n
Kerknieuws.
KAPITEIN KLAKKEBOS OP DE LEEUWENJACHT
<w
W 1 pill
4Ml
'i
EwpJIii
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 1931
JUBILEA
Ds. V. K. Kuyvenhoven, predikant
der Geref. Kerk te Hengelo (O.), viert heden
zijn zilveren ambtsfeest Na zijn studie aan
de Vrije Universiteit stond hij te Ambt-Vol-
leohove B, Oosterbierum, Zwammerdam en
Rijsoord, terwijl hij sinds 12 Maart '22 zijn
tegenwoordige Gemeente dient.
DR. O. NOREL.
Te Amsterdam aan de Ned. Herv.
Diaconessenlnrichting is, naar de „Stand."
verneemt, in de plaats van Ds. A. J. Rooze-
mey'er, die einde 1931 aftreedt, tot predikant
directeur benoemd Dr. O. Norel, Ned. Herv.
predikant te Leeuwarden.
HERDENKING-Ds. J. H. RUYSCH VAN
DUGTEREN
Te Nij m egen is in het Militair Tehuis
in een samenkomst de overleden legerpredi-
kant Ds. J. H. Ruysch van Dugteren her
dacht.
Na het zingen van Gezang 180 4 ging Ds.
H. Janssen, legerpredikant in algemeenen
dienst, in gebed voor.
De heer A. L_ Gerritsen las een Schriftge
deelte en sprak een openingswoord.
De heer Brouwer, vader van het Mil. Te
huis, bood namens de manschappen der Kol.
Reserve een fraai, groot portret van den
overledene voor het Tehuis aan, waarvoor
Ds. G. van Ramshorst, voorzitter van het
Tehuis, dankte.
Ds. Janssen heeft daarop in zeer hartelijke
woorden zijn overleden ambtsgenoot her
dacht
Nadat het lievelingslied van Ds. Ruysch,
Psalm 73 13, gezongen was, spraken nog
Ds. van Ramshorst, de heer D. van Maanen,
zwager van den overledene, de heer L. van
der Pol, secretaris van het Indisch Comité.
Een kunstenaarsgezelschap verleende mede
werking.
Met het zingen van Gezang 160 4 en
dankgebed werd gesloten.
PREDIKANTENCONFERENTIES
Te Zwolle zal Donderdag 1 October a.s.
in de consistoriekamer dier Chr. Geraf. Kerk
de jaarldj ksobe classicale predikantenver-
gadering gehouden worden in de Classis
Zwolle der Obr. Geref. Kerk. Ds. K. Zuider-
sma, van Hoogeveen, zal refereeren over
een onderwerp van exegetiiedhen aard, ter
wijl bespreking van pastorale vragen het
verdere deel der vergadering zal vullen.
DIACONALE CONFERENTIES
Te Almelo wordt Zaterdag 10 October
a.s. de Diaconale Conferentie van de Geref.
Kerken in de Classis Deventer gehouden.
Men schrijft ons:
De Generale Synode der Chr. Geref. Kerk,
dóe in Juli j.l. te Rotterdam vergaderde, be
noemde een 7-tal personen, die als Comité
de plechtige herdenking vam het eeuwfeest
der Afscheiding iin 1834 zullen voorbereiden.
Dit Comité kwam dezer dagen te Apel
doorn in het gebouw van de TheoL School
in vergadering bijeen, onder leiding van
Prof. P. J. M. de Bruin, door de Generale
Synode als saamroeper aangewezen.
Bij de verdeeling dier functies werd aan
gewezen ate assessor Ds. J. W. Geels te
Hilversum; als le scriba De. W. Kremnr te
Karnlhorn; als 2e scriba de heer A. de Jong
te Arnhem; terwijl de heeren C. Overweel
en J. Toonen, bedden te Arnhem, als le en
2e penningmeester zullen optreden. Met den
heer J. van Dongen te Dordrecht vormen
deze heeren het Comité van Actie.
Na bneede bespreking wend als doel ven
het optreden op den voorgrond gesteld de
plechtige viering van het feit der Afschei
ding, waarvan de beginselen voortleven in
de Chr. Geref. Kerk, diie door Gods genade
zich in toenemenden bloei mag verheugen.
Dit gedenken zal strekken tot een dank
bare en ootmoedige erkenning van hel
werk Gods, dat door Hem in het leven is
behouden, ondanks velerlei beginsel verza
king en tegenkanting. Voorts zal het ge
denken in het teeken staan van verdieping
van het Kerkelijk beginsel. Het Comité stelt
zich voor dit doel onder den zegen des
Heeren te benaderen door de belangstelling
te doen wekken door het optreden van spre
kers, die zich reeds spontaan hiertoe bereid
hebben verklaard. Ook zeJl getracht worden
de Theol. Schooldagen, die ellk jaar in de
Finksterweek te Apeldoorn worden gehou
den, in het teeken der as. herdenking te
„De erfenis van Nathan Söderblom"
A. M. B e r k h o f f, van Sneek, heeft
heden ter Conferentie te Groningen van Chr.
Geref. predikanten van de Part. Synode van
het Noorden een referaat over bovenstaand
onderwerp gehouden.
Spr. kwam tot zijn onderwerp door een kort
artikel van Ds. J. J. Buskes, dat ook door
„de Standaard" werd overgenomen, en waarin
hij de Christenen van Nederland waarschuw-
om toch niet te gaan twisten ove
erfenis van den pas overleden bisschop
üpsala, den bekenden stichter van den We
reldbond van Kerken.
Nu wcnechcn wij niet te twisten. Nochtans
mogen wy niet uit piëteit mede oorzaak
worden, dat de Kerk des Heeren, eer ze
zelve weet, afgevoerd wordt op een doolpad,
waarvan het einde zal zijn een verloochening
an haar eigenlijke wezen en karakter.
Gaarne willen wy meewerken aan de toe
nadering der Kerken. Maar aan den anderen
kant willen wy geen stap meegaan op eer
weg, die ons afvoert van den eenigen grond
Gods Woord en de daarop gebouwde
eeuwenoude belijdenis.
Of dan Nathan Söderblom ons op dien weg
voert? Wij zouden niet gaarne treden in
beoordeeling van zyn persoonlijk geestelijk
leven: dat is des Heeren werk. Zelfs willen wjj
ne uitspreken, dat wij voor zijn persoon
karakter eerbied koesteren. Maar
stonden aan, dat hy zyn idee in 't midden
pa's Kerken werd neergelegd, met de
strekking, dat het ook in de andere wereld-
deelen zou worden overgenomen, hebben wy
ons daartegenover zeer bezwaard gevoeld.
Waarom? De H. Schrift zegt ons, dat de
geschiedenis der N. Testamentische Kerk
wat haar institutaire openbaring aangaat, zal
uitloopen op een internationaal universeel
samengaan van Kerken. Zelfs in een zeker
contact met de algemeene religie der mei
heid, ja, zóó aansluitend bij de internationale
organisatie der volkeren. Iets anders kunnen
wii toch niet lezen in Christus' waarschuwing:
„En er zullen valsche Christussen en valscha
profeten opstaan en zy zullen komen in
Mijnen Naam en zullen velen verlei
den". En in Openb. 13 en 17. Daarby geeft de
Sc.irift ons een duidelyken toetssteen
1 Joh. 4. De Apostel zegt niet: alle geest die
bclydt en alle geest die loochent, dat Jezus
Christus in de wereld met een belangrijke
boodschap is opgetreden of iets dergelyks.
Neen, zeer principieel is dat woord: dat Jezus
Christus in het vleesch gekomer
Hij bestond dus buiten en boven het vleesch.
Want: „In den beginne was het Woord ei
Woord was bij God, en het Woord was God;
dit was in den beginne by God." „En het
Woord is vleesch geworden, enz." Wie dat
gelooft is uit God geboren. Waarom? Omdat
hij alle verlossingskracht in zich zeiven
het schepsel opgevende, de door den Drie
eenigen God in Christus gewrochte verlossing
aanneemt.
Op grond van die belijdenis van de eeuwige
Godheid des Middelaars rust dan ook die
Zyn plaatsbekleedend leven, lijden en sterven
wederopstanding, d e boodschap van het
Evangelie van Christus: „Niemand kan _een
ander fundament leggen, dan hetgeen gelegd
is, n.l. Christus."
Maar daarom dan ook dat uitsluitende:
„En alle geest die niet belijdt, dat Jezus
Als uitdrukking vam dankbare erkenning
za)l getracht worden een kapitaall bijeen tie
brengen, en dit der Generale Synode, die in
1934 te Zwolle vergaderen zal, aan te bie
den met biet advies van het Comité het zoo
mogelijk te bestemmen tot handreiking van
noodlijdende Geimeenten in de Chir. Geref.
Kerk.
Per circulaire zal de Kerk met dit alles
in kennis worden gesteld en zal er worden
aangestuurd op instelling van plaatselijke
comité'6 tot verzamelen der gelden en de
regeling der spreekbeurten. Verdere aange
legenheden in betrekking tot dozen arbeid
zullen op een volgends vergadering nader
worden vastgesteld.
De vergadering, diiie door Prof. de Bruin
met gebed was geopend, werd door Ds. Geels
met dankzegging gesloten.
Christus In het vleesch gekomen is, die
God niet, maar dit is ae antichrist."
Waarom toch? Zullen er dan geen fyne
geesten, geen zedelijke karakters, geen hoog
staande persoonlijkheden, geen religieuze
zielen onder die loochenaars zyn? Ja, zelfs
zeer vele.
Maar dit is hun kardinale fout: Zij houden
vast aan de zelfverlossing, en dat is de anti
christ, d.i. immers: Wel een Christus, maar
niet Gods Christus, doch der menschen
Christus; gelyk de Apostel Paulus het m
2 Thess. zegt: „de mensch der zonde*';
want Christus noemt in Joh. 16 dit de
grootste zonde, dat de mensch „niet in
Hem gelooft", maar zich zeiven wil
Verlossen.
Daarom is het onmogelijk zelf een Christen
te zyn zonder dit geloof in den Christus als
Zone Gods en Plaatsbekleedend Middelaar;
maar het is ook onmogelijk Christelijk werk
te doen met menschen die dezen grondslag
niet willen erkennen.
Het vredeswerk; het bestrijden van natio
nale en internationale misstanden; het oplos-,
sen van de sociale kwestie enz., er zyn by dit
alles grondbeginselen in het geding. En als
wy nu van een tegenovergesteld principe uit
gaan, moeten wy noodwendig ook een ander
doelpunt stellen.
Daarby zal dan het middelpunt,
heel de actie zich beweegt, anders zyn. Hoe
ia het dan toch mogelijk samen te werken in
een wereldbond van Kerken, en daar-
heen stuurt men toch zoo contact hebbende
met den Volkenbond?
Op de vraag: maar loochent dan Söderblom
de Godheid van Christus en Zyn plaatsbe
kleedend werk en lijden? geeft spr.
tweevoudig antwoord:
le. hij loochent dit niet, maar spreekt
daarover toch op zeer vage wijze;
2e. het is buiten kyf, dat hy in zyn idea
lisme de verbroedering der Kerken ook uit
strekte tot hen, die de Godheid van Christus
loochenen en inplaats van de door Hem
wiochte verlossing de zelfverlossing der men
schen prediken.
Spr. toont dit beide aan uit de hoofdwerken
van Söderblom en citeert uit zijn: „Vater,
Sohn und Geist", „Das Werden des Gottes
glauben"; „La vie future d' après 1<
Mazdeisme" en „Het lijden en sterven var
onzen Heere Jezus Christus", „De ware broe
derschap der menschheid". Zoo komt hy tot
eon beoordeeling van de beweging, die ver
bonden is aan den naam „Söderblom". Op de
eerste vergadering van Kerken uit 37 landen,
waar de bedenkingen uit het kamp der recht-
zinnigen natuurlijk oprezen, heeft hy dermate
het z.g. practisch Cristendom kunnen doen
triomfeeren, dat b.v. Prof. Slotemaker de
Bruine en Dr. v. Wijngaarden, de sedert dien i
overleden voorganger der Vrije Gemeente te
Amsterdam, beiden enthousiast uit Stockholm
kwamen en in hun kringen voor het ideaal
m Söderblom propaganda gingen maken.
Hoe ernstig deze dingen zijn, moge voorts
blijken uit de reactie van Lausanne tegen
Stockholm, die Söderblom veel leed heeft
gedaan, maar voor ons nog een verblijdend
teeken was.
Spr. toont aan, dat ook op het terrein der
Zending (men denke slechts aan de Zen
dingsconferentie te Jeruzalem)- ditzelfde ver
schijnsel wordt waargenomen.
Tusschen het intellectualistisch en „prac
tisch" Christendom ga de Kerk van Christus
door, naar beide zijden haar Schriftuurlijk
protest latende hooren. Zy houde zich voor
alle actie naar binnen en naar buiten aan liet
Profetisch Woord alleen.
GELOOF EN „WETENSCHAP"
Dr. Barnes, bisschop van Birmingham
(Angl. Kerk), heeft te Liverpool, in een
preek, gewijd aan het eeuwfeest der Brit-
sche Associatie ter bevordering der (exacte)
wetenschappen, de volgende verklaring af
gelegd:
„De eenheid van de natuur, het voortko
men van den Mensch uit dierlijke voor
ouders (man's animal origin) en een ge
schiedenis van de wereld, die moet worden
gemeten met een maatstaf van duizenden
millioenen van jaren, moeten voortaan alle
worden aanvaard. Het is onvermijdelijk, dat
er een herziening komt van de geloofsopvat
ting, zooals deze tot stand kwam na de
„uitbarsting" van nieuwe wetenschap, welke
wij de Renaissance noemen."
Wanneer wordt men eens wijzer?
Wie gaat om de telkens bestreden en ver
worpen resultaten van de wisselende weten
schap zijn geloof herzien?
PROF. NOORDTZIJ OVER DE
OPGRAVINGEN IN HET OOSTEN
Het bekende stan
daardwerk van Prof.
Dr. A. Noordtzij,
over de opgravingen
in heit Oosten, nl.
„Gods Woord en dor
eeuwen getuigenis",
is nu on-geveer vier
jaar uitverkocht.
Near wij verne
men, zall binnenkort
bij den uitgever J
H. Kok te Kampen,
van dit zeer gezoch
te boek een geheel
omgewerkte en zeer
vermeerderde druk verschijnen. De auteur
heeft het werk grondig herzien, en bijge
werkt tot den eileirj angsten tijd.
Het boek is aanzienlijk uitgebreider don
de eerste druk. Deze tweede druk zal na
melijk 120 bladzijden druks meer bevatten,
terwijl talrijke gëheel nieuwe en zeldzame
illustraties zullen worden opgenomen. (Jok
zijn aan deze nieuwe uitgave enkele regis
ters toegevoegd, dóe de waarde van het boek
er veThoogen.
Ondanks deze uitbreiding wordt de prijs
niet verhoogd. Wie over dit interessant.» en
vcor alle Bijbellezers zoo beteekemsvolle
werk meer wil weten, vrage het prospectus
bij zijn boekhandelaar of bij den uitgever
ZONDAGSSCHOLEN.
De Ned. Herv. Zondagsschoolvereeniging
boudt haar 65ste jaarvergadering op Woens
dag 30 September a.s. te Alkma
Voorzitter, Dr. G. P. IMarang, van Utrecht,
zal de openingsrede houden. Na de huishoude
lijke zaken in de ochtendvergadering afgehan
deld te hebben, komt des middags aan de orde
een referaat van Ds. J. Ph. Eggink, van Delfs-
haven (Rotterdam), over: „De aantrekkelijk
heid van den Bybel". Des avonds zullen in een
samenkomst in de Groote Kerk spreken Dr. G.
P. Marang; Ds. J. C. Koningsberger, van Am
sterdam; en Ds. H. J. Hak, van Alkmaar.
dagen opgericht de Veflnwsóbe Evangelisatio-
vereenigiwg „Meranatha". Het bestuur be
6taat uilt personen, behoorenda tot de Ned.
Herv. en Geref. Kerken vam Hattem en
H ende. Voorzitber is de heer M. de Groot te
Heerde. Het ligt in de bedoeling der Vereeni-
ging haar werkzaamheden over de gansohe
Veduwe uit te 6trekken. Speciaal door colpor
tage en het beleggen ven samenkomsten zal
getracht worden het Evangelie te verbreiden.
Reeds wordt geregeld stnaatprediking gehou
den te Hattem en Heerdie. Vocurloopig blijft
de arbeid dor Vereeniging. beperkt tot het
noordelijk doel der Vein we. In dien6t der
Vereenifgirug zal een vast aangestelden evan
gelist werkzaam zijn.
Schoolnieuws.
Het bureau
i October alle werkdagen behalve Zater-
ïg, van 1113 uur. Ook op schriftelijke
aanvrage, eveneens te richten aan Lucas
Bolwerk 8, worden ten alle tijde inlichtin
gen verstrekt
TEGEN SALARISVERLAGING
Te Den Haag heeft de afdeeling van
het Ned. Onderwijzers-Genootschap (hoofden
onderwijzers aan Openbare Scholen) in
huishoudelijke vergadering op Zaterdag
j.l. een motie aangenomen, waarin scherpe
afkeuring wordt uitgesproken over het voor
der Regeering om in de eerstvolgende
drie jaar weer met een deel der rijkssalaris-
m de begrooting sluitend te maken.
ONDERWIJS AAN ZWAKZINNIGEN
De federatieve commissie heeft besloten
>or leerkrachten by het onderwijs aan zwak
zinnigen een vierden leergang voor vakstudie
te richten. De leergang, welke 3 October
aanvangen en twee jaar zal duren, zal
op Zaterdagmiddag worden gegeven, beurte
lings te Utrecht en te Den Haag. De
vakken zyn: paedagogiek, kinderzielkunde,
kindergebreken, opvoedings- en onderwijsleer
maatschappijleer, benevens zielkundig- en
spraakkundig-practicum. Docenten zyn mej.
Dr. R. A. Biegel, Dr. P. Bierens de Haan,
Prof. R. Casimir, A. Goeman, Prof. Dr. J.
H. Gunning Wzn., Dr. F. Hogewind, Dr. W.
J. van den Hoven van Genderen, P. Lint
horst, Dr. Joh. v. d. Spek, P. H. Schreuder
G. J. Vos.
SCHOOLMUSEUM.
'eekenwerk. Men verzoekt ons mede
te deelen, dat van Dinsdag 22 September tot
Zaterdag 3 October, op werkdagen, behalve
Maandags, van 10 tot 5 uur in het Neder-
landsch Schoolmuseum, Prinsengracht 151 te
Amsterdam, een tentoonstelling zal worden
gehouden van teekenwerk, gemaakt door
leerlingen van de Openbare Lagere Scholen
6e leerjaar), L.O.-kopscholen en U.L.O.
scholen. De tentoonstelling zal gratis toegan
kelijk zyn voor museumbezoekers.
Gemengd Nieuws.
TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT
Prof. H u i b Luns aanvaardde heden het
ambt van hoogleeraar aan de Technische
Hoogeschool te Delft met het uitspreken van
een rede, getiteld: „De verovering van den
Eenvoud, het Karakter en de Ontwikkeling
van de Architectuur in het werk van Kern-
brandt."
Spr. vergeleek Rubens' en Rembrandt's
kennis en gebruik van architectuurvormen en
aarzelde geen oogenblik de beschouwing van
Rembrandt's bouwkunst belangwekkend te beoefening van tooneel, muziek en sport te
noemen, omdat Rembrandt niet een archi- Utrecht, en vele andere zaken, waaromtrent
tectuur heeft aangewend, maar er een heeft zoowel vreemdelingen als stadgenooten bij
geschonken, die belangryk afweek van de hun aankomen als student raad en voorlich-
voorbeelden van bouwkunst, die om hem heen I ting behoeven.
stonden. Rembrandt getuigt uit zijn totaal Het bureau is geopend van 21 Sept. tot
eigen architectuur van de alles meesleepende
kracht zijner scheppende verbeelding.
Nu nam Spr. in zijn rede zijn gehoor mede
naar 't Mauritsbuis om de fantastische archi
tectuur op „De Opdracht in den Tempel" uit
1631 nauwlettend te bezien. Het was ook aan
de hand van den beker op „Simson's bruiloft"
dat Spr. licht wierp op de voortreffelijke
zilversmeden, die rondom Rembrandt in Hol
land aan het werk zijn geweest. Paul en
Adam van Vianen, Rembrandts vrienden Joh.
Lutma en Clement de Jonge en des meesters
leerling Gerbrand van den Eekhout werdon
besproken Ook werd er op gewezen, dat. Rem
brandt's decoratieve smaak tusschen 1639 en
een diamantrale wyziging onderging.
Teneinde deze verandering aan zyn geho -r
volkomen duidelijk te maken, warden para
lellen getrokken van verschillenden aard. o.a.
tusschen de „Emmaüsgangers" uit 1629 en
die uit 1648, de „Kruisafname" uit 1633 die
uit 1654, en de „Christus voor Pilatus" uit
1635. De achtergronden van Rembrandt's
schilderyen.. eenSge zijner teekeningen en
etsen werden nu bezien, om aan te toonen,
hoe al de romantische bewogenheid, hoe alle
complicatie zich had neergelegd, toen Rem
brandt's werk de groote vlucht genomen had
den eenvoud. "Tiet laatste deel behan
delde de bouwkunst op de laatste werken.
Prof. Luns eindigde met de gebruikelijke
toespraken.
RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN.
Als voorzitter van de Faculteit der
Rechtsgeleerdheid aan de Leidsche Universi
teit zal gedurende het academiejaar 1931/1935
optreden Prof. Mr. J .C. van Oven en ah
secretaris Prof. Mr. R. Kranenburg; als
oorzitter van de Faculteit der Letteren
Wijsbegeerte Prof. Dr. A. J. Wensinck en
secretaris Prof. Dr. B. A van Groningen.
De besturen van de andere faculteiten zyn
ongewijzigd gebleven.
Tot assessoren zyn voor dit academiejaar
in het bestuur van den acad. Senaat
Prof. Dr. B. D. Eerdmans, Prof. Dr.
P. C. T. van der Hoeven, Prof. Mr. E. M.
Meyers en Prof. Dr. A. J. Wensinck.
Mej. Dr. S. A. Kryn te Amsterdam,
toegelaten als privaat-docente in de Deensche
Taal- en Letterkunde aan de Leidsche Uni
versiteit, zal haar colleges aanvangen met het
houden van 'n openbare les op Woensdag 30
September des namiddags te 4
klein-auditorium.
GEM. UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM
Aan den Raad is voorgesteld te benoemen
tot tydelijk lector
Strafvordering
Suringa.
R.-K. UNIVERSITEIT TE NIJMEGEN
Prof. Dr. J. Ph. E. Drerup heeft het
rectoraat overgedragen aan Prof. Dr. R. L.
Jansen.
In zyn toespraak zei hy, dat, „indien de
krantenberichten juist zyn", men begonnen ii
op het Julianaplein een nieuwe universiteit te
bouwen. Bestemming en inrichting is nog geen
enkel professor bekend. De senaat heeft van
bouwplan en uitvoering nog geenerlei mede-
deeling ontvangen. Spr. deelde dit mee om
elke critiek, wegens aesthetische of techni
sche fouten tegen senaat of rector te richten,
te smoren. De verantwoordelijkheid ligt el
ders.
De Universiteit telt thans 26 gewone
buitengewone hoogleeraren en 7 lectoren, sa
men dus buiten de assistenten en een privaat
docent, 37 actieve leerkrachten,
bij de theologen, 20 by de litteratoren en 8 bij
de juristen. Hiervan heeft reeds ru
derde de opening der universiteit niet meege-
Van de eerste 32 docenten behoorden er 15
tot den geestelijken stand, thans van de 37
ruim de meerderheid, nl. 20. Trots alle hoog
achting voor zijn geestelijke collega's en hun
wetenschappelijk werk, noemde Spr. dit een
schreeuwende wanverhouding.
Er zyn 54 studenten aan de theologische
faculteit (waaronder 31 orde-geestelyken en 5
vrouwelijke studenten), 187 in do juridische
en 241 in de literaire faculteit, totaal 482 stu
denten.
Interessant is de stand der verschillende
godsdiensten onder de studenten. Onder de 4S2
studenten zyn 28 die behooren tot de kerkge
nootschappen: Ned. Herv. (12), Geref. (7),
Doopsgezind (1), Protestant (1), Israëliet
(1), zonder godsdienst of kerkgenootschap
(6); een club van protestantsche studenten
telde einde vorig jaar 11 leden.
VOOR STUDENTEN TE UTRECHT.
Te Utrecht is opgericht een algemeen en
neutraal Inlichtingen-Bureau voor aanko
mende studenten, een instituut, waaraan
door de immer toenemende veelheid en ver
scheidenheid der studentenaangelegenhe
den steeds meer behoefte werd gevoeld. Het
bureau is gevestigd Lucas Bolwerk 8, alwaar
zij, die aan de Rijks-Universiteit te Utrecht
willen gaan studeeren, daar door bekwame
ouderejaars voorgelicht worden ieder opzijn
gebied, bij alle vragen en moeilijkheden, die
zich voordoen. Zoo worden inlichtingen ge
vraagd en verstrekt over colleges en pratl-
ca, aanschaffing van boeken en instrumen
ten, studie-vereenigingen, studenten-orga
nisaties, Universiteitsbibliotheek, adressen
van kamers met en zonder pension, over
Radio Nieuws.
HUIZEN 1298.8 M
DE NED. BUNDENBOND EN DE
NED. CHRISTELIJ1KE BLINDENBOND.
Naar aanleiding van ingekomen correspon
dentie in verband met het houden van kunst
avonden door den heer Joh. van den Berg
Oosterbeek, propagandist van den Ned. Blin-
denbond, wijzen de Christelijke Blindenvereeni
gingen (Plantage-werkinrichting te Amster
dam, Bartimeus te Zeist, de Ned. Chr. Blin-
denbond en Sonneheerdt te Ermelo) met na
druk er op:
le. dat het optreden van den heer Joh. van
den Berg van Oosterbeek in geen enkel ver
band staat met den Christelyken arbeid in het
belang van blinden in ons land verricht;
2e. dat de Ned. Blindenbond zich wel neu
traal noemt, doch in werkelijkheid door deze
organisatie omtrent de taak der Overheid, de
roeping der particuliere liefdadigheid en
dere belangrijke vraagstukken, opvattingen
worden voorgestaan, welke in onzen Christe
lyken kring niet gedeeld worden.
Sinds 1924 bestaat dan ook een Christelijke
organisatie: De Christelijke Blindenbond, die
o.m. in haar orgaan „De Blindengids" samen
werkt met de verschillende Christelijke blinden
vereenigingen in ons land.
Uit verslagen in Verschillende Christelijke
bladen bleek ons meermalen, dat de Nederl.
Blindenbond door middel van zijn propagandist
den heer Joh. van den Berg, voor zyn bond ook
in Christelijke kringen sympathie en steun
zoekt te krijgen en abonné's werft voor zyn
blad „De Blindenbode".
index. 4 TUcUein. 4Ziel
Duyzentkujwt, I
ver Jan rdag-kaleDdei
UoHtleberic'.iteiL 7.4ó— 8 Pe
Ned. Chr. Persbureau. 8 TU<L«I
de beer P. Keuzili
i BekoerlnK In hel
-eberichten van V
Dlas. 10.46
12.01—12.15 Politleberl
HILVERSUM (1875 M-) AVRO. 8 Tüdeeln. 8.01
10 Gramclcoi. 10 Tödaeln. 10.1010.15 Morgen
wtfdin*. 10.15—11630 Gi umofoon. 10.30—11 Voor-
's— 2.30 Verzc-rff
3.15 Gramofoon. 3.15—4 Muziek. 4—
8 l..i!Dg C—6.30 Sportpraatle.
t 7.20—S Lezing. 8 Tt)ds«' "1
alj-?. 8.10—S.20 Gramofo
12 Tüdaein. 12.01—2 Or-
-4 Muziek. 45 Zieken*
6.307
)1—8.10 Ma
8.20—9.15
ACTUEELE RADIOREPORTAGE
In de nabijheid van de studio van het zend-
tatlon 2YA in Nieuw Zeeland was in een
warenhuis een ernstige brand uitgebroken.
Na ingewonnen inlichtingen is het ons tel
kens gebleken, dat onkunde met de juiste ver
houdingen in de blindenwèreld en onbekend
heid met het bestaan van den Ned. Chr. Blin
denbond, gepaard met onvolledige bekendheid
met het standpunt van den Ned. Blindenbond,
oorzaken waren, die er toe medewerkten, dat
velen dien steun verleenden. Daarom vestigen
wy er de aandacht op, dat de bovengenoemde
Christelijke Blindenvereenigingen bereid zijn
inlichtingen te geven omtrent allerlei arbeid in
het belang van blinden verricht.
DOODELIJK AUTO-ONGELUK.
*8 Nachts is de 24-jarige G. van Oefelen
uit Hoogerheide (N.-Br.) door een hem eoh-
terop komende luxe auto nabij Huij'bergen
(N.-Br.) aangereden. Hoewel geneeskundige
hulp direct ter plaatse was bleken de le
vensgeesten reeds te zijn geweken. De
marechaussee heeft het lijk cn de aanrij
dende auto, bestuurd door L. uit Wouw, in
beslag genomen.
83. Eerst morrelde de kapitein wat met
z'n nijptang in Kookmebotjes mond; maar
hij kon den kies er niet mee te pakken
krijgen. Toen haalde hij 'n breekijzer en 'n
hamer, plaatste het opperhoofd tegen een
boom, zette het zware breekijzer tegen den
84. „Oea! Oea!" klonk het gesmoord uit
Kookmebotjes keel. toen de hamer met for-
schen slag op het breekijzer neerkwam. Hij
had z'n eigen kies ingeslikt en het breek
ijzer zat tot op de helft in zijn keel! Met
uitpuilende oogen en een van angst ver
wrongen gezicht sprong hij op en holde
woest in de rondte.
(Wordt Woensdag vervolgd.)
DESTERVANHALALAT
Een verhaal oit den tijd dor Babylonische
ballingschap
„Wat zegt gij? Marduk onmachtig?"
„Zeker! Het beeld uit erts en leem saimen
gesteld, heeft niet de minste rnadhtl"
„En hij eet dag in dag uit twaalf maten
weibenmeel en veertig schapen, en zes em
mers wijn zijn haast niet voldoende, om
den dorst te lesschen. Ge begrijpt toch, dat
ik niet naar zijn tempel trok, om hem te
aanbidden, indien ik zou gelooven, dat hij
geen levende god was?"
„Men bedriegt u, o koning. De priesters
eten meelspijzen en schapenvleesdh en
drinken den wijn!"
Cyrus werd driftig.
„Ik zaj de priestens laten roepen. Als het
waar is, wat gij zegt, zullen zij sterven, om
dat zij den koning bedrogen!"
De priesters verschenen. Zij verlangdon,
.Lat de koning zelf de poort zou sluiten en
bovendien verzegelen, als de offeirs gebracht
waren.
Het gebeurde.
De koning nam dien profeet mee om hem
te laten zien, waar de offera stonden. Daniël
strooide een weinig aeoh oip den vloer. Ko
niing en vorst verlk-ton den tempel; do poort
werd gesloten en verzegeld.
Den volgenden morgen toon/de Daniël
Cyrus enkele vreemde plekken op den vloer
Zij zoohten verder en vonden een geheimen
ingang, waarlangs de priesters de offers
ynegdroegen. De asdh (had het bedrog ken
baar gemaakt
De prachtige tempel vam Mairduh lag in
pudm. Daar, waar zich op de trap vorm !ge
pyramids het prachtige heiligdom verhief
steeg rook omhoog en lekte die vlam aan
half verkoolde balken.
De koning, vertoornd over het bedrog,
had de verwoesting vam den tempel dier
Babyloniëns bevolen.
Duizenden en nogmaals duizenden stede
lingen omringden don tempel, waar de
soldaten, met het wapen in de vuist, heen
en weer liepen.
Een dof gemor was hier en daar hoor
baar, waar toevallig enkele personen bij
elkaar stonden; bij de nadering der solda
ten stoven zij echter vereohrikt uiteen
Op eervigon afstand van den tempel, aan
den zoom van een park, dat den tempel om
ringde, durfde men met meer vrijheid oen
en ander zeggen.
„'t Is elleen de Jood in hot paleis, die Ba
byion ongelukkig maaktCyrus was een
vriend der goden; maar de Jood fluistert
hem onophoudelijk iets kwaads omtrent
goden of priesteis m het oor, en Cyrus luis
tert bijna uitsluitend naar hem!"
„Daarom weg met de zonen der booze
geesten!"
„Ook de Perzen zijn woedend; want hij
zorgde, dat de draak stierf."
„De draak! Jal" riepen velen.
„Nu, dot vind ik nog zoo erg ndet; ze kon
den dat beestje voor mijn part wel in Susa
laten. Maar Marduk, de arme Marduk!"
„Evenals hij verhaalde, dat de priesters
den god maakten on zijn voedsel nuttigden,
even brutaal hield hij vol, dat de draak
geen god \va6l"
„Ja, jal die kogel uit pek en vet en haar'
samengesteld," antwoordde de vorige spre
ker op spotten den toon, zal het dier slecht
bekomen zijn. Arme draak! Hij barstte!"
„Wat?" riep de nadere. „Pes maar op,
dat de Perzen u miiet hooren, als ge zoo
verachtelijk over hun god spreekt!"
„Die arme draak! Ik bedoel diie arme Ahri
man! Maar met Marduk was het ook be
dilt ge zwijgen?"
„Nu heb ik het mis? De priesters aten de
offers en de god kreeg niiets."
Toornige blikken troffen den spreker. „Ie
dat ook een Jood!" riepen sommigen tame
lijk luid. „Of een Pere?"
„Och," riep de grappenmaker, „wat hin
derde het ook, dat de arme mannen, die nu
gedood zijn, zich te goed deden aan hetgeen
de god niet gebruikte!"
HOOFDSTUK XL
Het Decreet
Cyrus ontwaakte.
Het flikkerende schijnsel der lampen vie?
van de hooge kande-lobres op de figuren,
welke in het tapijt gestikt waren. De Ico
nimg staarde voor zioh u.it cn hield zijn
oogen op een bepaalde plek gevestigd
„Daar 6tond de troon," sprak hij nauw
hoorbaar, „en op den troon zat de Alrnach
tige in een 'kleed van zilver en een gouden
gordel om de lendenen. Het was een droom"
vervolgde hij; „maar zoo levendig, zoo öui
delljk, dat ik thans nog sidder. Hoe hij, die
daar op dien zetel zat, mij dreigde, indien
ik zijn volk niet liet raan. Ik weet het,
Ik weet liet: 't Is de God der Joden, oen
andere God dan onze goden; immere heeft
Marduk zich gewroken (gelyk de Baby
1 onions mij voorspelden), toen ik zijn tem
pel vernietigde? Hoe laat zou het zijn?"
Hij nam een hamer en sloeg op een me
talen klankbord.
Een kamerdienaar venscheen. Spoedig
zon bet dag worden.
„Zoodra het licht wordt, moet de schrij
ver van de koninklijke decreten komen' En
nog nets: Daniël, de vorst en Sassabasai
met de oudsten zijns volks worden tegeD
het uur der audiëntie verwadht. Men zonde
boden uit, opdat zij komen!"
De koning legde zich andermaal neder.
„Men zal in Babylon morren, als ik dat
volk laat vertrekken. Ook wordt er gemom
peld dat de Joden het onder elkaar niet
eens zijn. Doch dat is hun zaak."
Het begon te dagen, toen de schrijver ver
schrijf op, wat ik u zeg: „Dit spreekt
Cyrus, koning der Perzen. Alle rij kon gaf
mij de Heere, de God des Hemels, en Hij
heeft mij geboden, dat ik Hem een huis
bouwe te Jeruzalem, dat dn Juda ligt Wie
onder u allen i6 uit zijn volkDe Heere
zijn God zij met hem. Hij trekke uit en
bouwe het buds des Heeren het huis van
chn God, die te Jeruzalem is!"
De schrijver was gereed.
„Ge kunt gaan. Leg het schrift daar op
tafel!"
Op het vastgestelde uur kwamen zij, die
tot audiëntie opgeroepen waren.
Cyrus trad binnen. Een dergenen, die
hem vergezelden, droeg het decreet. De ko
ning nam het, reikte het den vorot van Ba
byion over.
Blijde verrassing toekende liet gelaat van
den profeet. Dat, wat hij las, bevatte de vei
vulHimg van zijn vurigste wensahan.
„Deel het uw broederen mede! Het ave
rige zij aan uw zorg toevertrouwd. Laat
hetgeen gij in handen houdt, in alle provin
c:es van het rijk, w*aar mannen van uw ge
slacht wonen, bekend maken!"
Maar het volk, hetwelk door dit besluit
de vrijheid geschonken werd, was niet over
aJ even blijde. Nu de terugkeer niet moer
in nevelachtige verte lag, nu de lang ge
koesterde hoop werkelijkheid zou worden,
waren de gemoederen verdeeld. De vurig-
sten drongen aan op een haastig vertrek,
del ouwen verlangden een zeker aantal we
ken om orde op zaken te stellen. Velen wei
gerden zelfs beslist het rijk der Perzen ie
verlaten, vooral zij, die in Babyion grooto
sommen gelds verdienden of wel tot aan
zien geklommen waren. De groote kooplie
den hadden in de rijke wereldstad hun kan
toor, waar zij veel liever den mammon aan
baden, dan im den tempel te Jeruzalem
welke nog gebouwd moest worden den
God van hemel on aarde, dóe over rijkdom
en armoede beschikt naar welgevallen, ja,
utaAr van wlen zij. de kooplieden, op Monia
niet dien zegen verwachtten, welke de dui
vel der hebzucht hun hier schonk. Mat zou
den zij 1-n hef arme, uitgeplunderdo Juda
begonnen? Allen waren in Babyion een
weelderig leven gewend en daar, in het land
der vaderen wachtte hen moeite on ont-
Het hoofd vol zorg, zaten de vorst ven
Juda, Zerubbabed en Joeua, de aanstaande
hoogepriester, met de oudsten des volks,
vn het gerechtshuis.
En wederom nam Jozua, de geestdriftige,
hef woord.
„Zeventig jaren droeg Juda hef Juk der
Babylonlëra. Nu nadert de dag der bevrij
ding. Gpon drie maanden duurt hot meer
en wij zullen Judo's ben-gen zien opdoemen
De mcreu van onze steden, weflke venvot*
zijn, rulllen opgebouwd worden. Bnncn
enkele maanden verrijst Jehova's Heilig
dom uit de puimhoopen on zijn tinnen blin
ken im het zonnelicht en lachen uit do
verte den pelgrim toe, cine opwaarts trekt
om in Jeruzalem den Heere zijm offer aan
to bieden. Verhaast, verhaast het uur vam
vertrek uit deze heidensche stad! Waarom
talmen? Zie, hoe meer wij dralen, des te
grooter wordt het getal dengenen, dio nog
langer het juk der verbanning willen dra
gon, omdat zij de moeite en lasten schuwen,
welke hen in het vaderland wachtenl Laat
het vuur. zoo pas ontvlamd, dat nog de
geiten doorgloeit, niet uifdooven!"
Zerubbabel knikte goedkeurend.
„Mijne broederen." sprak hij en zijn
ooven schitterden en luide klonk zijn stem.
...Mijne broederen, heeft Jozua u de heerlijk
held van he< Huis d«s Heeren voor 'xjgon
gesteld, ik, uw vorst, wil u tevens herin
neren aan den glans van den konincsburg
op den Sion. Davids zonen wandelen noè
onder u on zullen binnengaan in het huis.
dat de groote koning bewoonde on dat tham
reeds zooveel jaren «een enkele van ons
geslacht herbergde. Wij rullen binnengaan
en het huds Davkte wordt andermaal s-u
bron van zegen en geluk en room voor Ju
da. Meer nog! Daniël de profeet, nichttb
zijn blikken kn de toekomst Niet ver meer
is de dag. waarop Davids geslacht het volk
den grooteten zijner koningen schenkt don
Heereehor, op Wiens schouders genade
vrede rusten. Verzamelt u om Slons ko-
r.ingsburg, de helder stralende ster onr.er
hoop
(Wordt vcrvolffd)