llirumr £V tits riff (triirant .v. Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken ÏÏS, EERSTE BLAD. Uit de Pers. BINNENLAND. ABONNEMENT per kwartaal ƒ3.25 (Beschikkingskosten f 0.15) }er week t 0.25. yooi het Buitenland bij Weke- lijksche zending pil dngelijksche zending „7.— Alles bij vooruitbetaling Losse nummers 5 cent met Zondagsblad 7 /- cent Bondagsblad niet afzonderlijk verkrijgbaar No 2956 Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Postbox 20 Postgiro 5893a ADVEB7ENTIÊNI Van 1 tot 5 regels 1.17VS Like regel meer „0.22Vi Ingez MededPf lingei. van 1—5 regels „2.30 Elke regel meer 0.15 i Bij contract belangrijke korting. J Voor het bevragen aan bet bureau wordt berekendƒ0.10 VRIJDAG 24 JANUARI 1930 10e Jaargang Dit nummer beslaat uit DRIE bladen IETS OVER DE ROOMSCHE ZEDELEER li. Het hoofdverschil tusschen Rome en ons zie ik in het verschillend antwoord dat gegeven wordt op de vraag: Welke zijn de geboden, die wij moeten onder houden? De Protestanten antwoorden: de ge boden Gods. Rome antwoordt: de geboden Gods en de geboden der Heilige Kerk. (blz. 14.) De geboden Gods cn die der Kerk worden geheel op één lijn geplaatst. Zij hebben precies hetzelfde gezag, want de H. Kerk, waaronder hier moet verstaan worden de kerkelijke Overheid, heeft het recht om geboden te geven „van Christus ontvangen". Dit recht sluit zelfs in, dat de door de Kerk ge geven geboden kunnen worden opgehe ld ven, veranderd, enz. (bl. 271). R Wanneer wij, Protestanten, dan ook b\j Rome allerlei instellingen vinden, die in de Schrift geen steun vinden, en vra gen: hoe bewijst gij de noodzakelijkheid uit Gods Woord? antwoordt Rome: een beroep op den Bijbel hebben wij niet C noodig. De heilige Kerk heeft de be- voegdheid geboden af te vaardigen, die de consciëntiën der menschen binden. Om een voorbeeld te kiezen: wij wij zen het gebruik van wijwater en andere gewijde voorwerpen af. Dat is bijge loof, zeggen wij. Rome zegtde heilige Kerk heeft dit gebruik ingesteld. D u s is 't een goed gebruik. Wanneer aan die voorwerpen maar geen andere kracht wordt toegekend, dan zij door de wijding der heilige Kerk litten. „Het is derhalve geen hijge rig, maar een vroom gebruik gewijd tvater, kaarsen en palmen in zijn huis te bewaren, des morgens en des avonds een kruis met wijwater te maken, en vooral in het doodsuur de gewijde kaars te ontsteken en den stervende met een palmtak en wijwater te zegenen", (bl. 37). Wat treffen we in dit; deel een voor Rome „vrome" gebruiken aan, die wij echter zonder eenige aarzeling bijgeloo- vige gebruiken noemen! Over de Maria-vereering sprak ik reeds in de vorige artikelen. Wel wordt in dit deel streng onder scheid gemaakt tusschen aanbidding en vereering of aanroeping der heiligen. We weten echter, dat in de practijk aanbidding en aanroeping vereenzelvigd worden. aan Ook Maria mag in theorie niet dezeg tóngebeden worden. Zij moet wel meer rijze dan de andere heiligen vereerd worden, beti» omdat zij moeder Gods is. 1 bunj jfaar ^an zij toch gevraagdgaat de dat Maria-vereering niet ver de grenzen contfder betamelijkheid te buiten, wanneer jendet de ware godsvrucht tot Maria een :e^r 1 zeker middel ter zaligheid wordt ge- suk noemd, en verklaard wordt: „Het is on- mogelijk, dat een waar dienaar van Maria verloren gaat. Hoe vuriger p!1 iemand Maria bemint, hoe ijveriger hij haar vereert, hoe trouwer hij haar deugden navolgt, des te vaster mag hij Vertrouwen zalig te worden", (bl. 74). zich Uit dit deel blijkt weer zoo duidelijk: .ijs i in de Roomsche Kerk verdringt de lie va Maria-vereering de eer, die aan Chris- tus toegebracht wordt, moe Naarmate Maria op den voorgrond landt» komt, treedt Christus naar den achter- /oord grond. Ik kan dit gemakkelijk bewijzen. fin*U Wie moeten wij .dagelijks aanroepen? _wordt gevraagd en het antwoord s: Wij moeten Maria dagelijks aanroe- mocr pen omdat wij eiken dag haar hulp noo- ;1dt- dig hebben, ich® wie moe anroepen? ten Antwoord: Een der krachtigste mid- r"11 leien om de bekoringen te overwinnen, g j., shet vertrouwvol aanroepen van Maria eenvo .0indien de Christenen er aan dach- i ën in de bekoringen met vertrouwen len naam van Maria aan te roepen, dan ouden zij voorzeker nimmer bezwij- >n uit en". in b( En zoo gaat t steeds voort: In geva- erbre en roepen wij Maria aan. Zij is de toe- or h" lucht der zondaren, de hoop der hope- nSTefc »zen, de moeder van barmhartigheid, iw te niddelares en voorspreekster, troosteres «'aa er bedrukten, zoodat zij moet aange- h V°li ^P611 worden in alle lijden naar ziel en °de chaam. Maria beschikt over duizenden g nfeilbare middelen, om alle wonden te het 8 eelen, alle tranen af te drogen. „Zij rderei leeft hulp en troost voor alle mensche- jke ellende. De ontelbare exvoto's, die Het eerste artikel stond in ons blad va 3 Januari. Ilf lam Dit!! ben, JL Tl blijvende herinneringen aan verkregen redding uit den nood, te Scherpenheu- j vel, te Kevelaar, te Parijs en vooral te Lourdes bij Maria's beeltenis gehan gen, zeggen ons, dat Maria de Trooste res der bedrukten is", (bl. 81). In doodsgevaar moet Maria aange roepen worden. Letterlijk citeer ik weer (omdat de woorden zoo merkwaardig zijn): „Mocht het gebeuren, dat wij in doodsgevaar verkeeren, terwijl onze ziel in staat van doodzonde is en er geen priester komt om ons te helpen, richten wij dan het oog op de Ster der zee, roe pen wij dan tot Maria" (bl. 81). Op den 16en Juli 1251 verscheen volgens een overlevering door Rome voor geloofwaardig gehouden Maria te Cambridge in Engeland aan den H. Simon, omstuwd door lofzingende enge len-reien, met het scapulier der Orde van de Carmelieten in de hand. Zij zou toen gesproken hebben: „Wie in dit kleed sterft, zal van het eeuwig vuur be vrijd blijven. Het is een teeken van za ligheid, een behoedmiddel in gevaren, een onderpand van vrede en eeuwig verbond". Steeds meer wordt bij Rome de zalig heid verbonden aan de vereering van Maria. Nog één voorbeeld. Waarom is de ro zenkrans zulk een voortreffelijk gebed? Het antwoord luidt: omdat hij Maria zoo uitdrukkelijk erkent als de Midde lares der genade. „Bij dit gebed toch wordt de deelneming van Maria aan de redding van het menschdom aanschou welijk voor oogen gesteld', (bl. 92). Meer en meer krijgt Dr. H. Bavinck gelijk, die in z'n „Gereformeerde Dog matiek" (III, bl. 300) de merkwaardige uitspraak deed: „De predicaten aan Maria toegekend, nemen hoe langer hoe meer in aantal er. in kwaliteit toe; zij is dochter des Vaders, bruid van den Zoon, tempel en orgaan des H. Geestes, complementum, Erganzung der Dreiei- nigkeit;medeverlosseresde wijze alle wonderen werkende, met onbeperk te heerschappij toegeruste, almachtige regeerster der Kerk, gelijk God de we reld regeertProf. Schoeler ziet dit bij geloof typisch uitgedrukt in een muur schilderij op het vaticaan, welke de Ma donna voorstelt, hoog in het midden ge plaatst, terwijl Vader en Zoon als werk tuigen van haar almachtigen wil ter rechter en linker zijde gezeten zijn". Zooeven spraken we over het rozen kransgebed. 't Is waar: gewaarschuwd wordt te gen het werktuiglijk af rabbelen van for mulieren. Maar wij vragen: waar dient dat tel kens herhalen van precies dezelfde woorden voor; wie zal bij al die gelijke gebeden voor werktuigelijkheid bewaard blijven? Prof. Koenraadt beweert, dat veel mannen, die op het gebied van weten schap en kunst zich een onsterfelijken naam verwierven, den rozenkrans be minden. Het eenige voorbeeld dat hij kiest, lijkt me weinig gelukkig. De beroemde Jozef Haydn moet ge tuigd hebben„Als ik met mijn rozen krans in mijn kamer op en neer wandel, komen de gedachten en tonen mij toege- vlpgen" (mij dunkt: daar blijkt wel uit, dat hij zijn aandacht weinig bij het ro zenkransgebed hield). Waarom wordt nu het rozenkransge bed gebeden? Zeker niet 't minst, omdat er een heele reeks aflaten aan dit gebed ver bonden zijn. Een aflaat van 5 jaren en 5 quadra- genen, zoo dikwijls men het rozenhoedje bidt. Een aflaat van 10 jaren en 10 quadra- genen, eens per dag te verdienen, wan neer men dit gezamenlijk in de kerk of thuis verricht. Enz. Enz. In de Vragenbus van het Gereform. Jongelingsblad komen geregeld vragen voor als dezeMag men op den Zondag dit doen; mag men dat doen? Zeer terecht gaat de redacteur op die vragen niet in, maar wijst hij in 't al gemeen op onze roeping om den rust te heiligen en 't met Gods gebod zoo nauw mogelijk te nemen. Waartoe men komt, wanneer tot in _.le finesses uiteengezet moet worden, wat wèl en wat niet mag, bewijst deze Roomsche verklaring van het vierde gebod (bij Rome het derde gebod). 't Is bijna ongelooflijk tot welke bi- zonderheden de schrijver afdaalt en welke minitieuze onderscheidingen hij maakt. In 't algemeen zijn slafelijke werken •erboden en vrije werken geoorloofd. Tot slafelijke werken worden gere kend veld- en tuinarbeid, mijnarbeid en fabriekswerk, de verschillende ambach ten, de verschillende, ook lichte, hand werken van vrouwen, b.v. breien. Dan volgt echter een opmerking (zoo als wij er meer tegenkwamen), waar door de strengheid van het verbod aan merkelijk verzacht wordt: „Nochtans Afgeleid van scapula schouder. Een scapulier is een schouderkleed, een kleed dat sommige monniken dragen en van de «•-hmidprs langs borst en rug neerhangt. DE EERE-PROMOTIE VAN PRINSES JULIANA Bijzondere uitzending over Huizen OP 31 JANUARI A.S. Naar wij vernemen zal a.s. Vrijdag (31 Januari) des middags om half vier over den radio-zender „Huizen" een bizondere uitzending gegeven worden door N. C. R. V. en K. R. O. Dan zal nl. worden gebroad- cast de Promotie tot Eere-Doctor aan de Leidsche Universiteit van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana. Als Promotor treedt daarbij op Prof. Dr. J. Hmzinga, ter wijl mede een rede zal worden gehouden door Prof. Dr. N. van Wijk, Rector-Magnifi- cus van de Rijks Universiteit te Leiden. Op Schiphol waren dezer darten de heeren Prof. Keesom, A. Veraart en J. A. Blans aanwezig om een experiment uit te voeren, dat zonder twijfel over de geheele wereld opzien zal baren. Dc heer Veraart wil nl. sterk verkoelde ijsdeelljes uit een vliegma chine werpen cn op deze wijze kunstmatige regen verwekken. Op onze foto ziet itien v. I. n. r. J. A. Blans, mevr. Blans, prof. Keesom en .1. Veraart. kunnen sommige lichte handwerken, als men niet te lang er mede bezig is, door het gebruik geoorloofd zijn'. „Door het gebruik" daar hebt ge, zouden we willen zeggen, de Roomsche Kerk, die zeer soepel is, als 't er op aankomt bestaande gebruiken te eerbie digen. Handig weet zy zich aan de standigheden aan te passen. Geoorloofde werken zijn b.v. studee- ren, onderwijzen, spelen, schrijven (ook met de machine), schilderen (niet het verven der schilderdoeken, het bereiden der verven), fotografeeren (niet de voorbereidende werkzaamheden), bor duren, kunstbreien enz. Reizen te voet, of ook per rijtuig, spoor, tram, auto, vaartuig, rijwiel, enz. wordt niet als slafelijk beschouwd (dus ook niet het vervoer van reizigers). Het voeren van vrachtwagens of van schepen, dat niet met veel arbeid van laden en lossen gepaard gaat (wit* zal de grens bepalen K.), is toegelaten. Door het gebruik (daar is 't weer! K.) is zelfs het loopen van goederentreinen gewettigd. Jagen en visschen zijn slafelijk werk, als er zware arbeid mede gemoeid is. Zoo is het visschen met zware netten verboden, maar niet het visschen met den hengel of met kleine netten. De winkels moeten op Zondag ge sloten zijn. Maar dan weer de opmer king, die alles op losse schroeven zet: tenzjj wettige gewoonten het anders be palen. En even later: Bakkers, barbiers en anderen K.) vinden in zekere noodzakelijkheid en in de gewoon- te(voldoende reden, hun' bedrijf, in zoover noodig, des Zondags uit te oefenen. Kleermakers en naaisters mogen om schade te vermijden spoedeischende be stellingen uitvoeren. Een eigenaardige kijk op 't aanpas singsvermogen geeft de bewering„Kan een werkman des Zondags door een bui tenkans 25 verdienen, dan zal niemand hem die gelegenheid ontzeggen". Ja 't wordt u nog gemakkelijker ge maakt. Wanneer ge 's Zondags geen tijd verdrijf vindt en door verveling gevaar loopt de kroegen af te loopen (zoo staat 't er K.), dan moogt ge die gevaarlijke uren van ledigheid met huiselijken ar beid vullen. Tenslotte komt na alle bepalingen de geruststelling „Onze Moeder de H. Kerk, die niet alleen voor het geestelijk welzijn van haar kinderen bezorgd is, maar ook hun tijdelijke welvaart ter harte neemt, is al tijd bereid dispensatie te verleenen, wan neer er voldoende reden bestaat. Z. K. HET ROODE KOLONIALE CONGRES ALLE OVERDRIJVING SCHAADT Niet zonder begrijpelijken en te billijken wrevel geeft het jonge „Politiek-economi- sche Weekblad", dat de versterking van de Rijkseenheid NederlandIndië bedoelt, zijn critisch oordeel over 'iet gevaarlijke kolo niale congres, dat dc S-D.A.P. dezer dagen hield. Ons volk moet weten, zegt het blad, dat het zoogenaamd „vrijmaken" 'van de Indo nesiërs slechts een politieke leuze is van enkele fanatici, maar niet een verlangen, en nog minder een behoefte. „In enkele opzichten vertoont de be volking van Oost-Indië een merkwaardi ge overeenkomst met die van het Moeder land. Voor politieke agitaties voelt het Ne derlandse!^ volk eigenlijk niets. Wanneer men hot hcirleger van bezol digde propagandisten nagaat, hetwelk hier in Nederland noodig schijnt te zijn om het volk naar de stembus te drijven, en men Iet dan op hot periodiek terug- keerend resultaat, dan mag men gerust volhouden, dat het Nedorlandsche volk in zich zelf niets, of althans zeer weinig, gevoelt voor de „politiek". De Aziaten kennen dit gemis nog veel sterker en willen eigenlijk niets liever, dan dat men hen met rustplaat. Nu zijn er in de latere jaren allerlei stroomingen ontketend, en er is onder die goedige gemoederen onrust gebracht, maar waarom? „Vrijmaken van de knellende banden" heet de prachtige leuze, daarbij immer weder aangeheven. Doch waarvan moet men worden vrij gemaakt? Wie heeft in den chaos van het verle den orde en rust geschapen? Wie heeft de autotochthonen tot productieven arbeid aangezet, welken zij tevoren niet kenden? Wie heeft door hygiënische maatrege len en cultureele hervormingen de Inlan ders op een peil gebracht, hetwelk zij zeiven nooit zouden hebben bereikt? Is dat niet Nederland geweest? .Het kleine Nederland, maar het grondgebied, vanwaar energieke, krachtige en beleid volle menschen emigreerden om een groot tropisch eilanden rijk tot ontwikke ling te brengen? En nu. nu zij met offers van bloed en goed hierin ten deele zijn geslaagd, aan die Aziatische broeders een heilstaat hebben bezorgd, welke nimmer door eigen krachten zou zijn verworven, moet men dan nu spreken van „knellende banden", en van „vrijmaken"? Te dezen opzichte is de realiteit zóó sterk, indien men haar objectief onder de oogen wil zien, dat het inderdaad dadig mag heeten, ter wille van politieke bedoelingen, een opruiende taal te voe ren, zooals thans weder werd gebezigd". De opruiende taal van den heer Oudegeest kan niet genoeg gehekeld worden, doch men vraagt zich toch at, of ook van deze be schouwing niet geldt: Alle overdrijving schaadt. En wat het afgeven op politieke actie be treft, doet dit niet eenigszins denken een fascisme, dat verschillende medewer kers zeker niet voor hun rekening zullen nemen? De redactie van het Weekblad wordt ge vormd door mr. A- J. A. A. baron van Heem stra, prof. mr. F. J. H. Cowan, mr. dr. H. H. A van Gybland Oosterhoff, van wie de laat ste eindredacteur schijnt te zijn. Maar op de lijst der vaste medewerkers komen o-a. de namen voor van ds. B. Alke- ma, H. Colijn, mr. J. de Louter, mr. B. C. de Savornin Lohman cn dr. Schoch. En nu zouden we willen vragen: gaan zij alle accoord met het artikel, waaruit we het bovenstaande citaat knipten? DE NIEUWE GOUVERNEUR VAN CURACAO DOOR H. M. DE KONINGIN BEËEDIGD. H. M. de Koningin heeft gistermiddag te 2 uur den nieuw-benoemden Gouverneur an Curasao, den heer B. W. F. van Slobbe, ten Koninklijke Palcize beöedigd. Aan den disch van H. M. de Koningin en Z. K. H. den Prins der Nederlanden zaten gisteravond aan de nieuw-bcnoemdc Gouver neur van Curasao en mevrouw van Slobbe. DE LAATSTE RETOURVLUCHT HEDEN TEN EINDE. Het zevende retour-postvliegtuig is gister m 9.03 van Constantinopel vertrokken en om 15.10 uur te Boedapest aangekomen. Als er geen tegenslag komt, zal het vlieg tuig vandaag op Schiphol landen. OFF1CIEELE BERICHTEN ONDERSCHEIDINGEN. Bfl K. B. is verlof verleend tot het aa ten van vreemde eereteekenen aan: Mr. M. A. M. Waszink, oud-Minister Onderwijs, thans burgemeester van Roermond: grootkruis in de Orde van „Polonia Restituta in Polen'; H. Ch. G. J. van der Mandere, voorzitter an het te 's-Gravenhage gevestigde Genoot schap NederlandSpanje: commandeur in de Orde el Merito Civil met plaque van Spanje. CENTRALE RAAD VAN' BEROEP. B(j K. B. is benoemd tot lid van den Centra- len Raad van Beroep te Utrecht: mr. G. A. dc Graag, thans voorzitter van den Raad van Be roep (O.) te Amsterdam. POSTERIJEN EN TELEGRAFIE. Bij K. B. is met ingang van 1 Februari 1 benoemd tot referendaris 2de klasse der P. T. T. de adjunct-referendaris der P. T. T. C. de Haas, directeur van het P. T. T.-kantoor te Scheemda; is 'met ingang van 1 Mei 1939 a'an den i mies bij den P. T. T.-dienst Pieter Mulder R..Tzn. te Winsum (Gr.) eervol ontslag als zoodanig verleend. AUDIËNTIES. De wekelijksche audiëntie van den Minister van Waterstaat zal Woensdag 29 Januari a.i niet plaats hebben. Bij beschikking van den Minister van Bin- nenlandsche Zaken is aan den heer J. A. H de Voort, referendaris, chef van de afdeeling Algemeene - Zaken ter secretaiie van de ge meente 's-Gravenhage, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend als lid van de Commissie voor de Bevolkingsboekhouding, en is benoemd tot lid van deze de heer J. van Lier, adjunct referendaris, plaatsvervangend chef van afdeeling Algemeene Zaken ter secretarie de gemeente 's-Gravenhage. GEORGANISEERD OVERLEG. Bij beschikking van den minister van fi nanciën is benoemd tot adjunct-secretaris van de bijzondere commissie voor georgani seerd overleg voor de dienstvakken der di recte belastingen en der registratie enz. mcj. M. Tjepkema, te 's-Gravenhogc. DIPLOMATIE. De nieuw-henoemde zaakgelastigde van Peru bii de Nedorlandsche regeering, dr. H. F. Davila, is in Den Haag aangekomen. De gezant van Tsjecho-Slowakije, de heer Plesangêr-Bozinov, is met verlof naar zijn land vertrokken. VRAGEN VAM KAMERLEDEN. vrouw BakkerNort heeft den Minister Waterstaat vragen gesteld naar aan'ei- ding van het leggen van een telefoonkabel langs den buitenkant van den Rijksstraatweg bij Veenendaal, waardoor 150 beukenboomen, die dezen weg maakten tot een prachtige schaduwrijke allee, onmiddellijk zijn doodge gaan, waarschijnlijk doordat de wortels dier hoornen vlak langs de stammen ziin afgekapt, terwjjl deze kabel heel goed midden op den 7 a 9 meter breeden weg had kunnen worden ge legd. Door den heer Suring is tot den Minister van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen de volgende schriftelijke vraag gericht: Is ook de Minister niet van oordeel, dat >or op wachtgeld gestelde onderwiizers het wachtgeld slechts dan door ouderdoms- of in validiteitspensioen kan worden vervan ven, in dien het toe te kennen pensioen hooger is dan het genoten wachtgeld, zoolang het genot van dit wachtgeld niet is geëindivd. ook, indien overigens door den belanghebbende aan de voorwaarden, om voor zulk pensioen in aan merking te komen, is voldaan VADERCURSUS NA ACHT LESSEN EEN DIPLOMA. 1 Is een mensch nooit te oud om te leeren?, Of gaat het met deze wonderspreuk, zoo-! als met vele andere het geval is, dat men ze zeer betrekkelijk moet nemen? Zie eens, in Amsterdam wordt een vader- cursus geopend en nu vraag ik me af, uf menschen, zooals(enfin, ik wil niet persoonlijk worden); of ouders, die kind noch kraai in de wereld hebben; of die geen lastige kinderen meer hebben ttl't lijkt me beter dan „kinderen te hunnen laste"); ik zeg, ik vraag, of zulke ouders, in casu, vaders, nog aan de vadercursus behooren deel te nemen? Zijn zij, bij wijze van spreken niet te oud om te leeren? De cursus wordt door knappe menschen geleid. Nomen est omen: de één heet K. Hoogland; als ik me niet vergis een boven* meester van de bovenste plank, en de ander is nog knapper, n.l. Dr. N- Knapper Czn. Er zal dus wel wat te leeren zijn. Bovendien: het is een algemeene waar» beid, dat het grootbrengen en opvoeden van kinderen, vooral van bloedeigen kroost, tut de moeilijkste levensverrichtingen behoort. Om welke redenen sommigen bet maar ge heel verwaarloozen of heelemaal aan vreemden overlaten: terwijl anderen weer meenen, dat gebod op gebod en regel op regel de beste methode en vrees eeu be uijs van gehoorzaamheid is. Ik vermoed, dat in 't prospectus voor deze cursus wel iets van dien aard zal staan; en ik ontken volstrekt niet. dat een vadercursus voor menigeen noodig is als brood. Maar aJ te vaak waagt men het er op om vader te worden, zonder dat men zijn vaderlijke plichten, zoo maatschappelijk als geestelijk, na kan komen. En lijkt het, of Div Kuyper- de volle waarheid sprak, toen hij de leuze der onverantwoordelijken al dus omschreef: Trouw maar raak, jonge man, de Staat zal wel voor uw kroost zorgenI Zoo'n vadercursus moge voor sommigen niet meer noodig zijn, er zit toch wel iets goeds in. Al zal een diploma na acht cur- suslessen niet zoo heel veel te beteekenen. hebben. En al geloof ik ook niet, dat een meisje een zeer belangrijke levensvraag zal beantwoorden met een voorwaardelijk: „ja, als u een vaderdiploma hebt". Voorts zou ik nog deze wenk willen ge ven: leg meer de nadruk op de plichten dan op de rechten aes'vaders.; gelijk ook Paul us deed met zijn vermaning: Gij va ders, verwekt uw kinderen niet tot toorn* Want, ik heb wel eens aartsconservatie ven ontmoet, die liefhebbende en-verstan dige vaders^ en volbloed democraten, die in huis tirannen waren.... INGEZONDEN MEDEDEELING. Probeer» toch ook eens zoo'n doosje Genius Wondbalsem. Voelt hoe zacht en koel als sneeuw deze zalf Uw roodc gesprongen huid bedekt. Ja, dat doet goed! Genius Wondbalsem, dat helpt tenmin ste, 25 en50 ets. DE UTRECHTSCHE BEGROOTING Naar het „U. D." verneemt, heeft het Col lege van Ged. Staten zijn goedkeuring ont houden aan de Utrechtsche gemeentebegroo ting voor 1930. Er bestond tusschen het gemeentebestuur het College van Gedeputeerden eeu ern stig verschil van meening over de wijze waarop de dekking moest plaats hebben van het tekort in het reserve-fonds voor de eigen pensioenen. Ged. Staten hadden B. en W. reeds eeni- gen tijd vóór de indiening der begrooting doen weten, dat zij hun goedkeuring aan de begrooting niet zouden kunnen geven, indien het gemeentebestuur aan zijn metho de van dekking vasthield. Na een uitvoerige briefwisseling hierover bleven B. en W. hun standpunt handhaven en de gemeenteraad heeft de houding van B. en W. goedgekeurd en de door het Dage- lijksch Bestuur aangegeven dekking aan aard. TRAMLIJN SCHAGEN--WOGNUM EEN NIEUW VOORSTEL. Ondanks het besluit van de directie der Spoorweg-Maatschappij om per 1 Febr. d<5 exploitatie van de stoomtram Schagcn— Wognum stop te zetten, hebben Woensdag te Winkel vergaderd de commissie tot be houd en belanghebbende gemeenten en pol ders. commissie bracht een uitvoerig rap port uit, waarin zij concludeerde tot ophef fing van de tramlijn. Meerdere belanghebbenden, zoowel ge meente- als polderbesturen sloten zich hier bij aan, terwijl de Kamers van Koophandel de stopzetting ontijdig achtten met het oog op de Zuiderzeewerken en kanalisatieplan nen. Na uitvoerige discussie werd aangenomen een voorstel van de commissie om aan de spoorwegdirectie voor te stellen de exploi tatie nog 20 jaar voort te zetten. Daar het zoo goed als uitgesloten is, dat de spoorwegdirectie op dit voorstel zal in gaan, zal o. i. de tram per 1 Februari a.s. zoo niet voorgoed dan toch tijdelijk worden stopgezet HET WERKTIJDENBESLUIT In de raadsvergadering van Kampen werd afgewezen het verzoek van de afdeeling Kampen van den Ned. Kappersbond om met het oog op het werktijdenbesluit een verordening in het leven te roepen, regelen de de sluitingsuren voor barbiers- en kap perssalons. j.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 1