Godesia MOOI BUITENWONEN tot Expl. vso Oor. Ocsdoren „ROBOAfilJ" VILLABOUW bocht RUSTENHOEKSTRAAT ARCHITECTUUR EN GEWAPEND BETON GELDEN beschikbaar Bouwbureau D. J. LÜCAS 4 ieereihaizen TE KOOP TE SHVEKHN HEERENHUIZEN GEYSERS R.S.STOKVI5&ZN ^WliESTA MODERNE MEUBELKUNST EN KUNSTNIJVERHEID J^teutoe Heftröcïje Courant [ye zot eo ra VOOR VOORBURG ALLEEN WONINGBUREAU „V RONESTEYN" Zuid-Holl. Electr. Spoorweg Mij. TE HUUR: moderne, geriefelijke, vrife Huizen mei gr.Tusn aan de Tcs*enlaan te OVERSCKSS. Huurprijs f 62.50 per maand. Te bevragen: CooJsÊngel SA - Rotterciam Tel. 12265 \RCHITECTUUR: H. P. DE HAAS TE 'S-GRAVENHAGE UITVOERING: P. ZAAIJER TE 'S-GRAVENHAGE ONMIDDELLIJK BIJ DEN OUDE SCHEVENINGSCHE WEG EN DE HAAGSCHE BOSCHJES Deze week zijn we in de Residentie een® een andere richting uit geweest om copy voor ons bouwblad op te doen en we hebben met genoegen geconstateerd, dat het ons ge lukt is ook in de richting van den Oude Schcveningsche Weg een bouwplan machtig te worden. Iedere wijk van Den Haag heeft iets aparts, ieder stadsgedeelte heeft zijn eigen bekoring. Zoo ook deze buutf. De sfeer die men er aantreft heeft een rus tig cachet. Hier wordt niet veel gebouwd, al het terrein is meestal al bebouwd en wel In den tijd, dat het bouwen niet zooveel gelrt. kostte als tegenwoordig. Ruim en regelma tig, geen kosten ontziend, heeft men inder tijd alhier villa's gezet omgeven met veel terrein. Een zeer enkel beboscht stukje terrein was nog vrij. Op zoo'n stuk grond, gelegen in de bocht van de Rusthoekstraat in de onmiddellijke nabijheid van Haagsche boschjes (nu be staande uit reeds hoog opgaan hout) en den Oude Scheveningsche Weg, aangelegd door Vader Cats, tegenover een schilderachtig boschperceel .van Mare Stella hebben de hee- ren P. Zaayer en H. J. de Haas hun oog .u- ten vallen. Toen men eenmaal dit terrein gekozen had, stonden bouwer en architect voor een puzzle. Het terrein had toch den vorm van ongeveer een kwart cirkel, terwijl de bouw- politie de voorwaarde stelde, dat het bouw complex overal op een bepaalde afstand van den omtrek van den kwartcirkel verwijderd zou blijven. Uit een eendrachtige samenwerking van bouwer en architect nu werd een plan voor een viervoudige villa geschapen, dat alle waeirdeering verdient en den toets der kritiek kan weerstaan. Uit de situatie blijkt duidelijk dat de vorm van den plattegrond voor de geheele opbouw ten nauwste verwant is aan den terreinvorm en daarin als het ware past, terwijl door nic' al te starre volging van de rooilijn fraaie aansluiting werd verkregen met de rooilij nen van de bestaande bebouwingen. Ook aangaande de economische eischen van hel plan werd door deze oplossing haar belang fraait het geheel, terwijl door het royale overstek bovendien een verhoogde werking van afsluiting wordt verkregen wat alleen bij het schilddak als hier toegepast de eigen lijke waarde van het pannen dak d i e volle gracieuse architectonische beteekenis krijg:, zooals wij dat in onze landhuisbouw kennen. De bouwer is het gelukt een dak te con- jstrueeren dat past op den zeshoek van het grondvlak. op bevredigende wijze gecfjehcl. De érfiers van dë groote vertrekken hebben een eigen aardigheid wat de aansluiting betreft met de overige gevelvlakken, waardoor het idee wat deze meestal wekken van voor- of aanzetsel werd vermeden, wat duidelijk uit de foto blijkt De bekapping met schoorsteenen ver- Het Interieur doet aangenaam aan en het geheel is in den toon, die de omgeving vraagt, rustig en voornaam, de roode pan nen doen vroolijk aan. Hecht en sterk is er gebouwd, de allerbeste materialen zijn ge bezigd en binnenshuis heeft men alle moder ne gemakken aangebracht en alle nieuwe V Jlouth. c/hj. van SchijndelSf CoHoofdkantoor: Opslagplaatsen, Zagerij en SchaverlJ ANNO 1853 Oost-Admiraliteitskade 4T1 Rotterdam Nassauhaven - Boerengat ZAL DE EEUW VAN HET KIND VOOR DE ARCHITECTUUR WORDEN DE EEUW VAN HET GEWAPEND BETON? VOOR GEBOUWEN SPECIAAL VAN EN VOOR ONZEN TIJD In de eerste plaats moet de oplossing aan het gestelde doel beantwoorden. Dit doel is vrijwel voor elk prabieem gecornpli ceerd, d.w.z. er moet aan diverse, niet pa rallel loopende, eischen wjrden voldaan, waarvan het conflict h ij de verwezen lijking moet worden opgelost. Bij deze oplossing speelt het wegen van het een tegen het ander een belangrijke rol. In de oplossing van ge e n enkel probleem, zelfs niet van een zuiver technisch pro bleem, is deze altijd min of meer subjectieve „waardeeringsfactor" te ontgaan. D.w.z. ook als men zich niet anders ten tuigkundige van belang zijn, doel stelt, dan het voldoen aan gestelde j niet> of in de tweede plaats, eischen, is een persoonlijke factor niet Hij bouwt zijn geheel op uit de begrippen weg te cijferen. ondersteunen en overspannen en Hoe minder exact de te verwezenlijken deelt daardoor in beginsel zijn materialen in eischen zijn. des te groter zullen de persoon- J naar. twee hoofdeigenschappen n.l. het kun- machine aan don architect ten voorbeeld. Dat is onbillijk. Voor deze „technische kunstwerken" is de materiaal keuze in het algemeen beperkt tot een kleine groep verwante metalen. Voor den architect echter, aldus H. T. Zwicrs in het Handelsblad, die om de machi ne de werkplaats, om de auto de garage moet bouwen, vormt deze zelfde groep ma terialen slechts één der vele groepen, waar uit hij keuze kan doen. Voor hem gelden de speciale eigenschanpen, die voor den werk- het geheel lijkc geschillen in waardeering kunnen zijn. Sterker komt dit nog tot uiting wanneer wij onder „rationeel" ook verstaan het zuiver uitdrukken der functies Wij hebben hier minder te maken met de verstandelijke oplossing van het probleem, maar meer met het „aanvoelen" daarvan. Het moge nog zoo wenschelijk zijn, dat deze beide samen gaan in één, het spreekt haast vanzelf. Het is echt'cr nog allerminst zoover. Geef het zelfde technisch probleem aan 10 verschilende technici ter. uitwerking, dan zullen, ook bij gelijke technische ver dienste, onherroepelijk gradueele, persoon lijke verschillen te voorschijn komen, in de wijze waarop het resultaat zijn doel „ratio neel" uitdrukt. In de derde plaats hebben wij te maken met de constructieve samenstelling, die aan het doel en aan de uitdrukking van dit doel gedaante moeten geven, die evenzeer „rationeel" dient te zijn als de keuze der daartoe te verwerken materialen. Hoe beperkter deze keuze nu voor het gestelde doel kan zijn. des te sterker zal de vormgeving een specifiek karakter krijgen, gegrond op de eigenschappen van het be wuste materiaal. Hoe ruimer echter deze keuze, des te ge ringer zal de invloed van materiaal op vorm geving worden. Men stelt zoo vaak in den laatsten tijd de uiterlijke verschijning van automobiel Uit het voorgaande moge blijken, wat van het gewapend beton als nieuw materiaal verwacht kan worden. Namelijk: géén vernieuwing voor die ge vallen waarin het materiaal slechts wordt toegepast ter vervanging van andere mate rialen met overeenkomstige eigenschappen. Wel vernieuwend, daar, waar het nieuwe materiaal door zijn bijzondere eigenschap pen ook nieuwe mogelijkheden kan schep pen, zooals indertijd de eerste toepassingen van de baksteen de gewelf bouw brachten. Wij stellen dus de mechanische eigen schappen voorop, omdat allen deze in staat kunnen zijn tot een geheel ander schema van opbouw te leiden. Daarnaast zouden we kunnen noemen de „detail"-eigenschappen van het- materiaal. Zoo kunnen wij aan baksteen en natuur steenconstructies een zekere algemeene ge lijkwaardigheid toekennen, omdat hun me chanische eigenschappen grootendeels paral lel loopen. Toch zal het bouwwerk-in natuur steen in details van een ander karakter zijn dan in bak steen. Zoo zullen een ijzeren- en houtoverkap ping in beginsel op dezelfde grondslagen op gezet en berekend worden, doch in details meer onderling verschillen. vindingen aangewend. Meatlen ramen met perfektc sluiting vallen op, evenals de bij zondere constructie van de vensterbanken. De kamers zijn goed geproportionneerd, do schoorsteenmantels praktisch geplaatst. De 'vleugclvilla's hebben een garage. Kortom alles is degelijk doordacht en so lide uitgevoerd. De eene vleugelvilla is reeds verkocht, betreffende een andere zijn on derhandelingen voor verkoop gaande, zoo dat het zich laat aanzien, dat de overige villa's spoedig een eigenaar gevonden zullen hebben. Dat is ook geen wonder, want de prijs is naar verhouding wat de andere villa's op brengen, bepaald laag te noemen, de quali- teit superieur. Zoo zullen de detaileigenschappen, speciaal de gietbaarheid, van het beton, niet nalaten verschillen te vertoonen met de bekende ma terialen, zoo treedt het homogene gegotene in de plaats van het samengestelde, «lat b.v. de hout- en ijzerconstructies kenmerkt. Toch zijn deze verschillen als zoodanig niet ingrijpender dan de hiervoor genoemde. Zij komen allen daar tot uiting, waar men in vroegere samenstelling het niet homogene zichtbaar kon waarnemen, d.w.z. in de ver schillende aansluitingen en overgangen. Zij zullen zich dus ook daar dcmonstrecren in het veranderen van deze zichtbare aan- sl ui tings- en overgangsvormen, dus in de details. Zoo bezien kan de invloed van dit nieuwe materiaal slechts betrekkelijk zijn. PRINCIP1EELE VERANDERING. Er zijn echter daarboven de mechanische eigenschappen, die wel degelijk tot princi^ pi.eele veranderingen van het ophouwschema kunnen leiden, al dient direct de beperking gemaakt te worden, dat deze zelfde eigen schappen in groote mate ook op ijzer-con structies van toepassing zijn en in mindere mate op die in hout. Deze beperking houdt dan ook in, dat wij hier niet in de eerste plaats te doen hebben met. eigenschappen van het materiaal ge wapend beton, maar méér met algemeene grefp-eigenschappen. die eenerzijds door de wetenschappelijke ontwikkeling van de me chanica meer en meer op den voorgrond tre den, anderzijds door het gewapend beton beter en op grootere schaal voor verwezen lijking vatbaar zijn gebleken. Het nieuwe schema van opbouw, dat wij bedoelen, is dus niet specifiek voortgekomen uit het materiaal gewapend beton. Het is eerder een algemeen-constructief „modern" schema, dan een uit het materiaal gegroeide opbouw. Wel zullen dit beton en ijzer daar voor in de toekomst de materialen bij uit nemendheid blijken te zijn. Het soort bouwwerken, waarop het „nieu we schema" in de eerste plaats van toepas sing kan blijken, behoort in het algemeen tot die gebouwen, die ook in zooverre modern zijn, dat zij eerst in onzen tijd voor het eerst voorkomen. Gebouwen dus die geen traditie hebben en er zich een kunnen maken; hoogbouw, utiliteitswerken, warenhuizen, enz., gebouwen die speciaal van onzen tijd zijn en voor onzen tijd ook van algemeen representatief karakter. fTABCRSTSAAT Ib ROTTERDAM beveelt zich beleefd aan voor alle voorkomende TIMMERWERKEN Administrate!' en Onderhoud ven Huizen. C. DE KONiNG DECORATIEF BEELDHOUWER. g GLAS EN LOODlilIII mum GEËTST GLAS N V. I. BROEEE 5 TOKEN'S Glasindustrie EIIKSIEMt M 113 - R D*M - TEL 52470 ■„mim-mI anno 1896 1ö Hypotheken. Rente huizen 5 landerijen AH Bcuwcredieten - Financieering - Voorschotten. B. SEVINGA Co. Essenburgstraat 71a - Tel. 3S566 ROTTERDAM 11191H VOORBURG Park Leeuwenberg 61 Telef. Haag 78082 TE KOOP nog waarvan enkele m. garage, op het mooiste gedeelte van RIJSWIJK a. d. Vliet, bevattende 7 Kamers.Bad- kamer, Keuken, 2 W.C.s en Zolder. Koopprijs billijk. Zeer soliede bouw. Architectuur: B. HOOGSTRAATEN. lillllllllll!l!lll!llllIlil!:lll!i!llllllliUIII!l!lill!ill!lilll Solied gebouwde aan de Rusthoekstraat bij den Oude Scheveningscheweg. Bevattende: 11 Kamers, Keuken, Kelder en flinke Zolder. Met en zonder garage. Voorzien van Centr. verwarming. (Zie publicatie in dit blad). Te bevragen: RusWstraat 3 - Telef. 51383 - Scheveningen. Ft een merk van gevestigde reputatie, zijn op onze mon sterzalen steeds in werking te zien. Mogen wij U een geïll. brochure zenden? NV. HANDELMAATSCHAPPIJ MONSTERZALEN Rotterdam.Westzeedijk 507 Amsterdam, Keizersgr. 313' Den Haag, Alexanderstr. S Groningen. Hoornschedi|k 3 Claes de Vrieselaan 185 Tele,oonR03T?®08.t Speciaal adres voor plaatsing van Godesia e» VailEantGeysers alsmede Waschiafels. EEN STIJL IN KUNSTVORM ONTSTAAT INDIEN IIET IS SA AM GEGROEID MET DE BEHOEFTE AAN DEN LEVENDEN GEEST VAN DEN TIJD WAARUIT ZIJ OPGROEIT, MET ALS BASIS, DE GEMEENSCHAP (Vervolg.) Nu kan het niet ontkend worden, dat Violet le Due zic-h te veel aan de reconstruc tie overgaf, maar dit vindt zijn oorzaak in de duidelijk door hem gevoelde overtuiging, dat de tijd, waarin hij leefde, het scheppe'na vermogen niet geheel miste. De invloed van de in het vorig gedeelte ge schetste Engelsche en Fransche stroomin gen was aan de hier te lande oplevende meu bel- en sierkunst in 't begin ook merkbaar. Eigenaardig, doch niet geheel onverklaar baar is het, dat hier te lande niet alleen „trek", van „druk" t iiden. Zoo vertoont de ijzeren overkapping, die hij over de machinehal bouwt heel wat min der karakteristiek een „metaalvormgeving", dan die machine zelf. Het is hier alleen dan die hier in metaal is uitgevoerd, doch ook in andere materialen bout en gewapend beton, had samengesteld kunnen zijn. Wij noemen hier te zamen die materialen, die tegelijkertijd geschikt zijn voor het op nemen van „trek" en „druk"' en daardoor zich in de eerste plaats lecnen voor het ma ken van overspanningen. Stellen wij daartegenover de groep g e- st een ten waaronder zoowel natuurlijke steen als kunstmatige steen verstaan moei wórden, alsmede niet met ijzer „gewapend I beton". Deze materialen, die in hoofdzaak ge schikt zijn voor hot opnemen van „druk" leenen zich slechts voor onderste u- Geen gezellig intérieur zonder een goede sigaar! LAS TRES REINAS Verpakt in ceder-kistcn van 100 stuks Prijs 112.— n i r gen. Wil of moet m.en deze toch overspanningsmateriaal, dan moeten daarbij vormen gezocht worden, die het optreden van „trek" zooveel mogelijk uitsluiten; dat zijn de boog en gewelfconstructies. Hier hebben dus de eigenschappen van een groep materialen een uitgesproken vormge- ivend karakter; jongere bouwmeesters, doch ook meerdere beoefenaars der schilderkunst, hebben mede gewerkt aan de ontwikkeling der versieren de kuns'en in de 19e eeuw. De laatste helft der 19e eeuw was ons land toch rijk aan de bijzondere talenten waar toe in 't bijzonder le rangschikken zijn de kunstenaars der Ilaagsche school, de z.g. im pressionisten. Het is dan ook niet zoo onverklaarbaar, dal in dien tijd de eerste teekenen van een opleving der decoratieve kunsten zijn te be speuren en meerdere werken verrijzen, die voor de ontwikkeling der kunst van groot belang zijn. De bouw van het Rijksmuseum te Amster dam door Dr. Cu ij pers, een der belangrijkste ■discipelen van Violet le Due, kan daartoe ze ker gcickcnd worden. Deze groote bouwmeester had de gave do aandacht te vestigen op de dienende lcun- steu en bij den bouw van het Rijksmuseum had hij ruime gelegenheid de versierende kunsten toe te passen en daarmede hun be teekenis weer duidelijk aan het licht te brengen. Hij pas'e daar opnieuw de decora tieve schilderkunst, beeldhouwkunst en meerdere versierende technieken toe. Overal voelt men de samenhang eii het verband. Vol jong en opbruisend leven zijn de jaren 1890—190J. Een nieuwe literatuur van lyri sche en analythischr realistische weergave was door de mannen van '80 gegeven, die echter door innerlijke onzekerheid aan kracht ging inboe en. doch welke werd ge volgd door een lyriek waarin een drang naar een vollediger en diepere menschelijk- heid in verscholen was. Meerdere bouwmeesters, schilders en beeldhouwers, gevoelden in zich oen gelijken drang en worden zich bewust, dat con gces lelijke ondergrond alhoewel dan van een ge heel andere aard dan die in de vorige cul tuurporioden tc onderkennen viel, noodig was om te komen tot een nieuwe kunst. In de arbeidersgroepen ging iets dergelijks leven. Er kom' een innerlijke beroering, wel ke tot verzet aanleiding gaf. een meer revo lutionair bewustzijn waartoe meerdere kun stenaars zich aangetrokken gevoelen, treedt naar voren en brengt weer enthousiasme. Met jonge en frissche kracht wordt de nieu we wijze aanvaard. Dc pogingen in de richting van een mo derne kunst en ook van een meubelkunst in die dagen zijn in ons land nog verre van een collectief begrip, zij waren nog te individu eel. Men zocht te veel op eigen wijze een nieuwen vorm voor den nieuw gezienen tijd te scheppcq. Ondanks dat, vallen twee stroomingen in dit tijdperk te onderkennen, aldus H. 13. van Broekhuizen in „De Bondsstem". In de eer ste plaats die, waar het verstandelijke meer op den voorgrond treedt met als voornaam ste vertegenwoordiger, Berlage. Berlage was het, die tusschen 1890 en 1900 zich vrij had weten te maken van overleve ring en in de jonge architectuur beweging en leiding ging nemen, die ook in de meu belkunst een richting aangaf. Hij, die in zijn „stijl" zocht, eerlijkheid en karakter, streefde naar éénheid, had wel zeer goed gevoeld, dat de architectuur dien de te groeien ui; de werkelijkheden en ide alen van een opnieuw groeiende gemeen schap. Zijn principes waren rationeel en zijn werken kenmerken zich dan ook door een voud en zuiverheid. Zoo is het ook met de door hem ontwor pen meubelen. Deze zijn van een uiterste nauwgezetheid en de constructie blijtt het voornaamste deel voor licm. He: ornament wordt geweerd en zijn meubelen hadden dan ook een koelheid waaruit echter de eer lijkheid wel in de eerste plaats opvalt. De invloed van Berlage wordt in dien tijd overwegend en meerdere architecten en sier kunstenaars waren het die mede hielpen het kunstambacht in zijn geest te vervormen. lJenaat, Lion Cachet, Jac. van den Bosch. De Bazel, Lauwe riks en anderen zijn liet, die ieder op eigen wijze medewerken aan de vernieuwing der toegepaste kunsten. Tegelijkertijd ontwikkelt zich een andere richting in t bijzonder in de ons omringen de lanuen, waarin gestreefd wordt naar dc meer vloeiende bewogen verschijning. Het is de Belgische architect Victor Horta wiens geestverwant Henry van de Velde was, die deze beweging inzet. He: is de „art nouveau de „Jugendstil", de „vermicellie- stijl welke uls een tweede barokbeweging haar intrede duet. Een ongebreidelde fanta sie kenmerkt deze geheele beweging, waar van zou blijken dat deze slechts tijdelijk goe de resultaten kon schenken. De wereld en- toonste]ling te Darijs in 1899 en de Wiener Sezcssion in I9UU kenmerkte zich geheel door deze beweging. Het werk \an Horta was echter ontaard, omdat een zuivere basis daaraan had ontbroken. {Wordt vervolgd.) BOUWBLAD No. 17 MAANDAG 30 SEPTEMBER 1923 AMSTERDAM, 188 KEIZERSGRACHT, TEL.47655-44073 ROTTERDAM, STATIONSWEG 37 b - TEL. 11690 ISOLEERT BESPAART BRANDSTOF WEERT VOCHT DEMPT GELUID

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7