ZONDAGSBLAD
lïlag"-4 I gSjg.IL I Zsf-iHz lajLlr.S- ïSgggT I si
DAMRUBRIEK.
H
3
9
S
9
11
8
11
*1
pp
ts
RP
S
8
SS
3
9
11
SS
m
H
m
9
m
1
m
77
Hf
81
bii l
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
m
Redacteur: W. HOEKSTRA Tulpeboomstraat 6, Den Haag.
Alle inzendingen betreffende deze rubriek te zenden aan bovenstaand adres.
Voor alle vraagstukken geldt: „WIT BEGINT EN WINT".
Oplossingen worden binnen 8 dagen ingewacht en over 14 dagen met de naman der oplossers gepubliceerd
OPLOSSINGEN.
No. 291. Auteur: A. JACOBS, Den Haag.
Wit:
1. 2G211
2. :tö30
3. 38-32
4. 29-24
5. 24—19
fi. 19X17
7. 42X4 en
Zwart:
11—16?
16X27
27X49
49X35
35X33
22X11
2. Auteur: S. PELLE, Leerdam.
Wit:
1. 27-22
2. 21-17
3. 34—30
4. 39—34
5. 36-31
<5. 38X29
7. 43X39
8. 15X2 en wint
18X27
11X22
25X45
29X40
27X47
47X50
24X44
Goede oplossingen ontvangen van do heeren: B.
C. Klyn, G. van der Burg, te Botterdam; G. van der
Horst, Scheveningen; L. Mol, Loosduinen; D. den
Hertog, G. Spuy, H. Zijlstra, Den Haag; H. J. Lize,
Alkmaar; A. van Mourik, Nieuwland.
Waren de vraagstukken te moeilijk, dat zoo wei
Ttigen de oplossingen vonden?
DAMMEN IN DEN HAAG.
Zaterdagavond jl. gaf onzen damredacteur een
aimultaan-voorstelling in gebouw „Patrimonium",
Steynlaan 150. Er waren zeer veel spelers en toe
schouwers. Er werd gespeeld aan 25 borden. De
simultaan-spcler won 20 partijen en speelde remise
tegen P. de Bot-r, J. Henneveld, H. Krauss. A. Eenink,
H. van der Ligtcnhorst, en verloor geen enkele partij.
Hedenavond 8 uur wordt in hetzelfde gebouw we
'derom een simultaan gespeeld door onzen redacteur
Tor-S'-it, en (loolnon)ors wcjkom.
CLUBKAMPIOENSCHAP VAN
NEDERLAND.
Voor het clubkampioenschap van Nederland kwam
het tusschcn de heeren C. Lochcntberg (G.S.)
Spiegel (W.Z.D.V.) tot dezen stand:
§g§
HP
■Êk
H
'm
as
8
8
8
is
8
ÜP
8
ÉS
1
(7
-•
m
Pi
HP
CORRESPONDENTIE
Cornelia do Gruijter. Jo oplossingen waren niet
goed. Je moet eens goed een paar maal de oplossin
gen van de problemen naspelen dan zie je hoe het
gaat- Ik ben benieuwd hoe je do volgende zult op
lossen. Neem eerst de vraagstukjes waar bij staat:
voor beginners.
A. v. D. Dank voor toezending, worden geplaatst-
G. v. d. H. Probleem (6, 7, 9, 10. 14, 20 dam op 48
enz.) ongeschikt. Wat is do laatst* zet van zwart?.
VARIA
Zwart: 3 4, 6. 8—14, 16, 18, 19, 23, 24, 26
Wit: 25, 27, 2S, 31, 32, 34, 35-38. 40-43, 45, 46.
Loclitcnberg (wit) had 39—34 gespoeld in do hoop
zijn tegenstander, indien deze 1217 zou spelen, als
volgt te verschalken:
UIT ONZEN LEZERSKRING
li. C. KLEIJN, Rotterdam.
9
s
m
iff
83
m
m
r.
m
Ui
iH
Vs?.,
;-j
m
8Ü
;7i
S
u
m
7
7'?
'77
ip
wé
1. 39—34
2. 34—29
3. 25—20
4. 35-30
5. 40X20
0. 27-21
7. 32X5 dam
Zwart:
12-17?
21X22
14X25
25X34
23X34
16X27
Do volgende damzet verliest voor wit:
-34 (12—17) 35—30. 25-20, 34—29, 27—21 enz.
in
18
H
5
Éa
te
8
S
Mm
jjj
8
fl
.7
mm,
7./
s
if
8
7:'
i®
9
§f§
w>
a
38
7,7
9
SB
Wit speelt en wint.
Vraagstuk no. 293.
VAN DOMMELEN, Botterdam.
m
IÜ
9
ym
wé,
7;-
Mm
jj
X
8
s
mm
Zwart speelde als laatstcn zet 16—21?
Er werd gespeeld:
Wit:
1. 32—27
2. 28X37
3. 43—39
21X32
8-12
12—17
Kuyer won toen door: 22—18, 37—31, 39—34, 35X21
Tenslotte een partij uit den wedstrijd W.Z.D.V.—
D.I.O. waarin Mr. R. C. Keiler een fraaie partij speel
de tegen E. van der Geest.
E. VAN DER GEEST (wit) - R. C. KELLER (zwart)
1. 33—28 18—23 2. 31—27 17—21 3. 39—33 21—26
4. 37-31 26X37 5. 42X31 11-17 6. 34—30 17-21
7. 44—39 12—18 8. 30—25 21—26 9. 41—37 20—24
10. 40-34 14—20 11. 25X14 9X20 12. 34—30 20-25
13. 39-31 7—12 14. 50-44 15-20 15. 44—40 10—15
16. 47—42 1—7 17. 34-29 23X34 18. 30X39 5-10
19. 39-34 4-9 20. 43—39 10-14 21. 27—22 18X27
22. 31X22 24-30 23. 35X24 19 X30 24. 37—31 20 X 37
25. 42X31 14—19 26. 40—41 30—35 27. 49—44 20—24
28. 34-29 7-11 29. 29X20 25X14 30. 41-37 14-20
31. 40-34 9-14 32. 34—29 20—25 33. 29—23 14—20
34. 23X14 20 X9 35. 28-23 15—20 36. 32-28 20-24
37. 37—32 11—17 38. 22X11 6X17 39. 39—34 13—18
40. 34-29 9—13 41. 29 x20 25X14 42. 35-29 15-19
43. 31—26 18—22 wit gaf op.
Wit speelt en wint
DE ZWAARSTE EN DE LICHTSTE STERREN.
In de laatste jaren hebben de astronomen een zeker
verband kunnen vaststellen tusschcn de absolute
grootte van een ster en haar volume en aangenomen
wordt dat het volume grooter wordt naar mate de
lichtkracht sterker. Van nog meer belang is de groot
te van de sterren en wanneer men deze beide facto
ren kent, dan knn men gevolgtrekkingen maken wat
betreft de gemiddelde dichtheid en de zwaarte van
een ster.
Van de verrassende uitkomsten van deze nieuwe
onderzoekingen, vertelde de Amerikaansche astro
noom Dr. Adriaan van Maanon van het Mount Wil
son observatorium in een verhandeling voor de ster-
rekundige verecniging van den Stillen Oceaan te San
Francisco.
Men is bij de ontdekking uitgegaun van drie ster
ren door de onderzoekers Barnard, van Maancn en
Wolf vastgesteld op een vijfde, een zevende en een
tiende deel van de zon. De ster van Barnard is bedui
dend grooter dan Jupiter, de ster van Wolf is iets
grooter dan Uranus, terwijl de ster van Van Maancn
kleiner dan de aarde is. Bij deze drie sterren hebben
zij de gemiddelde dichtheid vastgesteld.
Wij weten, dat de gemiddelde dichtheid van do
aarde vijf en een half maal grooter is dan water en
die van de zon een en een kwart maal zoo groot.
Bij de ster van Barnard is dc dichtheid ongeveer 100
maal zoo groot, bij die van Wolf 4000 maal en bij die
van Van Maanen 400000 maal dan die van het water.
Een kubieke centimeter van dc stof van de ster van
Van Maancn weegt ongeveer 7 ton.
Ecnige jaren geleden zou zulk een verbazingwek
kend gewicht ons voor volkomen onmogelijk zijn ver
schenen. Wij kennen geen scheikundig element op
aarde, dat zulk gewicht zelfs in de verte benadert
Maar de natuurkundigen hebben ons geloerd, dat do
dichtheid van den electron- ongeveer 30000 millioen
maal grooter is dan die van water.
Langs anderen weg is ecnige jaren geleden bewe
zen geworden, dat een andere zeer kleine ster, een
metgezel van Sirius, een dichtheid van ongeveer 50000
maal die van water bezit. De dwergsterren zijn dus
de zwaarste lichnmen vnn het wereldal.
DE GEZICHTSSCHERPTE VAN EEN VOGELOOG.
Het vogeloog is met een gezichtsschcrpte toegerust,
welke aan het wonderbaarlijkste grenst. Men heeft
irgenomen, dat een koekoek in staat is, larven te
i, die op een afstand van tien meter rondkruipen.
Het oog van een musch of van een vink ontdekt een
kleine zaadkorrel of een broodkruimel op een afstand
van acht tot negen meter. Onderzoeken wij een vogel
oog, dan valt ons in de eerste plaats zijn grootte en
zijn gewicht op. De grootste oogen heeft de grootste
ogel, de struisvogel. liet doet niet onder voor dat
van een paard of een koe. Maar vergelijkt men het
gewicht van den oogappel met dat van liet geheele
lichaam, dan zal men tot de ontdekking komen, dat
de kleinste vogels, naar verhouding, de grootste oogen
hebben. Zoo weegt een ekster 72 maal, de kleine zwa-
daarentegen slechts 20 maal meer dan haar twee
oogappels. Natuurlijk zijn de oogen van onze nacht
roofvogels zeer groot. Het oog van een nachtuil weeet
bijv. 9.5 gram met een middellijn van ongeveer 28
milimeter.
HET PAARD ALS WERKDIER.
Het paard leefde, oorspronkelijk, als vrij dier in de
wildernis. In Europa was het eerst offerdier voor het
als trekdier werd gebruikt. Als rijdier waren de pony
achtige wilde paarden niet geschikt. Als lastdier zou
het paard eerst in het hoogland van Voor-Indië zijn
gebruikt en dit gebruik zou zich van daar van het
Oosten naar het Westen hebben verbreid. Het gebruik
van het paard als rijdier werd ingevoerd nadat het
edele en vlugge wilde paard vnn Iran was getemd.
De jacht cn de wedrennen oefenden natuurlijk een
grooten invloed uit op de teelt vnn paarden. Ook het
gebruik van het pnnrd in den oorlog. Thans zien wij,
dat do motor op do goede wogen het paard al meer
moer verdringt.
HOE VER DRIJFT DE FLESSCHENPOST?
Door de flesschcnpost heeft de wetenschap vaak
er belangrijke gegevens gekregen over zeestroomin-
m enz. Kort geleden zijn weer ecnige leerrijke ge
vallen bekend geworden. Op den 27stcn September
1927 werd van het stoomschip „K. R. Kingsburg" in
de nabijheid van do Zuid-Californische kust een
flesch overboord geworpen. Zooals het hydrografisch
bureau der Vereenigde Staten thans meedeelt, is deze
flesch op den 12 Februari 1929 in dc buurt van de
Philippijncn opgcvischt. Dc flesch had dus binnen
12 maanden 7200 zeemijlen of 13.350 K.M. afgelegd.
Dat zal waarschijnlijk wel de langste reis zijn. die in
het Noordelijke gedeelte van den Cirootcn Oceaan mo
gelijk is. In bet Zuiden heeft de flesschenpost groo-
terc afstanden ufgelcgd. Zoo strekte zich de tocht
van een flesch uit van den zuidelijken Indischen Oce
aan tot Kaap Iloni. De flesch was 15 jaar onderweg
geweest en had 19030 K.M. afgelegd. Een andere flesch
bracht het in dezelfde wateren, binnen drie jaar tot
18600 K.M.
«ra
•-
ATERDAG 29 MAART.
No. 13 JAARGANG 1930,
GEEN GETUIGENIS VAN N00DE.
En zij zeiden: Wat hebben wij nog getui
genis van noode? Want wij zclven hebber,
het uit zijnen mond gehoord.
Lucas I
71.
Niet eenmaal, maar wel driemaal is Jezus bij de
Joodsche overheid voor het verhoor geweest In de
meening dat alle Evangelisten dezelfde gebeurtenis
sen verhalen heeft men dit wel voorbijgezien.
Nauwkeuriger lezing en vergelijking van de bij
zonderheden die door elk hunner vermeld worden,
wijst uit, dat er eerst een korte voorloopige onder
vraging heeft plaats gehad in het huis van Annas
door den hoogepriester Kajr.fas. Deze zond Jezus ge
bonden naar Kajafas, dat wil zeggen, het huis van
Kajafas.
Hier werd toen in den nacht een officieuse sai
komst van het Sanhedrin gehouden, die ten doel
had een vorm van beschuldiging te vinden, waarop
de veroordeeling kon volgen. Vandaar dat hier de
valsche getuigen een rol speelden. Hier was het dat
Kajafas dc knoop doorhnkte door Jezus op een
te vorderen.
En toen eindelijk in den morgenstond de officieelc
zitting, waar geen getuigen behoefden gehoord te
worden, omdat Jezus op de categorische vraag: zijt
gij de Christus? een onomwonden cn volledig ant
woord gaf. En daarna nog eens op de vraag: zijt gij
dan de Zone Gods? toestemmend antwoordde.
Het laat zich denken welk een marteling deze her
haalde ondervraging voor Jezus' vermoeide ziel moet
geweest zijn. Na de bange zielsworsteling in Geth-
semané, waarin de angsten der helle hem hot bloe
dige zweet hadden uitgeperst, dat verhoor waarbij
het ecnig opzet was een vorm van beschuldiging te
vinden.
Maar hier ziet ge dan ook Jezus' grootheid in zijn
lijden. Zijn vijndon zitten over hem als rechter. Het
getal cn dc macht is ann hun zijde. Hij staat alleen
en weerloos tegenóver hen. En toch is de leiding niet
bij hon, maar bij Jezus. Ilij is de dader. Hij geeft
zichzelf tot een offer voor de zijnen.
Zij zijn zichzolvcn niet meester. Zij verlagen zich
'door hem te mishandelen, te bespotten, te honen en
te lasteren.
En als Jezus ten slotte het woord spreekt, dat hun
niet meer een bijkomstige grond voor een veroor
decling geeft, maar de belijdenis is waarnaar zij
eigenlijk gehunkerd hebben, dan bepaalt hijzelf
daarmede vrijwillig zijn doodvonnis. Als de Christus,
de Zone Gods, zal hij lijden en sterven.
Het is hem niet afgeperst, maar gewillig door hem
Uitgesproken.
Jezus zelf heeft reeds vroeger gezegd: Ik neem
geen getuigenis van een mensch. De werken die mij
de Vader gegeven heeft om die te volbrengen, deze
werken die ik doe getuigen van mij, dat de Vader
mij gezonden hoeft. (Joh. 5 34, 36).
Toen reeds zochten de Joden hem te dooden, omdat
hij niet alleen den sabbat brak, maar ook zcide dat
God zijn eigen Vader was, zichzelven Gode even-
gelijk makende (Joh. 5 18).
Hier voor hot Sanhedrin is het niet anders. Zij
'die de Schriften hebben welke van Jezus getuigen,
verstaan do Schriften niet, en daarom kennen zij
ook Jezus niet. Moge ook al bij sommigen geweest
zijn een bewuste erkenning dat hij metterdaad was
de Zone Gods, bij anderen was het verblindheid
Voor de feiten die zoo krachtig getuigden.
Maar bij allen is hot ten slotte geweest een ver
werpen van hem als den Messias, den Zone Gods.
Zij moeten hun zonden voleinden. Zij moeten hem
.Verwerpen, niet omdat hij hun zonden in den weg
ètaat, maar met het uitgesproken vonnis over zijn
belijdenis als de Messias, de Zone Gods.
Zoo zijn er gocn getuigen op wie do schuld kan
afgewenteld worden. Noch hun schuld in het veroor-
declcn, noch de schuld die zij Jezus toeschrijven.
Hij is de Christus, de Zone Gods. Dat is het wat
de wereld op hem tegen heeft. Daarom werpt zij
hem uit
Neen, zij hebben geen getuigen van noode. Jezus
zelf hoeft daarvoor gezorgd. Hij heeft duidelijk ge
sproken. Hij heeft zich geopenbaard als de Christus,
de Zone Gods. Hij heeft het niet alleen gezegd, maar
ook betoond.
Zij moeten hem dus aanvaarden of verwerpen. Als
den Christus, ais Gods Zoon. Het staat nu in helder
licht Alle nevelen zijn weggevaagd.
Ze staan nu recht tegenover hemzelf. En hij staat
daar onder hen, niet als oen raadselachtig wezen,
niet als een mysterieuse persoonlijkheid, maar als
de Christus, de Zone Gods. Er behoeft niets r
ondervraagd óf onderzocht te worden. Geen studie of
overweging is meer van noode.
Dat maakt hun beslissing zoo ontzaglijk, zoo ont
zettend. Van dwaling of misverstand is hier geen
sprake meer. Als ze hem niet aanvaarden, dan is
het kwaadwillige zelfverblinding; dan sluiten ze
moedwillig de oogen voor wat klaarder is dan do
dag.
Of nog erger ze zien het wel, maar ze haten
hem juist daarom. Maar dat is dan ook het aller
uiterste. Verder kan de zonde niet
Maar waar de zonde meerder geworden is, daar is
de genade veel meer overvloedig geweest
De wateren der ongerechtigheid moesten zoo hoog
stijgen om Christus den Zone Gods te bereiken en
hem te kunnen verzwelgen. Maar op hetzelfde oogen-
blik dat de zonde zich voleindigde tegen hem als
den Gezalfde Gods, zijn Plaatsbcklccder in deze we
reld, zijn Gezant, ja zijn eigen Zoon, op datzelfde
oogenhlik gaf hij zich voor de zonde der wereld.
Het contrast is schril. Het klinkt u als een wan
klank in dc ooren: zulk een heiligheid en zulk een
ongerechtigheid dooreen gemengd. Het doet u pijn.
Besef dan iets te dieper, wat Jezus zelf er door gele
den heeft Wij zien dat lijden maar aan. Maar hij
doorleed het zelf. Dat deed zijn wereld hem aan in
dc oogcnblikkcn dat hij zijn leven voor haar gaf.
i een iegelijk die in hem gelooft ziet het met
ontzetting aan en voelt zich bij het indenken van
deze dingen schaamrood worden. Van ergernis. Maar
ook van zelfvproordeeling. En het slaat een breuk
tusschcn u en de wereld. Ge wilt met haar niet mee
doen, maar geeft u aan Jezus als uw Redder over.
Want dan wordt het u klaar als do dag; alleen
door deze gevonnisde is voor u vrijspraak te vet»»
krijgen voor Gods gericht Voor het gericht van Hem
die geen getuigen van noode heeft omdat Hij de
alwetende is, die uw hart doorgrondt en al uw we»
gen gadeslaat
Uw eigen hart getuigt tegen u. Het beschuldigt u
vanwege uw vele zonden, vanwege uw ongeloof, uw:
zwakheid, uw eigenliefde, uw ontrouwmoge»
lijk zelfs van verloochening.
Waar, waar zult gij u bergen7
Waar? Bij hem die daar het vonnis des doods
hoort Bij hem, die wordt weggeleid om overgegeven
te worden aan de heidenen. Bij hem, die zichzelf
gegeven heeft in de plaats van zondaren.
Bij hem is verberging. Bij hem die juist nu be
wijzen gaat, dat hij is de Christus, de Zone Gods.
In de vervulling van het Woord Gods. In zijns zelfs
offerande. In dc overwinning die hij gaat bevechten
met den vijand uwer ziet
Hij is de Christus, profeet priester, koning.
Hij is do Zone Gods. Hij bewijst het in zijn op
standing uit dc dooden. In de overwinning van den
wederpartijder, waaronder wij door eigen schuld
gevangen waren. Ir de overwinning van het oor
deel. In de overwinning van de zonde.
'I
Geen getuigenis hadden zij van noode; ze hadden
het zeiven uit zijn mond gehoord. En ze hebben hem
verworpen.
Maar er waren er toch die zijn getuigenis hebben
aangenomen. Want zij hadden het getuigenis dat
van hem was gegeven aangenomen, het woord dat
in den Vader gegeven was.
En dit woord van God hadden juist zijn vijanden
niet aangenomen.
Wij hebben wel getuigenis van noode. Uit zijn
mond hooren wij het niet meer. Hij is van deze
aarde heengegaan naar den hemel. Maar hij heeft
zijn Geest gezonden die van hem getuigt door het
woord, het geschreven woord Gods.
Wie dat verwerpt, eindigt ook nu evenals toen
met hemzelf te verwerpen. Wie voor dat woord
buigt, die neemt hem aan met waar geloof.
En dan niet omdat anderen het zeggen. Maar om
dat hij zelf door den Heiligen Geest het ons getuigt
alsof zijn eigen mond nóg tot ons sprak.
Wie aldus in hem gelooft, zal ook metterdaad on
dervinden aan het werk, dat do verheerlijkte Chris
tus doet, dat hij ia die hij betuigde te zijn. Zijn mid-
delaarswerk gaat door. In het getuigen. In het gel
dig maken van zijn offerande. In het regccren cn
beschermen.
En eens zien wij hem van aangezicht tot aange
zicht Dan hooren ook wij het woord uit zijn mond.
RUST IN JEZUS.
Rustend in 't geloof aan Jezus' dierbaar woord;
Rustend in Zijn hulp, gaan wij steeds moedig voort;
Rustond in Zijn bloed, geeft dit ons groote kracht;
Rustend in Zijn licht, is 't bij ons nimmer nacht.
Rustend in Zijn leiding, gaan wij nooit verkeerd;
Rustend in Zijn trouw, is niets, wat ooit ons deert;
Rustend in Zijn schaduw, vrees ik geen gevaar;
Rustend in t gebed, vertroost Hij wonderbaar.
Rustend bij Zijn kruis, wordt onze smart zoo klein;
Rustend in Zijn offer, ben 'k van zonde rein;
Rustend in Zijn komst, is Hij mijn Bruidegom;
Rustend blijf ik bidden: Heere Jezus, koml