90c WOENSDAG 5 FEBRUARI 1930 Kerknieuws. PREDIK AN TEN VERG ADERINGEN. To Rotterdam vergaderde de Zuid- Rol!. Ih-edikanten veneen iging ouder leiding van Dr. J. Rlemece, van Leiden, dio de samenkomst met cebcd opende en daarna het woord gnS aan mevrouw Dr, A. M ket-Zernike, van Rotterdam, die oen referaat hield over „De Christusbeschouwing der radicalen", waarin deze een algemeen apertju paf over do gronden, waarop de ra dicale Cbristusboscbouwing rust, terwijl Spr. daaraan verbond een woord van per soonlijke kritiek over deze beschouwingen. Aan de bespreking nam een 10-tal perso nen deel. De Voorzitter wees er op, hoe moeilijk het is in eikaars mentaliteit door te dringen. Wat denkt meo van Lucas? vraagt Spr. Beschouwt men dien als een di nstknecht van menschen? Hoe moeten we aau met Kil. 3 en Rom. 12 en 13, 1 Cor. 16 en al die ethische gedeelten van Paulus' brie ven? Waarom werd de Hebreërbrief niet genoemd, waarin sterk nadruk wordt ge legd op de menschelijke persoonlijkheid van Christus? De religieuze mentaliteit, achter deze beschouwing ligt, is voor een orthodoxe absoluut onbegrijpelijk. Hoe kan Gods liefde geopenbaard z\ju in een legende? zegt Spr., een vraag, die geen veroordeeling van een ander standpunt inhoudt, maar w> belangstelling. De verschillende vragen werden breedvoe rig door roteren te beantwooid en in vc band daarmee haar bedoeling toegelicht. In de pauze worden als bestuursleden ge kozen: Dr. J. Ricmcns, Ds. 1L W. Creutzberg. mevr. A. MankesZcrnike en Dr. S. F. H. J. Berkclbach van den Sprenkel, van Rotter dam. Daarna sprak Dr. W. Th. Bo is se va in, van Leiden, over de vraag: „Is èen geschre ven geloofsbelijdenis wenschelijk?" De twijfel aan de wenschelilkhedd rijst, volgent Spr. op do volgende vier gronden: 1. het bezwaar tegen het geluid van alle theologie in de sfeer der religie; 2. het be zwaar tegen de inmenging van alle syste matisch denken in de sfeer van het Evange lie, als in tegenspraak met zijn kerugma- tisch karakter; o. het bezwaar tegen het kerkelijke karakter van oen geschreven ge loofsbelijdenis: zij is persoonlijk; 4, het be zwaar tegfn de overschatting van een be lijdenisgeschrift: zij dragen te zeer het kc.v merk van hun tijd om voor oen later levend geslacht als „belijdenis" beteekenis te heb ben. Wat het eerste bezwaar aangaat beteeken 1 dit, dat het Woord, dat geestelijken reali teiten namen geeft na systematisch denken, e - .zee. een tabernakel ziet, waardoor God zich openbaart als waarin Hij zich ver bergt Het kan het lied, het pure symbool, de zwijgende aanbidding niet vervangen, en eon dogmatiek op rijm is even ongerijmd als do pedante nuchterheid, die een classiek lied niet. meezingt, omdat het een dogmatiek veronderstelt, waarmoe men het niet eens is. Maai- daarnaast bekleedt het een eerc- plaate ook als instrument van belijdenis. Wat het tweede bezwaar betreft: het ^dogmatisch" belijden behoort nu eenmaal tot de ontwikkeling van het Christendom en het Is con gevolg van zijn cultuurroeping in de wereld van het Grieksche denken, aan de ontmoeting van bet Evangelie met die teer bepaalde' cultuur en mentaliteit Het heft het kenigma-karakter van het Evangelie 1 :t op. Hot eenige wat te doen staat is te «testeeron, als de tweeheid van Evangeli Leer wordt weggedoezeld Ln een eenheid, -een cariratuur van beide is. Het dorde, bezwaar is een uitvloeisel om het. christendom te reduoeeren tot rijn per soonlijk karakter en dat do kwaliteit mis kent van persoonlijkheid en gemeenschap die er gelijke rechten in hebbon. Hiermede is roeds meer dan halverwege tegemoetgekomen aan het laatste bezwaar Tot de gemeenschap behooren ook de doo den. die „nog spreken nadat zij gestorven rijn". Nadat Paulus, Johannes, Augustinur Franeiscus, Luther, gansch een wolk va: getuigen gesproken hebben, is er geen ge loofsleven meer, dat oprijst als een wortel nit een dorre aarde. Wel geeft dit vierde bezwaar aanleiding om den aard van het gezag van belijdenisgeschriften uit vroeger eeuwen en de grenzen van dit gezag zorg vuldiger te bepalen dan door dc kerken tot heden toe veelszins is geschied. PERTINENTE VRAGEN In de Amerilcaansche „Wachter" treedt .jq breeder naar voren, die op classlcale en 6ynodale vergaderingen wel eens dingen ge zien en gehoord heeft, die hem aan den Kerkeraad doen schrijven: „Vragen, die naar mijn bescheiden meening wel eens mochten gedaan, voord aan lvorkeraadsle- den cn aan alle leden, misschien ook tan sommige predikanten: L Bezit ge een exemplaar van onze Ker kenorde? 2. Hebt gij die wel eens gelezen? 3. Hebt ge wel eens de 37 Geloofsartikelen gelezen? en dan, schrik niet: 4. Hebt ge de 5 Artikelen togen dc Remon stranten wel eens gelezen of hebt ge een psalmboek gekocht, waar vooral de laatste i te vinden is?" „Vrijmoedig!" voegt de hoofdredacteur er i.q toe en „toch is de vrager niet een eigen lijk wijs of overcritïsch mensch, maar die wil. pat ambtsdragers kennis hebben van bove [enoemde zaken tot het bestwil der Kerk' Ds. A. Scheel©, van Kapelle-Biczelinge, Voegt in de „Zceuwsche Kerkbode" hieraan toe: Zou hot noodig zijn de vragen aan eenig ambtsdrager in Nederland te stellen'? In elk geval zijn ze wel do overdenking paard. Antwoord wordt niet venvacht. NOG GEEN TOENADERING and: een vriendschappelijke toenadering der 'ierken is tot ons leedwezen voorshands niet te lenken. M.L wordt de scheidslijn zelfs verder [etrokken en oude, een tijdlang opgeborgen iheldnamen worden weer voor den dag ge- iracht. Een deel van de predikanten der .Staatskerk'' kan zich er slechts moeilijk van tnthouden jegens de „Vrije Kerken" hun mis- loegen uit te drukken, hoewol zij zelf, ziende ip de toestanden in de staatskerk, alle reden lebben zich ernstig met zichzelf bezig te hou den. VOOR DE VERVOLGDEN IN RUSLAND. Reeds 50.000 bijeen. Het Hollandsch Doopsgezind Emigranten Bureau, dat sinds ecnigen tijd bezig is gel den in te zamelen voor de ondersteuning uit Rusland uitgeweken boeren, heeft :n de corste vijftig duizend gulden be- eikt Van dit geld is reeds een deel ge- irulkt en bestemd voor bijzóndere gevallen luchtelingen (ook voor nietDoopsge inde), die door de Duitsche steunverlee- ling niet geholpen konden worden, terwijl en aanzienlijk bedrag wordt gereserveerd foor de weldra aanvangende vestiging in Brazilië. De inzameling wordt met kracht foortgezet. TEGEN DE GELOOFSVERVOLGING IN RUSLAND EEN GROOTE BIJEENKOMST IN LONDEN De barbaarsche handelwijze der Derde Internationale gebrandmerkt GRUWELIJKE BIJZONDERHEDEN OVER DE MARTELINGEN In de buitenlandsche Maden vinden we uitvoerige mededeel!»gen in betrekking tot do groote bijeenkomst die in Albert Hnll te Londen ls gehouden, waar op initiatief van het „Noodcomiié" geprotesteerd werd tegen de geloofsvervolgingen in Rusland. Niet minder dan De betooglng was georganiseerd door het Christelijk Protestcomité onder voorzitter schap van den graaf van Glasgow en den burggraaf Brentford. Een dozijn spreker? voerden om beurten hot woord. Zij zetten de positie uiteen, waarin in Rusland Chris tenen en Mohammedanen zich bevinden. Zij brandmerkten de barbaarsche handelwijze van bet bewind der 3© Internationale en ondersteunden eenparig de resolutie, waarvan we den tekst liier laten volgen; „Deze vergadering van aanbidders van don Almachtigen God, protesteert vurig togen de voortdurende en wreedo vervol ging van onze mede-geloovigen in Rus land en doet een beroep op allen ter we reld, die in God gelooven en de vrijheid lief hebben, om onophoudelijk te bidden en te arbeiden voor de geloofsvrijheid voor het Russische volk. BIJ de Britsche Re geering dringt de vergadering er op aan, een zoo krachtig mogelijk vertoog tot de Sovjet-regeering te richten om deze ver volging te doen ophouden. Afschriften van dit protest zullen aan de hoofden van al le beschaafde staten gezonden worden". uit alle categorieën in dienst te nemen en hen op te dragon het religieuzo gevoel en de idee zelve van God uit het hart der kin deren uit t© roeion. Mr. T. 11. Aubert, directeur te Gerièv, de Internationale Entente tegen de dorde Internationale, ging de historie na boe de Russische regeering liet absolute atheïsme tot heerschappij tracht te brengen. De verschrikkelijke vervolging tegen de Ko-rk gericht, bleek onvoldoende. De regeenng besloot toen op te richten eeniging der God-loozen, welke officieel aangewezen werd om de anti-religieuse be weging te leiden. Onder haar invloed heb ben de miuister van openbaar onderwijs, de Iegerhestuurders en de raad van vak- vereenigingen de noodzakelijke raaatrege len getroffen In 1923 Lnstrueorde men 250 duizend man om actief tegen deü gods dienst te str(Jden en in deze laatst© jaren zijn in Rusland 20 millioen exemplaren vnn de courant „de God-looze", één milliocn 300 duizend van het tijdschrift „do God-looze" en twee millioen brochures en anti-gods dienstige boeken verspreid. Er zijn 10 dui zend anti-godsdienstige clubs gevormd, ter wijl terzelfder tijd de strijd tegen den gods dienst werd gesteund door universitaire seminaries, besturen van theaters en biojco- pen, de laddo en anti-godsdiienstige musea. Kerken werden omgevormd in danszalen, bioscopen en sociëteiten. Vervolgens wer den veldtochten op touw gezet tegen de feesten Van Paschen en Kerstmis. In 1928 hadden te Petrograd 700 Allo sprekers legden den nadruk op bet uitsluitend geestelijk karakter van deze be tooglng, en weerden zich tegen elke ge dacht© van inmenging in de inwendige gelegenheden van de politiek der Sovjets, terwijl zij er zich toe beperkten d« geloovi- gon op t© wekken tot gebed voor hun broe ders in Rusland en all© beschaafde naties op te roepen om gezamenlijk d© tusechnn- komsï af te smeeken van den HemelsChen Vader, die alleen machtig ls om de beulen lot mensohelijke gevoelens te bekeoren. Be halve deze verzekering, dat hun streven vreemd was aan elke politieke bijgedachte, is één treffende trék van Angelsaksische roomheid te vermelden die in de houding an de 8000 deelnemers tot uiting kwam: na het openingsgebed „opdat de recht vaardigheid en de vrUhelw opnieuw iu Rusland zouden heerschen en de ziel der kleine kinderen zou worden bevrijd van dc bezoedeling van onzedelijk, godslasterlijk en ongodsdienstig onderwijs", werd de bij eenkomst uitgenöodigd zjch één minuut in stilte te vereenigen om een dringend gebed tot God te richten voor „alle verdrukten en slachtoffers van wanbestuur en gemartel- den, speciaal voor hun vervolgde broeders en zusters in Rusland". In zijn toespraak sprak Lord Glasgow als zijn overtuiging uit, dat het ongeloof nooit een volledige overwinning zou behalen, thans evenmin als in den tijd van Nero en Diooietianus. daar het bloed der martelaren evenals voorheen het zaad van geloof en liefde zou zijn. Laat ons eenige feiten releveeren uit de vele, die speciaal Lord Brentford in herin nering bracht. In d© jaren van j918 tot 1920 ondergingen 28 aartsbisschoppen en bis schoppen, 6775 priesters en 100 duizenden mannen en vrouwen het martelaarschap. plaats en de radio van Komintern zond anti-godsdienstige voordrachten uit, evenzoo een heftige aanval van Lounatcharsky tegen de Kerk. Dat alles was nog niet genoeg. In Mei van 1029 besloot de vereoniging dor God-loozen haar activiteit tegen God tc verdubbelen, Jaroslavsky, hoofd van deze vereoniging, die een millioen leden telt, Ka linin e, Lounataharsky en Boukharine wa ren tegenwoordig op de vergadering waar dit besluit is. geDomen. Eenige weken later verbood 'n besluit van de sovjet-regeering aan de Kerken om ook maar eonig goe I t© bezitten, om vergaderingen t© beleggen, om en botsten tegen elkaar. De anti-godsdienstige uur 's avonds te werken. Zij moeten eiken dag een hoeveelheid hakken, die boven hun krachten gaat. Zij slapen op banken van 'n nieter breed en zij nemen de gewoonte aan om rechtop of loopond te slapen, zooals de paarden. De bewakers hebben het recht hun gevangenen te martelen of te dooden. De godsdienstige vervolging woedt thans met «yin nieuwe horigheid. No. 3 van d© „G-od-loozö" van dit jaar publiceert een door de agenten van de „Toheka" onderschepte brief, die door een boerin is geschreven, die bóboort tot do Evajigclisch-Protestantsche Kerk cn om haar geloof is gevangen geno men. Zij schrijft: „Mijn lieve zoon, ons leven Is zeer hard. Bidt voor ons tot God, maar doe dit. voor u zelf, zooda.t niemand u hoort". Een Russische boerin kortgeleden in Zwit serland aangekomen, vertelde, dat de vor- \olging der priesters steeds verschrikkelijker was geworden sinds de invoering van brood- bonnen cn in 't algemeen van bonnen voor levensmiddelen, omdat deze bonnen gewei gerd worden aan personen, die in dienst van oen godsdienst staan. Zonder deze bonnen is liet onmogelijk om zich het noodlge eten te verschaffen. Deze vrouw had priesters in vuilnishoopen naar eenig voedsel zien zoe ken en anderen, die voor de honden gewor pen beenderen afkloven. Een jong meisle, dat twee jongere broers had en een zieke moeder, die voor hun levensonderhoud van haar afhankelijk waren, werd dit jaar door baar patroons, de coöperatieve gemoenschap der sovjets, om haar geloof ontslagen. Dit ontslag stond voor deze ongelukkigcn gelijk met ter dood veroordeeling. Een brief is uit Rusland ontvangen, welke door dit jonge meisje is geschreven. Ik haal er de volgende passage uit aan: „Min voert hier een ver sterkt© anti-godsdienstige propaganda Op de scholen zijn slechts ouderwijzers en onder wijzeressen toegelaten, die het ongeloof be lijden. Ik ben het mikpunt van de vijand schap dezer lieden, omdat ik eiken dag naar de kerk ga Ik geloof thans vo©l sterker i: God dan te voren". In God gelooven en Hem belijden, beteekent hede<n een heldendaad in Rusland verrichten. Wij hebbon schoone voorbeelden aood en Christelijke standvastigheid gedu imde de vervolging gezien. De godsdiensti ge geest verspreidt zich overal in Rusland met een Goddelijke kracht De bolsjewieken weten en deze wetenschap verschrikt hen dat duizenden arbeiders de Kerk met hun geld heipen. Het is, gelijk de bolsjewieken he. zelf uitdrukken: INGEZONDEN MEDEDEELTNGEN. ^CMÏJNHARDT'S 7^C Zenuwtabletten MÜNHARDT'S nzc Maagtabletten MÜNHARDT'S fiflc Hoofdpijntabletten W MÜNHARDT'S Staaltabletten MÜNHARDT'S f.nc 0 laxeertabietten Verkrijgbaar bij Apoth.en Drogisten Alles voorzien van den naam A.MIJNHARDT Pharm.Fabriek. ZE9ST De dooa werd dikwijls met een ongehoorde geraffineerde wreedheid toegebracht: een prlósler werd levend begraven, nadat men hom de oogeh had uitgestoken. Een bis schop werd levend in ongebluschte kalk on derge>dompeld om langzaam te verbranden; een aartsbisschop werd opgehangen vóór zijji hotel; drie priesters werden waardig geacht om als hun Meester t© eterv bibliotheken op te richten, om coöperatieve vereenigingen te formeeren, om kinderen te verzamelen en om kapitaal t© vormen. Ver der Iciest men uit onderwijzers en leerlingen der scholen personen uit, aan wie speciaal wordt opgedragen in steden, dorpen en fa brieken redevoeringen te houden en anti godsdienstige litteratuur t© verspreiden. Een speciaal anti-godsdienstige veldtocht word voorbereid voor het Kerstfeest. Negen speci ale anii-godsdienstlgo instellingen werden in het leven geroepen. Er zal een propagan da door middel van correspondentie worden georganiseerd. Men zal aan de vakvoreeni- gingen vragen voor deze campagne dies te verleen em en men zal anti-godsdiensti ge centra oprichten in alle industrieplaatsen De socialistische bladen kondi~en J- sterking van het rood© terrorisme de korte periode van 1 Oct tot 15 Nov. 1929 zijn 500 personen dood geschoten. De „Socia listische Boodschapper" zegt. dat de lutionaire golf een ongekende hevigheid, heeft-bereikt Het volk is tot verschrikking gebracht door deze onmenschelijke. terreur. De. boeren en do arbeiders hebben als d© intellectueelen te lijden. Mil stelle zich de positie voor van de geloovigen, die door deze nieuwe vlaag van schrikbewind worden vervolgd 1 Het concentratiekamp van het eiland Solo- vetsky in de Witte Zee, die is meer dan ooit gevuld met arme verlaten gevangenen. Naar dit eiland of naar Siberië worden zij gezonden, die om hun geloof zijn gevangen genomen. Twee jaar geleden wa ren er te Solovetsky reeds 500 bisschoppen, priesters en monniken. Dit getal, door sterf gevallen afgenomen, is sindsdien vermeer derd door gevangenneming van geestelijke en leeken. Het kamp wordt bewaakt door 2000 Tchekisten, die gekozen zijn uit het schuim der communistische partij. Hun wreedheid, hun grofheid, hun-wille keur, gaan alle verbeelding te boven. De ge ringste overtreding der bevelen wordt ge straft met marteling en dood. Eén feit, meegedeeld door vluchtelingen uit deze hel. die onlangs de Finlandsche grens overschreden, illustreert de wreed heid, die daar ginds heerscht. Onder de ge- j vangenen bevonden zich een honderdtal, die werden gekruisigd; een ander werd van behoorden tot een godsdienstige secte, welke zijn klearen ontdaan en in 't hartje van don I zich onderscheidde door haar kaJnit© en be inier met koud water overgoten, totdat hij J rusting. Deze houding wekte do haat van •cldtocht van de sovjetregeering mag zich niet beperken tot Rusland; zij moet in de ge- heele wereld worden gevoerd". Soldaten van God, strijdt totdat gij de over winning hebt verkregenl Uw standvastigheid moet haar op den tegenstander behalen. Uw geloof moet sterker zijn dan zijn ontkennin gen. Deze beweging mag niet e&n momon teelo verontwaardiging zijn. Men moet vol houden, totdat de oorlog togen den gods dienst geëindigd zal zijn. En zooals de le gioonon der geloovigen verspreid zijn in de geheclo wereld, zóó moet deze beweging zich over de geheele wereld uitbreiden. Dit is do verheven plicht, die den geloovi gen van GrooLBrittaniê is opgelegd. Woest overtuigd, dat onze broeders, die in Rusland lijden, ervan sullen hooren en dat het hun een groote troost en steun zal schenken. De grootste hulp in hun beproevingen is de wetenschap, dat eindelijk, na elf jaar ver volging, de Kerken van aJle belijdenissen en van alle denominaties het besluit hebben genomen om hen met Gods hulp te helpen Na Mr. Aubert spraken nog vertegenwoor digers van de Angllcaansch© Kerk, van de Doopsgezinde Kerken, een opperrabbijn e.a, Waarna de reeds hierboven afgedrukte reso lutie werd aangenomen. De schrijver ziet, wat de biologie betreft, JUST HAVELAAR. f een reeks van theorieën en opvattingen stuk Kunstcriticus en publicist, voor stuk onder de oogen en bepaalt z\jn.| Op den ieeitijd van bijna 5U jaar is Maani» houding dan tegenover: 1. Mechanisme contra dag le Amersloort overleden de heer Just r i_- liavelaar, bekend publicist Schoolnieuws. HOOGER ONDERWIJS. Pro!. Dr. DIBELIÜS De vereeniging van theologische studenten heeft Prof. Dr Dibelius te Heidelberg nitge- noodigd voor een bezoek aan de Universiteits steden in ons land in deze maand. •eranderd Lu een'standbeeld Een archimandriet, die veroordeeld was om gefusileerd te worden, word 'met zijn beide zoons naar do strafplaats geleid; terwijl men de belde laatsten fusileerde, zei hun vader de Gebeden der dooden op. Toon de beurt aan hem was gekomen weigerde de afdeeling soldaten, die de executie moest don kampcommandant. Zij werden menzwenng beschuldigd en ter dood oordeeld. De Tchekisten dwongen hen een gemeenschappelijk graf te graven, vervol gens sneden zij hen armen en beenen af en duwden hun lichamen in het graf. De gelukkigen stierven langzaam voor oogen van hun martelaars. IllliCOlllIJg bOlUaUIU) Ulo Uc CAPLUUfl UivCM GOftcIl JJ] LIU'U Illdl IcldaTS. uitvoeren, bewogen en vol eerbied, hem j De vrouwen, die te Solovetsky gevangen dood t© schieten; men droeg het op aan eon jzitten, zijn natuurlijk overgeleverd aan de andore afdeeüng, die al evenmin gehoor- Tchekisten. Van dc mannen wordt meer dan zaamde. De commandeerende officier dood- mensohelijke kracht gevraagd. Het doet er de daarop den grijsaard met eigen hand. weinig: toe dat zij sterven: er komen voort- Nu marteling en moord den weerstand durend nieuwe gevangenen. Hot is een leven ■an de slachtoffers, tot welken godsdienst als van galeiboevon. De vluchtelingen, die zij ook behooren, niet heeft kunnen breken, naar Finland zijn gegaan, vertellen, dat de vermenigvuldigen de communistische auto- gevangenen gedwongen worden om in de riteatcn hun aanvallen door ambtenaren j wouden van twee uur 's morgens tot tien TEHUIS VOOR OUDEN VAN DAGEN TE ROTTERDAM In ons blad van Maandag gaven we een frontteekenirig van het toekomstige „Tehuis voor ouden van dagen" te Rottendam. Lieten we toen don gevel aan de Van" der Sluys straat aien bovenstaande teekening toont den gevel aan de Schiekade, RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN Prof. Dr. J. M. J Botanie en directeur van het Botanisch Laboratorium, die Zondag 9 dezer zijn TOsten verjaardag viert, heeft ais zijn uitdruickeiy- ken wensch te kennen gegeven, dat zyn ver jaardag onopgemerkt voorbijgaat. LAGER ONDERWIJS. HOOFDBENOEMINGEX Zwartemeer (Klazipnave^n), H. Schip per, ond. te Winschoten (Hoogklei). ONDERWIJZERSBENOEMINGEN Alblasserdam (Wijk F. öS. hoofd J. H. van Wijnen), mej A. R F. Jonkman, kiv. met akte te Amsterdam. Mede op tal stonden de dames Montagne te Amsterdam en Hamer t© Nijkerk (G.). B a f 1 o (hoofd P. J. ten Hoor)Maring te Loppersum, thans kw. met akte t© Sauwerd. Aang. Tonden (gem. Brummen), A. J. Klein Ikkink te Vonden. Hengelo (G.), mej. A. Jansen te Vars- seveld. Oosterbeek (hoofd J. Caspers), J. A. van den Berg te Ericn. Dokkum (U.L.O., hoofd J. Forn\sma), S. Hoekstra te Middelstura. N a a Ld w jj k (Bewaarschool), mej. J. C. Krommenhoek t© Schiedam. Hoogkerk (Geref. School), M. Strik te Noordhom. Ing 1 Febr. 's-Gravendeel, M. C. van Weele, thans Openbaar onderwijzer te Waarde (Z.). S p e k h o 1 z e r h e i d e, P. van der Louw te emuiden. Voor tijdelijk. Middelburg, mej. A. J. Dieleman te SchuinesJoot (by Koogeveen). ONDERWIJS IN NATUURKENNIS. Belangstellenden wyzen we op een zeer belangrijke bijdrage van den lieer H. Sclüln, directeur der Chr. Kweekschool te Leiden, in het orgaan „De Christelijke Kweekschool" (Febr. 1930), over: „Naturalisme en Religieuse Wereldbeschouwing in verband met het on derwijs in Kennis der Natuur'1. Tegenover het Naturalisme legt hy „onze houding" vast in de volgende vier stellingen: 1. Ook de onder wetten en in formules ge brachte wereld is wonderlijk. 3. Wetmatigheid in de natuur wordt niet uitgesloten, doch geëischt door het geloof God. 3. Het ware wezen en de diepte der dingen begrijpen we niet en de wereld, die wjj z.g. begrijpen, is niet het ware wezen, maar zyn ontoereikende verschijningsvorm. In gevoel en ernioeden wysl de verschijningsvorm op hrt vare wezen achter zich. 4. Ideeën en een doel en daarmede voorzie nigheid en leid'ng in de dingen, kan de na tuurwetenschap niet vaststellen, noch be- I slryden. .Vitalisme, 2. Darwinisme, 3. Lamarckisme, 4. Evolutie en Afstamming, 5. Mutatie, 6. Ortho- gc-nese, en 7. het ontstaan van deu mensch, waarna nog kort gehandeld wordt over de toepassing bjj het onderwijs. VOOR DE OPENBARE SCHOOL. Het Landelijk Comité voor de Openbare Schooi heeft j.l. Zaterdag am. besloten dat in April een bijeenkomst van Comités voor de Openbare School zal plaats hebben, voor welke bijeenkomst, na afdoening van enkele agenda-punten, een bekend voorstander van Openbaai" Onderwijs een inleiding zal hou den. TWEEDE NED. PAEDAGOGISCH CONGRES. Van 2-126 April wordt te Den Haag het 2de Nederlandsche Paedsgoglsch Congres ge houden. Donderdag en Zuterdag 24 en 26 April worden plenaire zittingen gehouden en wel' Donderdag van 10)4—12: openings! ede van den voorzitter over „de beteekenis van de wetenschappelijke beoefening van de paedago- ;iek voor de ontwikkeling en de organisatie •an ons onderwijs". 121„Dio Deutschen Versuchsschulendr. Fr. Karsen (Berlijn); en Zaterdag van 1>4—2'4 uur: „De Nederland Mensch", Prof Dr H. J. Pos en van 2)6 :ur: „Van der Brughen", Prof. Dr Plu Kolin sta mm. Aan het Congres zyn secties verbonden voor wijsbegeerte van de paedagogick. kinderpsy chologie, psychologie von den 1 eeraar-opvoe der, koloniale paèdagógiêk, zedelijke «midtae," muMi fa opvoSm: J g6FB,ve™ 'TA'^i^SiSr' door SErnm» Aanvankelijk voor schilder opgeleid, maakte hij later naam als essayist en cri ticus over beeldende kunsten. Sinds 1919 was hij als medewerker aan „Het Vader, land" verbonden. Alet Dirk Coster redigeer de hij het tijdschrift „De Stem". Hij publi ceerde o.a. werken over Vincent van Gogh, „ue symboliek der kunst", „Oud-Hollaiid- schc figuurschilders", „J". van Ruysdael en Hobbema". Just Havelaar was de telg eener bekende Rotierdacusclio welgestelde familie. Hij werd 12 Februari 1880 geboren en heeft dus zijn vijftigsten verjaardag niet mogen beleven. Als jongen had hij een zwakke gezondhei-d, zoodat hij later door zelfstudie zijn kennis heeft moeten aanvullen. Do oorlog bracht liem een hevigen schok toe, waarvan hij zich slechts langzaam bor stelde. Na „Symboliek der kunst" en „Jan Sluvters" (1919) verscheen „Humanisme"- (1920) cn in 1921 de bundel voordrachten ,Do Toekomst der Maatschappij". Vervolgens verschenen m een rijken stroom zijn werken: „Democratie" (1Ü21). „Het sociale conflict in de beeldende kunst" (1922), „Het leven en de kunst" (1923), JDe religie der ziel" (1925), „De weg tot de wer kelijkheid" (1028), „De nieuwe mensch" (1927), „Religie en Bouwkunst" (1928). Bo vendien verschenen er voortdurend werken op kunstgebied, o.a. „Albert Hahn's spot- prenten'" (1928). In het partij leven van de S. D. A. P„ waar van Just Havelaar lid was, is hij niet óp den voorgrond getreden.. Niettemin "was hif onder partijgènooten" en geestverwanten ©en faro^s, «hoolhervormtaff, 1-wdwnrfo, onlwikkelinc van vol wassen at> n+nnilrpiv e i,;; r, ontwikkeling van volwassenen, afwijkende jeugd, het criruincelo kind. De mogelijkheid bestaat, indien zij rich daarvoor beschikbaar stellen, met bepaalde sprekers, met wie men nog gaarne van ge dachten wil wisselen, op een nader vast te stellen plaats en uur samen te komen voor oen nabespreking. Het bestuur bestaat uit: Prof. Dr J. H. Gun ning Wzn. (voorz.1. Prof Dr H. J. F. Brug- Uit de Antirev. Partij. A. R. J. A. TE MAASSLUIS. De A. R. Jongerenstudieclub te Maassluis (tweede voorz.). A. J. Drew©.-, L Grèe I 5ield gisteravond haar vierde cursusverga- - - r. t««d. p.n„fag- SS"* .£a2L.uJt! neweg, Dr Ph. J. Idenburg, tweede penning meester, A. Jonkman, Prof Dr Pb. Kohn- stamm, Dr S. O. Los (derde voorz.). Prof Dr G. A. van Poelje, mevr. M. E. H. Sand- herg -Geisweit v. d. Netten, mevr. A. Sluis- a^ktasi. Flikker, Th. J. Thyssen, G. van Veen (secre- hoogleeraar In ta£sV W" V£U1 (penningmeester). Het secretariaat is gevestigd: Heerengracht '6, Anusterdaju. rVAMFM<? ACADEMISCHE EXAMENS v Natuurkundi'l: cand. exV d« laagrd: Godsreleen van dor IVlol e Indologie: econ. Vafer Jr. Pharmaclo: doet ex., mej. R. J. Schir- Utreen t Oe- .nd. ex., de hoeren da heer A. via de C. A. Weftner de heer T. de Haan o I te Delft. Gesl. de heer J. S. van Mr. C Boek en kam n, adjunct-seci*etaris der Dr. Kuyper-stichting te Den Haag, een referaat over: ..Het Fascisme". Spreker stond stil bij: le de geschiedenis, 2e de staatsleer, 3e de staatstaak en -ie de critiek op het Fascisme. Van de gelegenheid tot het stellen van vragen maakten een negental aanwezigen gebruik. Onder de aanwezigen merkten we oa. op: bestuursleden der A. R. Kies vereeniging en eenige A. R. Raadsleden Gemengd Nieuws. EXAMENS-STUURMAN a e. 4 Febr. Gaal. voor teto «t T. J. JL Mat D. .Visser. J. D. Lcmckert, A Stri EXAMENS MACHINIST. I Febr. G»el. Ctonde°hi' t Eeglcmó EXAMENS NIJVERHEIDSONDERWIJS J. de Groot, Groot. EXAMENS VISSCHERIJ i Voorzitter der Commissie. Kunst en Letteren. HULDÏGING-DR. VAN EEDEN. In het comité tot huldiging van Frederik m Eeden hebben o.m. zitting genomen: Lodewijk van Deyssel, Dr. H. Berlage, M. Beversluis, Ilonri Borel, Dr. P. C. Boutens, Prof. Gerard Brom, Mr. Dr. F. van Cauwe- laert, Ir. Feber, Mr. F. Coenen, Prof. Sigm, Freud (Weenen), Prof. Jac. v. Ginnekcn, Prof. G. Heymans, Mr. Roel Houwiak, Prof. G. W. Kernkamp, Willem Mengelberg. Prof Oppenheimer (Frankfurt), Else Otten, Her man Poort, Prof. Dr. J. Prinsen, Is. Quorido, Dr. Van Reuterghem, Henr. Roland Holst, GEEN HEGEN MAAR HAGEL VERWEKT Te Durgerdam, i\-aar Maandagmiddag uit de regen verwekkende machine een ha- gn.bui van uitgeworpen ijsgruis neerdaal-, de, werden Dinsdagmiddag nog stukken ijs teruggevonden, zoo groot als een kippen ei. DE INTERN. OPLICHTERSBENDE. Het ia der politie gebleken, dat de beide thans ingesloten Amerikanen te Amsterdam een tweetal handlangers hebben gehad, die in de nabijheid van het bureau der firma Cook hebben gewacht, toen hun vrienden daarbinnen waren om hun slag te slaan. Al heel spoedig moeten zy wel bespeurd hebben, dat de zaak mislhkt was. Zij zijn toen naar hun hotel in de Warmoesstraat teruggekeerd cn hebben daar haastig hun koffers gepakt. Op het toilet van het hotel hebben zy nog een aantal papieren verbrand- In de richting van het Centraal Station zyn ze vertrokken. Deze beide handlangers zyn Spanjaarden. De icn heet Garcia, is 32 jaar en komt uit Bar- elona, de ander heet Pano, is 22 jaar en 'tornt uit Valencia. De commissaris van Rijks politie, verbonden aan de Centrale voor Fa\- sificaten te Amsterdam, verzoekt aanhou ding van deze Spanjaarden. Het signalement van Garcia luidt: 1.-»n^ 1.79 meter, Spaansch type ïnr. gebogen neus, het zwarte haar hangt hem eenigszins over het gelaat om het lage voorhoofd te verbergen. Hy draagt ©en lichtbruin costuum met een dito pet. Z(Jn ach oenen zyn broM en zjjn overjas licht beige. In het algemeen ia het geen elegant type. Pano heeft een smal bleek gelaat, een slank postuur en is 1.74 meter lang. Hjj heeft baard noch knevel Voorts draagt hy <"©n donkerbruinen slappen hoed ©n een don- costuum met dito overjas. BBÜG INGESTORT Vermoede;ijk tengevolge va neen aanva ring, die eenige dagen geleden plaats had. is de vaste brug, liggende over bet Ter- in de vaart terechtgekomen. De scheepvaart is tijdelijk gestremd. DREIGBRIEVEN. Als verdacht van het schrijven van dreig brieven van ernstigen aard, is gevankeiyk Romaini Rolland, L. Simons, Dirk Schaf er,naar Rotterdam vervoerd S.'v d H teveel Tiïïïe. Vermf>'Ien. "lledise ïefenfara, h«ft if. gelegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 3