KOFFIE.SOORTEN DINSDAG 27 MEI 1930 DE AUGSBURGSCHE CONFESSIE Land- en Tuinbouw. grondwaarheden van het christelijk geloof WAT ROOMSCHEN EN PROTESTANTEN GEMEEN IS... EN WAT HEN SCHEIDT! I IT Er is maar één Verlosser en Middelaar gesteld tusschen God en den mensch, Jezus Christus, die de eenige"Heiland, de eenige Hoogepriester, Verzoener en Voorspreker bij God is. Mogen wij dan de gestorven vromen niet eeren? Zeker, wij zullen hen dankbaar ge denken. opdat wij ons geloof sterken, wan neer wij zien, hoe hun genade bewezen is en het geloof hun kracht is geweest; wij moeten ook hun goede werken navolgen. Het eerste artikel belijdt, dat er een eenlg goddelijk wezen is God genoemd, terwijl er toch drie Personen in dat goddelijk Wezen zijn, even machtig, even eeuwig: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest, alle drie een goddelijk Wezen, eeuwig, on gedeeld, oneindig, almachtig, wijs en goed, een Schepper en Onderhouder van alle zicht bare en onzichtbare dingen. Na dit artikel, dat ook «ie Roomschen geheel beamen, volgt in het tweede de be lijdenis van de erfzonde: na Adam's val worden alle menschen in zonden ontvangen en geboren, zoodat ze van moeders lijf af vol booze lust cn begeerte zijn en geen ware godsvrucht, geen waar geloof in God van nature hebben.. Die aangeboren boosheid is inderdaad zonde en maakt allen Gods eeuwigen toorn waardig. In dit artikel treedt reeds eenigermate het verschil met Rome aan het licht. In de Roomsche kerk was toch de erfzonde hoe langer hoe meer ver zwakt; zij bestond volgens haar alleen in het verlies van een bovennatuurlijke gave en kon bij de gedoopten eigenlijk niet „zonde" genoemd worden. Over het derde artikel, dat over God den Zoon spreekt, bestond met Rome geen mee- ningsverschil. Beleden wordt, dat God de Zoon mensch geworden is, geboren uit de reine maagd Maria, en dat de twee naturen goddelijke en menschelijke in één per soon onscheidbaar vereenigd, één Christus zijn. Daarna volgt dan een korte beschrijving van wat wij gewoon zijn te noemen: den staat van vernedering en £en staat van ver hooging. Een zeer belangrijk artikel is het vierde. Niet alleen omdat hier de grondwaarheden van het Christelijk geloof ter sprake komen, maar ook omdat wezenlijke verschilpunten tusschen het Roomsch en het Protestantsch geloof aangeroerd worden. Het onderwerp is immers: „Van de rechtvaardigmaking." Laat ik dit artikel letterlijk voor u aan halen: „Verder wordt geleerd, dat wij ver geving van zonden en gerechtigheid voor God niet verkrijgen kunnen door onze ver- rf/enste, werk en genoegdoening, maar dat wij vergeving van zonden ontvangen en voor God gerechtvaardigd worden uit ge nade om Christus' wil door het geloof, indien wij gelooven, dat Christus voor ons geleden heeft en dat ons om Zijnentwil de zonden vergeven, gerechtigheid en eeuwig leven ge schonken wordt. Want dit geloof wil God als gerechtigheid voor Hem beschouwen en toerekenen, zooals de heilige Paulus zegt in Romeinen 3 cn 4." Heerlijke reformatorische taal! Van „verdienen der goddelijke genade" geen sprake. Zonder verdienste, om niet ge rechtvaardigd. En die leer maakt geen zorgelooze en god- delooze menschen! Artikel zes, dat over de nieuwe gehoorzaamheid spreekt, zegt 'tu wel anders: „Ook wordt geleerd, dat zulk een geloof goede vruchten en goede werken voortbrengen zal en dat men allerlei goede werken doen moet om Gods wil en naar Gods gebod". Men moet echter nimmer meenen, dat daardoor genade voor God wordt verdiend en men moet op zulke wer ken niet vertrouwen. Tevens wordt in de opmerking, dat de goede werken door God geboden moeten zijn, zijdelings veroordeeld de door de Room sche kerk aanbevolen goede werken als: ver plicht vasten, bedevaarten, heiligenver- eering, enz. In artikel twintig, waar op het onderwerp: „gploof en goede werken" wordt teruggeko men (de belijdenis is niet systematisch op gebouwd!), worden deze laatste werken met name genoemd en met de woorden, „kinder lijk" en „onnoodig" afgewezen. Dit twintigste artikel acht ik een van de Het eerste artikel stond in ons blad yan 24$~ Mei, schoonste en rijkste uit de geheele be lijdenis. Met blijdschap wordt geconstateerd, dat in den laatsten tijd de tegenpartij zulke on- noodige werken niet meer zóó hoog schat als vroeger en niet meer geleerd wordt: „wij worden alleen uit de werken voor God gerechtvaardigd", maar: „geloof en werken maken ons rechtvaardig voor God." Evenwel ook deze leer brengt geen ge noegzame troost en zekerheid. Onze werken kunnen ons niet met God verzoenen en ge nade verwerven; dit geschiedt alleen door het geloof; indien men gelooft, dat ons om Christus' wil de zonden vergeven worden, die alleen de Middelaar is. Wie echter meent, dat hij uit de werken gerechtvaar digd wordt, veracht Christus en zoekt een ei^en weg tot God tegen het Evangelie. LUTHBÏÏ Het „door ïïet geloof gerechtvaardigd" wordt duidelijk door Paulus geleerd en ook de kerkvader Augustinus was van die ge voelen. Deze leer is zeer troostvol en Jieilzaam voor het angstig en vreesachtig geweten: „Want het geweten kan niet tot rust en vrede komen door werken (hoe hadden de reformatoren dit persoonlijk ondervonden! K.) maar alleen door geloof. Wanneer wij door het geloof gerechtvaar digd worden, hebben wij rust en vrede met God." Maar dit geloof is dan ook niet alleen „de historiën weten", maar vertrouwen hebben op God, zijn beloftep aanvaarden. „En omdat door het geloof de Heilige Geest gegeven wordt, wordt ook het hart bereid om goede werken te doen." Zonder waar geloof kan een mensch onmogelijk tot het doen van goede werken komen, want Christus zelf heeft gesproken: „Zonder Mij kunt gij niets doen." We gaan nu weer even terug naar art. zeven cn acht, waarin „van de kerk" ge leerd wordt, dat er ten allen tijde een heilige Christelijke kerk zal zijn en blijven, die de vergadering van alle geloovigen is, waar het Evangelie zuiver gepredikt en de heilige Sacramenten naar het bevel des Evajigelie's uitgereikt worden. Met zorg zijn de woorden van art. tien gekozen, waarin over het Heilig Avondmaal wordt gehandeld. Dit artikel luidt aldus: „Van het Avondmaal des Heeren wordt ge leerd, dat het ware lichaam en bloed van Christus waarachtig onder de gestalte van brood en wijn in het Avondmaal tegenwoor dig is en daar uitgereikt en genomen wordt." Zooals bekend is, heeft Melanchton in la tere uitgaven van de Augeburgsche Confes sie de uitdrukkingen van dit artikel eenigs- zins veranderd, omdat hij het stanrpunt van Luther ten opzichte van den aard en de wijze, waarop Christus in het Avondmaal tegenwoordig is, niet meer deelde. De biecht blijft in art. elf gehandhaafd. Evenwel is 't niet noodig alle misdaad en zonden te vertellen. Trouwens: dit zou niet mogelijk zijn. Van de bekeering wordt d e omschrijving gegeven (art. twaalf): „De echte, ware bekeering (boete) is berouw en leed of angst hebben over de zonde, en daarnaast gelooven in het Evangelie en kwijtschelding, dat de zonden vergeven door Christus genade verworven is, welk geloof wederom het hart troost en tevreden maakt. Daarna moet ook verbetering volgen en de zonde worden nagelaten." Dat een verzoeningsgesohrift bedoeld is, zoodat de verschillen zoo klein mogelijk worden gemaakt, blijkt uit art vijftién, waar toegestaan wordt, dat de kerkelijke bepalingen, door menschen gemaakt, gehoor zaamd zullen worden, indien dit zonder zon de mogelijk is. Als men het geweten daarmee maar niet bezwaart, alsof die dingen tot zaligheid noodig waren. Meai weet, dat in die dagen de Wederdoo- De Alg. Vereeniging voor Bloembollencul tuur hield in het Krclagehuis te Haarlem haar 164ste algemeene vergadering onder jorzitterschap van den heer Ernst Krelage Het bleek, dat 38 afdcelingcn vertegenwoor digd waren. Aan de orde kwam een nader voorstel van het hoofdbestuur om het handelsreglement oor den hloembollenhandel aan te vullen en te wijzigen. De voorzitter deelde naar aanleiding van een vraag uit de vergadering mede, dat bin nen afzienbaren tijd het handelsreglement in zijn geheel zal worden herzien om beter te voldoen aan den eisch des tijds. Alle aanvullingen en wijzigingen, voorge steld door het hoofdbestuur, werden door cle vergadering overgenomen. Bij de rondvraag vestigde de afd. Lisse de aandacht op een leemte in de faillissement- wet, waardoor iemand die in het buitenland vertoeft failliet kan worden verklaard op een vordering. De voorzitter wees er op, dat een wijziging in de faillissementswet niet zoo eenvoudig is. De kwestie zal nader onder het oog wor den gezien. Hedenmorgen halftien had in de groote feesttent op het terrein van wijlen den heer B. Eleveld de opening plaats van de af- deelingstentoonstelling in kieskring IV door den heer J. T j a 1 m a, burgemeester van Hoogeveen, miaarbij deze er o.m. zijn vol doening over uitdrukte, dat deze tentoon stelling in Hoogeveen gehouden wordt, in welk verband Spr. er op wees, dat ter plaat se reeds alleen door den aanvoer van het Haagsche vuil jaarlijks 75 H.A. productief gemaakt zullen kunnen worden. De melkproductie is zoodanig gestegen, dat de alhier gevestigde zuivelfabriek een omzet van 20 millioen K.G. melk per jaar benaderd heeft, waardoor ze een der groot ste coöperatieve industrieele instellingen in haar soort is. Onze in omvang en beteekenis toenemende veemarkt handhaaft gemakke lijk haar reputatie als de grootste week markt van Drenthe, waar steeds vee-auto's uit vijf provincies in toenemend aantal ver schijnen; de pluimvee- en eiermarkt is een der grootste van ons land. Voor deze mark ten zal zoo spoedig mogelijk een terrein er een hal met al hetgeen daarbij beh<x>rt, worden ingericht op een wijize, z«x>als onze •markten dat waard zijn. De tuinbouw is in een luttel aantal jaren dermate toegenomen, dat verleden jaar door de Tuinbouw en Veilingvereniging Hooge veen en Omstreken voor f 200.000 aan pit ducten verkocht werd, terwijl verwacht mag worden, dat bij een normale oogst dit jaar de opbrengst der op contract verbouwde ge wassen niet beneden f 250.000 zal blijven, ongeacht de omzet op de groetenveiling. De hier gevesctigde Chr. Land- en Tuin bouwschool zorgt voor een uitstekende op leiding der toekomstige akkerbouwers en de verleden jaar opgerichte conservenfabriek verwerkt een niet onbelangrijk deel der in onze gemeente en hare omgeving gekweek te groenten. Uit dit alles volgt, aldus Spr., dat landbouwtentoonstelling hier alleszins op haar plaats is. Doch niet alleen voor den landbouw, ook voor den tuinbouw zijn de vooruitzichten minder moedgevend, terwijl ook de pluim veeteelt voorloopig den besten tijd achter den rug schijnt te hebben. Het is te hopen, dat het laagste punt thans bereikt is en dat God Zijn onmisba- ren zegen doe rusten op onze nijvere land bouwers en hun arbeid. Hierna werd een rondgang gemaakt het tentoonstellingsterrein. Het bestuur was met de verschillende inzendingen tevreden. Het concours hippique houdt des namid dags op hetzelfde terrein de jaarlijksche uitvoering; de vereeniging voor Volksver maken laat Kees Pruis en zijn gezelschap optreden en geeft concert en bal. We komen op een en ander nader terug. pers het wereldlijk gezag verwierpen en dat velen geen onderscheid maakten tus schen hen en de Protestanten. Daarom was 't noodig, dat duidelijk uitgesproken werd (in art. zestien): Alle Overheid in de we reld, wetten en goede ordeningen zijn door God ingezet Christenen mogen het ambt van Overheid, vorst en rechter uitoefenen, over treders met het zwaaard straffen, rechtvaar digen oorlog voeren, koopen en verkoopen, den eed afleggen enz. Van belang is ook het het achttiende arti kel, dat over den vrijen wil leert: de mensch hec.. tot op zekere hoogte een vrijen wil n.l. om uiterlijk eerbaar te leven en met verstand een keuze te doen uit verschillende dingen. Maar zonder genade, hulp en werking des Heiligen Goestes kan de mensch niet Gode welgevallig worden, God van harte vreezen en in Hem gelooven, of den aangeboren boo- zen lust uit het hart werpen. In artikel één en twintig \w>rdt met be slistheid als tegen de H. Schrift ingaan de het aanroepen van de heiligen veroor deeld en het zoeken van hulp bij hen. MOND- EN KLAUWZEER. Te Ouder-Amstel breidt het mond- en klauwzeer zich hoe langer hoe meer uiL Van 15 April af tot heden zijn reeds 17 vee tapete aangetast. Het vee, dat zich bevindt n de weiden, grenzende aan weiland waar besmet vee is, wordt verdacht verklaard en mag evenmin worden vervoerd. Te Ransdorp is onder het rundvee van den eehouder J. B. mond- en klauwzeer gecon stateerd. MIDDELEN TEGEN PLANTENZIEKTEN. Bij den Plantenziektenkundigen Dienst te Wageningen is te verkrijgen de tweede ver meerderde druk van Mededeeling No. 43 „Middelen tegen Plantenziekten cn Schade lijke dieren in Land- en Tuinbouw" en het verslag van het Ornithologisch Onderzoek over 1929. Techniek. Ter gelegenheid van het derde Internati onale Congres van Juweliers te Londen werd in het Laboratorium van de Diamond, Pearl and Precious Stone Trade Section van de Londensche Kamer van Koophandel het nieuwste toestel voor het onderzoek van parels, het Philips „Metalix" Röntgentoestel gedemonstreerd. Dit toestel, waarmede iedere juwelier in erkele minuten echte parels van gecultiveerde kan onderscheiden, zonder dat daarvoor het collier behoeft te worden ver broken, werd toegelicht door den heer Jac. Vos, firmant van de Kon. Nederlandsche Edelmetaalbedrijven, Begeer, van Kempen en Vos te Den Haag, die met zijn vakkundig advies een werkzaam aandeel in de ontwik keling van dit toestel heeft gehad. UIT DE INDISCHE BLADEN EEN GROVE UITVAL. ials wijlen K. - Wat deze beide Journalisten, die hier oi een stroowis kwamen aandrijven, met slechti een g o e 1 i n g, een gescheurde slng le b a d J o e kous en dan later als eer „echte mijnheer" terug gingen naar hur vaderland, als zoovelen van hun landge- nooten. eigenlijk vertellen, loopt paralle* aan elkaard.w.z. na te zUn in Europi teruggekeerd. krUgen ze weer sterk „hoim wee" naar het land van den eenvoudiger leefden "te 'midden"dier menschen6..schelde! opinio, ln dit menschen dan Indonesia optreden van don Ja' Maar is zo onwaai .Arrogante manierei prikkelen de Inlands! „BINTANG TIMOER" EN „FADJAR ASIA" Het Is ln den loop der ja nalis Indoi tij Sarckal De „Bim poedig zou sterven en irv&l van de Partal Na: eer het woord aan do P i dcrzelver orgaan. rdedlgd werd. *oer ruzie tusschen do ileidlng van het felt, i om hadji Agoes Snllm afdeeling Pa 1 1000 schonk in contanten. De „B. T." legt aanstoot-gevendi aan den dag over deze kapltaj afdeeling cn zegt, dat al de afdei de P.S I. op Java het bedrag ln n jaar bij elkaar zouden kunnen krUgmhet geen de „F.A" verbolgen een lijstje d( de afdecllngen Is ln het belang van geboorto, de >olcmlseeren sullen wU bulten i uit reeds vroeger geslgni ?rrle van ..de waarheid spn rs" (deze benaming moge rc-tltel, welke ln beschuldigd de tactiek ouders word' De heer Sallm'moet wel glimlachen, als hU deze polemiek volgt, besluit het „A I-P '- 1000 guldens ztJn 1000 guldens, hebben la hebben en krijgen Is de kunst! DE TOELATINGSBEPALINGEN. an de bepalingen. ïsluit. mdelln- e oorzaak hier tit worden in schillende deelen van onzen ArchlDel norzankt door hinnenkomende vreer -ensehte elt kwaad is d ichied. en de bedoeling - toezicht het bin lulke lieden ln Ncderlandsch doch 1 geschi scherpt t In die moeilijkei bepalingen van Toelatings- aanlel ng om wUzl. issehen hopen wö, dat de Nederlander. 1927 ook het slachtoffer zijn geworde en wensch om alle Immigranten over ee Vraag en Antwoord. Vragen moeten vergezeld gaan van 20 cis. aan postzegels, zullen zij voor beantwoording in aanmerking komen. "31 J. K. te R. Om deel tc nemen aan den cursus ter verkrijging van het drogis ten-diploma moet men den leeftijd van 18 jaar bereikt hebben en eenige jaren prac- tisch werkzaam geweest zijn. De cursus wordt 's avonds gehouden en duurt 2 jaar. Gewoon Lager Onderwijs is voldoende. Voor deelname moet u zich vervoegen bij het Secretariaat van den Algem. Drogistenbond te Amsterdam, postbox 400. 732 Het secretariaat van den Chr. Bond voor Zaterdagvliegers van duiven, is tc Zwijndrecht. Wanneer u daarheen adres seert, komt het wel terecht* 733 A. v. d. K. te A. Die navordering van den R. v. A. is in orde. De door u be doelde arbeider wordt niet beschouwd als aannemer in den gewonen zin, doch bijv. zooals een timmerman bij zijn baas wel eens een karweitje aanneemt. U bent dus wettelijk verplicht rentezegete te plakken alsook zicktepremie te betalen. Bij de nieu we Ziektewet moet u nu ook gedurende ziekte blijven plakken, echter ontvangt u deze zegels later weer terug. Het schrijven van den R. v. A. zonden wij u retour. 734. P. Z. te N. Waar Uw zoontje op 1 Maart 1930 nog geen 13 jaar was, mag hij de school nog niet verlaten. Niets aan te doen. 735 J. H. te R. Adressen van pensions kunnen we in deze rubriek moeilijk geven. Door de een wel te noemen en de ander misschien te vergeten, maken we schele oogen. Het beste is dat u hiervoor een ad vertentie plaatst, u krijgt dan adressen te kust en te keur. 736 S. K. te B. Wanneer we niet we ten in welke richting uw dochtertje zich verder ontwikkelen wil. kunnen we n lijk een adres noemen. Wanneer u ons dat even wilt meededen, dan komen we er nog gaarne op terug. 737 J. K. te L. Wij kunnen zoo moeilijk beoordeelen met welk geval wij hier te doen hebben. Maar schrijft u eens een Ds. Ge- leynse, directeur van de Rudolphstichting te Achterveld (U.) en legt u hem de zaak eens precies uit Misschien kan de jongen in die inrichting opgenomen worden, waardoor er onder Gods zegen nog wel wat van terecht kan komen voor de maatschappij. 738 MeJ. A. K. te L. Hiervoor moet u zich vervoegen bij Maatschappelijk Hulp betoon. De kinderen worden dan gedwon gen, voor zoover zij hiertoe in staat zijn, om bij te dragen. 739 P. K. te K. U moogt op de dubieuse vordering zooveel afschrijven als u denkt dat noodig is. De rest moet voorloopig als inkomen worden beschouwd. Blijkt later, dat u te weinig hebt afgeschreven, dan kunt u dit een volgend jaar alsnog doen. De dubieuse vordering van het vorig jaar had uiteraard het vorig jaar.geheel of ge deeltelijk moeten zijn afgeschreven. Hebt u het bedrag het vorig jaar in het geheel 710 A. te G. Uw vragen kunnen wij zonder nadere gegevens niet beantwoorden. Om de Vermogensbelasting-aanslag te con troleeren hebben wij alleen maar noodig to weten hoe groot het vermogen is. U moot ons dan de waarde van het geheele bezit opgeven en niet de huuruitkomsten, renten enz. Ook is het dan wel gewenscht, dat u niet alleen opgeeft hoeveel u in totaal moet bedragen, maar hoeveel u in hoofdsom enz. volgens uw biljet verschuldigd zijt. Voor de personeele belasting is meer noodig. In de WAT EENS OP 27 Mei GEBEURDE Na den dood van den protector Olivier Cromwell had zijn zoon, Richard, hem. als hoofd van de Engelsche regeering opgevolgd Hij was lang niet zulk een krachtig figuur als zijn vader en het duurde dan ook met lang of Richard was gedwongen (25 Me» 1695), ten gevolge van den strijd tusschen parlement en het leger, af te treden. Het leger was overwinnaar gebleven, aar wist eigenlijk met die overwinniug geen raad, want er ontbrak een hoofd om leiding te geven. Al spoedig zien wij de ko- ningsgerinden, die na den dood, op liet srha vot van Karei I, wat achteraf waren geble- ?n, weer optreden en niet lang na liet af- eden van Richard, besloot het parlement Karei, den Tweede, die in Frankrijk vertoef de, uit te noodigen naar Engeland terug te keeren en den zetel van zijn voorvaderen te nemen. En koning Karei kwaiu. Met de beste verwachtingen had men Ka- rel teruggeroepen, doch de- vrede tusschen Karei en het parlement duurde, alweer, met te lang. Om niet te uitvoerig te worden zullen wij de geschiedenis van den strijd tusschen koning en volksvertegenwoordiging niet vol gen, we constateeren slechts, dat het parle ment overwinnaar bleef. Zoo werd op den 27sten Mei 1679 door het parlement de beroemde Habeas Corpus-act aangenomen, het vaste bolwerk voor de per soonlijke vrijheid en zekerheid van iederen Engelschman, welke tegenwoordig nog be taal cn voor een groot deel de bewoners an het eilandenrijk den trots«3ien onafhan kelijkheidszin heeft gegeven. eerste plaats de huurwaarde van het per ceel dat door u bewoond wordt. Voorts het aantal inwonende kinderen benedjm de 20 jaar. aantal dienstboden met de leeftijd een eventueel ook een opgave van een motor rijtuig of motorrijwiel. Voorts is het ook noodig de aanslag gesplitst op te geven. Dus hoofdsom zooveel, meubilair zooveel, enz. alles vol sens het biljet. Eerst dan is liet ons wellicht mogelijk te zeggen of uw aan slag ten naaste bij goed is. 741 Wed. M. te R. Indien de vader is overleden, wordt de moeder van rechtswe ge voogdes over de kinderen. De wet eischt echter ook een toezienden voogd. Wend u daarvoor tot de Griffie van het Kantongerecht waar zij u wel zullen helpen. 742. A. G. te W. Van de door u be doelde schenkingen aan de kinderen moet aangifte worden gedaan bij afzonderlijke memorie vóór 1 Maart van het daarop vol gend jaar. Indien zulks niet is geschied, moet na overlijden in de memorie van aan gifte hiervan melding worden gemaakt. In ieder geval zal er dus recht moeten worden betaald, hetzij schenkings-, hetzij successie recht. 743 J. B. te R. De vader en moeder ontvangen in het door u genoemde geval ieder '4 van het nagelaten vermogen van den zoon, indien de overledene meerdere broers of zusters had. De andere helft is dan voor de broers of zusters. Er zal een memorie van aangifte moeten worden in gediend. Voor de ouders is een bedrag van f 1000 vrij van successierecht, voor do broers en zusters f 500. Waarschijnlijk zal dus geen successierecht, althans niet noemenswaard, verschuldigd zijn. 744 J. H. te S. Uw vraag is zonder mee* niet te beantwoorden. De vraagd. of de door u bedoelde vordering verjaard is, hangt af van den aard der vordering. Wij raden u dus aan, om een advocaat te raadplegen, in dien u aangesproken wordt. 745 H. K. te R. Indien de zoon weigert rente te betalen, kan die rente bij over lijden der moeder in rekening worden ge bracht. Indien de zoon zegt te hebben be taald, zal hij zulks moeten bewijzen, het geen hij niet zal kunnen. De kinderen, die aan de moeder hun rente afstaan van do som, die ze geërfd hebben, kunnen bij la tere verdeeling deze rente niet in rekening brengen. INGEZONDEN MEDEDEELING. DE MEEST GANGBARE v. bij Uw kruidenier zijn: V. ROSSEM s STER zacht, geurig, krachtig 65 cL No. t geurig, zwaar No. 3 geurig, zuiver No. 4 goed, zuiver per half pond. 55 cl 45 et 40 cl VOOR HONDERD JAAR DOOR S. VAN WOUDEN (12 Ik heb dit feit nadrukkelijk willen con stateeren, omdat men in België hoewel eerst nó 1840 de meening heeft verkon- diged, dat twee leden van de Commissie, nl Dus Bois cn de Merode, een protest tégen het ontwerp-Grondwet hebben ingediend. Tegen deze voorstelling van zaken kun nen tal van bewijzen worden aangevoerd. Enkele wil ik hier memoreeren. Waarom zoo kan gevraagd worden heeft de felle hater van Noord-Nederland en bestrijder van Koning Willem I, J. B. van der Meulen, die iédere, „vaderlands lievende" daad van zijn landgenooton uit voerig vermeldt, gezwegen van dit protest? En waarom laat de eigen zoon van graaf De Merode, die wel over de commissoriale werkzaamheden van zijn vader schrijft men zie zijn Memoires ait zg. protest onvermeld? En waarom rept de Observa- teur Beige, een liberaal, maar toch zeer pro-Belgisoh blad uit dien tijd, met geen woord, van de daad der heeren Du Bois en De Merode? Er is méér. Minister van Maanen, die uitgebreide aan teekeningen beeft nagelaten, heeft nooit met één enkel woord iets meegedeeld, dat heenwijst naar dit protest En in de notu len. die de secretaris der Commissie nauw keurig heeft bijgehouden de officiëelc notulen! wordt al evenmin van een pro test gewag gemaakt! Terwijl het wel zeer opmerkelijk is, dat A. R. Falck in één van tijn brieven aan D. J. van Lennep nadruk kelijk verklaart, dat „de 12 Belgen* die in de commissie geweest zijn, eenstemmig het ontwerp onderteekend hadden"! OnpartijdigheidsihaJve moet evenwel wor den medegedeeld, dat Falck zich hier wel licht heeft vergist. Een der leden toch van den Raad van State, die zijn meening heeft te kennen gegeven over de organisatie van de Hervormde en Evangelisch Luthersc-he Kerk, schreef in 1817 in een uitvoerige Me morie ojn. ook deze uitlating neer: Het is bekend, dat verscheidene Room sche Notabelen tegen de eerste Grondwet gestemd hebben, alleen om dat naar hun inzien, het Art. over de Godsdienst zoo gestelt was, dat de Koning zich eenmagt in het kerkelijke zoude kunnen aanmati gen, dewelke met de Leer van hunne Kerk zoude strijdig zijn. Bij de herziening der constitutie was dit het gevoelen van alle Roomsche leden der Commissie; men heeft veel moeite gehad, 't eindelijk zoo te maken, dat die leden er genoegen in namen, en zoo als het dan nu gestelt is; twee leden echter vonden de zwarigheid ook nu nog niet genoegzaam voorgekomen en hebben uit dien hoofde geweigert, het project van constitutie te onderteekenen Maar zelfs, indien dit lid van don Raad van Staten Oueijsen is hier bedoeld met zijn uitlating gelijk heeft en Du Bois en De Merode het Ontwerp-Grondwet niet hebben onderteekend, dan kan nóg niet een protest hunnerzijds worden gespro ken, zooals ook de Belgische schrijver Hy mans in zijn „Histoire politique et parle mentaire de la Belgique de 1S141830 toe geeft. Dit vaderlandslievend protest van Du Bois en De Merode is een legende. Hoe die legende kon ontstaan! Raepsaet, het Zuid-Nedcrlandsche Com- nissie-lid, die de eerste Belg was, die over deze legende sprak, moet zioh hebben ver gist In een brief va-n Du Bois, waarin deze schreef, dat hij door zijn tegenstem tegen sommige artikelen had geprotesteerd, las Raepsaet de verklaring, dat Du Bois en ook De Merode him protest tégen het Ontwerp hadden doen hooren. Raepsaet was v&igens Thorbecke een eenzijdig maar oprecht mensch. Uit zijn Journal, dat in 1840, acht jaren na zijn overlijden, werd uitgegeven, blijkt echter, dat hij verre van accuraat cn nauw keurig was. Zoo werden tal van zeer be kende namen onjuist door hem weer gegeven. En Thorbecke deelt van dezen Zuid-Nederlandschen rechtsgeleerde mee, dat hij, „het gebrek had van enkele geleer den, om telkens hun geschrijf te revideren" Waar zelfs zijn landgenoot Hymans hem in dezen ontrouw wordt, meen ik wel het recht te hebben, Raepsaet van een haastig neergeschreven onjuistheid te mogen be schuldigen. En ik herhaal: het ontwerp voor de Grondwetsherziening is zonder protest door de Commissie aangenomen, al laat ik in 't midden, of de twee Belgen, Du Bois en De Mei-ode het Ontwerp misschien niet hebben onderteekend. Waarom ik zoo uitvoerig bij deze toch schijnbaar onbelangrijke zaak heb stil ge staan? Omdat daardoor te scherper licht vallen moet op de houding der Belgische geeste lijkheid! Want het zonder-protest-goedkeuren door de Commissie van het Grondwets Ontwerp en de geestdrift, die zich in Belgie open baarde voor don Prins van Oranje, en de echting cn de liefde, die de Koning tijdens ,zija provinsioneel bestuur ia bet Zuiden had verworven wat bij tal van officiëele ontmoetingen bleek deden in het Noor den de hoop koesteren, dat het Vereenigd Koninkrijk een groote toekomst tegemoet zou gaan. Hadden niet Belgen tegelijk met de bewoners \>m hot Noorden bij Qua-tro bras en Watenoo hun bloed vergoten voor de gemeenschappelijke zaak der vrijheid? En waar het Noorden zoo inschikkelijk zich toonde, als maar eenigszins mogelijk was mocht dan niet met het volste recht van het Zuiden worden verwacht, dat het de schou ders zou zetten onder do taak, die het al gemeen Europeesah belang aan de Vereenig de Nederlanden had opgedragen? Het kwam anders uit; geheel anders. En !het was de Belgische geestelijkheid, de Bis schop van Gent, de hertog De Broglie voorop, die zich openlijk tegen «len Koning en de door hem bevolen maatregelen keerde Er was bepaald, dat gelijk het enkele maanden te voren ook in liet Noorden ge beurd was de Notabelen in het Zuiden zich over de gewijzigde Grondwet zouden uitspreken. Voor den uitslag der stemming was men niet beducht Had niet Dotrenge verklaard, dat nitïn van aanneming verze kerd kon zijn? En had niet De Thicnnes bijna geestdriftig uitgeroepen, dat „voor hel Zuiden de nieuwe Grondwet slecihts een ge deeltelijke wijziging was van hetgeen in België bestond: La constitution nous rend nos usages, nos habitudes, nos libertés de Grondwet geeft ons onze gebruiken, on ze gewoonten, onze vrijheden terug!". Doch nu begon de Roomsch-Katholieke tegenwerking! De aanval werd ingezet met anonieme ge schriften. Aan elk van de 1573 volgens Belgische schrijvers 1603 gekozen Notabelen werd een advies gezonden, Avis aux Notables de Ba Belgique, dioisi§ por Sa Majesté pour vo- tor le rcjet, ou l'acceptation deo la nouvelle constitution. Waarschuwing aan de door Zijne Majesteit gekozen Belgische Notabe len voor de verwerping of aanneming van de nieuwe Grondwet (Later is gebleken, dat dit naamloos geschrift afkomstig was van Lesure, vicares-generaal van de diocese van Gent). Maar dit was nog niet genoeg: een tweede anoniem geschrift verscheen; zoowel n het Fransoh als in het Vlaamsch werden do Belgische burgers opgeroepen, om zich als het ware te mobiliseeren voorde hand having van de rechten en vrijheden der Roomsche Kerk. Vervolgens het verzet was meesterlijk georganiseerd: de genoemde anonieme ge schriften waren slechts voorpost-schermut selingen! zonden al de Belgische Bis schoppen 28 Juli 1815 een brief aan den Ko ning, waarin zij hun bezwaren tegen het Grondwets-Ontwerp neerschreven. De gelij ke bescherming van alle godsdiensten was in strijd met het Concilie van Trente; voor de rust in het land was het gevaarlijk, dat de geestelijkheid geen zitting meer verkreeg m de Staten; de Roomsch Katholieke g.«Js dienst was zonder de rechtens verkregen waarborgen. En de Bisschoppen l»eriepen zich op het Vermaard Besluit ik herin ner nog even aan do zonderlinge manier, waarop dit Besluit van 7 Maart 1814 tot stand is gekomen! opdat Koning Willem I niet zou \ergeten, dat de Belgische geeste lijkheid vast hield aan „de kanoniake wet ten van de Kerk en aan de oude constitu tioneele wetten van het land!". Het laatste schot, dat werkelijk een vol treiter bedoelde te zijn, en het ook werd was de Instruction posb«-ale. de her derlijke onderwijzing, die de Bisschop van Gent op 2 Augustus 1S13 het licht d««ed zien ln deze Onderwijzing werd eenvoudig weg ooft de .Notabelen fcgt Verbod opgelegd, bun i toestemming aan het Ontwerp te geven. Ik schrijf niet den heclen brief over. Sleahts een gedeelte. Men kan dan zien, hoe buitengewoon meesterlijk de GenLsche Ris- schop op de gemoederen van de Notabelen en op die van alle ware Rootnsohe BeJgen wist in te werken. Wij zijn verzekerddat die arti kels, verre van aen de katholyke kerk voordeelig tozvn, strekken om hner onder deslavernyta brengen, en vroeg of laet haeren ondergang te voltrek kenOvertuygd zynde dat het ontwerp der nieuwe constitutie versclreyde arti kels inhoud, die kiaerblykelyk tegenstry- dig zyn aen de onveranderlyke wetten van Uc katholyke kerk; na rypelyk overwogen le hebben de ontnogelykheyd van «le plin ten van haere waere kinderen te doen overeenkomen met de vrye aenayimg van die artikelswy, uyt kriqflEvan bet gezag dat de heytige kerk onjKebe- trouwd hoeft otn de kerk van God te be stieren (Iland. 20, 28), na den naem \nn den Allerhoogaten nonroepen te hebben, wij pne te toren plegüglyk tegen de aen- nomtng en invoeging der gezegde arti kelsals ook togen alle arnlere. die op eeniger wyze zouden kunnen w-gen- s try dig zyn aen de katholyke, apewtolyka en room9<jhe religie, aen de rijrlnmmM der kerk, vastgesteld d«»r de koncilien en door de leerende bcsluvten dor pau zen; en wij verbieden allen de nolabelen, die in ons bisdom gekozen zijn. van op ecniger wijze en onder ecnig hoedanig oorwcndsel daemon i e te stemman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 3