WOENSDAG 7 JANUARI 1931 IETS OVER ROUSSEAU Teneinde den gang van het wereldgebeu ren eenigszins te verstaan, Is het wel eens goed om enkele historisch geworden figuren naar voren te halen en te belichten. Mede in verband met de telkens weer opduikende revoluties, leek het ons goed om eens Iets te zeggen over een der grondloggers van de Fransche Revolutie, nl. Jean Jacques Rousseau. Niet dat over dezen man niet reeds eer der zou zrtn geschreven. Meermalen is dit reeds geschied. Niettemin kan het zijn nut hebben dit opnieuw te doen. Als men de naam Rousseau noemt, dan - wordt onwillekeurig gedacht aan de Fran sche Revolutie. Hoewel hij deze Revolutie niet heeft beleefd is hij inderdaad een van de grondleggers van deze omwenteling ge- wcesi. Jean Jacques Rousseau werd op 28 Juni 1712 te Genève geboren. Zijn geboorte kostte z'n moeder het leven. De eerste levensjaren werden samen met zijn vader van wien hij lezen leerde in het ouderlijk huis doorgebracht, doch al vroeg begon hij 'n zwervend eenlgszins ro- mantisch leven. In dit leven blijkt hij 'n man te zijn, die op 't gezicht van meer of minder aanminnige dames onmiddellijk tot over de ooren verliefd is. In zijn „Bekentenissen 1 die vrij langdradig zijn, verheelt hij dit niet, maar vertelt zijn diverse liefdesgeschiede nissen met een genot, alsof het de belang wekkendste momenten uit zijn leven waren. Om in zijn onderhoud te voorzien is hij ge noodzaakt meer dan één vak te leeren en verschillende beroepen uit te oefenen, die - echter op even zoovele ongelukken uitloopen Van huis uit Protestant, ging hij in 1728 over tot de Roomsch-Katholieke kerk. vooral op aandrang en onder invloed van een ze kere mevrouw de Warems, die in zijn leven een groote rol gespeeld heeft Na veel wederwaardigheden en omzwer vingen, betrad Rousseau in 1719 voor het eerst het letterkundig pad. Toevallig las hij. dat door de Academie van Dvon een prijs vraag was uitgeschreven over de vraag: Heeft het herstel der wetenschappen en der kunsten bijgedragen tot de zuivering der zeden?" Ernstig heeft hij deze vraag overdacht en gepoogd een oplossing te vinden. De oplos sing werd ingezonden en door de Academie j bekroond. In 't jaar 1750 is dit antwoord in druk verschenen, onder den titel: „Discours qui a remporté le prix k l'académie de Dyon; sur cette question proposée par la möme Aca démie. Si Ie rétablissement des sciences et des arts a contribué A épuré les moeurs De door de academie gestelde vraag werd met een beslist „neen" beantwoord. Volgens Rousseau hebben wetenschappen en kunsten de zeden bedorven en het ware geluk der menschen sterk verminderd Door de weten- schappen en kunsten zijn de behoeften toege nomen en de tevredenheid tot een minimum gedaald zoo niet geheel weggenomen. Dezelfde Academie schreef m 1775 opnieuw een prijsvraag uit en stelde ge.ya®«: 7^. uit ontspringt de ongelijkheid onder de menschen en wordt ze door de natuurwet ^Voor^de tweede maal ging Rousseau aan het werk om een prijs te bemachtigen, het- seen hem echter thans niet gelukte. In 1775 heeft hij echter het antwoord1 op deze prijsvraag gepubliceerd JMscours sur l'ortgine et les fondements de Vinéealité parmi les hommes In dit geschrift vergelijkt Rousseau de mpnsch die in den natuurstaat leeft en hem SS"??e?n UchaiMe wereld geplaatst I Aan den natuurstaat wordt door hem de Keer Rousseau gehekeld hel verechil tusschen heer en knecht, dat in den beschaafden staat wordt gesanctionneerd. De natuurstaat is een paradijs dat do°r den beschaafden mensch verloren is. Dat para dijs moet worden heroverd. Daarom roept hi] zijn medemenschen toe: „Komt m de wou den en wordt mensch". te i Toen Rousseau eenmaal het echnjven te nukken had of andersom heeft hij vrij vlug achter elkaar een drietal ^rken vol- tooid die hem tot een beroemd man maakten Het eerste boek draagt tot titel: de nieuwe Héloise. of brieven van twee min- SLdra. inwoners eener kleine stad aan den voet der Alpen, verzameld en openbaar ge maakt door 1. J. Rousseau VENIZELOS TE WEENEN In dit bock schildert de schrijver de liefde van een jonge adellijke dame, Julie, en een huisonderwijzer, Saint-Preux. Het tweede hoek: Emile of over de opvoe ding, behandelt volgens den schrijver, het menscheliik geslacht. Het derde boek: „Du contrat social, ou principes du droit politique", d.i. „over het maatschappelijk verdrag, of beginselen van het Burger-recht", is van gansch anderen aard en t.a.v. deze beschouwing ook wel het belangrijkste. Bouwend op de beantwoording der boven genoemde prijsvragen, constateert Rousseau in dit boek, dat het leven in een geordenden staat reeds een afval is van den natuurtoe stand. Hij ziet in de maatschanoclijke orde zijner dagen een bedekte wanorde en hij acht de instelling van overheden een misdaad te gen de menschheid. In verband hiermede tracht hij in dit boek de vraag te beantwoorden hoe, zonder de in richting van de samenleving te schenden, de natuurlijke rechten van de menschen indivi dueel, het best kunnen blijven. Uit eindelijk komt hij dan tot de slotsom, dat voor de menschheid het beste zou zijn te leven in een „gedecentraliseerde federatieve repu bliek". Met dit boek heeft hij mede den grondslag gelegd voor de Fransche Revolutie. In dit „Evangelie der Democratie", zooals zijn hoek wel wordt gpnoemd, heeft hij denkbeelden neergelegd die in 1789 bloedige vruchten heb ben gedragen. De bekende leuzen der Fransche revolutip „vrijheid gelijkheid en broederschap" zijn aan dit boek ontleend. Bijzonder de leer der volkssouvereinitei» is door Rousseau in dit Contrat Social" op vernuftige wijze uiteengezet. Van een schei ding van Machten wil Rousseau niets weten. A 11 e m a c h t behoort aan het volk Naar zijn oordeel kan het souvereine volk zijn macht niet aan anderen overdragen Deza volkssouvereiniteit is niet te deelen of te yerdeelen. Logisch volgt hieruit, dat Rous sedu het instituut volksvertegenwoordiging veroordeelt en verkeerd acht In een kleinen Staat zou men ze kunnen missen en in een grooten Staat moet men ze noodgedwongen aanvaarden mits men hen bindt aan den last van het volk. De volksvertegenwoordiger krijgt dus een imperatief, d.i. een bindend mandaat. Ook het hebben van een Vorst wordt door Rousseau veroordeeld. Als er een Vorst is, dan moet hij zonder meer ambtenaar, dus afzetbaar zijn. Rousseau's leer der Volkssou vereiniteit staat tegenover de Gods-souverei- nitcit Met zijn beschouwingen kunnen we ons uiteraard niet vereenigen. We hopen echter in een volgend artikel hierop nader in te gaan. W. J. A. D. MARTELAREN VAN ONZE TIJD In vroeger jaren vond men in menig Chr. gezin naast den Statenbijbel in lederen band met koperen hoeken en sloten ook het „Mar telaarsboek" dat in vorm en grootte weinig of niet van den Statenbijbel verschilde. Aan de hand van de talrijke illustraties vertelden onze ouders ons van het lijden en sterven dier vele bloedgetuigen voor de waar heid, wier namen in de geschiedenis der Chr. Kerk zijn bewaard gebleven. Groote bewondering over den geloofsmoed dier getrouwe getuigen vervulde toen ons kinderhart. En tegelijk voelden wij diepen afschuw over zooveel onmenschelijke wreed heid welke in al die martelingen en dood vonnissen aan den dag trad. En als de onderwijzer ons op school ver telde van die bloedige tijden uit de geschip denis der Kwk. was het ons een verluchting van gemoed, dat hij aan het eind van de les mocht wijzen op den zegen der godsdienst vrijheid welke vrij mochten genieten. Wie van hen, die 30 A 40 jaar geleden op de schoolbanken zaten, konden zic-h toen voorstellen, dat er 30 jaar later een boek zou geschreven worden onder den titel van „Martelaren van dezen tijd". En toch is dit helaas! werkelijkheid geworden. Bij den bekenden uitgever J. N. Voorhoeve te Den Haag zag thans een boek het lichl onder bovengenoemden titel. Het geeft ons korte levensschetsen van bijna 40 Luthersche predikanten in de Bal tische landen, die allen om hun belijdenis der Waarheid het doodvonnis over zich voltrok ken zagen. En acht predikanten ontkwamen wel het doodvonnis, maar ruwe behandeling en verschrikkelijke ontbering bezorgde hun toch naar den mensch gesproken, een ontij digen dood. Van al deze predikanten vindt men m dit aangrijpend boek portretten opgenomen. Vq- len van hen waren nog in volle mannelijke kracht, toen ze geroepen werden hun leven te geven voor de Naam en de zaak des Heeren. We hebben één dezer portretten bij dit ar tikel opgenomen. U ziet hier Ds. Arnold Rut Kowsky en zijn vrouw. Beiden zijn op het gevangenisplein te Mitau in 1915 met nog andere 47 slachtoffers vermoord. Het sterven van deze bloedgetuigen geeft ons een diepen indruk van de geloofskracht der dnizenden, die onder het Bolsjewistisch bewind zonder vorm van proces tot den dood zijn veroordeeld. Dit martelaarsboek moet door velen gele zen worden. Bij het lezen van dit boek wer den wij herinnerd aan de woorden van den Heiland, waarin hij het onderscheid teekent tusschen den herder die zijn leven stelt voor de schapen en den huurling, die bij naderend gevaar ijlings vliedt. Deze predi kanten waren inderdaad herders, die met gevaar van hun leven de gemeenten onder wezen en troostten uit het Woord des Hee ren in dagen van druk en lijden. En niet minder komt erin uit, dat zooal<* in vroeger eeuwen ook heden het bloed der martelaren blijkt te zijn het „zaad" der Kerk. Waarlijk, Satan vergist zich. wanneer hij meent de Kerk van Christus te kunnen smoren in het bloed der martelaren. Maar dit boek heeft ons nog meer te zeg gen. In de Baltischo landen heeft het schrik bewind slechts een half jaar geduurd. Doch in Rusland lieerscht de terreur van het Bolsjewisme nu reeds zoovele jaren. Wij belijden als Christenen te gelooven de gemeenschap der heiligen. Komt deze bolij denis nu ook uit in ons leven? Grijpt die Christenvervolging ons zóó aan. dat er Is een voortdurend meeleven, meebidden met die duizenden, die vervolgd en gesmaad, ge marteld en gedood worden om Christus' naam? En nu zwijgen we nog van het groo te gevaar, dat heel Europa dreigt van de zijde van het Bolsjewisme. Daarop willen we met opzet niet al te veel nadruk leggen Wie daarom alleen zou bidden om bevrij ding uit den druk voor onze Russische Christenen, diens gebed zou een zelfzuch tig karakter dragen, wat in lijnrechten striid is met het wezen des gobeds. Van harte hopen we, dat het hoek „Marte laren van dezen tijd" bij honderden zal wor den verkocht Moge het onder Gods zegen medewerken dat wij als Christenen de „gemeenschap der heiligen" niet slechts belijden, maar ook beoefenen. Strekke de lezing van dit aangriinend boek tot voortdurend gebed voor onze lijden de broeders en zusters in Rusland en tot ern stige overweging der vraag wat wij kunnen en moeten en willen doen, om zoo mogelijk aan die bittere vervolging een eind te doen komen. Wij weten het wel, dat wij. menschelijk gesproken tegen al die vervolgingen sehirr geheel machteloos staan. Maar het geloof durft te staan naar het „onmogelijke". Het wil in het gebed worstelen, tot dat het een weg ziet, om hulp te bieden. Een boek te koopen, dat ons beschrijft het lijden der Christenen in vroeger eeuwen stelt ons niet voor een roening in het heden Maar een hoek over „m-rtelaren van dezen tijd" kan men niet terzijde leggen zonder ons de vraag voor to leggen, waartoe het ons verplicht, Doch wij vragen ln hooge ernst, of dat ons verhinderen mag zulk een boek aan te schat fen. De vraag stellen is tegelijk haar be antwoorden. En zij veler antwoord een daad n.l. het koopen en lezen van dit aangrijpende boek. UIT HET SOCIALE LEVEN In de conferentie van den Rijksbemldde laar Dr. van Ysselstein met de partijen, be trokken bij het Noordzoevisscherijbedrijf, is een bemiddelingsvoorstel gedaan, dat door de looncommissic uit de reedersvereeniging [et overleg tusschen werkgevers- lerporganlsattcs In de Engelsch rnmtng gebracht. Ging hier over verlaging der t STAKING IN DE TYPOGRAFIE. Men meldt ons uit Kampen: De drie werknemersorganisaties ln het typografisch bedrijf hebben de staking ge proclameerd bij de fi.-ma H. van Kamen en en Zn. alhier. Deze firma heeft voor het lid- maa'schap van de patroonsorganisatie be dankt en zich daardoor onttrokken aan de C. A. O. tn het boekdrukkersbedrijf. De ar beidersorganisaties kwamen hierdoor in .te noodzakelijkheid om de staking af te kon digen. De firma houdt het bedrijf thans met enkele ongeorganiseerde krach-en op gang Radio Nieuws. t ed. H verkini drttf, w betdei nr.olf ivcrk boteekent. he nleui nog slechtere positie voor de arbeider: >or ontslag van veel arbeiders wegens ovei ■mpleet- Pe werkgevers hebben daarop tegen 5 Jai 1931. Invoering van het nieuwe systeem c gekondigd. De vakoonde herhaalden daarna hun weigering om ondc die Voice; gehuwde arbeid- iht ln „De Vo •s r1 tot lnvo ■ergegaan. Ee y.ouden nu als orden ontslagen. kakrs van het il on. mpleet bericht - itsate van den bond van wevers ln de katoen- tlverheld te Doncoshire besloten ^hebben. In de etF nieuwe* stelser'zoif "worden "ingevoerd, de rhelders advlseeren te staken Voor de fa- rlekon. waar het eerst later Ingevoerd sou rorden. de arbeiders tot oen sympathlckstaklng dvlseercn. HET NOVEMBER-RESULTAAT In het 1 Januarl-numtner van „De Gids*' Is igenomen van het resultaat der ganda-actle. 18-tal der aan- Igarenrriakers. Geheel volledig rzicht niet Het total resultnat 2000 nieuwe leden te schatten. Tn ..De Gids" kan overzicht van het re afsonderlük. Een mooie ln- ts vinden een OOK EEN MIDDEL i Tnt Chr. Vakbeweging van December reaan van het T C V.) komt een be- oor als volgt luidend: In Londen voert 'eldlge propscandi 40.oen wil bre reclameborden rond ropaganda-blljetten. Deze 1 besloten worden met een i ook zeker niet i De Raad van Arbeid bericht ons: Indien op een rentelcaart weccns „werk- loosheid™ niet wordt EePl«kt. 1. de „reekerd. verplicht in het desbetreffende vakje \»n d« rentekaart te plaatsen het woord „werkloos Deze aanteekenlng 1» van belang, mogelllk la deze werkloote weken v< rekening van het aantal wachtweKi voor de ouderdomsrente to doen me wachtweken. Deze aanteekenlng aioi zijn. Gebleken Is, dat soms de aai „werkloos" wordt gesteld hoewel er gever Is. die plakken moet: soms tü werkgevers, ^lle bt) dei kend staan lis ln het doen aan de wettelbk' r de bo- i. noodt» ellen ali Juls^t. van Arbeid be pltchtlngen, xooda tün ka. •rkgei Raad verplt n, dat de arbeider naliet Blöft altUd voordeellccr om op zj)n rente- kaart zegels te hebben dan een aanteekening van werkloosheid. Wordt zoozeer het eigen be lang vergeten, dat de arbeider heeft bil zUn rentekaart? 't Mag nu toch wel voldoende be kend worden geacht, dat de arbeider groot belang heeft bö zlli tlgd. Wol dat ztin belang mdlger J ■ordt behai zorgen, dat zoo regelmatig mogelök wordt go- plakt cn als dit niet gebeurt btl het tnxe van de rentekaart nauwkeurige opgav. 3oen van de ttJdvakken. waarover en den werk ■njulste gegoveni •rkt. Door het nej. O. Ably. Lee ra res .houd^chool te HU' halfuurtje. Leidster Pred. te Rotterdam. Muzikale rteenen: J. H. Smit Duyzent harmonium. H. Smit Duyzen inlumbegeleiding. S TUdsein. 56 SO D. Lüssonon. fluit, Mej. Jo Kroon. -. E Bouwmeester, harmonium. 6,30—6 4 Dlas: Koor-en G.40— 8.45 Gramofoon 6 4- tegln van door den heer K. Sluis, te iperkarspel. 7 30—8 Cursus Malelsch. door n S. Nlmpoeno. Leernar U.T.S. en Kol-DLnal tuut te Arwterdam. 8 Tödseln. g—10.45 Spreker: Dr. H. J. Honders. Ned. Herv. Pred. t» orthodox-ka- 10.45—11,80 Gramofoon platen. KRO 8P 15 Morgeneoncert. 11—13 Go dienstig halfuurtje. 12 Tödseln. 13.01—1.30 Lui HILVERSUM (1875 M AVRO 3 Tödseln. 8 01 —9.50 Gramofoon, 10 Tödseln. 10.01—10.15 Mor- tJdlne. 10 3012 Ochtendmuziek. 12 'it»d- 12.30—2 Concert. 2—2 30 Halfuur voor do tf. 2.30—3 Rustpoos van den render. 3—4 •uraus. 44.30 Oramofoon. 4.305 30 Zle- ur, 6.30—6 30 Aansl. Muziek te AmsterdRin 6 30—7 Radio-Vnlks-Unlversltelt 7—7.30 Engel- 8 Tödseln. 8.018.30 Znngvoordracht. .30—9 Bportpr.latje ht. D.3f I Nleu Dordrecht. Concert 1112 rehcelen Nederlandschen Radiohandel Nederlandsche Daar overeengekomen la, deze aargeleger held tot ln hoogste Instantie door te voerei zal vbji dit vonnis worden geappelleerd. an strafvervolging en benadeelt bovendien Ichzelf. De hierboven genoemde gunstige bepaling oor het meetellen van weken van werkloos- jderdomsrente geldt nlel of weezei vallditeltsr HMMP Mervoor bttfft ten volle gel. ilnder geplakt is. ook het rente daardoor mini Kunst en Letteren. CHR. UT. ESSAYISTENKRING Maandagmiddag vergaderde de Chr. Li teraire Essayistenkring, onder presidium van dra. J. van Ham, in Hotel Terminus, Utrecht De heer K Fokkema te Alphen aan don Rijn trad als lid toe. Het voorstel van den secretaris, om de Minister van O. K. en W. te verzoeken, ta willen bepalen dat de buigingp- n ook mag worden weggelaten, waar ze nu nog gehand haafd bleef, werd met op één na algemeen© stemmen aangenomen. De Kring hield zich in deze vergadering in 't bizonder bezig met de bespreking van de kwestie der Christelijke Radio-Leergan gen. KERKELIJK LEVEN IN 1930 IV. Slot VARIA In het verschenen jaar deden vele jonge predikanten voor het eerst hun intrede. ter wijl in de Gereformeerde Kerken het aantól hunner, die rich voor het ambt tot den dienst des Woords voorbereidden, dermate stijgende bleef, dat daar reeds nu aomm'g6 Theologische candidaten langer dan ge woonlijk zonder beroep bleven en er al meermalen over een toekomstig overcom pleet aan beschikbare predikanten gespro ken is. Kleine Gemeenten, al dan niet ge combineerd, die lange jaren geen predikant bezaten, konden nu tot het beroepingswerk overgaan. De Geref. Kerk van Sprang, die gedurende 24 jaar niet in het zelfstandig bezit van een eigen predikant was, bekwam nu in Ds. J. C Hagen wederom een dienaar des Woords. Het beroepingswerk heeft ln vele Gemeen ten weer heel wat „voeten in de aarde' ge had en dat zal wel zoo blijven, zoolang men hier te lande meer serieus daarbij te werk gaat dan in Noord-Amerika, waar een vacante Gemeente na het afdraaien van een paar gramofoonplaten eerst een keuze uit een tweetal predikanten en daarna he,ze'j- de voor een nieuw kerkorgel deed. De Ned. Herv. Gemeente van Enter beriep reeds meer dan twintigmaal tevergeefs en de Geref. Kerk van Kampen zette, mee om finan cieels redenen, na een 17de „bedankje' het beroepingswerk stop. Het aantal malen, dat een Kerk voor de tweede maal een beroep op eenzelfden predi kant uitbracht, is v >rig jaar beduidend ver minderd. Prof. P. J. M. de Bruin, die in het begin des jaars van dit soort beroepen als „een veel voorkomend verschijnsel in de Chr. Geref. Kerk" sprak, wat hij een vos noemde, die gevangen moest worden, omdat hij den wijngaard des Heeren verderft, kan dus ten deze beter gestemd zijn. Ook hadden we nog weder een paar ge vallen van revisie in een beslissing. Zoo heeft in de Ned. Hervormde Kerk Ds. J. H H. van Becm, die aanvankelijk voor een beroep naar Rotterdam-Vreewijk bedankte, later dit beroep alsnog aanvaard, terwijl Ds. J. C. K'omp. te Westbroek, die een he men naar Schalkwijk aannam, daarna op tijn besluit is teruggekomen. Andere bijzonderheden bij het heroepings werk waren, dat de 70 jarige B9. G van Dijk. die de Ned. Herv. Gemeente van An- Jum 35 jaar diende mog van Gemeente ver anderde en naar Gendringen vertrok, teD wijl de 73-jarige Ds. J. G. Dekking te Berg ambacht nog een beroep naar de Ned. Herv Gemeente van Houten aannam. Ds. L. D. Poot, Hervormd predikant, verliet Haarlem en keerde terug tot zijn vorige Gemeente: j Amsterdam. Enkele emeriti-predikanten in de Ncd. Herv. Kerk begaven zich weer in actieven dienst, terwijl Ds. Th. G. Tonnon, predikant der Ned. Herv. Gemeente te Hoog made, gelijktijdig met dit ambt een hulp predikerschap te Katwijk aan Zee op zich Ds. W. A. van Griethuijsen, predikant der Ned. Herv. Gemeente te Groede, aanvaardde een roeping als directeur der Stads- en Lnndsevangelisatie te Brussel. Ds. P. A. Binsbergen, Herv. predikant en de Evang. Luth. predikanten Dr. J. E. B Blase cn Ds. J. M. Lindeijer vertrokken naar de Prot Kerken in Indié, terwijl Ds. fl. Holtrop op den Nieuwjaarsdag van 1930 voor de Geref. Kerk van IJmuiden-Oost af scheid nam wegens vertrek naar die van Datavia. Tegenover de zeer vele gedachtenisvie ringen van jubilea is het aantal predikan- teu, dat zich het „jus non jubilandi" voor behoudt, klimmende. Onder de zeldzame jubilea mogen gememoreerd worden het gjuden ambtsjubileum van Dsy. H. H. Bar- ger, Herv. predikant te Utrecht en dat van Ds. D. J. Veen, die, nadat hij vijf jaren te Eist (Utr.) gestaan had, nog vijftig jaren aan de Ncd. Herv. Gemeente van Berg- haren (G.) verbonden was. Emeritaat verkregen in de Ned. Hervorm de Kerk de predikanten: Dr. J. P. de Bie, A. M. Bloem, J. van Dijk, Mr. J. F. Dijkstra L Emmen Dr. J. Helder (oudste dienst doende predikant in Nederland met óG dienstjaren en 91 jaar oud), Mr. E. D. G. van der Horst, B. Mnorrees, B. de Planque E. U. Schellenberg, J. C II. Scholten cn J. Steehouwer. In de Gereformeerde Kerken: C B. Bavinck, F. H B >ersma, S. Bosma, J. Brouwer, R. Heidema, H. J. Kouwen- hoven, J. C van Mantgem, C B. Schoe- mnkers, R. J. van der Veen en A. van der Vegt. En in de Christelijke Geref. Kerk: B. van den Berg cn C S. van der Ven. Overleden zij-n slechts weinig dienst doende predikanten. In de Geref. Ker ken: H. Enserink, L. A. Smilde en W. A. Willemse. In de Ned. Herv. Kerk: P. C. van Doorn, J. J. A. Herman, M. Jongebreur (bij «■en auto-ongeluk te Driebergen), J. Koek. W. J. Ivolkert en C van Wijngaarden. Voorts Ds. G. J. de R oy, pred. hij de Oud- Geref. Gemeente te Waddinxveen. Er zijn vele emeriti-predikanten door den dood weggenomen, onder wie tal van be kenden in den gansehen lande. Tn de Rvnng I.uthersche Kerk:-G. Alers en J. E. Schrö- der. In de Geref. Gemeenten H. Roelofsen In do Oud Geref. Gemeenten: J. Meijer. In do Geref. Kerken: H. Alting, H. N. Basoski H. G. de Jonge, J. H. Landwehr, W. Sieders en G. Sybesma. In de Ned. Herv. Kerk: G. Benes (zich schrijvende Beens), D. P. Brans F. H. Germs, C. F. Gronemeijer, W. Has pels, J. Hoogcnraad, K. Kloosterman, J. E. Koopmans, Dr. J. Koster, J. F. de Later, L. M. van Noppen, L. Ukken, A. A- Schou ten, A. S. Ta una, J. Tichelman, S L'liers en W. Voors. Ds. A. M. Berkhoff, Chr. Geref. predikant te Amsterdam, werd door de Classis A dam vrijgesproken van een tegen hem ingediend bezwaarschrift in>zake de leer van het dui zendjarig rijk.. Wel werd hij door de Classis tot voorzichtigheid aangemaand. Ds. B. N. B. Bouthoorn, iierv. predikant on Ds. G. de Jager, Geref. predikant, Leiden te Putten (Gld.), lieten zich tot een geld boete veroordeeien, wijl zij weigerden te voldoen aan een aanschrijving van het Gemeentebestuur om op een bepaalden dag aanwezig te zijn bij de vuilnisbelt tot het verrichten van „hand- en spandiensten". Ds. K. Schilder, Geref. predikant te Hot- terdam-Delfshavcn, ontving een langdurig verlof voor studie in het buitenland. Dr. H. VV. van der Vaart Smit, Geref. predikant te Groote Lindt (gem. Zwijn- drecht), trad op als leider van het vorig jaar opgerichte Ned. Christelijk Persbureau Ds. A. W. F. Waardenburg legde zijn ambt als predikant der Vrije Evang. Ge meente te Wemeldinge neer, om te l^arcn (N.-H.) zich geheel tc kunnen wijden aan het doel waaraan zijn blad „De Verborgen heid dor Eeuwen" is gewijd: den opbouw en do eenheid der geloovigen door persoon lijke heiliging. Het „pijnlijk persincident'' tusschen Dr. H. W. van der Vaart Smit en Prof.'Dr. V. Hepp, dat van 1928 af hangende was, werd beëindigd. Acht predikanten der Ned. Hervormde Gemeente te Rotterdam zegden collectief hun lidmaatschap van den Bond van Ned Predikanten op, wijl deze naar hun oordepl steeds meer de allures van een moderne vakorganisatie aanneemt en zijn „.-rijge stelden" secretaris ontoelaatbare agitatie middelen tegen de wettige Kerkelijke in stanties gebruikt Een gezelschap van zeven Hervormde cn drie Geref. predikanten, henevens een hoog leeraar aan do Theo!. School te Kampen, bracht eon bezoek aan Palestina. De advocaat-generaal bij het Haagsche Gerechtshof nam een conclusie in Ie be kende pr cednre inzake de predikantstrae- tcmenten in de Ned. Herv. Kerk en beves tigde het vonnis der Haagsche Rech'bank, waarbij werd ontzegd de vordering der Ned Herv. Gemeente te Ouddorp tegen de Sy node tot terugbetaling der aan die Gemeen te ongelegde verplichte bijdragen ln het Predikantenfonds, welk© vordering inge steld was namens eenige honderden Kerk- voordijen, die weigerden zich aan de be treffende regeling der Synode te onder werpen. Bij Kon. besluit werden 47 predikanten benoemd tot reserve-veldprediker voor den tijd van oorlog bij het leger te velde. In de Ned. Hervormde Kerk ontstond een ernstig conflict te Blankenham, waar zes Kerkeraadsleden geschorst werden, >mdat zij hadden meegewerkt aan een besluit om »n de verhuringsvoorwaarden van twee dia conie-boerderijen verplichte me!kle\ering aan een bepaalde fabriek te handhaven. Te Dokkum werd een conflict veroorzaakt door den modernen Kerkeraad die den aanvangstijd van de kerkdiensten, die door rechtzinnige ringpredikanten moesten ver vuld worden, op 7 uur in den voormiddag 6telde. Het reeds jarenlang bestaande conflict te Oude- en Nijehorne, verergerde, wijl zoowel de rechtzinnige predikant als de vrijzinnige Kerkeraad provisioneel geschorst werden welk besluit later herzien Is. Te Stolwijk trad het Prov. Kerkbestuur op om te djen „wat des Kerkeraaiis is", wegens een voortdurend geschil over het beheer van da diaconiegelden. Een bijzonder vreemd licht tegenover bovengenoemde conflicten, die uit de rich tingskwestie voortvloeien, viel op het zilve ren jubileum van den Herv. evangelist Hilhnandt Boschma te Ruurlo, waar deze in een samenkomst werd toegesproken door Ds. J. J. Thomson, voorganger van den Pro testantenbond te Varsse- ld. die van ..vriendschap, waardeering en broeder schap" sprak. De „N.RotL Ct." schreef naa aanleiding hiervan: „Dat een voorganger van Vrijzinnigen God kan danken voor den arbeid van een voorganger eener orthodoxe evangelisatie, mag in het oog van velen een rariteit schijnen, maar voor allen die hun kerend gelooven in de broederschap der Geloovigen, moge dit feit een teeken zijn, dat ondanks alles de weg openstaat om over vele verschillen heen te zien, de een heid vast te honden cn de gemeenschap der heiligen niet door partijzucht of richting- strijd le lalen dooddrukken". Deze liberale ..waardcering" van gemeld feit valt moei lijk los te maken van de gezindheid van genoemden evangelist, die bij het verwer pen van het reorganisatievoorstel uitsprak: „Het verheugt ons, dat de meerderheid Her Synode geweigerd heeft in de Kerk den gi"v>mi«*ok te werk te stéllen". Met denk nv-ge vermeld, dat de ..reeht- zinnlgheid". die zich in somm'ge N'ed Herv Gemeenten openbaart door hot nalaten van de Avondsjnaalvlering, gebroken werd door het feit, dat to Pocderoijen na zeven acht laar weer voor het eerst het II. Avondmaal hertiend werd. Hiertegenover mo4t vermeld, dat de Kerk voogdij der Ned. Herv. Gemeente te Oud en Roodkerk f 15.000 fourneerde voor het bouwen van een lokaal waar ook gods dienstige tooneelstukken zouden worden op gevoerd, terwijl een Ilerv. Diaconie in Noord-Hol laud enkele duizenden guldens aan den Gemeenteraad aanbood voor den Louw van een Openbare School. Ds. J. A. Tazelaar, predikant der Geref. Kerk te Rotterdam, heelt in zijn bestendi gen ijver voor de bediening des Woords ten uehoeve van verpleegd wordende zieken, een werkje over „Ziekenielefoon"' het licht doen zien, terwijl oiiuer zijn leiding een Chr. Congres voor Ziekenteiefoon gehouden werd ter behandeling van verschillende principieele en practischc zaken. De Geref. Kerk in Hersteld Verband te Rotterdam besloot lot het houden van spe ciale kuideigoosdieiistoetenuigen, terwijl die van Zandvoort gedurendo het badseizoen haar kerkgebouw eenige uren per dag open stelde voor hen, die in het drukke badleven behoefte gevjelden aan eenige rustige oogenblikken tot zelfinkeer. ln de Classis Alkmaar der Ned. Herv. Kerk werd een hoofdcomité geïnstalleerd voor de inzameling van gelden voor hel Zuiderzeefonds. ln do drooggelegde W'ierin- genneerpolder werden op Sluis 1 en te Nieuwe Sluis de eerste g >dsdienstoe(enin- gen van Hervormde zijde gehouden. Uok de Classis Den Haag der Chr. Geref. Kerk nam een besluit tot het beramen van mid delen on wegen om langs Kerkelijke» weg in liet drooggelegde Zuiderzeegebied het Evangelisatiewerk aan te vangen. De Com missie voor de Diaconale Armenzorg in de ed. Herv. Kerk ving haar arbeid aan in otrekking tot het werk der Diaconicn in veiband met het dro gleggen van verscliil- .ende deelt i der Zuiderzee. Voor de eerste maal sinds den 80-jarigen oorlog werd in Bclgié een Classis vergade ring van Geref. Kerken gehouden. De Clas sis Dordrecht heeft onder haar ressort drie Kerken en twee Evangelisatieposten in België. De Geref. Kerken In Nederland, die In Argentinië (Zuid-Amerlka) drie Kerken ,.he zitten" en helpen instandhouden, werden daar daadwerkelijk gesteund door de Chr. Geref. Kerk in Noord-Amerika, die er in Ds. B. Bruxvoort een medewerker heenzond Dior de Classis Heerenveen der Geref Kerken werd voor haar gebied een Evange lisatiepredikant beroepen in Ds. H. Retel ie lloornslerzwaag. Te I)en Haag Oost nam de Geref Kerk het besluit een nieuwen tak van Evangel! satie ter hand te nomen, nl. het organisee- ren van ontwikkelingsavonden voor intel lertueelen, die buiten de Chr. levensbe schouwing staan. De Zuidelijke Synode der Geref. Gemeen ten stelde voor den tijd van ec*i Jaar al9 proef den heer J. van der Panne aan voor Bijbelverspreiding in Roomsche en ongeloo- vige streken van ons land. In tal vau plaatsen werd het 150 jarig bestaan van 't instituut der Zondagss- hooi opgericht door Robert Raikcs te Gloucester, herdacht De Ned. Vereeniging voor Israël ontving een legaat van ruim f50.000 en nam hel be sluit haar gebouw „Salvatori" te Amster dam van de hand te doen. Na 1889 werd wederom een speciaal Jodcnzendingsleest in ons land gehouden. Voor den Zendingsarbeid in Oost India vanwege de Geref. Kerken werden beroope» en (of) in het. ambt bevestigd: Ds. D. J. B Allaart voor Djogja, Ds. S. J. P. Goo^ens voor Soemba, Ds. A. F. Keucheniua voor Poenvoredjo, Da. J. A. C. Rullmann voor Poorboliuggo en Ds. J. H. Sillevia -Smith voor Solo, terwijl als miss. arts voor Poer- woredjo Dr. H. Slettenaar werd afgevaar digd. Vanwege de Geref. Kerken in Hersteld Verband werd Ds. H. A. C Hildcring naar China gezonden voor voorbereidende studio ten behoeve van later Zendingswerk onder de Chincezen op Java. Door de Chr. Geref. Kerk word als twee de miss. predikant voor Mamasa afgevaar digd Ds. M. Gcleijnse. Dn Geref. Zendingsbond vaardigde den heer H. C. Heusdcns als zondcling-leeruar naar Celebes af. Aan Dr. D. Bakker, docent aan de Theol. School te Djogjacarta, werd eervol emeri taat verleend, terwijl in zijn plaats benoemd werd Ds. A. Pos, miss. predikant aldaar. Ds. L. Netelenbos, miss. predikant te Poer- wredjo, verkreeg eveneens emeritaat. Dr. J. Offringa, geneesheer-directeur van het Pelronella-hospitaal te Djogjacarta. aan vaardde de functie van inspecteur hij (iet Ziekenhuiswezen in Ned.-Indifi cn werd op gevolgd door Dr. K. P. Groot. Mej. Dr. G. J. Dreckmeijer werd benoemd tol directrice van een te openen Geref. Zendingshospitaal te Mngelang. Dr. H. S. Pruijs, de oudMe der Geref. Zendingsartsen, die sinds IPOfi niet meer in Holland vertoefde, moest op medisrh advies repatrieeren. Ds. A. de Vries, Herv. predikant te Schild wolde. vertrok naar de Zendingsvalden van West-Indlë. Uit de Zendingswereld valt tenslotte nog te memnreeren het overlijden ven H. GuU- laume, J. T„. van Ha«=e't (oud 90 jaar. de eerste zenrtetin" dnr I'fre'-htsrhe Zenrtings- vereen'rinr). W. H tp Hasselt (roon van den vorige) en J F Niks. De Nedortnpdephe Zendingsschool te Opgst geest mocht haar 25-Jarig bestaan her denken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 3