A. Dekker te Nieuwe-Tonge. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. Cand. It. B o s c h 1 o o, van Almen, werd Zondag j.l. bevestigd als predikant der Ned. Herv. Gemeente te Eikerzee door Ds. T. J. Jansen Schoonhoven, van Oegstgeest, met 1 Petr. 4 10 en 11. Aan de handoplegging namen deel Ds. G. P. A. Ruysch van Dugteren, van Zonnemaire, en Ds. W. J. J. Bakker, van Meliskerke. Ds. Bosch!oo deed des Zondags intrede met 1 Cor. 1 23. Aan het einde van den dienst werd hij toegesproken door Ds. A. E. van Griethuijsen, van Noordgouwe, nar de Classis Zierikzee; door den heer J. W. Meenink, namens de Studentenclub te Utrecht; en door Ds. Ruysch van Dugteren namens Kerkeraad en Gemeente. Ook was Ds. A. Kcntie, van Haamstede, aanwezig. Ds. E. V. J. Japchen, die wegens ver trek naar Waarder Zondag j.l. voor de Ned. Herv. Gemeente te Maartensdijk (U.) afscheid -preekte met 2 Cor. 12 5, werd na de predi katie en de door hem gehouden toespraken, zelf toegesproken door Ds. H. Bax Hzn., van Groenekan-Blauwkapel, consulent, waarna Ps. 121 4 werd toegezongen. Prop. W. F. ten Rouwelaar, ber. predikant bij de Hersteld Evang.-Luthersche Gemeente te Zwolle, hoopt hier Zondagavond 10 April as. zijn intrede te doen, na des mor gens bevestigd te zijn door Ds. A. Klinkenberg J.Azn., van Amsterdam. JUBILEA. Ds. A. van der Koog, predikant der Ned. Hervormde Gemeente te Maarssen (U.), hoopt Donderdag' 28 April a.s. te herdenken, dat hy 25 jaren in het ambt staat. In 1907 aanvaardde hij den dienst te Wijngaarden, in 1909 vertrok hij naar Ouddorp (Z.-H.), in 1918 naar Zuilichem, in 1920 naar Kampen en sinds 28 Sept. 1930 dient hij zijn tegenwoordige Gemeente. We meenen, dat Ds. van der ICooij deel van het Hoofdbestuur der Staatkundig- Gereformeerde Partij (politieke groep Ds. Kersten) uitmaakt. Ds. A. BURGER. Het Prov. Kerkbestuur van Drenthe heeft aan Ds. A. Burger, predikant te Zweelo, met ingang van 1 Mei 1932 eervol ontslag ver leend uit zijn bediening, wegens zijn benoe ming tot hoofd van het buitenhuis „de Vonk" te Noordwijkerhout en hem de bevoegdheid van emeritus-predikant toegekend. BEGRAFENIS Ds. JOH. A. VERHOOG Onder zeer groote belangstelling had Maan dag j.l. de begrafenis plaats van Ds. Joh. A. Verhoog, in leven predikant der Ned. Her vormde Gemeente te Kerkrade. Om half elf was er een rouwdienst in de Kerk te Chèvre- mont. Het stoffelijk overschot stond onder een schat van bloemen opgebaard naast den kansel onde r het Kruis. Ds. G- M#l, van Heerlen, leidde den dienst met een woord van Joh- -11 40. v De meeste predikanten uit Zuid-Limburg waren aanwezig, de directies van de Staats- en Particuliere mijnen waren vertegenwoor digd, tevens talryke kerkelyke colleges en vereenigingen. 1.2 Na den dienst volgden alle aanwezigen den ontslapene naar het kerkhof te Bleyerheide, waar Ds. F. Postma nog een kort woord sprak, waarna een broer van den overledene dankte voor de vele belangstelling. Fort )E( KERKELIJKE VERGADERINGEN. De e.v. Part. Synode der Geref. Kerken van Zuid-Holland (noordelijk gedeelte) is bepaald op Dinsdag 21 Juni a.s. te Den Haag. PREEKEN IN HET FRIESCH. Te Oostrum zou in de Ned. Herv. Ge- meente by de vervulling van een vacature beurt geen preëk in de Friesche taal gehouden mogen worden, zulks volgens aanschrijving van het Prov- Kerkbestuur van Friesland. Volgens mededeeling aan de „N.R.Ct." zou genoemd bericht op fantasie berusten. GODSDIENSTONDERWIJS. Na examinatie zyn toegelaten als gods dienstonderwijzer in de Ned Hervormde Kerk de heer F. van Rossum te Scherpenzeel (G.) i mej. N. van Rossum te Hoenderloo. INRICHTINGEN TE DOETINCHEM In een gecombineerde vergadering van de Vereeniging tot Bevordering van Inwendige Zending en van de Vereeniging tot Voorloopige Opleiding van Predikanten is in de vacature, ontstaan door het ontslag van Ds. J. Groene- yeg, als directeur van de Chr. Phil. Inrichtin gen te Doetinchem benoemd Ds- H. V i s- er, adjunct-directeur der Inrichtingen. Tegelijkertijd is Ds. Visser beroepen als pre dikant der Ned. Herv. Zendingsgemeente al daar. Ds. Visser heeft nog geen beslissing ge- bomen. KERKGEBOUWEN Te Wieringermeerpolderzal H. K. H. Prinses Juliana Woensdag 25 Mei a.s. een bezoek brengen en een gedenksteen plaat sen voor het kerkgebouw en het wykgebouw der Ned. Hervormde Kerk. KERKORGELS. Te Assen zal het nieuwe orgel in de Geref Zuidersingelkerk (met de plaatsing waarvan de bouwers, de firma Valckx v. Kouteren Co. uit Rotterdam, reeds enkele weken doende zijn) op Donderdag 7 April a.s. in gebruik worden genomen. De bespeling van het orgel by deze gelegen heid zal geschieden deor den heer Ferd. Tim mermans, organist en stadsbeiaardier te Rotterdam. Het orgel, dat gebouwd is volgens het pneu matische kegelladesysteem, heeft 35 registers, waaronder 26 sprekende stemmen, verdeeld over twee manualen en een vrij pedaal. Voorts 8 koppelingen, 6 vaste combinaties, een vrye combinatie over alle registers, een trede voor Gener. Crescendo en een trede voor Zwei- werk (Man. II), tongen register uitschakelaar eti een Automatisch Piano Pedaal met zelf standige registers. Het geheel is een grootsch bouwwerk, dat duidelijk toont, dat de firma Valckx v. Kou teren Co. het allerbeste zoowel in materia len, als ook constructie en intonatie, niet te goed vindt. De avond van de ingebruikneming belooft zeer goed te worden. EVANGELISCHE MAATSCHAPPIJ Te Alkmaar wordt a-s. Vrijdag de 79ste 30no Jaarvergadering der Evangelische Maatschappij gehouden, onder leiding van Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze, van Alkmaar. Aan den voor avond heeft een „wydingsdienst" in de Groote Kerk plaats, waarin twee moderne predikan ten en ?en rechtzinnig predikant het woord zullen voeren. Voorts is er muzikale medewer- ..sal*"8' De jaarlijksche vergadering te Utrecht DRIE BELANGRIJKE REFERATEN Discussie op het referaat van Prof. Aaiders VERGADERING VAN GISTERMORGEN. Op de jaarlijksche vergadering van de Ned. Herv. Predikanten Vereen, te Utrecht heeft Prof. Dr W. J. A a 1 d e r s, van Gro ningen, gerefereerd over: De Incarnatie. Spr. verdeelde zijn inleiding in een vijftal punten: 1. De naam Incarnatie. Het gaat niet om eindelooze incarnaties of om re-incarnatie, maar om d e incarnatie, enkelvoudig en met het bepalend lidwoord, m.a.w. om de christelijke, die ta. van elke andere critisch en normatief is. Zoo is het ook, als wij b.v. spreken van God, geloof, liefde. De zin en de geschiedenis van het woord Incarnatie wordt ontwikkeld. Het is van bijbelsche herkomst Het beteekent, dat Gods Zoon de mensohelijke bestaanswijze aanneemt, waar bij het woord vlcesch den mensch in zijn zwakheid en afhankelijkheid aanduidt 2 Deze Incarnatie is een daad geen ge val; een geschiedenis. Het is de bewogen God die verlossend ingrijpt in zijn schep ping. De Incarnatie is dus een liefdedaad, een offer. Zij veronderstelt de schepping, die zij uit haar verworden toestand opheft Dit gesohiedt door de vleeschwording van Gods Zoon. Er bestaat dus een ongebroken continuïteit tusschen den vorst en zijn in cognito, zooals men de armelijke verschij ning van Jezus kan noemen. Trouwens, elke openbaring van God is een soort vernede ring en ontlediging, omdat de mensch, spe ciaal de zondige mensch, zoo ontzaglijk ver van Hem afstaat Incarnatie is niet theo- phanie: Gods inschijning; ook niet inspi ratie: Gods bezieling. Jezus is niet een mensch op zijn best, ook niet een hero of halfgod, maar Gods Zoon ln menschelijken bestaansvorm. Dit blijkt uit het Nieuwe Testament, zoo wei uit de synoptici als uit Johannes. Ook uit de houding der apostelen en de oude kerk. die Jezus hebben aangebeden d.w.z. het goddelijke in Hem als primair erkend. De christelijke theologie is eigenlijk chris tologie en als zoodanig dood-eenvoudig. Men heeft eerst de godheid van Christus uitgedrukt (Nicea). daarna de menschheid Constantinopel)tenslotte de eenheid van beide (Chalcedon). Dit is gegaan naar aan leiding van aanvallen van buiten en op grond van innerlijke drijfkracht In de oude kerk is op klassieke wijze de strijd uitgevochten. Men heeft meer negatief dan positief zijn geloof uitgedrukt, omdat woor den altijd onvoldoende zijn om den geloofs inhoud weer te geven. God deelt niet slechts iets van zich, maar zich zeiven mede en dit in de persoon van Hem, die de godde lijke en do menschelijke natuur d.i. dat gene, wat God tot God en mensch tot mensch maakt in zich verbindt Harnach heeft in dit opzicht de kerk en haar taal misverstaan als hij haar christologie ma gisch of physisoh noemt De Hervorming heeft de Incarnatie als centraal vastgehouden. Het verschil liep over den omvang van de toepassing ervan. Eerst later }s in de Protestantsche kerken de Incarnatie aangetast doordat men óf den mensch als wezens-verwant met God, in staat achtte door zuiver denken en goed handelen zich met God te vereenigen (Christus wordt dan de volmaakte mensch); óf God en mensch vereenzelvigde, zoodat Christus wordt een idee of begrip. Een en ander wordt toegelicht met de moderne theologie, o.a. Bruining verwerpt alle chris tologie; hij ig de rechtzinnige pleitbezorger van het rationalistische, modernisme. Roes- singh tracht de trekken der christologie, zij het al ideëel vast te houden; hij is de onrechtzinnige pleitbezorger van het irra- tionalisfcische modernisme. Men kan bij hen. die de Incarnatie vast houden, onderscheiden tusschen de geredu ceerde en de volle erkenning der Incarnatie De eerete acht Christus ontdaan van het goddelijke (de z.g. Kenosis); óf zij neemt een geleidelijke Incarnatie aan; óf zij spreekt van een god-menschelijke persoon of natuur. Dit gaat niet God en mensch, zijn incommensurahel. De tweede handhaaft de Incarnatie in haar hoven-redelijke ge loofswaarde. Zoo Heim en Brunner, die echter niet zonder critiek mogen worden gebruikt Men vergete niet dat de theologie haar eigen onderstellingen heeft en taal spreekt. Spinoza bestrijdt de Incarnatie op mathematische. Strauss op idealistische gronden. Maar dit bewijst alleen, dat gods dienst geen mathesis of ideali&me is. 3. De geest der Incarnatie is deze, dat zij beteekent iets incidenteels: een ingrij pen van God ter verlossing. Men kan haar ook als medisch, operatief beschouwen. Zij denkt uit de solidariteit van God met ons. In zooverre rijst in de Incarnatie de juri dische opvatting van Christus: zijn kruis, en de ethische: zijn loven. Alleen ln dezen geest kan men de Incarnatie recht doen. 4. Het doel der Incarnatie is dan ook het herstel en de verheerlijking van wat ziek is en ontluisterd. Dit geldt in de eerste plaats direct, den mensch in den mensch. zijn betrekking tot God, zijn toestand van zonde en sohuld, die moet worden veran derd, dus streng religieus-zedelijk. In de tweede plaats geldt 't, indirect, den mensch in zijn geheel, ook in zijn verband met de menschheid en de wereld, dus cosmisch- metaphysisch. Dit ligt in de gedachte der re capitulatie. 't weer-onder-een-hoofd bren gen van de schepping, die door Paulus en Irenaeus wordt ontwikkeld. Men moet op het verband en de volgorde van een en ander letten. De kerk heeft dit dik wijls verzuimd, speciaal de Oostersche en de Roomsch-Katholieke. Men verzakelijkte den geloofsinhoud, in zooverre men de Incarnatie liet doorwerken, als van zelf. in allerlei afgeleide personen en grootheden. Maria en de heiligen, de kerk en de sacra menten. Daartegen nu heeft de Hervorming niet zoozeer op de herhaling en voortzetting als op de toepassing der Incarnatie den nadruk gelegd, als plaats vindend door het Woord en den Geest en alleen geldend voor het geloof. Maar onder dat voorbehoud moet dan ook de Incarnatie zoo wdjd mogelijk worden opgevat in haar zin en doel en niet worden vergeestelijkt In den zin van tot voorstelling of figuur verijld. 5. Ter toelichting worde in de eerste plaats op een misverstand gewezen. Woor den kunnen nooit den geestelijken Inhoud zonder rest uitdrukken. Wat wij zeggen en bedoelen b.v. met natuur en wezen, persoon en eigenschappen. Is altijd gebrekkig. Maar dit bezwaar geldt van elk woord, ook van woorden als zedelijk en dynamisch, die men zoo graag ter vervanging van de oude ge bruikt en die toch een beperkte beteekenis hebben. Erger dan misverstand is misstand, dus, dat de onderstellingen der Incarnatie ont- illusoir gemaakt Zij onderstelt de wezen lijke onderscheiding van God en mensch, de breuk tusschen beiden door de zonde. Dit is iets geheel anders dan een zaak van formules. De Jezus, die nog niet belast was met de terminologie der kerkelijke chris tologie, is toch verworpen en gekruisigd. Hij is en blijft een ergernis en een dwaas heid voor den „natuurlijken" mensch Het is van groot belang, dat wij de Incar natie gestand doen. Zij is het katholieke dogma bij uitnemendheid. Elke inzinkipg verslapt of verloochent haar; elke réveil herstelt haar in eere. De werkelijkheid van Christus en Zijn werk moet voorop staan. Wat velen thans in de R.-K. kerk en in allerlei onkerkelijke vormen trekt, is dit. Daartegenover staat een Christus enkel van de letter, de geschiedenis, de idee hopeloos zwak. Alleen de realiteit der Incarnatie, zij het al als voor het geloof alleen bestaande, geeft houvast. Zij is een incognito, maar dit betreft de verschijnings-wijze. niet dp verschijning zelve. Hier geldt wat. Johannes zegt: .het woord is vleesch geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben zijne heerlijkheid aanschouwd" De discussie Ds. T a I m a, van Veen. had gaarne ge zien, dat spr. meer uit den Bijbel had ge citeerd, daar Incarnatie het best begrepen kan worden uit den arbeid van den Chris tus. Hij zou ook gaarne in dit verband Kohlbrugge hebben hooren noemen. Prof. dr. A. H de Ha rtog, van Amster dam betreurde, dat spr. zijn arbeid niet had genoemd. Het geloovig aanvaarden van het mysterie is niet toereikend voor hen. die metafysisch zijn aangelegd. De Incar natie ig niet slechts incidenteel, doch alge- heele vereeniging van dé gevallen Schep ping. Creatie is verenkelen, onze nood zit tevens in onze eindigheid. Spr. wenscht een definitie van het begrip „persoon". Dr. P. J. Kromsïgt, van Amsterdam, noemt ook Kohlbrugge; in den weg des ge- loofs wordt het mysterie aanvaard, evenals dit bij Maria geschiedde. Dr. de V r ij e r. van Amsterdam, vraagt of men op de catechisatie de leerlingen moet overbengen in het oud-Grieksche den ken. of dat men dit Grieksche denken moei transponeeren in 't denkapparaat van nu. Dr. Stoel, van Veenwoudcn, verheugt zich dat ook Roessingh is genoemd. Antwoord Prof. Aalders Prof. Aalders zeide weinig uit de Heilige Schrift te hebben geciteerd, wijl toch reeds alle dogmatiek daarin wortelt. Spr. acht Prof. de Hertog meer theosoof dan theoloog. De theoloog ontwaart een denkgrens, die de theosoof tracht te overschrijden. Persoon rust in het wezen. Zelfstandigheid is niet anders dan persoon, beide zijn vertalingen van persona of hypostasis. Naar spris mee ning heeft Kohlbrugge te sterk geaccen tueerd. dat eindigheid en zondigheid iden tiek zijn. Referent wilde niet te ver afdalen in prac- tische dingen als Dr. de Vrijer wilde. Het zij voor de catechisatie voldoende, dat mpn het mysterie aanduidt. Het z.g. oud-Griek sche denken was toch in dezen: Ch r i s t e- 1 ij k denken. De bladzijde uit Brunner's „Der Mittler" over de parthenogenesis acht referent een der zwakste van het boek. In de pauze werd. de stemming gehouden tot lid van 't Modéramen. Gekozen werden Prof. Aalders (Groningen) en Ds. Ramsteeg (Gorssel). De Middagvergadering Tn de middagvergadering heeft vervolgens Dr. J. N. Bakhuizen van den Brink u-it Rotterdam gesproken over „Onze Kerk en het moderne féven". Hiervan gaven we reeds verslag in ons an gisteren. VERGADERING VAN GISTERAVOND In de samenkomst van gisteravond sprak Prof. Dr. P. J. v a n R h ij n, van Groningen, over het onderwerp „De bouw van het heelal". De hemellichamen, die de structuur van het heelal hoofdzakelijk bepalen, kunnen in drie afdeelingen worden geclassificeerd, nl.: de sterren, de bolvormige sterrenhoopen en de regelmatige nevels. Een ster is een lichaam van denzelfden aard als de zon: een gasmassa van zeer hooge temperatuur, die enorme hoeveelheden warmte en licht uitstraalt. De deeltjes, waaruit de sterren bestaan en het stralingsproces worden na der beschreven. Een bolvormige sterrenhoop is een conglomeraat van sterren symme trisch gerangschikt, binnen een bolvorming oppervlak. Een regelmatige nevel bestaat gedeeltelijk uit gasmassa gedeeltelijk uit sterren. De bouw van het stelsel der vast sterren kan worden gevonden, indien men van elke ster kent zoowel de richting, waar in deze van uit de aarde gezien wordt, als breken. Als men God en mensch of wereM laat ineenvloeien, of de verlossing als ont wikkeling opvat, heeft men de Incarnatie haar afstand tot de aarde. Immers met be hulp van deze gegevens kan men elke ster in de ruimte localiseeren en dan de struc tuur van het stelsel bepalen. Verschillende methoden van afstandsmeting worden be sproken. Kapteyn vindt in eerste benadering voor de vorm van het sterrenstelsel een afge platte ellipsoïde met een maximale middel lijn van 50.000 lichtjaren; de zon staat dicht bij het middelpunt van het stelsel. Shap- ley heeft de bolvormige sterrenhoopen on derzocht en hij komt tot de conclusie, dat het stelsel bolhoopen een middellijn heeft van 200.000 lichtjaren en dat de zon in dit stelsel zeer excentrisch gelegen ls. Shapley meent, dat het stelsel der indivi- dueele sterren in hoofdzaak dezelfde struc tuur heeft als het stelsel der bolhoopen. La tere zoekingen omtrent de rotatie van de sterren evenwijdig aan het Melkwegvlak hebben dit vermoeden bevestigd. De lndi- vidueele sterren en de bolhoopen vormen dus samen het z.g.n. Melkwegstelsel met :n middellijn van 200.000 lichtjaren. De meester regelmatige nevels vertoonen de spiraalvorm. Enkele photografieën dezer nevels worden geprojecteerd. De centrale deelen bestaan uit gas massa, de meer naar buiten gelegen dee- kele dézer hemellichamen heeft men den af stand kunnen bepalen. Het is mogelijk, dat het Melkwegstelsel uit één of meer spiraal nevels is opgebouwd. Het totaal aantal be kende spiraalnevels bedraagt enkele milli- oenen; van de structuur van het stelsel der nevels is weinig bekend. Ten slotte wordt nog een oogenbllk stel- gestaan bij de vraag, naar de oneindigheid van het heelal en de spherische vorm van de ruimte. Discussie. De discussie over dit referaat was niet zoo geanimeerd als dit bij een theologisch ondor- werp het geval is. Enkele aanwezigen vroe gen naar werken die deze tak van weten schap populariseeren. De voorzitter dankte daarna de referent voor zijn heldere uiteenzetting, waarna de vergadering tot hedenmorgen werd ver- VERGADERING VAN HEDENMORGEN In de laatste vergadering, die hedenmor gen gehouden werd, refereerde Dr. O o r t h u y s, van Amsterdam, over onderwerp Kohlbrugge heeft niet anders gedaan dar. der Gemeente voor oogen stellen en inpren ten de veronachtzaamde en verdrongen leer van Paulus, dat onze oude mensch met Christus gekruisigd en gedood is, en de nieuwe mensch in en met Hem opgestaan, en dat wij in den Doop met Christus ge kruisigd en begraven maar ook weder op gestaan zijn. Paulus predikt dit met alle duidelijkheid in Rom. 6, Koloss. 31—44 en Efeze 5 20 —24. Deze laatste pericoop vertaalt Kohl- briigge, in overeenstemming met Koloss. 3, en recht doende aan den Aoristus-vorm: „ge lijk het waarheid in Jezus is, dat gij afge legd hebt den ouden mensch, en vernieuwd wordt in den Geest uws gemoeds en dat gij den nieuwen mensch aangedaan hebt, die naar God geschapen is in ware gerech tigheid en heiligheid". ,.In Christus", nooit echter buiten Chris tus. is het voor het geloof waarachtig, dat onze oude mensch dood is en de nieuwe leeft Wat is echter „de oude mensch"; en „de nieuwe mensch"? Op grond van Paulus' te genstellingen tusschen „oud" en „nieuw" in 2 Korinthe 517, 1 Korinthe 15 en Ro meinen 5 (vergelijk 1 Korinthe 5:7 en 2 Korinthe 3 6 en 14) komt Kohlbrijgge in twee preeken over Rom. 6:6 tot de con clusie. dat Paulus onder den mensch „Adam" verstaat en „wat hij bedreven heeft" en onder den nieuwen mensch „Chris tus" en „wat Hij heeft teweeg gebracht". „Onze oude mensch", dat zijn wij-zelf, zoo als wij zijn in en met Adam, gelijk hij: „dood", „van God af", „vleesch". levende in de zonde, hetzij allerlei grove of fijne wets-overtreding, hetzij allerlei farizeesche, eigengerechtige, wettige vroomheid. Christus echter en Zijn volbracht werk, is de nieuwe mensch. Christus heeft, vleesch-wordende. heel ons vloesch-zijn, heel onzen toestand van God- af. heel den ouden mensch voor Zijn reke ning genomen, staande „in de persoon des zondaars" (oude Reformatorische uitdruk king) voor God. En in die „gelijkheid des zondigen vlee- sches", heeft Christus het gericht Gods over heel onzen ouden mensch aanvaard en ge dragen tot in dood en hel. In Christus' kruis dood. in Zijn nederdaling ter helle, is het heilig vonnis Gods, naar de Wet, over den ouden mensch en al zijn doen. voltrokken. „Onze oude mensch is met Christus ge kruist" (Rom. 66). Dat houdt dan tevens in; de dooding van het lichaam der zonde met al zijn leden. Paulus bedoelt daarmede niet ons aardsche lichaam met handen- voeten en oogen. Te gen deze heictensch-Roomsche-dualistische opvatting komt Kohlbrugge telkens krachtig op. In het lichamelijke ligt niet het zon dige; en wee den mensch die het van God gegeven lichaam mishandelt om de zonde uit te drijven. UjI het hart des menschen komt alle zonden voort, al wordt ze ook door de leden des lichaams ten uitvoer ge legd Het lichaam der zonde (met zijn le den). is heel ons zondig bestaan, met het hart als zetel, en de leden ervan zijn de verschillende zonden, zooals Paulus met zooveel woorden zegt in Koloss. 3: „Doodt dan uwe leden, dia op de aarde zijn, nl.: hoererij etc., etc." Welnu, Paulus leert ln Rom 66: „dat onze oude mensch met Christus gekruist is- opdat het lichaam der zonde te niet gedaan zij (Aoristus), opdat wij niet meer de zon de dienen." De kruisiging van den ouden mensch in Christus houdt dus in „het te niet-goclaan-zijn van het lichaam der zonde". Vraagt men. hoe dit gestorven-zijn van Christu* kan gelden voor ons, dan verwijst Kohlbrugge met Paulus naar den Doop. Volgens Rom. 68 v.v. en Koloss. 2:11 en 12 behoort de Gemeente van Christus toch te wéten, dat wij door den Doop met Chris tus gestorven en begraven, maar ook met Hem opgewekt zijn tot een nieuw leven. Christus heeft door Zijn dood en opstan ding „een nieuwe schepping" daargesteld, waarin de oude mensch dood en begraven is, en de nieuwe Gode leeft En door den Doop heeft de Heere God ons openlijk in die nieuwe schepping ingezet en ingelijfd, opdat wij alzoo leven zouden De Doopersche leer wil het andersom, nl. dat wij eerst beginnen te leven, om daarna te worden ingezet in Gods Kerk. Gods Evan gelie is echter, dat Hij ons. zoo dood en verloren als wij zijn, uit louter genade, in Christus Inzet, opdat wij daardoor leven zouden. Wie Gods Woord en Gods Doop gelooft, die Is in Christus der zonde dood en Gode levende. „Alzoo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus". (Rom. 611). Kohlbrugge weet het ook wel, met Pau lus, dat ln het zichtbare en tastbare van ons leven daarmede alles schijnt te strij den. Paulus spreekt er in Rom. 7 openhar tig genoeg over. hoe de zonde in en aan hem woedt en tiert, zoodat hij uitroept: „Ik ellendig mensch, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods". (Rom. 7 24). Maar hij weet slechts één uitkomst: „Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door Christus Jezus onzen Heere!" (v. 25). M.a.w.: Houdt U aan Christus, tegen alle geweld der zonde en tegen allen dood des vleesches in; geloof, geloof wederom, en ge loof ten einde toe, dat in Christus uw oude mensch dood is. omdat God het zegt. Dat is de overwinning, dat ls de Christelijke vol maaktheid. Dat is „wandelen naar den Geest". Alle pogingen om van uit onze wederge boren natuur, met hulp der Wet, het vleesch te dooden, behooren tot het „wandelen naar het vleesch"; ze loopen altoos weer op meer der zonde uit; en op een gerechtigheid, waarmede Gods geestelijke Wet toch niet tevreden is. Alleen met het volmaakte geloof, met de volkomen gerechtigheid en gehoorzaamheid dadelijk en lijdelijk, van Christus den Twee den Adam. is Gods heilige Wet, is God-Zelf tevreden. Wees gij er ook tevreden mede. Geloof alleenlijk, dat uw oude mensch met Chris tus gestorven is, en dat gij met Hem ziit opgewekt, ja gezet in den hemel (Et. 2 6). Op de vraag of dit nu alleen bestaat „in toerekening" of ook „in het doen", in dn nuchtere realiteit van het gewone dagelijk- sche leven, antwoordt Kohlbrugge, alweei met Paulu9. zoo beslist mogelijk: ook In het doenl Een mensch moge het zelf, vanwege de geestelijkheid der Wet. ternauwernood zien (dan nu en dan In hoogen nood, onder al lerlei aanklachten der wereld), God ziet het wel, dat degenen, „die van Christus zijn. het vleesch hohbon gekruisigd met ziine hegeerlijkheid", dat de liefde Gods en des naasten- inzonderheid de liefde tof de broe ders er is. „De vrucht des Geestes" is er! Want Christus is geen begrip, maar de levende Heere, Wiens zalving ook voor de Zijnen is. Hij doopt hen met den Heiligen Geest en met vuur. En die Heilige Geest, Christus met Zijn Geest, zietdaar het nieuwe, het onver woestbaar nieuwe leven, in allen die geloo- ven midden uit hunnen nood. „Ik ben met Christus gekruist en ik leef, doch niet ik. maar Christus leeft in mij. En wat ik nu in het vleesch leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods. die mij liefgehad heeft en zichzelven voor mij over gegeven heeft". (Gal. 2:2021). Excursie. Voor vanmiddag stond op het programms een excursie naar de Stichting „Zon en Schild" te Amersfoort En daarmede behoorde de jaarlijksche ver gadering van de Ned. Herv. Predikanten vereeniging weer tot het verleden. ZENDING. Intern- Zendingsraad- De door den Internationalen Zendings-Raad gevormde commissie voor behandeling der aangelegen heden, zal van 23 Juni tot 4 Juli te Hermhut vergaderen, Hermhut is als plaats van ver gadering gekozen met het oog op het tweede eeuwfeest van de Zending der Broedergemeen te. Ned. Zendingsvereeniging. De Nederlandsche Zendingsvereeniging te Rotter dam houdt haar Zendingsdag op Hemelvaarts dag Donderdag 5 Mei in het Gebouw van de Deutsche Verein te Rotterdam. Des namiddags spreekt de heer J. Schuur- mans, zendeling van Z.-0. Celebes en Dr. A. de Mol van Otterloo, zendeling-arts te Ban doeng. Des avonds 7 uur wordt in de Groote Kerk een openbare samenkomst gehouden, waarin als spreker zal optreden Prof. Dr. A, H. de Hartog van Amsterdam. Op Vrydag 6 Mei wordt te Rotterdam de voorjaarsvergadering gehouden ter behandeling van huishoudejyke aangelegenheden. Dr. J. Bierdrager en mevrouw hopen nog deze maand ons land te verlaten- De dokter zal eerst eenigen tijd op Java blijven ter verdere voorbereiding voor het werft, dat hem als zendeling-arts op Nieuw-iGuinee wacht. Ds. P. H. v a n D jj k, miss. pred. te Solo (Java), die met zyn gezin voor verlof naar Holland komt, hoopt 11 Mei a s. met de „Mar- nix van St. Aldegonde" Indië te verlaten en ongeveer 1 Juni d.a.v. te Genua aan te komen, van waar hy de reis naar ons land per boot trein vervolgt- De heer B. van der Wallen, aange wezen als hulpprediker te Fak-Fak (Nieuw- Guinee), zag zyn aanwyzing ingetrokken en is nu geplaatst te Banda. De heer J. van Benthem, directeur van het internaat der M.U.L-O.-School te Ban doeng; Zuster A. E. W- O. Engelberts, van het Zendingsziekenfhuis te Malang; en J. W e 1 s t e i n, Zendeling-leeraar te Inanwa- tan (Nieuw-Guinee), hopen spoedig met verlof naar ons land te komen. GIFTEN EN LEGATEN. Te Vlaardingen is door wylen de wed. Harmsen-Noordhoek aan de Chr. Geref. Ge meente een bedrag van f 750 gelegateerd, vrij van successierechten. Schoolnieuws. LUTHER EN HET ONDERWIJS. Het op 16 Februari 1546 door Dr. Martin Luther te Eisleben opgerichte gymnasium is, volgens de „N. R. Ct.", thans gesloten. Hier mede verdwijnt de laatste der door Luther opgerichte onderwysstichtingen, nadat reeds meer dan een eeuw geleden de hoogeschool van Erfurt en de universiteit van Wittenberg wer den gesloten. ONDERWIJZERSBENOEMINGEN. Monster (hoofd E. Keizer), E. C. de Vries te Amsterdam. Mussel-Zandtange (hoofd M. Wals- weer), mej. A. Kok te Breda. Groningen (O. Q. van Swinderenschool) D. Spaan te Kortenhoef. D- GELDERBLOM. De heer D. Gelderblom, hoofd der Chr. School te Leerbroek, heeft tegen 1 September a.s. eervol ontslag aangevraagd- Sinds 1904 is hy aan genoemde school verbonden. F. H- VAN DER VEEN. De heer F. H. van der Veen, hoofd der Chr. School te Haarlemmermeer, Aalsmeerderweg 457, hoopt 1 Mei a s. te herdenken, dat hij 40 jaar geleden als zoodanig in functie trad. SCHOOUUBILEUM Te Bergentheim herdacht Donderdag 31 Maart en Vrydag 1 April 1.1. de Geref. School haar 26-jarig bestaan. Donderdagavond sprak de stichter der School. Ds. C. Diemer. van Rotterdam, eene gedachtenisrede uit waarna een drukke re ceptie volgde. Bijna alle oud-onderwyzers een oud-hoofd waren aanwezig om de School- vereeniging te complimenteeren. De school, begonnen voor 25 jaar met 2 lo kalen, telt nu 5 lokalen met 194 kinderen. De tweede dag was er eerst een kinderfeest en 's avonds een grootsch feest, gegeven door oud-leerlingen. Vermeld zy nog, dat door de oud-leerlingen aan het bestuur een mooie klok aangeboden werd, als dankbare herinnering aan de school. Beide avonden was het kerk gebouw geheel gevuld. LANDBOUWSCHOOL TE OTTOLAND Het bericht in de schoolnieuwsrubriek van ons gisteren verschenen nummer over de eind- lessen en de uitreiking van diploma's had be trekking op de Chr. Lagere Landbouwschool te Ot t o 1 a n d. EXAMENS ACADEMISCHE EXAMENS RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. Gert.: Rechtswetenschapcand.ex de heer E. J. N. Al. Bog terts. EXAMENS-STUURMAN DEN HAAG, 5 April Gosl. voor Jden stuur- heeren H. J. C. Terstecg. ners en C. Meijer. Lamoraal Wiel sterdam; b. A. van Lont Den Haag; T. Mi Groningen; P. Oome Wlli.elmlnadorp; W. E. Sanders. Elschedé, en R. Vieser, Warns. slaagd de dames: E. O. M. Beuker- Bouma. J. F. Brans, H. L. Brokmeieer. J. M. v. Dijk. L C. Hoekstra. J. M. B. van Hout P Kunst. G. D. M. Lahr. H. Meyer, T. H. Nttéche w .t. Prlne. D. T. SchUssier M. C. Soeters. A. J. Tarsta^re, E. L. J. Tig en fe. TJloe. De verkla- SS goed gevolg afgelegd theoretisch ECONOMIE EN FINANCIEN HOLLAND-AMERIKALIJN Een circulaire aan certificaat' houders uitgegeven door da Vereeniging van obligatiebon' ders. Groote bezuinigingen door gevoerd. Het reorganisatieplan en waar het op neerkomt Voor taan zal van het kapitaal aan obligatiehouders toebehooren De Vereeniging ter behartiging van de be langen van houders van 6 obllgatlën 1922 der NV. HollandAmerika Lijn heeft een circu laire tot de certificaathouders gericht, waaraan wij het volgende ontleeuen: Vruchtdragende samenwerking werking tusschen den gedelegeerd Ing van genden aard 1 vermindere t type dor sche- JavaNew-York dienst door gelijk geworden wijziging ln ti pen. welke In den CubaMexl gebruikt door Inkrimping van het personeel, door loons- en salarisverlagingen, w.o. ook die van directie en chefs. Belangrijke besparing werd voorts verkregen door vermindering van de kosten van de eigen kantoren. het2lj door verlaging van huren of betrekken van minder dure kantoorruimte, hetzij door samengaan met andere reederljen, hetzij door opheffing van algen vestigingen, eventueel met overgang naar aen vreemd agentschap, en door ontslag van. Door den gedelegeerden commissaris werd met den president-directeur een reis naar Amerika gemaakt, waar eveneens bezuinigingen werden doorgevoerd. Al deze maatregelen te zarncn kunnen een ja&rlljksche besparing geven van ca. 1| milt waardoor volgens den gedelegeerden commissa ris, bij overigens gelijke Inkomsten in het be drijf. de exploitatie ln het Jaar 1932 een klein overschot zou laten, wel te verstaan, vóór afschrljvlngon. n heeft zich afgevraagd of het niet beter 1 het bedrijf te Uquldeeron en de bezlttln- te verkoopon. De vereeniging ls na rijp be u-loop ie- goedkeuring te hechten aan politiek van geleidelijk afstoc gelegenheid zleh biedt, van die activa, waar mee geen vitale belangen der maatschappij „as a going concern" zijn gemoeid. Zoo rijn de s.s. Nieuw-Amsterdam" en „Noorderdljk" reeds verkocht en Is besloten, nog eonlge oudere vrachtschepen te verkoopen. Indien een normaal bod zou worden gedaan. Een volledig reorganisatieplan Onlangs bereikte ons een volledig reorganisa tieplan der Mij., waarbij zij jaarlijksche vaste rentelasten van 432.000 op zich wilde nemen. WIJ hebben ons echter op het «tandpunt ge steld. dat van definitieve reorgunlsatle eerst sprake kan zijn wanneer er op een winst boven afschrijvingen kon worden gerekend. Waar echter uit het verwachte bedrijfsoverechot nog geen afschrijvingen zullen zijn bestreden, zoü het thans aanvaarden van reorganisatie met vaste lasten In feite kunnen boteekenen het be talen van rente uit kapitaal, hetgeen voor een blijvende regeling verwerpelijk wordt geacht. De vereeniging heeft daar aanvankelijk te genover gesteld een voorstel tot het verleenerr van een volledig ultsted. wat de aflossingen 1932. 1933 en 1934 betreft en een gedeeltelijk de couponbetalingen voor den tijd ïpplJ heeft zulk moratorium, nl. 1 Mei 1924. de Mij. een zoodanig bedrag aan opgehoopte opelschbaro schulden to hebben (gezamenlijk mede haar aanstonds zouden lijden. Wij hebben de Juistheid van dit argument erkend en de besprekingen, die daaruit zijn voortgevloeid, hebben geleld tot de, waarschijnlijk tijdelijke regeling, vervat ln het ontwerp-beslult, dat op 29 April zal worden voorgelegd aan de vergadering van obligatie- houders. bijeengeroepen door den Trustee (en reeds door ons gopubLiceerd. Zie ons blad van -23 Maart J.l. Red.). De tijdelijke regeliiig In feite komt de2e tijdelijke regeling hierop neer. dat voor de aflossingen per 1 Mei 1982. 1933 on 1934 van tezamen f 4.600.000 genoegen wordt genomen met betaling In gew. aan- deelen, terwijl hetzelfde geschiedt met de ge- heelo coupon van Mei 1932 en 2/3 van de coupons van 1 November 193Ï, 1 Mei 1933. 1 November 1933 en 1 Mei 1934. Do nominale waarde van de obligaties zal op 1 Mei 1934 worden afgesteinpel 1 op 80 pet. ls f 400 per obligatie en obligatiehouders zul- oudo obligatie komen van f 7.200.000 al uitstaand bedrag en aan obligatiehouders, imlsaarla blUft gt-duren- plan ln functie, terwul aldata van coupons aflossingen. Overeenstemming bereikt. Ons medelid Drs. W. Wlllems oordeelde, dat iet beter ware alle voor het bedrijf niet be- loodlgde gelden In de eerste plaats te gehrui- cen voor zoo mogelUk volledige betaling van Ie coupons on met het oog op de onzekei» •ooruitzichten aan de vereeniging do bevoegd- -'J -* - welk gedeelte eikei «genover bestond, ook naar het oordeel 1 gedelegeerden commissaris, 't bezwaar ;o regeling de lasten der maatschappij hU alle betrok- Op grond van d WUlems ervan af strekking als hiei Vraag en Antwoord. beuimerdlai Nader nnlnocrd no. 1S4«i Engroe- iouten wandborden en luxe doosjes ter abonnees geeft ons het volgend adres d«ram Co.. Heorengraeht 3583S2. lam. of filiaal Passage 17. Rotterdam, seort om aldaar een catalogus aan te Onzen vriendelijken dank. genheid tot genei huwelijk eiken Woensdagavond om 7 den Geneeek. Dienst aan het AohterkloiM;, Zeer wuarechljnlljk zult u hiervoor In woonplsuts of nabijgelegen stad daarvoor dag. Gewone dokterevleites echter ^foed; 4o werkgever Is gerechtigd dezen tijd 1 het loon ln mindering te -rengcu.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 3