iMAadu Ca^é Tlaifi SLECHTE AARDAPPELEN? HAVERMOUT H-0 ECONOMIE EN FINANCIËN TOPS WOENSDAG 21 MEI 1930 EERSTE BLAD PAG 3 DE NIEUWE TAAK VOOR HET NIEUW-FEMINISME Ï|E BROCHURE VAM FAME je staat ons Christen-vrouwenleven daartegenover? ÏJ WILLEN GEEN OUD- EN GEEN NIEUW FEMINISME! foor mij liggen zes brochure's van Farn- Zij heeft er zeven geschreven, maar dé ste las ik niet, die is uitverkocht. (Alle caven van L. J. Veen, Amsterdam). Vie is Famke? Zij is de schrijfster van insch en Nieuw-Zaansch binnenhuisje; de en waarin zij ons „mee laat leven, tien i lang met haar gezin"- Om met Fani- eigen woorden tc spreken in haar der brochure. Ik ben een gewone vrouw en huismoeder, t dezelfde moeilijkheden en dezelfde ugden van u allen. Ik deel in dezelfde gen. heb mijn deel in dezelfde angsten. Ik mijn kleine gaven en groote tekortko- igen, mijn oogenblikken van zalige pret mijn kinderen en mijn uren van ver- itig getob". amke eindigt haar laatste boek, waarin ook haar groote meisjes toekent, die na •wonen eindexamen het volle brandende «en inmoeten, met het intens droeve gc- -VI fit: „Stem van mijn droefenis, enz —J dat licht, of liever onder deze schaduw •t je haar brbchure's lezen. Zij is een pere vrijzinnige vrouw, die in God gc- t, maar niet in -God zooals Hij zich open- lwenrde in Zijn Woord. Zij moet niets heb- e fae, nrten*1 selen van „de funeste oud-Calvinistische zonde die, onze voorvaderen leidde tot hun warrende begrippen omtrent zedolijkheid onzedelijkheid"'. Vijfde brochure. Ir. 17. deze, voor geen tweeërlei uitleg vatbare daring, voelen we, dat ons Christenvrou- ïleven zich 'nooit kan vereenigen met Wi nke's levensbeschouwing. Wel kunnen we en daar met haar instemmen, ja zelfs voor haar redcncering en ijveren voc- Maar toch, de wissel is omgetrok- n door ons eigen Christelijk Schriftuur beginsel: onze wegen moeten uit lopen- ÏÏVat Famke wil? In haar „Het Probleem ond ongehuwde vrouw", staan wij voor een ,we "liefdesethiek", uit zij haar bran- ir-sliiPd medelijden met de ongehuwde vrouw, beschuldigt het Feminisme de vrouw al- n aan arbeid geholpen te hebben, terwijl t Feminisme, „de ziel der vrouw, haar efdcleven heeft verwaarloosd"^ Dit is voor ons Christenvrouwen heele- aal niets ieuws! Het is juist dAArdoor de Christenvrouw zich zoo heel lang _t van het Feminisme heeft gehouden, ;^dat wij Christenvrouwen de ziel boven lichaam stelden, de eeuwigheid boven tijd, omdat in ons zulk een diep besef Je van de groote waarde, die moeder mt in het gezin, omdat we scherp besef- dat óók de ongehuwde vrouw haar le- slot uit Gods hand ontving en in de r God opgelegde taak gelukkig kan zijn, len haar ziel vrede heeft! i gehuwd of ongehuwd Moeder of we- Ische non, 4de brochure, verklaart Fain- bladz. 13, aan de honderdduizenden on- uwde vrouwen niet de stilte der resig- le en de hooggedragen eenzaamheid te on prediken, dan zou ze moeten huichc- en hypocriet zijn. Famke gelooft niet, de groote massa der ongehuwde vrou- 1, innerlijk gelukkig kan zijn: „Een ge, gezonde vrouw, w i 1 getrouwd zijn 'Ul niets anders", beweert Famke. „Wij ver- en dat God op de stralende brand der e" ^jnen Zijn menschheid bouwde", roept Famke, 4de brochure, bladz- 14. „Wij ver heerlijken het onnatuurlijke verstikt afe we zijn in de grauwe sluiers van een verkeerd georiënteerd zondebesef!" Neen Famke, dat in uw oog Verkeerd-georiënteerd zondebesef" is niet verkeerd. Het is de waarachtige waarheid. Het is Gods eisch. Zeker, God heeft het huwelijk ingesteld cn het is Zijn wil, dat dc rucnsch vrucht baar zal 'zijn en zich vermenigvuldigen, maar de vloek in het Paradijs over den mensch is nu eenmaal geen fictie maar brbnden de werkel ij k h.e.i.d. I-Ict moe derschap in smart, de heerschappij van den man over de vrouw, het eten van het brood in bet zweet des aanschijns, de ontwrichting heel ons geestelijk en menschelijk lc- voelt ieder schepsel, véél te sterk om ooit dien vloek Gods weg te kunnen re deneeren cf te loochenen. Leggen wij Christenvrouwen, ons dan zóó maar bij dien vloek neer? Lijdelijk en stom? en, lieve Famke- Want wie God we derbaar!, is een nieuw schepsel in Christus. Hij leeft, hij lieft, hij arbeidt, hij zorgt, hij h t tegen de zonde, tegen alles wat uit den duivel is. Ook tegen den vloek. De Christenvrouw strijdt als gij Famke, gen misstanden in Maatschappij en Staat Kerk. Is het niet opmerkelijk, dat zoovele pioniersters der vrouwenbeweging Christen wen zijn geweest? Florence Nighten gale, Josephine Butler, Harriet Becher Sto re. Om verder te gaan: Gez. de Bosch Kemper, Joh. Naber. Neen, het Christelijk levensbeginsel be staat niet in lijdelijk neerzitten bij de el lende! Integendeel. Het zijn juist de Chris tenvrouwen geweest, die in Amerika, de i der vrijheid ontplooiden. De Revolutie heeft zich diè eer toegeëigend en door dezen valschen waan weer de Christenvrouwen an diezelfde leuze: vrijheid voor de vrouw, ervreemd. Ook al doordat het Prae-Femi- nisme, zooals zij de moderne vrouwenbe weging noemt, God buiten spel liet en re gelrecht vaak tegen Zijn wetten inging. De vrijheid voor de vrouw buiten Chris tus eischte. Want alle vrijheid, op elk gebied, is vrucht van het kruis. Zooals gij nu ook doet, Famke. Gij zegt, bladz. 3 van uw vierde brochure, Dc oorsprong van het Feminisme was klaar en frisch als zuiver bronwater Ja klaar cn frisch toen Florence Nighten gale de vrouwenwereld opriep tot barmhar tigheid en het Roode Kruis organiseeerde. Klaar en frisch. toen Elisabeth Fry, de groo te hervormster van het gevangeniswezen in het krijt trad voor de ellendige gevangen vrouw, toen Josephine Butler haar strijd opende tegen de gereglementeerde ontucht en ook in ons land vrouwen als Gravin van Hogendorp, Vrouwe Groen van Prinsterer en de strijdsters voor de Heldringgestichten warm maakte. Toen Amalia Sieveking, de moeder van het Zusterschap, de Diaconessen arbeid optrad, toen Priscilla Bright, Mac Laren worstelde voor de ontvoogding der vrouw! Alle Christenvrouwen, lieve Famke. die de nooden der vrouw in- het hart droe gen, die werkten en streden! Onzuiver en onfrisch is het Feminisme worden, toen de vrouw de gelijke wilde zijn van den man. Toen de gehuwde vrou tegen haar man het revolutionaire „gehoor zamen kan ik je nooit" stelde. Toen ge 1 ij k loon voor man en vrouw de positie van den den man en vader in het gevaar bracht Toen het Feminisme de vrouw vermande, haar leerde rooken, toen zij in haar kleeron en haardracht den man na-apen ging! Famkc's hart brandt van liefde tot de ongehuwde vrouw, die zij met alle geweld beklagen en bemoederen wil, maar in haar middelen om de ongehuwde vrouw te hel pen (en te troosten?) bestaat niet weinig onfrischheid en troebeling- Wat wil Famke eigenlijk? 't Is werkelijk een beetje moeilijk, daar achter te komen. In haar vijfde brochure „Het tekort van INGEZONDEN MEDEDEELING. Vul dan liever Uw maaltijd aan met een bord voedzame vlugkokende als toespijs, (in 2 a 3 minuten gaar). het hedendaagsch Feminisme", zegt ze op bladz. 4: „Liefde, huwelijk en moederschap zijn zoo oud als onze mooie aarde zeli. Maar de Ultra-Feministen lieten deze drie zoo'n beetje beschimmelen enik blies er do stof weer eens af. 'n Peetje zelfgenoegzaam, zou ik zeggen. Want, wij Christenvrouwen, lieten die drie nooit beschimmelen. De beste Christen is de beste burger. Ook de ware Chr.vrouw is de beste echtgenoote cn moeder- Moet ten minste de beste zijn, krachtens haar heilig geloof! Neen, de waarachtig toegewijde Christenvrouw, onverschillig of ze getrouwd of ongetrouwd is, is geen Uebermenscb. Integendeel, zij is een' wedergeboren, ver nieuwd mensch, die uit Christus leeft, cn in Hem haar diepste geluk vindt. „Elke nieuwe tijd vraagt nieuwe oriën teering, elke nieuwe tijdstroom eischt streng en gebiedend het uitzetten van nieuwe ba kens?" zegt Famke, vijfde brochure, bladz. 7 Volkomen waar! Maar alles onder de tucht van God. „De natuur heraeemt zijn rechten, maar feller dan ooit! Want daar zijn vermolmde hekken weggeslagen, die onze Calvinisti sche voorvaderen hadden geplaatst, om de vrouw als sexewezen", zegt Famke. Volkomen juist. Maar die hekken waren niet vermolmd! Ze zijn alleen uit brav cn G die i gever erkent. Vermolmd? Neen, Gods omtuining is nooit vermolmd! God schiep nu eenmaal de vrouw voor den man als de hulpe tegen over hem. De vloek i s er en de vrouw kon alleen worden vrijgemaakt van dien vloek door den Zoon des Mcnschen. Zij is vrijgemaakt. - Dat is de belijdenis vaai ons Christenvrouwen, alleen wij wén- schcn die vrijheid niet te gebruiken tot een oorzaak voor het vleesch- Wij wenschen ons getrouwd of ongetrouwd te stellen onder de tucht des Heeren. Onder Zijn Woord cn vensordinantiën. In de zesde brochure zet Famke Oud- en Nieuw-Feminisme, tegen elkaar, uiteen. Dit raakt ons Christenvrouwen zoo niet Wij hebben onze eigen Christelijke le vensbeschouwing. Wel kunnen wij Famke's propaganda toet sen aan de H. Schrift Zij wil voorstaan: 1. Het monogame wettige huwelijk; 2. Opvoe ding vóór dat huwelijk; 3. Bescherming voor het normaal gezin. Hiermede kunnen wij accoord gaan. Maar 4. Stichting van een Nat. Huwelijksbureau en tot veiligstelling van de huwelijksadvertentie; 5. Betere en algem. sexcueele voorlichting; 6. Betere geboorte regeling en geboortcverdecling; nemen w ij niet over! Famke wil man en vrouw ook door advertenties tot elkaar brengen, pleit voor een verstandshuwelijk op rijperen leef tijd met wering van kinderen- Zij wil de on gehuwde zelfstandige vrouw, óók het recht geven om moeder te zijn. Zij wil dat man en vrouw het kindertal regelen; de rijken meer, de armen minder kinderen, om zoodoende tot meer gelijkheid van aardsche goederen en betere levensvoorwaarden voor alle mcnschen te komen. Daaraan doen wij, Christenvrouwen, die het huwelijk een instelling Gods achten cn kinderen een zegen des Heeren. niet mee. Wij gelooyen, dat God een iegelijk zijn huis- 'vrouwe, als met Zijn hand toebrengt. Famke wil ten zevende: Een afkeuren de houding jegens den welgesielden onge- huwden man, die zich willekeurig aan het huwelijk onttrekt en buitenechtelijken om gang met vrouwen heefL Dat willen wij ook. Graag zelfs. Ten achtste: Grootere in niger vertrouwelijkheid tusschen moeder en kind. Welke rechtgeaarde moeder zal dit niet wenschen? In de zevende brochure vraagt Famke: Heeft de rijpere jeugd recht op lieide? Zij vertelt van Ds. A. R. de Jong, die in Hilversum een cursus hield voor jonge mcn schen, over het vrije huwelijk. Hoe Famke dóórheen haar dochter kan laten gaan en vergezellen, begrijp ik niet goed. Hier breekt Famke af, wat zij meent zeer zorgzaam op te bouwen. Zeker, zij pleit voor de vrouw in huis als dappere zuinige huis moeder, als hulp voor haar man, als opvoed ster der kinderen- Zij toornt tegen de Fe ministe die haar kinderen door vreemden laat verzorgen, haar man geen huiselijk le ven bereidt en de bladzijden waarin zij dii doet. zijn doorstraald van gloed en kracht „Menig jong aristocraat zou zijn huwelijk gelukkiger en blijdcr en zijn kinderen krachtiger en gezonder vinden, indien hij niet het kwijnend wceldepopje maar een aardig geestelijk beschaafd burgermeisje had getrouwd, die wist wat werken betcc- kent". Maar tegen haar: „Wie met ascetische theorieën de hunkering naar erotiek in een mensch doodt, begaat een moord, een moord aan de gerechtigheid", stellen wij Gods eisch van zelfbeheersching en zelfverlooche ning, wanneer God dat van ons vraagt! Famke vindt het ongehuwde meisje op la ter leeftijd een kruisdraagster, een bekla genswaardige onvruchtbare boom! Onze Christelijke levensbeschouwing vvortelt in Paulus woord: Een vrouw en een maagd zijn onderscheiden, de vrouw wil den man behagen, maar de ongetrouwde wil boven alles den He ere behagen. Duizende gezonde levenslustige meisjes, die ongehuwd en zonder kinderen het leven doorgaan, zijn heusch geen Übermenschen of beklagenswaardige wezens, maar zij zien in hun leven de hand van God, die hen tot rijker en grooter zegen kan stellen in hun Goddelijk beroep dan in het huwelijk. j In elke ongehuwde vrouw woelt niet de martelende ontzenuwende strijd, „waar van niemand weet dan God alleen". En waar die strijd bestaat in Gods kind daar voert God zelf tot de overwinning. Famke beweert: De Christelijke Oud-Cal vinistische levensbeschouwing schakelde eenvoudig de critiek uit,, met als gevolg leugens en schiinzedelijkheid, onevenwich tigheid en vernielingen in het zenuwstelsel van fijngevoelige mcnschen, slachtoffers van misdadige preutschheid van ouders cn op voeders". Famke kent den Bijbel, de Christelijke be ginselen en het Oud-Calvinisme niet. Geen hoek als de Bijbel bespreekt zoo open cn eerlijk de zonde (ook dè sexuoele zonden van Gods volk). Ons Christelijk beginsel kweekt waarheid in het binnenste, vecht te gen alle huichelarij en schijnheiligheid. Christus schakelde nooit de erotiek uit. Hij maaktè water tot wijn op een bruiloft, riep de kinderen tot zich- Nergens wordt het huwelijk door Jezus als iets mindenvaar digs gebrandmerkt. Zijn Apostelen waren gehuwde mannen. Jezus genas Petrus schoon moeder. En de moeder van Zebedëus zonen diende Hem van haar goederen- Het Calvinisme schakelde evenmin de erotiek uit Famke moet Kuyper „Gemeene Gratie" maar eens lezen, en Bavink's „Het Christe lijk huisgezin!" Er zit juist in het Calvinis me sterkte en kracht en levensmoed ten dienste van zenuwzwakke of al te fijnvoe lende menschen. Kuischheid is geen misda dige preutschheid in Gods Woord/ Het zou niet moeilijk zijn, om deze zes brochure's met zes brochure's te beantwoor den. Hier vinden wij Christenvrouwen stu diemateriaal, n gelegenheid om de begin selen van ons Christelijk vrouwenleven uit te dragen en hoog te houden- Famke schrijft goede dingen. Zij propa geert ook zeer gevaarlijke stellingen op elerlei gebied. Onder het lezen dezer brochure's is het mij duidelijk geworden, tot hoe grooten zegen ons de Ned. Chr. Vrouwenbond kan zijn. Wij willen geen oud en geen nieuw Fe minisme! Maar wel is het goed, dat de afdeellngen van den N.GV.B. door studie en bespreking de beginselen van Gods Woord omljoog bren-, gen voor het Christelijk Vrouwenleven- Veel lezingen, die het vrouwenleven niet di rect raken, konden achterwege blijven, om tijd te winnen voor dit gewichtig onderzoek en daarna publieke bespreking in de afdee- lingsvergaderingen. Uit deze brochure's blijkt, dat ook wij Christenvrouwen op dit terrein reeds al te veel van Ook wij koz^n de intellectueele opleiding onzer meisjes Vel eens boven de opvoe ding tot het moederschap: aan de schoolop leiding onzer meisjes ontbreekt wel wat. (Lees Wirtz's boek daarover). Ook wij Christenvrouwen moeten hier en daar een stap terug, opdat de heilige roe ping der vrouw hulp tegenover den man, moeder voor de kinderen, moeder over-alles wat teer én 'hulpbehoevend Of lijdend is, glanzender ~uits(rale. Van Famkq's brochure's kunnen wij ais ontwikkelde, met den geest des onderscheids, gezegende vrouwen veel leeren. Zij kunnen ons afschrikken van -de lijn buiten Gods Woord. Indien dit eene maar rotsvast in onze ziel blijft gebrand: Tot de Wet en het Getuigenis! Buigen voor Gods Woord, -buigen voor de van God gezette normen. De man is het hoofd der vrouw, gelijk Christus is van de gemeente. Kinderen zijn een zegen des Heeren. Voedt uw kinderen op in de leer en de ver maning des Heeren. Het huwelijk zij heilig onder u allen. Maar hoereerders en over- spelers (ook om nuchtere verstandsover wegingen), zal God oordeelen. JOH. BREEVOORT. N.V. AMSTERDAMSCHE MIJ. VAN LEVENSVERZEKERING. Winst 617.331 (v. j. 606.462) De finantieele resultaten der N. AmsL Mij. van Levensverzekering waren wederom zeer gunstig. Kr werd in 1929 een winst gemaakt van ƒ617.831.59. Besloten werd daarvan 333.130.GO 'te besteden voor aanvulling dei- reserve voor geldbelegging. Boyendien werd een ree«erve gevormd groot ƒ50.000 ter ge leidelijke verhooging van het maxmiuin verzekerd bedrag, dat de Mij. voor eigen ri sico houdt. In het afgeloopcn jaar werd het maatschappelijk kapitaal met 1 roillioen gulden verhoogd. Het op deze emissie ver kregen acio, onder aftrek der emissie-kos ten, zijnde netto /10G.92S.G0, werd in de al- gemeene reserve gestort. Ter verdeeling is beschikbaar 113.o32.66. Daarvan werd een bedrag van ƒ28.385 ge stort in de winstreserve, ten behoeve van de verzekeringnemers met aandeel-in de winst. Aan aandeelhouders der le en 2e eer:e wordt ƒ35 per aandeel, aan die der 3e serie ƒ17.50 (zijnde het halve dividend) per aan deel uitgekeerd. -Over de riiet-verplichte stortingen wordt een interest vergoed, bere kend naar een basis van 5.17 per jaar. De extra reserves der Maatschappij be dragen 1.821.642.27. De gemiddelde rente over de beleggingen bedroeg 5.17?ó, zoodat er een ruime marge bestaat met den rente-voet, welke bij de berekening der premie-reserve is aangeno men. De sterfte onder verzekerden, bij wier overlijden de verzekerde kapitalen tót uit- keering komen, waren wederom gunstig. Aan nieuwe verzekeringen kwam tol stand ƒ22.082.570, met een jaarlijksche premie-ontvangst van 711.05^.74. Aan pre- ie in eens werd ontvangen ƒ851.726.05. Op 31 December 1929 bedroeg het verze kerde bedrag 152.775.416. met een jaarlij k sche üremie-ontvangst van 4.917.283.93. ERNSTIGE ONTPLOFFING IN EEN DYNAMIETFABRIEK. Reeds twee doocLen. EINDHOVEN, 21 Mei. Hedenmorgen om streeks half 10 heeft in het Belgische plaatsj Arendonc nabij de grens een ernstige ont ploffing plaats gehad in een aldaar geves tigde dynamietfabriek. Vast staat dat twee personen werden gedood, terwijl kon wor den aangenomen, dat nog meerdere men- schenlevens te betreuren zijn. Verdere bijzon derheden ontbreken nog. LEVENSVERZEKERING-MIJ. „UTRECHT". Totaal verzekerd bedrag 354.727.620. Premie serve 76.013.740; winst aan verzekerden 608.750. Aan het verslag over 1929 van de Levens verzekering-Mij. „Utrecht" te Utrecht ont- leenen wij'het volgende: In 1929 kwam aan kapitaal-verzekeringen tot stand ƒ41.800.938 (ƒ36.001.886); aan ren teverzekeringen werd ingeschreven ƒ236.809 (ƒ206.837). De toename van verzekerd kapi taal b.edroeg ƒ30.797.248 (ƒ25.284.535), zoo dat het verzekerd kapitaal, rente gekapita liseerd, op ultimo. December 1929 bedroeg ƒ354.727.60 (ƒ323.930.372). De wiskundige reserve berekend volgens de netto-methode, gedeeltelijk tegen 3V2 (voor de reserve der Afd. Frankrijk 4^4 55) steeg tot ƒ76.013.740 (ƒ69 041.985). Uit de opslag bleek voldoende beschikbaar te zijn om behalve de incasso- en overige doorloopende kosten, ook het bedrag der eerste onkosten ad 1.626.058 te betalen, zoodat de winst op rente- en sterfte geheel ter beschikking, bleef. De: renlemarge bij een aangenomen rente voet van 3^ en 4 is zeer ruimi het ge middelde over 1929-vvha iets lager dan over 1928. n-i mr?'legert 4 8x Ook de sterfte verlfëp gunstig: het eenïgs- zins hóogerë vbetirag aan uitkeering spruit voort uit meer uitkeeringen bij expiratie, uit het grootere verzekerd bedrag en een iets hoogere sterfte. Voor verzekeringen met aandeel in de winst werd ƒ608 750 (ƒ489.867) ter beschik king gesteld, waardoor die verzekeringen .wederom met 1 verhoogd konden worden Het kapitaal bedraagt 1.S00.000 en is ge heel volgestort. Daarover wordt een divi dend van 13,2 (13;2gedeclareerd. EERSTE HOLL. LEVENSVERZ. BANK. Winst f 317.114. Dividend 23 pet. Het jaar 1929 heeft zich voor de Eerste Holl. Levensverzekeringbank te Amsterdam gekenmerkt door een hoogere sterfte en door een niet onbelangTyke waardeverminde ring der effectcnportefeuille. De verzekerde kapitalen zijn gestegen tot f 42.183.4S8 (v. j. f 41.029.431). De premie reserve steeg tot f 9.117.369 (v. j. f 8,273.709). De effectenrekening sluit met een saldo van f 3.242.812. Het koersverlies op effecten be draagt f 25.319, welk bedrag naar de verlies- en winstrekening is overgebracht. De hypothe ken bedragen f 3.819.675, de onroerende goe deren f 1.421.800, Er wordt voorgesteld een pensioenfonds personeel in het leven te roe pen. De eerste storting zal f 25000. bedragen. Er is een winstsaldo van f 317.114. Aan aandeelhouders zal 23 pet. dividend wor den uitgekeerd over het bedrag der verplichte storting. Bovendien f 67.50 per oprichters- aandeel. Over het onverplichte gestorte ge deelte van het aandelenkapitaal zal een uit keering geschieden van 7.2 pet. De geza menlijke extra-reserves zullen nu stijgen tot f 937.500. BANK INTERN. BETALINGEN. Het Staatsblad bevat het Kon. Beeluit van 14 Mei 1930. houdende goedkeuring van uit breiding van den werkkring der Nederland- sche Bank met de bevoegdheid tot deelne ming in het kapitaal en aan de werkzaam heden der „Bank for International Settle ments'. onder de motiveering. dat het in lgemeen belang is te achten, dat ds Xederlandsche Bank deelneemt in het kapi taal en aan de werkzaamheden van de ,Bnnk for International Settlements". N3ar wordt gemeld, figt het voorloopig niet in de bedoeling tot openbare uitgifte der Zw. frs. 10 millioen (4000 aandeelen) over te gaan. Zij worden voorloopig in portefeuille gehouden. WESTLANDSCHE STOOMTRAMWEG-MIJ. Exploitatie-overschot 6Lllf.74V't Aan het jaarverslag der Weetlandechs Stoomtramweg-Mij. ontleenen we, dat ten gevolge van de mindere export aan de Westlansdche veilingen de Mij. minder ver trekkende wagons heeft gehad dan in het vorige jaar. In het binnenverkeer viel ech ter een vermeerdering van het goederenver voer te constateeren, doordat groote hoe veelheden materialen voor wegverbetering werden aangevoerd, terwijl door de uitbrei ding van het aan Lal stookbedrijven het ver voer van brandstoffen mede toenam. De opbreng6t van het goederenvervoer bor liep 378.037.99 (v. j. 311.886.55). Het aantal reizigers per tram verminder de. doch dat per autobus 6teeg. De totale ontvangsten beliepen ƒ909.182.86 (vorig jaar 817.464.88). Tegenover die beduidende stijging in ont vangsten 6taat een belangrijke toename in exploitatiekosten; voor het trambedrijf van ƒ407.847.30 tot ƒ462.112.04 in 1929 en voor het autobusbedrijf van ƒ241.596.85 tot 272.082.38. In totaal zijn thans 23 autobussen en 16 locomotieven in gebruik. aulobusbedrUf gaf aan baten 333.202.121/2. de uitgaven waren 272.082.3A 7.oodat het exploitatie-overschot /61.119.74Vi beloopt. In totaal zijn door de autobussen vervoerd 1.439.071 reizigers. De ontvangsten van het goederenvervoer beliepen ƒ378.037.99 d. L ƒ66.151.44 meet dan 1923. In totaal zijn thans zeven veilingen in het Westland ,'an eerf epoonvegaansluiting der W. S. NL 1 SUIKER. Teel regen in Ne<L-Indië. PASOEROE AN, 19 Mei (AneU). Het weef. overzicht van het proefstation van de sui kerindustrie meldt, dat de 1ste hdft van Mei uitgezonderd voor de beide Oostelijk» groepen zeer regenryk is geweest. In vel* streken vooral in Midden- en West-Java, was de neerslag buitengewoon hoog. De oude aanplant, waarin de Woei vaaK^ jjunder was dan in het^ jaar 1929, groei ds flink door, tcrwyï toch' de voor-analyses doorgaans een zeer goede stijging vertoonen. Dc geelvlekkenziekte nam vrij algemeen toe. Voor den jongen aanplant was de weersge- gesteldheid beslist ongunstig. Overal is getracht den achterstand bQ he€ vorige jaar in te halen. Veel graafwerk is echter tengevolge van de regens ingestort. De reeds geplante tuinen hadden dikwijls veel te lijden van den overlast van water, zoodat zelfs menige tuin moet worden over geplant. f VERFFABRIEKEN AVIS. Saldo verlies tot f 590.057 verminderd. In het afgeloopen jaar kwam de ui threa ding der installatie voor de fabricage van het hoofdproduct ultramarijnblauw van da verffabrieken Avis N. V. te Westxaan tot stand. In de toekomst zal de verhoogde ca paciteit het mogelijk maken goedkoopcr be produceeren, indien de momenteel heersdhende malaise de productie niet belemmert. De afdeeling wasproducten ondervond nog in sterken mate den invloed der scherp# binnenlandsche concurrentie. Toch kon de om zet In 1929 gehandhaafd blyven. De exploitatiewinst bedroeg f 57.719 (v, J. 51.591). Voor statutaire afschrijvingen moest f 49.397 en voor dubieuze debiteuren f 2523 bestemd worden, ioodat de netto winst bedraagt f 5809. Het verliessaldo wordt du# tot f 590.057 verminderd. INGEZONDEN MEDEDEELING. FEUILLETON Vrij naar het Engelsch, door P. W. J. J. wilde dus alles doen, om dien tot een pret-1 niet te glimlachen, maar het kind vertelde tigen dag voor dc kinderen te maken. Ze net hoax met zoo'n grooten ernst, dat zij vcrteilde hun dus al de mooie bijbelsche ver haar best deed, het ook met evenveel ernst (7 n ndelijk zat het naar haar zin, ze pakte ik 'dw het afgeknipte haar in een krant en v kort'te het pakje onder haar martras. ,L>ai me nog te pas kiomen", zei ze bij zich ïrdait nik heb wel eens gehoord, dat de men- hun haar verkoopen, wüe weet of ik ok niet wat voor krijg", «dra ze haar kapsel klaar had, begon kan e kinderen aan te kleeden. Dick en An- merkten dadelijk op, dat ze er anders oenjjg, en Dickie riep: deel' wat zie jij er uit, Tops! Ze lijkt net d spi muw Gubbins". ie gn°l zijn verbazing boog Tops zich over 1 heen en gaf hem een kus. „Meen je heusch, Dickie?" zei ze verrukt Ze had da en geen spiegeltje, dus had ze zich nog di kunnen bewonderen, maar nu Dickie toegezegd had, had ze geen spiegel meer bcsehdlg. chte' e verlangd eal naar don middag, dat ze ;eVanh op Zondagsschool kon vertoonen. nder uffrouw Wells had 's morgens weer he cle ksters en T->ps kon dus rustig met de intjes in de achterkamer blijven, tet was haar laatste Zondag thuis en ze halen, die zij op Zondagsschool gehoord had Eindelijk werd het tijd, om naar Zondags school te gaan. Toen ze haar roode muts opzette en die rer het toetje in haar hals heentrok, voelde zij, dat de roemrijke ure nu eindelijk geko men was. Julia Aiford was al bij haar klas ,toen het kind binnenkwam en knikte haar dus al leen maar vriendelijk goedendag. Bij het uitgaan van de school hield zij haar echter even achter. „Zoo, het is je dus gelukt, om je haar op te steken", zei ze. „Ja", antwoordde Tops met grooten trots, „en Dickie zei, dat 11c er net aJs juffrouw Gubbins uitzag on ik had het hem niet eens gevraagd". Terwijl ze dit zei, zette Tops haar muts af opdat juffrouw Alford zou kunnen zien, hoe goed zij geslaagd was. „Ik had geen spiegel, ik moest het dus op het gevoel doen, maar toen Dick zei, dat ik er precies als juffrouw Gubbins uitzag, wist ik, dat het in orde was. Wil u het, als je blieft, aan den dominee vertellen?". Jula Alford gaf niet dadelijk antwoord Eindelijk zei ze: „Je hebt niet veel overgehouden". „Neen", antwoordde Tops, „maar als ik het niet nfgeknipt had, had ik het nooit zot kunnen krijgen". Daarop vertelde zij, wat ze gedaan had, om precies te weten, wat er onder de zwar te m'-ts te zien was. Jv. 1 had groo'e moeite om dezen keer te hooren. Toen de dominee 's avonds nog even zijn meisje een bezoek kwam brengen, bespra ken zij samen, wat ze toch voor Tops zou den kunnen doen. „Arm kind", zei Julia, ,j"e hebt nog nooit zooiets gezien. Aan alle kanten had zij haar haar afgeknipt, en dat toetje met al die haarspelden er in gestoken, neen, het was al te dwaas". „Het spijt me, dat ze mijn raad zoo letter lijk heeft opgevolgd", zei dominee. „Ik had het liever aan jou moeten overlaten, om haar raad te geven". „Wat zal er van haar moeten worden, nu ze zoo opeens op straat wordt gezet, llugh?" „Zou je moeder het niet goed vinden, dat jullie dienstbode haar wat leiding gaf, en dat ze dan met Kerstmis bij ons kwam?". ,,Ik weet het niet Alleen een muts zooals die van juffrouw Gubbins zou in staat zijn haar tegenwoordig kapstel te bedekken. Ze is in geen enkel opzicht presentabel". „Ik geloof, dat het kind elke vriendelijk heid aan haar bewezen, ten volle zou ver goeden". „Ik weet niet, wat moeder er van zeggen zal, als zij haar ziet". „Voor zoover goditbegon de doml- ice. en Julia beloofde hem, dat ze haar best zou clioen voor het kind. HOOFDSTUK XL Een verstuikte enkeL 's Maandagsmorgens ging juffrouw Wells weer hier ol daar heen, en wat Tops daar voor vrij om te doen, waar zij zin in had. De kinderen waren als gewoonlyk in haar zorg achtergelaten en ze besloM Dick en Annie mee uit te nemen. Albert je was haar te zwaar, om zoover te dragen, dus vond ze het 't beste, om Toby nig eens te vragen, of hij op het kind zou willen passen. „Toby!" riep ze. „Ja Tops", was het antwoord. „Wat is er aan de hand?". „Zou je vanmorgen eens een poosje op Albert kunnen passen. Hij slaapt als eon mot en ik wou zoo graag eens uiL De andere twee kan ik meenemen, maar hij is zoo zwaar en het is zoo warm". „Waar is je moeder, Tops?" „Ik weet het niet lk gelooi naar een vrien din toe, en ik wou zoo graag een boodschap voor me zelf tkoen, terwijl ze weg is. Als je op het kind passen, zal ik je heel, heel dank baar zijn". „Heb je van een dienst gehoord, Tops?" vroeg de schoenlapper vriendelijk. „Neen, dat wacht ik maar rus'ig af. Het is wat anders, waar ik op uit moet". „In orde. Ik ben altijd blij, als ik wat voor je d >en kan, maar juffrouw Gubbins is niet al te wel, van morgen. Ik hoop dus, dat het kleintje zal doorslapen; anders zal ik er van lusten. Gisteravond heeft ze bij het naar boven gaan haar voet verzwikt, en haar hu meur is er 9eitert niet op verbeterd". I „Ik heb Albertje een "ink bo--i geweek' brood gevoerd, hij zal wel blijVcn doorsla- t pen. Hier heb je hom. Ik moet maken, dat 1 ik weg kom. ik durf met al te lang weg te 1 blijven". Dit zeggende, tilde Tojis het slapende I kind over het muurtje heen, en Toby pakte het van haar aan. Ik heb hem. Tops", riep hy, „maak dus maar, dat je wegkomt". Tops bad geen tweede waarschuwing noo dig. Ze liep naar boven, om het pakje onder haar matras vandaan te halen en was wel dra met Dick en Annie op weg. Eindelijk kwamen zij bij een kapperswinkel in een •el wat voornamere buurt dan Toarte Streel „lk moet hier even wezen, Dick", zei zc. „Gaan Jullie zoolang daar vederop maar bij dien koekebakker kijkou". Dick on Annie doden, wat hun gezegd werd, en Tojrs stapte jwirmantig den kap- perswinko' binnen. Het meisje achter de toonbank daoht, dat ze wat kwam vragen en zei* „Neen, we hebben niet voor je, pa maar gau<- heen." Tops was echter niet zoo dadelijk uit het veld geslagen. „Ik vraup toch niets", zei ze. „Ik kwam dit verkoopen",'en te haalde het krantenpakje te voorschijn. Dc winkeljuffrouw nam het mee naar haar patroon, en deze kwam daarop den winkel in. Hij zag dadelijk haar korte hanr, dat als een kruns uit baar muts kwam kijken. Hij tilde de muts op en zag het Gubbins toetje in haar hals. „Wie heeft jou zoo mooi geknipt, kind?" vroeg hij. „Ik gelpof, dat lk het beter zóu gedaan hebben, ala jo het mij had toever trouwd." „Ik heb het zelf gedaan", zei Tops heal oliiaan. „Ja, daar lijkt het ook het meeste op,* antwoordde de kapper, „en het is jamyieZt want als je- haar goed was afgeknipt, zou het veel meer waarde hebben dan nu." Zijn oog viel weer op bet kleine toetje. „Waarom knipte je niet liever alles af, toen je toch bezig was?" vroeg hij. „Had j« spijt, toen je zoover gekomen was?" „Neen, maar het was al goed zoo, vond i£, Dickie zei het ook." „Nu, van mijn standpunt als kapper ga- en, zou ik gezegd hebben alles of nieta.n „U heeft juffrouw Gubbins niet gezien, ander zou u dat niet zeggen", antuooijde Tops. Dat haar is nu precies hetxelfdew>p- gemankt. Er was niets aan te doen, ik moest er wel afknippen, wat ik te veel had. ander» zou ik er nooit zoon klein toetje van hebben kunnen maken." Toen vervolgde te, ik heb wel eens hooren zeggen, dat de kappers *oms afgeknipt haar opkochten, als het goed genoeg was. en ik hoopte, dat u dit van mij koopen wou. Het spijt me. dat hel u met meevalt, maar ik wil het voor een beetje geven." „Heeft je moeder je hier op uitgestuurd?"1 „Noen, ik heb geen eigen moeder meer en van morgenochtend af moet ik voor mezelf gaan zorgen." De kapper was een vriendelijke man. en het scheen hem toe. dat Tops dc waarheid sprak. Het haar had niet veel waarde voor hem maar dat wilde hij niet zeggen. HIJ sfok zijn hand in zijn zak. „Hier ls «en C|:' 1 V 'ftig voor jo." zei hij; wees or zul- (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 3