ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1931 TWEEDE BLAD PAG. 5 NEDERLANDSCHE ORGANISTENVEREENIGING CONGRES TE AMSTERDAM BELANGRIJKE REFERATEN [et Congres van de Nederlandsehc Or- dsten Vereeniging, dat te Amsterdam ge ilden wordt ter gelegenheid van het 40- fig bestaan dezer organisatie, is gister- hrgen in de aula der Gemeentelijke Uni citeit geopend. fot de aanwezigen behoorde de rector- jgnificus, Prof. Dr. J. O. v. d. Waals. |n zijn openingswoord merkte de heer de Vries, eerste eongresvoorzitter, op, het doel, waarmede de vereeniging 40 r geleden werd cpgericht, bereikt is. ast moreelen en finaneieelen steun aan en-organisten, die dit behoeven, maken cis jaren de jaarlijksche kerkelijke orgel- imens een belangrijk deel van den ar- d der Vereeniging uit. Jpr. bracht prof. van der Waals harte- c dank voor het feit, dat hij de auia ir het houden van dit congrès beschik- ar heeft gesteld. Hij is ervan overtuigd, dit congres in hooge mate voor hen, er aan deelnemen, leerzaam zal zijn en het er toe zal bijdragen, het bewustzijn verdiepen van de sclioone taak, die den janisten is opgelegd. Mogen onze orga an aldus spr. een ieder naar zijn enten, in die richting God, de Kerk en gemeente dienen. ;pr. trad hierna in een korte beschouwing n het programma van dezen dag, waarbij er zijn vreugde over uitsprak, dat een uitstek deskundige als prol. dr. A. po reit zij, te Utrecht spreken zal over e Schoonheid der Psalmen". Hartelijk ilkom heette spr. vervolgens de buiten- ïdsche gasten van het congres, Oberlan- skirchenrat, dr. Phil C h r i s t h a r d ahrenholz, uit Hannover en Studien- t Ernst Fladem uit Plauen (Vogt- ïd), die beiden een voordracht zullen uden, waarna hij het woord gaf aan prol. G. van der Leeuw, te Groningen, or het houden van een inleiding over STELLINGEN. Prof. v. d. Leeuw rdedigde dc volgende stellingen: 1. Liturgie, eeredienst, is de kerkelijke rm van de daad van God, die komt tot gemeente en tot haar spreekt en van daad der gemeente, die zich voor Gods ngezicht stelt en Hem antwoordt. ï."De muziek heeft in den eeredienst de terst belangrijke taak om vorm te geven n datgene, wat, omdat het mysterie is, in woord en begrip niet laat uitdrukken. Het orgel, als voornaamste drager van muzikale element in den eeredienst, zij jt 't cent mm daarvan (Altaar en Kansel) iuwverbondent hetzij doordat het zich op it koor der kerk zelf bevindt, hetzij door- it het door een seinsysteem daarmede is rbonden, opdat de muzikale en de ge roken eeredienst één geheel vormen, in den architect der kerk mag worden irlangd, dat hij reeds bij den opzet van I gebouw bevoegd advies inwint om- int dc plaatsing van het orgel. |4. Het orgel zij in den imwendigen huw zoo, dat het strenge karakter van n gereformeerden eeredienst bewaard ijft. Uiterlijk worde het zoo aangebracht, t er voldoende gelegenheid is voor de aatsing van een koor en orkest op feest- igen en bij uitvoeringen van kerkmuziek. 5. Dc organist is in den eeredienst die- lar, geen concertgever, en nog minder rtuoos. Zijn spel drage daarvan het empel. 6. Zijn spel neemt in den eeredienst een oote en gewichtige plaats in, doordat het i verschillende elementen van den dienst iderling verbindt en tegen een gemeen- happelijkc achtergrond zet, 7. ITet orgelspel voege zich geheel in het irakter van den dienst (niet van de eek). Van den organist mag worden ver acht, dat hij zich in het karakter van en eeredienst heeft ingeleefd. Bij zijn op- iding worde daarmede gerekend. 8. Het orgelspel zij geheel kerkelijk van ijl en begeve zich nóch op het terrein der liitenkerkelijkc, nóch op dat der z.g. op- ekkingsmuziek. Het vinde zijn basis in GOUDEN JUBILEUM CHR, SCHOOL. ZWIJNDRECHT werd met de kinderen het reformatorische koraal. S. De plaats in den eeredienst, waar dc organist do grootste uitbreiding aan zijn werkzaamheid kan geven, is niet het oogen- blik na de prediking, maar behalve praeludium en postludium het groote lied, dat aan de prediking vooratgaal. 10. Behalve het orgel geve een koor van gemeenteleden leiding aan het gemeente gezang. De orgelbegeleiding drage zoowel in muzikaal als in liturgisch opzicht een streng karakter. Voor- en naspelen thema- 11. Van organisten op kleine plaatsen mag worden geëischt: 1. dat zij eenig inzicht hebben in het wezen van den eeredienst; 2. dat zij een eenvoudige muzikale ontwik- -keling bezitten en bijv. kunnen transpo- neeren. 12. dc Dienaar des Woords, als leider van den eeredienst, erkenue den organist als zijn mededienaar en plege met hem een geregeld overleg. Na prof. dr. G. van der Leeuw hield fr. dr. Caecilianus Huigens, O. F. M. te Utrecht een voordracht over „De Oc- toëchos" in den Gregoriaanschen Zang". Na de pauze sprak prof. dr. A. Nocrdt- zij te Utrecht over „Do schoonheid der Psalmen". De spalmen zijn niet slechts de liederen van het Jodendom maar tevens het geeste lijk bezit van aHe Christelijke kerken. Zelfs de ongeloovige kan onder de bekoring van de psalm geraken en er vertroosting in vinden. Spr. verklaart dit feit uit de schoone verklanking, de uitbeelding en de veelzij digheid der gedachten in de psalmen. De taal is muziek in klanken en het zijn de psalmen waarin we een buitengewoon schoone verklanking van de gedachte vin den. De psalmen zijn dan ook gedicht door taalvirtuozen in den vollen zin des woords, die de kunst verstonden hun zielestemming in juiste en meest-toepasselijke beelden uit te drykken. Wat de veelheid der gedachten aangaat, die in de psalmen worden vertolkt, merkt spr. op, dat wij er de meest-uiteenloopende stemmingen in vinden: ootmoedig gebed, diep zieleleed, overwinnende vreugde, ver brijzeling des harten, hooggestemd Gods vertrouwen. In de psalmen van Israels dich ters ontsluit zich do menschenziel in al haar roerselen onder een innerlijken hoo- gen drang om de heerlijkheid Gods meer nabij te komen. Hierin \ertoont zich de. schoonheid der psalmen in al haar rijke volheid. Vervolgens hield Oberlandeskirchenrat Dr. Phil Ch ris than d Mahren- h o 1 z te Hannover een voordracht over Studienrat Ernst F1 a d e te Plauen (Vogtland) besloot de besprekingen van heden met een voordracht over „De bcteekenis van Gottfried Silbermann vooi den orgel bouw van onzen tijd". Spr. ging na hoe de Duitsche orgelbouw, vooral in het Noorden, sedert de 16de eeuw in het teeken der „Nederlanders" stond. Het waren de uit liet Saksische Ertsge bergte stammende Gebroeders Andreas cn Gottfried Silbermann cn hun leerlingen, die het. nieuwe klankideaal in den Duitschen orgelbouw voor tenminste een halve eeuw vestigden. Van hen zijn afkomstig talrijke orgels in den Elzas en in Saksen, welke ten deele heden ten dage nog bewaard geble ven zijn. Sedert Albert Schweitzer, de groote mu sicus, theoloog en medicus, op de eigenaar dige schoonheid van de Silbermann-orgels in den Elzas dc aandacht gevestigd heeft, zijn oogen en ooron van de muzikale wereld op deze weinige, nog behouden voorbeelden eener nu verdwenen wereld van „gratie en schoonheid" gericht. Schweitzers belangstelling voor deze" or gels was gewekt, doordat zij zelfs in den meest ingewikkelden, polyphonen-stijl een buitengewone helderheid van toon en lijn behouden. Daardoor leenen orgels uit de school van Silbermann zich bijzonder voor de vertolking van orgelwerken van Baoh. In het jaar 1927 werd in Freiburg in Sak sen, de geboortestad van Gottfried Silber mann, het derde Duitsche Orgelcongres ge houden, ter gelegenheid waarvan de werken van dezen meester voor een belangstellend publiek in liturgische bijeenkomsten en kerkconeerten ten gehoore werden gebracht. De van licht sprankelende en levenskrach tige tonen van het Silbermannorgel be zaten meer overtuigingskracht dan theore tische en aesthetische beschouwingen over den bouw van het toekomstige orgel. In elk geval vertegenwoordigt het Silbermann orgel een waardevol orgeltype, dat alleszins waard is tot uitgangspunt gemaakt te wor den van iedere beschouwing over moderne orgelbouwtecbniek. Hedenavond wordt een officieele maaltijd gehouden in de Groote Zaal van het Pavil joen Vondelpark. Toespraak Z. Ex. dr. J. Th. do Visser. In den loop der middagvergadering heeft de Minister van Staat, Z.Ex. Dr. J. Th. de Visser, de vereeniging, waarvan hij eere lid is, gelukgewenscht met [haar 40-jarig bestaan. Men heeft zeide spr. het orgel eens vergeleken met een waar Christen: men ziet geen geluid en het strekt toch tot ver heerlijking'Gods. In zijn uitvoerigheid be antwoordt het orgel aan het Christelijk leven het is niet pronkerig en toch indruk wekkend. En het mooiste is, dat de orga nist verborgen blijft, terwijl hij aan hel orgel toonen ontlokt, die den mensch ver heffen en stichten. Spr. noemde het een zegen dat de Hervormer bij zijn eeredienst iets heeft gered van het muzikale. Orgel tonen kunnen soms nog meer indrukwek kend zijn dan een preek zoo ontroerend kan hier heerschen de toon van het smach tend bidden. Als Oud-Dienaar van liet Evangelie en vriend der Vereeniging stelt spr. het op prijs, hier zijn diepe overtuiging uit te spreken van de kunst in het algemeen en voor de orgelkunst in het bijzonder. Moge besloot spr. de Vereeniging nog jaren lang tot haar verheffing bijdra gen en zoo met de muziek der orgels "de toon doen weerklinken: Soli Deo Gloria! Kerknieuws. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Eist (U.), J. H. Verschoor te Nieuw-Weerdinge. •dankt: Voor Heteren (toez.), J. H. Koster te Montfoort. CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST Door het Prov. Kerkbestuur van Drente is tot de Evangeliebedening in de Ned. Herv. Kerk toegelaten de heer K. F. Creutzberg te Hees (bij Nijmegen). AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. D s. D. J. v a n D ij k Hzn., predikant der Ned. Hervormde Gemeente te Zuidwolde (Dr.) hoopt Zondag 11 October, a.s. afscheid te men ygn zijn Gemeente, om Zondag IS October, d.a.v. intrede te doen te Oosterhaule c.a. (Fr.), na bévestigd te zijn door zijn broeder, Ds. H. van Dijk, van Nieuwolda (Gron.). Ds. H. C. VAN DEN BRINK In den toestand van Ds. H. C. van den Brink te Amersfoort, pred. der Geref. Kerk in Her steld Verband, die in het laatst der vorige week door een pijnlijke ziekte werd overvallen, kwam een gunstige wending. Bezoeken kun nen vooreerst nog niet worden verwacht i kan nog geen correspondentie worden gevoerd. Ds. J. P. PA AU WE Naar wij vernemen, is Ds. J. P. Paauwe te Den Haag van zijn langdurige ongesteldheid weer hersteld. Hij hoopt a.s. Woensdag te Delft een godsdienstoefening te leiden. Brs. C. Flens en van den Houten, resp. uit Emmer-Erfscheiderveen en Groningen, ver haalden van hun werk in die gemeenten. Ds. H. J. E. Westerman Holstijn uit Apel doorn riep namens de Ned. Herv. Kerk uil de plaats van samenkomst allen een harte lijk welkom toe. Het zangkoor „Looft den Heer" verleende, onder leiding van den Dir. den heer H. van Laar uit Apeldoorn zijn medewerking. De jaarvergadering zelf stond onder lei ding van Mr. E. A. Stam Numan uit Gro ningen, die nadat men gemeenschappelijk gezongen had en Ds. A. J. Montijn uit Utrecht voor was gegaan in gebed, z'n blijd schap uitsprak over de groote opkomst. De president wendde zich speciaal tot Ds. E. D. Boeke uit Heemstede, vertegenwoordiger van liet Ned. Bijbelgenootschap. Mr. HT de Bie, die verhinderd was langer i deel uit te maken van Hoofdbestuur werd bedankt voor het schenken van z'n krachten aan dit schoone werk. Het verslag van den penningmeester, Mr. d. Hoop van Slochteren, meldde een batig saldo van 2212.58. Uit het jaarverslag van Ds. E. Syperda uit Tjamswecrd, bleek dat het aantal aange goten evangelisatiën thans 83 bedraagt. Over het algemeen is de toestand der afdeel ingen joed. Dankbaar wordt melding gemaakt van koninklijke belangstelling. De wijziging van de Bondsstatuten wordt met algemcene stemmen aanvaard. Het Hoofdbestuur bestaat thans uit: Ds. A. J. Montijn, Utrecht; Prof. Dr. J. de Grootr Groningen; E. G. van Hoogstraten, 's-Gra- venhage; Mr. C. de Roon Swaan, Velp en Mr. W. Baron Prisse, Ulvenhout. Nu hield Ds. A. C. H. v. Hoogenhuytfe uit Amsterdam een causerie over het onder werp: Rome, de eeuwige stad, en 'handelde daarbij over de verhouding tusschen Musso lini en de Paus, Rome als middelpunt der Roomsche Kerk en de ontwikkeling in de loop der tijden. Nadat dc voorzitter der vergadering den referent dank had gezegd, werd de samen komst door Ds. E. Boeke met dankgebed gesloten. Schoolnieuws. HERDENKING VAN DE AFSCHEIDING Het Comité, door de Generale Synode der Chr. Geref. Kerk benoemd tot voorbereiding van de herdenking van de Afscheiding in 1S34, vergadert 18 September a.s. te Apeldoorn. EVANGELISATIE Te Haarlem wordt Donderdag 10 Sept. a.s. in de Kerkeraadskamer der Kloppersingel kerk een vergadering gehouden van alle Evan gelisatie-commissies uit de Classis Haarlem der -Geref j Kerken, alwaar de heer W Venema een referaat houden zal over: „Evangelisatie- arbeid onder jongens en meisjes van 12 tot 18 jaar." Ds. A. Dondorp, van Heemstede, zal het openingswoord spreken. Tevens zal er gelegenheid zijn om kennis te nemen van teekeningen en houtsnijwerk, vervaardigd door Haarlemsche jongens en meisjes, waar ender gearbeid wordt. BOND VAN EVANGELISATIEN IN DE NED. HERV. KERK. Jaarvergadering te Apeldoorn. De Bond van Evangelisatiën in de Ned. Herv. Kerk hield gisteren in gebouw „Irene" bij de Groote Kerk te Apeldoorn haar negen- en-idertigste jaarvergadering. Donderdagavond was er reeds een samen komst geweest van hoofdbestuur en afge vaardigden. Hier sprak Ds. A. C. H. van Hoogenhuyze, uit Amsterdam, terwijl de Prof. Dr. T. HOEKSTRA Gelijktijdig met Prof. Dr. H. Bouwman Prof. Dr. T. Hoekstra, van Kampen, naar lezië, Saksen en Hongarije afgereisd. A.s. Maan dag wonen zij, naar reeds gemeld is, te Papa het 4d« eeuwfeest van de Hoogeschool bij. THEOL. SCHOOL TE APELDOORN De nieuwe cursus aan de Theol. School der Chr. Geref. Kerk, die 18 September a.s. aan vangt, zal aan den morgen van dien dag ge opend worden met een toespraak van den pre sident-curator, Ds. P. J. de Bruin, van Veenen daal, waarna de aftredende rector, Prof. P. J. M. de Bruin, het rectoraat zal overdragen aan Prof. F. Lengkeek. GEREF. GYMNASIUM TE AMSTERDAM Uit Amsterdam schrijft men ons: Waar vroeger op de Keizersgracht bij het Molenpad vier woonhuizen stonden, is thans een nieuw Gereformeerd Gymnasium ver rezen. Dit nieuwe gebouw, zeer modern ingericht, doet geen afbreuk aan liet grachtbeeld. Integendeel de architect^ de heer A. Ingwersen, een zeer groote ver dienste van dezen bouwmeester heeft dit nieuwe gebouw" geheel doen passen in de omgeving. Hierdoor is gebleken dat ook mo- I derae gebouwen de sfeer van de oude stad j in het algemeen en die van onze mooie grachten in 't bijzonder niet behoeven te ver storen. Dit nieuwe gebouw met zijn ge vel van kleine klinkers en zandsteenver- siering, waarvoor de bekende hooge stoep, doet niet. aan als een schoolgebouw, maal ais een patriciërshuis. En toch is dit een modern schoolgebouw. Wanneer men beneden ingaat vindt men daar een rijwielstalling en gaat men achter door naar de ruime gymnastiekzaal, ter grootte van 15 bij 10 M. Zij ligt 2.80 M. on der den -beganen grond en is uit bouwkun dig oogpunt beschouwd een kunstig water bouwkundig werk. De vloer toch doet zonder eenig tegenwicht den zwaren druk var grondwater weerstaan, die naar berekening 10.000 K.G. per vierk. meter bedraagt. Wanneer we den hoogen stoep opgaan, komen we door een vestibule in een hal, die een grootschen indruk maakt. Zij ont vangt haar licht door een lantaarn, die t midden van het gebouw afdekt en eve-neens op de beide bovenverdiepingen het midden gedeelte an het gebouw het noodige dag licht verschaft. Om dit centrum zijn op de drie verdiepingen de 14 klasselokalen ge groepeerd. Alles is zeer eenvoudig gehouden, omdat de Regeering geen subsidie wenscht te ge ven voor eenige versiering. Ondanks dien eenvoud maakt toch het geheel een aange- namen indruk. De eenige weelde, die men zich veroorloofd heeft, zijn twee lantarens aan den gevel en twee beelden op het bordes boven den hoogen stoep. Deze lantaarns zijn door het bestuur van het Gymnasium be taald en de beelden, voorstellende .„Geloof" en „Wetenschap" zijn een geschenk van de gemeente. Dit nieuwe Geref. Gymnasium heeft met den grond mee een half millioen gulden gekost. Hedenmiddag is het met eenige plechtig heid in gebruik genomen. Het gebouw is Maandagmiddag a.s. van 2 tot 5 uur en dienzelfden avond van 7 tot 10 oor belangstellenden te bezichtigen. HOOFDBENOEMINGEN a c h e m, D. A. van Binsbergen, ond. te Scheveningen. ONDERWIJZERSBENOEMINGEN ied recht (Geref. School, hoofd H. Hakkenes), H. Huig te Leerdam. ingen (Julianasehool, D. Huizinga- straat 5, hoofd G. J. van Dalen), H. Reidsma te Groningen. Voor tijdelijk. Hilversum, O. D. Offringa, tijdelijk ta Oldehove. Voor tijdelijk. H. BIJKERK Te Haarlem heeft de heer H. Bijkerk officieel afscheid genomen als hoofd van de Chr. School aan de Rakenessergracht. Het Gemeentebestuur was vertegenwoordigd door den heer C. Maarschalk, Burgemeester, en den heer W. Roodenburg, wethouder van Onderwijs. Verder waren aanwezig een groot aantal autoriteiten, hoofdambtenaren van de afd. Onderwijs ter Secretarie, vertegenwoor digers van Vereenigingen, collega's en onder wijzers. Ds. C. J. van Paassen sprak het scheidende hoofd toe, hem dankende voor alles wat hij voor het Christelijk Onderwijs het bijzonder te Haarlem sedert 1910, gedaan heeft. Verder voerden o.a. het woord de Burgemeester; Inspecteur K. Brants; Dr. J. Weener, Ned. Herv. predikant; de heer G. J. Kappers, hoofd der Dr. Kuyperschool i vele anderen, voornamelijk oud-collega's i onderwijzers A. MAASKANT Naar wij vernemen, is door den heer A. Maaskant, hoofd der Chr. M.U.L.O.-School te Alphen a. d. Rijn, tegen 1 Januari a.s. ont slag gevraagd als hoofd der af deeling U.L.O. van bovengenoemde School. CHR. KWEEKSCHOOL TE EMMEN De actie ter verkrijging van een Christe lijke Kweekschool te Emmen wordt onver moeid voortgezet Het Bestuur heeft getracht handteékeningen te verzamelen, teneinde te onderzoeken, of op algemeene medewerking kan worden gerekend. Door vele corporaties is geteekend. Deze lijst is door het Bestuur doorgezonden aan den Minister van Onder- (Voor Examens zie pag. 2). Land- en Tuinbouw. A. A. TER HAAR. t bekende redacteur van „De Veldbode- laatst toe ongekenden ijver heef tijd overledi Met tot h< hö gewerkt in Nederland heeft Uit Oost-lndie DE PERSVRIJHEID IN INDIË BATAVIA, 4 Sept. (Aneta). De Volksraad beeft heden liet ontwerp-ordonnantie in zake de ongewenschte periodieken aangeno men met 3223 stemmen. Voorts nam de Volksraad z.h.6. aan het verdrag in zake economische statistieken. INDRUKKEN UIT EGYPTE V') Het verschil tusschen de inlandsche stad de Europeesche wijk in Kaïro is gewel- ig groot. De hotels hier beproeven het ge ne westersche comfort aan te bieden, arin men natuurlijk niet geheel slaagt ook het personeel speelt daarin een roote rol, getrokken als het wordt uit lleriei rassen maar het is er in allen evalle best te doen. Een kruis is het ,dat om elk hotel een •oep schoenenpoetsers, straathandelaars en akschischklanten zwerft. De eersten pos- seren zich, als de portier een wat erg goed- loedig man is, op de trap van den ingang, d oefenen hun ambacht uit voor 1 piaster 12% cent per persoon, en de anderen ormen een eere-hrigade, als de vreemde- tiïzarstraat te Kaïro. Men lette op de erken fetftda tomen voor d& turQuwenverblyvtTU ling gaat wandelen. Is men niet gediend van die kooplui, dlan dient hard opgetreden. Maar de reizigers hebben vast schik in het geval, vooral, wijl zij meestal hooger wor den aangeslagen, dan dat thuis het geval Herr Graf. Herr Baron of Hen- Doctor, dat is zoo de gewone titulatuur. Daarnevens hoort men roepen ein mark, zwei mark en hiermee is dan de kennis der vreemde taal bij de venters uitgeput. Heel merkwaardig is, dat in deze zuide lijke en oostersohe landen de Duitsche in vloed op het leven van het gewone volk thans nog, nadat een eind kwam aan dc overhieersching der Turken, waarmede de Duitschers sterk bevrind waren, veel groo- ter is dan de Engelsche. Langzamerhand zal dit wel veranderen. In de winkels ontvangt men meestal gaarne Duitsch1 geld, maar Engelsch wenscht men bijna nooit aan te nemen. Heirlegers Duitsche reizigers beproefden vóór 1914 de Duitsche waren hier te plaat sen en de mannen der wetenschap stortten zich met groote liefde op de in den bodem verborgen schatten van oud-Egypte. Het uiterlijk van modern Kaïro is anders veel meer Fransch. Fransche opschriften op straten en winkels cn Fransche scholen voor de meer ontwikkelde bevolking. De straten zijn geasfalteerd; de tram wagens hebben afzonderlijke vrouw enaf- deelingen, een tegemoetkoming aan de mohammedaansobe volksgewoonten; de winkels doen niet onder voor die bij ons; de brandweer staat dag en nacht klaar en het auto-verkeer is zeer intensief. De christelijke religies hebben hier alle hun kerken. Oorspronkelijk was liet, plan naar dc Fransche protestantsche kerk te gaan, waar een orthodox predikant op trad, maar wijl dit bezwaren mee zou brengen voor mensohen van ons gezel schap, heeft Professor Noordtzij des Zon dagsmorgens in een zaal van ons hotel ge sproken en het Woord geopend. Wij denken zoo. dat in Egypte niet vaak het evangelie zal worden verklaard in de Nederlandsche taal. ofschoon wij toch nog iets doen aan zending in dit merkwaar dig land. Te Calioub, drie uur ten noorden van Kaïro is een nederlandschcn zendings- post gevestigd, waar thans zendeling P. B ij 1 zijn werk verricht. Vergissen wij ons niet, dan is dit buiten ons eigen Indië de eenigste plaats, waar wij doen aan zen ding onder mohammedanen. Toóli over zending schrijvende, kan er hier aan toegevoegd worden, dat de Ameri kanen in Egypte zeer veel aan missie doen. Zij hebben talrijke scholen onder hun be heer, waarop zeer veel kinderen gaan uit de hoogcrc standen. Op deze wijze hoopt men den christelijken invloed van boven af op het volk téMoen inwerken. Tot ver in hot Zuiden-van-Soedan verrichten de ame-, De moskee van Zeinab te Kaïro. rikaansche mannen en vrouwen hun arbeid van christelijke zelfopoffering en liefde. Blijkbaar trekt de mohammedaansche we reld onze medechristenen in Amerika zeer aan. In Klein-Azië en Syrië is op talrijke plaatsen de christelijke vlag geplant. Wat zijn tijdens de vervolgingen der Armeen- sche christenen in de vorige eeuw deze zendingsposten niet vaak de oasen geweest, waar de opgejaagden een schuilplaats von den. Te Beyrouth hebben de amerikanen zelfs een medisch opleidingsinstituut tot steun van de zending. In dit nieuwe gedeelte van Kaïro, in de 19e eeuw tot stand gekomen, vindt men een dierentuin, waarin de merkwaardigste exemplaren van de afrikaansche dieren wereld worden aangetroffen. Alsook het beroemde egyptische museum. Op dit mu seum, hetwelk alléén reeds geleerden uit alle landen naar Egypte trekt, komen wij nog wel nader terug. Ofschoon de Engelsche politie ook wel een oogje houdt op oud-Kaito, is nieuw - Kairo vooral haar terrein. Dit is een doorn in het oog der nationale groepen, maar hot vreemdelingenverkeer heeft de wetenschap noodig, dat Engeland een oog in het zeil houdt, zal het zich rustig kunnen ontwik- Toen onze trein Kaïro binnenstoomde. vonden wij alle uitgangen van het. station bezet door militaire^i onder commando van Engelsche officieren. De algemeene .verkie zingen waren op komst en er dreigden moeilijkheden, welke ook gekomen zijn. Allereerste taak is dan te zorgen, dat de knooppunten van het verkeer veilig gesteld worden. Het lijkt dus thans niet ongewenscht, het mohammedanisme, hetwelk zulk een eigen stempel op Egypte heeft gedrukt, wat nader te bezien. Nog steeds belijdt, 90 der be volking de leer van Mohamecl. Wij ontmoeten hier nog veel, wat duister is. Tot vóór een halve eeuw was bijvoorbeeld de moskee, de vergaderplaats der moham medaansche geloovigen, absoluut gesloten voor den ongeloovige. Thans is dit bijna nergens meer het geval. Helaas mag een niet-moliammedaan echter de moskee nog niet betreden op Vrijdag, den gcheiligden dag, op feestdagen en tijdens dc gebedsuren. Daardoor is de sluier nog niet- ten volle opgelicht. Ook van de gebruiken bij de religieuze orden, bijvoorbeeld de derwischen is lang nog niet alles bekend. Een Duitsche zendeling uit Leipzig beweert erin geslaagd te zijn door als denvisch gekleed te gaan in d'en Soedan volkomen kennis te hebben kunnen nemen van deze wondere religieuse wereld. Het boek, waarin dit beschreven is, konden wij nog niet in ons bezit krijgen. Het mohammedanisme vertegenwoordigde eenmaal een machtige beweging, welke een gevaar beteekende voor de christelijke cul tuur. Groote stukken van Europa werden overstroomd door de Aziatische horden* j welke de vaan van Mohammed volgden, j Of het wel juist is, deze periode van strijd tuschen Europa en Azië als een godsdienst- krijg te bestempelen, als nog vaak geschiedt, wordt lang niet grif meer erkend. Waar schijnlijk was het veel meer een soort volksverhuizing van Semitische volken, i welke door economischen nood gedreven, er op uit trokken, om andere landen in bezit te nemen. Precies dus als vroeger met de Germaansche volksverhuizing het geval was. Maar natuurlijk, d<e religie speelde, toen de trek eenmaal begonnen was, een groote rol erbij. Want de Mohammedaansche gods dienst heeft zijn volgelingen onderworpen aan de leer van het noodlot. En liet is deze leer met zijn ellendige gevolgen voor maat schappij. gezin en persoon, welke uitkomt in alles wat de landen van de halve maan te zien geven. Het mohammedanisme is centralistisch van aard. Mohammed, de stichter, het mid denpunt. De Koran, liet heilige boek, bevat levensregelen voor altijd en deed een eigen recht ontwikkelen, waarbij de persoonlijk heid, die volgens christelijke leer verant woordelijk is voor God, tot niets ineen-, schrompelde. Mekka, de heilige stad, mët Jeruzalem, als tweede geestelijk centrum. Een clerus, een oppermachtige geestelijk heid, aan wie leeren en verklaren van den Koran is opgedragen, kon met het volk doen als de pottenbakker met het leem. Het hoofd der mohammedanen in elk land is de mufti, een machtig man. De oud-consul van Nederland in Palestina, de heer Kan, ver telde pas in een brochure over het Joden vraagstuk in Palestina, dat naar zijn vaste overtuiging de in 1929 ondernomen aan vallen op de jodenkolonies in het Heilige Land slechts een gevolg waren van ophit sen door den mutti te Jeruzalem. Onder den mufti en andere hoogere geestelijken komt de groote schaar lagere dienaren der religie en de leden van reli gieuse orden, als derwischen. Zij allen die nen het systeem. Het westersche ras zou dit niet kunnen gedoogen, het arabische, of breeder, het aziatisc.be wel. En zoo is er van een hooge mohammedaansche cultuur nooit bijzonder sprake geweest. Wat d'e middeleeuwen te zien gaven was voor een groot gedeelte imitatie van de oud christelijke cultuur, onder den voet geloo- pen door de onpersoonlijke mohammedaan sche volkeren. Het is een domme massa, waarover de clerus het bevel voert, en welke zij, en dit is het gevaar, tot fanatisme kan opzwecpen. De religie is er eene van de letter, welke geest en gemoed onberoerd laat. Het over treden van de voorschriften is minder erg, als men ze maar aanneemt als de ware. Kasr-El Kijlbruy te Kaïro,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 5