v. ROSSEM's is de beste KOFFIE DINSDAG 21 JANUARI 1930 DERDE BLAD PAG. 9 ÈM iin ut HüüFÖSTSO STEDELIJKE TRuTS Op den Groenburgwal, die in vroeger ja ren de verversgrae'nt heette, vond men in löLo een pas aooi? iheter de Keyser, zoon yUKi utn tt.nu.aiaiMi bouwmeester riendrick de xveyser, voltooid gebouw, bestemd voor den zien moer en meer ontwikkelenden Lakenhandel. Du geouuw werd, in verband met zijn he- 6temming Do Saaihal genoemd wijl hier o.m. de lakehbeurs werd I.........tii. op uö i.uutienveraieping bevond rich bet verirek dei* keur- ol staalmeesters, waarvan er eoingo door Keuibraindt in zijn voortrehelqk doek „De staalmeesters" zijn vereeuwigd. Ken uici van het complex-geitouwen dat eertijds te samen de Saaihal uitmaakte is btïimuuen geo.even, al wisselde het wel eens van bestemming. Tot het einde der lutj eeavv tneei het contact met de Laken handel. Daarna stond het fraaie gebouw geronnen tijd leeg. In 181ü was er een soort van laltoratorium gevestigd. Wat aan de gebouwen ook veranderd de Iraaio renaissance-gevel aan de Staalstraat is behouden gebleven, ca \Uui' onktiii jaren ineeit men den ge- pleisterden gevel van de ontsierende laag Ou—«mi en i.ui opiueuvv kunnen verKvvik- ken nun u-e si-uuono vomien van dit bouw werk, ook in zijn details. In 1897 nam de Geneeskundige- en Ge- zc.. .,^t.oiiiv...si ui tut historische gebouw zijn intrede, die bij de uitbreiding Zijn taak echter zich moest behelpen en voor weunge jaren een nieuw modem gebouw, tan ue Achtergracht heeft betrokken. Thans is weer de G meetkundige- cn Gezondheids bewoner van het perceel achter den fraaien gevel, wijl er een zittingslokaal van dezen dienst is gevestigd. Natuurlijk is er nu voor wat het inwen dige betreit, niets meer over, wat aan de oude Lakenhal herinnert. Die oude gebou wen zijn wat de in riediting betreft, zoo goed als nimmer geschikt te maken voor de eischen die onze moderne diensten stellen. Maar in elk geval aan de Staalstraat is ge bleven, als een der fraaiste gevels uit necl de omgeving, het werk van Dieter de Key ser, dut, als het kon spreken heel wat zou hebben mee te deelcn, cn dat ook zwijgend ons spreekt van een grootsch verleden en van uen schoonheidszin onzer vaderen. Het nieuwe gebouw, want zoo mogen wij met trots den ouden gevel wel noemen is vorige weck in ge bruik genomen. Zooals dat tegenwoordig meer en meer gebruikelijk wordt, met eenige pli itigheid en openbaar vertoon. Ons gaat dit wel eens een beetje te ver. Ee.i ii.e-u.wc school, welnu een openmgs- tilechtigheid. Een nieuw badhuis, welnu eei. ange rij genoodigden, autoriteiten, ambte naren, die uit hun werk worden gehaald om de plechtigheid bij te wonen. Een nieuw zit ting slokaal van den Geneeskundigen Dienst ophieuw een soort van feestvergadering. Wij maken ons werk wel eens wat al te gewichtig en meenen dat alles wat wij doen bespro ken cn bespeeoht moet worden. Want wan neer wij zulke openingsplechtigheden ar- rangceren, moet er natuurlijk gespeecht betreffende dienst valt, en natuurlijk ook de hoofden van dienst en wellicht ook nog belangstellenden uit de omgeving. Daar schuilt ongetwijfeld gevaar dn, want de redenaars laten zich gaan, moeten aan- 'tooncn dat het toch waarlijk heel belangrijk is wat zij gedaan hebben en wat hun dienst doet, moeten laten voelen dat ze nog veel meer zullen doen als ze de gelegenheid maar krijgen, spreken dus dikwijls al be loften uit voor de toekomst, spreken in de meeste gevallen althans een soort van Hoog-Maleisch. ixog pas hadden we een opening van een Montessoricsohool, waarbij de Wethouder n onderwijs zich buitengewoon vleiend er deze methode uitsprak cn naar ons oordeel er veel meer relief aan verleende dan deze proefneming verdient. En nu was liet de Wethouder voor de Openbare Gezondheid, die aiaast een belang rijk historisch overzicht ook gaf een uiting van de stedelijke trots, waarmede- men toch in het algemeen voor zichtig moet zijn. De Geneeskundige Dienst in Amsterdam, staat op hoog peil. Dat te constateeren is geen schande, het is trouwens plicht er voor te zorgen en het is goed dat do Dienst weet, dat nij waardeering vindt. Maar het is een beetje te kleln-chaavinistisch dunkt ons, nu te gelijkertijd uit te spreken, dat onze Geneeskundige Dienst de best ge organiseerde is van heel het land en zelfs van de wereld. Laat liet zoo zijn; dat de Grieksche regie ring voor een door haar te organiseeren dienst advies heeft gevraagd aan Amster dam is zeker te waardeeren, maar bewijst niet zoo veel, Iaat het zoo zijn, maar dan lijkt het ons niet goed, ons zelf zoo op te kammen. o Daar is veel goeds in de groote stad. Daar Wdt veel gedaan en de lassten zijn hoog. ver dat alles mogen wij iniet klagen. Maar ook in het roemen, en vooral m het roemen moeten wij maat 'houden. AREND VAN AMSTEL. NEDERL. BOND GEMEENTE AMBTENAREN Te Rotterdam vergaderde de afd. Zuid- Holland van den Ned. Hond van Gemeente ambtenaren onder leiding van den heer D. Donkert, ontvanger van Oud-Beyerland. Terwijl de leden zich van hun zetels ver hieven, bracht de voorzitter eenige gevoel volle woorden van hulde aan de nagedach tenis van den te Amersfoort overleden heer A. R. Veenstra, die vroeger secretaris van Schoonhoven was en jaren deel uitmaakte van het bestuur der afdeeling. De secretaris van de a id eel mg de heer H. de Boer, secretaris der gemeente Hardinx- veld, bracht hierna een uitvoerig jaarver slag uit, waaruit bleek, dat hef, getal leden der afdeeling tot S62 steeg en dat vele acties in het belang der ambtenaren bij het be stuur en de administratie der gemeenten in Zuid-Holland met succes werden gevoerd. De door den penningmeester, den heer Tolk, uit Alphen aan den Rijn, overgelegde rekening werd gesteld in handen van de oudera fdeelingen Voorne en Putten tal onderzoek. Na afloop van de vergadering hield de heer C. Klippers, verificateur der gemeente- financiën van Gouda, een inleiding over de uitvoering van de nieuwe wet op de fi nancieel-e verhouding tusschcn het Rijk en worden. De Burgemeester moet dat doen of j do Gemeenten. Óp de rede van den heer de Wethouder, onder wiens afdeeling de jKlippers volgde gedachtemvisseling. HET KASTEEL HARDENBROEK Hel kasteel Hardenbroek bij Driebergen bekend ook als conferentie-oord der N. C. S. V. is door Baron van Hardenbroek van Lokhorst verkocht aan d' Auinale van Hardenbroek van Hardenbroek. Het kasteel dateert uit de zestiende eeuw. DE VOETBAL ROLT WEER! WAT EENS OP 21 Januari GEBEURDE wedstrijd Pro-Patria— VIERDE STUDENTEN- ZENDINGS-CONFERENTIE DR. FREYTAG OVER KAGAWA EN SOENDAR SINGH HET WEEK OP VALKENHEIDE De Wereldfederatie en de Zending Zaterdagavond behande-lde Dr- Fr tag bij het tweede gedeelte van zijn v( draoht allereerst Kagawa. Deze, in jeugdjaren zwakke Japanner, wilde zooveel mogelijk doen voor Christus. Wegens Christendom wordt voor hem het ouderlijk huis gesloten. Hij gaat nu in een kleim huis wonen, en ontvangt veel bezoek uit de bi "lenste laag van het volk. Tot voltooiing van zijn studie reist hij naar Amerika. Bij zijn terugkomst is de gemeente blijven staan, heeft zelfs een zendeling uitge-zon- Formosa. Wij kunnen den persi Kagawa nader" leeren kennen uit eep door hem geschreven roman „Auflehnung und Opfer". Een thans uitgegeven bic fie doet cle overeenkomst uitkomen tus- scfhen den hoofdpersoon uit dit boek en teur zelf. Dr. Freytag sohetst. nu een beeld van geestelijk leven van het volk, waan Kagawa in aanraking kwam. Voor de ding was hieruit te leeren, dat bet Zén- cliiiigsdbject geen stuk hout is, waaruit men 'n bepaald beeld snijden kan, maar vaak als brij. die onder 't omval ten tussclien de vin gers doorglipt. Voor zijn bekeering zien- wc in de gedachtenwereld van Kagawa een vermenging van Buddlh'stische elementen, va.n Marx en Tolstoi. Ook bij hem weer het bergrede-standpunt, maar sociaal geïnter preteerd. In zijn bekeering versohill. trappen. Hij ziet Evangelisten en bewon dert de durf om voor een standpunt uit te komen- Ten slotte door Christus overwon nen wil bij ook leven voor Christus. In zijn optreden zien wij de volgende ont wikkeling. Allereerst komt hij door sociaal werk ill aanraking met de ellendige toestand onder de havenarbeiders. Zijn po sitie wordt daardoor zeer versterkt. Dr overheid vraagt hem voortdurend om ad vies. Ook bepleit hij de belangen van den arbeider tegenover de werkgevers. Maar om vrijer temidden van alle partijen te staan, laat hij zich noch oamdidaat stellen voor regeeringsposlen, noch neemt plaats in eep partijbestuur. Hij deed dit, juist om dat hij vertrouwensmensoh van allen was Als zijn stadswerk goed loopt, gaat hij werken op 't platteland. Zijn stadswerk gaat door, gefinancierd uit de opbrengst van zijn boeken. In één jaar heeft hij bijv. 57.000 medearbeiders gewonnen. A priori is van velen echter het Christendom een mis lukking, omdat het geen oplossing voor de sociale kwesties heeft gegeven in het Westen. Maar zoo heeft men van bet Christendom eerst een foutieve voorstelling gemaakt en het daarna verworpen- Toch kan het Christendom onmogelijk aan al deze vragen voorbijgaan. De nationale bewegingen heb ben echter hun hoogte-punt bereikt. Stèeds meer wordt gezien dat deze zich omzetten in de strijd, opgekomen uit de klasse-tegen stelling. Iemand als Kagawa werkt door zijn daad mede aan de oplossing. Vervolgens ging Dr. Freytag over naar zijn derde onderwerp: Sadhoe Soendar. Singh. Spreker wil thans geen levensbe- sch rij ving. geven. AJs we den Sadhoe zien, dan is de eerste gedachte, deze man heeft den vrede gevonden. Nader beschouwend leeren we uit zijn uitingen, dat hij geen vrede direct zocht door vergeving in Christus' dood, maar door de nabijheid Gods. De Sadhoe ziet daarbij steeds wel de afstand tusschen God cn mensoh. Heel sterk en bijzonder is zijn gebedsle ven. Dit gebed is niet direot een vraag- gebed, maar zuiver gemeenschap met God. Inhoud van de extase waarin hij vaak ver keert is alleen de vrede. Achter dit alles staat zijn godsiidee. God niet ale een myste- rium tremendum (R- Otto), maar de deus tranqui-Llus (mystiek). Wij vinden bij den Sadhoe niet een sdhuldbesef. God richt de zondaar niet, maar /de zonde richt de mensohen. Te begrijpen, dat de zeer groote macht van het syncretisme niet voorbijgaat aan iemand als den Sadhoe. In dat syncretisme vinden we een een heid van alle religies, omdat zij verschillen de gedachten van Eém God zijn. Daarbij ook een Godsbegrip, dat absoluut verschilt van den Vader van onze Heere Jezus, maar al tijd iets onpersoonlijks heeft. Nu ziet ook de Sadhoe het cliepe verschil tuSsohen het Christendom en de andere religies niet. Mede door zijn zon de-op vatting. Wel ge- oelt hij dat het Christendom o.a. hierin •erschilt, dat het aanbiedt bet heil door genade. Bij onze beoordeeling moet altijd voorop staan, dat, wat daarbuiten opgroeit anders moét zijn. Maar ook dat de waarde van elke religie afhankelijk is van de werking den Heiligen Geest. En Deze werkt alleen door het Woord Gods. Tenslotte stelt de Sadhoe zich ook op dait Woord- Nog langs schreef hij (vermoedelijk is hij thans gestorven) zoo ik iets geschreven heb tegen het Woord Gods, dan neem ik het terug. Hierin ligt toch de tendenz van de ware zoekende. Zondagmorgen hield Ds. B. J. C. R ij n- era, Zendinzsclbtclor van Oegstgeest, week. leuze was Evangelieverkondiging en niet kerstening, daarom was het eën bereikbaar ideaal. Gevolg van dit alles was een geweldig v,rcer op den troon van Frankrijk »aantal academisah gevormde zendelingen. L - -- „volunteer „tethcjle", rt,v., dal vr?Wil-V» zich aanboden. Ieder huis, iedere straat, ieder plein heeft zijn geschiedenis. En dit kan ten volle ge zegd worden van het plein cle la Concorde te - Parijs, waar op 21 Januari 1793 het scha vot wend opgericht, op hetwelk liet hoofd van Franknjk's koning, Lodcwijk XVI, viel. Op datzelfde plein hadden, 30 Mei 1770, cle feesten plaats ter gelegenheid van het hu welijk van den dauphin, den laterea koning Lodewijk den Zestiende, met Marie Antoinette, aartshertogin van Oostenrijk, Een grootsch vuurwerk werd op het piein afgestoken en niemand vcimoedde, dat na afloop er een vreeselijk drama zou plaats grijpen. Door een geweldig gedrang wercl een hevige paniek veroorzaakt, welke ein digde in een bloedig drama. In de donkerte van het plein vocht men als wilde dieren. Alen sloeg er op in. Met vuisten, met degens, met messen, met nagels trachtte men een weg te banen. Wie viel, stond niet meer op. De lijken stapelden zich op. Dit verschrikkelijke voorval had aan 1200 menschen het leven gekost. Geheele families waren verdwenen. Er wa in weinig huizen, waarin niet over een ver ongelukten bloedverwant of vriend werd ge- de oprichting van deze Federatie is de Zen ding gekoppeld aan cle studenten. In die liogin-periode waren er slechts tweo zaken: ollffeIUK Zending en Gebed. Uit die geweldige actie,ireviwi. die begon met de zeven mannen van Cam-j jvoc]-, pjci.n za^ ncg andore drama's, braise is de heels generatie, die lot voor lw» ,veKi ,hct standbeeld van Lom* XV den Wereldoorlog de leiding m cle wereld-1 omV(M„re.jia4,irj zending bad, ontslaan. Dat alles weid be- T.n 17(y> WPrri 0,. V(W ap heersrihit door de leuze: de Evangelie nJ|-jiet sch;vot opgericht en viel het deze generatie. Omdat de jihooffl van Lofrijk XVI onder do guillotine. Tal van revolutionairen vielen: Dan,ton, Ca naille Desmoulins en anderen. Men vertelt dat later, in de dagen, dat cle dochter van Lodewijk XVI, nooit langs de plaats wilde gaan, waar eens de guillotine had gestaan, waarop haar vader 21 Jan. 1793 het leven had gelaten. den, vond geen aanhang in Hollani De werkmethode van deze vo organisatie was: le. om de vier j. groote conferentie; '2e. Z endings stndiekrin- gen (va.n zes man): 3e. het in dienst ne men van de pers. Dit alles doorgemaakt in cle Zendingsstudieraden en Zen lingsprofcs- soraten. De ziel van deze beweging werd cn is nog Dr. John Molt. Gevolg van de samen werking in de studententijd was, dat cLit ook doorwerkte als deze personen later in het Oosten gingen werken. Uit het heden van de Federatie-toestand D« gemeenteraad van Sr hagen besloot het is ook weer wat te voorspellen voor de verhaal van premie voor Ket pensioen van toekomst. Dat heden is niet zoo rocskleu-1 allo ambtenaren en werklieden der gemeente rig. Thans zijn er zooveel heterogene ele-met ingang van 1 Januari 1930 op te heffen, menton. Vooral in Amerika is de gehee'a geest veranderd. Daar is meer sociale cn algemeene vredesbelangstelling, rllo meer 1 in humanistische dan in Christelijke rich- INTERNATIONALE DE GEMEENTEAMBTENAREN VAN SCHAGEN VERHAAL VAN PENSIOENSI'REMIE. Des oniddags hoorden we e< van den heer D. Noordam, Directeur van Valkenheide, over zijn werk op dat ge sticht. Sinds 1901, bij de aanneming van de Kin derwetten, heeft de gedachte van ..niet. straf maar opvoeden" ook den arbeid in het ge sticht beheerscht. Het slag jongens komt meest uit gezinnen waar geon normaal ge zinsleven is Spr. nam willekeurig de staait van een vijftal jongens. Ter illustratie hier één daarvan: vader ruwe klant.; mishandelt 'zijn vrouw, die als een furie kan opstuiven; thuis gedrukte, ontevreden stemming; ge drag van jongen op school vrij goed, ver der onbetrouwbaar, ruw, vol eigendunk, vroeg rijp, ging chiek gekleed etc., verdien de 6 per "week, sloeg zijn moeder, stond onder invloed van een zuster, die profiteer de van zijn diefstal; bij diefstal van twee jassen gesnapt, ter beschikking van de re- geerimg- gesteld, daarna aan het gesticht overgegeven- Spr. moest het droef verschijnsel consta teeren, dat de zonde bij steeds jongeren voorkwam. Vooral op zedelijk terrein. Dit laatste, bij de meisjes intenser clan bij de jongens. Daar de jongen het opbergen in een ge sticht meest wel als straf ook voelt, is do stemming bij de aankomst meest een bittere. Een vriendelijk woord heeft dan groote invloed, omdat het niet verwacht werd. Over het verleden wordt weinig ge sproken. Wel laat men merken, dat het be kond is. Maar ook, dat in 't komende leven nog heel veel goed te maken is. In dat eerste gesprek worden ook twee dingen meegegeven: le. jongen, God ziet jou over al; 2e. God wil je altijd helpen als jij goed wil. Daarna volgt de vakkeuze. Na een week willen ze vaak weer iets anders. Meest wordt clit niet toegestaan. Veel moei lijker dan cle vakkeuze is de vulling van den vrijen tijd- Ook dan moet hij bezig zijn. De jongens zijn nPeest wel vatbaar voor godsdienstige invloeden. Maar- na 't ver laten van bet gesticht is het percentage, dat nog naar de kerk gaat minimaal. Het gebedsleven blijft nog wel bestaan. Maai de kerk heeft todh cle greep op dié massa totaal verloren. Des avonds sprak Dr. II. C. Rutgers over de Wereldfederatie van de Christen- Stu-denent-Vemen, en cle Zending. Vanaf NATUURBESCHERMING ting arbeidt Momenteel is in de Federal'1: in bet Oosten de actie grooter dan in hel Westen. In Holland is echter wel een Rij gende belangstelling- De voorzitter, de heer H. A. C. Hiklering, sloot deze .conferentie. Veel was ontvangen. Zien we daarin een sprake Gods. En voe-tionale Natuurbescherming deelt mede, dat Ion we daarin de verantwoordelijkheid, die zij van den minister van onderwijs een brief dat alles ons persoonlijk oplegt. heeft ontvangen, waarin li ij zijn belangstel- ling en waardcering voor het slrcven der in— ternatioiialè natuurbescherming uitspreekt bedrag beschikbaar stelt ten behoeve het Office International de Documen- De Nedoi'lantlschc HET GASBEDRIJF TE EDAM WORDT NIET VERKOCHT. De gemeenteraad van Edam heeft oe voorstel van B. cn W. verworpen cm het g meentelijk gasbedrijf te verkoopen aan c Continental Gas Maatschappij. tation et de Correlation pour la Protection de la Nature te Biussel, welk bureau ge sticht werd in October 1928 op aanstichting der commissies van België cn Nederland en met steun van particulieren uit verschillen de landen. HET ERNSTIGE MIJNONGELUK BIJ BEUTHEN INGEZONDEN MEDEDEELING. FEUILLETON DIE ZIJN LEVEN VERLIEST Door T. P. RIKSEN (7 Echter wilde de een den ander niet be kennen, hoezeer de komende verkiezing reeds beslag op zijn denken had gelegd, zoodat men, dit punt zorgvuldig vermij dend, bleef doorpraten over onderwerpen, welke hun feitelijk op dit oogenblik niet zoo bijzonder veel belang inboezemden. Van Eekeren en Kleepel hadden bovendien hun reden om niet de eei-sten te zijn, die de •aandacht op het beroep vestigden. Ten slotte was het Needers, die de span ning brak door op een oogenblik, dat het gesprek hokte, met een ernst, welke niet anders clan oprecht kon zijn, oji te merken: „Wij leven thans in Heideveld wel in een tijd, dat we met de apostelen mogen bid den: „Heere, .Gij kenner der harten van allen, wijs van deze éónen aan, dien Gij uitverkoren hebt, om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps". Wie over enkele weken de nieuwe dominee van Heideveld zal zijn!*" Men behoefde niet te vragen, of deze kwestie bij de andere aanwezigen belang stelling vond.. De stoelen werden wat dich ter bii e''-anr geschoven, de onversob'iiige houding, langzamerhand door een ge deelte der visite aangenomen, veranderde eensklaps in een opmerkzaam luisteren, en de onderlinge gesprekken zelfs aan dc zijde der dames verstomden, daar er nu misschien iets nieuws te vernemen viel. „Slechter dan aiu kan Heideveld het al niet treffen," meende Ds. Kappelhoff lachend In den tijd dien hij hier stond, was het hem duidelijk geworden, dat hij met Hei develd nooit één zou worden; hij gevoelde I weinig band aan de gemeente en het inte- resseerde hem niet bijzonder, wie zijn op volger zou worden. „U kunt dc zaak gemakkelijk vam een minder ernst-igen kant bezien, dominee," antwoordde Van der Sluys,. „maar u zult moeten toegeven, dat een ouderling, of zelfs een gëmeentelid, dat zijn plicht in deze ge trouw wil nakomen, niet zoo lichtvaardig kan sjjreken." Dit had Van der Sluys met |Dortveen gemeen, dat zij beiden altijd rond- i uit, zander aanzien des persoons, voor hun meening uitkwamen. Het was de eigen schap, welke hen tot elkander had aange- trokken cn de oorzaak hunner jarenlange vriendschap. I „Alsof een beroep naar Heideveld een feit van wereldbeteekenis was," meende Wim van Eekeren, „een gat van den der den rang! Als bet nu nog Utrecht, of Den Haag, Rotterdam of Amsterdam was!" Het was bepaald of Van Eekeren op dit punt met blindheid was geslagen. Al wat Wim zeide, zelfs deze meer clan vrijmoe dige opmerking, deed hem goed. Het kwam niet in hem op zijn zoon later op het on betamelijke' vfin rijn hoüding tè wijzen. Hij gevoelde, niet, eens, dat wat cleze zeidp een krenking was zoowel voor Ds. Kappelhoff 's voor de geboren Heidevelders. „Dat mag het oordeel der jeugd zijn," zeide Dortveen, „maar het mijne is het niet. Enfin, we kennen elkaar langer dan van daag, Wim, cn we zullen maar denken aan wat Salomo gezegd heeft over cle dwaas heid en het 'hart van den jongen." Bij deze woorden kreeg Wim een kleur. Het scheen een oogenblik, of hij deze te rechtwijzing op scherpe wijze wilde beant woorden, doch hoewel het hem moeite kost te, zweeg hij. Gevoelde hij, dat hij aanlei ding bad gegeven voor de opmerking van Dortveen. of besliste hier liet feit, dat deze zijn oude leermeester was, die hij om zijn rechtschapen, hoewel niet steeds zacht zinnig optreden, acl)tte? Het moet gezegd worden, dat Ds. Kappel hoff op tactvolle wijze de aandacht van dit incident, dat op de anderen een pijnlijke indruk maakte, afleidde, „Met de opvatting van Van der Sluys ben ik het volmaakt eens," hervatte hij het gesprek, „maar toch vraag ik me af, ls het wel noodig om ons, wat Heideveld betreft, zoo druk te maken?" „Hoe bedoelt u dat?" viel Van der Sluys hem in de rede. „U acht Heideveld toch wel cle moeite waard?" „Dat zeer zeker, maar ik bedoel, dat deze gemeente in een bevoorrechte positie ver keert Waarom zou men ver zoeken, wat dichtbij te vinden is? Laat men Ds. Drost beroepen!" De emeritus-predikant Drast werd inder- It.ijd in een naburige gemeente, we.gens lang durige ziekte, van liet ambt ontheven, woon de thans in Heideveld en ging af en toe, de vaeantie van Ds. Kappelhoff, of wan neer deze een vaeatureheurt had te ver- rullen, in den dienst des Woords voor. i „Beroep hem! Hij is nu toch weer zoo goed alg hersteld, nog niet te oud, zoodat hij waarschijnlijk nog jaren mee kan. Daar bij' is het van algemeene bekendheid, dat hij indertijd slechts noode emeritaat vroeg en van ganscher harte begeert, zoo zijn krachten het hem slec/hts toelaten, nog eens een gemeente in het ambt te clionen. Ilij is bij velen in de gemeente'geliefd, en zóó zwaar is cle herderlijke arbeid in Hei develd toch niet." Onder het spreken van Ds. Kappelhoff werd in Van Eekeren de gedachte levendig, dat, indien hij Ds. Drost op het tweetal kon krijgen, zijn neef zich als toekomstig pre dikant van Heideveld kon beschouwen. Het was waar, dat Ds. Drost bij velen hoog stond aangeschreven, doch dat was niet zoo zeer als predikant dan wel als persoon. Even eens was het waar, dat hij gaarne opnieuw het predikambt wilde waarnemen, doch de jongeren in cle gemeente en ook cle nieuwe bewoners zouden hem zeker niet kiezen, daar zij ccn predikant begeerden, die volle kracht aan de gemeente zou kunnen geven, daarbij niet zoo ouderwetsch was en zich meer bij dc veranderde tijden wilde aanpassen. Ds. Drost tegenover zijn neef, dan stond het voor Vaar Eekeren vast, het zou worden. Terwijl hij den kring zijner bezoekers rand zag, wisselde Kleepel een blik van ver standhouding met hem. Ook hij had dus begrepen, dat de wenk van Ds. Kappelhoff hun plan ten goede kwam. Hierdoor aangevuurd, viel Van Bekoren Ds. Kappelhoff spontaan hij,, om in ccivigc welgekozen woorden de wensèhelijkheici van liet beroepen van Ds. Drost te bepleiten. Deze inval had aldus kwam hem on der het spreken helder voor den geest twee goede zijden: niemand zou later kun nen beweren, dat hij met één woord zijn neef had opgedrongen en niettemin diende hij diens belang cloor Ds. Drost te steunen. „Die idee van Ds. Kappelhoff li.ikt mij nog zoo kwaad niet," zei Kleepel. „Ds. Drost is ongetwijfeld een achtenswaardig man. en ik geloof wel, dat zijn gezondheid, sinds hij emeritus werd. boel wat verbeterd is, maar toch zijn er mijns inziens bezwaren. We moet niet vergeten, dat Vierhuizen, waar hij vroeger stond, veel kleiner is clan Heideveld, en dat hij het zelfs daar niet kon bolwerken, cn dan, hij is reeds dicht hij de zestig, dat moeten we ook niet uit het oog verliezen „Dat noem ik een aanbeveling met een weerhaak," viel Dortveen hem lachend in de re dg. „Eerst ten gunste van iemand spre ken cn dan zooveel bezwaren opsommen, dat er van de aanbeveling niet veel over blijft." „Ik was ook nog niet uitgesproken," ver volgde Kleepel op een toon. waaruit duide lijk zijn ontstemming sprak. „Ik laat liet voorstel van Ds. Kappelhoff volstrekt niet los, maar men dient toch fliet voor en het tegen beide te overwegen, en we moeten niet slechts rekening houden met wat een bepaalde groep in de gemeente wenscht, |maar met wat voor Heideveld als zoodanig de gemeente Ds.' Drost go- •gerc geslacht ■oiu hi an niet predikant o-f het beste is. Do ouderen in zullen me.t ile prediking van noegen nemen, maar zal 't jo: dit. ook doen.' Welnu, waa naast Ds. Drost een jongere een candidaat op liet Iweethl geplaatst? En dat clan de gemeente door de stemming aanwijze, aan wien zij de voorkeur geeft!" „Dat is geen kwade gedachte," oordeelda Dortveen, na een pauze van enkele oogen-" blikken. „Tk voor mij zou in dat geval meer voor een beroep van Ds. Drost gevoelen, want het beroepen van een candidaat lijkt mij in de gegeven omstandigheden een vrij hopeloos werk. Avond aan avond lezen wij in de courant voor hnevele heroën onze ramlidaten moeien bedanken. Kurmen wij dit vermijden door Ds. Drost te lei laat ons dezen dan |Sl?.Wat het h»z' Igaat," antwom-riiie I streeks op Dort' Kleepel, thans recht- n doel afgaande: „Tk.geloof niet, dat we clit voor Heideveld zoo zwaar behoeven te laten wegen. Ik ken tenminste een candidaat, die door bijzondere omstan digheden een eventueel beroep van onze ge meente vrij zeker zal aannemen „Wie dan?" vroeg Needers nieuwsgierig, „Go kent hom net zoo goed als ik," meen de Kleepel. „Tk bedoel candidaat Van Eeke ren. den neef van onzen gastheer, die hie? twee weken geleden nog gepreekt heeft en# naar ik hoorde, allerwege een gunstigen in druk maakte." „Ja, dat is waar;" moest Dortveen toe stemmen. (Wordt vervolgd.), i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 9