EEN GELE NAPOLEON
MAANDAG 4 AUGUSTUS 1930 DERDE BLAD PAG. 7
K. 1,
- 5)
JNUI
39
60
X O
Kerknieuws.
..HET GESCHENK"
I „Silvius" schrijft ons:
Een van de bloemen die God in het leven
8er menschen bloeien doet, is de waardeo-
nng, de toegenegenheid, do gunst van mede-
menschen, met name van degenen die ii
een bepaalde verhouding tot hem geplaatst
zijn; die tot den kring behooren, waarin hij
zijn levensroeping heeft te volbrengen; die
zijn werk gadeslaan, en in de gelegenheid
zijn een oordeel over zijn persoon en arbeid
te vellen. En als de bloemen dan bloeien,
dan spreekt zich de toegenegenheid en waar
deering uit, maar niet alleen zijn het di
woorden die vertolken wat innerlijk leeft,
ook het geschenk dient om als tastbaar blijk
van de achting en liefde te dienen.
Ik zeg niet, dat deze dingen niet overdre
ven kunnen worden; zeker ze kunnen
dreven worden, evenals ze ook veronacht
zaamd kunnen worden; maar het is onwe-
dersprekelijk- een liefelijk moment in het le
ven, als wie jaar en dag vaak in den een-
tonigen gang van het leven zijn roeping vol
bracht, een dag in zijn leven ziet aanbreken,
waarop hij eens bizonder een woord en be
wijs van waardcering ontvangen mag.
En zoo gaat daar ons oog voorbij de bonte
irij van jubilea, herdenkingsdagen, feestda
gen, huldigingsplechtigheden, die we dage
lijks in de pers vermeld vinden, met al de
bijzonderheden die er bij plaats gehad heb
ben, ook met de omschrijving van wat ter
herinnering werd aangeboden.
We kunnen deze bloemen mot verlustiging
zien blo.eien, niettegenstaande de bijbel over
de geschenken niet bepaald gunstig schijnt
te spreken. Want wanneer we lezen in welk
verband daar van de geschenken gesproken
wordt, dan wordt wel duidelijk, dat ze daar
besproken worden in betrekking tot het oefe
van gericht, en het handhaven van wat
recht en gerechtigheid
Immers aan de rechters onder Israël was
verboden een geschenk te nemen (Exodus
als reden daarvan wordt genoemd
dat het „de zienden verblindt", d.w.z. dat
het de oogen doet sluiten, dat het er toe
leidt, om de zaak der rechtvaardigen te ver-
keeren. Zooals van God zelf gezegd wordt
(Dcut 10 17) dat Hij „het aangezicht niet
aanneemt, noch geschenk ontvangt", zoo staat
in het Woord geschreven: „Vervloekt is hij,
geschenk neemt, om een ziel, het
bloed des onschuldigen te verslaan". Zoo
staat het tot oneere van de zonen van Sa
il, dat zij „geschenken namen en het
recht bogen". Bij dit alles komt het geschenk
vóór bij maatschappelijke corruptie, zooals
die van oude tijden af bestaan heeft en nog
'tot in onzen tijd telkens weer aan den dag
treedt.
Dat het geschenk in den eerstgenoemd en
in met deze plaatsen der Heilige Schrift,
bier genoemd, geen verband behoeft te hou
den, blijkt wel daaruit, dat de Schrift zelf
gunstigon zin over het geschenk han
delt, nl. als bewijs van gunst, eere en hoog
achting. (Richt. 6 18, 21, 1 Samuël 10 27).
•Trouwens de Wijzen uit het Oosten brachten
ook hun geschenken aan den geboren Ko-
ViD niop der Joden. Uit dit alles blijkt, dat het
'n fle Heilige Schrift niet uitsluitend voor
komt in ongunstigen ~:-
>tOC 7nn hooft 7ieh hot
Zoo heeft zich het geschenk gehandhaafd
j in alle kringen van het volksleven van
eeuw tot eeuw.
En ook in de Kerkelijke wereld is het ge
bruikelijk gebleven.
Bij jubilea en andere gelcgcnhedep.
En voorzeker mag het dankbaar aanvaard,
Stoc lankbaar vooral voor de liefde en de gene
genheid die er zich in uitspreekt: als zoo nu
dan de behoefte zich doet gevoelen waar-
decring te betuigen voor den verrichten
arbeid.
Maar toch, liicr kan wel een toepassing
gemaakt worden.
Het is niet anders, er is verschil in de
menschen en kringen met wie predikanten
ijv. in aanraking komen.
Er zijn meergegoeden en maatschappelijk
deinen in de gemeente.
En nu zijn er wel eenvoudige menschen,
90H die wel eens in een verrassing hun liefde
rillen toonen, terwijl rijken er nooit aan
er zijn óók rijken die in een
oohjllGcnironte het leven van een predikant op
lizondcre wijze veraangenamen en voor hun
icrsoonlijk of gezinsieven zich niet onbe-
uigd laten.
Ja, ook al komen er agecn souvenirs voor
len dag, wat kan een predikant van bepaal
de leden van zijn Gemeente veel genieten,
paloor allerlei attenties, die hem bewezen wor-
07si len ,door de ontvangst die hij genieten mag,
loor de geneugten vun den omgang, die van
ndcre onaanzienlijke eenvoudige leden der
jemcentc niet verwacht kunnen worden.
En hier is het punt .1at tot voorzichtigheid
naant.
Gods Woord gaat u;t van den eisch van
00M itrikte rechtvaardigheid.
00M En die moeten wij ook toepassen in heel
arbeid der Gemeente.
Er zijn zoo veel minder aanzienlijken die
an een predikant niet geven kunnen, wat
ommigen kunnen, om hun leven te veraan-
0iJt enamen, door omgang, ontvangst, conversa-
vriendschap, om niet meer te noemen,
i wie een predikant meestal enkel (gees-
elijk gesproken) geven moet.
En dan vordt door de maatschappelijk
leine meestal spoed'ger gevoeld, wanneer
pj/( r, zooals zij het uitdrukken, „onderscheidt
emaakt wordt". En met eere en liefde
ordt daarom gesproken van den predikant
ie niet den een achterstelden bij den ander.
De zuivere weegschaal, die des rechts, is
ook zoo noodig bij de bearbeiding van de
Gemeente. Wat Gods Woord zegt van het
geschenk dat de oogen van den ziende ver
blindt, houdt ook een waardeering in voor
het gemeentelijk leven.
Laat het dan maar blijven, zooals het
gelukkig is, dat het geschenk, als-uiting van
liefde de banden bevestigt en weer moed
geeft bij de bezwaren van het werk; dat het
aanspoort om getrouw te zijn, todat het ge
nadeloon door God zelf na 's levens dagtaak
geschonken wordt.
VAN ARM TOT RIJK
19201930
De lieer P. J. Kuiters, Alg. Secr. van hel
Comité tot Hulpverleening aan de Inwen
dige Zending in Oostenrijk, schrijft ons:
Wanneer wij in ons leven menschen ont
moeten, die het vroeger sobertjes hebben ge
had en het nu goed hebben, dan kunnen wij
ons daarover verheugen. En wanneer wjj
rechtstreeks of zijdelings daartoe iets heb
ben mogen bijdragen, dan geeft ons dat een
gevoel van voldoening en tevredenheid met
het bereikte resultaat. Ook ons Nederland-
sche volk kan met voldoening terugzien op
het verkregen resultaat, bereikt door zijn of
fervaardigheid jegens het Oostenrijksche
kind in de jaren 1920—1923.
Toen ons Comité 10 jaar geleden in con
nectie kwam met de Weensche Stadszen-
ding, een onder-afdeeling der Oostenrijksche
Inwendige Zending, verkeerde deze in den
hoogsten nood, terwijl zij het hoofd te bie
den had aan een oceaan van ellende, ver
oorzaakt door de gevolgen van den wereld
oorlog.
Vooral in deze periode was het vraagstuk
van het kind een der nijpenste cn wat het
meeste zorg baarde voor deze organisatie.
Maar toen de nood het hoogst was en zij
met haar kinderen dreigde dakloos te wor-
m, was de redding nabij.
Door de ruime toevloeiing van giften uit
alle deelen van ons land kon de Weensche
Stadszending in het blijvend bezit van
prachtig gebouw gesteld worden, hetwelk
door ombouw werd ingericht tot:Kinderhuis,
waar meer dan 50 kinderen een vriendelijk
tehuis vinden. Elke Nederlander, die Wcc-
bezoekt, kan zich daarin verlustigen,
door een bezoek tc brengen aan „Das Hans
in der Sonne", Sonnebergstrasse 3, te Perch-
toldsdorf, een dorp in de onmiddellijke na
bijheid van Weenen, gemakkelijk te berei
ken met de electrische tram No, 58 of 59.
En bij dit bezit bleef het niet. Toen bleek,
dat het met de kindertreinen naar het bui
tenland op het einde liep, was het een Zwit-
zersch Comité dat de Weensche Stadszen
ding in bezit stelde van een groote vacantio-
kolonie, door het aankoopen van het gc-
heele gebouwen-complex van de vroegere
badplaats „Salzerbad", omvattende 14 groote
en kleine gebouwen. Het was ook weer Ne
derland, dat in samenwerking met voor
noemd Zwitsersch Comité gelden beschik
baar stelde om deze gebouwen voor een
kinden acantiekolonic in te richten. De na
men „Hollander Haus" en „Villa Goesiana",
ermeld op twee dezer gebouwen, zijn de
blijvende getuigenissen van Nederlandsclic
offervaardigheid.
Gedurende de twee Pinksterdagen van dit
jaar is het 10-jarig bestaan gevierd van dit
heerlijk tusschen de bergen gelegen Salzer
bad. Uit de feestrede van den Generaal-
Seeretaris der Weensche Stadszending, Dr.
H. Jacquemar, bleek, dat gedurende de af-
geloopen 10 jaren meer dan 10.000 oude cn
jonge menschen aldaar zijn opgenomen,
waaronder meer dan GOOO kinderen niet
195.000 verblijfdagen, evenzoo 700 door ar
beid overspannen Moeders, die nog nimmer
daarvoor in de gelegenheid waren ecnige
ontspanning in de natuur tc genieten.
jBehalve de hiervoren genoemde onbetwis
te instellingen voor kinderen en gedeeltelijke
moederverzorging heeft deze maand meer
genoemde organisatie een groot Ilospiz
(Hotel) geopend bevallende 40 kamers, voor
zien van de modernste hulpmiddelen der
techniek om dit hotel aan de tegenwoordige
eischen van het vreemdelingenverkeer te la
ten voldoen. Dit laatstgenoemde object is
niet tot stand gekomen uit zucht tot liet
hebben van steeds meer waardevol bezit,
maar hittere noodzakelijkheid. De bedoeling
van het in bezit hebben van dit Hospiz is
nl. om uit de exploitatiewinst de voornoem
de Liefdadigheidswerken in stand te houden
n aan hun doen blijvend te laten beant-
'oorden.
Zoo vlot en gemakkelijk bet kinderhuis
ri de vacantiekolonie het bezit zijn gewor
den van de Weensche Stadszending, zooveel
te moeilijker is het gegaan met het Ilospiz.
Slechts door jarenlangen arbeid met inspan
ning van alle krachten is het der Weensche
Stadszending gelukt, het grootste gedeelte
der som voor aankoop en inrichting bij el
kaar te krijgen.
Door een niet onbelangrijk bedrag aan
leeningen en giften uit Oostenrijk zelf en
tevens uit Zwitserland en Duitschland en in
de laatste maanden ook uit Nederland is
het gelukt het Hospiz zoover in orde te bren
gen, dat het voor het reizend publiek deze
maand opengesteld kan worden.
Waar ons Comité de dringende noodza
kelijkheid heeft ingezien de Weensche Stads
zending mede aan een zoodanig bedrijf te
helpen, hetwelk voldoende baten kan af-
erpen om de meergenoemde Instellingen
INGEZONDEN MEDEDEELING
in stand te houden en het hier een hulp
actie betreft, welke verderen steun uit het
buitenland tot een minimum reduceert, daar
heeft het de vrijheid gevonden de Neder-
landsche bevolking nog eenmaal op te wek
ken hier de behulpzame hand tc bieden.
Het heeft dit op drieërlei wijze gedaan:
1. Door het verspreiden van een 12.000
stuks brochures, waarin de toestand van het
Protestantisme in Oostenrijk wordt beschre
ven en wat de Weensche Stadszending door
hulp uit het buitenland heeft tot stand kun
nen brengen. Dit boekje is in hoofdzaak be
doeld om op te wekken aan een leening
groot f 10.000 tegen 4 ten hoogste 5 pCt. deel
te nemen. Uit de in het bezit van het Co
mité zijnde gegevens blijkt voldoende, dat
het inteekenen op deze leening beslist zon
der risico is.
2. Door het verzenden van 3000 circulaires,
omschrijvende het mooie kinderwerk van de
Weensche Stadszending met verzoek voor
het laatst omschreven doel een gift te schen
ken.
3. Het verzoek aan 300 Chr. Jongemannen
cn Jongedochters Vereenigingen de hun toe
gezonden bonboekjes, inhoudende f 14 aan
bons, onder hun leden te verkoopen.
Ons Comité lioopt van ganscher harte, dat
degenen, die een van deze middelen, tot het
verkrijgen van het zoo zeer bcnoodigd be
drag, in handen krijgen, nog voor eenmaal
het hunne daartoe zullen bijdragen. In de
maanden Juli en Augustus is nog een tame
lijk groot bedrag beslist noodig om de di
verse Weensche firma's, welke werkzaam
heden aan het Hospiz hebben verricht of
leveranties hebben gedaan, te kunnen beta
len.
Het beschrijven van den grooten invloed,
welke het in eigendom hebben van deze be
zittingen hoeft op het Evangelisatiewerk der
Weensche Stadszending, zou ons te ver voe
ren. Zij, die deze ontwikkeling vanaf het be
gin hebben meegemaakt, kunnen daarin
niets anders zien, dan de onnaspeurlijke
wegen Gocls en de scheppende kracht van
Zijn genade. Nooit had de Weensche Stads
zending, met haar veelomvattende taak in
de ruim 2% millioen inwoners tellende reu-
zenstad Weenen, kunnen droomen, dat zul
ke zoo zeer noodzakelijke hulpmiddelen haar
in de schoot zouden vallen. Van onbeteeke-
nend kleine organisatie is zij uitgegroeid tot
een steeds meer invloedrijke vereeniging.
wat zeer zeker aan de uitbreiding en door
werking van het Evangelie van Christus in
Oostenrijk ten goede komt.
Schoolnieuws.
LAGER ONDERWIJS
HET EOOFDIGE HCOFD.
De kwestie tusschen den heer Meijer,
boofd der Openbare School tcOudehorno
en het Gemeentebestuur van Sehoterland is
nog niet uit, zoo meldt de „N. R. Ct.".
Men ral zich herinneren, dat dc heer M.
niet genegen was de woning hij de school
eigendom der gemeente welke steeds
door het netrokken hoofd bewoond werd.
weer in te huren. Hij huurde een woning in
een ander dorp. dat bovendien in een anricro
gemeente ligt. Naar aanleiding hiervan wij
zigde de gemeenteraad de verordening in
dien zin, dat dc schoohvoningen tot ambts
woningen werden verklaard cn aan dn hoof
den de verplichting werd opgelegd t'rzc
etterwoon te betrekken.
De afdeeling Heerenveen van het Neder
landsch Onderwijzers Genootschap verzocht
daarop den heer M. van deze verplichting
tc ontheffen, doch de gemeenteraad nam dit
erzoek voor kennisgeving aan. De heer
Meijer trok zich van dit alles al heel weinig
aan, hij heeft de gehuurde woning in liet
andere dorp betrokken en woont daar. Maai
den nacht brengt hij in de woning bij
de school door, waardoor hij, volgens zijn
oordcel, gegrond op informatie aldaar
metterwoon gevestigd is. En hij voldoet dus
aan de voorschriften hem in de verordening
opgelegd. Natuurlijk zal hij nu voor beide
woningen huur moeten betalen, wat hij er
voor over schijnt te hebben.
SCHOOL VOOR SOCIAAL WERK.
Te Amsterdam krijgt, naar de „Tijd"
meldt, de R.-K. School voor Maatschappelijk
Werk' die een 2-jarigen cursus had, nu een
driejarigen cursus. Er zullen in den vervolge
twee jaren aan de theorie gewijd worden,
voorts zeven maanden aan dc praktijk, en
daarna komen de leerlingen terug om nog
vier maanden theoretische lessen te ontvan
gen.
CHR. B. L. O.
Te Utrecht stellen B. en W. den Raad
voor, aan het bestuur der Verceniging voor
Christelijk Buitengewoon Lager Onderwijs
aldaar ten behoeve van een door dit bestuu?
gestichte en in stand te houden school kosti
loos in bruikleen te geven een twee-klassig
houten hulpgebouw, te plaatsen op het
schoolterrein aan do Grasstraat, zulks hoven-
en behalve het reeds in gebruik gegeven
meest links gelegen drieklassig houten hulp
schoolgebouw, en hun een eredict te verlee-
ncn van f 11.250 ten behoeve van de over
plaatsing van dit hulpschoolgebouw van de
Joan Rocllstraat naar de Grasstraat, de in
richting daarvan cn de noodzakelijke voor
zieningen van het schoolterrein.
VACANTIECURSUS BINNENVAART
Voor den Yacantie-eursus van het On
derwijs voor de Binnenvaart, die var. 4 tot
9 Augustus a.s. aan boord van het Instruc-
tievaartuig „Prins Hendrik wordt gehou
den, bestaat groote belangstelling.
Het deze week verschenen orgaan van
het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart
het 'weekblad „De Binnenvaart" is geheel
aan den Vacantie-curus gewijd en verschil
lende autoriteiten hebben hieraan hun me
dewerking verleend.
Het nummer opent met een hoofdartikel,
waarin voornamelijk het doel van den Va
cautie-cursus wordt besproken in verband
met den eronomischen toestand van
binncnschipperij.
EXAMENS
EXAMENS-NOTARIAAT
2de VotA Ve^heer G?"Slep'pcllnk tc- Huis
Toledo. J. di
Oh. Leemhorst mej. X.
npee. S. M.
J. K. Schell
de het
EXAMENS-FRANSCHE TAAL
echt. 2 Aug:. Akte M. O. A. Geslaapd
•ren C. J. A. vnn Kipnen, neskoop; L.
ma, Arnhem; en J. F. H. van Mill. Dor
drecht.
Utrecht. 2 Aiugr. Akte L.O. Geslaagd do
heeren J. W. Bergervoet. G. Elankestein, M. A.
Goldorman en B. K. Wn
K. Huls. Hierdi
en cn K. H. Romfln. Utr
legersbcrg; W. de Zwar
dames .T. A. van Asperc
Hooeewlr.d en L. G. van j
ivUk)J. Jans-
Rott
•rs. H
am: en d»
Ham: T J
a Schroeft. Utrecht.
W. M. den Ouden.
EXAMENS HGOG-DUITSCHE TAAL
md..
ion. Kükdui
EXAMENS-ENGELSCHE TAAL
t recht. 2 Aug. Akte M<VA. Geslaa:
- H S M. Macdonald. Ar
Hat
ch t. 2
at. Rot
ug. Ges
:rdam
1 L. H. Rümor
tgd de heeren T.
Schouwenburg en
P. F. Lubbing, Amsterdam; J. A. Luykx en
K. C. Mevnders. Rotterdam: en de dames T. H.
van Aalst v. d. Mei en M. H. Goethem. Am
sterdam; S. J. Fetiet. 's-Gravenhage; 9. Z
Ponstein. Busstimcn If. Verstegen, Rfenool (G.)
EXAMENS-BOEKHOUDEN
i Ha
•r Ka
n; A. Jai
K. 2
dam.
EXAMENS-NtJVERHEIDSONDERWIJS
N f. Gcöx. 2 c
is 7-lin afgelot
ird beide
Grit ff tc Vlis
Leeuw
de hec
J. B. Grit ff
E. A. v. d. Velden.
"Westervoort en J. Hoogers. Ellecom. Afgew. 5.
Breda. Geslaagd de heeren A. A. C. van der
Mierden. Tilburg;" F. J. F. Sloven. Oosterhout;
G. in 't Veld. Bieda. Afgewezen 5.
Geslaagd mej. M. F. B.
RUswUk (Z.-H.)
1 t n ge n. Geslaagd de tl;
Leens; Y. II. Sennema.
Boerakker. Af-
laagd dc dames If. M. E.
i; I. Zuidweg. Middelburg
en de dames S. G. de Jong en U. G. M. Ncnn-
stlehl, Rotterdam. Afgewezen 1 ennd.
Utrecht. Geslaagd dc hoeren L. de Jongh
Amersfoort en Y. van der Molen. Amsterdam.
Teruggetrokken 1. Afgewezen 4 candidaten.
Zwolle. Getfx. 7 cand. (5 tnnnn.. 2 vr
D e n H a
mes J. P. A. Kronauer. T. W. vnn H'
Dordrecht: A. M. MarlUnse. Am-t.-rC
Vriezendorp. Breda, en de heeren M van
hout. Stnmpersgat (N.-B.); A F. M K
G. T. ThUssen. Xtfmejren: J. Kutsel,.
L F. J. Tlggelinan, Breda. A. van dor
B. Pil
i. Schram dc Jong. 's-Her-
togenbosch; L. H. J. SchUns, Mi ------
Stevens. Kerkrade;
V. J. M. Welniar,
iVesel Roosendaal.
EXAMENS-NUTTIGE HANDWERKEN
Amsterdam. Geslaagd de di
5tolte en C. Bleker. Amsterdam;
•g, Driebergen: M.
(N.-H.)G. N-
P. Paart-
i Vliet, Wagnum
M. J. van Dijk.
Ie dames X. de
Maasland; A. J. C. M. Baak, Hoogmade: E. W
Baart Middelhornls; J. M E. Botman. Enk-
huizon: L. J. Jansen. Dlrkslar.d: C. P. Mulder.
Stellendam: L\ A Reus.
G. Greschel
Doesburg. Bus-
n Eyslnga. Sant-
■t; A. I'riest.-r. V'tjk a. Duin; E.
M. Bakker. Haarlem; M.
kei. Hoensbroek: H.
beiden Eindhoven: B.
Rüshouwer. Breda; T. 1
EXAMENS-M.UJJ.0.
Kunst en Letteren.
CORNELIE VAN ZANTEN 75 JAAR
De bekende zang-pacdagoge Cornelia van
Zanten vierde Zaterdag haar 75ste verjaar
dag in den huize „De Vijverhof" te Bloemen-
daal. Er werd 's middags een receptie ge
houden welke bezocht werd door tallooze
vrienden en oud-leerlingen.
Land- en Tuinbouw.
DE TUINBOUW IN NOORD-HOLLAND.
Men meldt ons uit Broek op Langendijk:
Een overzicht geven van dc.- cconomischen
toestand van den tuinbouw is ditmaal een
troosteloos werk. 't Loopt alles tegen: èn
't gewas èn do prijzen.
Alle koolsoorten, incluis de bloemkool, zijn
ziek. Nu kunnen enkele koolsoorten nog wel
vergroeien, maar met de bloemkool is dit
heel anders. Akker na akker „draait van
verscheiden velden komt niets terecht.
En de prijzen? Van dc bloemkool zijn ze
goed, van de kool ver beneden 't middel
matige.
Een kleine illustratie: Een bouwer veilt
een schuit met roode kool: onverkoopbaar;
(Te klok loopt door. Den volgenden morgen:
idem. Wat kon do man anders doen, dan de
kool ergens te water gooien?
En zoo gaat het met alles.
Ja, 't is waar, wat we dezer dagen van
Radio Nieuws.
DIXSDAG 5 AUGCSTL'S.
HUIZES. (Vóór 6 u. 298 M.. n* 6 u. 1071 M
K.R.O. 8.15—9.30 Cor
halfuurtje. 12.— Tiid
—3 Gramofoonpla
1.30—13 Godsdlei
lein. 12.15—1.15 Muziek.
2—3 Vrouwenuurtje.
Tijdsein. 6.01—6.30 Cr»
oc.ninuziek 6.30—6.40 Koersen. 6.40T.30 Gra-
nofoonniusiek. 7.80—S Lezing. 8— Tijdsein. S.'U
-11 Concert. 11—12 I'Utenconcert. 12 Tijdsein
HILVERSUM. (1873 M VAR A. I— Orgel-
1.30 Gramofoonpla ter
Zang. 7.10 Ons hul
ichten. 10.10 Mom
ichten. 10.30 Z:ekei
Tooneel 10— Per!
n.VDIO-Ml z
HING DOOR
rrtljd) zal door den kort-golfzcnder P. L. B.
een golflengte van 15.93 Meter weder eec
i ziek programma worden uitgezonden.
M. M. LindnOfc
Lulgl Luzzj; 2. Pur dlecoUJ
van J. H
Poco Adagio. c. Rondo
Chr. Gluck; 7 Am
Nu maken Broek op Langendijk en St
Pancras nog een betrekkelijk gunstig fi
guur. Hier is de teelt van vroege aardappe
len van veel belang; èn beschot èn prijzen
hiervan vielen mee. Maar «Ie Noordelijke
dorpen van den Langendijk? Ze zijn er veel
slechter aan toe.
Hierbij komt nog. dat op het land tc St.
Pancras en veel land te Broek op Lanecn-
d.jk tweemaal geoogst wordt; liet land in dc
Noordelijke dorpen leent zich hiervoor niet
De tomatenbouwers hadden het goed
Maar de cultuur in verwarmde kassen t er-
keert hier nog in een beginstadium.
Alles te zamen genomen: er is zor.; in
het hart onzer nijvere tuinders; veler iinnp
is nu nog gevestigd op de producten die ze
verbouwen in andere streken: Anna Pamv-
lowna, Haarlemmermeer, waar de velden
nog „meer versch" en dus minder vatbaar
voor ziekte zijp.
Wij helpen het hopei!
Uit het Sociale Leven.
Het ledental van het C. N. V. steeg over
het tweede kwartaal 1930 met 2981 ca kwam
daardoor van «j-ITO op 1 April tot 78.151 op
1 Juli j.l.
Daarmede is het C N. V. weer boven hel
hoogste punt uitgekomen, dat liet in 1920. in
den tijd van hoogconjunctuur h::d bereikt.
Op 1 October 1920 werd het hoogste leden
cijfer genoteerd. Het bedroeg toen 76.75(3.
Daarna is de teruggang ingetreden. Het le
dental daalde tot 48.974 leden op :il Decem
ber 1925. Een teruggang groot 27.782 leden.
In \y2 jaar is deze teruggang dus geheel
ingehaald en gaat het C. N. V. daar nu met
1395 boven uit.
DE EZEL VAN MIJNHEER PIMPELMANS
(ïiadruk verboden)
81. Wat was er gebeurd? De ezel was op z'n
eigen houtje langs een omweg naar 't dorp
teruggewandeld en had zich daar in een stuk
nf tien tuintjes te goed gedaan aan de bloc
trien. En daar liet juist woschdag geweest
was, had hij meteen een stuk of wat droog
lijnen met waschgoed en al meegesleept.
82. Gelukkig droop de tierende menigte
gauw nf, nadat mijnheer Pimpelmans beloofd
had alles te zullen vftrgoeden. Maar de goeie
man schrok zich naar, toen hij 's avonds >1«
rekening opmaakte. Een motorfiets, een
tentwagen met toèbehooren. waschgoed, enz.
enz. „Over de duizend gulden heeft het mor
mel me gekost!" riep hij uit. „Maar Hu
verkoop ik hem! Uit!"
(Wordt Woensdag vervolgd.)
door ARTHUR E. SOUTHON
(42
„Daaraan hapert het en zal liet in Afrika steeds blijven ha-
eren voor het Christendom.
„Do Islam maakt den inboorling sterker, juist omdat het een
DOrtbouw is op zijn eigen primitieve opvattingen. Zonder eenige
77 erke verheffing van zijn ziclcleven of verandering van zijn
oclalc zeden, brengt het hem toch vooruit op den ladder der
itwikkeling. U daarentegen brengt een revolutionaire, afbre-
L'diendc religie, absoluut ongeschikt voor de geestesgesteldheid
'H l an den primitieven mensch, evenals voor zijn sociale leven.
fj;i e sprong die hij maken moet van fetisch-cultus naar Christen-
om is te groot voor hem, want hij is door temperament en
rergeërfde raseigenschappen van nature conservatief cn een
jand van ingrijpende veranderingen. Lf kunt een ziekelijk, on-
annelijk Christendom aan enkelen geven en het product is
et walgelijke schepsel, dat u in elke kustplaats vinden kunt".
,Dat lijkt plausibel, maar het overtuigt me geenszins", zei
ilston glimlachend. „Ik heb er reeds genoeg van gezien, bc-
alve dan wat ik erover las, om over elk punt me een duidelijk
irdeel te kunnen vormen".
„En ik heb er al wel zooveel van gezien, dat ik overtuigd ben,
it Harley het bij het rechte eind heeft", bracht Mary op war
en toon in het midden. „De negers aan de kust zijn verschrik-
elijk; de ruwe boschjesman hier staat oneindig veel hooger dan
mecsten van hen; terwijl do Hausa's, die natuurlijk allemaal
Dhammedann z'jn, weer vi>M li "Ter riann V?h de hero ncn
van Karumbana. Vertel ons eens, waarin u het niet met ons
eens is, meneer Rilston. Ik heb altijd gehoopt een zendeling vlak
in de buurt te hebben om te zien of hij met gevallen kon ar
gumenteeren, inplaats van louter theorie te verkondigen. Rhe-
toriek en logica zijn niet altijd hetzelfde, wel?"
„Ik wil het probccren, hoewel ik den schijn tegen heb. Om
te beginnen hoewel het ongetwijfeld een stap vooruit is, als
een zwarte komt tot de erkenning van een god in plaats van
zijn veelgodendom, het is toch niet alles. Het karakter van zulk
een monotheisme wordt nu opeens een heel belangrijk ding. Het
is waar, dat hun geloof in de wreedheden van het fetischisme
len deele het resultaat is van hun eigen woestheid, maar het
is evenzeer waar, dat die wilde, woeste godheden hen nog
wrecder maken; hen stijven in hun wreedheid. Bent u dat
niet met me eens?"
„Ja; maar ik geloof, dat u de dingen te mooi voorstelt. On
langs had ik daarvan in Kwandi nog een mooi voorbeeld. Tot
mijn schande moet ik bekennen, dat een doodendans in de
mysterieuze omgeving \an een tropisch moeras mc tcnig deed
vallen wel een paar eeuwen in cvenzoovele minuten".
„Dan zdlt u ook inzien, waarom ik zei, dat het karakter
van den ecnen God van den Islam van de grootste beteekenis
is voor een volk als wij hier hebben. En daarom vraag ik, hoewel
ik het antwoord weet: Is de god der Mohammedanen erop be
rekend om de wreedheid uit Afrika te bannen, of zal hij die
juist verstevigen? Denk aan zijn oorsprong. Mohammed trachtte
het beste in het ondergaande Jodendom en het corrupte Chris
tendom zooals hij dat kende, om te vormen in een fijner, meer
geestelijke religie maar hij faalde ten ©enenmale, gezien
van uit het standpunt van het aantal, toen hij besloot de
zedelijke voortreffelijkheid te verkondigen va.n dien God, die
voor hem pprcconbjk rei1?! g°\vorden was. IDj slaagde alleen.
als hij zijn ideaal wat lager stelde en preekte zijn evangelie
van „Dood aan de ongeloovigen", en daarbij speculeerde hij op
de lagere verlangens van den mensch. De Islam faalde, toen hij
poogde het kwade te beteugelen; hij slaagde, toen hij zijn
poging opgaf.
Daarin verschilt dc Islam van het Christendom. Dat moet
wortelen in het individu, en u zult me moeten toegeven, dat
noch Christus noch zijn discipelen ooit hun ideaal verlaagd
hebben. Steeds verkoos het verworpen tc worden van do massa
boven een trachten om de wereldheerschappij te verkrijgen door
het kwade goed te noemen. Wilt u toegeven, dat uw Ilausas
hier liever het lagere geloof van Mohammeds, latere leven deelen,
dan de meer ethische standaard van diens vroege jaren hoog
houden?"
„Ja, om eerlijk te zijn ik geloof wel, dat zij er zoo over
denken. Maar, Christenen leven ook niet altijd op dc hoogten
van hun geloofsleven".
„Daarover hebben wij liet nu niet. Dat doet niets ter zake
thans. Ik wilde er alleen op wij, n dat dc Islam zijn triomfen
gevierd heeft door een beroep te doen op de hartstochten van
den niensch, niet door die tc overwinnen. Maar goed, u kent
deze menschen beter dan ik. U zegt, dat ze kinderlijk zijn.
Inderdaad, maar het zijn geen kinderen. Het zijn mannen;
mannen, die meer dan ontwikkeld zijn aan den dierlijken kant
van hun bestaan. Daarom vraag ik u: hoe kan een religie, die
hun hartstochten respecteert en die welbewust zijn conceptie
van een leven na-dit-lcven grondde op die lage hartstochten,
ooit werkelijk een leven verheffen?"
Fane guf geen antwoord. Daarom vervolgde Rilston:
„U sprak over hygiënische wetten, die ongetwijfeld op zich
zelf beschouwd voortreffelijk zijn maar ik heb gezien, wat
oen gehuichel or in de pracfijk van komt. Ik wil niet meer
zeggen dan dat ik bewijzen kan. Maar dit wil ik er wel van
zeggen: ik heb mccnige Mohammedaan gezien, die veel vuiler
was dan een inboorling hior. Ik zeg niets ten nadcele van
de voorschriften zelf. natuurlijk. Ik beweer alleen, dal er in de
Islam niet een kracht is, sterk genoeg om te maken daf zijn
belijders die uit zichzelf opvolgen".
„Maar dan kan ik met evenveel recht zeggen, dat er ook
in het Christendom niet een dergelijke innerlijke kracht zit,
waardoor de volgelingen van Christus zijn geboden houden",
riep Mary uit
„Daarin heeft u wellicht gelijk", was zijn antwoord „het oude
verwijt van onstandvastigheid der Christenen is dikwijls helaas
maar al tc waar. maar dat is altijd dan te wijten aan iels
anders dan trouw aan rituecle voorschriften. Hei is meestal
zwakheid, onvermogen om het leven in harmonie te hmgen
met de werkelijke geestelijke idealen. Ik wil die bcftchuraging
niet inbrengen tegen den Islam, omdat zooals ik reeds reide,
de Islam metterdaad niet idealistisch is".
„Ik geloof, dat Marsden ten slotte nog gelijk zal krijgen zei
ze met een beetje wreedaardig lachje, „toen hij bewoenlc dat
zendelingen altijd iets cr op weten om hun theorieën sluitend
te krijgen".
„Komaan, meneer Fane, nu zullen we de rollen eens omkeeren;
ik zal mijn veelgesmade roeping verdedigen door u aan te
vallen in uw kwaliteit van gouvernementsambtenaar".
„Prachtig! Goed beschouwd Is dat een gezonde methode van
verdediging Ga uw gang: laat ons eens zien wat u ervan terecht
brengt".
(Wordt vervolgd.)