DINSDAG 17 MAART 1931 VIERDE BLAD PAG. 11 BRIEVEN UIT DE HOOFDSTAD LICHTPUNTEN Het wonen in de groote stad heeft onse- twij.eld groote bezwaren voor den (lliris.en Daar is met alleen liet euvel van de groote stadskerken, die het gemeentelijk leven wel niet onmogelijk maken, maar luch siechla een verre sclnW'uw bieden van het samen leven der Gemeente ip de kleinere steden en in onze dorpen. Daar is veeleer heel het cultuurleven, dat zich afneigt van God en Zijn woord en de samenleving doortrekt, zoodat wij in onze eigen stad ons tooli telkens weer vreemde lingen voelen. Daar is, en voor onze jeugd spreekt dat zoo sterk, de zuiging van de wereld, niet haar schitierschijn in de schouwburgen, de bioscopen, de sportverdwazing, de mode- shuws, de velerlei gelegenheden om uil te guan en van liet jonge leven te genieten naar de begeerten van het natuurlijk hart. Daar is de drukte, liet gewoel, de ge weldige afwisseling van allerlei sensatie, die ons leven en onze zenuwen aangrijpt, die ons geen rust laat en don tijd voor com- templatie en meditatie ontneemt. Wij kunnen het verstaan, dat menigeen tegen het gaan naar de stad bezwaar beeft, dat hij zorg heeft voor zijn kinderen, die om wat reden dan ook, de s ad zochten of zoe ken moesten en die dankbaar zijn dat zij kunnen blijven in den kleineren, intiemeren en meer beschutten kring van hun dorp of vlek. En wij zijn er volstrekt niet zeker van, dat niei menigmaal de omgeving schadelijk heeft beïnvloed onze eigen menschcn, ook al weten wij, dat liet hun begeerte is trouw te blijven aan de beginselen, die zij belijden en die leven in heel onzen Christclijkcn kring. .Maar, er is ook een andere kant Daar zijn ook aan hei stadsleven voordeden ver bonden, die men buiten moet missen, daar is ook een levensontplooiing die elders niet zoo licht mogelijk is, daar is ook een prin cipieel optreden, dat ons zuiverder lijkt dan in menige niet onvermaardc gemeente van veel kleineren omvang dan de grooie stad Wij denken aan de ontwikkeling van ons Christelijk onderwijs. Hier biedt de stad /oor den Christen mogelijkheden, die er el ders niet zijn. Hier is ook oen doortrekken i de lijn, die elders helaas wel eens wordt gemist. Zeker, wij herhalen het, om alle roem ui' te sluiten, het kan in de stad. Maar ook hier kan het alleen ten koste van veel arbeid, toewijding en offers. En in het algemeen mag worden gezegd, dat het door onze men schen ook wordt verstaan dat het moot. Wij kennen wel plaatsen in ons vader land waar onze monschen er niet aan den ken zouden hun kind te zenden naar de openbare lagere school. Maar zoo spoedig dit kind 12 jaar is en op een zeer gevaarlij ken leeftijd komt, hebben ze geen bezwaar tegen het onderwijs op openbaro H-B.S. of lyceum. Daar zijn wel motieven voor te vinden Het kostenelement spreekt mee en de geva ren van de s|»oorvvngen of dc bus, alsmede het ronddwalen in de stad. Wij ontkennen niet dat er in die bezwa ren iets zit. Maar wij vreezen toch wel. dat men ze gaarne een beetje opblaast om goed te praten wat toch in wezen niet goed is en heel onzen principicclcn schoolstrijd verloo chent. Men moet. wanneer men middelbanr on derwijs voor zijn kinderen begeert komen tot eigen scholen, desnoods voor een streek Kan dat niet dan zal men hot bezoeken van een school verder weg toch allereerst moe ten beproeven. Al zijn er bezwaren en geva ren, wij kunnen wanneer wij in Gods weg zijn, onze kinderen Hem bevelen. Hij kan ze bewaren. Is het met onze jongens en meisjes niet le wagen, zou er dan wellicht geen aanwij zing liggen, dat we ze dezen weg niet moe ten uitzenden? Als God een weg sluit, moe ten wij er dan niet mee rekenen? Hoeft Hij dan ook niet voor.or.ze kinderen een anderen zegen? In de groote stad hebben wij, het zij weer toegestemd, het gemakkelijker. Wij hebben een eigen gymnasium, kweekschool en U.B.S. Wij hebben uuk op liet gebied van het Han dels- en Nijverheidsonderwijs iets dat onze jeugd van nut is. Al is het volmaakte nog niet bereikt. En wij gaan gelukkig nog al toos verder. Vorige weck is in Amsterdam geopend de Christelijke Nijverheidsschool voor Meisjes. Daaraan werd reeds gcruimen tijd behoefte gevoeld. Dit onderwijs was wel te krijgen neutrale inrichtingen, maar terecht meende men, dat de eigen school niet mocht ontbreken. r was veel belangstelling bij de opening. De officieele belangstelling van de zijde der Bcgeering en het Gemeentebestuur, die na tuurlijk zeer wordt gewaardeerd. Maar ook uit de kringen dor sociale werkers, die in hun arbeid zoo herhaaldelijk bet gemis van een school als deze hebben gevoeld. Wii willen deze school niet zien als een monument van onze Christelijke trouw Daarvoor komt ze ook wel iets laat, al was hier en daar wel reeds getracht in de leem ten ie voorzien. Maar wij willen deze school wel zien als een monument van de trouw en zorg vnn onzen God. En daarnn mogen wij hen dan kon die het initiatief namen en den arbeid niet te veel vonden, die het ons mee moge lijk hebben gemaakt onzen plicht te doen Daar is behoefte aan deze school- cn aan dit onderwijs. Daar is ruimte om te groeien. God gevp ook verder Zijn zogen aan het werk Zijnci knechten. AREND VAN AMSTEL. Kerknieuws. INTERKERKELIJKE SAMENKOMST Te Amsterdam zal Vrijdagavond 20 Maart a.s. een groote interkerkelijke sar komst plaats hebben om te spreken ovei Russische geloofsvervolgingen. Op deze menkomst die geleid zal worden door Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze (N'ed. Herv.), die openingswoord zal spreken, zal gesproken worden door Ds. F. Dijkema (Doopstr-zind). Dr. J. '1 Geelkerken (Geref. H. V.) Dr. W. G. Harrenstein (Geref.), Dr. P. Stegenga (Luth.) en Ds. P. van Vliet (Vrij-Evang.). De netto-opbrengst van den avond komt ten bate van het werk van C. Schabert te Riga, die ii geregelde verbinding staat met de noodlijden de broeders en zusters in Rusland. VOOR ZWAKKE KERKGANGERS. Te D e 1 f t is in de Geref. Kerk op initiatief van enkele autobezitters een organisatie ge vormd met het doel, dat zwakke en oude men schcn, die niet meer naar de kerk kunnen locpen. per auto door particulieren worden afgehaald cn thuisbracht. GODSLASTERING Door dc Godslasterlijke uitlatingen in het communistische dagblad „De Tribune', die iu uit onderscheiden Openbare Leeszalen crwijderd werd, is opnieuw het ernstige raagstuk, inhocverre dc Overheid tegen publieke Godslastering heeft op te komen, in dc orde gesteld. De heer Hilbrandt Boschma. evan gelist te Ruurlo, heeft naar aanleiding daar an hij de „Nieuwe Rott. Ct." een schrijven an zijn hand ingezonden en geplaatst ge kregen, dat van een allcrtreurigsten inhoud Dc heer Boschma schrijft als volgt: Godslastering. „Het schijnt in dc laatste dagen, of bovenstaand woord één vun de vaste ru briekeu van uw courant zal worden. Er koint tegenwoordig geen theekransje van godsdienstig gezinde dames bijeen, of men boort den volgenden dag, dat ze met bedrukl-naar-boYcu-gcsiagcn oogen een protest-motie hebben aangenomen tegen een .godslasterlijk" ar.ikel in „Dc Tri buncterwijl zc tevens de regeering vra gen zoo iets in het vervolg strufbnar te stellen. „Dat dergelijke berichtjes me zeer on aangenaam treffen, spruit, eerlijk gezegd, ook wel een beetje uit eigenbelang voort. Het is immers nog niet zoo licel lang geleden, dat ik door een R. C. blad ook zelf wegens een hoofdstuk uit een door mij geschreven bock werd aangeklaagd wegens „godslastering'", cn als er aan zulk een wet dus terugwerkende kracht xverd verleend, zou bet er voor mijzelf wel eens leelijk kunnen uitzien! „Maar afgezien van dc toepassing van zulk een wet. moest nieii toch inzien, dat een mensoh in dc werkelijkheid al net zoomin God lasteren kan, als dat men de zee, of de zon, of hei heelal zou kun ncn lasteren. God is tc groot, dan dat Hij ooit door cenig incnsch „gelasterd" zou kunnen worden. Wie Hem „lastert", liewijst daarmee dat tiij Hem niet ken* Wie meent Hem te lasteren, lastert daar mee niet Hem/elven, maar alleen het verdorven beeld, dat de menschcn, oi mogelijk wel. dat hij zichzelf van Hem gevormd heeft en toont dus daarmee al leen, dat het hem ontbreekt aan denk kracht en aan stijl. „En belangrijk worden zulke godslas- telijke uitlatingen alleen, indien er door thee-visiterige dames cn zelfs door Ka merleden wel wat al te veel acnt np wordt geslagen. Zij bereiden aan zulke uitlatingen een succes, dat deze nie' verdienen. En nis er wegens „godslas tering" gestraft moet worden, dan zou ik als ik minister vnn justitie ware. zulke leden van de Tweede Kamer en van da mes-theekransies allereerst eens voor een dag nf wat achter de tralies zetten, om zc eens te laten nadenken over datgene, wat zij. die zeggen in Gnd te gelooven. aan Zijn waardigheid. Zijn majesteit en Zijn liefde verplicht zijn. ,.ïk geloof, dat zij aan de zaak vnn den godsdienst heel wat meer kwaad doen dan de planties vnn „De Tribune", die zich hij dit alles wel in handen zal wriiven cn zich gewichtiger dan ooit zal vinden. Hilbrandt Boschma, Ruurlo. evangelist Ziedaar het artikel van een evangelist, die de protesten tegen de „Tribune"-uitla- tingen bespottelijk maakt. i. J. J. Knap Czn., predikant der Ncd. Hervormde Gemeente ie Groningen schrijft er in „Oude Paden" zijn oordeel .er en zegt: Dit stukje (van den heer Hilbrandt Bosch ma) doet pijn. De toon is alleen reeds kwetsend. Wanneer men bij een zoo ernstige zaak als Godslastering schrijft over dames op een kransje met bedrukt naar boven gcsla gen oogen, over thee-visiterige dames en zelfs Kamerloden, die de schrijver zelfs achter de tralies zou willen zetten om tot bezinning te komen; zulks alleen omdat zij voelen voor het bestrijden der Godslaste ring op de publieke levensmarkt, dan kunnen wij dit slechts een onwaardigen toon noemen, bestemd om de voorstanders der bestrijding te rid-iculiseercnlijkt tenminste sprekend op. dat deze tirades, bewust of onbewust, ingegeven zijn door het gevleugelde woord: c'est le ridicule, qui tue! Wat den inhoud betreft, déérover be droeven wij ons. God staat tc hoog. dan dat wij Hem zou den kunnen lasteren; een zwak brein, waar bij dan nog gemis aan stijl komt, kan zich beelden Hem te Insteren. maar hij lastert dan toch alleen het karikatuur, dat hij zich van God gemankt heeft. Neen. dienaar des Evangelies. God staa» niet tc hoog. om door kleine menschjes ge lasterd tc worden. Hij s'nat wel tc hoog >m door dien laster gedeerd te worden mnnr dat is heel iets anders dan wat gij schrijft - De koning staat óók te hoog om gedeerd e worden door den laster van een pemeene van hart. Maar hij kan er zóó wel door ge lasterd worden, dat de wet terstond dc hand op hem legt wegens majesteitsschcn nis. Er is zoo iets als menschelijke eer- En er is ook zoo iets als de eere Gods. En als die eere aangerand wordt, is het de dure plicht der Overheid de schennis vnn die eere te straffen, zoodrn zij binnen de grenzen vnn haar bevoegdheid gepleegd wordt, omdat de Overheid bij de gratie Gods regeert en zij voor de eer vnn den Souverein aller souvereinen te waken heeft Ge kunt nu wel zeggen, dat de door u ge kenschetste zwakhoofden. een kwalifi catie waarvoor de vooruitstrevende „Tri bnne''-mnnncn u niet onverdeeld dankbaar zullen zijn, alleen maar het door hen ge vormde karikatuur van God Insteren. Maar hier sta dan toch de vraag, of het hun be doeling niet is den levenden God te lasteren... ons dunkt, zij zouden zelf h&el verbaasd zijn. indien iemand hun kwam zeggen: gij hebt God niet gelnsterd. alleen maar het beeld, dat gij met uw bekron brein en uw gemis nnn stijl van de hoogste Mn!f,s"eit gemankt hrht! IJdele sofismen doen geen nut, dienaar des Evangelies. 't fs beter om hij de Heilige Schrift blijven en in de leer te gaan. Ge kent natuurlijk het woord uit de Mo zaïsche wet, dal wie den NAAM gelasterd had. gedood moest worden. Mogetijk acht "ii dit woord van minder gewicht, omdn» hef tot de oude bedeeling behoort. Wij Inter 'lit dus mnnr rusten en vragen naar he' VSoipve Tpct»<v.fini TV» stelt de Godslnste ring torh werkelijk niet voor als een „ge brek nar denk'-'Th» en «fitl". pv-t al- cn "rmvpH'ke zonde Daarvoor hie'd Pnulti* haar ofschoon hij er zich onwetend «-n schuldig gemek' had. getuige z.iin zelfhe sdhulrlieing: „Ik. die tevoren een Godslnst"» I mar was, en een vervolger en een ver 'imirt-er; mec mi' 's hermherticheld ge cohied. dewiil ik bet A»we»nT>d(i gedeer In mlvne nmreloovSp-hrfrf" (1 Tim 1 1-D I En het is peen teeVen van IntellectneeU I bekrompenheid, als het „beest uit de zee' zijn mond opent tot lastering tegen God, om Zijnen Naam te lasteren, cn Zijnen tabernakel, en in die in de hemelen wo nen" (Openb. 13 0). Wij bidden dagelijks om de „heiliging" van Gods Naam in het Onze Vader, en dit „heiligen" is liet tegendeel van het ont heiligen, dat in het lasteren zijn toppunt bereikt. Wij huiveren, als wij in deze lijdensweken lezen, dat dc Joodsche Raad goheel ten onrechte Jezus ter dood veroordeeld heeft, omdat hij naar hun meening aan Godslas tering schuldig stond. Hoe valsch die be schuldiging ook was, zij toont toch dat die mannen de Godslastering niet voor een ge mis aan denkkracht hielden, mnnr voor een zeer zware zonde DAArin feilden ze niet. Want wat onze medc-diennnr (Bosch ma) moge schrijven, hoogcr staat het woord van Christus: „Voorwaar Ik zeg u, dat al de zonden den kinderen der menschcn vergeven zul len worden, cn allerlei lasteringen, waar mede zij zullen gelas'erd hebben, maar zoo wie gelasterd zal hebben tegen den Heili gen Geest, die heeft gee no vergeving in eeuwigheid, maar hij is schuldig des eeuwi gen oordeels". De Classis Woerden der Geref. Kerken heeft met Hgemeene stemmen het volgende voorstel van de Kerk van Ou-ds- hoorn aangenomen: „De Classis besluite aan d® as. Particu ere Synode van Zuid-Holland (Noord) voor te stollen, dat zij met het oog op den grooten toevloed van Candida ten in de Theo logie, die in de eerste jaren nog te wachten aan hare Depp, ad Art. 19 K.O. opdrage: >rloopig geen nieuwe alumni voor het ontvangen van een studiebeurs op te roepen op den duur het aantal dengenen, Jie steun genieten zóódanig te beperken, dat spoedig tot afschoffing van de collecte voor hulpbehoevende studenten kan worden overgegaan en de Kerken kunnen volstaan met het geven van een jaarlljksche bijdrage voor dit doel." REPRESENTATIE DER LUTHERANEN. In de „Wartburg" wordt de wel eens ge uite klacht over achteruitzetting der Lu theranen in besturen, vergaderingen enz. besproken. De schrijver komt tot de ooo- clusie, dat daarvan op de basis der evon- edige vertegenwoordiiging geen sprake we ten kan. Hij schrijft aldus: „Als we rekening houden met de getal sterkte, da-n komen we op een bevolking van acht milliocn met honderdduizend Lu men tot de conclusie, dat op iedere tachtig Nederlanders zich één Lutheraan voordoet. Zijn de Lutheranen gemldde.d van gelijke kwaliteit als de rest, dan mag in oen vergadering van tachtig per sonen billijkerwijs één Lutheraan venvach ten. Eén Lutheraan in een vergadering van twintig leden beleekent al, dat we het vier oud hebben van wat ons zou toekomen. Bezien wij in dat licht de verschillende be duren en comité's. waarin Lutherschen zit ting hebben, dan kon ik het met de gefluis terde gedachte (over achteruit zet Ling) nll-3r- t eens zijn. Veeleer moet ik me ver bazen over het aantal Lutiherachen, dat men bijna overal en vaak op belangrijke plaai- n aantreft. Ik zou niet willen spregen in een onbescheiden plaats, die we inna men. Immers wij dringen ons niet op. V^el iou ik willen spreken van een bevoor rechte positie, die ons, kleine minderheid ten deel vnlL Welke psycholoog doorgrond! daarvan dc oorzaikenï" KERKTELEFOON De Minister van Waterstaat heeft beslist, at een machtiging vereischt is voor het ge bruik van z.g.n. kerktelefonen, ten doel heb bende het voor personen In de aangesloten perceelen mogelijk te maken de kerkdiensten te volgen. In deze machtiging welke in voorkomende gevallen door het betrokken Kerkbestuur moet worden aangevraagd, zyn de voorwaarden om schreven, welke aan het hebben van een der gelijke telefonische aansluiting zyn verbonden. BROOKLYN. Dr. Henry Beets van Grand Rapids ver zoekt ons, uit de Am. Wachter het volgende rer te nemen: Brooklyn voorheen Breukelen is zeker de oudste stad op Long Island, in den staat New-York „Lange Eylandt", zoonis onze vaderen het noemden. Het is door een zee nrm. de East River geheetcn, gescheiden an Manhattan eilnnd. waarop de trotsche stad. vroeger Nieuw Amsterdjjn genoemd, gebouwd is. Met Staten Island. Queens Borough, en de Bronx vormen Manhattan Brooklyn nu één groote stad „Greater New York", nu ongeveer zeven millioen zielen tellend, dus omtrent het getal der geheele bevolking van Nederland. Te Brooklyn stonden in den ouden tijd welbekende predikanten uit Nodcrlnnd af komstig: Polhcmus, Selijns, Megapolensi* anderen. Tegenwoordig bestaan er bin i de grenzen van Brooklyn Borough niiin dertig Dutch Reformed kerken, doch niet in één ervan wordt er langer gepredikt in de taal der vaderen. Toch is dnnr blijkbaar wel behoefte aan. want binnen Brooklyn's gren zen zitten blijkbaar heel wat menschcn die kerkdiensten in de Ncdcrlandsche tanl lie ver zouden willen volgen dan In het En gelsch. Tenminste dat was de overtuiging vnn broeder J. IT. van Tuyl, die vroeger met ons volk samenkwam te Hoboken, en an deren inct welbekende Ilollandsch-i namen Wietsma. Faber, Haasnoot, Das, Vandcr Water en Hutjes. Sedert 28 September 1930 begon ons volk, onder leiding van den inwendige zendeling Ds. Botbyl, samen te komen voor godsdienst oefeningen in het Nederlandse!» eerst ten huize van den heer Wielsina. bovengenoemd, doch sedert 30 Novcml>er in een zaal ge huurd van de Zwecdschc Baptisten Bayridge Brooklyn. Die kerk staat op de hook van Fourth Avenue cn 7Gth Street, dicht bij een uitgang van de Manhattan Brooklyn Transit Company (de M. B. T.), wier netwerk over heel Greater New York verspreid is. De predikanten, die des morgens optreden in de oude Bank Street kerk, in het hartje van 't oude New Yv-.'k, dienen des namid dags in het Brooklijngebouw. Ons werd be richt. dat, waar men met acht zielen begon de godsdienstoefeningen te houden, er nu twee en twintig samenkomen^ en men ver zekerde ons, dat men ongetwijfeld binnen korten tijd wol driemaal zooveel menschcn van Gereformeerde gezindheid samenbrei» gen kan. Maar, „dan moet er gewerkt wor den", meldt onze berichtgever. Nu, Ds. Botbvl zal wel zijn hest doen in dezen. En wij schrijven deze regels om er ons Hol landsch volk binnen cn buiten de Vereenig de Staten op tc wijzen, dat do arbeid boven omschreven begonnen is. Met name verzoe ken wij onze medobclijders in Nederland om aan broeder Van Tuyl te berichten wie van hunne bloedverwanten of vrienden in Brook lyn wonen, met nauwkeurige opgave van adres Men richte zich tot Mr. J. H. Van Tuyl, 576-74th Street, Brooklyn, N. Y. Het zal vele lezers, vooral die welk* fa milie hebben in Amerika, aangenaam zijn het bovenstaande tp lezen. Igiat men vooral draad te vormen voor de richting waarin hetgelsch kostschoolmeisje over het leven in van het verzoek aan het ZENDING Tn D jok Ja ia in 1930 het zendingswerk »er gezegend. We lezen in het „N. HoII. Kerkblad" dat er 122 volwassenen waarbij I 4 Chincezen cn 151 kinderen zijn gedoopt, I getal, dat nog in geen enkel jaar werd be- reikt Ds. A. Pos schrijft: j „Het aantal Christenen bij de onder onze ten bij het L.O., anderzijds voor dc a.s. leer leiding staande gemeenten bedraagt thans krachten van het voortgezet onderwijs. De 1172, Gondokoesoeman 910, te tamen 2082; vraag, ter beantwoording aan do eerste die van dc Chin. Gemeente 103 totaal 2185. categorie gegeven, luidt: Wat kan een Er zijn ook thans nog een groot aantal, die onderwijzer bij het L.O. doen in de school zich voorbereiden voor den doop, nl. 259"' ter bevordering van de Volkcnbonds- cn Weldra zal weer een Inlandschc gemeente Vredescedachte?. De vraag voor de tweede worden geïnstitueerd, namelijk te Wonosari,categorie luidt: Heeft het Kellogg-pact inder waar vooral sinds de komst van den Goeroe- daad werkelijke beterkenis voor de bestrij Indjil, Adam Thomas, een opgewekt leven ding van den oorlog? Zoo ja, in hoever, hecrscht. Dat zal dan de zesde Inlandsche De hedocldc prijsvraag is ter kennis ge- Eenigcn tijd geleden is mededecling ge daan, dat de Verceniging voor Volkenbond en Vrede, ook dit jaar een prijsvraag uit schrijft. ccnerzijds voor de jonge lecrkruch gemeente zijn met een eigen Kirkeraad. Schoolnieuws. LAGER ONDERWIJS VERDEELDHEID. Een omzcndibricf, dezer dagen door het Bestuur van de Verecuiging scholen met den Bijbel te Kootwijk en Kootwij kerbroek cn ter bevordering van het Christ. Onderwijs in de buurtschappen Gor •bioek, Stroe en Essen,-verzonden, bevat hét volgende: „Waar van 1887 af onze scholen hadden voorzien In d« behoefte van geheel de om gevi'iiig en de kinderen, ook uit de buurt schappen Stroe, Garderbrook, Essen, As- ilt en Niéuw Mrllingen de scholen te Koe-t ijk cn Kootwijk orb roek bezochten, allen zonder ondersch id. Hervormd of Gerefor meerd, Christ. Gereformeerd of van de Ge reformeerde Gemeente, is sedert 1920 daar in verandering gekomen. Te Kootw ijker broek ie va-n Hervormde zijde een Christe lijke school gesticht en te Stroe zal er nj een verrijzen, terwijl van de zijde van de Staatk. Geref. Partij pogingen worden aangewend er een in de buurtschap Essen te stichten. De treurige geest van verdeeldheid, waar dertig jaren lang eenheid cn eamonwer kin.g werd gevonden, Is nu ooi-zaak, dat, waar tot 1920 in deze omgeving twee Chrislt- lijke Scholen cn één Openbare voldoende de behoefte voorzagen, nu weldra vhf Christelijke Scholen en één openbare zul- voivlcn gevonden, met enkele ongebntik te lokalen." „SCHOOL AAN DE OUDERS" IN INDIE. Wc lezen in het „N. HoII. Kerkblad", dat de Jnvaansche Sciioolvereeniging „Scdya Moelya", te Djoeja, die ccnigen tijd geleden gesticht werd de Standaardschool te Klit- van de Zending der Geref. Kerken zal overnemen en zelfstandig zal onderhouden. Ds. A. Pos zegt ervan: „Het is verblijdend, dat do Jnvaansche Christenen deze dingen in eigen handen be ginnen tc nemen. Deze school draagt sterk het karakter van een Christelijke School, door Christelijke ouders onderhouden, ge lijk dat ln Holland het geval is, maar het is de bedoeling om straks ook tc trachten andere scholen van dc Zending over te no nen of zelf op te richten, ook door middel an afdcclingcn in Wates -n Wonosari. Ik meen tnc niet te vergissen, als ik zeg, dat dit de eerste Inlandsche Christelijke Sciiool vereeniging is". Op 21 en 22 dezer zal te Den Haag Geneeskundig Paedagogisch Congres plaats vinden, uitgaande van de Anthroposofische vereeniging in Nederland, ln samenwerking met de Medizinische Sektion am Goetheanum te Domach bij Bazel. De „heilpaedagogie" beoogt de opvoeding van moeilijke en achterlijke kinderen, 't Buiten landsche werk is gegroeid uit de hulpklassen van de Waldorfscholen en omvat thans in Duitschland zes groote instituten met G00 kinderen. Twee institvRn ln de buurt van Berlijn zijn grootendeels door de llerlijnsche gemeentelijke Fürsorge van kinderen voorzien, terwijl ook met de Berlijnsche kinderpolitie wordt samen gewerkt. Andere instituten hebben uitsluitend particuliere kinderen. In Engeland bestaat eveneens een instituut, ln Nederland tot nu toe een van kleinen omvang te Laren. Het ligt in de bedoeling van de Anthroposo fische Vereeniging, om ln September het werk op grootere schaal in de buurt van Utrecht voort te zetten. Op het Congres zullen een aantal paedago- gen en artsen uit de buitenlandsche institu ten spreken en de speciale paedagogische en geneeskundige methoden en inzichten uiteen zetten. Bij de geneeskundige paedagogie wer- gen paedagoog en inwonend arts dagelijks in tensief samen. Dit komt speciaal tot uiting in de heilrhythmie, een der voornaamste hulp middelen van deze opvoeding voor moeilijke en achterlijke kinderen. bracht van de Lectoren ter Universiteiten ons land, met het verzoek, daarop de aan dacht te willen bevestigen van de ingcschre venen aan dc Universiteit, die dan'-voor in aanmerking zouden komen. En min of meer door een misverstand is daarbij uit sluitend gedacht nnn a.s. leeraren in de geschiedenis, terwijl uiteraard een prijs vraag als deze ook ter beantwoording valt voor a.s. leeraren in Staats-inrichting en Staatshuishoudkunde, of in aardrijkskunde Tot dusver blijkt van groote belangstel ling voor deze prijsvraag, waarvan, zooals men weet, dc prijs bestaat in een som golds bestemd om en voldoende voor éen reis naar cn een verblijf van ecnige dagen te Genève, teneinde daar onder leiding de Volkenbond in werking te zien. S.DJLP. EN ONDERWIJS De Commissie, Ingesteld door het Partij bestuur der S.D.A.P. bij besluit van 8 Maart 1930 heeft de resultaten van haar werkzaam heid gepubliceerd. Met S tegen 2 stemmen sprak jw zich uit voor handhaving der finaneioele gelijkstel ling echter alleen voor het lager onderwijl De twee leden die hiertegen stemden waren de hoeren S N. Posthumus, lid van het hoofd bestuur van don Bond von Ned. Onderwij zers on P. J. Schmidt; zij willen de verplich te neutrale staatsschool. De meerderheid echter verwachtte van ver zet tegen het pacificatie-beginsel een school strijd, feller dan ooit te voren. De S.D.A.P. wil niet oen van te voren hopelooze strijd beginnen. Dc gelijkstelling is een voldongen feit, en daartegen in le gaan acht men een verstoren van de politieke ontwikkeling, die dc gcloovigo arbeiders langzaam maar ze ker naar het socialisme leidt De voorstellen der Staatscommissie-Rut- gers acht men voorts niet te aanvaarden, danr ze de verbetering van het onderwijs zouden tegenhouden. Voor het bijzonder voorbereidend onderwijs wil ze een regeling, aldus: Rijk cn gemeen te elk 40 pCt der kosten, het Schoolbestuur dc rest Het Partijbestuur heeft nu voor het con gres 1931 verschillende voorstellen ontwor pen, die o.m. het volgende inhouden: met handhaving van het beginsel der finaneioele gelijkstelling een zoodanige herziening van de L.O-wct, ,dat verspilling van overheids geld, overdreven school splitsing, cn ontwrich ting van het onderwijs voor dc toekomst zoo veel mogelijk worden voorkomen". Hoewel voor het L.O. ze aanvaardend, worde de fi- nancicelo gelijkstelling afgewezen voor de andere onderwijsterreinen. Dc voorziening in dc behoefte aAn onder wijs van elke soort wordt beschouwd als de taak der overheid, die voorzoover zij die voorziening aan bijzondere instellingen over laat. voor peil en hoodanighcid van het bij zonder onderwijs verantwoordelijk moet blijven. Dringend noodig wordt geacht de voorzie ning in de behoefte aan vervolgonderwijs waarbij de subsidiecrlng van het bijzonde onderwijs niet tot onnoodige splitsing mag leiden. Groote uitbreiding van het nijverheidson derwijs wordt beschouwd als ven urgent- belang cn als taak van de overheid dc voor dit doel samenwerkende organisaties van werknemers cn werkgevers. Op dit ge bied zal echter nog meer dan elders split sing naar confessie groote schade opleveren. Wat betreft middelbaar en voorbereidend hoogcr onderwijs, moeten gemeentelijke bijzondere scholen naar overecnkomstlgen maatstaf door het Rijk worden gesubsidieerd, echter zonder dat de volledige kosten van h;t bijzonder onderwijs door de overheid worden vergoed. Voor het hoogor onderwijs wordt de split sing naar confessie verworpen, nangizien de vrije beoefening der wetenschap verzekerd moet zijn en door geen vooropgestelde dog ma's worden belemmerd; erkend wordt voor allv richtingen het recht om haar wetenschap pelijke opvattingen aan de algemecnc versiteiten cn hoogescholen tc onderwijzen en ook voor het socialisme wordt plaats ver langd bij het hooger onderwijs. geïllustreerd, een bijdrage „Maartso'u en de gewone verhalen en rubrieken, waar onder dc handwerken en recepten voor de jonge vrouwen, voor wie het hlad bestemd is, wel bijzonder aantrekkelijk zullen zijn. Zeer goed geslaagd is de reproductie van het schilderij „Voordat de lente komt" van C. Vinnen, op zwaar kunstdrukpapier als bijlage bij dit nummer gegeven. Als wand versiering zal deze een zeer goed figuur maken. H. PILON. In boeiende sfeer. Na- tuurvertelboek voor de onderwijzer. Met ill. van O. Verhagen. Den Haag. G. B. van Goor 1930. Pilon bedoelt met dit werk te geven ,aan knoopingspunten" voor stof en model, maar ■ooral voor dc sfeer der natuurvertellingen op school. Naar die bedoeling moet zijn werk worden beoordeeld. En als geslaagd worden beschouwd. Een rijke massa stof voor de natuurlijke historie vindt men hier in korte hoofdstukjes, in velerlei vorm gerangschikt bijeen. Op één ding moeten we echter nadrukke lijk wijzen. Dc schrijver, zelf natuurkenner als de beate, gaat er van uit, dat dc sfeer voor de vertelling 't best te vinden is in de vrije natuur, te midden van de samenleving van plant en dier. Onderwijzers met veel tijd en lust voor dit vak. die in geregeld con tact leven met de natuur, vinden gemakke lijk aansluiting bij hem. Immers, zij heb ben aanknoopingspunten genoeg. Maar aan die onderwijzers, die niet op eigen gelegen heid verder studeeren cn kennis der natuur alleen onderwijzen, omdat het een verplicht leervak is, biedt In boeiende sfeer be trekkelijk weinig. Een „natuurvertclboek" in die zin, dat het dc stof voor de vertellers kant en klaar biedt, geeft Pilon niet Sommige lessen (van twee knagertjes, wintervlinder. plaag geest van Mariétte, het avontuur van Loo- per. Sluipi e.d.) geven voldoende stof voor een les, bij de meeste hoofdstukjes is men verplicht zelf aan te vullen. Daarbij is de auteur, gelijk hij zelf zegt, .hopeloos onvolle dig" gebleven: planten, vogels en insectenl Ook in dit opzicht kan de onderwijzer met Pilon's boek niet toe. Conclusie: Met ln boeiende sfeer Is de literatuur over het natuurleven een mooi goed gedocumenteerd, cn zéér vlot geschre ven boek rijker geworden, maar een vertel boek voor de onderwijzer in de eigenlijke zin. waaraan bovendien zoozcor behoefta is, is dit werk niet geworden. Wetenschap. OUDE GRAVEN BIJ JERICHO Bij de uitgravingen in Jericho is een kerk hof niet talrijke graven uit den tijd van 2000—1800 v. Oir. blootgelegd, waar talrijke voorwerpen gevonden werden, die voor de kennis van dit tijdvak van veel belang zijn. EEN NIEUWE GIFPLANT Doodelljker gil dan eenig ander Uit Kaapstad wordt gemeld, dat in Onderste Poort laboratorium dr. Green in liet in Transvaal groeiende buitgras een ver gif ontdekt heeft, dat doodelijker is dan eenig ander. Hij heeft het adenis genoemd Het laat in hot lichaam van het slacht offer geen enkel spoor na en een duizendste grein moet reeds voldoende zijn om een vol wassenc te dooden Het is 5000 maal doode lijker dan strychnine. HET CONGRES VOOR VAKOPLEIDING Zooals reeds is meegedeeld, zal te Den Haag een Nat. Congres voor vakopleiding» vraagstukken worden gehouden en wel van 3—7 Aug in de Ridderzaal. In een dezer dagen gehouden persconfe rentie werd o.m. opgemerkt, dat dit congres voor dc industrie van groot belang is. Me dewerking is noodig van alle belanghebben den. waarom het comité verzoekt om spoo- dige opgave voor deelname, (alg. secr. G. E. E. Kuvntjes, Haagweg 2, Leiden), ook met het oog op de inrichting der werkzaam heden. Dc regccring gaf een subsidie van 5000 Voor deelname gaven zich reeds 00 vcreeni- gingen op. Het congres zal moeten trachten op te lossen, in welke richting het nijverheids onderwijs zich zal moeten ontwikkelen in verhand met de verandering in het bedrijfs leven; voor dc regeering zal de richting moeten worden aangegeven ten aanzien van do vakopleiding. Te behandelen onderwerpen: 1. Bekwnnm- hcidseischcn hij de vakopleiding; 2. Dool cn aard van het Middelb. Techn. onderwijs; 3. Het «esthetisch element in de vakopleiding; 4. Inrichting van het Avondnijverheidsoiulor „De Jonge Vrouw" (uitgave van Bosch en wijs; 5. Internationaal instituut voor vak Keuning te Buarn) van Maart 1931 brengt oplcidingsvraagstukkken; G. Invloed van ecn paar merkwaardige bijdragen: hei fac vakopleiding; 7. Lcermiddelccntrale; 8 Op- simile van oen brief, geschreven door me- leiding van machinisten ter koopvaardij; 0 vrouw Visser-Hooft, de bekende Karako Opleiding bij dc binnenvaart; 10. Onderzoek rum reizigster, „aan de lezeressen van „De van bcroepsgeschikthcid bij opleiding in jongo Vrouw" vergezeld van haar foto cn vakschool of bedrijf; 11. Resultaten der Nij- e0n artikel. verheids-Onderwijswet12 Vakopleiding van Ook is er de inleiding tot de publicatie volwassenen; 13. Vakopleiding in liet In-drijf van een scheepsjournaal, door twee jonge met aanvullend en aanpassend Nijverheids meisjes aangelegd tijdens ecn zeereis van onderwijs; 14. Voorlichting bij keuze van Zuid Afrika naar Nederland in 1751. Het beroep on vakopleiding; 15. Vooropleiding in dagboek zal o.u. ecn interessante kijk go- de vakschool met aansluitende opleiding In ven op (|fi 18de eeuwsche keuken, on be- het bedrijf; 10 Vraagpunten van vakoploi- vat verder vele voor dien tijd typeerendc ding en huishoudonderwljs voor meisjes; bijzonderheden. Waar dit het eerste schecps 17. Zeevaartonderwijs. journaal van vrouwen is, dat gepubliceerd Over dit alles zal door deskundigen prae wordt, is liet ook uit historisch oogpunt advies worden uitgebracht. Men hoopt door merkwaardig stuk. de te aanvaarden conclusies een goede leid-1 Dan een levendig interview met een Kunst cn Letteren. DE JONGE VROUW „De Jonge Vrouw" (uitgavi Vraag en Antwoord. tsoo i ioM 121M Omtre ndlge Zending, udhouderakadc 1JT. wU« wel voldoende, leeftUdsj tsoj n. n. ilng komt it men op de iten gekoien Tit No. 1. »>re et zich mee: I ■enredlge vert ht '&ndtdnnt8te)1« kklng prakttlk der e\ in het licht brac t Gunt bO het indcrllnp toe. H lonl'üke In vloed ei jrdt geduwd. Mei i „leerboek voor Ingedlond. welke 1303. J. P. ke cnnrtlduM wordt i elke »trm komt toch de partü ten goede. Over C o n t I 11 'enige politieke p«r- itemhti» cn bü de vor. dit leder op zich zelf •erderheld te verkrtJ- AUK. 1925S de beginselen, welke Vertegenwoordig i wederzfldeehe elkander pas n4 de i lakten, gelUk In 1925. reser.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 11