DINSDAG 21 'JANUARI 1930 VTFROE BLAD PAG. H BINNENLAND. Kerknieuws Vraagt Deventer Handgeknoopte Tapijten DIRECTE BRUGVERBINDING VOOR ZUID-NEDERLAND EEN GIFT. Door den Good-Year-autobandcnhandel Is aan den Minister van Waterstaat een schrij ven gezonden, waarin deze firma, overtuigd iijnde, dat een zeer spoedige totstandko ming van minstens één directe brugverbin- ding tusflchen het Noordelijk deel van Ne- der.and mot -de Zuidelijke provincies van het grootste belang voor den automobiel handel en zeer speciaal ook voor den auto- bandenhandel is, mededeelt, dat zij bij de Twentscho Bank te Den Haag f 1000 voor bovengenoemd doel ter beschikking van dc regeering heeft gestort, dn de hoop, dat meerdere belanghebbenden zullen volgen, DE ..GOOI-EXPRESS" Uit het publiek, dat regelmatig gebruik maakt van de bussen, van dc Gooi-Express heeft zich opnieuw een commissie gevormd om een hernieuwde actie te voeren tot het behoud van de Gooi-express. Gisteren is aan den minister van Water staat een telegram gestuurd, waarin de com missie uit het reizend publiek van de Gooi- Express te Hilversum, kennis genomen heb bend van de nieuwe dienstregeling der Gooische Tram Maatschappij te Amsterdam, Z. Ex. dringend verzoekt de op 16 Januari j.l. ingevoerde dienstregeling niet goed te keuren en de hem ten dienste staande maat regelen te nemen tot wijziging daarvan of de concessie aan de „Gooi-Express" te laten voortduren. KOORLEIDERSEXAMEN Het koorleidersexamen vanwege den Boud van Clir. Zangvereenigingen in Nederland zal gehouden worden te 's-Gravenhage op 12 en 13 Maart a.s. in het Gebouw voor Chr. Sociale belangen. Als examinatoren treden op de heeren Dr. Johan Wagenaar, Sein Dresden, J. A. de Zwaan, L. Mens, R. Bein- tema en J. H. B. Spaanderman. Aangemeld hebben zich 18 candidaten. De jaarvergadering van den Bond wordt dit jaar gehouden te Utrecht op 21 en 22 April. Op den avond van den eersten dag wordt in Tivoli een openbare kunstavond gegeven. In de algemeene vergadering op den twee den dag zal als spreker optreden Prof. Dr. G. van der Leeuw uit Groningen met het on derwerp: Wat maakt muziek tot religieuze an wat tot kerkmuziek? DE DOMINEE EN DOMINICANESSEN Een ongenoemde, die na den overval op Willemstad de reis met de Hertog Hendrik gemaakt, heeft, vertelt in het „Christelijk Huisgezin" over dc geschiedenis der missie op Curasao. Hij doet o.m. dit relaas van een bont gezelsohap aan boord: „Toen het schip voor St. Eustatius lag had den eenige zusters Dominicanessen opdracht gekregen zich naar hot eiland Saba te be geven. ellt plan was de reis te ondernemen op ©en schoener. Maar toen de eerw. moeder er van op de boogie werd gesteld, dat een Ne- derlandsch oorlogsschip naar St Eustatius zou komen, rijpte bij haar al spoedig liet plan om ten behoeve der zusters zoo moge lijk van déze gelegenheid gebruik te maken. Toen de Hendrik zich naar Saba zou begeven werd formeel tot den commandant het ver zoek gericht of de bedoelde zusters voor het vervoer naar Saba aan boord mochten ko men. Het verzoek werd toegestaan en door de welwillendheid van den commandant van de Hendrik daartoe in staat gesteld, ambarkcer- don vijf zusters des avonds 10 uur. Wel een zeer ongewone aanvulling van het personeel van een Nederlandschcn oorlogsbodem. Op hoffelijke wijze werd door de officieren aan de zusters het aanbod gedaan van bun hutten gebruik te n\aken; deze meenden echter voor dit aanbod te moeten bedanken. Na kort beraad werden aan boord de. noo- dige maatregelen genomen, om de zeldzame gasten te herbergen, en met den practisehen zin waarmee de zeem aai zich in verschillende situaties, die het beroep kan meebrengen, weet. te verplaatsen, werd fluks het achterste gedeelte van het schip bovendeks geheel met doeken „afgespannen" en met behulp van alle voorradige kussens, dekens en klee- den werd voor een zeer dragelijk logies ge zorgd, tevens werd voor de omheining een schildwacht geplaatst; laten wij hopen dat onze zusters in deze voor haar wel zeer vreemde omgeving rustig hebben geslapen. „Den volgenden morgen vereenigden zij zich aan de ontbijttafel in de longroom dei- officieren, waar het ontbijt voor de gasten werd geserveerd. Zelden zal het ztjn voor gekomen, dat aan boord van een oorlogsschap geestelijke dochters van St Domini rus in hun fleurige witte kleeding en zee-officieren een bonte rij vormden aan een ontbijttafel; en om de uitzonderlijke situatie nog verder te perfectioneeren, zij opgemerkt dat ook onze dominee zijn plaats innam te midden der zusters VEREEN. VOOR CHR. ZAN3WEDSTRIJDEN Zaterdag j.l. kwam de Vereeniging tot het houden van Chr. Zangwedstriiden in Zuid- Kollend. Ring Rotterdam van den Bond var. Chi. Zangvereen. in Nederland, te Rotterdam samen in jaarvergadering onder presidium van den heer K. Mulder. Na opening volgden jaarverslagen van secretaris en penningmeester. De aftredende bestuursleden werden herko zen, n.l. de li es ren. G. van Beek, Utrecht, R. P. Blom, Loosduinen. G. C. Kouwenhoven, Maas sluis, J. van YêMen te Maassluis en P. D. Vissers te Klundert. Het bestuursvooi stel het 10-jarig bestaan der Vereeniging feestelijk te herdenken op on 10 Juli 1010 in gebouw „Tivoli" met de daaraan verbonden wedstrijd en rondrit, werd aange nomen, terwijl voor aangesloten vereoni,gin gen bij genoegzame deelname een wedstrijd in Den Haag of Rotterdam zal worden ge houden. De heeren J. H. B. Spaanderman te Den ■Haag. I,. J. Mens te Leiden en J. J. Pcnse te Rotterdam werden op voorstel van het bestuur als juryleden benoemd. Na de rondvraag werd deze geanimeerde vergader'ng door den heer S. P. Blom op de gebruikelijke wijze gesloten. DE UNIVERSITEIT VAN HEIDELBERG DE ECHTGENOOTE VAN DEN GOUVERNEUR VAN SURINAME NAAR NEDERLAND. Naar De West verneemt, zal mevrouw RutgersIdenburg begin April per s.s. Cot- lica naar Nederland vertrekken, om een barer kinderen weg te brengen. A.R.J.A. EEN OPWEKKING VOOR DE JONGEREN VAN HERVORMDEN HUIZE. De heer J. C. Jongeneol, penningmeester iu de A. R. J. A. te Oud-Alblas; S. Roos- jen, bestuurslid idem te Groningen en P. J. van Ginkel, districts-commandant van Utrecht, richtten tot de jongeren in de Ned. Herv. iverk een oproep, om zicii bij de be staande A. R. J. A.-clubs aan te sluiten of dc oprichting van clubs te bevorderen. „Onkunde, zoo zeggen zij, is o.i. de groot ste factor van de moeilijkheden, waarmede wij de laatste jaren te kampen hebben, en dat moet, zoo mogelijk, verholpen wor den. Op de J. V.'s heeft behandeling der A. R.-begLnselen de laatste jaren niet overal - plaats gehad, daar de politiek als 0...lg van de verschillende naar voren tre dende inzichten bij velen contrabande is geworden. Het mag betreurd worden, doch het is een feit, waarmede rekening dient te worden gehouden. Er moeten maatregelen getroffen worden: a. opdat onze jongeren op een andere wijze toch politiek geschoold worden waartoe de studieclubs een goede gelegenheid bieden cn b. opdat door meerdere kennis en bij gevolg meerdere waardeering van onze be ginselen, verdere verbrokkeling op politiek terrein gestuit en haar meerdere eenheid worde gestreefd. Verder kan het zijn nut hebben, dat leden, id- cn niet-leden, eener J.V. op deze clubs gelegenheid krijgen met jongeren van an dere kerkelijke richtingen in contact te ko men om gezamenlijk de brandende kwesties en de vele vragen, waarmede ze ook op politiek terrein rondloopen, te kunnen be spreken en vooral zich vrij daarover te kun nen uiten. Een gelukkig verschijnsel ös, dat er oo^ onder de A. R. van Hervormden huize zich den laatsten tijd meer politiek meeleven begint te openbaren. Reeds te lang hebben j voor het mcerendeel anderen alleen het erk laten doen, laten we nu gaan toonen, at we belang stellen in dc geestelijke be langen van ons volk en onzen plicht ook op dit terrein gaan gevoelen". Daarna, zoo oordeelen ook Dr. J. Severijn te Dordrecht, Prof. Dr. Jac van Leeuwen te Utrecht, Ds. H. A. de Geus te Huizen en de heer L. F. Duymaer van Twist te Den Haag, moeten overal studieclubs opgericht •orden. Verspreiding der circulaire, welke bij de heer .T. C. Jongeneel verkrijgbaar is, onder de jongeren der Ned. Herv. Kerk wordt daarom dringend aanbevolen. HET COUVEE-FONDS OPROEP TOT VERSTERKING. Wijlen di-. A. Couvée, geneesheer-directeur in het Ned. Isr. Ziekenhuis, heeft zich hij zonder geïnteresseerd voor de oud-verple- genden, de pioniersters, die met hem de mo derne ziekenverpleging in Nederland hebben helpen opbouwen. Do hem ter gelegenheid van zijn vijf cn twintigjarig jubileum als hoofdbestuurder, ecretaris van den Ned. Bond van Ziekcn- erpleging aangeboden feestgave bestemde hij als „Couvée-fonds" voor dc stichting T. O. V. (Tehuis voor Oud-verpleegden). Het bestuur van dit fonds doet thaus na ?t overlijden vail dr. Couvée een beroep op de vele vrienden en vereerders van dr. Cou- om van hun waardeering voor den over- ledeaiie blijk te geven, door bet Couvée-fonds te helpen versterken. Bijdragen kunnen wor den gezonden aan mej. E. W. Olie, Joh. Ver- hulststraat 73, Amsterdam. DE STOMME E Wijze van verkiezing, zittingsduur, recht van amendement enz. Alles goed en -.vel, aar er is een veel afdoender verschil! De „Handelingen" bewijzen het. In de Eerste Kamer sprak de president baron de Vos van Steenwïjk op 30 Decem- een zin uit, die blijkens de officieele „Handelingen" aldus aanving: „Alvorens de vergadering te sluiten, is het mij een behoefte den leden mijn erken telijkheid te betuigen Dfit liet de Voorzitter niet op zioh zitten. Dét.wat? De volgende „Handelingen" brachten het antwoord. Voor „een" moest men lezen ,eene" en voor „mijn" moest er staan ,mijne". Staat Gij even verstomd over. de betee- kenis van die stomme 'e's?' Dan begrijpt Gij het versdhil niet tus- schen de Tweede en de Eerste Kamer 'dor Staten-Generaall RECHTS EN LINKS. TeHaarlem heeft de Kerkeraad der Ned. Herv. Geimeente aan de Vereeniging van Vrij zinnig Hervormden aldaar bericht, dat h\j af wijzend heeft beschikt op het verzoek van den voorganger dier Vereeniging als predikant voor bijzondere doeleinden aan te stellen. De Ker keraad 'had dit verzoek, hetwelk gedaan was met he>t oog op de vacature. Ds. L. J. van Leeuwen, voor advies in handen gesteld van een commissie van twee predikanten, twee ouderlingen en twee diakenen. DE EERSTE SINDS DE HERVORMING. Op Tweeden Paaschdag zal de (moderne) predikant der Ned. Herv. Gemeente te Mant- gum en Schillaard, die een beroep naar Wes- terbork heeft aangenomen, afscheid nemen van zijn tegenwoordige Gemeente. Als een bij zonderheid kan hierbij vermeld worden, dat hy de eerste predikant is, van de Hervorming af, die Mantgum voor een andere standplaats zal verlaten ALG. PROTESTANTEN-VEREENIGING. In de te Utrecht gehouden Algemeene Vergadering van de Algemeene Protestan- ton-Vereeniging zijn tot leden van het Hoofd bestuur gekozen de heeren P. Slijk Jr. te Rotterdam, M. Bokhorst en C. M. de Leur, beiden te Utrecht. Tot voorzitter en secretaris-penningmeester zijn onder scheidenlijk gekozen Ds- B. C. Koolhaas en H. L. Glinderman, beiden te Utrecht. Al len hebben bun benoeming aangenomen. DE PSALMEN IN HET AFRIKAANSCH. Totius (Prof. Dr. S. J. du Tolt) zet Zijn berijming in het Afrikaansah van de Psal men voort. Thans verscheen van zijn hand in „Die Kerkblad", Ps. 62 in het Afri- kaansöh. We schrijven het 4e en 5e cou plet de bekendste hier af: Maar jy my siel, swyg stii'l voor God, beskikker van jou lewe en lot, wat nooit sy woord ontrou sal wees nie, God is my rots, my redder, Hy die bergskans wat my voet bevry: elk hoef geen wankling ooit te vrees nie. In God is al my heil, my eer, my sterke rots en teëweer. God is my toevlug in die lewe- Vertrou op Hom, o volk, in smart, stort voor Hom uit jul hele hart, God is 'n skuilplek, hoog verhewe. DE WALDENZEN. De „Temps" verneemt uit Pinerolo, dat de „Echo des Valléas" van hoogerhand verbo den is. Dit was het 'laatste Fransche blad in de Waldenzer dalen van Piëmont, waai de bevolking Protestantsch is en ten deele Fransch spreekt De Waldenzen hebben zoo wel in Frankrijk als in Italic veel van ver volging te lijden gehad. Dc laatste eeuwen zijn ze echter vrijwel ongemoeid gelaten en hebben zij zich in veel steun en belangstel ling van andere Protestantsche Kerken mo gen verheugen. Met name van Engelschc zijde is er in het begin van de vorige eeuw veel gedaan om het geestelijk peil"van de bevolking in de Waldenzer dalen te verhef fen. Toen is echter ook al de strijd begonnen tegenhet Fransch, welke nu onder fascis- tischen invloed voorgoed ten voordecle van het Italiaansch heslist schijnt te moeten worden. Hoewel de Roomsch-Katholieken in Frank rijk met moeite hun Scholen in stand kunnen houden en ook een gebrek aan priesters valt op te merken, beproeft de Roomsche Kerk toch op krachtige wijze de geleden verliezen weer te herstellen. Er zijn tegenwoordig 27.500 Fransche mis sionarissen, die tot 103 religieuse orden behooren cn waarvoor het Roomsche volk in Frankrijk de geldmiddelen opbrengt. Onder generaal Castelnau vereenigden zich drie niilloen Roomsche kiezers, om de anti cleri cal e wetgeving tegen te. werken. Een zeer sterke invloed oefent het Roomsch- Katholicisine in Frankrijk op de litteratuur uit en het aanlal schrijvers van Roomsche levensopvatting neemt zienderoogen toe. Dat een wedergeboorte van het Fransche Protestantisme niet zoo duidelijk aan den dag treedt, lig.t volgens Ds. Henri d'Aubigné in de „Review of the Churches" hieraan, dat het Protestantisme niet in die mate gezon ken is als het Roomsch-Katholicisme, waar mee het theologisch een vergelijking niet behoeft te vreezen. Twee vraagstukken zijn thans voor het Protestantisme in Frankrijk dringend, n.l. de bedreiging der Gemeenten in het Zuiden door het dalen van het geboortecijfer cn de moeilijke financieele verzorging van de predikanten. „De oude dogmatische tegenstellingen onder de Protestanten zijn er niet meer", schrijft Ds. d'Aubigné. Op verschillende Zendingsterreinen worden 216 zendelingen onderhouden en de inwen dige zending wordt krachtig gevoerd. DE JODEN EN JEZUS. Ds. C. Kapteijn Dzn., beroepen Geref. missionair predikant 'onder de Joden, die I thans te Leipzig voor zijn aanstaanden ar beid studeert, schrijft in een brief o.m.: „Ik ondervind hier, nu ik met Joden in aanraking kom, dat er ecne merkwaardige verandering komt onder de jongere Joden. INGEZONDEN MEDEDEELING. Een trouwe (Joodsche) bezoeker van het Institutum zeide tot Pastor Von I-larling eens: „Als de wereld wist, hoeveel onder ons jonge menschcn tegenwoordig over Jezus gesproken wordt, en hoe, ze zou zich ver wonderen". EEN JOOD OVER JEZUS Uit&praaka van prof. Einstein In „The Saturday Evening Post" is weel de uitspraak verschenen van een wereld- beroemden Jood aangaande Christus. Dit maal is Prof. Dr. A. Einstein, de groote na tuur- en wiskundige, aan het woord. Hem werd een formeel bezoek gebracht door een correspondent van bovengenoemd weekblad, om hem op onderscheidene punten te hoo- ren. Van een gedeelte van hun gesprek, het welk over Jezus handelt, geven we hier een meer of min vrije vertaling: „In welke mate", vroeg de rapporteur, „zijt ge beïnvloed door het Christendom?" „Als kind", antwoordde Einstein, „ontving ik onderricht in beide den Bijbel en de Tal mud. Ik ben een Jood, maar het schitterend beeld van den Nazareër heeft een overmees- terenden invloed op mij". „Heeft u Emil Ludwig's boek over Jezus gelezen?" „Emil Ludwig's Jezus", antwoordde Ein stein, „is oppervlakkig. Jezus is te reusach tig voor de pen van handelaars in zinledige uitdrukkingen, hoe fraai ook geuit. Niemand kan met het Christendom afrekenen door een geestige zet „Neemt gij liet historisch bestaan van Jezus aan?" „Zonder twijfel. Niemand kan de Evange liën lezen zonder te gevoelen de werkelijke tegenwoordigheid van Jezus. Dc aderslag van zijn persoonlijkheid klopt in elk woord. Geen fabel is gevuld met zulk een leven. Hoe geheel andere, bijvoorbeeld, is do in druk welke wij ontvangen van de geschie denis der legendarische helden uit de oud heid, zooals Theseus. Theseus en andere hel den van zijn soort missen de geloofwaardige levenskracht van Jezus". In een zijner boeken beweert Ludwig Le- wisohn, dat vele van de uitdrukkingen van Jezus slechts omschrijvingen zijn van ande re profeten". „Niemand", antwoordde Einstein, „kan het feit ontkennen, dat Jezus heeft bestaan, en dat zijn woorden wonderschoon zijn. Zelfs al hebben sommigen ze eerder geuit, niet een van heil heeft ze zo» goddelijk uit gedrukt als Hij". .Bovenstaand gesprek geeft een treffend voorbeeld van wat er omgaat in hoofd en hart van vooraanstaande Joden. Niet alleen echter onder de ontwikkelde Joden, maar ook onder de massa kan men een kentering in gedachten bespeuren aangaande den Za ligmaker. De Jood begint meer en meer be lang te stellen in den Persoon van Jezus. DE STRIJD TEGEN DE KERK. Uit Kovno seint V. D., dat volgens be richt uit Moskou gisteren te Leningrad be sloten is, de klokken van de oude Russi sche kathedraal te Leningrad van den Hei ligen Isaaky af te nemen. Deze klokken zullen voor de industrie gebruikt worden. Bovendien werd besloten de kleine kerk, die ter eere van Alexander II werd opge richt, af te breken. De Russische Regee ring heeft verklaard, dat waarschijnlijk al le kerken te Leningrad gesloten zullen worden. KERK EN SPORT. Te Sigtung (Midden-Zweden) heeft Zon dagmiddag de met groote spanning verwachte Sport- en Kerkconferentie plaats gevonden. Kroonprins Gustav Adolf van Zweden was aanwezig. Meer dan 60 vertegenwoordigers van de Kerk met aartsbisschop Soederblom aan het hoofd benevens de groote sportbon den en der sportpers hadden gevolg gegeven aan de uitnoodiging. Soederblom leidde den dienst in de Mariakerk. Bij de daarop volgen de debatten werd de kwestie: Kerk en sport, besproken. Aan de orde waren o.a. de punten: sport op Zondag, godsdienst voor sportslieden, sportpers en (karaktervorming en instelling van een voortdurende samenwerking. TEGEN GOD EN GODSDIENST. In Duitschland bereidt de Vrijdenkers- bond een nieuw „offensief" voor, waarvan, naar het „Hbl." verneemt, het hoogtepunt in Februari zou zijn. Als doel stelt men: het aantal van hen, die uit de' Kerk treden in drie maanden tijds op te voeren tot 50.000; de organisatie van don „proletarischen schoolstrijd" aan alle volksscholen; propa ganda voor de lijkverbranding op kosten der gemeentelijke kas (de verbranding dan). Ook wil men in nauwere verbinding tre den met den Russischen „Bond der Godde- loozen" en openbare debatavonden organi- seeren tusschcn vrijdenkers en geloovigen. Zoo wordt de strijd tegen God en gods dienst aangekondigd. „De vijand rukt vast aan Met opgestoken vaan". Maar, hoe moeilijke en angstige tijden kunnen aanbreken, „de poorten der hel zullen Mijne Gemeente niet overweldigen". ZENDING A m e r i k a en Nederland. In de „Mis sionary Monthly", het bekende Amerikaan- schc 'Zendingstijdschrift, gaat Dr. J. van Lonkhuyzen, Geref. predikant te Zierikzee, over de Nederlandsche Zending schrijven. We lezen van hem daar o.m. het volgende: Heel diep in mijn hart, in een der verbor gen kameren mijner ziel, heb. ik nog een wensch bij liet schrijven van deze artike len over de Nederlandsche Zending. Indertijd toen op de Synode der Chr., Geref. Kerk in Amerika beslist moest wor den over de keuze van een Zendingsterrein, heb ik gepleit voor samenwerking met de Nederlandsche Geref. Kerken en om onze Zendingsactie dus naar het Nederlandsche Geref. Zendingstcrrein, of naar een nabijge legen Zendingsterrein in Nederlandsch-In- dië te leiden. Mijn voorstel kon destijds geen meerderheid verkrijgen. China werd de keu ze der Synode. Natuurlijk legden we ons daarbij lieer. En spreken sinds niet meer over die keuze. Maar in zijn toespraak op de Synode der Geref. Kerken in 1923 in Nederland wijst Dr. Beets'deze Kerken op iets. Het heet in het verslag van Dr. Beets' toespraak in de Acta dier Synode toch na vermelding van de „Missionary Volunteer Movement" dat Dr. Beets als volgt zegt: „Onze Kerk (dus de „Chr. Ref. Church") heeft reeds omtrent 50 van zulke vrijwilligers aan de studie. liet is mogelijk, indien niet waarschijnlijk, dat we straks jonge mannen en jonge vrouwen over zullen hebben voor uw Zendingswerk. Misschien willen uwe Zendingsdcputaten dit wel noteet-cn". Hier sluit ik mij hij aan, aldus gaat Dr. van Lonkhuyzen voort. Laat liet surplus van de Gcrcf. Zendingsactie (zoowel van dc Chr. Geref. als van de Geref. Kerken) toch naar Nederlandscli-Indië geleid worden. Daar geeft God zulk een open deur, dat het onver antwoordelijk zou.zijn die niet met alle kracht te gebruiken. Met name finantiecl kan Nederland direct niet veel meer doen. Ik zeg niet, dat het bij gestadige bearbeiding der Gemeenten niet allengs nog meer zou kunnen doen. maar de verdiensten zijn hier niet zooals in Amerika; de strijd om het bestaan is hier veel, zeer veel zwaarder; de strijd voor Gods Koninkrijk wordt hier meer over heel de linie gestreden, zoodat do Zending slechts één post, zij het ook voor name post. langs die linie is. Vandaar dal de Zending, welke voorname plaats ze in het leven der Kerken, met name gedurende de laatste jaren kreeg, nog niet zóó voorop staat als dit in het Amerikaansche Kerke lijke cn Christelijke leven is. Daarom zal ook hij gestadigen groei in Nederland, niet direct zoo heel veel meer Zendingsactie zich ontwikkelen bij de inderdaad heerlijke Zen dingsactie welke er thans reeds is. Hoe welkom zou hulp uit Amerika zijn! Hoe welkom zouden mede-arbeiders zijn, ge zonden uit en gesteund door Amerika, om de oogst die wit-rijp is, binnen te halen. Geldel ij kc zorgen bij de Zeister Zending. Het Zendingsgenoot schap der Evangelische Broedergemeente ver spreidt een omzendbrief, waarin gewezen wordt op al het financieel getob, dat dit Ge nootschap moet doormaken om niet ten onder te gaan. Het jaar 1928 leverde reeds een te kort op en dit is in 1929 niet ingehaald. Van de f 110.000 die 1 December noodig waren be reikten men f 70.000. Het werk moet zoodoen de worden ingekrompen. De voortdurende geldelijke zorgen zijn sloopend voor de ar- beidsliefde. En de omzendbrief eindigt: „Als het ons ernst was, kunnen wij niet met de handen in den schoot blijven zitten. Het penningske der weduwe is den heer der zending zd'cer niet minder welgevallig dan de grootere bijdragen van hen, die meer met aardsohe goederen gezegend zijn. Vooral voor onze Christenvrouwen, al of niet georgani seerd, ligt hier een heerlijke taak. Een klein dames- of meisjescomité kan plaatselijk soms wonderen verrichten. Aan het adres van den penningmeester te Zeist, Postrekening 24696, zijn alle gaven hartelijk we1 kom. Zoo mogelijk trachte men tot een jaarlijksche bijdrage te komen. Systematisch geven zal vastheid aan de jaarlijksche begi'ootingen geven en het pe riodiek alanngeklep, dat al te spoidig niet meer gehoord wordt, overbodig maken. God neige uw harten. Voor den Raad van Bijstand en de Commissie van Actie van het Zendings genootschap der Evangelische Bróedergemeen te te Zeist, alsmede de Haagsche Maatschap pij: G. C. Baron van Asbeck, Den Haag; Mr. Dr. P. H. W. G. van den Helm, Zeist/; mej. M. D. van Hoogstraten, Zeist; F. H. C. Jan sen, Zeist; J. van Keulen, Hilversum; Jonkvr. C. C. van de Poll, Zeist; Mr. Dr. C. F. Sclioch, Amsterdam en G. J. Staal, Den Haag. GIFTEN EN LEGATEN. Te Eerbeek (G.) werd voor de restauratie van het kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente van twee dames te Zeist een gift van diuizend gulden ontvangen. Te Vlaardingen is Zondag j.l. in de Nieuwe Kerk der Ned. Herv. Gemeente een gift van duizend gulden gecollecteerd. „ONDER EIGEN VAANDEL". Dit Theol. tijdschrift (uitg. H. V-eenman Zonen, Wageningen) vangt zijn 5den jaar gang aan met een lijvig eerste nummer. Na een „Avondmaalsoverdenking" (Ps. 130 3, 4) van Ds. H. Stolk volgt de publi catie van een dooi: Ds. P. J. van Melle (Nijkork) gehóuden Ring-lezing over: „Popu lariteit, een eerste vereischte voor de Evan gelieprediking". Een bijzonder lezens- en overdonkenswaardc bespreking, die menige goede les bevat. De lezer (schrijver) betoogt, dat de populariteit door den aard van het Evangelie geboden is, doch ook met zijn karakter in overeenstemming moet zijn. Het Evangelie moet tot allen komen, opdat het niet „als een galmend gerucht rolt ledig mijn ziele voorbij". De belangrijke boodschap moet gebracht en verstaan worden als „een woord Gods aan u". Evenwel moeten een voudige gedachten niet in een gewild ver heven stijl worden ingekleed en dient alle onnoodige herhaling of omhaal van woorden vermeden te worden. I-Iuygens klaagde al over „verbazend veel woorden, om bijzonder weinig te zeggen": „Daar raasde een op den stoel, alsof 't een donder waar, en meend' hij zei ons wonder, maar al wat wij van hem hoorden was, op zijn best gezeid: „Schudt men 't uit de mouw, dat gaat glad en gauw, maar 't kost zorg en smart, komt het uit het hart". De rijkdom van het Evangelie zal de prediking voor eentonigheid bewaren, als dat maar bedacht wordt Maar de eisch is ook: actueel cn practisch. Predikaties, die e\lon goed honderd of vijftig jaar geleden hadden kunnen gehouden worden, zijn onvoorwaar delijk af te keuren. Vertoon van geleerd heid is sterk af tc keuren. En ook, gelijk Gezelle zegt: „Weg, weg met dc tale, die niemand en spreekt, hoe edel ze dan ook moog' klinken!" En even ver blijvc plat heid van uitdrukking en onkiesehheid irï beeldspraak cn rede geweerd. Ds. van Melle besluit met enkele aanhalingen van een paar grootmeesters van den kansel. Eén ervan is deze: „Deze preek is de beste, die aan God het best bevalt. Die Christus met ootmoed en blijdschap ook voor bijna leego banken predikt, staat hooger in Gods Ko ninkrijk dan die liet woord voert voor dui zenden, maar in wiens borst zich daarbij te veel menschclijks beweegt". Dr. J. J. Wolclendorp schrijft vervolgens over de vraag: „I-Ieeft de Dordtsclie Synode een nadere hervorming van noodc?" Na een breedvoerige en zeer interessante beschou wing over den lof on den smaad, die geuit is over de Dordtsche Synode beantwoordt Dr. Woldendorp zijn vraag bevestigend. De canones van Dordt, zegt hij, dienen herzien te worden. „Niet de predestinatie, maar de justitia Dei et Christi moet daarbij primair zijn. Niet de geestelijke ervaring, maar het leven uitliet Woord. Niet zekere don menscli ingestorte krachten en hoedanigheden, maat' dc gave der genade, die ons door Christus is geworden, dc I-Ieilige Geest, gelijk ook onze Ned. Geloofsbelijdenis (art. 21) van geen ingestorte genade wil weten. Alle Hervormers stemden hierin met elkander overeen, dat zij bleven staan bij de leer der Geloofsgcrechtigheid en zij, die daarbij een ons ingestort nieuw leven aanwreven, wer den in den bloeitijd der Kerk voor ketters gehouden". Allengskens na de Dordtsche Synode „werd de prediking van de gerech tigheid Christi schaars. Daarom roepen en pleiten wij voor reorganisatie, opdat langs dien weg de Kerk van dezen hoogtendienst gezuiverd worde". Ds. H. J. C. van Doelen schrijft over; „Predikant en studie", een onderwerp dat door hem op de Practischc Theologen-Con ferentie op „Hardenbroek" is ingeleid. De mogelijkheid der studie van den predikant wordt door hem zoowel technisch als ethisch beschouwd. Dr. J. C. S. Locher geeft 't is de tijd vart de herdenking! een beginartikel over: „Luther en Zwingli te Marburg". Ds. A. B. te Winkel „kroniekt" o.m. over dc verkiezingen, die hebben aangetoond, dat in de Ned. Herv. Kerk de verhoudingen scherper worden. „De koorts wordt heviger en de strijd feller". „Verteerd door den strijd, en dat terwijl allervvege geroepen wordt om een eenheidsbeweging". Voorts keurt hij het af, dat ook de menschen van het „actieve Christendom" zich ten aanzien van dc zaak van Kerkhefrstel zoo tevreden stellen met oen houding als die welke sprak uit het woord van Ds. Lutge tot Dr. Kuyp'er: „Jij moet ophouden het zelf te doen en je moet het aan Gotf overlaten, dat Hij het doe". Een jong predikant teekent deze houding aldus: „Dc beroerdigheid zien, de hopeloozc twis ten en narigheden zien maar niets doen tot Kerkherstel". Ds. te Winkel zegt: „Wij zijn toch realitéitsmenschon! Wij móe ten toch, practisch beschouwd, in onze Kerk fortnatie ook leven". De oordeelen in de Hervormde Kerk zijn al in den aanvang aanwezig: „De getallen van „kerkloozen" worden telkens grooter. De greep op d<3 massa wordt reeds verloren. Het aantal doopelingen neemt af. Het aantal belijders wordt minder. Wij zitten met allerlei moei lijke vraagstukken van Zending, groote stadsprobleem, diaconalia, die alle tot geen oplossing komen, in. hoofdzaak door de richtingstheorie. Men evangeliseert er maat! op los, tegen elkander. Men vangt elkander de vliegen af, bij elke beroeping. Men onder gaat de lcertuclit op de allerellendigste wijze door de Kiescolleges. Meent men' heusch, dat dit geheel en al los staat van het feit, dat dc tegenwoordige organisatie liet ja-en-neen-standpunt" maar handhaaft, zoodat alles in de Kerk kan wat er niet moet kunnen, en niet kan wat in een Kerk van Christus wel moest kunnen?" Hij uit do hoop, dat de Synode den ernst der Re organisatie-voorstellen zal inzien en dat zij ze zal onderwerpen aan het oordeel dcc Kerk. Na het schrijven van deze beschouwing van Ds. te Winkel heeft de Synode dc voor stellen reeds afgestemd en verworpen. Boekbesprekingen besluiten dit belang wekkend nummer van het tijdschrift» NA TIEN JAREN DROOGTE! Een machine, welke drankfilesschen plus inhoud tegelijkertijd onbruikbaar maakt! Amerika, siert thans zijn tienjarig afscljaffingsfeest,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 11