De Geref. Kerken in België WOENSDAG 5 NOVEMBER 1930 DERDE BLAD PAG 9 EEN CLASSISVERGADERING IN ANTWERPEN NA BIJNA y/2 EEUW IN DE ZUIDELIJKE NEDERLANDEN DE KERK KENT GEEN GRENZEN Het is «en treffende tegenstelling; terwijl (je staatkundige machthebbers van België zich nanv Frankrijk oriëntecren cn de grens lijn aan Qnze kant zoo scherp mogelijk markeeren; wenden de Geref. Kerken van Holgiü de bük noordwaarts en is er ver heuging, dot de broeders van Noord en Zuid morgen in elassisvergadering to Ant. werpen hopen samen te komen. Ongetwijfeld wordt dit bijeen zijn wel vergemakkelijkt door stamverwantschap en eenheid van taal; doch ze zijn niet het be- heèrpchengo beginsel, De beslissende fuctor is: eenheid van belijdenis; één geloof, één doop, cén Heiland. Want de Kerk moge in haar verschijnings vorm vaak aan taal en land gebonden zijn; zij gelooft de gemeenschap der heiligen en wepselit deze ook, zooveel het knn, tot open baring 1o brengen. Heltidenisgrenzon kunnen samen wo n e beletten en balommeren, landsgrenzen niet. De classis Dordrecht, waartoe de Relgb sohe Geref, Kerken bobooien, demonstreert deze eenheid over de gronzon heen, door eau c-lassis-vergqdGring te houden in Ant- vv e r p e n. Dat worrlt dus een historische, dag. Iminers, op grond van kerkelijke lvistoric- bvonnen «staat vast, dat sedert 1585 geen e.lassicale vergadering van Geref, Kerken ill Zuid-Nederland werd ge-houden. Geen wonder, dat de dienaren des Woords jn België behoefte go voelden om bij deze gelegenheid de broeders en zusters in Ne derland, niet alleen de Kerkelijke Gorefor- meerden, maar alle belijders van dc Gere formeerd o waarheid, iets nader bekend te maken mot de toestand cjezor gemeenten in Zuid-Nederland. En aan hun beschouwingen verleenden we natuurlijk gaarne plaats, omdat heel Christelijk Nederland er ongetwijfeld belang in stelt, Dc schrijvers der bijdragen zijn de resp. predikanten der Belgische Gopcf. Kerken. Het eerste artikel van Ds. J. S. te M. en handelt over: „Dit is vajq den Hcerc geschied." Nieuw leven oppnbaart zich in dc Gere formeerde kerken van België'. Waar gedu rende 345 jaar (1) er geen sprake meer was van eon Classicale Vergadering van kerken op eigen bodem, zoo zal D. V. en Deo odju- YOSté (met 's ITeeren hulp) een begin daar mee gemaakt worden te Antwerpen, op 6 November eerstkomende. „Dit is van den Heere geschied", zoo mo gen wij dankbaar uitroepen. Wijl er een stilstand gekomen was (de kringetjes en de in :t verborgen gebleven kerkjes der Diaspora niet te na gesproken!) in de Evangelieprediking, en Rome door haar oppermacht het Protestantisme te lande had gefnuikt en verwoest, de belijders der Geref. leer bad uitgemoord, verjaagd of verbannen, zoo heeft de Heere zich toch niet onbetuigd gelaten. Hij gaf ons volk opnieuw de gelegenheid de oudo leer hun ner Vaderen te vernemen en nu mogen de Geref. Christenen zich verheugen in 't bezit van drie kerken (Antwerpen, Brussel en Genl), twee Evangelisatiopostcn (Laken en Denderleeuw) en, ja, ook van do in wording zijnde kerk té Mechelpn, clc stad van don Kardinaal, cle stad waai' 't hart der R, kerk klopt, do stad waaruit het eorsto Edikt gehouden te Antwerpen in 1579. Tot deze werden opgeroepen de predikanten of afge vaardigden der kerken. Gent stuurde Ds. Gilles Massjg. Uic aangesteld word als „mo derator". Deze predikant was leeraar der Waalsche kerk aldaar, wier deknaam was „La Glaive" (het Zwaard). Hij arbeidde ook veel te Antwerpen, cn Mcchelcn kwam hij eveneens meermalen ter hulp. Antwer pen zond de predikanten Louis d'Outre- leau, Isebrand Balk (Trabius), Libertus van Esch (Fraxinus), Jan Cubus. Pierre Loyseleur (Villerus), Mechelen Ds. Plan cius, tja geleerde Plancius, om wiens leven te redden, na zijll prediking te Bonheyden, Picter Panis, ouderling der Mecholschè Ge meente, zich als offer gaf en onthoofd werd in 1577 (2). Ds, Plancius werd later predi kant te Antwerpen, Wo kunnen niet goed uitmaken of Ds. Roilius van Gont ook deelnam aan dc Clas sis. Er moet een correspondentie bestaan tusschon hem en Ds. Libert van don Esch, die later tot predikant in Den ITaag weixj aangesteld; doch, waar zijn die goscbrift.cn gebleven In 1580 werd een Clpssicale Vergadering gehouden te Mcchelcn. Met zekerheid kun nen we zeggen, dat hierbij tegenwoordig was Ds. Ponnelius van Middelburg, daar hij toon als leeraar in een der kerken van Me- Qhelcn optrad, .en wel in de St. Rombnuts* kerk,, en dc Mechelscho Gemeente diende gedurende enkele maanden. Middelburg had dien predikant „geleend", - Brussel zond als afgevaardigden P. Plancman en A. de Tem merman, zooals blijkt uit volgend schrij ven; (3) Eersaemo, weerde onde se er bomynde broeders, gesien hebbende hot grhrvvcn der Gomeynta van Mechelen, van de classicalc versaomcl.vngo die den 28 doeses hynnon Mecholon sal gebonden werdon, hebhem wy tot ervoordoringe van dier pansdiniick niet willen in ge breek o syn, maer bobben tifgeveerdiclit epde gchicken by dwgen tot bywooningo (lorselver, meester Pietore Plane- man enije Aert do Temmerman, onse trauwo ende lieve broederen, met zoeker insiructio der pointen, die wy vermeynen van onsent- wege noodich te. sync in der classe te ver handelen; biddende (Je broeders den voor schreven onsen gedeputeerden gehoor ende geloovc te geven als of wy-sells dasr tegen- woordirh wacren; gelovende oock, van on sent wo ge, voor gort ende gceffectueert an to nemen wat by hunlieden met 't samen den broederen d''r ciasse sul raejaaem ge vonden onde bcslootcn werden. Eersarme, weerde broeders, die Vader onses Heeren Josu Christi wil met pynoh heyligcn Gheast onder ulieclort trgonwoor- dich syn tot nuttelicke ende stieht§licke vplvoeringe doses wooreks. Amen. Datum den 27 Juny 1580 in Brussel, U. L. dienstwillige medebroeder Daniël A?ornlpny, dienaer des Goclliuken Wooi-ds in der Gcre- foi*meerden gomeyntcn Christi bynnen Brus sel. by lasten domei ver. In 1581 had to Antwerpen weer oen Clas sicair Vergadering plnnte, met dezelfde pre dikanten, doch ditmaaJ was Ds. d'Outrelean als „moderator" aangesteld. Dmzc predi kant ontmoeten wo ais secretaris der Synode van 1582; hij werd later predikant der Waal- ache gemeente te Middelburg- Lót Mcchelcn kwam ter vergadering Ds. Aut. de la Garde of Francois Lunlsbercli. In 15S2 werd na een Classieale Vergade ring te Mechelen, besloten tot het drukken van 1200 „OndonvyaiQgo jn de Chr. Per of Catechismus". Deze werden gedrukt door Jacob Hcynclrickx, stadsdrukker, Li 153;". Bovendien worden 18 Nieuwe Testainoi.ton opnieuw rijkelijk ingebonden. vei .gr /..'Ai xj.el een „dedicatie aan Mijne Heeran di j vari de Weth". Toen Antwerpen vi"l, bezat het 1(1 predi kanten, waaronder du twee beroemde jyje« chclaars Thomas van Thlolt en Gaspar vau der TIeyden. Om een gedacht, te geven van den toestand te Antwerpen op gereformeerd g.»biod, is het voldoende dit aan te stlppom, dat roods in 1578 men verplicht was, op den dorden Zondag van Maart, op vijftien verschillende plaatsen te prediken cn hét vondinnal te houden, en op den daarop volgenden; Zondag moest mon nog in .la „Citu.luüe drie tafels bijvoegen om h?; H- Sacrament te bedienen. Mocht op de Classicaio Verga lering van 6 November a.s. der Gerei. Ivu ken, le eoi- sto sedert 345 jaren in Zuid-Nederland, de ITeere God Zijn rijken zege- uitstorten, op dat daaruit voortvlooio al wat onze kerkuil ten goedo kon komen, /ij mogen worden gesticht en gesterkt er. aangemoedigd om dc banier der Konings hoog ;e houden en nog velen daardoor mochten komen tol de konnis van onzen ecnigeu en alg-* toegzaimn Zaligmaker. (1) Antwerpen toch. hot laatste bohvork van het Protestantisme in België zog offi cieel nl haar predikanten nis bannelingen vertrekken in 1585. (2) Zie vovigo stukjes over Pi eter Panis in „Stok en Staf", (3) Origineel in de Arch, te Mechelen, Invent, des Arch. Nr. MLXXIV. (4) Ds. Lautsberch ontving als dank van de stad Mechelen en als hulpgeld 12 gld. 4 st., op 20 Augustus 1581. De Geref. Kerlt te Gent tegen 't Protestantisme werd gegeven, waar uit de eersto Luthersche geschreven belij denis werd verspreid, de stad die der Refor matie gaf; haar eersten martelaar. Het is een wonder in onze oogen! In gedachten keeron we terug naar het verleden- Wie zal uitmaken waar. wanneer en onder welke smartvolle omstandigheden de laatste Classicale Vergadering van Geref. kerken in Zuid-Nederland plaats had'? Wel licht namen de vluchtende kerken hun archive mede naar Noord-Nederland, Zwit serland, Engeland, enz.'? Voor Antwerpen b.v. werden bijna al de archiva, met be trok kjng op (Ie stad, verbrand en verwoest tijdens de Spa&nsc.he Furie aldaar; wat Brussel betreft eveneens bijna alle geduren de het bombardement der stad door Bode wijk XIV. Wellicht vindt, men nog iets in de Staatsarchieven van Brussel. Gent, enz. Ware het aldus, dan kon mon wellicht voor enkele steden zeggen wanneer aldaar Clas- sicale Vergaderingen werden gehouden, maar zou men toch niet kunnen komen tot het besluit: tladr werd de laatste gehouden. Toch hebben we enkele gegevens omtrent Classicale Vergaderingen. Zoo werd er eene DE GEREF. KERK VAN ANTWERPEN. Veel Hollanders zullen in de afgeloopen maanden kennis gemaakt hebben met Ant werpen. Want wie, die de tentoonstelling bezocht hoeft, zal niot tevens van die gele genheid gebruik gemaakt hebben, dc voor naamste bezienswaardigheden dezer sclioono stede te gaan bezichtigen? En wel in dc eerste plaats de ca the draal met haar wonderschoonc toren, de toren, die door Emm. dc Bom, de stadsarohivurius bezongen wordt als een wonder van mach tige grootheid, die slank ten hemel opstijgt als een gebed van steen en ui (spitst met sierlijk juwoolig gelijn, met arabesken en rhytmisch spel van teèro pinakels. Een toren, die zingt bij dagen cn bij nachten, waaruit de klokken bimbammen bij Zondagsvrede, droef luiden bij droeve gebeurtenissen, som ber klagen of zwaar brommen als de nood over de stede hot hoogst is. Antwerpen is een stad met een rijk his torisch verleden, met een verleden, dat vooral den Protestant moet toespreken. Marnix van Sint Aldagoude, de dichter van het Wilhelmus, is haai- burgemeester ge weest en haai' verleden is gekenmerkt door geloofsvervolging, inquisitie, brandstapels, beeldenstorm, plundering, Spaansche Furie, opstanden, omwentelingen, belegeringen ei bombardementen. Tot op heden toe is Antwerpen gebleven een stad van bewegelijkheid cn rumoer; van feestelijkheid, optochten, straalbetoogingen en vooral Zondags is zij „een fleurige ker- misstacl. vol muziek". En in het centrum dezer stad staat nq de kleine Gereformeerde kerk, een eenvoudig gebouw en hoe onaanzienlijk in vergelijking mot de machtige Roomsche Culhedraal! Maar een plaats, die bij de leden onzer kerk geliefd is, omdat zij daar als ge meente samenkomen on omdat daar wordt verkondigd hot Evangelie van do vrije ge nadé cn van de rechtvaardiging van (len zondaar door het geloof alleen. In de kerk worden ook gehouden de jaar feesten van de Zondagsschool, van dc J.-V. en de M.-V. en voorts alle andere voor dn gemeente belangrijke bijeenkomsten. Dan ia liet do jongeren cn de ouderen evenmin ooit. te veel tafels en banken te verplaat sen en voor tafellinnen, bloemen en aller hande versnaperingen te zorgen. Het groote nut van deze bijeenkomsten is, dat men eb kander nader loert kennen, waaraan men des te meer behoefte heeft, naarmate men zoo weinige Gereformeerden in een zoo grnotc stad wpont. Intqaachen is ook sinds eenige maanden liet work der Evangelisatie wear stelsel matig ter hand genomen. Met steun van de Daputaten voor de Evangelisatie der Geref. Kerken in België heeft Antwerpen met de kerk van Bmpsel samen een evan gelist, den heer Jonkers. Deze bewerkt een bepaald klom gedeelte der gtaü door huis bezoek, liagtaatvaisprciding en aanbieden van de Open Poort. Ovpc eeoigen tijd hopen wij in de buurt een eigen lokaal to bezit» teen om daarin Evangelisatie-bijeenkomsten te houden. Zoo gaat de Kerk van Antwerpen met vertrouwen op God (,e toekomst tegemoet ei) liet besluit der claasis Dordrecht om in Antwerpen de classisvergndPring van No vember te houden werkt er toe mede dit vertrouwen te versterken, daar uit dit be sluit blijkt, dat de Hollandscho Kerken don kerken in do Zuidelijke Nederlanden een warm hart toe dragen. Antwerpen. H. J. WINTER. DE GEREFORMEERDEN TF. MECBELEN, Een aantal leden, behoorende tot de kerk van Antwerpen, woont in Mechelen, dat on geveer 20 K.M. van eerstgenoemde stad verwijderd ligt. ITet is praktisch onmogelijk, dat deze leden in Antwerpen ter kerk ko men; dit geschiedt slechts als het Heilig Avondmaal gevierd wordt. De andere Zon dagen is cr steeds proeklezcn, tenzij dat er eens non dominee of candidaat is, die een liefdedienst wil vervullen, wat altjjd zeer door de broeders eu zusters te Mechelen gewaardeerd wordt. Men komt bijeen ton huize van eeq der broeders, wiens kantoor dan in een kerk veranderd wordt. Toch stelt men reeds lang pogingen in het werk opt te konten tot bauw van QQO eigen lokaal, daar men een Roomsche er niét spoedig toe krijgt een eodsfüeusloeter-ing in een particulier huls bij te wonen. Ook zal hot, zoodra men over oen eigen gebouw beschikt, mogelijk zijn te gamt evangeliseren on bijeenkomsten- to houden. Een bouwterrein ia reeds gekocht en be taal--'. een gedoelta der bouwsom heeft men L i,ihi.}.-d vr.it CCQ leemug verkre gen. Men zal echter nog oen leen&g van ecnige duizenden guldens noodig hebben, alvorens men tot aanbesteding zal kunnen overgaan. Nadere inlichtingen over rente on garantie rullen gaarne verstrekt worden. Gov de Hc.ere, dat de gebeden der Mee!. Macho broeders en zusters spoedig ver- hosrd mogen wqj-doi), opdat ook in de stad van den aartsbisschop weldra een gebouw vorrilze. waar L'der vrij kan binnenkomen om to hoeren verkondigen het Woord van God in zijn voile rijkdom en troost! H. J. W. DE GEREF. KERK TE BRUSSEL. „Ze is de kerk ven heel Nederland". Nu door het toenemend verkeer de af' standen meer cn meer wegvallen, en daar door ook Brussel niet meer tot de veraf- gelogen sleden kan gerekend worden, is het noodzakelijk, dat ook het kerkelijk levon van Brussel getrokken wordt binnen den gedachten kring van leder Gereformeerd Nederlander. Misschien zult. ge zeggen, als de kerk van Brussel dat meent, dan stelt ze haar pre- tentie toch hoog, want hoe zal het mo gelijk wezen, dat het lot van iedere kerk aan elk Gereformeerde ter harte gaat en waar dat niet kan, waarom dan voor Brus sel een uitzondering gemaakt? Het antwoord daarop moet wezen; Toch niet te hoog. De kerk van Brussel Is een andere kerk, dan die men in Nederland vindt Onze kerk draagt ook wel een eigen cachet, maar heeft daarnaast dit bijzondere, dat ze niet alleen van zich zelf is. maar dat ze tegelijk van heel Nederland ia, Bekendheid met don toestand van omse kerk zal u dit doen erkennen. Om u hiervan op de hoogte te brengen, moet or een beroep gedaan worden op uw voorstellingsvermogen, Denk u een groote stad van 800,000 In woners iets groot er dan Amsterdam als een volgebouwde cirkel met een middeljiin van ongeveer 16 K.M. In het hart van die cirkel ligt het brandpunt van wereldleven en maar cnkfcle honderden nieters daar vandann vindt ge Jict mooie kerkgebouw, waarvan do foto hierbij gaat en waarin Gereformeerd Nederland al vóór eenige jaren getoond heeft, met liefdevol hart aan Brussel te denken. Welnu, aan den buitenrand van d'e raus- achtige cirkel kunt u ongeveer tweehonderd leden, groot en klein, van Brussels kerk zoeken. Hoewel zulk een gebied In Nederland al onder, meerdere kerken is verdeeld, vormt hier de stad nog maar een klein deel van het kerkelijk terrein. Daartoe behooren oolk do meest Zuidelijke en Oostelijke provincies van België, zoodat ocflt hier ii) "België op afstanden van 100 K.M. en meer nog leden gevonden worden. En alsof do uitgestrektheid nog niet vol doende was, heeft dc Synode der Gerefor meerde Kerken al sinds eenige jaren de geestelijke bearbeiding van Nederlanders in Noord-Fj-ankrijk aan dc kerk van Brussel opgedragen, zoodat. hier attestaties liggen van loden, die 500—900 K.M, verwijderd wonen van ons kerkgebouw. Dat is het uiterlijk. Wat verder do samenstelling der gemeente betreft, knn men zeggen dat ongeveer hot dorde deel van Belgische nationaliteit is, terwijl in liet overige haast alle provincies van Nederland hier hun vertegenwoordigers vinden. Daar is in den laatstcn tijd een groote trek naar liet buitenland, en de stad Brus sel krijgt van vreemdelingen steeds ruim haar aandeel. Het aantal Nederlanders kon men zelfs schatten op 30.000. Bij zoo groot getal wekt het wel eens verwondering, dat er maar zoo weinig tot onze kerken be lmoren. Het is daarom de geschikte plaats, op to wijzen, dat het bestaan van onze kerk een zegen is, voor ons niet alleen, maar ook voor Nederland om op te vangen- allos wat zich in haar gebied vestigt. Op Gereformeerd Nederland rust dus ook de plicht orn zooals het zijn kinderen binnen "e landegrenz.cn 'g Zondags naar de kerken ijst, nok bij vertrek van een zijner leden Brussels kerk op de hoogte te stellen Natuurlijk is de organisatie als bij de Gerpf. Kerken in Nederland, waartoe onze kerk, reasorteorond onder de classis Dor drecht, behoort. Men vindt er een .Tongelings-, Meisjes- cn Knapenvereeniging. Op een Bijbelclub wordt een gedeelte van de Heilige Schrift bespro ken. Gezellige vergaderingen worden gehou den, waar oen onderwerp wordt behandeld 'iet, zangkoor eenige nummers geeft, en getracht wordt naar meer verband tusschon de zoover uit elkaar wonende leden. Zoo beeft de Ileere ons Zijn zepen niet onthouden. Hij gaf in deze groote wereldstad aan is een eigen Gereformeerd milieu. Wel zijn er velen die denken, dat zoodra men de grenzen over ig, bet niot zoo nauw meer genomen wordt, maar aan ben zij dan de verzekering gegeven, dat hier als in Nederland getracht wordt. onder ge wijzigde omstandigheden naar nauwgezet leven, overeenkomstig den wil van God. Brussel. J. MAASKANT. DE GEREF. KERK TE GENT. Hier was eens een Geref, HoogeschooL Wie in don laatsten tijd de aanplakbil jetten van de notarissen te Gent las, kon daarop undor meer vinden de aankondiging van den verkoop van een uitgebreid pand aan de Onderbergen. In dit pand wordt, beneden, allerlei be drijf uitgeoefend: publieke verkoop van oude meubelen, autogarago, bibliotheek en andere meer; terwijl het in zijn verschil lende verdiepingen, onderling verbonden door eon doolhof van trappen en gangen, in till van vertrekken huisvesting biedt aan driehonderd menscjion. Dit gebouw is gen somber getuige van voorbijgegane heerlijkheid. Eenmaal toch, hot was in de jaren 1580-1584 was daarin gevestigd ecy Gereformeerde Hoogeschool. Zóó had de Hervorming zich een plaats hier veroverd. De geschiedenis ook van de stad zelf spreekt duidelijk daarvan. Als jn 1567 den Gentenaren gevraagd wordt te zweren, dat „zij de oude Roomseh Catholyke Religie zouden onderhouden", weigert het grootste gedeelto djen eed af te loggen. In 1579 heeft de Gentsche Kerk tenminste zeven of acht predikanten, die baar het Evangelie verkondigen. Als de stad in 1584 is overgegaan aan den koning van Spanje, zijn er niet minder dan 9000 Gereformeerde gezinnen, die. de stad ver laten, om elders veiligheid en vrijheid van godsdienst te zoeken. Er bleven nog zooveel bewoners over als de stad huizen teJdC- Toen heeft zich over haar weer al meer uitgebreid het donker van het Roomseh» Katholicisme, dat hier niet als in de Noor delijke Nederlanden getemperd werd door da lichtwerking van het Geref. leven. 1-Iot hapt bloedt hij cle gedachte aaij, wat hier gevonden werd, en wat van dit alles 'overbleef. Maar met innige dankbaarheid mogen we terugdenken aan do nieuwe act;e, diq in de vorige eeuw is begonnen, orn voer het Evangelie hier weer plaats te Tot een zeer groote volksbeweging ten gunste van het Evangelie heeft dat werk niet geleld en zal de arbgid ook nu, naar men- schdüjk* berekening, niet leiden. Daarvoor heeft uo onkundo en het bijgeloof, da vre»3 voor menseden en het traditionalisme te vcei de harten ingenomen. Maar wanneer we vergelijken den toe stand van 75 jaren geleden. Toen Ds. Aart van Schelven zijn Evangelisstiearbeid mar begon, en den toestand nu, dan is de ver andering groot, Er zijn nu velen, al zijn zij weinigen tegenover de massa die den Heiland kennen naar het Evangelie. Wat bijzonder het Gereformeerd kerke lijk ieven betreft, de zelfstandige openba ring daarvan dateert van 1924. De kring van Gereformeerden, die bier was, kreeg toen versterking uit Nederland. Saambiji» ding werd gezocht, en spoedig werden ge regeld des Zondags godsdienstoefeningen gehouden. Dit kerkelijk laven kon door Gods hulp zich. handhaven en ontwikkelen. In December 1926 verkreeg liet vaster vorm door de institueering, terwjjl ruim 2 jaren daarna op dien weg kon worden voortgegaan, door dc beroeping van een pre dikant en het in gebruik nemen van een oigen kerkgebouw. Dit gebouw i6 een getuigenis van den nieuwen tijd. Het doet blij terugzien op de hulp van God, die tot nu toe ondervonden werd op allerlei wijze, ook door veel moeite cn leed heen; en het spreekt bemoedigend tot wie in het Gent van nu het Evangelie hebben te belijden in leven en woord. Klein is nog de kerk; grooten en kleinen saam Gi leden; maar het getal is reeds grooter dan het twee jaar en een jaar ge leden v/as. Daarbij zijn cr, wat don Evangelisatie- arbeid aangaat, naast de groote bezwaren, dje boven genoemd werden, ook verschijn selen, die met goede verwachting vervullen. Reeds jaren is van onderscheiden kant ge werkt voor d" bekendmaking van liet Evangelie. TaJlooze Bijbels en gedeelten daarvan hebben onder bet volk hier hun weg gevonden. Bij velen is do houding tegenover „het Bock" anders geworden en heeft di> schuwheid plaats gemaakt voor belangstelling. Ook is het van beteckenis dat velen in den oorlogstijden Nederland zijn geweest Terwijl zij vroeger alleen kenden do Room sche wereld, zooals die hier is. en waarin van de kracht van het Evangelie zoo wei nig wordt bespeurd, kwamen zij in Neder land in een geheel andere wergld, niet Roomseh, maar wel Christelijk, of ook Room?ch, maar toch geheel verschillend van hier. Telkens bemerken wij, dat velen daar door tot vragen zijn gekomen, en bij hun De Geref. Kerk te Antwerpen. ziekte ook naar den Bijbel grepen. Moer dan een is daardoor gekomen teot het volle licht van liet Evangelie, cn van dezen gaat weer op meer dan één wijze invloed op anderen uit. Eu nog een ander verschijnsel is, dat ook door Rome het godsdienstig verval open lijk wordt erkend, en dat als wapen hier tegen wordt aangeprezen het gebruik van de Schrift voor cle prediking en het gods dienstonderwijs. Wel is er niet de volle erkenning van do waarde der Schrift, maar het feit, dat er zoo gesproken wordt over den Bijhal, t mag ons niet voorbijgaan. Hoe meer he*; Woord Gods gebracht wordt hoe meev duisternis en nevel zal wijken cn het licht 'opgaan, Ds invloed kan niet uitblijven. Zoo zien we in meer dan één opzicht de gunst van God openbaar worden ook over Gent, en dragen wij aan Hem Zijn Kerk hier op met de bede, dat van de vroegere heerlijkheid steeds meer zal mogen werden gevonden. Gen' B. W. GANZEVOORT. EVANGELISATIE TE DENDERLEEUW. De arbeid onde? de hsvplkinn van het platteland. Onder het Vlanmsehc volk vindt het Evangelio van Gods genade meest ingang bij hen die buiten geboren werden. Dat leerde ons een lange ervaring. Buiten be wegen do mcnschen zich nog in een gods dienstige atmosfeer. Zij worden er door allerlei bijgeloof boinvloed, doch zo zijn nog „alleszins gelijk als gedsdiensiiger". Zij die in onze steden in het Evangelie arbeiden, kunnen vaststellen dat degenen, die tot de kennis van het Evangelie komen, en bij wie innige bekeering des harteen voorkomt, meest op hot platteland geboren werden. De overtuiging dio Wij opgedaan hadden, dat vele menschel) van buiten voor gods dienstige overwegingen niet oqverschil lig waren, had ons reeds lang rloen uitzien naar een gelegenheid om aan de bevolking Ve Geref. Kerk te Brunei liet platteland het Evangelie, los van alle mcnschclijke bijvoegsolen, te verkondi gen Denderleeuw werd ons wonder baar door den Ileere op de hand gelegd. Op zekeren dag nu oen zevontal jaren (geleden overhandigde een Spoorweg arbeider, die onze samenkomsten te Brussel bijwoonde, ons een „Open brief aan de Gees telijken san Denderleeuw'. Die brief was opgesteld door den zoon van den pas overleden burgemeester van die plaats. Zie hier wat de aanleiding van dat schrijven geweest was. De overleden burgemeester behoorde tot een polieke partij, die dc goedkeuring der hoogere geestelijken niet kou wegdra gen. Het was cle Christelijke Volkspartij vijj) priester Daans. Godsdienstig waren zij zuiver Roomseh KathMick. doch de R.-K. burgerij was tegen die partij gekant. zocht immers do stoffelijke toestand van het volk te verbeteren - wut in hooge matg noodig was doel) die beoogde ver beteringen bedreigden cle geldkast van de uitbuitende Vlaqtpsghe burgerij. Bij de hooge geestelijken werd er aange drongen op de veroordeollng van die Volkspartij. Vele goestelijkon begonnen, op den preekstoel tegen dc Christelijke Volks partij to prediken Het ging zoo ver dat vele mcnschen, inzonderheid mannen, geen vout moer wilden zotten in de kerk. waar zij bijna ioderen Zondag aangerand werden. Zonder God waren zij niet, maar zonder kerk dreigden zij to worden. Burgemeester Jioriuu was gestorven. Hij ock kwam, terwjlle van dat optreden dei- geestelijken niet meer ter kerk. Hij werd ziek, en zonder dat men het vermoeden kon. overleed hij, vóór dat zijn vrouw. Mie innig godsdienstig was, gelegenheid had, de pastoor of een. der kapelanen te roepen. Dc geestelijken weigerden het lijk in de kerk te laten brengen. Zij zochten een slag te slaan, die diepen indruk op de gemec deren der menschel) zou maken, on de Volkspartij zou schaden door de vrees, die het optreden der geestelijken zou aanjagen. De zoon van den overloden burgorm «iajer was door de handelwijze der geestelijken zoo gekwetst, dat hij een open brief liet drukken en onder het volk liet verspreiden. Eon exemplaar van dien brief werd ons door djen werkman overhandigd. Uit de hand van een man uit Denderleeuw had hjj hem ontvangen. Ik besloot dadelijk eon woord van deel neming aan den zoon en aan zijn moeder te schrijven. Ik wees er op dat de toon van haat, dio in zijn open brief weerklonk, niet paste bij een Christen. Ik kon mij best zijn verontwaardiging voorstellen, doch hij moest het woord van Christus gedenken: „Hebt uw vijanden lief". Ik beloofde, hem een bezoek te brengen, om van hart tot hart met hem en zijn moeder ovey die dingen te spreken. Zóó geschieddeIk stelde vast dat de ge moederen in Denderleeuw aan 't gisten wa ren, meer dan qoit Was «int geen aangewe zen weg? Met aan die menseden het Evan gelie te brengen, bond men hen vaster aan God. Daar zij losser waren van de Room sche kerk, waren heel wat struikelblokken uit den weg geruimd, die het aannemen van 's Ileoren E vang"! ie, los van menschelijke bijvoegselen, hadden kunnen bolommeren. We zouden er dan Zondagmiddag moeten licoiï gaan. De meeste mannen werken te- Brussel. In dc week zijn zij dus afwezig, 'x Zondags treft men ben In den middag thuis. Wij begonnen dus met er den Zon dag, in den namiddag been te reizen. Een veertiental zangers vergezelden ons. Wij na men in onze Evangelisatie-auto een orgeltje mede. In den beginne begaven wij ons naar de Zijpstraat/aarj het station gelegen. Daar aan hei Sh Annakapelletje haalden wij ons orgel tje uit de auto, de zangers schaarden er zich vni, en het Christelijk lied weerklonk ovrr Jtfe straat van het Vloamsche dorp. De men- 'schen kwamen benieuwd nader. Na een paar I liederen gezongen te hebbon, verkondigden i wij hun het Evangelie van Code rijke gena- do in Christus. j Zoo geschiedde het minstens om de veer tien dagen, daar we Qok nog in andere dor pen het Evangelie brachten. Later gingen wij er too over. sanxenkosten te beierden nan den anderen kant van h«t dorp. daar waai de Dender het dorp Denderleeuw van Licde- kerhr scheidt. Zóó werkten wij in dat groot" dorp. duf ..rich lïTCt de» dag, ter wille van zijn belnng- I rijke Station, meer en meer uitbreidt. Ten j slotte kwam er een kink in de kabel, De nieuwe burgemeester üct ons op zekeren dag v/eteii, dftt 1)5j aan de politie het hovel gege- j cn had, onze osmienkpnistei) te verhinderen, j De Hoera g"f uitkomst. Een man. die iede- ren Zondag in het midden van het volk stond, en in wiens hart de Heere gewerkt ■had, bood ons zijn huiskamer aan. Ze was uiet groot, doch cr konden ecu dertigtal menschon plaats vinden. lederen Zondag en i«déren Vrijdag werd het Evangelie in die huiskamer verkondigd. De kamer was soms zóó vol, dat de toehoorders zich gedwongen zagen buiten te blijven staan, waar zij nog enkele klanken konden opvangen. Na een paar jaren speciaal m die buurt gewerkt te hebben, werden w ij andermaal gedwongen onze samenkom sten te staken. Ditmaal was ziekte er dg ooi zaak van. Pp schoonzuster van onze., broeder Jozef De Neef, bij wien wij vergaderden, werd zoo erg ziek, dat zij het rumoer niet wrdragen kon. De samenkomsten zouden dus moeten onder broken worden, in afwachting van betere dagen. Weer gaf de Heere uitkomst. Een andere broeder, die eertijds een hej-Jurg gebonden had, waaraan een kleine zaai gebouwd was, die voor danszaal gebruikt werd, bood ons aan, bij hem ia dat zaaltje te vergaderen. Wij namen dat voorstel met dank aan. Zóó geschiedde het, dat wij eon paar jaren ten huize van onzen broeder Snel vergader den. Daar waar vroeger de zonde gediend wei*d, zocht men nu den I-Ieere, waar eer» tijds het lied dezer wereld weergalmde, klonk nu het lied der verlossing. Met veel zogen mochten wij in die buurt werken. On derscheiden mensdien kwamen er tot goloof en bekeering. doch wij konden er tenslotte oin verschillende redenen niet meer samen- Het werd noodig tot uitbreiding van het werk, dat men naar ids beters uitzag. Dank zij de offervaardigheid van onze Hollatidsche broeders en zusters konden wij een stuk grond koopen in liet centrum van het dorp. Wij werden in staat gesteld oen kerkje te bouwen waar ongeveer tweehonderd mcn schen kunnen plaats vinden. Daar vergade ren wij nu geregeld den Vrijdagavond in oen Evangelisatie-samenkomst den Zaterdaga vond voor catechetisch onderwijs en op Zon dagmorgen en Zondagmiddag. Wij mochten het vorige jaar in September bezit nemen van het nieuwe kerkje. In het begin van dit jaar legden zestien genezen Roomschcn be lijdenis af van hun geloof in den Christus dor Schriften, Wij hopen dat onder 's Hoeren zegen an deren woldra belijdenis zullen afleggen .Zoo groeit de kring der Gereformeerden van buis uit Roomschen in Denderleeuw. Iels ontbreekt er 0113. Een school niet den Bijbel. Wij moeten de kinderen onzer leden voor bij geloof en voor zonde- en weralddienst beun- ren. Daartoe moet een degelijk Christelijk onderwijs tot stand komen. De Ileere die zoo wonderbaar leidde zal ook in dezen uit komst geven. Brussel Di. A. LAUWERS,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 9