TWEEDE BLAD. DINSDAG 30 APRIL 1929 TWEEDE BLAD PAG. 5 DE PRINSES VERJAART. Grauw ls de lucht en vol ziltige kou. Een fombere stemming hangt tusschen de hoo rnen van het Haagsche Bosch en kruipt op tegen de muren der stadshuizen. Geen speelsche zonnestralen trillen over den weg, maar een kille nevel spant er een gordijn van kleffe misL En toch, het is Julianadag. Hoefl) Neder land, met uitzondering van de groep, welke de stem van het gave nationale gevoel smoorde en met ijdel internationalisme ging dwepen; heel ons volk, dat de traditie eert, deelt in de blijdschap van het Oranje huis, dat God de Prinses reeds twee maal tien jaren bewaarde en zegende. Oranje behoort tot de geestelijke goederen, die God aan ons land en volk gaf; Oranje 1» meer, oneindig meel meer, dan een orna- Bient aan de top van onze Staatsinrichting. Oranje is altijd geweest symbool en cen trum onzer nationale eenheid en zelfstandig heid. Dat is ons niet aangeleerd; we hebben het niet door studie verkregen; we worden er mee geboren; en zij, die aan hun politiek beginsel meencn verplicht te zijn de historie te verloochenen, kunnen slechts met geweld de betere gevoelens onderdrukken. Daarom is elke blijde herdenkingsdag ln V Koninklijk Huis ook als de torenvlag In grauwe mist vervaagt een nationale feestdag, welke we meevieren. Hoeveel te meer dan de dag van Prinses Juliana, die, naar wij hopen na lange jaren, maar op Gods tijd de plaats van Haar Moe der zal innemen. Daarom, ook heden, Oranje boven! Daarom: God zij met Nederland en Oranje; Bij gave licht en zonneschijn op 't levens- jmicü onzer Prinses. Kerknieuws. NED. HERV. KERIL. Drietal: Te Warmond, G. J. G. de Bel te Sliedrecht, J P. Buiskool te IJsselmonde en J. Kijné te Wageningem Beroepen: Te Kralingen (vac.-J. P. ▼an Melle), G. A. Pott te Bodegraven. Te Oostwold (Oldambt), J. de Jong te Spijs (Gron.). GEREF. KF.RKEN. Beroepen: Te Haulerwnjk, cand. H. Kakes te Zaandam. Te Wagenborgen en Westerlee, cand. J. Koppe te Groningen. Bedankt: Voor Katendrecht-Rotterdaru (4de pred.pl.), J. C. Houtzagers te Reeuwijk (bij Gouda). CHR. GEREF. KERK. Beroepen: Te Hoogeveen (als 2de miss. fred. voor Celebes), J. Hovius te Nieuwe- ekela. BEROEPINGSWERK. —Te Warmond ls in de Ned. Herv. Ge meente voor het beroepingswcrk ter vervul ling van de vacature van Dr. J. J. Wolden- dorp (conf.) weder een drietal van confes- aioneele predikanten geformeerd. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. D s. R. C. W. J. Hoek nam Zondagmiddag «fscheid van de Ned. Herv. Gemeente te Rysoord, wegens vertrek naar Den Helder. Na het zingen van Psalm 105 3 en 4, be paalde Z.Eerw. de aandacht der Gemeente by Hebr. 13:8: „Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid''. Na den middenzang sprak Ds. Hoek zijn Gemeente toe. Na de predikatie voerde ouderling A. B. Vaandrager het woord en liet den scheidenden leeraar Psalm 1214 toezingen. Ol-.der het talrijk gehoor bevonden zich verschillende predikanten uit naburige plaatsen. Cand. H. J. Labberté, boïoepen predikant bij de Ned. Herv. Gemeente te Has- kerhorne-Oudehaske. nam Zondagavond jl. af scheid als hulpprediker in de Bethlehemskerk te Amsterdam-Noord met een predikatie over Openb. 3 11. Aan het einde werd hy op har telijke wyze toegesproken door Ds. J. C. Koningsberger, die speciaal werkzaam ós in Amsterdam benoorden het IJ, en door een der ouderlingen. Toegezongen werd Psalm 121 4. Ds. G. Salomons heeft, na bekomen eervol emeritaat, hy heeft 44 dienstjaren, waarvan 30 in zijn laatste Gemeente, Zon dagmorgen afscheid gepreekt voor de Ned. Herv. Gem. te Hengelo (O.) met Hand. 11 23b: „en vermaanende hen allen, dat zy met een voornemen d«s harten by den Heere zou den blyven'\ Aan het einde richtte spr. zich tot zijn ambtgenoot, de ringbroeders, Kerke- raad. Kerkvoogden en Notabelen en anderen. Ds. M. D. Gysman, van Nieuwe-Pekela, sprak den scheidenden leeraar toe, mee namens de Gemeente aldaar, die vroeger door Ds. Salo mons gediend werd. Ds. D. C. Hiebendaal, van Hengelo, sprak als collega en namens Ker^e- raad, Kerkvoogdij en Gemeente tot Ds Salo mons woorden van dank en erkentelijkheid. Ds. C. L. F. van Schelven preekte, wegens bekomen eervol emeritaat, Zondag avond zijn afscheid voor de Geref. Kerk van Wageningen. Na enkele bijzonderheden uit *ijn 43-jarigen dienst, waarvan ruim 36 jaar alhier, gememoreerd te hebben, opende hy het Woord in 2 Joh. :8: ..Ziet toe voor Uzelve, dat wy n'et verliezen, hetgeen wij aan U arbeid hebben, maar een vollen loon mogen ontvangen'', inhoudende een vermaning een begeerte: a. welke van liefde getuigt h. welke aan arbeid herinnert, c. welke voor ver- Ba» vreest en welke beer volmaaktheid be oogt. Aan het slot werden de overleden betrek kingen en medearbeiders in de bediening des Woords waaronder Ds. A. van Schelven (zyn vader) en zyn bedde broeders (Ds. B. van Schelven, die hem in 1886 in het ambt te Oude- en Nieuwe-Wetering bevestigde) en Ds. J. C. van Schelven (die hem te Wageningen inleddde, herdacht; zoo ook zyn in alles meelevenden arbeid in droefheid en beproe ving, alsmede vreugdefeiten, persoonlijk en in de gezinnen, zoowel als in het Vereenigings- levqgi. Ds. van Schelven eindigde met de tekstwoorden nadrukkelijk nog op het hart der Gemeente te binden. De slotzang was Psalm 1263. Slechts de Kerkeraad sprak den nu emeritus-herder en leeraar toe, bij monde van 'br. J. de Groot, op wiens verzoek hem Psalm 121 4 biddend werd toegezongen. Met een enkel woord werd hiervoor dank ge zegd. Aanwezig waren afgevaardigden van onder scheidene Kerken binnen en buiten de Classis Arnhem. Ook de .Commissaris der Koningin in <le provincie Gelderland was aanwezig en het Dagelijksch Bestuur der gemeente Wagenin gen. Reeds een half uur vóór den dienst was het kerkgebouw geheel gevuld door de Ge meente en belangstellenden van heinde en ver. Heden, Dinsdagavond, heeft nog een af scheid .^samenkomst plaats van Gemeente en genoodigden. Ds. R. E. Sluiter, pred. der Chr. Geref Kerk te Assen, nam na een gezegenden arbeid van 9 jaren Zondagavond 28 April afscheid van zijn Gemeente in verband met zijn vertrek naar 's-Gravendeel. Tot tekstwoord had hy ge kozen Hand. 20 32. Hij bepaalde zyn talrijk gehoor by den inhoud dezer bede, waarna de gebruikelijke toespraken volgden. Op verzoek van den Kerkeraad werd Ds. Sluiter toegezon gen Ps. 134 3. Cand. H. C. Valeton te Bilthoven •hoopt Zondag 2 Juni a.s. intrede te doen als predikant der Ned. Herv. Gemeente van V/ickmond, na bevestiging door Ds. J. C. Helders, predikant bij de Biltsche Kapel te Bilthoven. VRIJZINNIG-RELIGIEU SEN. Te Hilversum wil men een nieuwe vryzinnig-religieuse gemeenschap stichten, on der leiding van Ds. G. van Duyl, die als voor ganger van den Ned. Protestantenbond onge vraagd ontslag verkreeg. Zondagmorgen trad Ds. van Duyl reeds voor een talrijke schare op en had daarbij tot tekst Psalm 91 2: „Mijn Toevlucht en mijn Burcht, mijn God, op Wien ik vertrouw". Hij betoogde, dat achter de gebeurtenissen van den laat sten tijd beginselen en krachten zich bewegen, die een wijdere strekking hebben dan een enkel, veel besproken geval'*. Na afloop werd hem de bedezang van Psalm 134 toegezongen. Er werd door 175 personen geteekend op een lyst tot sympathie-betuiging met het doel bovengenoemde nieuwe gemeenschap te stich- KERKIN STITUEERIN G. Te D i n t e 1 o o r d zal een Geref. Gemeente worden geïnstitueerd. De ambten zullen bin nenkort worden ingesteld. Men houdt thans godsdienstoefeningen dn een garage. Te Groningen worden pogingen aan gewend om te komen tot stichting eener Vrije Evangelische Gemeente. SOLO-ZANG OP DEN PREEKSTOEL. Te Zwammerdam de&l in de gods dienstoefening der rechtzinnige Ned. Herv. Gemeente een incident zich voor. Men meldt ons daaromtrent het volgende: De godsdienstoefening in deze vacante Gemeente werd geleid door den vrijzinnigen ringpredikant Dr. P. Glas, van Boskoop. Deze predikant gaf voor den tusschenzang op Ge zang 240. Ouderling Ndnaber van Eijben gaf na het aflezen van dit lied den dominéé te kennen, dat niemand der kerkgangers een Vervolgbundel bezit. Resoluut klonk het van den kansel: „Dan zal de organist hem wel hebben en dan zal ik wel alleen zingen''. Zoo gezegd, zoo gedaan. En, begeleid door de'n or ganist, droeg de predikant het Gezangvers als een solo aan de Gemeente voor! KERKGEBOUWEN. Te Klaaswaal werd door de heeren Dr. C. F. van Herwaarden en J. Andeweg aan de Ned. Herv. Gemeente aangeboden een bord bevattende de namen der predikanten die de Ned. Herv. Gemeente aldaar gediend hebben. Van het jaar 1576 af tot op heden vindt men hun namen vermeld, net bord ongeveer 3 by 1.50 M. heeft een zwarten ondergrond waarop met fraaie Gothische letter de namen in goud zijn aajigebracht. Tevens zijn de jaren van intrede en vertrek resp. overlijden en emeritaat alsmede de plaatsen van her komst en vertrek aangegeven. Boven het bord is het wapen van Klaaswaal in een afzonderlijk vak geschilderd; in dat vak kan men ook vinden den tekst (Hebr. XIII vs. 7a). Het geheel wordt omlijst door een zwaren eikenhouten rand. Boven in den rand is het jaartal 1929 uitgesneden en op den beneden rand een koperen plaatje bevestigd, waarop de namen der schenkers. Het mooie geschenk is inmiddels aange bracht aan den muur naast den kansel. Te KrabbendyJce (Z.) zal vanwege dc Geref. Kerk een geheel nieuwe kerk met pastorie aan den Zuidweg gebouwd worden. De „Zeeuw*' herinnert eraan, dat in betrek kelijk korten tyd het gebouw tweemaal ver groot is geworden. Het nieuwe kerkgebouw zal ongeveer 1600 zitplaatsen bevatten. Te Middelbujrg hebben Kerkvoogden der Ned. Hervormde Gemeente beslotén om alle vier vroeger zandsteenen en thans houten ramen in de Nieuwe Kerk in den ouden toe stand te herstellen. Voor één dier ramen zal, zoo was al eerder besloten, een gedenkraam in de plaats komen. Tot een der drie andere behoort ook het raam boven het praalgraf van de Evert sens. De ramen zullen worden hersteld in zand steen en glas en lood. Tevens werd besloten, het verfwerk in de kerk te vernieuwen en de witte kleur van de muren te herstellen. Ten slotte besloot de Kerkvoogdij in de Oostkerk verwarming aan te brengen. KERK EN SCHOOL. Ter vergadering van de Classis Kollum der Geref. Kerken komt een voorstel van de Kerk van Twijzel aan de orde, luidende: „Kerkvisi- tatoren onderzoeken of de Kerkeraden hun aandacht eraan schenken, dat de Scholen die een uitgesproken Gereformeerd karakter hebben, aangesloten zyn by de organisatie, waar ze krachtens haar beginsel thuis- behooren BRAMWELL BOOTH. Generaal Bramwell Booth, de afgetreden EVANGELISATIE. De Classis Enkhuizen der Geref. Kerken sprak inzake den arbeid der Evangelisatie on langs het volgende uit: de Classis, gehoord hebbende het verslag van de besprek:ngen ge houden tusschen haar deputaten en de Kerk van Medemblik eenerzyds en het Geref. Zui- derzee-Comité of enkele zijner deputaten an- denyda, spreekt haar voldoening uit dat het Geref. Zuiderzee-Comité aanvankelijk bereid is gevonden de zwakke Kerk van M e d b 1 i k te steunen in het volbrengen van haar roeping by de droogmaking van de Wieringer- meer; hoopt dat genoemd Comité daartoe vol doende hulp zal blijven bieden en verklaart harerzijds de actie van het Comité krachtig te willen steunen. ZENDING. Te A1 m k e r k zal Tweeden Pinksterdag een Geref. Zendingsdag worden gehouden waar als sprekers zullen optreden: Ds. J. M. Spier, van Dussen; Ds. A. Rolloos, van Zwyndrecht; Ds. J. Smelik. van Loosduinen; Ds. H. J. Heida, van Vlaardingen; en Ds. G. Bouw meester, van Andel. Er zal muzikale mede werking worden verleend door het Fanfare korps „Nooit Gedacht" te AJmkerk en dt Chr. Zangvereenigingen van Waardhuizen er Altena. Schoolnieuws. HOOGER ONDERWIJS. CHR. LYCEUM TE HAARLEM. Tot gecommitteerden by de eindexamens der litterair-economische afdeeling zijn door het Bestuur, behoudens goedkeuring van den Minister van Onderwijs, benoemd de heeren: A. Engelgeer, hoofd van den Accountants dienst der Belastingen te Haarlem; Mr. O. E. G. Graaf van Limburg Stirum, ambtenaar van het O.M. bij de kantongerechten te Am sterdam, wonende te Bloemendaal; Prof. Dr. A. A. van Schelven, hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, wonende te Haar lem; en Jhr. Dr. M. F. van Lennep. em.-pred. te Bentveld MIDDELBAAR ONDERWIJS. JUBILEUM-J. B. N. RUBEN. Men schryft ons: Den eersten Mei hoopt de heer J. B. N. Ruben, leeraar in de Wiskunde aan de eerste Chr. H.B.School 5-jarigen cursus te Den Haag den dag te herdenken, dat hy vóór 25 jaar zyn intrede deed by het onderwijs. Opgeleid op de vermaarde Kweekschool De Klokkenberg", te Nijmegen, diende hy lanvankelyk het Lager Onderwijs te Muiden 2n Apeldoorn. Buitengewoon begaafd voor de Wiskunde, haalde hy spoedig zyn akten Wiskunde Kl en K5 en werd benoemd aan het instituut Pouts- ma te Leeuwarden. In het jaar 1914 werd hy benoemd tot leeraar in de Wiskunde aan de eerste Chr. H.B.School in Den Haag. Hier wydde hij 15 jaar zijn beste krachten aan het onderwijs in het vak, dat de liefde van zijn hart heeft. Dat zyn bekwaamheid ook buiten den kring van zijn School bekend was, bly'ke uit het feit, dat hij gedurende twaalf jaar lid was van de examen-commissie Wiskunde L.O. Zijn groote bekendheid met de grondsla gen der Wiskunde en zijn buitengewone metho dologische talenten mogen blijken uit de wer ken, die hy voor het wiskundig onderwys schreef. Nog in de krach'" van zijn leven, moge hij nog veel voor het Wiskundig-onderwijs in Nederland doen. LAGER ONDERWIJS. ONDERWIJZERSBENOEMINGEN. Sliedrecht (School B 76, hoofd K. Meyer), mej. M. M. Burger te Amerongen. Polsbroek (Herv. School), L. C. Voorbij te Oudewater. Als kw. met akte. Aang. Zwyndrecht (Geref. Juliana-School, hoofd T. Zwart), L. van den Berg, aldaar. Als kw. met akte. Rotterda m-D elfshaven, J. Verhage, hoofd te Gapinge. O o s t h e m, S. Hofstra te Leeuwarden. Vlaardingen (Dr. J. Th. de Visser- school), <mej. J. de Bruin te Schipluiden. Werkendam Rehobólihschodli)mej. E. J. van den Berg te Halfweg. Heine noo rd, A. A. Contant te Groede. Utrecht (Herv. Soltool, JutLweg; hoofd W. G. van de Hulst), H. G. Bokhorst te De Meern. Ommen, G. J. van der Kolk te Delfzijl. Hoorn, J. H. Visser te Nijcga (H.O. en N.) Alphen a. d. Rijn, mej. P. H. Hiensch te Werkhoven. Voor tijdelijk. Kerk rade (Herv. School, hoofd F. G. Meijer), W. C Hengeveld te Elburg. Woudsend, B. Meesters, eBilon. Rotterda m-K r a 1 i n ge n (Libanonstr. 7, hoofd A. de Winter), M. van der Ploeg te Rotterdam-Delfshnven (Dr. J. Woltjerschool). Bennekom (Geref. School, hoofd J. Douwes), R. A. van Ginkel te Scherpen- zeel (G.) Enkhuizen (hoofd H. de Jong), J. M. Roseboom te Uithuizen. Drachten (hoofd G. C. Iloman), mej. G H Griever te Tjamsweer. M u i d e n, P. Meij te Bloemendaal. ONDERWIJSJUBILEUM. De heer H. A. van den Hoven van Genderen, thans hoofd van een der Oranje-Nassauseho- len te Rotterdam, herdenkt morgen, dat hij vóór 25 jaar bij het Chr. Onderwijs zijn taak aanving. Behalve op onderwijsgebied is de jubilaris ook op Zendingsterrein een beken de persoonlijkheid. Hij is o.m. voorzitter van de Onderwijzerszendingscommissie in Nederland, GEREF. SCHOOLVERBAND. We vestigen de aandacht op de voorjaars vergadering van het District Rotterdam van Goref. Sohoolverlwnd, Donderdagavond 2 Mei aj?. te houden in ,De Eendracht" te Rotterdam. De heer H. A. Bakker, leeraar aan een Chr. Kweekschool, zal er spreken over: „De wenscheJijkheid en noodzakelijk heid van het onderwijs in handenarbeid op de Lagere School, voor school, gezin en maatschappij". Te\ens zal expositie van leerlingen-werk hei gesprokene verduide lijken SS en 27 April i* AA PATROONSVAKORGANISATIE. MOETEN DE PATROONS ZICH AFZONDERLIJK 0RGANISEEREN? Dezer dagen gaven we reeds de korte in houd van het door een daartoe benoemde commissie aan het bestuur der Chr. Werk- geversvereeniging uitgebracht rapport over het vraagstuk der Christelijke patroonsvak organisatie. Het veelomstreden vraagpunt waarom de arbeiders wèl en de patroons niet christelijk behoeven georganiseerd te zijn, wordt in dit rapport duidelijk besproken. Het wil ons voorkomen, dat ter oriëntee ring ln dit moeilijke Maagstuk, het niet ondienstig is, hier een stuk van het rapport (speciaal het gedeelte, hetwelk over deze kwestie handelt) te laten volgen. Het rapport stelt, zooals wij reeds meld den twee vragen. a. Eischt liet Christelijk beginsel, dat de Christen zich bij deze belangenbehartiging afzonderlijk organiseere? b. Eischt het Christelijk beginsel in ver band met andere omstandigheden een af zonderlijke Christelijke organisatie? De eerste vraag zouden wij dc principieeic de andere de practische vraag willen noemen Zal de principieeic vraag met ja beant woord worden, dan moet het als absolute isch van Gods Woord gelden dat geen Christen zich met anderen in ecnigc vakor ganisatie verbinde. Dan is het uit met mar- chandeerpn. Men zal niet meer kunnen op werpen, dat het aantal Christen- >s bepaald bedrijf te gering is om een or ganisatie tc vormen; het argument dat zoo- velen onzer leidende functies hebben in neu trale organisaties vervalt. Dan heeft men om des beginsels wil desnoods buiten iedere or ganisatie te blijven. Is hier een eisch Gods? Neen, naar onze meening niet. Eenig bevel wordt ten deze in de Heilige. Schrift niet gevonden. Nergens wordt den geloovige bevolen zich ten aan- van zijn beroepsbezigheden van ande- af te zonderen. Wel leert de Schrift ons, dat de Christen in deze wereld en dus ook in den kring van zijn bedrijfsgenooten heeft te zijn een zoutend zout God stelt hem in de wereld en geeft hem arbeid te midden van elen, die den arbeid niet als gave Gods willen erkennen en de Goddelijke Souverei- niteit over het geschapene loochenen. De Schrift heeft hem ook geleerd, dat God in zijn algomeene genade blijft werken en de wereld, ondanks de zonde, ln stand houdt tot de voleinding komen zal. Tot zoolang heeft de Christen dan ook in de wereld te erkeeren, niet als afgezonderde of klooster ling, doch alle gaven en krachten inspan nende om in de wereld, ook te midden van zijn bedrijfsgenooten, Gods naam te verheer lijken. De roeping van den Christen leidt niet tot afzondering. De eenheid in de organisatie van het be drijf staat dan ook voorop, als wij komen tot behandeling van de tweede vraag: eischt het Christelijk beginsel in verband met an dere omstandigheden een afzonderlijke Christelijke vakorganisatie? Door deze nadere vraagstelling, die de eer ste vraagstelling niet volkomen dekt, wordt het terrein van onderzoek reeds beperkt en wordt met name uitgeschakeld wat wij „machtsvraag" zouden willen noemen. Men ziet immers de afzonderlijke vakorganisatie wel verdedigd met het motief, dat men zoo doende een grooter macht zal kunnen heb ben. In de algemeeno organisatie is men in de minderheid. Welnu men trede er uit; vorme een Christelijke organisatie, wellicht is er of komt er ook een R. K. groep; zoodra er dan twee of drie organisaties zijn, ga federatief samenwerken bij het afsluiten collectieve arbeidsovereenkomsten en in alle andere aangelegenheden. De macht van d Christelijke organisatie is dan gevestigd. Zij hare bestuursleden staan op één lijn met, zijn even gewichtig als de bestuursleden der verlaten organisaties en deze laatste kan zonder toestemming van hare „zuster" or ganisatie niet veel uitrichten en niet veel kwaad doen. Men kan nu zeggen, dat zulks geschiedt ter doorwerking van het Christe lijk beginsel in het betrokken bedrijf, doch zulk een wijze van doen is die van een han dig koopman, die, ter bereiking van zijn doel, zekere formaties weet te scheppen. Dc afzonderlijke organisatie, uitsluitend ter ver sterking van macht of invloed eener bepaal de groep is op zichzelf dan ook niet altijd afkeurenswaardig, doch heeft met eenig Christelijk beginsel niets uitstaande. Zooals reeds uit onze nadere vraagstelling volgt, is allereerst de praclijk van het leven, in casu van het bedrijfsleven, van belang. Hoe is de toestand in de patroons- en in de andernemersvereenigingen Men kan die on der eenige algemeene gezichtpunten bezien. Dank zij Gods goedheid leven wij in een land, dat men in zeer algemecnen zin Chris telijk kan noemen. De Christelijke redeleer legt nog beslag op de levenspractijk van zeer velen, ook al hebben zij zich van ieder leer stellig Christendom afgewend. In de tweede plaats is in de laatste vijftig jaren de blik afgewend van de individu en meer gericht op de gemeenschap. Tenslotte leert de practijk, dat de zoogenaamde „neu trale" patroon en de zoogenaamde Christen- patroon niet daarin ondei-scheiden zijn, dat de tweede de arbeiders zijner onderneming beter of .Christelijker" behandelt dan de; eerste, noch daarin dat de eerste hij de lei ding in zijn onderneming minder do Chris telijke zedeleer in toepassing brengt dan de laatste. Daarom is de tegenstelling neutraal- Christelijk in dit verband niet te gebruiken en zal die veeleer moeten zijn Christelyk- antichristelijlc. Zou men nu een algemecnen regel willen stellen, dan staat voor ons vast, dat dc Christen niet thuis behoort iu een vakorga nisatie, die een anti-christelijke levensprac tijk veronderstelt of daartoe stimuleert. In die omgeving vindt de Christen een belem mering om zich als zoodanig te openbaren en zich te gedragen. Hij zal ondervinden, dat zijn Christelijke levens- en wereldbeschou wing niet geëerbiedigd wordt. Zulk een anti-christelijke geest kan zich in allerlei vormen openbaren. Slechts als voor beelden zouden wij willen noemen: het ver gaderen op Zondag, het nemen van binden de besluiten die hem dwingen tot daden die de Christen als zondig heeft te beschouwen. Naast de anti-christelijke levenspractijk willen wij hier ter sprake brengen de moge lijkheid, dat speciaal Christelijke belangen 'n het gedrang zouden kunnen komen. Een oorbeeld uit de practijk levert hier het druk kersbedrijf. Toen men besloot tot invoering van het verplicht lidmaatschap, hebben de Christelijke drukkers overwogen, dat hierin een gevaar kon schuilen voor velerlei Chris- telijken arbeid. Stel, men zou in de „neu trale" drukkersorganisatic besluiten nemen, die de Christelijke drukkers niet zouden kunnen nakomen, dan zou men zich door het verplicht lidmaatschap niet aau de or ganisatie kunnen onttrekken. Inuners men zou onmiddellijk al zijn personeel kwijtraken en er zou geen boek en geen dagblad meer gedrukt kunnen worden. Hieraan mocht de Christelijke actie in kerk, politiek, school, etc. niet worden blootgesteld. Daarom werd een afzonderlijke orgunisatle noodig ge acht Niet om de macht te krijgen, doch uit sluitend ter verzekering van de velerlei Christelijke belangen, die bij eventueele con flicten geen schade zouden mogen lijden. Naar buiten blijkt thans al heel weinig van ïie splitsing, omdat sedert dien do neutrale de R.K. en de Christelijke drukkers steeds een gemeenschappelijk bureau gehad hebben Naar den vorm treft men drie organisaties aan; in werkelijkheid zijn die drie zoo sterk samengegroeid, dat zij naar huiten tot dus ver steeds als een eenheid hebben kunnen op treden. Men lette er wel op, dat hier een uf2onder- lijke organisatie alleen verdedigd wordt ter wille van de Christelijk actie en alzoo ter mogelijke veiligstelling van de allervoor naamste geestelijke behoeften van ons volk Wat ten deze voor de Christelijke actie in haar geheel geldt, geldt daarom nog niet voor allerlei speciale punten, welke onder ons verdediging vinden. Wij denken hier b.v. aan liet streven naar bedrijfsorganisatie. Het is volkomen waar, dat deze gedachte is opge komen bij Protestanten en Roomsch Katho heken en dat het op schriftuurlijke gronden verdedigd wordt Mag nu ter bereiking van het ideaal der bedrijfsorganisatie afzonder lijke Chr. vakorganisatie bepleit worden? W ij zouden hier willen opmerken, dat de geschiedenis ons thans reeds geleerd heeft, dat de voorstanders van zoodanige maatre gelen, die tot bedrijfsorganisatie zullen kun nen leiden, in allerlei patroonskringen ge vonden worden. Waar een begin van bedrijfs organisatie is te vinden, zijn de voor- en tegenstanders onder de patroons niet te on derscheiden naar het criterium Christelijk (Protestant en Roomsch Katholiek) en neu traal of niet-Christelijk. Misschien zou de onderscheiding vooruitstrevend of conserva tief beter passen, doch die scheiding loopt dwars door de Christelijke en „neutrale" pa troonskringen heen. Laten z!J, <Me de Be dachte der bedrijfsorganisatie propageeren hun werk doen. Dat werk is nuttig om d» saamhoorigheid van patroon en arbeider tel» kens weer te stellen tegenover den klasse» strijd. Doch daarvoor is het breken van hei- in beginsel bijeen hoort niet noodig. Ha» jiropageeren van die scheiding zou zelfs aan de doorwerking van de gedachte der saam horigheid eerder groote schade doen en zott nondeloos tegenstellingen scheppen, die in derdaad niet bestaan. Daarbij wachtte mea \oor het plukken van onrijpe vruchten. De R.K. bedrijfsorganisatie in de Metaal nijverheid strvkke daarbij tot waarschuwing. Bedrijfsorganisatie zal in ieder bedrijf ko men, als de tijd daarvoor rijp is, zij zal niet komeil of zij zal mislukken als zij ontijdig geforceerd wordt door afzonderlijke Christe lijke patroonsvakorganisaties in het leven te roepen. Bij conflicten in den patroonskring over vragen als bedrijfsorganisatie, of o\er het al of niet afsluiten eener collectieve arbeids- ereenkomst, zou het, als de omstandig heden zouden dwingen tot uit elkaar gaan, veeleer overweging verdienen, dat zich voor- en tegenstanders der bedrijfsorganisatie of der c. a. o. afzonderlijk organiseerden. Dan zal blijken dat nien een natuurlijke schei ding krijgt, die niet zal samenvallen met d» scheiding Christelijk of niet-Christelijk. Het kan ook zijn, dat men als Christenen behoefte gevoelt eens in het bijzonder met geestverwanten de belangen van en de toe standen in het bedrijf te bespreken. Daar voor moet vanzelf ruimte bestaan. De algo meene werkgevers vereeniging kan nuttigs diensten bewijzen en zoodanig contact tot stand te brengen. Zélfs kan de behoefte be staan inln of meer regelmatig zulke samen- sprokingen met geestverwante bedrijf^*- nooten te houden. Dan zal men toestanden gevonden hebben, /waartegen de Christelijk» consciëntie bezwaren heeft en door bespro king zal kunnen blijken, of die bezwaren gegrond zijn. Welnu, hoeft de neutrale orga nisatie geen oor voor die bezwaren, dan zal men ernstig hebben te overwegen of niet tot afzonderlijke organisatie zal moeten w orden overgegaan. Hierbij wordt opgemerkt, dat met dit laat ste niet bedoeld is een imitaties e opsom ming te geven van gevallen, waarin de om standigheden in verband met eenig Christ» lijk beginsel afscheiding noodig doeu zijn. Tevens zal men ieder gmal afzonderlijk heb ben te beoordeelon en het bovenstaande be doelt dan ook niet anders dan eenige zee# algemeene richtlijnen te geven voor die ge vallen, waar men om practische nxlen tot afzonderlijke organisatie gedwongen kan worden. Meencn sommige groepen, dat tij om der consciëntie wil tot afzonderlijke or ganisatie moeten overgaan, dan wenschea wij zulks vanzelf te eerbiedigen. Voor het beroep op de consciëntie blyve steeds ruim baan. Anderzijds mag dan ook gevraagd w orden o.n eerbied voor de overtuiging, zoo als die in het bovenstaande nader js uiteen gezet Dit rapport mag niet eindigen zonder een korte vergelijking van de patroonsor ganisaties en de arbeidersorganisaties. Zulks is noodig. orndat men meermalen de stelling heeft verkondigd, dat het niet geoorloofd is voor de patroons een ander criterium a/iu te leggen dan voor de arbeider*. Te dien aanzien moeten wij beginnen met de opmerking dat deze opvattingen niet be treffen de ondernemersorganisaties, doch meer in het bijzonder op dc patroonsorganë- saties (betrekking hebben. Het moot even wel ontkend worden, dat ten deze tweeërlei regel zou worden toegepast. Ook voor d» arbeidersorganisatie moet alt ideaal d» eene organisatie voor alle bedrijfsgenooten gesteld worden, zooals zulks in Engeland in de trade-unions is mogelijk gebleken. In Nederland heeft evenwel de scherp gepre dikte anti-christelijke klassenstrijdsleer vat op de meerderheid der arbeiders gekregen* Daarmede is de zaak uit en is een nader onderzoek naar andere omstandigheden, die tot afzonderlijke organisatie» kunnen luiden, overbodig. Zulk een anti-christelijk» beweging heeft gelukkig hier t» lande niet de meerderheid: van patroon» onder haar beslag gekregen, zoodnt de omstandigheden bij patroons en arbeiders verschillend zijn. Nu één organisatie met de klassenstrijds- menschen voor de Christelijke arbeiders niet mogelijk was, heeft men terecht een eigen "weg bewandeld en heeft daarbij in den loop der jaren eigen idealen gekregen. EXAMENS. PROMOTIES. omov«erd Is tot Doctor In dc Technische ■nsohiippcn. na vordrdlging van een procf- ft. getiteld ..Organisatorische betrekkin- tuaachen werkgever» en arbeiders", de heer D. BiHger, werktuigkundig Ingenieur, geboren ACADEMISCHE EXAMENS. RtJks universiteit te Lelden. G« Uaagd: Geneeskunde doet. ex.. de heeren C. I Sax te Oude-Weterlng en H. Lekkerkerker t Broekhuys en D. A. te Utrecht. Ge- J. Older Geneesknde: ennd. ex.. de heer J. O. van der Sluys en J. de Boer. EXAMENS-VROEDVROUW. M £Prtl- VOOr het «teddl- ,®0ok- B°*tel; C. O root. Burgeror g. j. t. d. Putten, Oae: J. Rnct* Pnk*,MUtn: R2I*ma- Hj'lwbergen: M. 8,-haap! Enktoulxen; Fr. Teepen. Ilddclbeera; M. Ubblnk. Voomieereo. Apeldoorn, en A Weel Luchtvaart. DE VLIEGBOOTEN NAAR INDIE. IN ALEXANDRETTA AANGEKOMEN. Bij het Departement van Defensie te gis- f era vond telegrafisch bericht ontvangen, dot de op weg naar Indié zijnde Dornier \VnJb vhewbooten te S uur in Alexendretta zijn aangekomen. Alles is wei. Heden ver- truk men naar Bagdad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 5