DAMRUBRIEK.
0 P
m
s
S M
n m
m
m
prw -
m mam
W:
3
m
m
lm
VARIA.
m
affllUinflUlüHlIlffllHIIIIIIIIiniflllllIHnillllMllllfflfllWIIMIIIBiBlIIIIIIBIfl*
Redacteur: W. HOEKSTRA, Tulpeboomstraat 6, Den Haag.
Alle inzendingen betreffende deze rubriek te zenden aan bovenstaand adres.
Voor alle vraagstukken geldt: ,,WIT BEGINT EN WINT".
Oolossingen worden binnen 8 dagen ingewacht en over 14 dagen met de namen der oplossers gepubliceerd
OPLOSSINGEN:
No. 244. Auteur: A. VAN DOMMELEN.
Wit: Zwart:
1. 35—30 24X35
2. 44—40
3. 37—32
4. 28—23
5. 45X34
(5. 33X22
7. 41—37
8. 30X9
9. 25X5 en wint
No. 245. Auteur: S. PELLE
Wit: Zwart:
35X41
20X37
18X40
37X28
44X42
42X31
14X3
1. 47—42
2. 35—30
3. 22—17
4. 37X29
5. 30—24 cn wint
38X47
47X20
11X22
1GX0G
Dit is de auteurs-oplossing. Wit wint echter een
voudig door: 2420, 2217, 27X9, 3732, 2621,
9X8.
u^ode oplossingen ontvangen van de hoeren: A.
P. Hoogvelt, Leiden; S. Pcllc, Leerdam (244), A. van
Dommelen (245) Rotterdam; L. Mol, Loosduinen; B.
C. Klyn, van dor Burg, Rotterdam; Broekman,
De Lier; L». den Hertog, P. Spuy, II. Zijlstra, M. van
der Hoijde, Den Haag; J. Kleer, Leiden, H. J. Lizc,
Alkmaar.
UIT ONZEN LEZERSKRING.
Tot onze voldoening heeft zich onder onze lezers
een kring van beoefenaars gevormd, die geregeld
hun geesteskinderen ter publicatie ons toezenden.
Hieronder is „van alles wat". Voor zwakkeren, voor
sterkeren, voor liefhebbers van problemen enz., enz.
Er is werk l>ij, dnt vergelijking met het beste kan
doorstaan. Natuurlijk is niet alles even geslaagd.
Enfin, dc meeste timmerlieden begonnen als krul
lenjongen
Onderstaande stand kwam voor tussrhen onze
lezers Janson en Iluizcr, gespeeld in het „Itesidontie-
Dam-Genootsclmp".
L Zwart: F. JANSON Wit: C. Th. HUIZER.
e -Vf
8
M S
'W
«s
m
8 fJ
8
«n#
iö lil
1
O
B
i
m
jp w
Ni m
§g
'w-vf
Het volgcndo was hier mogelijk geweest:
Wit: Zwart:
112—17
2. 27—22 18 X27
21—27?
23X41
11X22
2X11
41X32
25X11
4. 32X12
5. 22—17
0. 12-
7. 42—37
8. 38X20
9. 24X2 dam!
Vraagstuk no. 247
Auteur: A. F. HOOGVELT, Leiden.
i m
m m
■- O
fü 8 M
15
O F
H
B
y L,
mSÊ
35
JHf
m m
y ri 8 n
n i i
45
47 4b 4y Cu
Motief van den auteur.
Zwart: 8—10, 12, 13, 17—19, 21, 23, 20 44
Wit: 16, 20, 24, 27, 28, 30, 32—34, 37, 3S, 41, 47
Eerste publicatie.
Van den lieer Iluizer ontvingen wij een beschou
wing over ecu stand uit ccn partij DE JONGH-
SPRINGER.
r 8 üi m if j
m 8 m üj
47 48 4a uO
Een ongeveer gelijksoortige positie als wij vorige
keer bespraken. We gaan thans weer de gevolgen
na van 40—41. Door het open vak op 7 kun de dam-
zet door 10—21, 18—22 enz. niet uitgevoerd worden.
Ook nu speelt Zwart na 4641, 1420 en 9X20, waar
na Wit niet mag voortzetten met 30—25 wegens den-
zelfden slag, hoewel tie uitvoering een weinig an
ders loopt: (30—25), 11—17, 25X14. 20-31; 37X26,
17—22; 28X17, 12X21; 26X17, 15—20; 14X25, 24—30
cn 19X46
Wanneer wit na 14X20 9X20, 5044 speelt, om na
2025 tc kunnen voortzetten met 3429! dan is de
_ende spelgang mogelijk: 1. '50—44, 10—141;
36-^31, net zoomin als zwart 2025 kan spelen mag
wit 3530 spelen. 27—22 doet een schijf verliezen 2.
1—7; verhindert 41—36, door 10—21, 18—22
enz. 3. 4439, dc cenigste. Zwart mag nu niet 1217
spelen, wegens wit 3429 en 2822 31117;
4. 41—36, 17—21;.Nu geeft 27—22, 31X22 zwart uit
muntend spel: 13—18 21—27, 23X41; 13—9! 10X27;
36—31 (gedw.) 27X36; 9—4, 20-311 en nu volgt:
1218, 31—37, 3GX18. Zwart heeft 1 schijf voor! 5.
30—25, 5-10; 6. 34—29, 23X34; 7. 39X30. 18—23; 8.
43—39, 7—11; 9. 39—34, 2429; 10. 33X24, 20X29;
(Wordt vervolgd).
VOORDEEL IN DE OPENING.
Speel eens do volgende openingszetten:
Wit:
1. 33—28
2. 39—33
3. 44—39
4. f>0—44
5. 31—27
0. 34—30
7. 37—31
8. 28—22
Zwart:
18—23
12-18
7—12
1—7
20—24
17—21
14—20
12—17?
39
JL
e
s
8
15
8
8
25
IS
mk
MB
|?fP
1
Y//'ï
P
35
JÉ
15
SLIS
fS
4'.
£>U
9. 3329
10. 30-25
11. 38X27
12. 39X28
13. 25X1 dam
A 27X33 (38X29) 21X32 (ad. lib) 23X34 25X1
Deze opening is naar wij weten, van den lieer B. Ris.
17X20
21X32 A
24X33
23X21
DAMMEN IN DEN HAAG.
Het „Residentie Dam-Genootschap" begint haar
winter-campagne met groote wedstrijden voor begin
ners. Op Woensdag 2 October a.s. des avonds 8 uur
zal de hoer P. Kleute Jr., een Simultaan-voorstelling
geven voor spelers die geen lid zijn van een voreenl-
ging, beginners, meergevorderden en sterke spelers.
Deelname is kosteloos, terwijl het Bestuur prijzen
beschikbaar stcldo voor do winnaars. Er wordt ge
speeld in dc bovenzaal van Restaurant „Emma", Re-
gcntcsseplcin.
„KLEUTE BEKER".
Verder zal een wedstrijd worden georganiseerd uit
sluitend voor niet-club-spelers om een Beker, l>e-
schikbaar gestold door den heer P. Kleute Jr. Aan
vang Woensdag 9 Oct. a.s. Hiervoor is eveneons deel
name kosteloos. Het bestuur geeft aan ieder deel
nemer die dezen wedstrijd geheel beëindigd, een
herinncrings-medaille. Inschrijving bij den wedstrijd-
leader P. J. Franken, Tulpeboomstraat 10, waar
tevens inlichtingen worden verstrekt of aim het club
lokaal. De wedstrijd wordt gespeeld in groepen; lie-
halve de hoofdprijs zijn voor iedere groep prijzen;
beschikbaar gesteld.
CORRESPONDENTIE.
B. C K. Het succes is hoopvol nietwaar? En nuï
Crescendo!
C. H. te D Het beste is: „Het Damspel", officieel
orgaan van den Ned. Darnbond. Proefnummer aan
vragen bij J. W. van Dartelen, Raadhuisstraat 1,
Heemstede. Misschien ook het secretariaat van dei*
N. D. B., Sophiastraat 18, Dordrecht; dut is dichte*
bij! Prijs f3 per jaar.
A. F. H. Merci. Reglementen aan te vragen J. W,
van Dartelen, Heemstede. Postzegels ten bedrag®
van f O.lH/2 insluiten.
J. EL YVuar blijft hot beloofde?
„D.A.M." Als beginner verwijs ik U naar de wed
strijden, voorkomende in deze rubriek.
„Inzender". Wie heeft een vraagstuk gezonden,
zonder zijn naam er bij te vermelden?
DE SCHIJVEN.
Figuren van vreemde fantasie
Ziet elke speler, die
Met geest vol combinatie
En damhallucinatie
Óns tijd ten offer bracht.
Wij toov'ren voor zijn oogen
Het ongekend vermogen
an een verborgen kracht.
Verdriet en mcnsehelijk lijden
Vergeet ten allen tijden
Dc toegewijde slaaf
En braaf
Spoelt hij met ons en wij met hom.
Zijn wil is in een ijzeren klem,
Maar nimmer voelt hij banden,
Het damspel is
Toch zeer gewis
Het spel voor alle standen!
Op, denkers, op! In 't labyrinth van schijven moei
U dwalen,
Zoekt daar het hoogst genot en meesterschap uil
liet geestig spel te halen.
„Het Damspel" (S. KAN. fj!
WIE NIET STERK IS..
Van Jonathan Swift, den bekenden schrijver vaiï
Gullivers reizen, vertellen Engelsche bladen do vob*
gende anecdote:
Swift was een hartstochtelijk wandelaar. Ilij maak-
i vaak dagenlang groote uitstapjes.
Op een avond, toen hij zich weer op zijn wande
ling bevond, werd hij door'n hevig onweer overvallen,
Ilem bleef niets andere over, dan in een naburig*
plaats te overnachten. Hier was slechts een enkel*
arme herberg cn het geval wilde, dat geen kamer vrij
was.
„Ziet u", zeide de herbergier, „het was vandaag luer
markt en de boeren willen in den regen niet naar
huis en ik heb reeds in iedere kamer twee personen
gestopt. Er is overigens nog een kamer, waar een man
logeert, maur dio kamer durf ik u niet goed aan
bieden".
„Maar waarom niet?" vroeg Swift, „liever een half
bed, dan iicelcinaal niets".
„Om de waarheid te zeggen", merkte de herbergier
„in die kamer bevindt zich do boer Stephenson.
Dat is een erge ruwe kerel, met wien niemand graag
iets te doen wil hebben. Maar als u liet wil pro-
beeren
„Natuurlijk wil ik dat", zeide Swift, „U zult zien,
dat gaat wol".
En zoo kwam de schrijver in de kamer van den
boer, die aan een groote tafel, in het midden van dc
kamer, zat.
Swift groette. Maar zijn vriendelijke groet bleof on
beantwoord.
Doch daar trok hij zich niets van aan. Hij zeide
vriendelijk verder: „Goede zaken gemaakt, vandaag?"
Geen antwoord.
„De markt was, naar ik heb gehoord, goed bezocht^
vandaag".
Hardnekkig stilzwijgen.
„Ik wou, zeide Swift verder, „dat mijn zaken ook
>o goed gingen. Maar de tijden zijn slechtEr is
niets meer te verdienen. In de laatste drie maanden
heb ik niet meer dan vier lui opgeknoopt
„Wat heb je?" riep de boer, „opgeknoopt wat
opgeknoopt?"
„Wol, vier veroordeelden".
„Wat ken je me niet? Ik ben de beul van Londen.
Ik ben op weg naar Tyburn, om een paar struikroo-
vers
Verder kwam Swlft niet. De boer was van zijn stool
opgesprongen en verliet haastig dc kamer
„Liever ergens anders overnachten dun hier.
mompelde hij verschrikt en angstig.
En terwijl de boer bibberend van do koude naar een
nachtverblijf omkeek, sliep de beul van Londen in het
groote, brecde bed heerlijk tot laat ia don morgen voa
den volgenden dag.
ZATERDAG 28 SEPTEMBER.
Mo. 39 JAARGANG 1929,
P LAAT U MET GOD VERZOENEN
Zoo 7.lin wU dan gezanten van Christus' wege.
alsof God door ons bade; wjj bidden van
Christus' wege; Laat u met God versoeucu.
-» 2 Corintho 6 X 20.
r Gods genade moet toch wel groot zijn, dat Hij in
«en wereld die door haar eigen schuld van Hem
vervreemd is, zonder ophouden het woord der ver
zoening laat uitgaan.
De zonde 6locg de breuk tusschen Hem en ons. Wij
hebben Hem aangerand in zijn liooge majesteit, in
zijn Goddelijk recht Dat is het vreeselijke van de
zonde, dat wij Hem durven tegenspreken, dat we
liet beter meenen te weten dan Hij.
En nu liet gebleken is, dat wij ongelijk hebben,
in de schrikkelijke verwoesting die de zonde na zich
jBleepte, nu gaat liet verdwaasde mensclienhart
nog een stap verder. Want nu gaat het mokken tegen
God over de gevolgen van zijn eigen dwaasheid. Het
..verhardt zich in zijn vijandschap tegen God.
Laat God het hierbij? Overlaadt Hij den mensch
met zijn rechtvaardigen toorn? Wacht Hij totdat die
mensch tot Hom wederkeert met berouw? Neen, Hij
zoekt den gevallen mensch op met zijn liefde. Hij
loopt hem achterna: Laat u met God verzoenen,
Dit is toch wonderlijk.
Als onder mcnschen de een den ander grievend
beleedigt en dan ook nog den belccdigde met verach
ting cn smaad bejegent, cn hem de schuld toeschrijft
,van al wat er geschied is, dan is de belccdigde
partij toch in haar recht om te zeggen: Nu is liet uit.
Zeker, zoo gaat het niet altijd. En onder christenen
mag liet zelfs zoo niet toegaan. Indien tnv broeder
tegen u gezondigd heeft, zoö ga heeir-en loistraf hem
tuSschcn u en hem alleen; indien hfj u hoort, zoo
hebt gij uw broeder gewonnen. Zoo heeft Jeius ons
geleerd. En zoo gebeurt het onder christenen ook, eiJ
het dan, helaas, niet altijd.
Zelfs onder niet-christenen kan het voorkomen, dat
Natuurlijke goedheid over het gevoel van belcediging
zich heenzet en herstel van de gebroken gemeenschap
2oekt.
Het gebeurt ook wel, dat zulk zoeken van hereeni-
ging voortkomt uit andere motieven: uit eigenbelang,
omdat dc een don ander niet missen kan voor zijn
zelfzuchtige oogmerken.
j Maar dit laatste is toch bij God^itgcslotcn.
Hij hoeft ons niet noodig. Ook niet om zijn hemel
ie bevolken. Heeft Hij niet zijn tienduizend maai
/tienduizend heilige engelen, die Hem aanbidden en
dienen en verhoerlijken? En zoo Hij waarlijk nog
mensclien in zijn hemel wil hebben, kan Hij dan niet
zelfs uit steenen Abraham kinderen verwekken? Wal
zou Hem beletten een nieuw mensohcngoslaclit te
6chcppen?
Daar komt nog dit bij. Wie woel den afstand tu9-
pchen don eeuwigen en volzaligen God en ons nietige
pchepselon? Wat belette Hem, den mensch die de
schennende hand naar zijn oneindige majesteit en
hoogheid had uitgestoken te verdelgen in zijn toom?
En daarom, zoek toch nimmer in uw gedachten cn
Overleggingen op Hom toe te passen do verhoudingen
van uw inonschelijk leven. Ge zoudt daardoor slechts
nieuwe zonde aan de eerste toevoegen. Ge zoudt Hem
opnieuw aanranden in zijn God-zijn. Nu niet meer als
mensch, maar als schuldig zondaar bovendien.
Aanbid dan zijn wonderbare, vrije ontferming en
feenadc, dio u zogt: Laat u met God vorzooncn.
Laat u toch met God verzoenen, gij kind van deze
wereld, die Hem hebt verlaten en die tevergeefs voor
(wat gij mist nu ge Hem kwijt zijt en Ilem hebt
(vertoornd door al uw eondon vergoeding zoekt in
wat dit leven en deze wereld u biedt,
l Laat u met Hem verzoenen. Hoor toch' zijn stem.
Stop uw oor er niet voor toe. Hij gaf het liefste wat
Hij had, zijn coniggoboren zoon, om uw schuld uit
te delgen, om vrede te maken. En Hij vraagt van
u niets dan dat ge ootmoedig en oprecht uw schuld
zult erkennen en aannemen zijn genade die Ilij u
schenkt.
Geloof toch, dat het Hem ernst is. Geloof toch in
•zijn oneindige goedheid en liefde. En aanvaard do
hand der verzoening, die Hij u zoo welmecncnd róikt.
Laat u met God verzoenen. Leg af de onverschil
ligheid waaronder gij wellicht zonder liet te we
ten of te bedoelen uw afkeer en vijandschap togen
Hem bedekt Dan zal de ware vrede in uw hart
en in uw leven komen. En een eeuwig leven in on
gestoorde zaligheid bij God is u verzekerd.
Laat u met God verzoenen, gij ook, die uzelf ver
strikt in nadenken over het levensleed en het we
reldleed, maar zonder dc oorzaak te vinden en nog
minder de oplossing van het raadsel des lijdens.
Laat u met God verzoenen, gij die in eigen wijs
heid en kracht worstelt om tot een bevredigende be
schouwing der dingen te geraken, die hart en ver
stand genoegdoening kan geven. Want hulton Hem
is geen vrede. Al uw denken en spreken over God
is geen bekeering tot Hem, maar een voortzetten .van
uw afkecrighoid van Hem.
Laat u mot God verzoenen. Zie toch de waarheid
van het woord:
„Op den bodem aller vragen ligt der wereld zon
deschuld". Maar geloof ook in hem, dio der we
reld zondeschuld heeft godragen en geboot met zijn
lijden cn dood.
Waar het om gaat is, dat ge uw vijandschap togen
God zult opgeven.
Want God was in Christus de wereld met zich-
zelven verzoenende, hunne zonden liun niet toere
kenende. En Hij heeft zijn gezanten gezonden met
het woord der verzoening. Zijn gezanten, die u bid
den: Laat u met God verzoenen.
Van zijn kant heeft God alles gedaan en doet Hij
nog alles, om den vrode te herstellen. En Ilij vraagt
van u, dat gij tot de verzoende betrekking met Hem
zult ingaan, dat gij de hand der verzoening zult aan
nemen. Dan is er bij ITcm geen verwijt over uw
zonden, maar enkel goedertierenheid.
Waarom zoudt ge Hem afwijzen en uw oordeel
onherroepelijk maken? Waarom zoudt go uw zonde
schuld vermeerderen door zijn genade af te wijzen?
Laat u met God
Zoo spreekt zijn woord ook tot zoo menigeen, die
wel zijn schuld erkent, maar niet gelooft in dc ver
zoening door Christus teweeg gebracht.
Zijn gezant, dien Hij gezonden heeft, vraagt liet n
hij bidt u in den naam van zijn Zender, in den
naam van Jezus Christus, die de verzoening heeft
teweeg gebracht: Laat u met God verzoenen.
Wat zou u weerhouden, nu Hij die ten koste van"
zijn eigsn leven de verzoening heeft verworveu zelf
die boodschap tot u doet uitgaan?
Daarom moet ge u niet ophouden bij de vraag: it
het ook voor mij? Want met die vraag zoudt ge wil
len doordringen in de verborgen dingen, verbolgen
niet voor God maar wel voor u. En achter die vraag
ligt toch eigenlijk de twijfel, of God het met zijn
aanbod wel meent.
Wat go licbt tc doen is, zooals liet eertijds wel
werd uitgedrukt, met God in onderhandeling treden
over zijn aanbod. Maar dan geloovig en niet ongo-
loovig of twijfelend of mistrouwig.
Laat u met God verzoenen. Niet half, maar geheel
en volkomen. Door te aanvaarden liet offer dat God
aanvaard lioeft voor uw zonden, het offer van Cluis*
tus.
Maar ook voor wie met God verzoend zijn, blijft
dit woord zijn beteekenis behouden.
Want ach, wij dwalen zoo licht af. Er Is soms zoo
weinig noodig om ons weer van God tc vervreemden,
Eén onboledcn zonde, één tegenslag in ons leven kan
verwijdering brongen. Hetzij doordat God zich voor
een oogenblik verbergt, hetzij doordat wij zelf over
Hem murmuroeren.
Dan ligt de oorzaak van die verwijdering hij ons.
Maar wc zien hot niet of erkennen het niet Bij God
is er dan niets veranderd, maar wel bij ons. En we
leven feitelijk in onvrede met den Ilcere.
En ook dan roept Hij u toe: Laat u met God ver
zoenen. Twist niet met Hem. Want dat komt voort
uit uw nog verdorven en booze hart. Ilij geeft U
geen reden tot misnoegen, ook niet als Hij u l>e»
proeft. Er is bij Hem niets dan louter gunst jegens u-
Daarom, laat de verzoening door Christus u btf
vernieuwing zoet zijn. Ja, laat ze u steeds zoeter zijn.
Om in vrede met Hem tc leven. En eens iu vrodè
binnen te gaan in de eeuwige zaligheid.
IN DEN HERFST
-
Wat ligt er een waas van weemoedige vreugd
Op 't ernstige Najaar gezegen:
Dat bonte geboomte, zoo groen in zijn jeugd;
Dio purperen bladcrenregen;
Die zon, die meewarig een glimlach verspilt
Aan de aard, dio verwceüwd ligt to droomon;
Dat dartelend koeltjen, dat plotseling trilt.
Als voelde 't de stormen reeds komen,
Hoe 't alles dc nnadrend* sefceMïnk verraadt, i
De smart* onder 't mom dos verblijden*.
Wij noemen 't, waar H schijnt op een* menschou
golaaU
>t De heilige schaamte des lijden*.
J, J. L. TEN KATE,