HANDWERKEN H. BOTH (leine kinderen: lastige kinderen OTH n" KEUKEN-INRICHTING let de Schoonmaak Nieuwe Gordijnen! /IT'S? A 'n Sroo'e keuze cn tegen 1 JL Iv/WJIL- voordeelige prijzen bij 55CHERSDIJK - ROTTERDAM - NOORDBLAAK VOOR DE VROUW, No 13 VRlJT)Ars31 MAAR1 MM Cretonnes en QORDIJNSTOFFEN Gegarandeerd lidvlechE In g oole keuze en voordeelige prijzen bij VISSCHERSDIJK - ROTTERDAM - NOORDBLAAK ijnEoiiMüniunioiiiiiini^iuiiiiuflnDOiiiiQnmiiunMiniiuiinuiiiiiriiuiiLNiiiiiuuiiiL'uiuaiiiiiisfliiiiijiunuiniitiiiniiiiiiiioiaifliiiiinmaaL'iiiiinrinii; Ve zouden bezoek krfjgcn. Jong moedertje met haar eenige, een ilje van nog geen drie jaar,'zou voor de 9ie maal bij ons;komen. Iu weet je bij zoo iets nooit precies, wat Ifi wachten staat. Ik herinner me ten- isle uil mijn eigeti kindertijd, ik zal 'n of veertien zijn geweest, dat bij ons lis op een middag een mrfwter met een iivelijk verwond, ecn.gst jongetj. een ezoek" (bezoeking leek het meer) had raciit, en ik, hevig onder den ini'd-ruk van verbazing, hoe een zóó klein kind, zóó ondeugend kon zijn voor zijn ie moedertje, na afloop verzuchtte: „O 8, wat verschrikkelijk om zoo'n ondeu-j d kind te hebbun, die moest ze klappen ituurlijk ontging ik niet de behoorlijke 1 chtwijzing, dat kleine meisjes vnn zulke gen geen verstand hebben, en er ook vol- kt niet over obrdeelcn mochten, was ik zelf vaak ondeugend, cn dim al „zoo 'of.'" Ik vond het echter maar wat dat Lk even later „toevallig" hoorde, j m'n moe Ier tegen mijn oudste zuster „nee, ik heb van juMie alle zeven bij I djaar nog niiet zoo'n last gehad als zij mei ééne. Maar wat praAt je er logon: 't is j slag, en dli-e heeft zij niet." Is een slag", dal laatste snapte ik maar] Beteekcnde het, dat zoó'n kind een - - ire straf voor da moeder was? Tooh was I maar een heel gewoon kin-dje, dal er I ongelukkig uilzag of zoo. Alléén een dje, dal altijd nèt niet wilde, wat zijn ider vroeg, en altijd vvèl afdwong, wat niet goed vond. iet la.ng daarna op een scha atscn rij-mid- gebeurda het nre, dat m'n grootere ere, die de opdracht hadden meegekregen af en toe 'n beetje op de been te helpen hel „krabbelbaanlje", zich mijns inziens te gemakkelijk vam die taak kweten, elkens klonk het, na 'n klem oogon- je helpen, weer gauw „nou maar 's al- probeeren, dat is 't beste, 't Is 'n slag, kan 'k je niet leeren, op 'n oogenblik je "t vanzelf, en dan kiin je het." ok toen, in 'n hulpeloos-doorsukkelen op stijve schaatscnb'eenen, begreep ik de 1 kukkiing niet. Tot óp 't oogcnbli'k dat 'k I 't vandaan? inééns den ig" vond cn op mijn maneer ovur 't j nlje vlóóg. Toen wist ik wal „slag? was. wist het wéér, toen onlangs hel be- sle bezoek kwam Ln hel hp is waar, ik i «Ijk vertoefde. I V, ad el ijk na de begroeting, toen beiden vva-1 -ezelen, en een van ons ad tegen de kleu- i'ou beginnen: ben jij ad zoo'n groote I in, mag jij niet manmii-è mee uil.' ont- het moedotje een klein vierkant pakje, 1 zij mee naar binnen, gebracht had, van j papier, en daar kwam voor dén dag: gewoon leg-blokkendoosje ge kent 1 en een wollen speelbeest. Ze leg- lié twee voor het jongetje neer, cn zei: j Koosje, maak jij nu je hondenhokje een dankbaar gezichtje zette het kind f bser overeind naast de blokkendoos, en dan full speed aan hel bouwen. j loudt hij zooveel van (Lie blokkendoos?" ig nog iemand aan de moeder. j )ch, ik nam maar mee. waar hij mee be- dan wordt bij niet in zijn spel ge-1 ird, cn wij niet in ons gesprek. Ik wil liefst zooveel mogelijk meenemen als litga, maar hij hoeft niet alles te hooren, gezegd wordt, U neemt me niet kwa- lal het kind niet gewoon was „alles looren", was wel aa.n hem te zien. Zonder uisteren naar het gesprek,'ging hij rus-' met zijn spel door. Na een goed kwnr- stond hij zachtjes op, kwam bij zijn der 9taan, en wachtte met het handje haar schoot, tot zij was uitgepraat en vroeg: „Wal ie er broer?" let hok is heetemaal klaar, Moes! Kijk, mooi. En 'n dak ook 'r óp." i ja, ik zie heit 'n Fijn da k voor de re- Beer vindt het ook mooi, zie- je wel? wat ga je nu maken?' keek hij met iet6 v fcge kijkers, naar het plaats zou moeten ruin •iep hij blij: „ec >an leg ik er een koekje in,-is dat goed?" Ie d e gastvrouw. Nou, en daar krijgt Beer óók wal van. U-kijken, mevrouw!' glun- le het ventje en uraaid-e de beer 'n hal- dienstbode, of zelf haar bezoeken er om na fce laten, Had zij bet kind geleerd mee op be- .zoek te gaan. uus niet om met hem te „geu ren". En toch, onbedoeld bereikte ze dat re sultaat, Zonder onbescheiden vrijpostigheid maar ook zonder verlegenheid antwoordde het kind, wanneer hem iets gevraagd \verd„ cn als men niets vroeg, zweeg bij. Ja, het is een slag. Wat dood-doodeenvoüdig: voor de kleuter n stuk speelgoed meenemen, waar hij zoet mee blijven kan, voor iets oudere meisjes kraaltjes om te rijgen, of matjes om te vlechten, en toch: hoe weinigen die uit zich zelf op 't idee komen, zooiets te doen. „Maar is hel niet onbeleefd tegenover Je gastvrouw?" vraagt iemand me. Natuurlijk is het dal niet. Het wil toch niet zoggen, dal gé vreest, da.t er in 't heele huis niets zal zijn, om het; kind mede te vermaken? Neen, de bezoekster drukt met die handeling al leen uil, dat men geen extra moe'te voor het kind hoeft te doen: dn-t zij niet van plan is, bij haar bezoek haar kind de eerste viool te laten spelen, maar zij zet het dadelijk op het tweede plan. Zoo komt er in waarheid een moeder met een baby, en dat is toch heel wal beter en beschaafder, dan dat er eon baby met een moeder bezoeken aflegt, wat tegenwoordig schering en inslag is. Dam kan de moeder voortdurend onderbroken worden, omdat een leuk babbelmondje van 3 of 4 jaar óók wat zeg?en wil. „Och. wat is daar nu eigenlijk tegen", zegt menigeen. Daar is alleen dit tegen, dat het in d-ezelf- HERINNERING Moeder, weet je nog hoe vroeger, Toen ik klein was, wij tpzaam Ied'ren nacht een liedje, moeder^ Zongen voor het raam? Moe gespeeld en moe gesprongenj Zat ik op uw schoot qn d'acht In mijn nacht-goed, kleine jongen, Aan 't geheim der nacht- Want als wij dan gingen zingen 't Oude, altijd-cendre licdj Hoe God alle, alle dii.gen, Die wij doen, beziet Hoe zijn ecuw'ge groote wond'ren Steeds beschermend orh ons -zijn Nimmer zong je, moeder, zonder Beven dat refrein Dan zag ik de sterren flonk'ren En de maan door wolken gaan, d'Ouden nacht met wijze, dónk'ro Oogen voor me staan. M. NIJHOFF. Uit „Dichters van Dezen Tijd". de lijn ligt als de opgeschoten jongen tegen zijne moeder zegt: „"ch, wal west, u daai; nu van. ik zal 't wel doen, zooals ik wil". Er is alleen ddt tegen, dat men op die ma nier zi'n eerste Christenplicht' verzuimt, h.-l.- om hel kind gehoorzaamheid en onderdanig heid te leeren, C. a,n spijt in de le- mooie hokje, .dat ten voor wat aai- n schip!" TENERIFFEWERK Het is al heel oud, hoewel het onder de zen naam nog niet vele jaren geleden tuis in ons land werd gebracht. Het dankt de zen naam aan lipt.eiland Teneriffe. waar het door de bewoners werd beoefend, ter wijl het later naar Zuid-Amerika werd overgebracht, waar het al spoedig even enthousiast bewonderd en beoefend werd. Detechnjek was toen eenigszins an dp li ftten haalde dradén uit een stof, werkte .döór~?.de öpeningéri andere, eh' zo.ü ontston den do mooie sterren, die wij allen wel eens gezien hebben, in do stof zelf. Het werk werd toen ook wel solkant, d.i. zonnr- kant'gpnoernd. omdat, hoewel vele varia ties voorkwamen, het hoofdmotief toch al. tijd bleef een stralenkrans van uit een middelpunt. Het Teneriffewerk, dat in onze dagen hier beoefend wordt, is een op ./ichzell staand kantwerk. We gebruiken er apane vormen voor, die we wel zelf vervaardigen kunnen van karton (wat vóór heeft dat we dan naar elke gewcnschte grootte kunnen varieeren), maar met het gewond mater i aal, n.l. metalen of celluloid Wieltjes, schiet met werk vlugger op. Alle soorten van wol, zij of andere garen kunnen worden gebruikt, weinig materiaal is noodig, en het resultaat verrassend. slag i IVas hqusch geen'stijf, willoos of peuté- kindje,r.maar een echte boy met cstralen- kijkers en actieve handjes, toch wie ld had 'eenige last va.n hem. Na die paar uten 't,middelpunt van 't gezelschap te geweest, werd hij weer geheel aan zich overgelaten 3e vaak ziet men het, vooral in den sten lijd, anders gaan.'Hoe vaak gebeurt zelfs als volwassenen om elkander ko- en.; niet eens, zooals hier, speciaal gevraagd, het kind mee te brengen den de kinderen van het huis een groot n den tijd rlen boventoon voeren, en «Kleren,,ma ar af en toe gelegenheid vin- goheel.'buiten de kin deren om, iets te !«n. Mt»n schijnt daar niet sens meer onbeschaafds in te vinden. En hel ergst alles is, dat op die manier het kind het meest lijdt, om da.t men het zijn kinderlijkheid ontneemt, en er oud- ligheid -voor in de plaats geeft. ®zo jonge moeder, maakte geen paira de ur van haar frisschcn jc-ngen, liet 'm de heele rij langs kushandjes geven,1 'n hondje „kunstjes doen", geen versjes fggen of aangeleerde „grappige" ont- j •rdjss géven och. nee, niets }n. Ook diot ze hem niet lui Tionschen-gepraat, nog ersta.ndiig prijzen van 'jn hoedanigheden gelukkig niet; want gruwelijk eigenwijs worden kinderen! «ar zonder eonig kunst- en vliegwerk, «or de minste moeite of onaangen,aam- had z:j toch bereikt, dut de kennisma- cris alleman! w?\s meegeva.llen, dsit we «r één oordeel hadden: een schattige jon- eon w^1 opgevoed kind. a-nt ware béachnvEng bestaat niet'in hét d'fin en pootjes-geven, maar daarin, rht onze rnederncnschcn zoo min mogelijk en'"'onaangenaamheden aandoen. Al- nnadat zij niet verkoos, het kind gere tbijis te laten oncler Hoede van een j We geven hier als voorbeeld een ster, die op 50 puntjes wordt gewerkt. Over een wieltje spant go eerst de stralen en zore; vooraf dat de draad lang genoeg is, zoodat ge niet behoeft af en aan te hechten. Te beginnen in de middelste kern gaat ge doorstoppen (met een speciale naald, die ge et voor koopt, met platte omgebogen punt;. Daarna werkt ge knoopstqken eerst over vier draden, die ge telkens tot 'n bundeltje saamtrekt, de tweede rondte onk vier dra den bijelkaar nemen, maar telkens twee, van één groep der vorige tner, cn do derue rondte telkens over twee draden. Dit is wel een van de eeiivoudigsto ster retjes. Wilt ge meer ingewikkelde cn n.ig mooier patronen, ook andere vormen en kanten, dan vindt ge vele voorbeelden en -een-zeer duidelijke verklaring van hei werk in het Beijers handwerklioek „Tene riffewerk". uitgave Van Wees en Weiss u- Zeist, I-Iier wil ik nu alleen nog laten zien, hoe ge eqn gewone ruime .strook van lampekap of randen van kleedjes, van zijden kragen enz., kunt versieren met aangezette tene riffe sterren. In ons voorbeeld werd een „trapje" van telkens drie sterren gemaakt, doch daar zijn de sterretjes tamelijk klein. Met is evengoed mogelijk, er telkens maar één- naar boven te verspringen. Ook bij de strak gespannen zijden kappen van onze moderne electrische lampen vooral bureau- of pianolampen kunnen de sterretjes te pas komen. Wanneer wé ze er gewoon luchtigopnaaien, vvordf liet uiterlük van de eenvoudige kapoer 'toch. dadelijk zeer door verhoogd. \A/aar de „mode" soms vandaan komt Dit is een vraag, waarover velen zich nogal eens liet hoofd „breken", zooals men het uitdrukt. Zoodra hun navorschcn eenig res'ultnat niag hebben, blijkt echter wel, dat do'zaak "nooit zóó interessant is als het zoo! op oog lijkt. In Frankrijk is nl. een boek verschenen (door dq Miomandre), dat geheel handeltl over de Mode en in een enkel hoofdstuk af zonderlijk het ontstaan der verschillende modes verklaart. Of -eigenlijk zegt hij juist zei f, dat de vele veranderingen,-' de „grilligheden" der mode iets totaal onverklaarbaar zijn. Hij zegt „Het komt voor, dat een van de grooten J dezer wereld om de een of andere min of! meer persoonlijke reden, iets in zijn klee ding gaat veranderen. Zoo b.v. Frans I; die' Icróeg een verwonding aan zijn hoofd bij een l vechtpartij in het kasteel Romorontin, en j was daardoor genoodzaakt zijn haar te laten afknippen; ziedaar de oorsprong van de! mode om kort haar te dragen. Teneinde een diep litteeken aan zijn hals te verbergen, bedacht Hendrik II de dracht van een z.g. fraise-kraag. Men weet, welk 'n succes die uitwas van gestijfseld batist had. Karei VII had leelijk gevormde beencn en voelde dus niets voor de korte jas, die in izijrï, tijd werd gedragen. Ilij liet zich weer lange jassen aanmeten, en iedereen volgde woHlrh. zijn voorbeeld. Dé get» al in van Eduard VII kreeg op 'n kwaden dag een steenpuist onder haar arm. Zé was dus gedurende ecnigen tijd genood zaakt ohi bij het geven van een handdruk haar ellohpog zijdelings op te lichten, op 'n heel ongelukkige, onhandige manier. En jaren daarna nog bleef het mode onder lie den van goede manieren om bij het handen reiken die absurde houding aan te nemen, welke als liet toppunt van welopgevoedheid werd beschouwd. En omdat Eduard Vlf in zijn tijd 'n buikje had en daardoor den laatstcn knoop van zijn vest liet openstaan, zag men toen brood magere heeren, wicn het niet de minste moeite zou hebben gekost om den ondersten knoop van hun vest te sluiten, angstvallig Edu&rd's gewoonte handhaven. Het is overi gpjis'ren zeldzaamheid, dat vorston zich be mppion met de mode op eenige andere manier dan door die na te volgen. Alléén van Hendrik II is het bekend, dat hij zelf meewerkte aan het naken van zijn kleejrcn, dat hij met, eigen handen zijn rond geplooide fraise-kraag streek en zelfs de modéllen van zijn -jjo-urpoints knipte! Matir behalve in-dergélijke uitzonderings- gevflillcn, ontsnapt -dé oorsprong der modes meestal aan onze nasporingen." "Voor handvat en-tuit laat men openingen .vrij, en werkt daar dé guimpe-randen afzon dérlijk met vasten af. Nü gaat men het langs den onderrand wat Inhaken voor den bodem. Daartoe wordt eerst Wat strak één rand vasten omgehaakt De,volgende- toer: een vaste, een steek over .islaan,'een--vastc.in -de''derde van vorige toer. enz.,1'Om den andere een vaste overslaan. Men kan zoo nog enkele loeren doorgaan om een platten bodem te krijgen,- óf men maakt nog Ti kleinp guimpnliandje en sluit dat tot een ronding voor den bodem. Ntt komt langs den Box-ebrand van de KANWARMER Wie 's morgens bij 't ontbijt liever heeto dan half lauwe melk drinkt, moét maar nooit op zich laten wachten. Maar ja, denk daar altijd een aan als je in den-vroegen ochtend onder de wol je nog 's een keer lekkertjes omdraait. Er is ook wel iets aan te cloén, om te zor gen, dat de melk in de kan wut langer warm blijft, warm b 1 ij f t, niet warm wordt natuurlijk, en in dien zin is de term van kan warmer eigenlijk niet zoo juist. Van muts kan men ook al niet spre ken, omdat de hoes van onder dicht en van boven te open is. Op een dergelijke'manier is ook eenreen voudig theemutsje te maken, dat onder nel. schenken om hét theepotje blijft zitten. Wé' geven dat een ander maal ook wel eens. Nu de hoes voor de melkkan, natuui'iijk. een kan met een deksel. Wie die niet heelt, zou er 'n precies passend schoteltje öp' kun non leggen, of een kopje zonder .oor. Het. spreekt echter van zelf. dat men niet een voudig die wol boven de wasem laat zit-' ten, er moet een afsluiting zijn. Voor een model als hierhoven afgebeeld, worden twaalf afzonderlijke bandjes ge haakt, lengte en breedte'daarvan, wordt be paald door de maat van de kan, waar. 't f oud raai omheen moet. Hier waren de hand jes afwisselend in wit-cn blauw genom'-n de blauwe 5 c.M. breed 'en de witte 3 c.M de lengte-was 20 c.M. Het model is gewérkt in guimpc-haak werk, wat zeer aardig staat. Wie deze kunst niet machtig is (we kunnen ze nog wel eens apart behandelen hier) kan natuurlijk do handjes ook in gewone vasteiifeercn haken of zelfs breien. Wel blijft, het aardig, om ip smalle bandjes te werken om de aardige- kleuronstrepon te krijgen. De bandjes worden eenvoudig aan elkaar gehaakt met vasten, de .steek telkens door twee witte.of'blauwe lussen halend. hoes eerst 'n toer halve vasten in blauw, daarna een toer heele vasten in wit. Hierna kan men nu ccn gewoon kantje er aan ken met'openingen om 'n koord door te ha len, óf ccn gumpebandje, dat met vasten afgewerkt wordt. Door de openingen haalt men een blauw wit gedraaid koord, dat aan de einden een paar witte kwasten krijgt. Het koord. Neem 'n eindje wol van bepaalde lengte (de maat vindl ge door ervaring „op de gis")', grijp dat precies in 't midden en leg de twee helften langs elkaar. Met midden wordt nu door 'n ander vast gehouden of ge legt het om een deurknop of zoo iéts," en gaat dan, aldoor liet .dubbelt eind strekkend, de twee punten over elkaar draaien tussclicn duim en wijsvinger. Al door in één richting draaien. Al gauw is "clV spanning"zoo sterk, dat, wanneer ge het maar even slap- laat hangen, de gedraaide stukken nog. eens in elkaar draaien (dus vier dik). Dan, haalt ge 't andere eind (het óitddén van den draad dus) van de deur knop af en neemt het samen met 't eind, waaraan, ge gedraaid hebt. Maar zorg, ter wijl dat ge 't midden van dit gedraaide stuk even vasthoudt of vasthecht aan 'n knop, en dat de gedraaide einden zichzelf nog eens in elkaar draaien. Zoo hebt ge 'n stevig koord. Kwastjes kunt. ge nu maken, door om twee of drie vingers 'n aantal slagen (hoe veelheid naar de gewcnschte dikte van de kwast) wol te winden. Di n neemt ge ze van de vingers af en haalt 't uiie.inde van don draad een'; paar keer héél stevig door de ring heen, dan'legt', ge de windingen naast elkaar, als een strengetje dus, oil bindt ze aén de gehechte kant nog eens dubbel sa men, door oen losse draad wol, die ge ,'n keer of zes er stevig omheen draait én dan knoopt of afhecht. Van onderen wordt de streng nu doorgeknipt en gclijkgélcnipt. .Een massa vrouwen zeggen: „Dat vele rnoken ic niet goed voor je, manlief!" En ze bedoeleni voor de gordija-en. NIEUWE HANDSCHOENEN Sommige menschen kunnen alles zoo lang en. ui zoo onberispelijke conditie blij-1 ven dragen, dat men er jaloerscli op wor den zou. Anderen trekken kousen, hand schoenen enz. soms reeds de allereerste maal stuk. Uok dit is een „slag". Het is daarom, dat in de Vrouwenrubriek van het „Hbl." op een klacht over liet inscheu ren van nieuwe leeren handschoenen no; eens uitvoerig béschreven wordt op welke wijze men deze artikelen moet behandelen. Wij herhalen het gaarne voor onze leze ressen, want: Het is een feit, dat heel wat handschoenen al den eersten keer, dat wij ze dragen, bedorven worden, enkel en al leen omdat 7.e niet goed zijn aangetrokken. Hoe ongelooflijk dat ook lijkt, het is toch inderdaad Waar. Vooral niquwc handschoenen aantrekken is een kunst, die slechts door een goed ge schoolde verkoopster gekend wordt: het verdient daarom aanbeveling dit aan haar over te laten. Aangezien ons een gedien stige handschoenen-verkoopster voor dd moeilijk experiment niet altijd ten diens'.: staat, willen we hier eenige wenken geven. Onze eerste en voornaamste opmerking is: koopt nooit handschoenen, die te nauw zijn. Afgescheiden van de mogelijkheid, neen, de waarschijnlijkheid, dat dezp spoe dig overal barsten, ziet een hand in een te nauwen -handschoen er gewrongen e.o nimmer elegant uit. Men krijgt door te nauwe handschoenen geen kleinere han den, maar wel leeljke handen. Nieuwe handschoenen moeten, voor ze gedragen worden, voorzichtig met den handsc.hoe- nenrekker worden opgerekt. Om hot ge makkelijk aantrekken te bevorderen, wordt er wel eens een weinig speksteenpoeder ii gestrooid. Dit heeft echter het nadeel, d; dit poeder bij het aandoen der handscbo nen tusschc» de nagels gaat zitten. Mc ga voorts bij het aantrekken nooit haastig te werk. Kalm steekt men de vingers ir den handschoen en strijkt deze met d' noodige behoedzaamheid over de vingci toppen. Het gevaarlijkste moment is echter het inbrengen van den duim en de mu:s d-, hand. Als hierin' niet de noodige voorzfci tiphei(1 wordt betracht, dan kan het modi van den handschoen, of nog erger, door plotseling inscheuren de handschoen zelf voor goed zijn bedorven. Ook bij het vastknoopen zij kalmte hei parool, niet omdat hier ernstig gevaar dreigt, maar omdat het lastig is als er knoopjes afspringen en men op 't punt van uit te gaan nog naald en draad te .voor schijn moet halen. Wil men de handschoenen uittrekken, dan geldt hetzelfde parool: haast u lang- Probeer nooit een handschoen met ruk uit te trokken, zóólang,de vingers nog niet los zijn; beschadigen cn uit z',n mo del rukkerl is hiervan het gevolg. Kérst na voorzichtig de vingers te hebben bé-, vrijd, kan men den handschoen verder ai schuiven. Het verdient aanbeveling, de handschoenen nadat men ze heeft uitge trokken, eenige oogenhlikken binnenste buiten tp laten luchten; eerst daarna berge men ze, glad gestreken, weg. Er zijn dames, die haar handschoenen parfumeeren. D>t moet over het algemeen ontraden worden daar niet elk parfum harmonieert met den reuk van het leer. De geneeskundige kan alle gevaar bij de geboorte van het kind voorkomen, mits hij vooraf de omstandigheden kent Daarom moet de jonge vrouw zich vroegtijdig tot haar dokter wenden, liefst vóór hot huwelijk. Een slroohalm blijft op het water drijven, een diamant zinkt. Menigeen zou niet zoo luide bevelen, als hij niet zwijgend moest gehoorzamen. PRAKTIS3H MEUBELTJE In zoo'n groote, gezellig-vollc kamer zag 'k in een vergelen hoekje tusschen piano en raam in, zoon gezellig laag bankje staan, dat met z'n vroolijk kussen als uit lokte tot 'n zitje. Je kon zoo fijn nèt uit het raam kijken, zonder zelf hoog en heelemaal „te kijk" te zitten. Ge weet wel: die forsche vierkante „bank jes" met bekleede zittingen zijn niet zoo goedkoop. Hier echter werd me, al dadelijk nadat 'k er op was neergedaald, verteld, dat ilt (in mijn kwaliteit van „kranten- schrijfster", die zich voor-alles interesseert, werd me het geheim „toevertrouwd'.') straks maar 's i.ispecleeren moest, wat 't was, waar ik op zat. En'natuurlijk stond ik dadelijk overeind met liet bankje in mijn handen. Zal ik mijn lezeressen eens te raden ge ven wat het was? Och nee, als ge het niet reeds weef, dan zult ge ook nooit op het idee; komen. Het was oorspronkelijk 'n gewoon houten kistje, zcoals je voor 'n paar dubbeltjes of kwartjes bij den kruidenier krijgt, 'n beetje hoogcr en sterker, dan ze doorgaans zijn natuurlijk. Daar was een deksel op vasi getimmerd, 'n paar stevige latten voldoen ook. De ge- heele kubus werd dan overtrokken met. 'n stevige katoenen of andere, stof, waarover heen nog een overtrek van donkerblauw laken (blauw was do hoofdtint in die ka mer). Op het bankje lag 'n blauw, kussen van dezelfde stof, dat met 'n paar aardige fi guren (in wol)was opgewerkt, 't Geheel maakte 'n heel aardigen en gezellige» in druk. Het overtrekken zal niet veel moeite op leveren. Zaak .is natuurlijk, te zorgen voor een niet al te ruwe kist, cn vooral moeten alle spijkers zóó diep geslagen worden, dat er niets uitsteekt, anders is uw stoffen over trek dadelijk dóór. Ook door den bodem en de zijkanten slaat ge nog wat extra spij kers, opdat 't zaakje stevig in elkaar zal zitten. Voor omtrek zou ik eerst 'n lap knippen, die n centimeter of 4, 5 (voor inslagen) breeder is dun uw kist hoog is, en zoo lang als 2 maai de breedte 2 maal de lengte van de kist -f 'n paar centimeters inslag. Die lap wordt om de vier zijkanten ge legd, en de einden (rnet 'n inslag aan eén kant) op elkaar vastgenaaid. Ge kunt dit op de hand doen, en 't dan daarna om de kist heen trekken: de naad liefst op 'n hoek laten vallen.- Zorg dat het niet te los komt te zitten. Dan knipt ge twee. evengroote rechthoe ken voor. boven- p» ondervlak, met 1 ot 2 centimeter voor oipslag. (aan alle zijden) t,néér en .-gaat die, slokken vastnaaien op de randen van de zijkanten. Eén recht boek 'is natuurlijk wel weer op de band te werken, als ge het overtrek weer van de kist afschuift, maar de onderkant zal men op de kist zelf af moeten werken. Het bank je dat ik zag, was aan den onderkant zon der bedekking, maar. dat zou^ ik niemand aanraden, om het „gezjciil" bij liet optillen niet, maar ook om het vloerzeil te sparen. Op precies dezelfde manier .wérkt ge het tweede overtrek, dat ge natuurlijk ge.ijk met liet eersto knippen kunt. Ook kan worden volstaan met één overtrek, als de kist niet al te ruw is, desnoods beplakt ge de hoekrandén vooraf met papier. Binnenkort geeft 'k hier nog ccn heel aardig kussen, dat juist voor deze bankjes ook goed geschikt zcu zijn, maar het inor.t nog even wachten, omdat er dan de afbeel ding bij kan. Wie gaat een bankje maken? Het m'öet ook heel aardig staan midden in 'n kanier, bij 'n haard, of bij 'n laag, open boeken kastje, en vooral in 'n serrehoekje bij 'n klein leestafeltje. Overal kan het te pas komen, cn jonge meisjes kunnen bet zelf voor tiaar eigen kamertje maken. Als iets niet duidelijk is, schrijft men maar, en zal ik 'n volgend maal wel weer 'n teekening ei bij geven. In aansluiting bij de artikelen over werk besparing geven we hier nu ook eens een afhee ding van een ideaal keuken. I-let woorn „ideaalis misschien wel wat te sterk, wam te verbeteren blijft er altijd. E:n groot voordeel is, dat de ruimte ondei dén gootsteen geheel vrij en open is. D» kastjes die men in ons land nog meestal on der gootsteenrn vindt, zijn toch a tijd man> pen zeer vochtige bergplaats en die ruimte wordt, wanneer zo open en droog blijft, ve.-I gemakkelijker scboongeliouclen. In de echt moderne buit; nlandsche keuken (waarvan onzo foto een voorbeeld geeft), worden onze MoUandsche rechtbanken niei meer gevonden. In do plaats daarvan krijg- men aan weerszijden gerlchclde drongbonbv. op den eenen kunt zet men de vuile vatenbnoi aan den anderen kant la,at men hetgeen ni gewasselien ia, uitl leken. Natuurlijk is dm hoe: wat handiger dan hot vuile en schooi:.- op één aanrecht bij elkander te hebben, wr wel e ns verwarring geven kan en in pIk geval ruimtedekort. De borden zijn afloopend naar den gootstenn'en van hard hout, zoodat ze niet gauw rotten. Onder het rechterdroogbord zien we eeS plank voor kete.s en er boven een lat waar- achter men deksels bergt en die tevens hakoa beeft voor kannen, maatjes enz. Boven het raam (practise» is ook die lichtval op den werkho.k) vinden we, met een plank, inii.ir I a t w e r k, waarop omgekeerd de pannen kunnen bewaard wurilen. Links zien we »og groote rekken, waar schut- ls, schaien, bonlen en kopjes kunnen gepaatst worden. M.-ii ziet dus: alles beantwoordt urm net bcg.iisel: open en friscli. Geregeld li-eti de frissriiè tucht toevoer in de open pannen en schalen, wat vee. gezonder is dun oiis systeem om; hod op elkaar in dichte kasten te zet'-.u. Natuurlijk is die open berging bedoeld voer dingen, die geregeld gebruikt worden. We laten u deze afbeelding met zien, om dat we denken, dat ge nu e n, twee. drie uw keuken zult gaan veranderen naai d.t sy steem. We zijn iiu cent-naai-''bijna allen aan huurhuizen gebonden 'en hoeven niet pr cies te vertellen, hoe wé liet nebben willen. Maar daarom kan h.t toch zijn nut hebben, er ons van op de hoogt te ste ten, hoe de dingen ook, en beter kunnen. Wie weet, in hoeverre we dan soms nog in een bepaalde richting iets kunnen bereiken. In dm tcgeuwoordigen tijd .miners, maken onze huisvrouwen zich wat drukker om die dingen dan vroeger, toen men toch alics a^a. dienstboden overliet, en het lieuscli niet inv rekenen ging of er wut meer ot minder stap pen gedaan moesten worden van keuken naar eetkamer of naar buitend; ur. of'men l>ij het vaten wassclien of koken gerege.d van den eenen hoek der keuken naar deu ander. n te loopen had.... alles kwam toch we» k!aar. Maar nu betaalde hulp steeds zeldzamer wordt en dus de huisvrouw veel meer zelf :u de keuken vertoeft, en daarbij tijd mo t wiu- nen voor hiwir vc e andere liu.slioiKlelijk® arbeid, nu voell zij maai al te goed zelf de voor- en nadeelor van ccn praktische ot on praktische- keukci,inrichting. Nu beseft zij onk het groote belang ervan. Want daarvan hangt niet alleen af. of zij moer ot miwHr v'ug opschiet. tii<1 tpkort komt «.f overhoudt, maar ook, of zli zich meer of minder moa maakt voor h Izclfrle werk - ot er meer ol minder gosfooten en gebroken wordt, wat i vaak van de berging kan 'afhangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 3