lliciuiir gdtiksdjr (Courant
N.Ï. HOUTHANDEL VA J. VAN SCH1JNDEL C»
ABONNEMENT:
por kwartaal 3-25
(B<*schikkingskosten 015.)
Per weck n 0.25
5.-
Bij dagchjksche zending
Alles bij vooruitbetaling
Losse nummers 5 cent
met Zondagsblad iVz cent
Zondaesblnd niet Wonderlijk verkrijgbar.!1
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreker
Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 (na 6 uur 3166) Postbox 20 Postgiro 58936
ZATERDAG 21 NOVEMBER 1931
No. 3514
ADVERTENTIEN
Van 1 tot 5 regels
Flke resel meer 0.22%
Ir.gez, Medeileelingen
van 1—5 regpl9 a 2.30
Elke regel meere 0.45
Bij contract belangrijke korting.
Voor het bevragen aan "t bureau
wordt berekend 0.10
12e Jaargang
DE NIEUWE ROQPÜSGHE
KATECHiSMUSVERKLARING
Het pas verscheren zesde deel
I
Reeds eerder bespraken we in ons
blad vijf deelen van de door de profes
soren Koen raadt, Mulders en van
Raamsdonk herziene en b\jg<averkte
verklaring van den Katechisnras der
Nederlandsche Bisdommen van Mgr. P.
Potters. Aanvankelijk lag 't niet in
onze bedoeling op dit groote werk terug
te komen. Bij de lezing bemerkten we
echter, dat dit zesde deel zóóveel be
langrijks behandelt, dat een korte be
spreking voor onze lezers van groot nut
kan wezen.
Na een beknopte uiteenzetting over
de goddelijke genade worden de zeven
socramenten aan de orde gesteld. In
dit deel vinden we derhalve ook een
nadere verklaring van de beteekenis
der H. Mis, en de mis is in de Roomsche
Kerk het middelpunt van de cultus ge
worden, zoodat 't de moeite waard is
aan dit voor den Roomsche zoo uiterst
belangrijk deel van den eeredienst aan
dacht te schenken.
We hopen-ook nu ons van goedkoope
kritiek te onthouden, het goede, dat we
vonden, te waardeeren, en de verschil
punten rustig onder de oogen te zien.
't Is ons een voldoening, dat van
Roomsche zij de waardeering werd be
tuigd over de wijze, waarop we de vori
ge deelen in dit blad hebben besproken,
en aan kritiek hebben onderworpen.
Waarom zou het kennis nemen van
elkanders overtuiging ook steeds in een
scheldpartij moeten eindigen?
Doch ter zake. Reeds vroeger zeider.
we, dat steeds meer in de Roomsche
Kerk de vereering van Maria op den
voorgrond komt. Nauwelijks zijn-we dit
deel begonnen, of we hooren 't weer
(bl. 8), dat Maria de uitdeelster-is van
alle genadeschatten, welke Christus
door zijn dood en bloed gekocht heeft.
Een vereerder van Maria, dié haar
trouw dient en zich aan haar aanbe
veelt, gaaf nimmer verloren (bl. 9).
Maria is de moeder der goddelijke ge
nade, de deur des hemels (bl: 15).
De Roomsche Kerk leert, dat God aan
alle menschen minstens zooveel genade
geeft, dat zij zalig kunnen worden.
Christus, zegt zij, is niet alleen voor
de uitverkorenen, maar voor alle' men
schen gestorven. Hieruit volgt, dat God
aan alle menschen het noodzakelijk
middel ter zaligheid d.i. genade geeft,
want anders zou God de zaligheid van
alle menschen niet ernstig willen, en
zou de kruisdood van den kant van
Christus een mislukt werk zijn. Om
echter zalig te worden is de genade al
leen niet voldoende, doch moeten wij
met de genade medewerken.
De Gereformeerde leer var. uitverkie
zing en verwerping, de leer dat Chris
tus alleen voor de uitverkorenen is ge
storven en Zijn leven alleen voor Zijn
schapen gegeven heeft, wordt „schrik
wekkend" genoemd.
Wat leert dan Rome aangaande deze
dingen?
Alle werken Gods, die zich buiten
Hem ih den tijd openbaren, zijn het
werk van een eeuwig en onveranderlijk
raadsbesluit. Van eeuwigheid bereidde
God voor elk mensch minstens de nood
zakelijke genade ter zaligheid.
Deze voorbeschikking tot de genade
is geheel onafhankelijk van de voor
kennis van toekomstige menschel ij ke
verdiensten, maar is het werk enkel en
alleen van Gods liefdevolle vrijgevig
heid en barmhartigheid.
Wat nu verkiezing en verwerping
aangaat, daarover wordt het volgende
gezegd (bl. 13): „God voorzag van
eeuwigheid welke menschen aan de ge
nade beantwoorden en in Zijn liefde
sterven zouden; welke menschen daar
entegen aan de genade weerstaan en ir
Zijn vijandschap dit leven verlaten zou
den. Den eersten heeft Hij van eeuwig
heid de eeuwige glorie, den laatsten de
eeuwige verwerping voorbeschikt. Dit
is de voorbeschikking tot de glorie en
tot de verwerping".
Kunnen we nu van onze voorbeschik
king tot de glorie zeker zijn?
Neen, zegt Rome, tenzij dan door een
bijzondere openbaring. Wel T aan er
eenige teekenen, waal-uit mei ^t meer
of minder zekerheid tot zijn ..verkie
zing mag besluiten. In de eerste plaats
wordt dan genoemdeen oprecht chris-
fai balen kaars el bril,
als den uil niel zien en wil
Dat heeft Jan Steen gezegd,
En als is 'n „huishouden van Jan Steen" nu niet bepaald een
bewonderenswaardige idylle, toch heeft Jan Steen hier
een wijs woord gesproken.
Ge ontmoet ze op Uw propaganda-tochten ook, die menschen,
die ge met klem van redenen bewijst, dat ze verplicht zijn
het neutrale blad ter deure te wijzen, dat ze tegenover zich
zelf en hun gezin verplicht zijn het Christelijk dagblad de
plaats der eere te geven dat, zeen die toch ten slotte
star en stug blijven volharden bij het kwaad.
Waarom? Nou ja, daarom!
Daarmee is heel hun logica uitgeput: Daarom!
Wat baten kaars en bril, als den uil niet zien en wil?
Gelukkig zijn zulke „uilen" uitzonderingen, groote uitzon
deringen.
En voor het grooter deel van Uw mooie werk moogt ge van
rijken zegen gewagen.
Gaat daarom voort en werft immer nieuwe lezers, ons blad
beveelt zich zelf aan.
Nieuwe abonné's opgeven aan onze administratie.
Zet ze op de bon! Uw premie volgt.
DE DIRECTIE
telijk leven, dat zich in goede werken
openbaart.
Het grootste stuk van dit zesde deel
wordt gewijd aan een bespreking van
de zeven sacramenten. Reeds het
concilie van Trente kondigde als ge
loofsleer af, dat de Sacramenten van de
Nieuwe Wet de genade mededeelen
krachtens eigen werkdadigheid (ex
opere operato), welke zij aan de ver
diensten van Christus ontleenen. Prof.
van Raamsdonk noemt de Sacramenten
werktuiglijke oorzaken, waarmede God
de zielen hervormt en heiligt, gelijk de
kunstenaar met zijn beitel het ruw
marmer ómvormt in een kunstge
wrocht.
Deze werktuiglijke oorzakelijkheid
der Sacramenten is niet afhankelijk van
de zedelijke gesteltenis van den per
soon, die het Sacrament toedient of
ontvangt. Evenwel de zedelijke ge
steltenis van hem, die het Sacrament
ontvangt, kan een beletsel (obex) zijn
tegen de werking der genadekracht,
gelijk doornat hout weerstand biedt aan
de werking van het vuur, en een kamer
met gesloten vensterluiken donker
blijft, ondanks het gloeien der middag
zon.
Het aantal sacramenten, dat Christus
zou ingesteld hebben, is zeven.
De noodzakelijkheid van dit zevental
wordt op alle mogelijke wijze berede
neerd o.a. door te wijzen op de „tref
fende" overeenkomst tusschen het na
tuurlijk en het bovennatuurlijk leven.
Het natuurlijk leven treedt bij de
geboorte in 't licht en ontwikkelt zich
in den loop der jaren tot vollen ivas-
dom. Door dagelijksch voedsel moeten
de levenskrachten worden aangevuld
en door krachtige geneesmiddelen de
verzwakte gezondheid worden hersteld,
de ziekte worden overwonnen. Breng
dit nu over op het „bovennatuurlijk"
leven.
Het bovennatuurlijk leven wordt den
mensch ingestort door het Doopsel (1).
Dit leven der genade, door het doopsel
begonnen, wordt door het Vormsel (2)
ontwikkeld en heeft krachtig voedsel
noodig om niet te sterven, maar vindt
ook die spiize in het Vleesch en Bloed
van Jezus Christus (3). De Christen
strijder ontvangt in den langen en
zwaren levensstrijd niet zelden wond
op wond. Het Sacrament der Boetvaar
digheid (4) heelt die wonden. Eindelijk
begint da laatste worsteling tusschen
den dood en het leven. De ziel wordt
met de Olie (5) der blijdschap gezalfd,
waardoor de litteekenen der zonden
verdwijnen. De mensch staat niet als
éénling in de wereld. In het huisgezin
geboren, is hij door het huisgezin lid
der burgerlijke gemeenschap (6) en
door zijn wedergeboorte bij het Doop
sel wordt hij ook lid der Kerk (7).
Zoo staat aldus jubelt de schrijver
de Kerk met de Sacramenten, die
zij van haar Bruidegom ontving, haar
kinderen op te wachten bij den drem
pel des levens, versterkt Zij hen bij den
langen levensstrijd, leidt Zij hen binnen
in de zalige eeuwigheid; maar vindt
ook in het Priesterschap en het Huwe
lijk de onuitsprekelijke bronnen voor
eigen leven, voortbestaan en ontwikke
len.
Zijn wij, Protestanten, nu werkelijk
zoo arm met onze twee Sacramenten
j tegenover het zevental der Roomschen?
I Moeten we jaloersch zijn op Rome,
zooals sommige Protestanten (zooals
j^b.v. Bilderdijk) zjjn geweest?
Met Prof. Bavinck, die hier van
schijnbare rijkdom maar feitelijke-
armoede spreekt, zijn wij 't meer eens.
't Is toch immers waar, dat bij Rome
telkens slechts een klein gedeelte der
zon j ni en straffen vergeven wordt en
vergeven kan worden, en dat er telkens
een nieuw sacrament van noode is, om
genade mede te deelen en van straffen
te ontslaan. Ja, al heeft men doop en
avondmaal, boete en laatste oliesel ge
noten, dan blijft toch nog na dit leven
een boetedoening in het vagevuur noo
dig. Zonden en straffen worden door
Rome zóó eindeloos verdeeld en
splitst, dat alle sacramenten saam met
de aflaten erbij daarvan nog niet vol
komen bevrijden kunnen. (Geref. Dog
matiek IV ,bl. 541).
Kan Rome nu bewijzen, wat ze leert,
dat deze zeven Sacramenten door
Christus zijn ingesteld?
Natuurlijk tracht ze dit, maar, in
dien ergens, dan is hier de Roomsche
Kerk zeer zwak in haar redeneering.
Ronduit wordt erkend, dat de waar
heid van het zevental niet met evenveel
•.voorden in de H. Schrift wordt ver
meld: ook dat de heilige Vaders niet
uitdrukkelijk leeren, dat er niet meer
en niet minder dan zeven sacramenten
zijn.
Toch meent de schrijver afdoende te
kunnen bewijzen, dat de leer der zeven
sacramenten een door God geopenbaar
de waarheid is. Zoo deze leer niet door
de Apostelen werd overgeleverd zou
door bedrog in de eerste eeuwen moe
ten zijn ingevoerd. Maar dan zou de ge
schiedenis toch moeten vermelden door
wien, waar, wanneer en hoe dit bedrog
gepleegd werd. Dit nu staat in de ge
schiedenis niet opgeteekend.
Bovendien wordt met instemming
hier aangehaald het woord van Tertul-
lianus„Wat bij velen eenparig beleden
wordt, is niet gedwaald, maar overge
leverd".
Ook hier treffen we weer de stelling
aan, waartegen van Protestantsche zij
de niet te redeneeren valtDe Kerk kan
in de geloofs- en zedenleer niet dwalen.
De zaak is beslist, wanneer de Kerk
heèft gesproken!
De algemeene en eenstemmige bel ij
denis is eer. zeker bewijs (ik cursiveer)
dat deze leer door God geopenbaard en
door Apostelen is overgeleverd.
Maar heeft nu Christus in eigen per
soon dit zevental ingesteld? Daar zijn
Roomsche godgeleerden, die meenen.
dat Christus zijn macht om Sacramen
ten in te stellen heeft overgedragen aan
de Apostelen of aan Zijn Kerk. Zoo
blijft toch Christus de insteller, zij 't
dan slechts de middellijke. Anderen
oordeelen, dat de Apostelen, na de he
melvaart van Christus, krachtens een
openbaring van den Heiligen Geest, het
vormsel en het oliesel hebben ingesteld.
De schrijver van 't door ons nu be
sproken werk, poneert echter als de
eenig ware opvatting, dat Christus alle
Sacramenten onmiddellijk helf heeft in
gesteld vóór Zijn hemelvaart. We lezen
immers, dat Christus na Zijn verrijze
nis aan Zijn Apostelen datgene leert,
wat tot het Koninkrijk Gods behoort.
Welnu, daaronder moet dan ook gere
kend worden de instelling van die
sacramenten, waarvan we niet uitdruk
kelijk in de H. Schrift melding zien ge
maakt.
De Kerkelijke overlevering stelt alle
sacramenten gelijk. Uit die overeen
komst moeten wij besluiten, dat ook de
andere sacramenten, waarover in de
Schrift niet gesproken wordt, onmiddel
lijk door Christus zijn ingesteld.
Men vergunne ons de opmerking, dat
deze gansche bewijsvoering niet zeer
steekhoudend is. Waarom heeft Chris
tus, wanneer ook de andere sacramen
ten van zoo groot gewicht zijn, daar
van geen uitdrukkelijke instelling ge
geven? Hoe kon Hij daarover zwijgen,
wanneer 't toch gelden dingen, die voot
Zijn Kerk van zulke ingrijpende betee
kenis zouden zijn?
Van de sacramenten belijdt Rome,
dat het Doopsel, het Vormsel en het
Priesterschap maar eéns kunnen ont
vangen worden, omdat zij een eeuwig
durend merkteeken in de ziel drukken.
Dit geldt dus ook van het Priester
schap.
Wij, Protestanten, kunnen 't ons nau
welijks indenken, met welk een zeldza-
men eerbied de Katholiek tegen den
priester opziet.
Door het priesterschap Schrijft
Prof. v. R. wordt de mensch plaats
vervanger van den Godmensch, Zijn
bedienaar bij de H. Sacramenten, voor
al bij het H. Misoffer; door het
Priesterschap ontvangt hij een waar
digheid, waarmede geen andere op aar
de in vergelijking komt.
Een gewezen priester vertelde mij
eens, dat zijn moeder, toen hij tot
priester gewiid was, op de knieën neer
zonk. Toen hij met de Roomsche Kerk
brak, had ze hem verstooten, en hoorde
hij eerst van haar sterven geruimen
tijd, nadat dit had plaatsgevonden. Ge
heel in overeenstemming met hetgeen
we hier (bl. 44) lezen: „Duizendwerf
rampzalig de priester, die zijn verheven
roeping vergeet, zijn bovenaardsche
waardigheid vertrapt! Het priesterlijk
karakter, voor den gelukzaligen pries
ter in eeuwigheid de hoogste glorie, zal
voor den verworpeling de schandelijkste
schande zijn."
Z. K.
NATIONAAL CRISISCOMITE
DE SAMENSTELLING
Gaard, het penningmeesterschap op zich te
De ultnoodlglng tot deelname Is voorts aan-
;enomen door:
Dr. C. J. K. van Aalst, president der .Ved.
jsse'l. 'oidenzanlt F.°!u
Werkge*
VV. B. Bosch van Uud-A
rechU°K*SBruk? lid va
Aten van Drenilie. te
jrz. R.K. Werklieoenve
r. voorz. Ned. Vakcel
nhorst,
Vraag niet Sricsche Heerenbaai 'maar
Voornaamste Nieuws.
Havelaar—V;
Staten van'zufd-tic
Vrouwenbond, Dei
in Heemstra, o
'os ter beek; Th. Het
.lid. Hol
:d. Bond
Bilthoven; L. Hoejenbos, directeur van den i
Dienst veor Maai-ch. Hulpbetoon. Den H
mevr. J. 11. 's Jacob—Doder, voorzitster ha
bestuur van de Alg, Ned. Vereen. Teasels
de-, Rotterdam; mr. C. H. T. A. Jansser
Dimpens, lid van de Prov. Staten van Dimt
Wijlre; mr. A. C. Josephus Jitta. secr. van
BINNENLAND.
OFFICIEELE BERICHTEN
NEDERLANDSCH GEZANT TE MADRID.
Bij Kon. besluit is benoemd tot Hr. Ms.
gezant te Madrid de heer R. C. T. Roosmalc
Nepveu, thans in gelijke hoedanigheid to
Mexico-City.
VREEMD EERETEEKEN.
Bij Kon. besluit is aan F. Stokvis, presi
dent commissaris van de N. V. Handelmaat
schappij R. S. Stokvis Zonen, te Rottei-
dam, verlof verleend tot het aannemen van
zijn benoeming tot ridder in de Orde van
het Legioen van Eer van Frankrijk.
VADERLAND"
KONINKLIJKE GIFTEN
H. H. M. M. de Koningin er. de Ko
ningin-Moeder, alsmede H. H. K. K. H. H.
den Prins en de Prinses der Nederlanden
schonken wederom dit jaar ••en bijdrage aan
de Vereeniging „Vaderland", welke een reeks
van jaren de belangen der protestantsche
landgenooten in Duitschland behartigt.
VERDRAG
NEDERLAND-ROEMENIE
Don 19en November heeft op het Ministe
rie van Buitenlandsehe Zaken te 's-Graven-
hage plaats gevonden de onderteekening van
het vestigings-, handels- en scheepvaartver
drag tusschen Nederland en Roemenië.
RESERVE-ONDEROFFICIEREN
VLIEGER
De Vereeniging van Reserve-Onderoffi
cieren-Vlieger komt er tegen op, dat do
minister van Waterstaat f 30.000 heelt aan
gevraagd, om aan de Zeevaartschool te
Amsterdam gelegenheid te geven tot oplei
ding van candidaat-piloten. De vereeni
ging wijst er op, dat thans reeds werk
loosheid onder de piloten heerscht en dat
het bovendien, zoowel uit hoofde van zui
nigheid als van veiligheid gewenscht is.
om voor de burgerluchtvaart gebruik te
maken van oud-militaire vliegers. Zik> kan
op de Defensie-begrooting aanmerkelijk
worden bezuinigd en de betrouwbaarheid
van het viiegwezen wordt verhoogd.
.rbeid.
-Klu]
i Ingevolge de Tai
adeel: dr.
vi té. De Wijk tij
Alg. Ned. Zulvelbond (F.
de. luit.-
M. J. Ri
Vere
>lfra
IJsselt, lid
De commissie van de Bank voor Interna
tionale Betalingen zal vermoedelijk 1 Decern
ber bijeenkomen.
De tekst van het Duitschc verzoek aan
De anti-dumpingswet in werking getreden.
Het textielconflict in Twente.
(bldz. 3).
(blz. 5)
Vergadering der Tweede Kamer. Water-
(blz. 9)
In dienst van het Vreemdelingen Legioen L
Ernstig verkeersongeluk op de Haarlem-
Wolfrath (D); Jhr. mr A. F. O. v Sasse
- de Eerst. Kamer der Staten-
tgenbosch; W. G. Scheeree,
Vereen, van den Handeldrij-
bond, Rotterdam; R. Siemons, voorz.
Ned. Chr. Dandarbeidersbond, Utrecht;
Smoenge. voorz. Vereen. Schuttevaer. B
-aad, Naarden; J. R. Snoeck Henkemans, voor*.
-o.rle; mavr^F. Steonb^ergheEnghering. voor-
uyeken.
den Kath. Nod.
Int. Unie van R K. V.
C. J. G. Stniycken. voorz. Ned. R.K.
ndebond. den Haag; J. Th. Verheg-
Mlddei
sen. Vi
dersbond, Bugg«
J. A. van Zutphei
i Nederland. Hilv-
SPAANSCHE INVOER CONTROLE
De afdeeling Handel en Nijverheid van
het Departement van Arbeid maakt bekend,
dat blijkens van H. Ms. Gezant te Madrid
ontvangen telegrafisch b-richt, van 23 Nov.
a.s. af, de importeurs, alvorens hun goede
ren in Spanje in te klaren, allen invoer
moeten doen registreeren bij het van dien
datum af te openen Bureau voor Registree-
ring van den Invoer, „Registro de Import-
aclones" Madrid, op straffe van vervolging
wegens invoer van contrabande.
Nederlandsche exporteurs zullen ter ver
mijding van moeilijkheden goed doen hun
Spaanse he relaties aan deze nieuwe forma
liteit te doen herinneren.
DE BELGISCHE KROONPRINS
OP REIS
De Kroonprins van België ls voornemens
in het voorjaar wederom een reis te maken
naar Nederlandsch-Indië. na eerst een be
zoek aan Japan te hebben gebracht. Hij zou
van plan zijn de reis te doen per motor
schip Christiaan Huygens, dat den 12den
Februari van Genua vertrekt.
ZIEKENZORG
IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
PROTESTANTSCHE ZIEKENHUIZEN
In West- en Oost-Zeeuwech-Vla anderen
worden pogingen aangewend door een co-1
mité om tot de oprichting van twee protes
tantsche ziekenhuizen te komen, een in
West- en een in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen.
Per circulaire worden giften of een jaar-
lijksche contributie gevraagd. De kosten
va.n oprichting van de beide ziekenhuizen i
worden begroot op ongeveer ƒ200.000 A
NORMAALBLADEN
De Hoofdcommissie voor de Normalisatie
in Nederland maakt bekend, dat wederom
verschillende normaalbladen definitief
vastgesteld zijn.
Van de publicatie van cntwerp-normaal-
bladen en ontwerp-normaal voorschriften
wordt kennis gegeven in „Mededelingen
van de Hoofdcommissie voor de Normali
satie in Nederland".
Van de verschillende nummers dezer
„Mededeelingen" is op aanvraag gratis
één exemplaar verkrijgbaar hij het Centraal
Normalisatie Bureau (C.N.B.), Kon'ngs-
kade 23, 's Gravenhage; meerdere exempla
ren voor 10 cent het stuk
LUCHTDIENST
ROTTERDAM-HAAMSTEDE
DE PROEF-EXPLOITATIE
Va.n de Kon. Luchtvaart Mij. ontvingen
v.ij een uitvoerig verslag over de proef ex
ploitatie van het luchtlijntje Rotterdam-
Haamstede, dat zooa.ls men zich zal herin
neren op 4 Juli j.l. werd in bedrijf gesteld.
Het verslag loopt tot de 28ste Sept.
Het aantal reizigers van Rotterdam uit
wee 225 (aantal vluchten 47) in omgekeerde
richting 184. Kwantum vracht reep. 1184 en
80 K.G. Gemiddelde vluchtduur reep. 27 en
25 minuten.
De uitvoering, van den dienst had in bei
dt richtingen met 100 pcL regelmatigheid
plaats; was het weer beter geweest, dan
zou de belangstelling zeker nog grooter zijn
geweest De exploitatie kon zonder eenig
verlies worden afgesloten.
Thans zullen besprekingen worden ge
opend, om deze eerste binnenlandsche lucht
lijn tot Vlissinwn te verlengen, terwijl bet
niet onmogelijk is, dat men zelfs in de t >e-
komsf don dienst tot Zeeuwsch-Vleanderen
zal ubs(rekken.
AMSTERDAM
DE HO "DSTEDELIJKE BEGROOTING
Rede van den Burgemeester
Weinig nienws in tweede termijn
.VrJi^Fmlddap brarlit ons^het eind van de
r?HJk
ind bezuinl-
van pollMe-
i de Brand
n de twee
dat b() da
AANBESTEDING
Door den hoofdiingenieur-directeur van
den Rijkswaterstaat te Haarlem is aanbe
steed het verleggen van den kanaaldijk
langs de Noordzijde van het Noordzeeka
naal onder de gemeenten Amsterdam en
Zaandam niet bijhehoorende werken.
Laagste inschrijfster is fa. J. de Vries te
Heemstede voor I 124.400.
voorstallen werden udngehuuden i
de week.
Wij hridden nu één zitting Ing
hoofdstuk Armeuzo'rg'1 et werki'
hield
noodzakellll held
of althans een
HOOFDKANTOOR OPSLACPLAATSPN
00ST7RR0IJK No ?28. R'DAM
ZAGERIJ EN SLBAVERU
NASSAUHAVEN EQERENGAl