rc ghobqc 27°/. OGARNi Buiten Wonen |rotestantsche Kerkenbouw in Nederland *£*PICUS Meubelkunst en Huisinrichting STEI0ERH01TEI GUIS RIETVELD :s H BOUWBLAD No. 68 34824-36824 De bouw der lot dusver behandelde kei ken beteekende nog slechts een zeer b< scheiden aanloop in de richting van ee specifiek- Protestantschen Kerkenbouw. Zoo werd in 1603 tot den bouw van d Zuiderkerk te Amsterdam besloten, man het moest nog tot 1606 duren alvoreo met den eigelijken bouw een aanvang kon worden gemaakt. Langv.aam inderdaad derde de bouw: op den raamdorpel npordelijkste travee van den oosthoek staat het jaartal 1607 ingehakt. Volgens een in den noordwand van den torén ingemetselde gedenksteen, was he' werk in 1611 gereed en werd met Pink steren de eerste predikatie gehouden. Eerst in 1614 was volgens de Architectura Mo- derna de kerk met haar toren en kerklid gereed. Het aldus tot stand gekomen gebouw Is in plattegrond een rechthoek, waarvan de zijden zich ongeveer verhouden als 3:2 welke door twee rijen van zandsteenen Toskaansohe zuilen verdeeld wordt in een breede middenbeuk en smallere zij beuken, beide zes traveeën lang; de zuide lijke travee van den Westbeuk wordt inge nomen door den grootendeels ingebouwden toren. Hoofd- en zijbeuken zijn overdekt door houten tongewelven; die der laatste sluiten met steekkappen aan op de gecas- setteerde zandsteenen bogen van de hoofd beuk. Deze, inwendig niet zooveel hooger dan 'de zijbeuken, heeft een zeer hoog zadel- druk, de ziibeuken daarentegen platte da ken met een schild aan de buitenzijden, welke niet ver beneden de daklijst tegen de muren van de hoofdbeuk aansluiten. De tweede en vijfde travee der zijbeuken hebben echter met een zandsteenen ba lustrade afgesloten gevels, welke met dak schilden aan de zijbeuksdaken zijn ver bonden. Inwendig zijn naar* de op gelijke hoogte als de bogen van de middenbeuk tfilg'gende vensters dezen traveeën steek kappen geopend, zoodat hier kruisgewel- vèn onstaan. Door deze onderstreping der dwarsas krijgt het gebouw een meer cen trale tendenz. Tevens is zoodoende een ruimere lichttoevoer verkregen, waartoe ook reeds de excentrische ligging van den toren had bijgedragen. Deze gehegle opbouw sluit ten nauwste aan bij den aanleg dier laat-middeleeuwsche pfe'eudp-basilieken, waarbij de lessenaars daken der zijbeuken dicht onder de daklijst tegen de muren van den hoofdbeuk aanslui ten en boven sommige of alle traveeën der zijbeuken .topgeveltjes zijn opgetrokken, welke: met zadeldaken aan hunne bedaking zijn verbonden^ Soms heeft men zelfs deze topgevels tot de vpdlè hoogte van den middenbeuk opge- 'tfókkeii.' Het hoogtepunt dier ontwikkeling vormt het na den brand van 1639 herbouwde schip van drie even hooge en breede beu ken der St. Jacobskerk te 's-Gravenhage, waar de tegenoverliggende traveeën der zijbeuken telkens met dwarse tongewelven zijn gedekt, zoodat bij de doorsnijding van den middenbeuk kruisgewelven ontstaan. Feitelijk is bij dit, een hoogtepunt in de ont wikkeling der specifiek Nederlandschë Go- TRIPLEX! Een schitterend motief voor een kerkraam, naar een bekend schilderij van Raffaelo Santi (14831520): De hemelvaart van Christus. thiek vormende, doch in ruimeren zin wel ongothische schip, reeds 'n veel grooter schrede gedaan in do richting van den cen traal bouw dan bij de Zuiderkerk. Wij staan in de Zuiderkerk voor een nog .rat AARZELEND BEGIN solide aanlc-p der kerk, waarbij de druk der kapconstruc tie niet slechte door de zware steunbeeren der zijbeuken, maar bovendien in hoofd- en, zijbeuken xloor trekbalken wordt geneutrali seerd. Het is natuurlijk mogelijk, schrijft' Dr. Ozinga, dat deze becren te verklaren zijn uit een voorgenomen overwelving dei zijbeuken in steen. Het opgeven van dit voornemen ware dan wel een treffende Mouthv/h N.V.J .van Schijndel fyCo. Hoo/akanloor. Opslagplaatsen. Zagerij en Schaven, ANNO 1863 Oost-AAmiraliteitskade 47'J Rotterdam Nassctuhaven - Boerengat Interieurkunst betreft niet alleen het meu bel en deszelfs plaatsing in de ruimte, maar het hout zich vooral bezig met de ruimte en de gepaste vulling daarvan. Het zijn vooral'de verhoudingen, waarin de voorwerpen ten opzichte van elkander geplaatst worden, die een sfeer geven aan de ruimte. Want het hangt voor de meer of minder goede indeeling af of een meer o: minder behaaglijk interieur geschapen wordt De verdeeling der wanden, 'vloer en plafond doet verhoudingen ontstaan die met elkan der in evenwicht moeten zijn. Door alle tijden heen, lezen we in Vade mecum der Bouwvakken, hebben de archi tecten getracht om karakter te geven aan de ruimte-indeeling en vulling, do>r bij dit evenwicht nog bovendien te komen tot een typeerende uitdrukking een overtuiging. Bij interieurs van Duitsclie en Oostenrijk- sche architecten als Behrens, Bruno Tant, Hoffman, e. a. wordt gewezen op bet nu eens overheerschende verticalismc, clan op een doorgedreven horizontalisme, sorns ook op de toepassing van beiden als harmoni sche tegenstelling in een enkele ruimte. Elke tijd had voor zijn overheerschende vormwil ook zijn karakteristieke uitdruk king. Bij de hvzantijnsche bouwmeesters was dit het zware rotsachtige karakter, tot uiting gekomen in zwaren muurbouw; bij de G.othiekers het levendige organische karak ter, zich uitsprekende in de lijnen van bo gen en pijlers; bij de Klassiekers het in zich zelf gesloten karakter, waarvan de zelfstan dige vormen der details getuigen; lnj de Barok een bewogen karakter, tot uitdruk king gekomen in expressieve lijnen en op gewondenheid in vormdwang. Ook in de moderne interieurs zijn diezeif- de grondbepalmgen, diezelfde kenmerken terug te vinden. Het begin der nieuwe pe riode is te beschouwen als een reactie op het verval in de 19e eeuw. Waren de Renaissance en de Lodewijkstij len nog bezielde kunstuitingen, de Kuipen stijl was Icchts een slaafsche navolging van de Romeinen en hield niets anders in dan een holle bewondering. Door bet Martiale regime hadden de krijgswetten der aestho- tica verdrongen en omdat de Emperistijl niet In staat was om ook de weelde der Ro meinen ten toon te spreiden, bleef er slechts een suggornat van over, in zich zelf kil en onbewogen. De toepassing van behangselpapieren en de invoering van houtbewerkingsmarhines vermeerderden hel aantal surrogaten Dat alles leidde cr toe dat die stijl een sentirnen teel-romantisch karakter aannam. De maat schappelijke omstandigheden als concur- ren ti est rijd en het ontbreken van elk coller ticf gevoel, brengen bet verval nog verder Wat had de laatste helft der 19e eeuw voor grootsch; wat anders dan gemaskerde vor men van politieke vrijheid. William Morris gal de schuld van het ver val aan de opkomst der machine, liet beeft lan geduurd voor men, deze stelling verliet en zich aan de machine aanpaste. De Fransqhe revolutie bracht wel een keerpunt na don tijd waarin alles vérstof- felijkt was, maar geen onmiddellijke veran dering in de materialistische opvatting, waaruit het kapitalisme ontstond. De vrij making van het verstijfde dogma der kerk had eenerzijds het voordeel, dat daardoor vrijheid voor de ontwikkeling van het indi vidualisme mogelijk werd, anderzins ging liet groote gemeenschappelijk gevoel verlo ren. De eenheid van den Gilclentijd had de Gothische kathedralen tot stand gebracht; het ontbreken van elk collectief gevoel bracht de inzinking, het verval in de 19e eeuw tot stand. Daarom was de opkomst van het socialisme van zooveel waarde, want het was voor het eerst weer oen col lectieve uiting van een geheele maatschap pelijke klasse. De opkomst van het socialis me deed dan ook op de kunst zijn invloed gelden en was tegelijkertijd het begin der moderne vormontwikkeling. Er ontstond een hevige strijd tusschen de industrie die de behoorlijke sfeer van bet handwerk miste en slechts dorre copiën gaf, en de kunst die nieuwe wegen zoeken moest. Uit dien strijd ontstonden de nieuwe vor men, omdat men niets tnlereeren wilde uit den voorafgaan den tijd, die niets geestelijks had achtergelaten. Er werd een geweldige arbeid en studie gevergd van de pioniers, die men. om hun volharding niet genoeg kan waard eeren. Meubelkunst en huisinrichting zijn twee begrippen die tegenwoordig niet van elkan der te scheiden zijn. Dat kon wel in het verleden toen het meu belstuk zélf de persoonlijke uiting van de\ kunstenaar zelf was. Die pern~>i>nlijke uiting is tegenwoordig het ontwerp waarnaar liet meubelstuk gemaakt wordt. Vandaar dat een gedeelte der energie welke bij den vroegcren kunstenaar geheel en al noodig was voor de vervaaraigiim van het meubel, vrijkomt en de kunstenaar zich gaat bezighouden met het geheele interieur Langzamerhand ontwikkelde zich de be oefening van het interieur dan ook als kunst in verschillende Europeesche lan den. Van do Hollanders waren het vooral Penaat, Berlage en De Bazel, die de nieuwe richting uitstekend inzetten, al kon hun eerste werk toch niet blijvend zijn. De con structieve eerlijkheid was bij ben toon het eenige ideaal, waarbij de grens der nuttig beid zelfs overschreden werd. Dc aandoen lijkheid dezer eerlijke spontaniteit kon op den duur geen bevrediging geven. Opzich tige doelmatigheid brengt geen kunst die ontroerend is. Evenmin is de eerlijkheid in de opvatting een waarborg voor kunst en schoonheid. Langzamerhand liet men dan ook de strenge ernst van liet eerste ix»gen varen en ging men weer afzien van dc oude stijlen, waaraan men motieven voor den nieuwen stijl ontleende. Op de eenvoud van constructie volgde een eenvoud van zien. Maar al spoedig ook een niet zich storen aan dc matérie, dat zich vooral uitte in de scheppingen van Franschê ontwerpers, o.a. Röhlmann en Duset, die in verzet kwamen tegen de macht der materie en In hun meu belen en interieurs zuiver expressionistisch Ook bij de Duitschers, o.a. Bruno Taut en Margold, werd dit streven merkbaar, en ten slotte gaat over alle landen diezelfde ont wikkelingslijn. 1-Iet ornament is alleen dan waar eii schoon, wanneer liet in zijn toepassing een dienende plaats kan innemen, welke opvat ting vooral belichaamd is in het werk van Hiïdo Krop, die, ofschoon beeldhouwer, daarin toch niet het ornament liet over- heerschcn. Wanneer wij bij de I-Iollandsche kunstenaars de stijlontwikkeling nagaan, zien wij bij hen enkelen, die in hun werk „klassiek" zijn en anderen „barok". De klas sieke kunstenaar is tot de wetenschap ge komen van zijn eigen aandoeningen. Het waarnemende verstand neemt een belang rijk plaats in. „Regen is goed voor de plan ten voedsel is goed voor de dieren maar schoon kan slechts iets zijn voor de illustratie van het dezer bouwmeesters. Het komt Dr. Ozinga echter hier vrij gedaclitcnloos het bij onze Uol- landsche Gotische kerken gebruikelijk sy steem van muurversterking heeft overgeno men, wat eigenlijk bij dezen Renaissance bouw zeer slecht past. Toch kan Dr. Ozinga niet geheel mede- gaan met diegenen, die in de Zuiderkerk slechts een in Renaissance-gewaad gestoken gotfschen bouw zien, waarvan dwarssehip en koor zijn weggelaten. Met haar zoo regclmatigen aanleg, die on miskenbaar een centrale tendenz vertoont en haar helle, gelijkmatige belichting, is zij niet .slechts in hare detaillcering een echte Renaissance-lcerk. De opzet is weliswaar (al heeft men dit bezwaar schromelijk over dreven) nog weinig geschikt voor een HERVORMDE PREEKKERK daar de zuilen het gezicht op den kansel belemmeren. Om practische redenen, wel licht uit traditie, heeft men terecht den preekstoel gesteld tegen een middenzuil aan een der lange zijden, terwijl het in tegen stelling tot de katholieke kerken deels vaste bahkenplan uiteraard op den stoel is ge richt. Zoodoende ontstond een conflict tus schen de liturgische (dwarse) en de archi tectonische (langschepige) hoofdrichting dei- kerk. Ook het rijkst behandelde deel van het gebouw, de toren, is geheel naar den geest van den nieuwen tijd. Zijn zonder steun beeren vlak opgaande onderbouw gaat bovc:. een stcrk-geaccentueerde kroonlijst door be middeling van overhoeks geplaatste vrij staande zuilen over in een achtkant van Bcnthemerstecn, dat een der meest karak teristieke Amsterdamsche houten spitsen uit dezen tijd draagt. Op zijn hoogst kan men zeggen, dat die tijdstijl ten slotte nog niet ver van de Gothick afstaat. Typeerend voor deze op schilderachtig heid beluste periode is de plaatsing van den toren op den van het oostwaarts gelegen kerkhof, het eenige open terrein bij dc kerk, afgezien den hoek van het gebouw. Aldus wordt de aandacht langs den lagen zij Leuks- en hoogeren middenheuksgevcl ge- troken naar de sierlijke spits en komt de toren bovendien in de as van den Groen burgwal te staan. Grepen uit: „De Protestautsche kerken bouw in Nederland van Hervorming tot Franschen Tijd" door Dr. M. D. Ozinga. virkzwager's Bouwmaterialen- f handel le Rotterdam Reeds eenigen tijd liepen er geruchten, dat er bij de conservatief beheerde N.V. Bouwmaterialen v.li. H. Luytcn te Ridder kerk veranderingen op til waren. Het eer ste wat wij hoorden was, dat de vanouds bekende onderneming in liquidatie ging alhoewel dit naar wij vernamen, niet het "gevolg van een minder goeden gang van zaken was. Andere oorzaken zijn daarvoor aan te wijzen. Nu op dit uogenblik de toestand zich heeft geconsolideerd, veroorloven wij ons mede te deelen, dat de heer S. Dirk zwager gewezen directeur van genoemde N.V. mede speciaal belast met de leiding vah liet bijkantoor te Rotterdam uitgetre den is, en voortvarend als hij is, zeil een bouwmatcrialenhancjel op den Oostzeedijk 26 te Rotterdam heeft opgericht, waarvan men met goede redenen verwachten kan, dat zij onder deze deskundige leiding tot bloei zal komen. begrijpende mcnschen" (Pitt). Zoodra -■ een klassiek kunstenaar een opdracht krijgt, gaat hij tot bestudeering van alle onderdec- len over. Hij zoekt verstandelijk beredeneer de analytische bewuste vormenschoonheid. Bij hem is harmonie tusschen zijn eigen „ik" en zijn wereldbeeld, zijn voorstelling van het geheele leven. Hij heeft een zucht van bovenzinnelijkheid, hij leeft zich uit bin non de perken van een organisch bestaan. De niet-klassieke kunstenaar heeft dit ver lossende gevoel niet. Het innerlijke en het wereldbeeld zijn nog onverzoend en juist die onverzoenlijke tegenstellingen drijven het geval op tot overprikkelde aandoeningen. Hij kan slechts zich uitleveren door zijn onrust en disharmonie op tc zweepen tof het punt waarop do verdooving intreedt. Het pathetische heorscht om innerlijke wan klanken te overstemmen. Maar juist deze overstemde wijdstrekkendc gevoelens zijn in staat.om het verhevene in ons op te N.V.KON.V/ER'^NIGDE TAPIJTFABRIEKEN ROTTERDAM 1 N.V. Rotterdamsche Fijnhouthandel OOSTZEEDIIK !tl - BOTTERDAM TEE. 12414 (0359 Coromandelfineer I ADMIRUITEJTSKAOE 35 Coromandel GLAS IN LOOD GEBRAND GLAS J. A. HAGG, Eschdoornstr. 74-80 TELEFOON 37050 - DEN HAAG a NV.MEUBILEERlNGMy IPESTNIEUtl'LAND !3 fBETlMiVIERINGÉN] R0TTERDAM.TEL:5I774 A. VISSER ZONEN Meubelm kers Rotterdam Woonhuis: Lambertusstr. 101 WerkplaatsSchoutenstr. 131 Behangerij Stoffeerderij 1 0. DE GRAAFF ZOON OE LA REYSTRAAr 29 m= Rotterdam - Tel. 50800 H ET fe-siïJiri Vraagt uiterst concurreeren den prijs van versch.geve'.de in lengten van 815 M. Bij grooten aankoop belangrijke Reductie Openrijstutn 5 b Tel. 14487 - Rotterdam K. U. BOS ZOOM VUREN GRENEN HOUTLAAN 19 GEZAAGD TELEF. 1302-1303 HOUTHANDEL ROTTER AM GESCHAAFD M SI. STALEN MEUBELEN MAGAZIJN StrSTALLATiES ENZ. illliSSi j. G:DD£NG DEN HAAG TELEF. 37429 POSTBOX 346 H.H. Automobilisten!- Gaal U naar Osn Haag? 1 Dan naar Motel KUYS WiTSENBURG g Voor logeersas'en g alis Garag, aan huis beschikbaar. §g Parkeerplaats voo; minstens 20 wagens. LOGlHi» MET ONTBIJT vanaf 3 Gld. 1 Hötel KUYS WITSEN3URG haagweg rijswijk-den HAAG. i Gas, Water, Electr, Voor- cn Achter- luinen. Huizen in verschil lende grootten en prijzen dicht bij Spoor en Bus. Groote Hypotheken be schikbaar. Te zien en te bevragen bij: W. v. Viiet, Omring 26m te Vlaardingen-Ambacht INKOMSTENBELASTING MET LAAT UW WONIKG BOUWEN TE APELDOORN AAN DE Van Haersma de Wittlaan - Mr. Van Hasselt laan cn Prinsenlaan met het prachtig uitzicht in het Prinsenpark Bouwterrein te koop van 300 tot lOOO M'. Meerdere terreinen tegelijk tegen zeerbillijken prijs. Tc bevragen bij den eigenaar P. VLIETSTRA.Teunisbloemhan 1 te 's-Gravenliage en bij den architect G. W. v. D. BELD, Van Swietenlaan 6 te Apeldoorn. J. B-S. SPOOLER - LOODGIETER Ruilstraat 71 ROTTERDAM - Telefoon 30872 Himniiiiiiii Leverde allo Lood. en Zinkwerken aan de pandon 393-403 Rochussenstraat Rotterdam BOUWMATERIALEN HANDEL OOSTZEEDIJK 26 ROTTERDAM TELEFOON 12644 MANNHEIM-CEMENT,TRAS,KALKEN Slilir alle soorten (VIETSELMATERIALEN roepen. Het is een grootheid, overweldigend, tot razernij opgevoerd .onbewust, ver, ver boven ons zelf uit. Tot de klassieken kunnen wij de z.g. Haagsche school rekenen en bij dc niet- klassieken dc Amsterdamsche school. Een goed interieur moet zijn een ryth- misch geordende woonruimte waarin men zich behagelijk kan voelen. Het ameublement wordt dikwijls te veel met het interieur verward, vooral dour de bedrijvigheid van mcubelmat*azijne:i. die nief anders dr.n ame'il lemen en kin nen leveren en dus gedwongen zijn een meubilecring le propageeren, waarhij de eenheid van het geheel ontstaan moe" door de eenheid van de meubelen onderling, dus door een op elk meubel herhaald mo tief bij wijze van etiket en als stempel van saamhoorighcid. Zoo'n amenblement geeft maar een schijn bare, een van buiten opgelegde kamerhnr- monie. De echte onderlinge hand in ilr meubileering ontstaat pas als er eenheid in de ruimteverdeeling is. De gewijzigde ver houdingen van levenswijze en woningruim te na den grooten oorlog hebben andere toe standen geschapen en voel naar de goede richting geleid, in dat opzicht hebben sleidr- te tijden toch iets goeds voortgebracht. IV kleinere woningen dwingen tot een zich ne- perken. Met meer zorg moet do indeeliog gemaakt worden. De omgangsvormen z.ipi vrijer geworden, het stijf-deftige is verdwe nen. Bij het ontwerpen van het interieur moet de aandacht bepaald worden tot de hoofdzaak waaraan al het andere onderge schikt blijft, waardoor men komt tot de zvt gewenschte rustige omgeving waarin ilc nerveuze mensch van hcilen zijn kalmte en krachten kan terug vinden et meten van de lichtsterkte Niet alleen voor nieu' ook \oor bestaande geh vergaderlokalen, is het \an liet grootste belang om de lichtsterkte van dc lichtin stallatie te kunnen meten. Het kan hv, voorkomen, dat door een niet goed licht weerkaatsende omgeving een overigens zeer goede lichtinstallatie niet het offer; geeft, dat daarvan verwacht wordt. Onk kan het gebeuren, dat in een school, ver gaderzaal of dergelijke inrichtingen, ge klaagd wordt over de verlichting, die op een andere plaats bij gelijke afmetingen van het lokaal cn gelijke verlichting goed voldoen. Om nauwkeurig na te kunnen gaan, hoe sterk het licht in werkelijkheid is, wordt gebruik gemaakt van dc z.g. Lux- Doe het veilig We bladerden een dezer dagen weer eens het bekende boekje van Ir. A. A. Gorter, di recteur van het Veiligheidsmuseum le Am sterdam, door, getiteld: „Dcmj het veilig" Kn weer werden we getroffen door het de vies van dit pittig geschreven boekje: Als we aan het werk gaan. nu.lat ze ons thuis goeiendag gezegd hebben, rust de ver plichting op ons, voortdurend aan de vei ligheid van onze makkers en dio van ons zelf te denken, opdat liet geen ongeluksdag zij, maar een van broederdienst". Betreffende de bouwvakkon stippen wij het volgende aan: 1. Het gevaar van in spijkers te trappen moet vermeden door hout met naar buiten stekende draadnagels niet achteloos weg re werpen. Deze draadnagels of uithalen of plat slaan. 2. Draag nooit zagen, mossen, beitels, Imv ren of dergelijk gereedschap z. «i, dat het je zelf, of and°ren kan verwonden, wanneer ie elkaar passeert. 3. Dikwijls verwonden werklieden zich wanneer ze willen voelen of beitels en der gelijk timmergereedschap scherp zijn. ni ervaren werklieden verwonden vaak hun vasthoudt. Watin je in je knieën. 4. Zorg cr v »o klink liggen (In illeti i irkstuk Het het i sntj dat 'oor het laatste don steigerplanken niet delsteiger tentoonge- rkolzagen een duwhoirt van he metus. Ook dc bekende Philip's fabrieken heLhen een toestelletje In zakformaat in den handel gebracht, waardoor het mogi- lilk is, het inoeilijko probleem van de ver lichting op een meer wetenschappelijke wijze op te lossen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 9