PRIJSVRAAG JONGENS- EN MEISJESBOEKEN DINSD/.3 23 NOVEMBER 1929 UIT DE INDISCHE BLADEN POLITIE INPLAATS VAN MILITAIREN. In de nfdeeltni bij het ondci dit onder- i heer Neijs, •cldpolltio. t>'gen het dobbolspel. dobhelnrlj dc-be. irtgelljk sehrijv* Inland.ich onder- de Westkust do onderwijze agde. die ik wil i ZIJ stellen de Luchtvaart. Dc K. L. M. heeft naar aanleiding van de postvluchten op Indic zooveel aanvragen ont vangen voor modellen van dc daarbij gebe zigde 3 motorige Fokkervliegtuigen, dat zij besloten heeft een bouwplaat hiervan te la ten vervaardigen, die bij de firma Dicperink en Co. te Amsterdam verschijnt Waar de modellen uit hout. en metaal ver vaardigd, niet voor ieders beurs bereikbaar zijn, kan deze bouwprent de modellen uit-, stekend vervangen, daar zij een zeer zuiver beeld van- het gebruikte vliegt.ype geeft en do samenstelling er van 'bovendien leerrijk is. Kerknieuws. EEN BEKEERLING? mt, dat zokere H. A. Tahli do Partij Sarikat Islatr t te TJiplnang vertoeft, ziel tijd zijn partij in de rich de bekende relletje» slechts de Islai >rdict en hij biedt daarom zijn de Lnndvoopd de eeft afgeschaft, daar tot act met do gouverneurs sullen voortaan alleen coi enten van de buitengewest SULTANSZONEN. Naar Europa. van Djokjal Sultan in Maai dat zijn i R. M. Tingnrto e 'roegere huwel laar Holland wordt gei de familie Hofland, te behoort tot de OPZIENBARENDE ONTHULLINGEN. rijke onthullingen gedaan, betreffende f jaren aldaar heorschende wantoestanden, waar in de petinggl (soort Burgemeester) van dc desa hoofdschuldige blijkt te zijn. In 19:6 hoorde doze petinggl op een avond gerucht op zijn erf. en trof daar aan den In lander Saat. een desa-bewoner met zwakke geestvermogens. De petinggl heert dezen mar met een stuk hout afgeranseld, en toen hem bloei: cal hij zijn slachtoffer te zwaar mis handeld had, heeft hij hem maar in eens dood- Me't behulp van drie door den petinpgi opgc- i onmiddellijk t kort geleden ruzies >olt uitgelekt. ultgelek over pat petinggi opgrai ggl du hand had 2 jiiar In de gevangenis verband hou dende gevallen in onderzoek heeft. DE ONVEILIGHEID IN ZUID-SUMATRA. Veel Rampokpartljen. landen van Zuid-S :e rampokzaak heeft oord, op 45 K.M. afsti mbang. dat zich bljzondcrheder abode hierbij mmlge omstand dit geval te c i heeft gehad i i Tebini dezelfde bende ook. dl >enige rijko Oeloeneezi ele berichtcr :ehnd hebbende :ulk uitgestrekt relcend'dat da geïntimideerde bevolklnf iken als zij zich weet vnn polltlebesche *eerlg is om do politic bij haar poging bende op te sporen, van voorllchtii VOLKSLECTUUR. beid in 1928" zijn do volgende ge£ do Inlandsche Vol de Inlandse! in particullei iet totaal ultleenlngcn 102.494 boelcei Vermeerdering is ls 2043. De totale De lezerskring pl.m. 10.000 lezers icho boeken valt i ordering is 102.494. LEGERPREDIKANTEN. De Classis Gorinchem der Geref. Kerken hoeft een voorstel van de Kerk van Meer kerk aangenomen naar aanleiding van het optreden in een godsdienstige bijeenkomst van militairen van den rechtzinnigen predi kant Ds. Ruysch van Dugteren, den vrijzin nigen legerpredikant Ds. Groenewegen en den leger- en vlootprcdikant. in algemeenen dienst Ds. Janssen, op 11 September in de Groote Kerk te Nijmegen. De motie vermeldt o.m., dat van tevoren niet volledig was bericht, wie in deze samen komst zouden spreken, „zoodat voer de prin cipieel Christelijke rnditairen de gelegenheid ontbrak om hun houding ten deze te bepa len", en verzoekt ten slotte aan de deputaten der Geref. Kerken voor de geestelijke verzor ging der militairen aan de Chr. Geref. depu taten „bij de Regeering tegen een dergelijk! averechtsche handelwijze door bet Instituut van legerpredikanten (die geheel in strijd is met dc klaarblijkelijke bedoeling waarmede het is samengesteld) een ernstig protest in to dienen, gepaard met het dringende ver zoek om voortaan een dergelijke manier van doen te helpen voorkomen". IN HET OUDE SPOOR VOORUIT. Dr. K. Dijk, die in het Haagsehe „Kerk blad" enkele artikelen schreef oyer „Kerk en Jeugd", ontving naar aanleiding daarvan o.m. ook een schrijven, waarin bepaalde wenschen werden kenbaar gemaakt met be trekking tot de prediking en de jeugd. „Vele jongeren en ook vele ouderen" aldus de briefschrijver „hooren graag naar verhaaltjes, versjes, citaten, natuu schilderingen, en worden geboeid door het noemen van allerlei schrijvers. En dat geboeid worden is toch een belang rijke factor. Die is toch van moer belang dan dat men onder drooge p reeken in slaap valt. Laten onze dorainé's maar veel meer ver haaltjes en illustraties cn litteraire proeven geven, en laten zij ons maar op de hoogte brengen met schrijvers uit vroeger of later tijd, liever dan altijd weer de „oude waar heden" te ontvouwen en in de platgetreden sporen voort te sukkelen." Dr. Dijk heeft hierop van antwoord ge diend. ,Ik heb," zoo schrijft hij „waarlijk ernstig over deizen raad nagedacht. Maar ik kan hem slechts op één woord onderschrijven. En dat is het woord voortsukkelen. Geen enkele prediker criag eich aan deze minder-stichtelijke bezigheid schuldig ma ken en wie sukkelt, voortsukkelt desnoods, een sukkel is en sukkelig arbeidt, is tot ichade voor de gemeente. Maar de tegenstel ling van voortsukkelen is niet het huppelen den sensationeelen weg van verhalen cn dergelijke. Het staat niet zoo, dat wie op bovengenoemde wijze boeiend cn pakkend preekt, een man van energie en vooruitgang is, maar dat al de anderen sukkels zijn cn de jeugd niets bcteekenen. De ontvou wing der oude waarheden is geen sukkel- Dit is juist een van de groote ellen- •an dezen tijd, dat velen naar de uiteen zetting der waarheid niet willen hooren en tzich vergapen aan allerlei vuurwerk, dat een oogenblik mooi schittert, maar straks uit- ploft en den nacht weer nacht laat. Men geeft meer om geboeid dan om gehoord te worden. Men jaagt meer naar bekoring dan naar stichting. Men wordt al meer en meer belust op het pikante, op bet sensationecle, op het pakkende, en wee ons, wanneer dit kwaad in onze kerken de overhand zou krij gen. In naam der jongeren zou men der jongeren naam in diseredict brengon cn aan hun waarachtig welzijn onberekenbare schade berokkenen, 'k Moet dan ook denzoo genoemden raadgever ten eencnmale teleurstellen, en hem verzekeren, dat ik den door hem geprezen weg een dwaal pad vind. ivcg is niet de weg van de bediening des Woords, en als prediker heb ik niet te brengen onze inzichten of interessantigheden vrome mcnschen, of wat deze of gene geloovige of ongeloovige beweert, maar wat God openbaart in Zijn getuigenis en de eenige maatstaf, waarmede wij een preek mogen meten, is dc maatstaf niet van onzen smaak of van ons genot, maar van de Hei lige Schrift en de daarmede overeenstem mende ervaring van Gods kinderen. Het is dan ook mijn vaste overtuiging, dat, wan neer deze weg verlaten, en de andere be treden wordt, ons kerkelijk leven verloren is, en wij misschien de wereld winnen, maar schade lijden aan onze ziel." i is 't metterdaad, voegt Ds. C. Linde boom in de „Heraut" eraan toe. Wij moeten ooruit, maar in het oude spoor. De preek mag geen lezing worden, maar moet blijven: bediening van het Woord Gods. KERK EN GEBOORTEN. De Berlijnsehe predikant Delin, die een Gemeente heeft van 38.000 zielen, voor het 'ergroote deel arbeiders, geeft in de „Fur ie" een overzicht van den socialen toestand cn het Kerkelijk leven van do Berlijnsehe arbeiders roeger had men in de Gemeente van den predikant Behn zeer veel kinderen. In 1913 hadden vnn de honderd kinderen der Ge- e slechts nepen knapen en m/sies geen t'vrr ms er 7'nne is het zoo dat ccn g.-zin v iïi :„ipr Jin v er kinderen t'-i .ie zold. aau.heden 1 elu.- Bij den doop komt men eveneens tot de ontdekking, dat het aantal geboorten schrik barend afneemt. Twintig jaar geleden wer* 'n één jaar tijds in genoemde Gemeente mer dan 900 kinderen gedoopt In 191S was het aantal doopelingen reeds geslonken tot "13 en in 1928 was het nog slechts 162. Bij den burgerlijken stand in dit arbeiders kwartier werden 219 geboorten aangegeven in 1926. In de jaren 1927 en 1928 werden 252 "29 geboorteaangiften gemeld. BEGINSEL EN PLAATS. In de „Geref. Kerkbode" voor N.-Brabant en Limburg sehryft Ds. H. J Jonker over de ook ize kringen al meer in zwang komende ge woonte om in verlovings-advertenties de eer ste plaats te geven aan den naam van het meis je. Hij heeft daartegen beslist bezwaar en schrijft aldus: „De vrouw wordt door de strooming van den tijd geduwd naar voren uit haar passieve plaats, naar een actieve, ook daar waar dat niet zoo behoorde te wezen. Dat begint ongemerkt en, met een kleinig heid al bij de verloving. In de ruehtbaarmaking van de verloving, wordt aan het meisje de bovenste en daarmee eerste plaats gegeven. Ter algemeene kennisse wordt gebracht, dat verloofd zyn; Meestertje de Baas Knul de Knecht. Dat heteekent, overgezet zijnde, dat het meis je bij de verloving voorop gaat. Ik geloof niet. dat zulks inhoudt althans niet. bij allen dnt van haar eigenlijk de actie is uitgegaan: dat z ij hem het eerst heeft aangehaald, omdat hij ietwat knullig en verlegen was, zooals zijn naam is, en dat niet h ij haar gezocht heeft en gevraagd. Maar wel vrees ik, dat de mogelijk heid in onze rare, in veel dingen omgekeerde wereld, onder den emancipatiegeest, niet heel en al ondenkbaar is. Ah, wat, vorm! Beleefdheidsvorm! "Wat? Voorloopige toepassing van de ge dachte in ons huwelijksformulier uitgesproten dat aan „de vrouw, als het zwakkere vat hare eere gegeven moet worden''. We zullen maar aannemen, dat het bedoeld kan zijn, maar, dan is het in elk geval een te- vroegtijdige en, geheel averechtsche toepas sing! Een onrijpe toepassing, die kweekt, in het jong en ontvankelijk gemoed een verkeerde ge dachte van de plaats, die God de Heere in Zijn beitel èn aan de vrouw, èn aan den man gege ven heeft; die een voorrang schept, die straks maar moeilijk meer verlaten kan worden, en die niet in ondergeschikte, maar in b e- slissende dingen niet mag bestaan, dat z de orde, die. God gesteld heeft, keert". „VRIJZINNIG". Wat dit al beteelienen ken! Ds. J. W. K. Hoevers sprak op de Vergade ring lan Vrijzinnige Lutherschen over de betcekenis van het woord „vrijzinnig". Nu zal Ds. Hoevers, die vroeger modern Herv. predikant was, natuurlijk wel weten, wat vrijzinnig is. B.v. de loochening van de Godheid van Christus en de ontkenning van dc verzoenende kracht van Jezus' lijden sterven, Zijn opstanding, enz. enz. Maar daar zweeg Ds.. Hoevers over. Typisch zei hij, dat vrijzinnig niet was „belijdenis- loos"; ook dc Vrijzinnigen hebben een „be lijdenis", Hij zei niet: welke! Maar -wat nu eigenlijk vrijzinnig was duidde hij op de volgende manier aan: Vrij zinnig is te verklaren, dat de belijdenis niet onverbeterlijk is. Volkomen juist merkt hieromtrent de „Waarheids! riend" in een kort artikeltje het volgende op: Maar.... dan zijn alle Gereformeerden vrijzinnig. Er is geen één gereformeerde, di,e zegt, dat de belijdenis 't hoogste is, dat. de belij denis 't een en 't al is, dat dc belijdenis on verbeterlijk is. Onze Gereformeerde Belijdenis zegt zelve in Artikel 7, dat er maar één ding boven alles staat en dat is niet de belijdenis niet de belijdenis staat er positief en per tinent maar Gods Woord. Gereformeerd is, dat de belijdenis der Kerk getoetst moet worden aan Gods Woord. Er moet altijd bero»p zijn van de belijdenis op Gods Woord. En de belijdenis moet, zoo noodig, naar uitwijzen van Gods Wóbrd veranderd, gewijzigd, of ook wel uitgebreid of aangevuld worden. Wat weten de Vrijzinnigen toch weinig af van de Gereformeerde belijdenis! Ze weten wel smalend te zeggen, dat dc belijdenis zoo oud is, maar dat de belijde nis zoo mooi is, zeggen ze niet. Ze weten het ook niet. Zelf leven ze intusschen onder de autori teit van des menschen verstand, van des menschen gevoel, van des menschon ge- eten. Van gebondenheid, ook van het geweten, aan Gods Woord, willen' ze niet hooren. Dan krijgt God weer het hogste woord. En zo willen liever zelf het hoogste woord hebben en houden! om dan met hun hoogste woord Gods Woord krachteloos te maken. Hun belijdenis is dan ook, dat de Aposte len de dingen leelijk hebben verknoeid cn het Evangelie schandelijk hebben bedorven. De Vrijzinnigen weten beter wie en wat Je zus is geweest dan Johannes, Paulus, of wie ook! alisme één is met monisme en mystiek en dus voor persoonlijkheid en schepping geen piaats heeft. Dez»e studie is niet historisch, maar systematisch en dit in dien ain, dat dc auteur zekere begrippen en grootheden op een bepaalde wijze stilisecrt en toepast om zoo togenstelli^.gien te kunnen ontwikke len en- tot een keuze te dringen. Prof. Aal dors acht evenwel het resultaat van een zóo gedane keuze niet bevredigend. Het pro bleem der betrekking tusschen Christen dom cn idealisme wordt er niet door op gelost. Prof Dr A. van Veldhuizen geeft een kort overzicht van een „festschrift", dat versche nen is ter gelegenheid van den TOsten jaar dag vaini Reinhold Seeberg, terwijl Prof. Dr W. J. Aalders op eenige stukken daarvan, liggende op zijn terrein, de aandacht, ves tigt. Zij behandelen belangrijke en actueelc onderwerpen op desovereenkomstige w' pc. Van Prof. Dr Th. L. Haitjema is er eca uitvoerige beschouwing over „Protestant- sclie Katholiciteit", door hem als 'voordracht gehouden ter gelegenheid van zijn openings college voor zijn studenten. Betoogd wordt dat er een Protestantsche Katholiciteit is minstens evengoed als er een Roomsch-Ka tholicisme is. Hij ziet hier een waarachtig ideaal, al mist tot heden het Protestantis me een gemeenschappelijken mond om in onze moderne cultuurwereld een gezagheb bend woord te spreken. Deze beschouwing 't zij men 't met haar al of niet ten volle eens is, verdient «andachtig gelezen te wor den. Door Prof. Dr M. Th. Böhl wordt een „in memoriam" gewijd aan Harold M. Wiener die vele in het Engelsch gestelde bijdragen in „I/T.S." schreef. Op 23 Augustus werd deze trouwe medewerker door fanatieke Arabieren bij de Damaskuspoort vermoord. Hij was rechtzinnig Jood van Nederland- sclie afkomst, Engelsehman door geboorte en opvoeding, eerst advocaat van beroep, daarna rijk en onafhankelijk Maecenas, die zich in 1925 in Palestina vestigde, om c een zelfstandige Jood'scho kolonie te stichten in welk land van belofte hij na weinige jaren van toewijding een tragische dood Hij wilde de nationaliteiten en dc gods diensten in Palestina met elkander verzoe nen. had vrienden onder Chistenen cn Ara bieren en wijdde zijn kracht vooral aan de moeilijke taak der verzoening van de Zionis tische en Arabische elementen. Zijn huis te Jeruzalem, eenige maanden geleden vol tooid, droeg den karakteristieken naam ,H\ manity House": huis der Menschheid. Een typeerende trek is ook, dat hij, als hij op den Sabbat rustte, zijn auto's aan de non nen van een naburig klooster voor zieken bezoek ter beschikking stelde. Vooral over den Pentateuch en de nieuw ste litteratuur op Oud-testamentisch terrein heeft hij veel geschreven. Prof. Dr A. van Veldhuizen laat afdruk ken rijn toespraak door hem gehouden te Bazel voor de Intern. Christelijke Persconi missie, waarin hij over middelen en wegen voor de nauwere samenwerking sprak, en de aldaar genomen besluiten te dezer zake Hierna volgt bespreking van een zeer lange reeks boeken en geschriften. Wat. draaien de persen vlot! Van den theoloog-natuurkenner Prof. Dr A. Veldhuizen is er eindelijk nog een over zicht je „Natuurliefde", waarin recente ver schijningen op het terrein van de natuur lijke historie aangekondigd worden. Schoolnieuws. WAT EEN VRIJDENKER GETUIGT. Dr. E. Wengraf, die zich zelf onder de vrij denkers schaart, heeft zich gedrongen gevoeld in het „Neue Wiener Journaal'1 een opmerice- lijk getuigeni s af te leggen. Via de „Wartburg" vernemen we dan, dat hij het volgende schrijft: „Anti-Godsdienstige propaganda komt mij voor een misdaad te zijn. Niet, dat ik daarte gen stafvevorrging zon wenschen; volstrekt niet! Ik zou zulks verafschuwen. Ik zeg ctat ook niet uit geloofsdrang, want die is my vreemd, maar alleen, omdat ik na lange le venservaring erkennen moet, dat een gods dienstig mensch onder astders g-elijke le- venstverhkniddngen gtfjuMriger is dan een ongodsdienstig mensch. Hoe dikwijls heb ik, die tegenover elk geloof onverschillig en fceptisch dtowd, andere men.<when benijd, die :'n diepe godsdienstigheid een hechten steun hadden onder de stormen des levens. Te trachten zulken menschen hnn levensho- dem te ontrukken, vind ik een schandelijk be drijf. Ik heb een tegenzin tegen elke prose- lytenmakerij. Maar ik kan het verklaren, dat iemand, die vast overtuigd meent te zijn, dat hij in het bezit is van de zaligmakende waar. beid, anderen daartoe tracht te bekeeren. Doch propaganda voor het ongeloof begrijp ik niet. Men heeft niet het recht om eens anders be schuttende woning af te breken, al is het ook maar en bouwvallige hut, wanneer men niet in staat is daarvoor een betere woning in de plaats te stellen. Menschenxielen te lokken i»'t de voor haar veilige tenten, waarin zy zich door overgeërfd geloof wel bevonden, om r,e dan als schapen zonder herder te doen rond dolen in een woestijn van hypothesen en phi- losophische vraagteekens, acht ik mfsdadig fanatisme of misdadige lichtzinnigheid." „NIEUWE THEOL. STUDIëN". In één omslag kwamen thans drie afle veringen van dit maandschrift voor Godge leerdhei-d ui tg. II. Veenman Zonen, Wa gen ingen) uit. Prof. Dr W. J. Aalders opent met een bij dratre over „Christendom en Idealisme", naar aanlefiding van Prof. Fr K. Schumann's laat ste werk: „Der Gottesgedanke und der Zer fall d>er Moderne", bedoelende zich te orien' teeron over den tegemvoordigien geestelijken toestand, waarin de Christen, bepaaldelijk de theoloog, zijn posilie moet kiezen, welke toestand dan beheerscht wordt don- te genstelling Christendom on Ideal1-'" Want aldus de hoogleeraar. bet Chris*"" gaat uit van de Godsgedachte en deze slu t in persoonlijkheid cn schepping, terwijl het idc VOORTZETTING VAN DEN SCHOOLSTRIJD. Voor een goed bezochte vergadering van den Scholenbond van Schouwen, Duiveland en St. Philipsland hield Dr. J. van Lonk- huyzen van Zierikzee, aldaar een referaat over het onderwerp: „Moeten wij de Upen- bare School aan zichzelve overlaten?" De inleider hield een beschouwng, die wel niet aanstonds door ieder, die er kennis van neemt, gedeeld zal worden, maar in elk geval ernstige kennisneming en beoordeeling ver dient. De spreker deelde mee, hoe hem by zyn terugkomst uit Amerika na een 17-tal jaren dc voortschrijdende ontkerstening der natie getroffen had. In de groote steden zag hy de groote stroom van menschen niet meer kerk waarts gaan, maar naar buiten of naar de bioscopen. De cijfers der laatste verkiezing toonen aan, dat met aftrek van de Room- schen, de groote meerderheid der Protestan ten met den waren godsdienst schynt ge broken te hebben. Bij het zoeken naar de oorzaak dezer voortgaande ontkorstening werd zijn aan dacht ook geleid naar de Openbare School. Ongeveer de helft van de kinderen der natie bezoekt nog de Openbare School. En deze is niet neutraal, maar bepaaldelijk een instrument tot ontkerstening der natie. Heel de idee van neutraliteit in de opvoeding is een fictie. Op zijn best genomen voedt de neutraliteit op tot een levensbeschouwing zonder Gcd, d.L tot een ongeloovige tot een moderne levensbeschouwing. Ea het zijn de personen die opvoeden, in dit geval per sonen die door woorden en levensopenbaring zich als ongeloovigen, zoo niet zelden als soc aliatisten openbaren. We laten het toe dat 't zaad van het onge loof met kwistige hand wordt geworpen in de harten van de helft van de kinderen der natie. Mogen we lijdelijk toezien Beslist neen, zegt spreker. We zaaien zoo wind en zullen storm oogtsen. Een oplossing moet gezocht. Van niemand kan geëischt, die ineens kant en klaar cp tafel te leggen. Spr. wil de oplossing zoeken in den geest van het Unerapport. Een nadere regeling bij de Wet van het Openbaar Onderwijs, zoodat de Openbare School gesplitst wordt. De Bijzondere School regel, de Openbare aan vulling. Die aanvulling zal altijd overblijven, misschien klein, maar misschien ook niet zoo klein. Laat die gereorganiseerde Openbare School een algemeen Christelijk stempel dragen; de ongeloovige ouders (ie dat onderwijs niet begeeren, kunnen met Rijkshulp Bijzondere Scholen oprichten, waar echter onder Staats toezicht, niet geleerd mag tegen God, de zeden en het gezag. Maar de Overheid die zegt bij de gratie Gods te regeeren, van wy belijden dat ze dienaresse Gods i: Gods naam in de natie moet heiligen (art. 4 en 5 van Ons Program), mag niet door een Overheidsschool de natie laten ontkerstenen. Nog :n het laatste Program van actie staat als No. 1 dat ontkeerstenende invloeden in de natie tegengegaan behooren te worden. In de Openb. School is er een. Daar is eer Christendom in en onder de geloofsverdeeld heid, zegt spr. Zoo goed als de Chr. Staat- lmndige partijen dat hebben te zoeken toe te passen op f aatkuruiige vraagstukken, zoo ook op het Overheidsonderwijs, nog gegeven wordt, of moet worden. Gods- dienstlooshe d mag niet en neutraliteit staat n et. tegen de neutraliteit zij de leuze. Dit door de Chr. partijen vast te stellen Christelijk stempel kan door Gemeenteraden of Schoolbesturen, als bij de Amerikaansche Schoolbesturen, zich naar de omgeving meer in Roomsohe of Protestantschen zin kleuren, indien maar vast staat, zoo besluit Spr.. dat we verder moeten betreffende de overtuiging inzake de Openbare School. Stilstand is ook hier achteruitgang. Is het moeras. En maar de overtu ging gaat heerschen, dat de natie niet mogen laten ontkerstenen door ae Onenbare School, dan zal de gezocht en gevonden worden. Uit Oost-Indië PARTIJ INTERNATIONAAL INDONESIA. BANDOENG, 23 Nov. (Aneta). In een en kele maand zijn tot de partij Internationaal Indonesia 1237 nieuwe leden toegetreden. VORSTELIJK BEZOEK. MEDAN, 23 Nov. (Aneta). Do Sultan van Selangor is alhier aangekomen voor het af leggen van een bezoek aan het hof van den Sultan van Langkat De hooge bezoeker maakt een reis door Atjeh naar Sumatra's Westkust Land- en Tuinbouw. EEN MELKVEILING TE LEIDEN. Te Leiden wordt begin December in het veilinggebouw aan de Boommarkt een melk- veiling geopend, welke geheel ingericht wordt als die te Den Haag. DE TELEFONIE TEN PLATTELANDE. In de algemeene vergadering van het Kon. Ned. Landbouwcomité hield de chef der telc- fonie-afdeeling bij het hoofdbestuur der P. T. T. Claassen een lezing over de ontwikke ling van de telefonie ten plattelande. Om de telefoon ten plattelande uit haar af zondering te brengen zal algeheels automa- tisecring van alle centrales ingevoerd moe ten worden, waardoor men niet alleen locaal automatisch elke andere aangeslotene van zijn net kan oproepen, doch ook interlocaal automatisch. Verschillende sprekers waren van gevoe len, dat de invoering van het gesprekkenta- rief de telcfoonuitbreiding ten plattelande belemmerde. De eenige oplossing is uitbrei ding van het net. DE VEEVOEDERVOORZIENING. Vergeleken met September was de veevoe- dervoorziening in verschillende streken van ons land in October eanigszins verbeterd, hoewel voor belangrijke gebieden voedernood in den winter dreigt. Er bestaan echter te dien opzichte groote tegenstellingen, mee in verband met bijvocdering. BARNEVELDERS NAAR MEXICO. De eigenaars van het hoenderpark „Wul penveen" te Voorthuizen, hehben volgens een hun verstrekte opdracht, een collectie Barnevelders naar Mexico verzonden, be stemd voor cx-president Galles, die zich blijk baar thans op de hoenderteelt wenscht toe te leggen. NIETS NIEUWS ONDER DE ZONI Tegenwoordig wordt nogal kunstlicht ge bruikt in de kippenhokken Dit is echter niet zoo'n nieuwigheid. Een veertigtal jaren geleden werd het al toegepast. Dat was nog wel erg primitief, doch de idee zat er in. LANDBOUWFILM. Vanwege liet Drentsch Landbouw Genoot schap zal in 1930 op de landbouw tentoon stelling te Assen een landbouwfilm vertoond worden. Ook is een filmtoestel ten dienste van de Rijksambtenaren voor den Voor lichtingsdienst in Drente en van den secre taris van het Genootschap aangeschaft Gemengd Nieuws. KINDERVERLAMMING. Bij een driejarig meisje te Weesperkarspel (N'.-H.) doet zich kinderverlamming voor. DE DOODELIJKE DAMP. Toen en nachtwaker op de mijn Julia te Ubach over Worms (L.) thuiskwam, vond hij de deur gesloten. Hij drukte een der rui ten in en verschafte zich op deze wijze toe gang. De man vond zijn vrouw en vier kin deren bewusteloos; zij waren vargiftdgd door kolendamp. Dc toestand van vrouw en kin deren is nog ernstig. BRANDEN. Te Vaals (L.) brak een hevige brand uit in een manufacturen-magazijn. Het vuur woedde hoofdzakelijk in dPn gelijkvloers ge legen winkel. Deze is geheel uitgebrand. De schade is vrij aanzienlijk. De bovenverdiepingen bleven, alhoewel daar veel waterschade werd aangericht, be waard. Verzekering dékt dc schade. Te Gestel (N.-Br.) ontstond brand in een gemcente-woiring bewoond door Van Hoorn. De brandweer wist het vuur te beperken tot deze woning, die totaal uitbrandde, ter wijl een gedeelte van den inboedel werd ver nield. De twee belendende perceelen werden leeg- gedragen. Deze hebben brandschade beko men. Assurantie dekt de schade. De bewoners waren afwezig. Tusschen Alkmaar en Bergen aan den Hel- derscheweg brak brand uit in de boerderij van J. de Borst. Men slaagde er in het vee te redden. De boerderij en de inboedel is verzekerd. De brandweer rukte met al het materieel uit, maar slaagde er niet in de boerderij te be houden. Oorzaak onbekend. Een zeug met biggen en een paar varkens zijn in dè vlammen omgekomen. VERVALLEN GROOTHEID. Te St. Odiliënberg (L.) verkocht de heng- sten-associatio 'n dekhengst voor ruim f 300. Het dier was een paar jaar geleden gekocht "oor f 35.000. GESNAPT. Men meldt ons uit Lage Ziwaluwe: Door den Brigade-commandant der Kon. Marechaussee is op Moerdijk aangehouden de slagersknecht L. G. H. uit 's Hage, die ten nndeele van zijn patroon f GO had ont vreemd. Hij was ook in het bezit van een transportrijvyiel toebehoorende aan zijn patroon. Hij is na verhoor op transport ge steld. Jpgcnomen worden 56 plaatjes, genummerd van 1 tot 36. Als alle plaatjes afgedrukt lün mo t opgegeven worden uit welk boek ze afkomstig zijn. De inzending moet geschieden in de w, Januari. Hierover zal eind December nog een nader bericht verschijnen. De deelname staat meisjes (kinderen van abonné's) die niet ouder zijn dan 17 jaar. Er zijn zestig prijzen. van alk tegelijk •k van 5 tot 11 open voor jongens en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 3