l/ebAac&ó Qumnömjckeh& PIEPNEUS EN BIBBERSNOET MAANDAG 27 OCTOBER 193(T bERDE BLAD PAG. 7 BINNENLAND. RUSSISCH GRAAN NIET NAAR BELG1E, WEL NAAR NEDERLAND? We vernemen, dat 22 Russische schepen met graan op reis naar Antwerpen onderweg last ontvingen naar Rotterdam te gaan. De Belgische regeering moet n.1. maatrege len getroffen hebben om dumping van Rus sisch graan tegen te gaan en laat deze maatregelen reeds heden ingaan. Zal onze regeering werkeloos toezien, dat onze landbouw door deze Belgische maat regel opnieuw getroffen wordt? Dat mag niet. Laat onze regeering dadelijk maatregelen nemen en niet eerst eens beraadslagen. De nood der boeren eischt het. DE BRUG OVER KE1ZERSVEER Zaterdagmiddag is het 93" ton wegende brugdeel, bestemd ivoor Keizersveer van Dordrecht naar de Moerdijksche brug ge sleept. Om 12 uur werd het gevaarte, dat op een 10 Meter hooge stelling op twee elevator- bakken is geplaatst, door vier sleepbooten van de werf Penn Bauduin te Dordrecht Via den Dordtsohen Kil ging het daarna naar het Hollandsoh Diep. Ei- moest met zeer veel beleid gemanoeuvreerd worden, daar het smalle vaarwater en vooral ook op het Hollandsch Diep, wegens de zandbanken. Nadat de brug 's nachts voor het draai bare deel van de Moerdijkscihebrug had ge legen, werd Zondagmorgen vroeg dit brug- gedeelte over z'n trotschen collega aan den Moerdijk heen gezet In 7 minuten was dit moeilijke karwei af- geloopen en kon de tocht naar Keizersveer worden voortgezet DE RECHTSPOSITIE DER HOOFDARBEIDERS MOTIE AANGENOMEN. Het Verbond van vakorganisaties van hoofdarbeiders heeft Zaterdag in Den Haag een congres gehouden ter bespreking van de rechtspositie der hoofdarbeiders. Dc heer W. Drop sprak over het con currentiebeding en de Arbeidswet, Prof. Dr. J. A. Veraart besprak publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en Mr. P. J. Oud be handelde de ontwikkeling van het collec tief arbeidscontract Aan het slot van de vergadering werd jyolgende motie aangenomen: Het congres enz. spreekt als zijn oordeel uit, dat de vol komen onvoldoende wettelijke regeling van de rechtspositie der hoofdarbeiders een be wijs is van de veel te geringe belangstel ling, die de sociale wetgever voor deze groep van arbeiders aan den dag legt: Het acht eer dusdanige regeling van de sociale verzekering en de arbeidsbescher ming noodzakelijk, waarbij beter dan tot Iheden, met de belangen der hoofdarbeiders rekening wordt gehouden en vraagt met a. een meer afdoende wettelijke voorzie ning in den opzeggingstermijn, vooral na langdurig dienstverband; b. bepalingen met betreking tot een rede lijke wachtgeldregeling in gevallen van re organisatie, rationalisatie en ontslag buiten eigen schuld; c. nietig-verklaring van het concurrentie beding; d. regeling van de sociale verzekering, met inachtneming van de bescherming der belangen van de hoofdarbeiders, overeen komstig hun speciale behoeften; e. verdere toepassing van de arbeidswet en wijziging van het „bazenbesluit"; f. bijzondere aandacht voor de hoofdar beiders bij de voorbereiding eener wettelijke bedrijfsorganisatie. Het congres is mede van oordeel, dat overtuiging van de noodzakelijkheid der aaneensluiting nog in te geringe mate bij de hoofdarbeiders is doorgedrongen, wat de DE BRUG VOOR KEIZERSVEER Zaterdag had het vervoer plaats van de 930.000 K.G. zware brug voor het Keizersveer. Deze foto werd genomen toen het gevaarte het Hollandsch Diep had bereikt. Op den achtergrond de groote spoorbrug bij Moerdijk. verdere ontwikkeling van deugdelijke re geling der arbeidsvoorwaarden in collec tieve arbeidscontracten in den weg staat. Het wekt daarom ook de nog ongeorgani seerde hoofdarbeiders op, zich krachtig in hun vakbonden te onganiseeren." Het congres was zeer druk bezocht door leden uit alle deelen van het land. KASVOORSCHOTTEN KON. HOLL. LLOYD De Nationale bond van handels- en kan toorbedienden „Mercurius", de Nederl. R.K. Bond van Handels- Kantoor- en Winkelbe dienden „St. Franciscus van Assisie" en de Nederlandsche Vereeniging van Christelijke Kantoor- en Handelsbedienden hebben een adres gericht aan de Tweede Kamer der Staten Generaal, waarbij in verband met het wetsontwerp tot het verleenen van kas- voorschotten ten behoeve van den Koninklij ken Hollandschen Lloyd het denkbeeld wordt bepleit om .an de beschikbaarstelling van kas voorschot ten de voorwaarde te binden, dat de Directie over d. arbeidsvoor waarden van het personeel overleg plcge met de betrokken organisaties van het personeel UIT HET SOCIALE LEVEN ALGEM. NED. CHRISTELIJKE AMBTENAARSBOND CHR GEVANGENISPERSONEEL. In bet Gebouw voor C.S.B. te Utrecht, kwam de vakgroep Gevangenispersoneel in Rijkswerkinrichtingen in den Alg. Ned, Chr. Ambtenaansbond in congres bijeen. De voorzitteir, de heer H. v. d. Veen, van Haarlem, deelde mee, dat het ledental der vakgroep gestegen is tot 135, een aantal, dat nog voor uitbreiding vatbaar is. De secretaris der vakgroep, de heer A. Wed zin ga, van Leeuwarden, 6praik over de werking der plaatselijke dienst commis sies, sinds twee jaar ingesteld voor 16 van de 35 gestichten. Dé dienstcommissie bedoelt te zijn een commissie van advies, louter over de inwen dige zeiken van een gesticht. Beslissende stem heeft zij oiet. Spr. gaf een overzicht vau het resultaat dor commissies. De direc teuren staan er sympathiek tegenover, uit gezonderd Veenbuizen. Het is zeer wel mo gelijk, dat het aantal dienstcommissies wordt uitgebreid. Eenige aanwezigen stelden vragen erf had den opmerkingen. In zijn beantwoording wees de heer Wedzinga er op, dat, als een dienstcommissie tot een verbetering heeft besloten, en het Departement weigert de gelden er voor, dat de commissie niets kam doen. De verantwoordelijkheid voor de ge volgen is dan echter van het personeel af. Spr. verklaarde zich tegen vooroverleg tusschen de ongaindsati-es en achtte het zeer gevaarlijk, a'ls een directeur een eenstem mig advies van de dienstcommissie zonder meer negeert Het groepsbestuur zal ijveren voor meer verlof dogen en aan alle gestichten dienst commissies instellen. De heer S. van der Bosch, van Leeu warden, sprak over: ,.De slaapwachten." Spr. gaf een historisch overzicht over den arbeidstijd en herd mierde ei aan, dat de groote grief, dat alle uren in de inrichting doorgebracht niet als diensturen gelden, niet weggenomen is. Over de kwestie der slaapwachten is thans 6poedig een beslissing te verwachten. De bijzondere commissie van overleg heeft deze met de dienstcommissies voorbereid. Naar 6pr. meende, wordt aan het departe ment niiet voldoende de beteekenis van dc elaapwacht als dienst te beschouwen inige- J De wensch der organisaties in dezen ont moet vooral financieel bezwaar, wat hier niet mag domineeren. De invoering van de 51-urage werkweek en de vraag om alle uren in de inrichting ten volle te berekenen is een billijke eisch. Langzamerhand wordt de 48-urige werk week vrijwel algemeen. Een compromis mag nooit tot gevolg hebben, dat het ideaal van d' 48-urige arbeidsweek wordt prijs gegeven Bij de discussies wees de inleider er op, dat vreea voor inkrimping van p» neel bij aanvaarding van het voorstel van de bijzondere commissie van overleg onge grond is De organisaties zullen tevreden zijn wanneer de 4S-urige werkweek en volle berekening van aJle uren in de inrichting doorgebracht, wordt bereikt. De vraag of nachtwerk met 50 pot zal worden vergoed werd dan ook ontkennend beantwoord. Spr. deelde voorts mee, dat de A.N.C.A.B. een amendement op het voorstel der sub- o -mmiseie heeft, met welk amendement men zich na eenige bespreking vereenigde. Mededeeling werd gedaan, dat de oplei dingscursus langer dan drie jaar zal duren wat voorkr men kan worden als het alge meen gedeelte wordt prijsgegeven. Men had bezwaar tegen een langeren cursusduur. De voorzitter werd in dezen vrijheid van han delen gegeven. Na sluiting ging de heer Vermeulen In dankgebed voor. NED. CHR. BOND VAN VERZEKERINGSAGENTEN EN ZIEKEN- FONDSBODEN. Deze Bond hoopt Vrijdag 31 October des middags te 4 uur, in „De Eendracht" te Rotterdam, zijn algemeene jaarvergadering te houden. Aan de orde komt o.m. het voor stel om het orgaan, „De Verzekeringv 1 Agent", voortaan per maand te doen uitkomen. In de avondvergadering zullen een twee tal referaten worden gehouden door den heer R. Gaasterland, van Amsterdam, bonds voorzitter, over „Is het onzen bond geoor- loofd als verweermiddel tegen onrecht matig ontslag een eigen verzekeringsmaat schappij te bezitten?" en door den heer J. K. Rietdijk Bondssecretaris over „Kan op practischen grond zulk een verweermiddel, bij elk voorkomend geval afdoende worden aangewend, zoodat het voor alle bonds leden dezelfde practische waarde heeft?" Gemengd Nieuws. EEN ONTZETTEND FAMILIEDRAMA ZIJN DOCHTERTJE VERMOORD Men meldt ons uit Hilversum: Gisteravond laat heeft de bewoner van per ceel Neude 331 een zekere Hoogstraten ge poogd zichzelf en zijn 6-jarig dochtertje van het leven te berooven. Zijn vrouw was den ge- heelen dag uit geweest om een zwager te LJmuiden te bezoeken. Toen zij Toen zy gis teravond laat thuis kwam, nam zij een sterke gaslucht waar. Zy snelde naar de slaapkamer van haar dochtertje en vond daar haar man op den vloer en haar kind in bed liggen. Dade lijk opende zij het raam en riep om hulp. Hoewel dr. Ten Brink spoedig probeerde met een zuurstofapparaat de levensgeesten by het meisje op te wekken, mocht dit niet gelukken. De man zelf bleek bewusteloos. Hy is naar het Diaconessenhuis vervoerd, waarheen ook het lijkje van het kindje is ge bracht. De reden voor de gruwelijke daad Is nog niet bekend. De man, die nog steeds bewusteloos H wordt bewaakt. De politie hoopt na het bijkomen van den an opheldering van het geval te krijgen. VERDRONKEN. Te Zaandam is uit de Zaan het lijkje op- _?.haald van het 9-jarig zoontje wan Kamp, dat vermist werd. OVER BOORD GESPRONGEN. Bij Lobith is het s.s. „Helmuth" gezonken. Van de acht opvaronden sprong de 30-jarige gehuwde matroos S. overboord om naar oom der nabij liggende schepen te zwemmen. Dit gelukte hem niet, want spoedig verdween de ongelukkige in de diepte. De overige opvarenden wisten zidh met be hulp van de sloep en door in een onmiddel lijk toegesnelde roeiboot te springen, in vei ligheid te stellen. AUTOBUS DOOR TREIN GEGREPEN. Te Medemblik hoeft op den onbewaaktcn overweg een botsing plaats gehad tusschen het locaal treintje en een autobus wan Boon. De bestuurder zag den trein komen, doch kon niet meer remmen. Door vol gas te ge ven dacht hij nog te kunnen passeeren, doch zulks bleek niet meer mogelijk. De bus werd gegrepen achter de cabine en geheol versplin terd. Het chassis bleef echter intact, evenals de motor, terwijl de chauffeur ongedeerd bleef, zoodat de wagen op eigen kracht kon wegrijden. Van de locomotief werd de kop lamp en de cylinderkraan verbrijzeld. Per soonlijke ongelukken kwamen, niet voor. Het verkeer ondervond geen vertraging. De bus was op weg om een verongelukte auto op te BRANDEN. Te Eindhoven is woning en schuur van C. aan den Kasteelweg afgebrand. Twintig stuks vee werd met moeite gered. Een paard en 70 kippen kwamen in de vlammen om. 40.000 kg. hooi werden mede verbrand. Men slaagde erin twee kinderen, die reeds slapen waren gelegd nog tijdig naar bui ten te brengen. Dc brandweer had moeilijk werk, aangezien het water aan ver moest worden aangevoerd. Te Aarlanderveen zijn twee gevulde hooi bergen. van van D. en K. tot den grond afge brand. Oorzaak onbekend. Van D. was ver zekerd, K. niet Gisteravond omstreeks 9 uur is te Oostburg de groote nieuwe steenen landbouwschuur van J. B. Been, te Groede, afgebrand. De vermoedelijke oorzaak is kwaalwilligheid. DOOR DEN TREIN GEDOOD Vermoedelijk door een der beide vroege treinen ie op den onbewaaktcn overweg bij den Kruinendijk naibij Beverwijk een man overreden en gedood. Eenst geru im en tijd later ie het verminkte lijk gevonden. Het slachtoffer bleek te zijn zekere J. T., woonwagenbewoner. INBRAAK. Te Achterberg in de gemeente Dongen (N. Br.) werd ingebroken bij van B. Alles was overhoop gehaald, doch niets werd vermist ZAL HET BATEN? Vanuit Medemblik is opnieuw aan den Minister verzocht, te voorzien in het gevaar van den onbewaakten overweg bij den dijk, zulks in verband ook met het feit dat j.l. Vrijdagavond een autobus onder den trein geraakte. Gelukkig werd daarbij niemand ernstig gewond. DE DOODELIJKE DAMP Te Ouderkerk a. d. Amstel kreeg men 'e-morgens geen gehoor bij de bejaarde weduwe H. de L. Er kwam een sterke gas lucht uit de woning. Men trof de vrouw bewusteloos aan, terwyl een kraantje van bet gasfornuis open stond. Met behulp van een zuurstofapparaat is de vrouw bijge bracht en in het ziekenhuis opgenomen. DOODELIJK MOTORONGELUK Zaterdagmiddag te ongeveer vyf uur kwam een jongeman, zekere E. v. L. uit Laren die met groote snelheid op zijn motorrijwiel uit de richting Naarden lings den Rijks straatweg reed, nabij Hakkelaarsbrug in botsing gekomen met een tegenkomenden auto. De botsing was zoo hevig, dat de motor rijder zwaar verminkt over den weg werd geslingerd. Een geneesheer kon slechts den dood constateeren. De motor vloog in brand de auto kwam in het water naast den weg terecht. De bestuurder van den auto, zekere J. C. v. P uit Amsterdam, bekwam een been wonde on is naar een der Amsterdamsche ziekenhuizen vervoerd. Het lijk van den motorryder is naar het lijkenhuisje overge bracht. Blijkens het ingesteld onderzoek moet hy met een snelheid van wel 120 K.M. gereden hebben. Hij was 22 jaar oud. SLACHTOFFER VAN DEN DRANK Te Sliedrecht vond men Zondagmorgen op een stoep nabij zijn woning het lyk van den 31-jarigen H. de B. Overmatig gebruik van sterken drank schijnt de oorzaak van dit drama te zyn. Het lyk is door de politie in beslag genomen. EEN DOODELIJKE ONTPLOFFING Te Dalfsen (Ov.) had Zaterdag by den smid Haaverman een ernstig ongeluk plaats. ad een laschapparaat schoonge maakt en wilde nog eenige werkzaamheden daaraan verrichten, toen het toestel plotse ling uit elkaar vloog, met het treurig gevolg dat de smid op slag werd gedood. De r was omstreeks 40 jaar en laat vrouw en kind achter. DOODELIJKE VAL VAN HET DAK Te Amsterdam zag een politie-agent dat ?n man, die werkzaamheden verrichtte op het dak van een perceel op den hoek van de Van Wou.^trant en de Sint Willibrordus- straat, plotseling naar beneden stortte. Hij ras onmiddellijk dood. Het slachtoffer was 3 jaar oud. DOODELIJKE VAL VAN EEN TRAP Het kind van B. E. te Lonneker (Ov.), INGEZONDEN KEDEDEEUNG Dr. H.NANNING'S HAEMOFFERRIN Bloedvormend versterkingsmiddel. f2 60p.K fiesch. ƒ1.60 pVfc toch Radio Nieuws. DINSDAG 59 OCTOBER HUIZEN (1S75 M K.R.O. S—9.15 Flalencon- v^rt. 11.3012 God*dienstiif halfuurtje. 12.— Tijdsein. 12.0112.15 Hol-.f.ebenchten. 12.15 1 IJ Lunchmuzielc. 1.452 liramofoonmuxlelc. 2— Vrouwenuurtje. 3—3 30 Knip-. naai- en etor- erslerlnjfsc i:dor. 56 liramofiK -C.15 Radlo-pi atje. 6.1 Schrift- erbeterlng. 7.157.45 LAndbouwholfuurtJe. 7.4.. -8 PolUleberlchU-n. 8—9.20 Concert. 9 209-30 ersbortchtcn. 10 30—12 Graroofoontnuxlc*. k. 10—10.15 Monrenvrijd.ng. 10.3012 couc* Tijdsein. 22 30 Halfuurtje voor de vrou- 34 Knipcursus. 44.30 Oramofoonmutlek. 4.1'» 5 Pluno-studiemuzlek. 5.Radio Klnderkoor- ran?. 3.30—7 Concert. 7—7.30 Enfrelscha lM i H AT GIJ NIET WILT, DAT C GESCHIEDT Steeds meer breekt xleh de overtuiging baan. In verscheidene elke omroepluisteraar recht he< i door storende appai Tc HEB EEN WAGEN VOLGELADEN Te Dongen (N. Br.) werd proces-verbaal opgemaakt tegen den bestuurder van een autobus, die meer dan 60 passagiers vervoer de, ofschoon de wagen slechts voor 33 perso nen bestemd was. AMSTERDAM IN DONKER. Te Amsterdam" is Zaterdagavond te onge veer half 11 door een storing in een kabel huisje aan den 0. Z. Achterburgwal by de Pylsteeg het stadsdeel tusschen Damstraat en St. Annastraat in bet donker gezet. De café'e er restaurants in de buurt, o.m. „Kras- nanolsky". hadden geen licht. In het kabel- huisje zelf deden zich verschijnselen voor, welke het waarschuwen van de brandweer rechtvaardigden. Deio kon echter weinig uit richten. Te halftwaalf heerschre er nog vol slagen duisternis. In verschillende huizen en café's werd dit euvel zooveel mogelijk door middel van kaarsen en petroleumiampen verholpen. AARDBEIEN IN OCTOBER Nadruk verboden. 41. Nu; eigenlijk had dat ku'ken wel een beetje gelijk, en de vrede woe gelukkig weer gauw geteeken-d. We klauterden één, twee, drlie, over het kippengaas heen, en waren epoetüg met de kuikens aan H spelen, 't Al lereerst werd beeloten, een wedren te h >u- den. Wij, muizen, kropen allemaal op den rug van een kuiken, en.daar ging hot er op loei 42. Het doe', was hot kippengaas aan Ion overkant. Slangensteert en Siippoljas kwa men aJlebei tegelijk he' eensie aan, roodet ze 't met z'n tvvee<-n no0 eens over moesten doen. Daar kreeg ik opeens een reuzen-in val: terwijl Slingerstaart en Stippeljus zich vol spanning voor den laatöten rit gereed hielden, .onden Bibbensnoet en ik etiLletjes hun staarten aan elkaar! (Wordt Woensdag vervolgd). HET WEZEN VAN HET KATHOLICISME door Dr. J. SEVERIJN (6. Slot.) Maar dan verder. Dc stempel, welke de humanistische ontwikkeling van het cul tuurproces der nieuwere geschiedenis op het Protestantisme als groot geheel heeft gezet en waarom het in zooverre terecht veroor deeld mag worden, is niet alszoodanig Pro- testantsch. Of won niet de humanistische geest ook in het Roomsche land hand over hand veld, ging niet de revolutionnaire geest van Frankrijk uit, dat dc reformatorische elementen had verdrongen of uitgeroeid? Bleven Italië cn Spanje vrij van deze smet ten en wist Rusland zijn bodem vrij te hou den van den gesmaden geest der vrijheid, hoewel toch daar de reformatorische invloe den geenszins groote veranderingen hebben gebracht? Het Roomsche land vertoont inderdaad niet minder de ontreddering van het mo derne cultuurproces dan het Protestantsrhe en daarom komt het ons voor, dat de beoor- deeling der Reformatie niet zuiver is. Afval van de Christelijke religie heeft Rome zoowel als de Reformatie te betreuren en te bestrijden, doch Rome ziet dit als af val van de Moederkerk en betrekt dus het Protestantisme onder zijn oordeel, terwijl zijn Katholicisme het geloovig Protes tantisme toch weer tot de Kerk rekent. Wij zien de Kerk anders, tegelijkertijd breeder en minder exclusivistisch, maar ook smaller en meer geestelijk. Het kan niet wor den tegengesproken, dat het persoonlijk ka rakter des geloofs, dat in het Protestantisme op den voorgrond treedt, bij het ontbreken van den massalen band des geloofs aan het terugtreden van het Katholieke in het Pro testantisme bevorderlijk is en gedeeldheid en scheiding voortbracht Vergeten mag echter niet, dat het begin sel der scheiding in het Protestantisme al tijd weer verwant bleek aan het eigen refor matorisch karakter: het zoeken van de in nerlijke beleving des geloofs en de zuiver heid van de belijdenis. Uit den aard der zaak wekt dit een reactie, die uitgaat naar hot katholieke en die reactie openbaart zich tweezijdig. De eene zijde openbaart zich in het hoogkerkelijk streven, dat in Duitsch- land steeds meer de Roomsche Kerk nadert (G. Heiier aangehaald blz. 8) en ook in ons land is dat hoogkerkelijk streven bewust en onbewust waar te nemen bij de strijders voor de Hervormde Kerk. Vooral de z.g. Con- fessioneele richting ijvert daar voor. Een an dere zijde dezer reactie wordt gezien in de propaganda voor de vereeniging van alle ge reformeerden. Het eigenaardig onderscheid tusschen deze twee richtingen wijst op het verschil tus schen de Roomsch-Kerkelijke begrippen en die der Reformatoren. Rome stelt de Kerk als gemeenschap voor als zelfs bestaande, vóórdat de leden openbaar worden, zooals wij boven reeds ter sprake brachten. De hoogkerkelijke beweging volgt practisch denzelfden weg. Het reformatorisch beginsel spreekt van vergadering der gcloovigen. Daarom komt het hoogkerkelijk streven op voor het 'eenheidsinstituut, de Hervormde Kerk als de nationale en door de historie aangewezen kerkelijke gemeenschap, wier gebreken niet worden ontkend, doch welke nochtans de Kerk zal zijn, zoo mogelijk na eenige restauratie. De restauratiepogingen ecliter geven reeds duidelijk blijk van een verzoenende houding jegens clo tegenstellin gen, die aan de verroomsching zal ten goede komen en aan haar karakter als refonnato rische Kerk niet schade zal brengen, liet hoogkerkelijk streven zal als vnnzell dc norm der katholiciteit tusschen de richtin gen moeten stellen en derhalve nivelleerer.d Het eenheidsstreven der Gereformeerden daarentegen gaat van de belijdenis uit als accoord van gemeenschappelijk geloof on bedoelt herstel van een in het geloof refor matorische kerkgemeenschap, als vergade ring van de gescheiden en de niet-geschel- dene gereformeerden. Het hoogkerkelijk striven ontkomt niet aan de consequentie, om de Kerk als heilsinstituut te beschou wen, het streven naar eenheid der gerefor meerden gaat uit naar de gemeenschap van hen, die eenzelfde geloof deelachtig zijn De grenzen van het begrip Katholiek. Overzien wij nogmaals het geheel, dan is het duidelijk, dat het begrip katholiek zeer betrekkelijk is. Daar is een groote cirkel, die het katho lieke in alle religieusc levensopenbaring om vat, de algemeene religiositeit, of liever de werking van metaphysisch beginsel, waar uit de rcllgieuse verschijnselen opkomen. Vervolgens het Roomsch-Katholieke be grip, dat zich stelt op het plan van het Christelijk Katholieke, doch tengevolge van de leer omtrent de menschelijke natuur, in liet voor- en buiten-Christelijke In het gees telijk leven der volkeren Katholieke waan den ziet. Voorts het Protestantsch-Katholieke dat zonder de algemeenheid der religie te ont kennen, het Christelijk Katholiek nauwer neemt en door den invloed des Evangelies in dc erkenning van den Christus als de Zoon van God bepaald ziet. Aangezien het Protestantsch-hoogkerke- lijke streven geen bezwaar heeft om op do zen katholieken bodem een kerkgemeen schap op te richten of to onderhouden komt 'net in botsing met het gereformeerd-protes- tantisme, dat bij de erkentenis van het Katholiek-Christelijke in allen, die daarvan In hun levensbeschouwing de kenmerken dragen, de kerkelijke gemeenschap slechts kan aanvaarden op grond van de belijdenis des geloofs, welke veel sterker geconcen treerd op verschillende leerstukken het in nerlijke leven rakende, den kring nauwer trekt. Deze trek van het gercformeerd-Protes- tentisme brengt het gevaar om tot secta- risme te vervallen. Wij willen dit niet ont kennen en geven zelfs toe. dat het daaraan niet ontkwam. Ook hier behoort men een grens te stellen tusschen kerkelijke gemeen schap en secte. Zouden wij hier van een bepalend dogma willen spreken, dan zou dat zijn, de reformatorische leer der recht- vaardigmaking en het daarmede onmiddel lijk sanmhangende dogma der praedestina- tie, dat door Calvijn het hart der Kerk werd genoemd. In dit reformatorische leerstuk ligt wel licht de scherpste tegenstelling met hot Roomsch-Katholieke kerkbegrip en met hoog kerkelijke strevingen. Juist dit reformatori sche leerstuk zal echter steeds in breederen of smalleren kring zijn levenskracht bewij zen en het reformatorisch Protestantisme in stand houden. De leer omtrent aard en we zen van de Kerk als openbaring van Chris tus' lichaam wordt daardoor zoozeer be paald, dat zij onvereenigbaar zal blijken te zijn met een kerkbegrip op een meer algo- meenen grondslag, terwijl het voor het open bare leven de erkenning van katholieke fac toren niet uitsluit. Wetenschappelijk en theologisch heeft het Calvinisme steeds de algemeenheid van de religie erkend en het heeft daarin een fun dament om zijn sociologie en staatkunde op te bouwen en daarover het licht der open baring te doen schijnen. Het is opvallend, dat b.v. Voetius met betrekking tot het open bare leven verschillende trappen van in vloed en heerschappij der Christelijke gc- loofsbeschouvving aanneemt Geheel in overeenstemming met deze grondbeginselen beschouwt het Calvinisme de Kerk als de gemeenschap des geloofs, van waaruit de regenereerende invloed op het volksleven uitgaat Ook hierin treedt hot spiritueele karakter van het reformatorisch beginsel aan het licht „Maar ook Gods bovennatuurlijke open baring, al de waarheden, welke boven na tuurlijk begrijpen uitiraan en die wij door onmiddellijke goddelijke openbaring hebben geleerd, vooral door Gods openbaring in Zijn Zoon, bereiken ons bewustzijn niet in hun oorspronkelijke natuur, in hun van zichzelf getuigende en onmiddellijke kracht, maar zij komen weer tot ons door middel van men schelijke voorstellingen en begrippen." (blz. 239). Hierin is een waarheid uitgedrukt, die bij zonder geschikt is om het verschil in refor matorisch en Roomsch-Katholiek standpunt aan te toon en. Ongetwijfeld is het geloofsgoed in veel breederen kring in menschelijke voorstellin gen en begrippen het aangeleerde eigendom V8n vele mcnschen. Ook dit is een katholieke Invloed van het geloot In dp kerkelijke ge meenschap, zoo goed als daartmiten, komt een dergelijk kennen in meerdere of min dere mate voor. Wij noemen dat historisch geloof. Het reformatorisch-Christendom belijdt echter een onmiddellijke mededeeling des II. Geestes In het hart van den Christen van deze „bovennatuurlijke" eaken, houdt deze geestelijke beleving voor zaligmakend geloof en onderscheidt zich daarmede door de in nerlijke cn persoonlijke kracht des gcloofa Deze onzienlijke werking des H. Geestes be paalt juist het Reformatorisch standpunt ten aanzien ook van de Kerk en belijdt een Kerk, omvattende alle degenen, die dat in de mate huns geloofs bezitten. Ook deze beginselen loeren geenszins de objectieve waarde onderscheiden van de meer algemeene geloofskennis en een daar naar gericht zedelijk leven, integendeel daar aan wordt ongetwijfeld groote waarde ge- Dat persoonlijk geloof nu wordt door de Roomsche Kerk niet geloochend, doch zij legt haar leiding den personen op. „Persoon lijke godsvrucht moet geregeld worden door de Kerk", (blz. 250). Voor den reformatori sche» Protestant is de H. Schrift regel dos geloofs. (Ned. Geloofsbel. Art. VII). Èen an dere autoriteit des geestelijken levens kent do Pntestant niet en daarin komt weer onderscheid tusschen Reformatie en Rome uit. Onverdraagzaamheid. „De godsdienstige waarheid als zoodanig onverdraagzaam handhaven, is een '•'delijke plicht, welke Juist door de absolute waarheid en waarachtigheid worth geëischt." 'blz. 10»). Over dit punt valt niet te twisten. Zelfs hliikt in de wereld niet alleen de godsdion stiee overtuiging der waarheid dezen ka rak j tertrek te openharen, maar ook andere gee- tesstroomingen. Men denke aan het Le ninisme. Een geestelijke overtuiging wil heerschon. De religie editor is aan haar we zen verplicht te hoersrhen door geestelijke kracht en geen heerschappij te oefenen ho ven de macht welke God geeft. Ook dit is zedelijke eisch der gehoorzaamheid. Met dioa zedelijkgn eisch is het ip oyef eenstemming, als men iemand niet tegen zijn wil mag dwingen tot zijn geloof. (Zie blz. 195/196 en noot.) Of kettervervolging ech ter met de middeleeuwsche toestanden uit de wereldhistorie is verdwenen en het nieu were geslacht geen geloofsvervolging meer zal zien, zouden wij niet dun en beweren. Ook de revolutionnaire vrijheidsgeest achten wij daartoe in staat. Zooals wij reeds gezegd hebben gaan wij op de Roomsche leerstukken, waarover <m boek verder schrijft niet in. Wij meenden ip enkele hoofdpunten te moeten wijzen m .erbaud met de strekking van liet inderdaad n sympathieken toon gestelde werk. lbo strekking wordt wel heel duidelijk uitgespro ken op blz. 197: „Waar hot Proto-tantisme het geloof be waard heeft in Christus, den rnenschgewor den God, blijft altijd de mogelijkheid tot her- eeniging met de Kutholieke Kerk. En omdat wij geloovcn dat veel niet-Katholieken op onzichtbare wijze reeds met de Kerk ver- ecnigd zijn, w il ons de overtuiging niet ver laten, dat deze onzichtbare vereeniging eer* in alle schoonheid zichtbaar worden zal. Hoe bewuster en vollediger wij allen bezield rijn door den Geest van Christus, lioe zeker der het uur van genade zal naderen, u.uir.u blinddoeken zullen v^|r-n van alle oogen, waarin wij alle voor^wdeelen en misver stand en bitterheid zullen ter zijde stellen en waarin wij elkander weer de broeder hand zullen drukken." Zoonis wij hebben aangetoond Is het eer ste punt, waarop de schrijver d.- niogvlnk- heid aanneemt van hereeniging ongetwijfeld een gemeenschappelijk geloofsstuk tussch.-n hem en de reformatorisch belijdende, het is voor beiden katholiek gcloofsbezit. doch voor den laatste te weinig bepaald voor een ker kelijke gemeenschap Wat het tweede «tuk aangaat, dal spreekt van den Geest van Christus, dc Protestant- scho belijder kan deze woorden onderschrij ven en als zij in vervulling mogen gaan nr.ar zijn hope, ral de vereeniging juist tegenge steld uitvallen als de schrijver zich voor stelt Katholiek is er gemeenschap, doch het kerkelijk dogma verdeelt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 7