DINSDAG 22 APRIL 1930 TWEEDE BLAD PAG. 5
NED. BOND VAN JONGEL.-VEREEN.
OP GEREF. GRONDSLAG
DE AFDEEL1NG ZUID-HOLLAND
HOUDT DE JAARVERGADERING
„TROUW AAN HET VAANDEL"
Onder groote belangstelling werd gaster te
Leiden de 37e jaarvergadering gehouden
van bovengenoemde afdeeling. Begunstigd
door het prachtige weer waren velen, uit
alle streken der provincie opgekomen en do
Hooigrachtkerk was dan ook goed gevuld,
toen de voorziifcter, de heer A. v. R ij n D z n.,
de vergadering opende.
De Voorzi'titer spreek een openingswoord:
Trouw aan het oude vaandel.
Hij stelt de vraag of men bij de tegen
woordige jeugd nog wel over het oude vaan
del mag spreken. Moet men die niet liever
gaambrengen in de nieuwe lente bij de ont
luikende bloemen, en de jonge natuur. De
Gereformeerde jeugd moet allereerst leven
bij de kennis Gods uit Schrift en Historie.
Zij voelen zich verwant aan het oude ge
slacht, dat streed voor de heilige beginselen.
Zij behooren dit althans te doen.
Echter er is in onzen tijd, ook in den
Jeugdarbeid, een strooming, die een andere
richting heen wil. In dit verband deelt spr.
iets mede over de actie der vierkantsjon
gens en driehoeksmeisjes, welke beweging
onze sympathie niet kan hebben.
Wij moeten geschaard blijven om het oude
vaandel, waarin het „Pro Rege" staat ge
schreven. Onze Koning vraagt ons absoluut
en geheel. Zijn last is licht en Zijn juk
zacht Dat zal ons de beginselstudie in de
J.V. leeren. Wij willen gewillig zijn om Zijn
last te dragen. Het jonge geslacht van thans
ls slechts een schakel in de groote rij van
mannen en vrouwen, die achter de Banier
.van Jezus optrekken.
Wij mogen wel onze methode jvijzigen
naar de behoefte vay onzen tijd, maar moe
ten blijven achter het oude vaandel.
De vraag is of er niet bij velen een zich
afkeeren is van de oude paden. Het ledental
der Vereenigingen in onze provincie gaat
niet vooruit En onder de leden zijn er. die
niet naar behooren aan dien arbeid deel
nemen. De geest des tijds heeft invloed in
onzen kring. Wij moeten onszelf herzien.
Ook de practijk in het Vereenigingslevea
Trouw aan de oude Kruisbanier moeten al
le leden zich geven aan den arbeid der ba-
ginselstudie.
Aan Ds. Vonkenberg, verpleegd Jn het
Diaconessenhuis te Rotterdam, werd een ta
legram gezonden.
Na lezing van de notulen der vorige jaar
vergadering, leest de secretaris, de heer I
loo ij m an, van Pijnadker, t jaarverslag
Voor, hetwelk, na eenige bespreking, onder
i/iplaus werd goedgekeurd. Ook het finan-
fl'eel verslag en de begrooting van den pen
ningmeester, den heer H. de Ruig, werd
foeclgekeurd. Besloten wordit de volgende
jaarvergadering te houden te Rotterdam en
de leidersvergaderingen te Rotterdam, Lei
den en Meerkerk. Bij de Bondsdag agenda
wordt besloten een motie in te dienen bij
den aanstaanden Bondsdag. De morgenver
gadering wordt daarna gesloten.
In de middagvergadering trad de heer 'A.
Z ij I s t r a op, wien gevraagd was te spre
ken over:
De beteekenls der J.V. voor de
geestelijk-zedelijke vorming van
den Jongeling.
Spreker begon met op té merken, dat
feeds de formuleering der opgave het bewijs
geeft, dat hij het woord heeft te voeren tot
een gereformeerde organisatie voor de jeugd.
Deze formuleering voert aanstonds tot de
kern onzer jeugdactie. Zooals de gerefor
meerde die verstaat Het is hem niet aller
eerst te doen om de lichamelijke vorming,
hoezeer die van beteekenis is, maar om dat
gene wat ten diepste het leven op alle ter
rein beheerscht: het geestelijk-zedelijke
leven.
Op het gebied van de jeugdbeweging
heeft ons volk veelal een voorbeeld geno
men aan de actie in andere landen. Ook
onze Jongelingsvereeniging is een exotische
plant Zij stamt uit den reveil. Hier trok het
Duitsche, daar het Engelsche, ginds het
Amerikaansche model. Soms kon men du
drie vreemde vlaggen wel hijschen op het
Vcreenigingsgebouw.
Ons gereformeerde volk heeft echter het
nationale ook hier weten te grijpen. Het
Calvinistisch beginsel greep te diep in on
zen volksgeest in om, zelfs in tijden van
Ïiestelijk verval, allen invloed te verliezen,
elkens, hoezeer ook vertrapt, hoezeer ook
Veranderd, richt zich deze oude nationale
kracht weer op, wordt de wezenlijke veer
Van ons nationale leven weer gespannen en
zoekt de levensactie weer de diepgegraven
bedding van het Calvinistisch beginsel. De
Gereformeerde J.V. is de in echten zin nu
tionale vereeniging. Zij begint met te vra
gen naar de ordinantie Gods voor de leiding
en opvoeding van het jonge geslacht. Zij
zoekt den geboden samenhang met gezin
en kerk. Zij ziet het geestelijk leven als het
fundament van alles en verstaat de gewel
dige kracht der aan het Woord van God
gebonden consciëntie.
Calvyn ls niet ten onrechte genoemd: op
voeder van het geweten. En juist door deze
gehoorzaamheid aan het Woord Gods is het
Calvinisme voor het leven der volkeren dit
stalend beginsel geworden, dat gezin en
kerk, staat en maatschappij, ware innerlijke
kracht schonk. Zoo staat ook voor de Jon
gelingsvereen., de geestelijk-zedelijke vor
ming niet slechts voorop, maar is zij het
alles, vormt zij heel den inhoud. Het
lichaam mag niet verwaarloosd, maar de
Jongelingsvereeniging heeft haar beperkte
taak te zien, wü zij blijvend ainvloed oefe
nen.
Thans grijpen weer allerlei buitenland-
sche invloeden in. Het Angelsaksische m
•port en padvinderij, het Duitsche in
zwerftocht, volksdans, kamp en jeugdher
berg. Daar zijn. zelfs in Gereformeerden
kring, altijd menschen, die met geleende
veeren gaarne pronken en andere volkeren
gaarne nadoen. De Calvinistische actie laat
zich daardoor niet van de wijs brengen. Zij
mag dit niet doen, wil zij haar beteekenis
voor het nationale leven niet verliezen.
De opgave spreekt niet van het geestelijke
leven alleen; wij verliezen ons niet in intel
lectualisme en mysticisme. Zij gewaagt niet
van het geestelijke en zedelijke leven, als
of hier van twee van elkander onafhanke
lijke grootheden sprake zou zijn, en zede
lijkheid los zou staan van de religie. Zij zet
ook niet het zedelijke voorop, alsof het le
ven daarin had op te gaan. Maar ziet de
dingen in het juiste verband en spreekt
daarom van geestelijk-zedelijke vorming.
De eerste belijdenis dienaangaande is, dat
het geestelijk-zedelijk leven er is. Wij ver
beelden ons niet geestelijke en zedelijke
menschen te maken. Een nieuwe cultuui
tevoorschijn te roepen met nieuwe men
schen door menschenhand gemaakt. De/e
valsche pretentie onzer eeuw wordt door
ons met kracht afgewezen. Wat niet is, kan
niet gevormd worden. Hot z ij n gaat aan
het worden vooraf. God heeft geschapen
en voor het geschapene zijn roeping gesteld.
Hij geeft ook de herschepping, als de zonde
intreedt en alles dreigt te verderven. Schep
ping en herschepping zijn de grondslag van
onzen arbeid. De gereformeerde jongelings
vereeniging heeft te doen met kinderen des
verbonds. Dus werd ons ook voor de vo«-
ming de weg door God gewezen. Willen wij
in den groei van dit geestelijk-zedelijk leven
goeden invloed oefenen dan moeten wij den
weg der gehoorzaamheid bewandelen. Let
ten op het leven en op de wet van hut
leven en van den groei. En in de derde
plaats wordt ons ook het doel door God zei
ven gewezen: de mensch Gods tot alle goed
weirk volmaaiktelijk "toegerust. En onze
Heiland heeft niet alleen den weg tot deze
vorming geopend, maar ons in Zijn geheilig-
den wandel op aarde zelve het heerlijk
ideaal gegeven.
Spreker wees er op dat wij dus in de eer
ste plaats voor de vorming van het gees
telijk zedelijk leven ons hebben te bezinnen
op dat leven zelf. Natuur en Goddelijke
openbaring wijzen ons den weg iets daar
van te verstaan. De mensch is geestelijk we
zen, omdat God na de vorming van het
lichaam hem den geest des levens in de
neusgaten blies. Het geestelijke is het be
ginsel van het leven. Dit is niet het ver
stand en de stelling van een Descartes: ik
denk, dus ben ik, is zeer onvolledig. De
mensch leeft voor heel zijn leven uit dit
geestelijk principe, uit het hart, van waar
de uitgangen van het leven zijn.
Spreker wees op de twee belangrijke
acties, die van dit hart uitgaan: het kennen
en het begeeren. Beide richten zich op het
ware cn onware, het goede en het kwade
God heeft den mensch geschapen niet om
het wezen van alle dingen te doorgronden
zooals de ongeloovige wijsbegeerte dit wil,
altijd weer levende uit de kernzonde: het
Gode gelijk willen zijn, maar om de gedach
ten, die Hij in zijne schepping heeft be
lichaamd, te kennen en Gode de eere daar
voor toebrengende. Zoo is hij gesteld in de
schepping als koning, als profeet en als
priester.
God gaf niet alleen Zijn schepping maar
ook de zedelijke wereldorde en het is die
zedelijke wereldorde, waarin de mensch
zich volkomen moet voegen, wil hij zijn
roeping kunnen vervullen, voor het tijde
lijke en eeuwige leven. Daar ligt nu de in
houd van zijn geestelijk,zedelijk bestaan.
Zoo wordt de volle mensch als voltooide
persoonlijkheid begrepen.
En daarop moet zich de vorming richten.
Wij richten die vorming op het hart De
tegenstelling: verstand en hart, is niet juist.
Ook het kennen evenals het begeeren gaat
van het hart uit De gedachte, dat goede
kennis, een zuiver weten, het zedelijke gees
telijke leven zouden schaden, etamt uit de
leugen. Doode orthodoxie is niet slechts een
fout van het hoofd, maar van het hart, even
als alle dwaling vrucht is van het booze
hart des menschen. De meening, dat een
vaag weten dientstig zou kunnen zijn voor
goede religieuse opvoeding, zooals ecu
zekere afkeer van het intellectualisme in
onze dagen het wil is evenzeer stammen
de uit de leugen. Ook hierin werkt de fout
van het hart, dat het beter wil weten, dan
God het zegt. Wij onderscheiden tusschen
kennen en begeeren, maar wij deelen de
menschelijke persoonlijkheid niet Die is een
eenheid en alle gaven van den mensch
moeten tot goede ontwikkeling komen. Gods
werk in de wedergeboorte gaat voorop, en
dan is de weg voor een gezuiverd weten
en een gezuiverd willen, dat in de dage-
lijksche bekeering tot goede werking moet
gebracht, geopend. Op die basis staat de
gereformeerde jonigelingsvereeniging.
En dit beheerscht de vorming die zij geeft.
Die vorming is niet dan gehoorzaam vol
gen van den weg dien ome God ons wijst
Dat ie allereerst de weg Gods in Zijn
Woord, dan de weg Gods in het gezin, de
weg Gods met Zijn kerk; vervolgens de weg
Gods in de natuurlijke gaven, den staat en
de maatschappij, in de menschelijke histo
rie. de „cultuur", en eindelijk de weg Gods
in het woord van den mensch, de literatuur.
Deze vorming richt zich bij alles op de
persoonlijkheid, op het hart van den jongen
mensch.
In deze vorming gaan gezin en kerk voor
op. Ook zie men de vormende werking van
een leven in een geheiligde omgeving, ge
zuiverd door de werking van Gods genade,
niet voorbij. Leeringen wekken, voorbeelden
trekken. De kennis wordt ontwikkeld, dp
intuïtie geheiligd, het willen vrucht van
een nauwluisterend geweten. En dat alles
niet door menschenwerk, maar door Gods
genade, die ons roept om medewerkers Gods
ook in dip vorming van elkander te zijn. De
jongelingsvereeniging vormt een schakel In
die vorming. Niet de voornaamste, maar
wel een belangrijke schakel, zooals de le-
venspractijk ook reeds heeft bewezen.
De Jongelingsvereeniging helpt aan die
vorming door haar wezen: de samenwerking
van jongelingen der gemeente onderling
Door haar doelstelling: de groei eener volle
gereformeerde persoonlijkheid, die haar taak
voor heel het leven verstaat Door hare»
arbeid: don wandel in den weg, die voor do
vorming is aangewezen. Door haar methode
waarbij leiding en zelfwerkzaamheid do
beide polen vormen.
Zoo kan ook de J.V. medewerken aan do
opvoeding van een Calvinistisch geslacht
dat zijn nationale cn internationale rocpin-z
Vent: het eigen volk in heel rijn levensopen-
barine cn de wereld op te roepen: Gode de
te geven, in Gods weg te wandelen.
Zijne ordinntie te handhaven en zoo het
leven verder te voeren tot den prooten dae.
dien God beeft besteld, waarin de oplossinc
kan heel het mensehelijk leven met al zijn
strijd gegeven is en het einddoel, het doel
dat God gesteld heeft, wordt bereikt.
Den heer Zijlstra werd voor dit referaat
hartelijk dank gebracht, waarbij de verga
dering zich met een hartelijk applaus aan
sloot
F.r werden eenige vragen gesteld, welke
dé referent beantwoordde.
Hout braef stant.
Het zal een schare van jonge Calvinisten
niet onwelkom zijn, wanneer haar met her
innering aan onze stoere voorvaderen in dp
taal van den oud-Hollandschcn glorietijd
wordt toegeroepen: hout braef stant De
kamp moge in onzen tijd naar den vorm een
andere zijn dan die der vaderen, er zijn nu
toch ook de vijanden, tegen wie we ook als
jonge Gereformeerden hebben stand te hou
den. Spr. teekent den strijd, die thans moet
worden gevoerd. De macht der wereld niet
haar lokkende geneugten; het euvel der
synthese; het revolutionair getij, dat al
meer opkomt; de antimilitaristische propa
ganda en zooveel meer zijn de gevaren, die
dreigen.
Onze jongeren hebben daartegen braef,
dapper stand te houden. De tijden zijn er
niet naar om halfslachtig of z.g. neutraal te
zijn. Uit het Geuzenliedboek haalt spr. aan:
Helpt den herder, die voor u strijdt,
Of helpt den wolf, die u verbijt,
Weest niet meer neutralisten.
Het geheim van dit „braef stant houden"
kan alleen het geloof zijn. Ook jonge men
schen kunnen daar niet buiten. Hun geloof
richte zich op Jezus Christus, den verrezen
Levcnsvorst. Dan zullen zij sterk zijn. Het
schoone opstandingshoofdstuk 1 Kor. 15
loopt uit op het opwekkende woord bij uit
nemendheid: zoo dan, mijne geliefde broe
ders, zijt standvastig, onbeweeglijkSpr.
eindigt met het Lutherlied: gen vaste burg
is onze God.
De vergadering werd daama gesloten.
AMSTERDAM
KLOKKENSPEL OP 1 MEI
De interpellatie-Boekman
Onze Amsterdamsche redacteur schrijft
ons:
De heer B o e k m a n, de leider der sociaal
democraten, heeft nu zijn interpellatie-ver
zoek ingediend. Hij denkt de volgende vra
gen te stellen.
1. Zijn B. en W. bereid de redenen mede
te deelen, die hen hebben geleid tot het
afwijzen van het verzoek om het carillon
der Zuiderkerk te mogen huren, ter bespe
ling op den morgen van den lsten Mei?
2. Zijn B. en \V. bereid mede te deelen
aan welke corporaties zij in de laatste jaren
dit carillon hebben verhuurd?
3. Zijn B. en W. bereid mede te deelen
waarom zij op verzoeken van de in vraag
2 bedoelde corporaties gunstig hebben be
schikt?
4. Zijn B. en W. niet van oordeel, dat het
onjuist is aan het eene deel der bevolking
te weigeren, wat zij aan een ander deel
toestaan?
5. Zijn B. en W. bereid op het ingediende
verzoek tot huur en bespeling van het ca
rillon op 1 Mei alsnog een gunstige beslis
sing te nemen?
Naar wij vernamen, wordt het carrillon
der Zuiderkerk ook aan andere Vereenigin
gen verhuurd.
Ook Evangelisatie-vereenigingen hebben
wel hun programma's hier uitgevoerd.
De soc.-democraten stellen de zaak dus
wel scherp, als zij vragen waarom zij niet
in de gelegenheid zijn gesteld te huren, wat
elke andere groep ook huren kan.
I-Iet spreekt vanzelf dat B. en W. geen
ander standpunt willen innemen dan tot
heden. En te verwachten is, dat de Raad
in meerderheid achter deze meerderheid yan
het college zal staan.
Onze Amsterdamsche redacteur schrijft
Amsterdam heeft de luxe van een eigen
Universiteit. Het spreekt wel vanzelf dat
niemand die wil afschaffen. Onze Universi
teit behoort tot die instellingen waarop wij
trotsch mogen zijn en ik geloof ook volko
men terecht.
Maar ze kost ons heel wat geld. En in
de naaste toekomst wordt nog wel eens een
beroep op don Raad gedaan. Nu ligt voor
ons een voordracht van B. en W. om over
te gaan tot den bouw van een Laboratorium
voor de organische chemie en thermodyna
mica, wijl het bestaande laboratorium te
klein is en het aantal studenten de laatste
jaren geregeld toeneemt Men rekent voor
dit nieuwe gebouw buiten de meubileering
stoffeering en verdere inrichting f 693.000
noodig te hebben.
Wat het andere kosten zal zegt men ons
nu nog maar niet, t z. t- zal daarover een
voordracht komen. Heel politiek geeft men
liefst geen te groote dosis tegelijk.
Het lijkt ons niet vanzelfsprekend, dat het
Rijk onze stad in de kosten van de Univer
siteit niet tegemoet komt Het is waarlijk
niet uitsluitend een Amsterdamsch belang
dat wij deze instelling hebben.
Maar veel kans op een regeling waarbij
een deel der kosten door het Rijk zal wor
den gedragen schijnt er niet te zijn.
Land- en Tuinbouw.
In de middagvergadering van den Chr.
Eoeren- en Tuindersbond, die zijn algemeene
jaarvergadering Woensdag 21 Mei te Gouda
houdt, hoopt Prof. Dr. J. R. Slotemaker de
Bruine, oud-minister van arbeid, te spreken
over: „De landbouw en de sociale wetgeving"
BESMETTELIJKE ZIEKTENWET.
Bij N. Samsom te Alphen a.<L Rijn is
thans het supplement verschenen van de be
smettelijke ziektenwet door Mr. L. Lietaert
Pcerbolu, waardoor deze commentaar com
pleet is.
Hij, die in het vaccinatie-vraagstuk belang
stelt, zal in dit supplement veel wetenswaar
clips vindon, terwijl het hun, die de betref
fende bepalingen der wet, zij het vrijwillig,
naleven, goede diensten zal kunnen bewij
zen.
In de juiste volgorde bevat het: de vaeci-
natievoorschriften van de wet in doorloo
penden tekst, de tijdelijke vaccinatie-bepalin
gen, liet uitvoeringsbesluit van 17 Januari
1930 (Staatshl. no. 16), verschillende model
len, een inleiding, waarin in het bijzonder
bij de draagwijdte der wettelijke bepalingen
cn de beteekenis van het gewetensbezwaar
wordt stilgestaan, en een toelichting tot de
etsartikelen.
Hoofdwerk en supplement tezamen vor
men een voor dc practijk zeer waardevolb u
gids. die allen, welke met de uitvoering der
wet zijn belast, op heldere en overzichtelijke
wijze den oorsprong en de beteeken ia dei
wetsbepalingen voor oogen stelL
PROV. BONDSDAG N. J. V.
DRUK BEZOEK AAN GOUDA
EEN ENTHOUSIASTE VERGADERING
Op Tweeden Paasehdag heeft te Gouda in
de Schouwburgzaal de Prov. Bondsdag van
de Commissie Zuid-Holland van het Ncd.
Jongclings Verbond plaats gehad.
De vergadering, die zeer druk bezocht
was, werd geopend met gemeenschappelijk
gezang van lied no. 29 uit de Bondsbundel
en gebed door den voorzitter, den heer J. A.
Amesz.
Onder dc aanwezigen bemerkten we o.a.
ook den burgemeester van Gouda, met zijn
echtgenootc, den heer en mevr. E. C. Gaar-
landt
Door het dubbelkwartet van het Chr. zang
koor „Hosanna" te Gouda werd vervolgens
„Avondzang" van Leo Mens uitgevoerd, waar
op direct Ds. D. Kuilman van Leiden t
woord nam en een wijdingswoord sprak
naar aanleiding van hot onderwerp „Wan
delen nieuwigheid des Levens".
Rede Ds. Kuilman
Spr. las eerst een gedeelte uit de eerste
brief aan de Romeinen voor. waarna hij er
zijn vreugde over uit sprak, dat heden zoo-
velen waren opgegaan om dezen Bondsdag
te bezoeken en dat hij het voorrecht had
om een opwekkend woord te mogen spre
ken, een woord voor Jezus.
De Apostel Paulus zegt tot ons: Gelijk
Christus is opgewekt tot de heerlijkheid
des Vaders, zoo zullen wij ook opgaan tot
de nieuwigheid des levens. Jezus Christus
droeg in zich ren complex van geestelijke
krachten waardoor hij opgewekt werd tot
het Eeuwige Leven.
Als de heerlijkheid des Vaders niet in
den Christen is, zoo zal hij niet komen tot
deze heerlijkheid.
Wordt wakker, ontwaakt gij, die slaapt.
Kruip niet weg, doch komt voor den dag
met Christus.
„Die in Mij gelooft, zal leven", daarop
moeten we vertrouwen. Wanneer iemand in
de nieuwigheid des levens wil gaan, moet
hij voor drie dingen open staan, en vel:
le voor het volle leven; 2e voor opstandig
heid en geestelijken strijd en 3e in het ge
loof volharden zelfs tot in den dood.
Open staan voor het volle leven, is belang
stellen in alles wat de wereld laat zien.
Kijken naar het verheven© en het neder-
kijke. Op de vraag, is dat geoorloofd, is het
antwoord: Ja.
Doch als eigendom van onzen Heiland
moeten we de wereld ingaan, en de recht
vaardigheid en onrechtvaardigheid van haar
ondervinden.
Wij moeten van achter de deur vandaan
En is het dan zoo'n wonder, dat dan van
zelf opstandigheid tegen deze wereld ont
staat Doch wij moeten niet opstandig in
den zin van revolutionair zijn. Wij moeten
m deze wereld kiezen tusschen God en Sa
tan. Dit is de geestelijke strijd en opstand,
dién wij bedoelen. Voor de wereld moeten
we uitkomen voor Jezus Christus, en Hij
moet voor ons alles zijn, meer dan vader en
en moeder, eer en positie. Met opoffering
van eigen leven moeten we ons geven aan
Jezus Christus.
Onze tijd is geestelijk door en door ver
word. Doch de Gekruisigde is het eenige
vaste punt in deze vreeselijke wereld, waar
we geen enkel rustpunt meer vinden.
Daarom, gaat de wereld in met Jezus
Christus en gehoorzaamt de drijving des
Geestes en gij zult gewaarworden, dat gij
het pad weer in deze donkere chaotische
wereld zult terugvinden.
Vervolgens werd gezongen Lied no. 109:
„Weest gegroet, gij eersteling der dagen",
waarna het dubbel kwartet „Avondlied"
van Mozart zong.
De heer J. A. Amesz, voorz. der Prov.
Commissie, sprak een openingswoord, waar-
in hij er op wees, dat deze Bondsdag feite
lijk vorig jaar bij het 65 jarig jubilé van
de afd Gouda had moeten gehouden worden
De burgemeester van Gouda wordt door
den voorzitter in de vergadering welkom
geheeten, voorts ir. I n g w e r s e n en leden
van het Eere-comité. Verschillende brieven
van oud-verbondslieden worden voorgelezen
Spreker wees er ten slotte op, dat het oude
Verbond biddend gesteund moet worden.
De heer P. Br aan k er, lid van de Re
gelingscommissie, sprak namens de afd.
Gouda een welkomstwoord tot de bezoekers
waarin hij dc Bonders opwekte tot groote
activiteit in het Verbond.
De burgemeester van Gouda sprak op ver
zoek van den voorzitter een kort opwekkend
woord, daartoe, zooals spr. opmerkte, geïn
spireerd door de vele en goede woorden,
hier reeds gesproken. Spr. hoopte, dat de
goede „Bonders" ook goede vaderlanders
zullen zijn, die hun leven feil hebben voor
Koningin en Vaderland.
Rede Ir. Ingworsen
Ik voel, aldus spr., 'de groote ernst van 't
oogenblik, wanneer ik heden voor u moet
spreken over: God en de Cultuur, en dat
doe ik gaarne, want ik ben een cultuur-
menseh cn deze tijd is groot op het gebied
van de cultuur. liet is ccn van God'gewilde
tijd, ondanks het feit, dat velen roepen:
„O, wat een verschrikkkelijke tijd!"
Deze tijd is een openbaring Gods.
Velen, die tegen de cultuur tekeer gaan,
druipen van de cultuur. Dat zijn menschen
die onze jonge mannen geestelijk scheel
maken. De cultuur is niets anders, dan do
voortzetting van de natuur; een grootere
Openbaring Gods.
Cultuur is niet van den Satan.
De Satan is geen schepper, doch een
slooper.
Gij moet niet Mijvcn leven hij den God
van Abraham, Isaac cn Jakob, doch beden
ken, dat uw God in dezen tijd leeft.
De Cultuur moet tusschen ons on de na
tuur staan, anders is het met ons gedaan.
De cultuur is van God en dnarom levend
zóó levend, dat zij dengene, die er mee om
gaat. wanneer hij niet oppast, doodt. Be
hoedt u voor uw ziel. want de tijd is ge
vaarlijk!
Het dubbel kwartet zong: „Gods Lof in
•le Natuur", van Beethoven cn „God is mijn
Lied".
De morgenvergadering werd daarna ge
sloten met gcmeonschappelijken zang van
Lied no. 119 en dankzegging door den voor
zitter, den heer Amesz.
middagvergadering werd te half drie
end met gemeenschappelijk gezang van
nn. 135 1. 2 en 3 en gebed, waarna
ebroeders Nactegaal, uit Leiderdorp
•v- en vioolmuziek uitvoerden.
De beer Pun sell©, oud-verbondslld. uit
INGEZONDEN MEDE DEELING.
ïTSU 1 PUR0L
heeten, benevens eenige plaatselijke predi
kanten en afgevaardigden van zustcr-vcr
eenigingen.
Vervolgens nam ds J. C. H. R o m ij n
van Charlois, het woord, die het onderwerp
„Bezinning" behandelde-
Rede ds. Romljn
Wanneer men jong is, aldus spr., is men
impulsief en het woord bezinning komt
weinig in de kraam van de jeugd te pas
Midden in de geestdrift van de jeugd, sta
ik met mijn onderwerp als een domper.
Toch durf ik met dit onderwerp te komen.
Want we moeten ons opnieuw bezinnen
.er het werk, dat ons te doen staat.
Geestdrift zonder bezinning is geestelijke
dronkenschap.
Geestelijke dronkenschap is gevaarlijk
voor persoonlijk en vereenigingsleven, want
bij ontnuchtering komt de vreeselijke en
harde werkelijkheid weer in al haar scherp
Onze Hollandsche taal is vol spreekwijzen
welke op bedachtzaamheid wijzen.
Jezus heeft aan de bezinning groote waar
de gehecht.
Gij stelt uw idealen hoog. Kostelijk hoog
Want gij stelt u in uw verbond voor Jezus
Daar golft een zee van welig, rijpend graan
Ja. dat zingen we, doch wanneer we ons
bezinnen, waar is dan die jeugd, die als
welig, rijpend graan golft?
Bezinning is niet altijd aangenaam.
Petrus weende bitterlijk.
Er zijn menschen, d.e onder geestelijke
narcose leven.
Wanneer de wereld tot bezinning komt,
zoekt ze Jezus.
Ik hoop. dat gij. vrienden, tot bezinning
zijt gekomen en Jezus hebt ontmoet
Gezongen werd Lied 89 1 en 2, waarna
de gebroeders Nagtegaal piano- en i-
oolmuziek uitvoerden.
Vervolgens nam de ruim 80 jarige Bonds
man, de heer Punselie, uit Gouda, het
woord.
Dankbaarheid aan God vervult sprekers
ziel, dat hij voor zoo'n groote getale jeugdi
ge menschen kan spreken, die nog Jezus
zoeken.
Op humoristische wijze vertelde spr. uit
zijn jeugd en het leven van de C J. M- V
uit dien tijd. Doch bovenal legde spr. den
nadruk op de liefde van Jezus Christus, die
niet alleen voor het verleden is. doch ook
voor het heden en het toekomstige beloften
inhoudt
De heer D .van Vliet van Rotterdam,
sprak naar aanleiding van „De C J. M. .V
in het jongensleven".
Rede D. van Vliet
-
Ook naar onze jonge menschen, aldus spr
moeten we de handen uitstrekken. Het is
menigmaal in ons Verbond zoo, dat jongens
en andere afdcelingen, scherp van elkander
gescheiden zijn en in sommige gevallen
staat het verbond naast het jongenswerk.
Doch de C. J. M. V. moet in het jongens
leven staan.
De C J ,M. V. Is een boodschap, een bood
schap van God. Wij vergapen ons aan de
jeugdactie van andero groepen. We zien
daar levensvreugde. Maar ook de C. J. M. V
brengt levensvreugde, hoewel deze soms
wel eens bij ons ontbreekt
Wanneer de jongens de school verlaten,
dan hooren zij. dat geld verdienen en Chris
tendom niet samengaan. Wat verwachten zij
van het leven? Hier komt dan het werk
van de C J. M. V. te pas. Doch er is een
gevaar. Wanneer deze jongens op onze ver-
gadering komen, worden ze vaak afgestoo-
ten door onze werkwijze. Wat moeten we
doen? Ons systeem moet zich wijzigen,
andsr gaat de jeugd aan ons voorbij. We
hebben een kans. Een jongen moet bij ons
vinden zijn spel en zijn sport, zijn liefheb
berij, zijn muziek en zijn boek.
Heilig is de taak om uit te gaan onder de
jonge levens om deze te winnen. We moeten
schouder aan schouder staan bij onze taak
Een afgevaardigde van de afd- Gouda,
van de Vrijzinnige Jongerenbond, de heer
Punt, sprak een kort woord van waar
deering voor het werk van hot N. J. V.
Door de gebroeders Nagtegaal werd
een muzieknummer uitgevoerd, waarna ge
meenschappelijk gezongen werd Lied 32 uit
de Bondsbundel.
De heer Amesz sprak nog een kort
woord van dank aan de afd. Gouda voor
haar ontvangst, waarna door ds- J. J.
Simons met dankzegging werd gesloten.
Radio Nieuws.
Murgenconcert. 10.J0 Tö<la«ln. 10.J011 Koi
üiekendlenst, te lelden aoor Ds. G. Utrnua
«leref. Predikant te HUverjum. 11—11.30 Gre-
mofoonpluten-halfuurtje. 11.30—12.30 Harmonium
bespeling door den tieer XL F. Jurjaanz te HU-
si-r.uni. li—lï.ló Tüdeein. 12.30—1.30 Middag-
s&koortja der Koi
Zieken-
IiWIW
■lano en kerkorgel. 1.30—2.45 Gra-
i-concert. 3.45—3.16 Deren van Chr.
mej. M. W en tink. te Hllveraum. 3.1»
slg Graxnofoonplaten-concert.
door het
v. d. Vier. te Utre
M-leent de heer C. Houtm
ano. C TUdscln. 66.3D Sprei
D. W. Okker. t
„Brandgevaar
„Die Schöpfuny" van
ratorlum- Vereeniging
jg van den neer H
Cuypers. Medewerking" verleenen de solisten»
V-plile BotnHaas. sopraan, Louis van Tulder,
enor. Willem Kavellt. bas. Orkest: Concertge-
ouw-Orkest. 9.30—9 50 Spreker: Mr. Dr. DL
an P.hün te 's-Gravenhage. Voorx. van het Cen-
raal Instituut voor Christelijk Socialen Arbeid
)nderwer;> ..Het werk van .iet Centraal InsU-
_uut voor Christelijk Socialen Arbeid te A'dam.
lC.IC.S_A.) Daarna persberichten.
HILVERSUM (298 M.. na 6 uur 10Ti M AVRO
i Ttfdseln. 1010 IS Morgenwijding. 12LI»
Mlddicmuxlek. 1.13 Uitzending van de plechtig
heid bU de onthulling v
plano. 4.IO-^C4»
Spreker. 4.455.15 Rustpoos van den xender. «.IS
—5.30 Gramofoonmuxlek. 5 306 Dinermualalt
IETS NIEUWS.
Telefunken brengt een nieuw toestel in den
handel, dat een combinatie is van radio
ontvanger en gramofoon. Het toestel ia be
stemd voor het woonhuis cn dus van be
perkten omvang. Door middel van eenvou
dige omschakeling gaat men van ontvangst
op weergave van gramofoon platen over. Het
radio-ontvangst gedeelte is zóó ingericht,
dat bij het draaien aan de knop waarmee
men stations opzoekt automatisch wordt
overgeschakeld van het eene naar het an
dere golfbereik. Teneinde het toestel zoo
goed mogelijk aan zijn doel te doen beant
woorden: altijd goede muziek beschikbaar
te hebben, is aan de selectiviteit een offer
gebracht.
Gemengd Nieuws.
HET DOODEUJK SLIPPEN -0
Op de brug in de Nassaukade over het
Van Lennepkana&l te Amsterdam reden een
handkar, een wielrijdster en een vracht
auto. De wielrijdster. de 16-jarige Jentje Kok,
zou tusschen de belde andere voertuigen
doorgaan. Op dat oogenblik slipte zij en
werd door de achter haar komende vracht
auto overreden. In zeer emstigen toestand
werd zij opgenomen en naar het Wilhelmina-
gasthui» vervoerd, waar zij kort na aan
komst overleed. Het meisje kwam van haar
woning in de Van Heemskerkstraat om naa*
haar dienst in de Euterpestraat te gaan.
ERNSTIGE VECHTPARTIJ.
Te Arnhem heeft in de Nieuwstraat een
ernstige vechtpartij plaats gehad tusschen
den 2ó-jarigen H. en den 28-jarigen K-, die
ruzie hadden gekregen om een vrouw. H.
kreeg in dit gevecht een diepe snede over
het gelaat en werd, na eerst in een drogis
terij voorloopig te zijn verbonden, per bran-
card naAr het Gemeentelijk Ziekenhuis over»
gebracht Dc dader werd 's nachts te één
uur van zijn bed gelicht en in bewaring ge
steld.
EEN MOOIE PAASCHKAS
Ook dit jaar heeft de Rotterdamsche Diergaarde weer een keurige Paaschkas ingericht,
waarin een schat van bloemen te bewonderen ia Men slet hier een overzicht van da
Gouda, werd dcor den voorzitter welkom ge- Floraserre, die men, zoo mogelijk, een maand lang voor de bezoekers sal opmstnUci.