BOUWGROND Te Koop
Godesia
Geysers
nieuw-nederlandsche
Bouwkunst
OGARNË
ir£twtoe iLeiïtëcïje Courant
i*£MCUI j
Qe Interieur-Expositie in het
Louvre te Parijs
Hl. Architecten
GLAS MAATSCHAPPIJ
D
H
BOUWBLAD No. SO
EËMMFEX'
AMSTERDAM-C, SARPHATIKADE 1, TEL. 34824-36824
ROTTERDAM, STATIONSWEG 37 b TEL 11690
'SOLEERT
BESPAART BRANDSTOF
WEERT VOCHT
DEMPT GELUID
MAANDAG 21 JÜL1 1030
Het meest essentieele van een kunstwerk
ie, dat het in staat is den beschouwer gees- I
telijk te verheffen. Onder bouwkunst heeft
men dus- te verstaan elk bouwwerk, waar
van, door de middelen welke aan de kunst
eigen zijn, geestelijke verheffing uitgaat.
Om kunstwerk als zoodanig te onderschei
den is in de eerste plaats zuiver gevoel noo-
dig.
Ten onrechte zoekt, men veelal in een
kunstwerk uiting var; bijzondere vaardig
heid. Het eenvoudigst gebouw, de eenvoudig
ste oplossing van een detail, het meest na
ïeve en gemakkelijk-bereikbare, kan kunst
zijn. Handigheid en knapheid zijn voor kun
stenaars geen essentieele eigenschappen.
Daar 'eze kwaliteiten onder vakgenooten ge
woonilijk het meeste opgeld doen, staan juist
zij veelal niet het zuiverst tegenover de
vraag, wie onder hen kunstenaars zijn.
„Mauve en Van Gogh werden door hun mede
kunstbeoefenaars voor absurd gehouden.
Rembrandt ondervond niet anders." Boven
dien zijn de vakgenooten elal persoonlijk
sym- of antipathiek beïnvloed. Zeide niet
reeds De Stuers: „Gelukkig was ik bijna
leek en dus geheel onbevangen."
Vooral is groote behoedzaamheid noodig
bij het onderscheiden van eigentijdsche
kunstwerken. Dit leert de geschiedenis. In
elk tijdperk, lezen wij in Architectura, po
seeren tallooze lieden uit eerzucht en ijdei-
heid als kunstenaar, terwijl hun geestpro
ducten veelal als hooge kunst worden ge
prezen door rijp en groen.
Onze tijd is er niet een van bijzondere
geestelijke verheffing.
Bijna alle traditie, welke vóór den oorlog
nog eenigermate den toon aangaf in het ge
meenschapsleven heeft plaats gemaakt voor
ongebondenheid. Dit is in alle landen oor
zaak van wan-cultuur en van wan-kunst.
Wat hiervan de hoofdoorzaak moge zijn,
zeker heeft het volgende hiertoe bijgedra
gen:
Hetgeen men in vroeger eeuwen niet heetf
kunnen droomen, heeft de 19de eeuw na een
worsteling van verscheiden tientallen jaren
uiteindelijk gebracht: heerschappij over de
natuurkrachten. Het stoomwezen, de elec-
triciteit en de scheikunde hebben de men-
schen in staat gesteld tot een massa-pro
ductie van allerlei zaken die het leven moes
ten veraangenamen. Doch var 'n groot deel
hiervan kan men gerust zeggen, dat het
maar zeer eCTreiJdig--gelu'k-;he'eft-gebracht.
Zooals de heer Kropholler deze ziet.
zen. In de oude wijken, waar elk huis zijn
eigen bouwer had, vindt men vanzelf groote
afwisseling doordat de hoogte, de breedte de
indeeling en de bestemming veelal ver
schilden.
Wanneer bij uitzondering een aantal hui
zen gelijktijdig en voor hetzelfde doel ge
bouwd waren, schrikte men er echter niet
voor terug, ook de gevel6 gelijk Ie maken.
Dat dit niet leelijk behoefde te zijn, bewij
zen o.a. de bekende oude gasthuiswoningen,
PI EX
TRI
lekeurige cn onregelmatige plaatsing van in
het oog springende bouwdeelen, zooals er
kers, balkons, torentjes of heele daken.
In het bijzonder konden eenvoudige raam-
vormen in de oogen van den 19de-eeuwschen
bouwer geen genade vinden. Vreemde, niets
zeggende booglijnen, gestucadoord lijstwerk,
krieuwelig gefigureerde tegeltjes, randjei
van schreeuwende kleuren baksteen, d>
meest omslachtige vormen scheen men vaak
-4 -sVn.v -r --
**- F
De uitbreiding van de Rijkskanselarij te Berlijn. De moderne uitvoering,
volgens de plannen van Prof. Jobst Siedler, past zich op een gelukkige en
harmonische wijze aan bij de ambtelijke nevengebouwen aan de bekende
Wilhelm stras ze
tegenover het Frans-Hals-Museum te Haar-1 te hebben uitgezocht Als regel vindt men
lem. laan den iOde-eeuwschon bouw allerlei mu
ilij de bouwproducten der 19de eeuw werd I tieven „verwerkt" uit vroegere stijlen, maar
bijna zonder uitzondering het mooie in on- I hoe! Kolommen, waar niets op rust. doellpo-
zinnige afwisseling gezocht. Bijna overal I ze bogen met onvoldoenden zij lel.ngschen
vindt men, naast elkander uitgestald I steun, „blinde" vensters, kerkramen a
voor ó'éff efr'hetzelfde'gebruik-—"hfëb'TJtffr-i'bufgerhöizon, traptorêïïis vón cude kasteelen
Kont li. v/h n.v.J. vanSchij'ndel ty'Co. Hootakmwor: ops.a:, plaatsen, Zaperij en Schaver
ANNO 1853 Oost-Admiraliteitskade47' Rotterdam Nassauhaven - Boerengai
Eerstens immers zijn de behoeften der men-
schen daardoor ook grooter geworden. Een
werkman van voor don oorlog kon zich
meer aanschaffen dan Karei de Groote, die
machtig vorst was. En thans voelt men
zich ongelukkig en verdruktals men
slechts heeft wat eertijds overdaad zou wor
den genoemd en zonder hetwelk men bijna
gisteren nog in het minst niet ontevreden
was, noch zich ongelukkig cn verdrukt ge
voelde.
Tweedjns hebben' voortdurende nijd en
wangunst zich meester'gemaakt van heele
volksgroepen. De jacht op de producten v.ui
den materieelen vooruitgang is hun een ob-
cessie geworden en door hen tot een soort
levensleer verheven. Deze verkreeg soms een
glens van verhevenheid bij eenigen. die stre
den en leden om aan anderen dit geluk ie
verschaffen, waarin zij zelf geloofden, dik
wijls (en wellicht omdat) zij voor zich wei
nig of niets daarvan konden gqpicten.
De geest is zoodanig in beslag genomen
door den materieelen vooruitgang, dat onze
geheele samenleving het merkteeken ervan
draagt.
Niet alleen de samenleving, maar ook de
bouwkunst
Wat heeft alreeds de 19de eeuw voor ar
chitectuur gebracht?
Huizen en gebouwen, waaruit de geest der
mhterieele overwinningen sprak. Vooral
door machinaal-verveelvuldigde versiersels
werd een goedkoop vertoon van kostbaar-
I aan de gebouwen verkregen. Terwijl
vroeger door de minder op den voorgrond
tredende techniek de hoofdzaak, die in don
geest van het werk school, naar voren
kwam, werd nu de nadruk gelegd op de ma
chinale, gemakkelijk verkregen, bewerkelijk
beid van alle voorwerpen, ook der gebou-
Bij de allermooiste middeleeuwsche bouw
werken, b.v. de kathedraal te Reims, ziet
men rechte lijnen en cirkels slechts bij be
nadering uitgevoerd. liet roosvenster van
den voorgevel 'o.a. is allesbehalve een zui
vere cirkel. Toch zullen'de steenhouwors-
gildebroeders, die mede de prachtige beel
den schiepen, wel in staat zijn geweest om
een recht lijntje of een aan de wetten der
geometrie beantwoordende cirkel te trek
ken, of zullen zij, indien een cirkelvormig
raam onder den bouw verzakte, wel bij
maohte zijn geweest dit te herstellen. Maar
blijkbaar wilde men daar toen juist geen
waarde aan gehecht zien, evenmin als eon
kunstschilder ifit onze dagen een rechte lijn
op een schilderij langs een liniaal zou wen-
echen te trekken.
Op eigenaardige wijze bleek het 19de-
eeuwsch schoonheidsideaal, wanneer een
bouwmeester op een gepleisterde muur
steenen blokken liet imiteeren. Het was bij
na zeker, dat hij alle blokken gelijk van
grootte en van kleur maakte, echter
zonder de noodige acht te geven op de ste.cn
constructie die hij deed voorstellen.
Hoe oppervlakkig de gedachte van h*'t
ontwerp ook was, de uitvoering moest ver
bluffen door bewerkelijkheid of kostbaar
heid. die inderdaad schijn waren.
Dat dergelijke opvattingen ju st het omge
keerde van geestelijke verheffing moesten
brengen ligt voor de hand.
Het Ilollandshe stadsbeeld op het einde
der 19de eeuw onderscheidt zich van dat uit
vorige eeuwen doordat de oude wijken ge
woonlijk bestaan uit afzonderlijk-verschil-
tnde en de nieuwe uit bij groote aantallen
gelijk gebouwde en in wezen gelijke hui
vensters, daar topgevels vóór de (ook al on
natuurlijke) afwerking der platte daken met
een schuin strookje dak.
In de gevels werd de wezenlijke gelijkheid
der huizen aan het oog onttrokken door wil-
boven de platten der spoculatiebouw-huizen
Nu is dit alles anders geworden.
Na den oorlog werd op groote schaal over
heidssteun aan den volkswoningbouw ver
leend, waardoor deze solider, en ook voor
De tentoonstelling staat in hel leeken van de me
talen meubelen. Samenvoegbarc meubelen van Penaal
De in het Louvre exposeerende kunste
naars staan dikwijls vreemd tegenover so
ciaal-economische vraagstukken, o.a. ze la
ten buiten beschouwing de problemen van
het woningvraagstuk, ruimtegebrek, hy
giene e.d. cn w elen van de nieuwe productie
methode niet het meeste nut te trekken.
Goed beschouwd, is op de tentoonstelling
te weinig interieur te bespeuren, dat vol
doende rekening houdt met de meest pri
maire eischcn der bewoonbaarheid.
Natuurlijk staat bijna de geheele exposi
tie in het teeken van dc metalen meubelen.
Hierdoor krijgt men soms meer den indruk
van een modeshow dan van een serieuze
k u nstn ij verheidsten toonstelling.
Bij alle onderdeelen welke bij 'n interieur
ter sprake kunnen komen, wordt metaal en
glas toegepast, of dit zin heeft of niet Tafels
met glazen bladen, waarop u, uw kopje niet
durft neerzetten, of als u oen beetje slecht
van gezicht bent of venstroid, zeker Uw
kopje ernaast zal zetten in de lucht; heel
gewone schilderij-lijsten van hout, maar zon
der reden bovenop aan de voorzijde een gla
zen ring, welk natuurlijk een geheel vormt,
dat zijn oorspronkelijk doel mist en door
zijn fascineerende leelijkheid de aandacht
van de schilderij afleidt; kasten, bure
enz. alles metaal, metaal.
En bij al deze strijdlustige fantastische
uitingen vindt men materialen toegepast,
die geen ander doel kunnen hebben als ar
tistiekerige pronkzucht, zools bij de posthu-
me inzending van Pierre Legrain, (wiens
boekhanden overigens bijzonder mooi zijn
cn tot zijn eigenlijk terrein behooren) een
bank met metalen voeten cn een zitting van
N.V. KON. VER EEN IGDE
TAPIJTFA BRIEKEN
ROTTERDAM
N.V. Rotterdamsche Fijnhouihandei f
ADMIRAHTEJTSKADE 35 - OOSTZEEOIIK 200 - ROTTERDAM TEL. 12474-40358 j
Coromandel Coromandelfineer
glas bn lood
gebrand glas
jg J. A. HAGQ, Eschdoornstr. 74-30
m TELEFOON 37050 - DEN HAAG
N.V.MEUBILEEBINGMy.
UÏESTNIEUUÏLiAND Ie
I"bêtTmmëringën
het oog veel beier kon worden. Bovendien
werden voor de stadsuitbreidingen inet
zorg voorbereide plannen samengesteld,
waarin de loop der straten, de open ruim
te tusschcn de bebouwingen enz. geregeld
werd, zoodat het den grondspeculanten on
mogelijk werd gemaakt om (gelijk dit vóór
dien gebruikelijk was) zelf den stratcnloop
en de verkavelingen op bet voordeeligst te
bepalen.
Daarnaast werden er aan den uiterlijken
welstand eischcn gesteld door de overheid
en voor den volkswoningbouw de huip van
particuliere architecten ingeroepen.
Zeer zeker worden de huizen nu ruimer,
geriefelijker, zorgvuldiger gebouwd dan een
halve eeuw geleden. Verder is er een streven
naar grootscher opvattingen, Jan lie der
19de eeuw in den bouwtrant der nuizen.
Doch dit 6lrevcn wordt niet gedragen door
eenvoud of oprechten zin, veeleer dooi een
soort Amerikanisme, door humbug, of wei
door grootdoeneng cynisme. Dit is de gees
telijke ondergrond van het „moderne" as
pect onzer steden en tegelijk de verklaring
van haar minder goed cn menschelijk aan
doen in vergelijking met hetgeen ons nog
rest aan oude bouwwerken.
In de bouw-samenstellingen is dit ook na
te gaan. Welk streven vindt men gevolgd in
onze nieuwe „kunef'-gevels? Is hier met in-
plaats van te zoeken naar vormen Jie een
voudig en goed beantwoorden aan de behoef
ten, hetgeen in hoofdzaak de bouwers uit
de vorige eeuwen de .en. veelal in de eerste
plaats gezocht naar een verbluffend effect?
Is grootdoenerij geen troef? Overal wordt
gestreefd om gewone huizen het uiterlijk
te geven van een grootschheid, die er in "t
geheel niet aan toekomt Waartoe al die in
zonderlinge bochten gewrongen vensters en
raar-gevormde ingangen? Reeds een afge
zaagde grap zijn b.v. de op de hoeken van
twee gevels tegen elkaar geplaatste vensters,
die voor het oog de soliditeit der hoeken ver
breken. Hebben we tot heden in de muren
onzer huizen de bak6teenen op de bekende
wijze plat op elkaar gestapeld gezien (omdat
dit het 6terkste metselwerk vormde), in on
ze moderne „kunst-gevels" worden de stee
nen in allerlei richtingen door elkaar gezet,
bij voorkeur staande, of scheef naar buiten
hangend. Onze architecten eischen voor 3j
deze onzinnigheden de belangstelling en het
respect van den leek. cn het ware te werr
scben, dat zij hierin wat minder waren ge
slaagd! Doch dit is juist het bewijs, dat on
ze geheele volkssmaak aan het verworden is.
Wat heeft de algemeene voorliefde voor
horizontale lijnon te beteekenen? Deze is
even gezocht als het wringen van gevels in
bochten en plooien, of het maken van ge-
wild-platte voor- en terugsprongen in de ge
bouwen en hun afdekkingen. Elders weer
vindt droog cynisme uitdrukking in een
hyper-zakelijke bouwtrant.
Zoo heeft 's leveils cirkelgang ons weer,
ondanks techniek cn wetenschap, na den
tijd van den mystieken Ruysbroeck en Tho
mas a Kempis, na de bouwkunst van Reims
en Chartres, ifcn tijd gebracht van smaak-
vervvildering, erger dan ooit in d& oudheid
bestond. Een Lijd, waarin w e moeten tpezien,
dat onze steden verworden tot exposities
van wankunst en banaliteit, liet ergste,
waartoe wij nu nog kunnen geraken, is de
zelfgenoegzaamheid om, verzinkende in den
wansmaak, die de ver-uiterlijking eener le
venshouding zonder ware geestverheffing is,
te spreken over „onze nieuwe Nederlandsche
bouwkunst". Na Berlage's beurs missen wij
hiertoe alle recht.
Laat ons echter hopen, dat er een tijd ko-
me, waarin inderdaad nog eens deze trots
zou wordon gerechtvaardigd. De eerste stap
daartoe is de weerbewustwording van de
tradities, die uiting zijn van onze vrije ou ie
cultuur. Hierover misschien een volgend
maal, als de plaatsruimte in dit blad bet
toelaat!
GLAS 'M LOOD'
MEET] GEETST GLAS
H.V.I. EROfRf h ZGIEl's Glasindustrie
OIJXSTRMr Iis-m 119 R'OAII - TEL 52497
nniiwunnrHimami ANNO 1896
K. J. BOS 200N
VUREN
GRENEN
HOUTLAAN 19 GEZAAGD
TELEF. 1302-1303
HOUTHANDEL
ROTTERO AM
GESCHAAFD
18 A. VISSER ZONEN
g Meubelmakers Rotterdam
H! Woonhuis: Lambcrtusstr. 101
WerkplaatsSchcutenstr. 131
HUIS
RECLAME
DECORATIE
Duurzaam Concurreerend
SCHUURMAN C, C00RS
DIJKSTRAAT 114. Rthm, TEL 1041
Koopt nevenstaande ar
tikelen bij het vakkundig
Installatiebureau
S.C.DEHAAN
Rotterdam, Taborstr. 26
Telefoon 13237.
Uw adres voor Uw
BESTEKKEN
en al Uw verdere
DRUKWERKEN
Drukkerij LIBERTAS
BflUDSCHE SINEEL105 ROTTtRSJtM
Teief. 2495-2496-2497-2498
Groothandel in Spiegel
11 en Vensterglas
Aelbrechtskade 163-164
I Telefoon 34214 uiuiiimiuiiiiiiiiii
I Vlugge bediening
Prima kwaliteit
liiifiiiniiiiiiiitiiiininiiitiiiiiiiitiiiiiiiutiiiimiiuiiiiitiiiiiiiii
E
STALEN MEUBELEN
magazijn installaties
ENZ.
I1HJSII11
J. GIDDING
DEN HAAG
TELEF. 37429
POSTBOX 346
Kent U niet de weelde van een
heerlijk warm bad? Wacht dan niet
langer; nu is het tijd! Maar let U
vooral op bij het aanschaffen van
een geyser. Kiest een Godesia
geyser, een merk met een naam
cn een reputatie. Godesia geysers
kunnen door eiken goeden instal
lateur geleverd worden. Komt ze
op onze toonzalen bezichtigen oE
vraagt een gratis brochure.
N.V. Handelmaatschappij
R. S. STOKVIS 6 ZONEN
Rotterdam, Westzeedijk 507
Amsterdam, Keizersgracht 313
Groningen, Patersw.sche weg
Den Haag, Alexanderstraat 8
J'en beslissing betreffende UPSCX-
u platen door de Directie van Bouw
en Woningdienst te Rotterdam.
Naar w ij vernemen i« er een - ■.".-•'ge
beslissing genomen door de directie van
Bouw- cn Woningdienst te Rotterdam in
zake de verandering van slaapverdieping
tot woonverdieping (onder plat dak;.
Men kan gebruik maken van L'peou
platen door ze op plaffondlatten aan te
brengen met de bekende bevestigers. Hier
door wordt voorkomen, dat de bestaande
plafonds moeten worden uitgebroken, ter
wijl mer. slechts 2 c.m. hoogte verliest.
Ongetwijfeld een zeer welkom bericht
voor H.H. huiseigenaren.
in de randgemeenten van Rotterdam, nl. Usselmonde, Baren-
drecht, Overschie, Hillegersberg, Capele a.d. lisel en Terbregge
Prijs van I 4.- lot f 25.- per M!.
Ie bevragen: G. VERWAAL Havenstraat 128 - Rotterdam - Telefoon 34585
^BBROTTERDAM.TELitj.
Wij krijgen te zien klapstoelen uitgevoerd
in metaal van Jean Prouvé, waar de rug
leuning zoo hoog zit, dat het kopsteun
wordt en de rug geen rustpunt vindt.
Verderis te zien oen zitkamer met uitzicht
op een terras van Marcel Gascoin met door
middel van een projectietoestel kunstig ge
ïmiteerde drijvende voorjaarswolken, om de
bezoekers mild te stemmen.
Maar intusschen zijn er eenige inzendingen
vervolgt de lieer Berkovich, die alle aan
dacht waard zijn en verzoenen met deze
nieuwe groepeering. Zo is hier te zien een
vergaderzaal voor een chemische fabriek
van Louis Sognot cn Charlotte Alix, waar
mot eenvoudige middelen, materiaal en eer
lijke, ongezochte vormen een strenge, doch
aangename sfeer is geschapen. Het is opmer
kelijk van deze zaal, dat de hierin geplaat
ste lange vergaderzaal-tafel een samenvoe
ging is van kleine vierkante eenheden, wel
ke ook te gebruiken zijn voor een algemeene
zaal, tot het vormen met de aanwezige
"rmstoeltje6 van kleine groepen.
Lucie ITolt-lc Son laat zien een hotelka-
ier met aangrenzende badkamer van gees
tige charme cn begrijpelijke menschelijk-
heid.
Jean Burkhalter, de schilder-kunstnijvo-
aar, verrast ons met een serre, waar zijn
impele cn vooral gem; kkelijke gemoffel
de stalen zitmeubelen op hun plaats zijn, in
een zeer goed afgewogen kleurcombinatie.
René Herbst toont zich hier niet op zijn
best met een muziekkamer met een Pleyel
piano, waartegen de magere ongemakkelij
ke stoelen een schriel contrast vormen.
B J. Klolz toom een overigens niet go-
heel onverdienstelijke kostbare on theatraal
gepresenteerde directeurskamer van een
chemische fabriek, waarin de achterwand
de nuchtere fiolen in een zee van licht
zwemmen.
Van Sonia Delaunav, de bekende weefster,
zien wij een goed gearrangeerde werkka
mer met een perenhouten boekenkast, waar
een sterke Duiische invloed tc bespeuren is
hoewel anders inet een zeer aannemelijk
.aspect
Georges Bastard, nog van de oude garde,
is met diverse kleine precieuse voorwerpen
Van* de beeldhouwers is Gustave Miklós,
waar we even stilstaan.
Lc Corbusier. Jeanneret en Perriand met
eenige nieuwe metalen Thonet meubelen,
zooals wij van hen reeds meer gezien heb
ben ze zitten ook ongemakkelijk.
De edelsmeden Templier en Puiforcut stel
len ten toon ringen en armbanden in eeni
ge vitrines, die ook den stempel van de
„nieuwe zakelijkheid" dragen.
Van de buitenlandsche gasten zijn hier
de Duitschens Geil horn en Margold niet
eenige mooie interieur-foto's aanwezig.
De gecombineerde kamer van W. Penant
vormt een goed voorbeeld van de rustige in
timiteit van een Hollondsche woning. IPj
w ist met zijn strak-gelijnd; meubelen, waar
van de kubische vorm verband houdt nut
den eisch van samenvoegbaarheid, en pret
tig aandoende kleuron-harmonie een levens
blijde sfeer te scheppen, die geheel vrij is
van vreemde invloeden en zoozeer kenmer
kend zijn aan zijn oeuvre, liet is mogelijk,
dat de idee van samenvoegbare meubelen
niet nieuw is, maar in-dezen vorm, waar de
samenvoegbaarheid ontstaan is uit een nieti
we constructieve mogelijkheid en bet gevolg
is van de noodzakelijkheid, om makkelijk
verplaatsbare denkt U maar aan een ver
huizing en do daarmede nauw samenhan
gende ruimtewijziging en successievelijk
aanschafbare meubelen te bezitten, is de
idee wel geheel ni»uw. De verlichting in
deze kamer is door E. Berkovich verzorgd.
In de aangrenzende kamer zijn drie tapij
ten van den schilder v. d. I.eck geplaatst
Ilier vinden wij de oplossing voor liet mo
derne niet hinderlijk modern-' tapijL
De vlakverdeeling met meetkundige motie
ven en verrukkelijk pure kleuren is oor
spronkelijk en boeiend.
De verstelbare stalen fauteuils met gebo
gen zwor(gepolitoerde houten zittingen, de
rond uitslaande tafel op rollen, de geestige
buizen hanglamp, waarmede de drie dimen
sies van de ruimte goed zijn gedemonstreerd
alles van Rietveld getuigen van kracht
en oorspronkelijkheid. Bij zijn fauteuils
vindt U niets terug van de gezochtheid van
de stalen meubel-rage, het is een eerlijk
werk van een meubelmaker en inetaalhe
werker in één persoon-
Tegenover deze stands aan den wond han
gen eenige foto's van diverse bouwwerken
e Invoervan Cement in Nederland
In dc nraand April 1930 werd in Neder
land aan cement ingevoerd 72.735 ton.
Hiervan kwam uit:
Duitschiand 38.316 ton
Belgifi 30.4SN
Engeland 492
In de overeenkomstige maand van het vo
rige jaar bedroeg de invoer HO. 114 ton.
De vooruitgang over het tijdvak Januari—
April was voor Duitschlani liü%. voor B-.l-
gié 165?#.
et terrein van de vroegere
Oranjekazerne tc 's-Gravenhage
B. cn W. 'van s-Gravonhage hebben don
raad een voorstel tot uitgifte in erfpacht
van twee gedeelten van don nog beschik
baren grond van het voormalige Oranjeka
zerne-terrein doen toekomen.
Aangezien zij hot zeer wonschol Ijk achten,
dat op dit bijzondere punt een aan hoogs
aesthetische eischen beantwoordende be
bouwing 7,tI tot stand korn n. hebben B. cn
W. gelijk zij indertijd toezesden op
dracht gegeven tot hel maken van «^n ont
werp voor die bebuwing, waarbij' het
binnonlerrein plantsoen is ontworpen.
Het eerste gedeelte, ter uroott» van 2^00
M2„ zal volgens het voorstel worden uilge-
geven aan de N.V. Haagse he Handelmaat
schappij tot exploitatie van Onroerende iroe-
deron voor een flatgebouw en eventueel een
vereeniïingsgebouw. en het tweed» gedeel
te. ter grootte van 2G00M2, nan J. I_ J. Mus-
sert, eveneens voor een flatgebouw met
eventueel een vergaderlokaal.
Dr. Berlage en r. Buys Tenslotte is tr
nog een glas-tn-loorl raam van Joep Nirolaa
aar in het bijzonder het treft.
De technische verzorgin a,n de op de
tentoonstelling aanwezige inzendingen ataai
in bet algemeen op een zeer hoog peil.