Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
De gunstigste tijd
y Wie zich heden als kwartaal-lezer opgeeft of
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
Kunst en Letteren.
IBONNEUENÏt
Per kwartaal f3.25
(Resdiikklngskoston f0 151
jer week f 0.25
Vuix hol Buitenland bij Wek»
lijksrlie ceiitluics -6.—
pij dageltiksche zending „7.—
Alles bit vooruitbetaling
Losse nummer» 5 cent
uiei Zondagsblad IA cent
Eonrincslilfirl nu*» nfzotideilijk verkrijgbaar
No 3005
Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Postbox 20 Postgiro 58936.
ZATERDAG 22 MAART 1930
A OV CR "EN Tl EN:
Van 1 lol 5 regels f 1.17V5
b!ke regel neer .022!/s
Ingr* ^ciloli'infurcL.
van I--5 regels „2.30
Elke regel meer 0.45
Bij contract belangrijke korting.
Voor liet bevragen aan het bureau
ivotdt berekendf0.10
10e Jaaraanq
voor het werven van abonné's
doet opgeven, ontvangt de tot 1 April a.s. ver-
schijnende nummers van ons blad GRATIS.
Wij hopen en verwachten een groot getal nieuwe
y abonné's te mogen inschrijven.
DE ADMINISTRATIE
n.. uii -i mm .ij *s beschamend als het Fascisme
Dit nummer Destenf Uil VIER ul3der ons daaraan moet herinneren, indien wij
daaraan althans nog willen herinnerd
zijn, beschamender is het, zoo wij dit
langs ons laten heenglijden.
Het Italiaansche nationalisme heeft
zich in en door het Fascisme tot de
partijdictatuur verheven en tracht den
volksstaat zijn gestalte te geven, vast
beraden om dit desnoods met geweld te
doen.
Doch wij vragen, mocht de Christe
lijke staatkunde ten onzent en waar zy
haar roeping vervult, iets anders op
liet oog hebben dan het nationale leven
VREDE OP EIGEN ERF.
Wy hebben een vijandelijke macht
achtervolgd, welke wy met den naam
individualisme aanwezen en die haar j om dat té bevruchten met den Christe-
booze vruchten openbaart in verdeeld
heid en ongeloof, twistgierigheid en wei
gerachtigheid om zich te buigen onder
het Woord Gods, de waarheid die bo
ven alles gaat.
Wie op de teekenen der tijden ziet,
moet dit verschijnsel niet alleen betreu
ren, maar ook met hart en ziel bestrij
den. Wat is nl. het geval?
Sedert den wereldoorlog waait er
door de wereld een geest van reactie
tegen het liberalisme, welke zich niet al
leen in het bolsjewistisch Rusland er
het Italiaansche fascisme sterk aftcc-
kent, maar ook elders waarneembaar is.
Het principe der vrijheid, waarop de
liberale staatkunde heeft gebouwd, en
tengevolge waarvan, zooals wy hebben
laten zien, niet alleen de verbrokkeling
der volkeren in partyschappen zich zoo
sclievp ontwikkelde, maar ook zoo ern
stige tegenstellingen in de maatschap
pelijke verhoudingen en in de oeconomi-
sche toestanden werden teweeggebracht,
heeft de staatsbemoeienis wakker ge
roepen.
Het tegendeel van wat men wenschte
is geschied, voor de vrijheid kwam de
gebondenheid aan menschelijke instel
lingen en wetten, terwijl op zedelijk en
geestelijk terrein een ongebondenheid
heerscht, oie behoorde door de godde
lijke wet en ordinantiën gebonden te
zijn.
Men verstaat niet, dat zedelijke en
geestelijke gebondenheid aan Gods
Woord, juist de vrijheid zou kunnen
schenken, welke men onwetende zoekt.
De reactie, waarvan wij spraken ver
toont een nationalistischen geest. Zoo
draagt b.v. het Fascisme een sterk na
tionalistisch karakter en stelt zich tegen
het liberalisme o.a. in zijn streven naai
de volksstaat, waaruit wij iets kunnen
leeren, ook al kunnen wij geen aanhan
gers van het Fascisme zijn.
Het goede ligt nl. in den grondslag
van de fascistische gedachtenwereld, die
het volk als geheel wil zien, met een
„HET IS EEN BENDE."
In
lyken geest? Ook als zij genoopt is als
party den strijd te voeren, moet zij toch
volkspartij zyn en een roeping in en voor
het gansche volk vervullen.
Zy is de strijdende Kerk in het open
bare. leven, het zuurdeeg, dat het gan
sche deeg doorzuurt, het zout der aar
de. Dat is haar voorrecht, haar gave,
haar goddelijke roeping.
Terecht greep daarom de Antirevolu
tionaire Partij in haar opkomst terug
op den grondslag van ons nationale le
ven, gelegd omstreeks het jaar 1570.
De strijdende Kerk is krachtens haar
door de historie bevestigde roeping in
het openbare leven de nationale levens
kracht, zoo zy getrouw is.
Holland heeft geen behoefte aan een
nationalistische partij, die naar het
Fascisme voert, kan daarvan geen heil
verwachten, zoo degenen, die aan de
nationale geloofsbelijdenis getrouw wil
len zijn, hun nationale roeping gevoe
len en het welzijn des volks op het oog
hebben boven partijbelang.
Om strijd roemt men Groen en twist
over hem onder elkander, doch het ware
beter, dat men één ding van hem leerde
dat men nationaal ware er. de roeping
der Kerk ten aanzien van de natie
volgde.
Met deze roeping is de partyschap
der hcdendangsche Christenen in strijd.
Men zoekt elkander de loef af te ste
ken in zuiverheid en vromen zin, doch
maakt de Christelijke religie tot
aanfluiting en haar eisch op het leven
tot een spot.
Indien men voor waar houdt, dat het
geloof de kracht der natie is, en meent
geloof te hebben, waarom toont men
dat geloof dan niet uit de werken? Als
ten slotte ook de roeping der natie
wordt gezien in eeuwigheids licht, in
het licht van de voleindiging der dingen
in de komst van het Koninkrijk Gods.
waarom houdt men zich niet aan de ge
hoorzaamheid des geloofs en geeft niet
de wereld te zien, dat het Koninkrijk
eigen bestemming temidden der volke-jGods reeds temidden van ons is?
ren, een roeping, welke het volk heeft De onderlinge strijd dergenen, die als
te vervullen als orgaan in Gods hand. broeders vrede behoorden te maken, is
door het welk Hij Zijn welbehagen zal
doen.
Daarom eischt het Fascisme bezieling
van heel de natie, plicht en discip'me
van allen en bereidheid om alles tot het
leven toe te offeren, opdat het volk als
'geheel zijn bestemming bereike.
Geen wonder, dat het 1< ascisme steun
zoekt in hoogere werkelijkheid e" een
religieus karakter aanneemt, althans
instede van vijandig tegenover de reli
gie te staan, van haar kracht en wel
stand verwacht.
Dit alles klinkt schier zoozeer in het
voordeel van het Fascisme, dat wij niet
nalaten ei op te wijzen, dat er ook an
dere zijden aan het fascistisch vraag
stuk zijn, die de geestdrift wel wat
geen vrucht der liefde en der gemeen
schap des geloofs, maar menschenwerk
der zonde.
Het moge vroom klinken, als men aan
de gansche natie absolute gehoorzaam
heid oplegt aan Gods geboden, doch men
loopt gevaar om hierdoor aan hel Kruis
voorbij te gaan. Op Golgotha werd het
absolute recht voltrokken, opdat de we
reld met God verzoend werd. De Wet,
die ons ten leven gegeven is, is ons ten
doode geworden.
Het is niet vroom, als men tegen de
onderwijzing des Woords ingaat en niet
opmerkt, dat het volk dreigt te sterven
als Jehovah van den Sinai Zyn recht
openbaart, zonder dat een Middelaar tus-
schentreedt. Vroom en gehoorzaam
doen bekoelen. Doch in de voorgestelde het, dat men uit de H. Schrift leert te
zaak heeft het Fascisme ons wat te leven en zich aan het Woorc. onderwerpt
zeggen, wat ons Christenen moet be- j Gods onderwijzing zegt, dat de kracht
schamen en wijzen op onze roeping. der genade de liefde tot Zijn *Vet werkt
Het zedelijk ideaal, dat het Fascisme en leert betrachten door een klein be
stelt nl. geeft een geheel andere beoor-1 ginsel eener nieuwe gehoorzaamheid,
deeling omtrent de Overheid en haar' Indien ons Christenvolk naar die regel
roeping dan de liberalistische beschou
wing. Het legt een verband, poneert
een fundament, waarop de Overheid
steunt, hpar gezag wettigt en mede
werking en plichtsbetrachting tot het
bereiken van het nationale doel van al
len zonder uitzondering eischt.
En hoewel liet fundament, waarop ons
ons geloof wijst een ander is, grijpt het
Fascisme tcch een waarheid, welke door
ons behoort aangenomen te wordende
eenheid van het volk en den volksstaat.
Gods Woord spreekt altijd van volkeren
en naties. Wy zijn een volk, een natie
en mogen niet zijn een conglomeraat van
partyschappen, waardoor de natie uit
eenvalt en verteerd wordt.
leerde wandelen, zou het in Gods wi
zijn en allengskens voortschrijden in ge
meenschappelijk wandelen en daardoor
in den breederen kring des volks eerbied
wékken voor Gods geboden.
Doch, hoe zullen zij aan de zedelijke
verheffing van ons volk iets ten goede
kunnen bijdragen, die de zedelijke
kracht van de Christenen onderling on
dermijnen door twist en gekijf?
Hoe zal het geloof iets kunnen uit
werk ;.i 1 f .rekking en herleving van
onze i ioale kracht, zoo het niet by
machte is, in eigen kring naar het
Woord te handelen?
der laatste nummers van het
roomsch-kath. dagblad De Tij d werd een
opzienbarend artikel gepubliceerd over „den
verderfelijken invloed dor gehuwde vrouw
op het gehalte van fabriek en atelier."
Ge moogt u niet vergissen. Het gaat niet
over de slechte gevolgen van fabrieksarbeid
voor gehuwde vrouwen cn haar gezinnen;
maar juist omgekeerd.
Het eerste is in confcsso.
Enkele uit liet lood geslagen feministen
mogen de gelijkheid van mannen en gehuw
de vrquwen ook voor fabrickmatigen arbeid
bepleiten; in 't algemeen zou men de ge
huwde vrouw gaarne ter wille van haar zelf
en haar gezin buiten fabriekspoort en
atelierdcuren willen houden.
Nu komt echter 't genoemde dagblad met
het verslag van een enquête over het kwaad,
dat de gehuwde vrouw in 't algemeen en
natuurlijk niet hoofd voor hoofd in de fa
brieken sticht, dat óf grootelijks overdreven
moet zijn óf in liooge mate ontstellend is.
Aan overdrijving kan men moeilijk den
ken, want het verslag komt voor in het tijd
schrift voor priesters, die zich vooral bezig
houden met de vorming der R.K. rijpere
jeugd en dc enquête betrof het overwegend
roomsch-kath. Noord Brabant
Maar dan i s het vreoselijk, dat de rappor
teur moet verklaren: van alle kanten kwa
men dc antwoorden, dat dc invloed van de
gehuwde vrouw op dc jeugdige medearbeid
sters over 't algemeen zeer slecht is.
Het is op de meeste fabrieken en ateliers
een bende; de meeste meisjes worden bin
nen een half jaar totaal bedorven door
den omgang met gehuwde vrouwen,
niets verzwijgen.
Daar komt dan nog bij het gevaarlijke
werkmilieu, zware arbeid, slechte schaftlo
kalen, zedelijk minderwaardige voorarbeid
sters en werkbazen.
Het is, aldus de rapporteur, praktisch on
mogelijk zonder speciale genade en heel bij
zonderc hulp de onschuld op dc fabriek te
bewaren.
Zeg liever: het is een bende, voegt De
T ij d er aan toe cn vraag dan aan dc Alg
Roomsch Kath. Wcrkgeversvcrecniging wat
zij hiertegen doet.
„Want dit geschiedt allemaal in het
Roomsch-Katlioliek Noord Brabant,
waar honderden H. Hartbeelden en Kruis
beelden langs dc wegen staan
Het is in elk geval uitermate bescha
mend cn we betwijfelen of werkelijk de
katholieke cultuur uit Noord-Brabant zal
komen!
Dat is heel kras gezegd. Maar het moet..
Want wie een zedelijk kwaad verbloemt,
staat mede schuldig.
En wij, wat zullen wij zeggen? Zullen
met farizeeuwsch- gebaar uitroepen: Ja,
moet het wel zijn in het donkere Zuiden?
Hebben we reden om ons te verhoovaardi-
gen? Dat nooit natuurlijk!
Is in niet-roomsche streken de toestand
beter? Het is te hopen, maar wie garan
deert ons dat?
Och in onzen kring is meermalen met de
stukken aangetoond hoe groot'e zedelijke ge
varen de meisjes in fabrieken en ateliers be
dreigen. En ook onder ons leeft Je uitspraak,
dat vaak bijzondere genade noodig Is om
taande te blijven.
De tijden zijn zwaar voor het opgroeiend
geslacht en het leven is moeilijker dan ooit.
Voor de rijpere jeugd wordt in onzen kring
eel gedaan; dc fabrieksjeugd moge ir
bijzondere belangstelling deelcn.
BEZOEK VAN BELGISCH MINISTER
OFFICIEELE BERICHTEN
DEPARTEMENT VAN JDSTITIE.
Bij K. B. is op verzoek eervol ontslagen
F. I-Iondius, referendaris bij liet Depar
tement van Justitie.
Benoemd tot hoofdcommies Mr. I. P
Hooykaas en G. J. van der Brugge, beiden
thans commies; tot commies: L. Sehötteln-
dreier, thans adjunct-commies; Mr. J. C
Tenhink, thans tijdelijk ambtenaar; mej. F.
J. Schouten, A. M. Schimmel en mevr. E
C. van der Ham, thans adjunct-commies.
ZEEMACHT.
Bij K. B. is eervol ontslagen uit den zee
iienst officier-vlieger 2e klasse J. P. van
tien Dop.
LANDMACHT.
Bii IC. B. zijn op verzoek eervol ontslagen
iserve-eerste-luitenants A. G. Sprcij, A. J
Meijer, J. B. van der Wal, G. N. Krook, W
Jongejan, L. Berkhout, E. A. ,1. M. Schoffe
n en G. F. Middelbeek.
Op verzoek eervol ontslagen reserve-kapi
in A. G. Blnauw.
Benoemd tot reserve-officier van gezond
heid tweede klasse H. van der Made, arts:
tot reserve-tweede-luitenant vaandrig II. A
Engels.
De Belqische Minister van Verkeerswezen de heer Lippens bracht gister een bezoek aan
Botterdamom ztch op de hoogte te stellen van het tram- cn buswezen aldaar. Boven
staande foto werd genomen voor het stadhuis te Rotterdam: derde heer van links de
directeur van de tram, Ir. Nieuwenhuis; naast hem de Belgische Minister Lippens;
geheel rechts de hoofdcommissaris van politie dc heer Sirks.
KON. ONDERSCHEIDINGEN.
H. M. dc Koningin heeft benoemd tot rid
der 2e kl. in de Huisorde van Oranje, den
heer J. Caru, onderafdeelingschef bij den
dienst der exploitatie der Nederiandscht
Spoorwegen en heeft de eerc-mcdaille in
zilver dier Huisorde verleend aan den eer
sten koetsier van het Koninklijk Stal
departement C. W. Lammens.
AUDIËNTIES.
De gewone audiëntie van den Minister
van Financiën zal op Maandag den 21 Maart
a.s. niet plaats hebben.
REGISTRATIE EN DOMEINEN.
Bij beschikking van den Minister van Fi
nanciën is de ontvanger der registratie en
domeinen W. J. C. de Koning \erplaatst van
Wageningen naar Leiden en de ontvanger
«G:r registratie en domeinen W. Spaanstra
van Schagon naar PurmerencL
WATERSCHAPPEN.
Bij IC. B. zijn benoemd in de provincie
Noord-Holland tot heemraad van den polde.i
Wieringerwaard P. Visser Azn. te VVierin
gerwaard; in de provincie Zuid-ITollami
tot dijkraad van liet waterschap de Oude
en Nieuwe Maasdijken vóór liet Land van
Rlioon A. Baiendregt Azn. te Barendrcchl.
en is aan A. F. Ch. A. van llcyst te Bol
terdam, op zijn verzoek, eervol ontslag ver
leend als hoogheemraad van liet hoogheem
raadschap van den Lekdijk Bovcndania
(prov. Utrecht).
P. T. T.
De Directeur-Generaal der P. T. T. is
verhinderd op Vrijdag 28 Maart a.s. zijn ge
wone wekclijksche spreekuur te houden.
STICHTING „ZON EN SCHILD"
DE EERSTE STEENLEGGING
MOBILISATIE-SLACHTOFFERS
Het Bestuur van den Bond van mobilisatie
invaliden en hun nabestaanden schrijft
Blijkens het Eerste-ICamerverslag beeft de
Minister van Defensie bet noodig gevonden
het Bestuur van onzen Bond een verwijt
te maken.
De Commissie van Onderzoek inzake de
ijziging der Wet van 13 Mei 1927 zou wei-
ig welwillendheid van bet Bestuur hebben
ndervonden.
Naar aanleiding hiervan zien wij ons ge
noodzaakt ons van deze onverdiende smet tc
zuivi
Bij IC. B. i
Centraal Bui
ambtenarenzaken
Uians tijdelijk ambtenaar.
Dat bet Bestuur van den T.ond dc belan
de Mobilisatie-Slachtoffers niet zon
der meer aan een niet onpartijdige- cn vol
doend deskundige commissie ter zake meen
de te moeten toevertrouwen, gezien zijn
ervaringen vindt niet zijn oorzaak in
onwelwillendheid van het Bestuur, maai
de onjuiste handelingen van 's Ministers
ambtsvoorganger.
Deze toch beeft meerdere malm getracht
den Bond in een onjuist daglicht te stellen
eigen tekortkomingen door don Bond
het licht gesteld minder schril uit te
doen komen.
Toen, niettegenstaande liet ontkennend
betoog van 's Ministers ambtsvoorganger, die
een onderzoek niet noodig achtte, de Tweede
Kamer algemeen van oordeel was, dat een
n onderzoek behoorde te wor
den ingesteld om na te gaan in hoeverre de
talrijke grieven cn klachten der slachtoffers
gerechtvaardigd waren, is de lieer LambooyP 1 a n t
onder den druk der Kamer bczweki'
heeft hij een Commissie in liet leven
pen. Echter geen onpartijdige en voldoend
deskundige commissie, zooals door het Al
zijdig Nationaal Comité en den Bond w
gevraagd, maar een Commissie, die bij
brek aan gegevens de juiste feiten niet k
de, niet kon kennen en die den slachtoffers
geen enkHe waarborg kon geven van onpar
tijdigheid.
Gezien de eenzijdige samenstelling der
Commissie heeft liet Bestuur zich dan ooi-
genoodzaakt e, zi.n de Commissie te berich
ten, dat bet geen vrijheid kon vinden een
nominatievc opgave van dc leden van der
benoemd tot commies bij bel j Bond te geven, die over de uitvoering van de
oorbcr eiding
Gisteren vond te Socsterberg de eerste
steenlegging plaats van het in aanbouw
zijnde gebouw der stichting „Zon en Schild",
uitgaande van de Vcrconiging Ned. Herv.
Stichtingen voor Zenuw- en Geesteszieken.
De voorzitter der vereeniging, de heer J.
R. Snoeck Henkemans, lid der Tweede
Kamer sprak een rede uit; waarin bij zeido,
dat hot werk, dat hier "cschicden zal, een
moeilijke arbeid is. Een arbeid, die moer
zelfverloochening en volharding veroischt
dan ziekenverpleging of opvoeding van kin
deren, omdat het kwaad waartegen gestre
den moet worden, somberder vorm vertoont
en moeilijker de overwinning wordt behaald.
Vervolgens deed spr- voorlezing van de
oorkonde, die zou worden ingemetseld. Deze
oorkonde was fraaie gccaIIigrafcerd cn hield
o.m.- in dat degenen, die hier verzameld
waren ootmoedig belijden, dat zij dit bouw
werk uit Gods hand ontvangen hebben, cn
dat zij het biddend wijden in den Naam
des Vaders en des Zoons en des Heiligen
Gecstes.
Nadat de oorkonde was ingesloten in de
bus. waarin zij bewaard zal blijven, liet de
lieer Snoeck ITenkcmans don gedenksteen
neer, die daarmede was geplaatst.
Op don steen staat liet volgende vermeld:
„Deze steen werd na inmctseling eener oor
konde geplaatst den 2lsten van Lentemaand
1930- Want God dc Hcere is een Zon en
Schild".
De aanwezigen zongen daarop Psalm S4
vers 0, waarna de heer Snoeck Hrnkcmans
zijn rede vervolgde: Spr. wilde nu twee
vragen stellen n.l. Ie waarom moest deze
vereen., deze stichting, worden opgericht, 2e.
waarom moest zij don naam Ned. Hervormd
dragen en dus gestempeld worden tot een
werk der Ned. Herv. Kerk?
De arbeid ten nutte van zenuw- en geestes
zieken is bij uitstek een werk dor barmhar
tigheid en raakt het terrein van het werk
der Kerk. zoodat liet verwondering mag
wekken, dat de Kerk totnogtoe deze arbeid
zich niet had aangetrokken. Hierom kan er
penïge bevreemding, dat de Kerk thans
erk ter hand neemt, geen aanleiding
Voegt men ons toe. dat er een Chr.
•n. bestaat die goede resultaten op haar
arbeid zag en zeer veel ervaring heeft op
het gebied van de verzorging van geest'
zieken, dan zeggen wij, dat wij in eerbied
bewondering voor den arbeid dier vcrceni-
gïng niet achterstaan bij anderen. Maar di
mocht niet beletten de band aan de ploeg te
slaan toen bleek, dat hier voor de Ned. Herv
Kerk, voor de Vaderlandsche Kerk, een tnr.k
niet verwaarloosd mag worder
De historie leert, dat menige inrichting bui
ten kerkelijk verband vaak meer kerkelijk
op den voorgrond stelde dan een stich
ting binnen de grenzen der vaderlandsche
kerk. Tiet gaat niet om de Kerk, maar om
rk. Volkomen juist, maar juist om lie:
villen we ons aansluiten bij de Ned.
Herv. Kerk.
Spr. eindigde met toe te sjiroken Dr.
ru i n, die geneesheer-directeur zal worden
alsmede architecten en aannemers.
:rd nog bet woord ge voer I
door Ds. B. T i c helman v. Sclievcningen,
namens de Alg. Synode der Ned. F
Kerk, door ds. P. C. IJ s s e I i n g v. Lot
Vecht, namens het Classicaal bestuur,
M. G. Gerritsen van Amersfoort,
s de Ncd. Herv. Gemeente aldaar, dr.
te, als vertegenwoordiger der Neder.
Mij. voor Geneeskunde cn door Prof. Ir. 11.
Dorgelo van Delft .namens dc afd. Delft
van den Centraal Bond van Chr. Pliil. in
richtingen in Nederland.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
ECHTE FRIESCHE
[HEEREN-BAAI)
20-50 ct per ons
Ê7WW
VRAGEN VAN KAMERLEDEN
DE INTERLOCALE TELEFOONTARIEVEN
Het Tweede Kamerlid, de heer Ebels,
heeft den Minister van Waterstaat ge
vraagd:
Is de Minister bereid mede te deplcn, tot
welk resultaat de door Z.Exc. in de verga
dering van de Tweede Kamer van 10 De-
cejnber jl. toegezegde overweging van ver
laging van het iuterlocale telefoontarief, in
het bijzonder door uitbreiding van dc laag
ste tariefszone, heeft geleid?
ONTSLAGEN BIJ DE HEMBRUG.
Het Tweede Kamerlid, de heer Guit, heeft
den Minister van Defensie gevraagd:
Is het juist, dat aan de Hembrug ontslag
<>u groote schaal wordt verleend aan arbei
ders'?
Zoo ja, wat is daarvan de oorzaak?
Wil de Minister mededceien naar wélke
regelen het ontslag wordt verleend?
GED. STATEN VAN Z.-HOLLAND
AUTOBUSDIENSTEN.
Ged. Staten van Zuid-Holland hebben af
gewezen het verzoek van II. van Dam te
Ketliel om vergunning tot liet in werking
brengen van een autobusdienst: a. van
Kethel over Abtswoude naar Delft (station);
van Kethel naar Vlaardinger-Ambacht
omgekeerd.
- Ged. Staten van Zuid-Holland hel u
aan P. II. Lipman te Wateringen, dim ,r
den autobusdienst V.I.O.S. aldaar vee-
gunning verleend voor een autobusdienst
Delft (station) over den Hoorn. Schip
luiden, Zouteveen, Vlaardinger-Ambacht,
Kethel cn Abtswoude naar Delft (station)
en omgekeerd (ringlijn).
- Ged. Staten van Zuid-IIolland hebben
aan Th. M. van de Klundert te Mclissant
vergunning verleend voor een autobusdienst
van Ouddorp langs Goederoede, Stellendam,
Melissant, Herkingcn, Dirksland, Sommels-
'lijk cu Middetharnis (dorp) naur Middel
bands (haven) en omgekeerd.
NEDERL. ORGANISATIE VAN
ACCOUNTANTS
GEREF. VEREENIGING VOOR
DRANKBESTRIJDING
ACTIE IN ZUID-HOLLAND.
Vanwege dén Prov. Bond van afdoelingeh
.an dc Geref. Ver. voor Drankbestrijding
n Zuid Holland werd gisteravond in dó
)nsterkerk te Schiedam, door den kerke-
•and der Geref. Kerk aldaar daartoe wel
willend afgestaan, een propaganda-vergade-
ing gehouden, waarin als sprekers optra-
len de heeren Ds. C. von M e y e n f e I cl r,
Geref. predikant te Feyenoord, met liet on
derwerp „Christenliefde cn matigheid", cu
W. C. F. Scheps, van 's-Gravcnhage, on
derwerp: „Onze houding tegenover het al
coholisme". Op het gesprokene volgde een
geanimeerde discussie. 5 personen traden
als lid on 1 als begunstiger toe, zoodat men
binnenkort een afd. hoopt op te richten.
A.s. Dinsdagavond zal vanwege den Bond
een propagan da-samenkomst worden ge
houden te Gouda, georganiseerd vanwege
de afd. van „Patrimonium" aldaar. Als
spreker zal optreden de heer W. C. F.
Scheps, van 's-Gravenhage, met liet onder
werp: „Ook een Chr.-sociale eisch".
Woensdagavond zal Ds. J. Smclik voor
de afd. van Patrimonium" te Loosduinen
optreden met het onderwerp: „Sociale be
weging en Drankbestrijding".
llit het Sociale Leven.
EEX WILDE STAKING
B(j de N.V. v. Leer-s Vereen. F.ihrïekcn
em bal 1 ii gofabrifc ar.ten te-Amsterdam is order
•Ie arbeiders een wilde staking uitgc' ken.
De oorzaak was «lat 7 losse arbeiders, die on
tevreden waren over het feit, dat e.- m'r.der
arbeid voor hen was, niet alleen het werk
neerlegden, doch er ook in slaagden de andere
arbeiders, die door collectieve arbeidsovereen
komsten gebonden zijn, tot staking te bowe
gen. De staking omvatte 230 personen, en 't
bedrijf kon niet'worden voortgezet.
ïntusscheii heef* de directie de betrokken
bonden op de hoogte gebracht van het onge
motiveerde der staking, welke besprekingen
tot resultaat hadden dat de stakers het werk
weer hebben hervat.
Nader vernemen we, dat de staking op be
vredigende wijze is beëindigd.
RAAD VAN STATE.
De eerstvolgende openbare ve.
van de afdeeling van den Raad \an
or de geschillen van bestuur zal wc
gehouden op Vrijdag 28 Maart 1930,
voormiddags te 10.30 uur.
Wet klachten hadden geuit, met vermelding \-nnr Won rm .n^i-toni iS»„ i
Houte. van de door i r Ininiicr „aar voren ge-
I bracht, klachten. I Z Ti .Sr» i
bidton^Moten dat^du ''bclruLMi'1" iuw o-u-n' mid,,a''s ,e Amsterdam, in hel Centraal
builcii-i l.i.ui, dat dc hcliokki-i. iiti>o..in Gebouw der A. M.
eventueel door d; ----*1
V. .1. oen lezing
paticl zouden l>|ijlcon nm nmnilcUny nl schnh ',VeV- rinisgmjSEie'inako de'jog)li
.ountantswezen.
tato telijk hun zaak tc bepleiten en dat het de i'.i
-den tegenpartij al te gemakk lijk zou vallen
des tegenover een derg-.cijic ge'uigeuis haar
I menti te plaatsen.
TOONKUNST-MUZIEKSCHOLEN
Het 3de (laatste) leeraren-sol'stcnccÉBeit
an de Rottcrdamsche Toonkunst-MurdcHëho-
'en, zal plaats hebben op Woensdag 2 April,
de Gioote Doelezaal. Medewerking zuilen
leenen mevr. Eerthc Seroen cn de heeren
Phons. Dusch en Ad van Driern De lieer Ma-
ï'ius Korrebyn is door ongesteldheid verhin
derd Het programma bevat de volgende w»r-
ken: Drie „Poèmes-Arabes' ven Louis Ajbert.
voor zang met Orkestbege'eiding; Variations
en S-v™Phomques van César Franck voor piano
met ü.kest; Vioolconcert var. Max Bruch en
'a" Ilon a-rsche Fantasie voor viool met Orkest-
begele ding van Adr. van Driem. De heer
Dusch speelt bovendien voor Piano-solo nog
enkele stukken van mc >r ne ItaFaanschc com
ponisten. De Chkest bogeVding wordt vervuld
dooi de byraphonïe-orkpst&lasse der Muziek
scholen. versterkt door hoeren leeraren on
der leiding van den Directeur, Willem Feit-