DERDE BLAD. ZATERDAG 26 JANUARI 1929 DERDE -BLAD PAG. 1 'KERKELIJK LEVEN OP SUMATRA. WILKOM i;j CELAWAU. E3T EUIBEEC0E3 DE GEREF. KERK VAR r.lEDAf].'^,1:!™*""" "n'mociliikIlin ln Als het voornaamste van de geestelijke verzorging der ccnzoam-wonenden mag mis schien wel genoemd worden h^ één of meer dere dagen durend huisbezoek. dat de pre dikant aan alle verstrooiden 2 maal per jaar brengt, 't Is vaak hierdoor, dat de l and non W'sï V-n d**<5 csrste OntmCDtim vsnlc ide lich,kare kcrk bewaard blijft cn liet JIVA v«n Uw-C L J «-JK nccrgcsiagcn geestelijk leven w;cr venas- 't Q2V0!fl iS* send opveert, zoodat velen van 0117.3 ver strooiden langen tijd teeren op deze ambte lijke bezoeken san hun predikant eenmaal in het halve jaar. Dit bezoeken van alle leden tweemaal per jaar brengt vele moeilijkheden met zich. Laat ik ook hiervan iets mrgen duidelijk maken. De predikant is ongeveer Pa vier £roote verstrooiden-reizen. UinVEItGALITEIT VAN DE- CnniSTENDOlL Tot het laatst der vorige eeuw noemde men nog als een der merkwaardigheden «an Dcli waaruit, men wel kan opmaken, dat het er ©ver 't algemeen genomen een vrijgevoch ten boe! was. 't Was na de vestiging \an de Pro'.estantsche Staatskerk (de z.g. Indische j kerk) eerst in 1915, dat een Gereformeerd predikant, Ds. Ticmersma van Batavia, iu Dell voet aan wal zette, om gedurende 10 dagen in Medan en enkele plaatsjes in de Jwurt de verstrooide Gereformeerden te be toeken. De heer P. A. Co'ijn, thans burge meester ^an Boskoop, schreef van dit be- toek indertijd: „Na een verwijf van ongeveer 10 dagen vertrok Ds. Tiemcrsma weer naar Java. Een kleine kring deed hem uitgeleide naar het station, cn onze gedachten girgen terug j tiaar den tijd, toen de eerste Christenge meenten, die zoo menigmaal op soortgelijke wijze als wij, nu bij-na 20 eeuwen later, bet Ds. Ticmersma derlen, de rci7.ende Aposte len hebben verwelkomd en uitgeleide ge daan, ook trekkend van de cene gemeente paar de andere, de broeders versterkend in het geloof". Eerst in 1917 werden in Medan de amb ten ingesteld en ontstond er een geïnstitu eerde gemeente, die in Dr. Harrenstein. thans predikant te Amsterdam, haar ecr- s'en predikant verkreeg. Gedurende nu reed-* 10 jaar is vanuit de gemeente Medan d° verzorging van de verstrooide leden in Noord-Sumatra krachtig ter hapd genomen Alles wat maar ccnigszins mogelijk is wordt, gedaan hen in dc gemeenschap der kerk te trc-kken en te houden, opdat ook de Ie ten in de diaspora deel blijven hebben aan do hoilsgoederen, die Christus aan Zijn Kerk heeft gegeven. Het Woord Gods wordt hun ambtelijk verkondigd, de Doop wordt aan hun kinderen bediend, het Heilig Avondmaal mag ook in de eenzaamheid der verstrooiing worden gevierd. line verweg zij ook van 't middelpunt der gemeente, Medan, mogen leven, al'es wordt in het vverlc gesteld ze te gemeenschap der heiligen te doen ervaren. Becds dadelijk hij aankomst in Inrliö wor den de uitkomende leden, indien het den ICcrkeraad bekend is, dat zij -met die cn die mailboot reizen, in Mcdans haven, Belawnn, namens dc kerk welkom geheeten. Wat een verkwikking als men daar op de kade, al leen in een vreemd land, zich het al'ereers». en dikwijls op het alleronverwachts de hand voo't drukken door een Christenbroeder. Met raad en daad wordt nu bijgestaan, wordt bij iden predikant of een der leden in Medan orderdak verleend, zoodat de jonge men- echcn niet dadelijk in een Indisch hotel be hoeven te trekken, maar straks in de verte ln de binnenlanden het sterkende gevoel 'S?er d 30B0 r 153 dagen per jaar uit z'n gemeend in Medan weg. Vier groote verst rooidcnrei zen waren telkens te maken: de reis door Atjeh, die door Tapanoeli naar de Westkust, die door Sumatra's Oostkust tot in het die pe Zuiden cn die naar de Riouw-Archipcl. Singapore en de Engelsch-Malcische Staten op t Srhierciland M°likkn. Als men nu weet, dat dc Atichreis zich in rechte 'ijn G59 K.M. van Medan uit uitstrekt, •'ie van Tapanoeli f.00. naar de P.iouw-Archi- pel 7.rit er een 909 K.M., dat op een vrertien- dsagsche tocht door Atjeh van 1433 K.M. ne gen gezinnen en tien ongehuwden werden bezorhL dat men op een andere reis van 2y2 week 209 uren op stoombootjes cn motor- schuitjns doorbrengt om enkele tientallen te bezoeken, dat op ccn tocht van 2103 K.M. per auto in bijna 3 weken 4 openners gods dienstoefeningen cn 10 Bijbellezingen wer den gehouden en 25 bezoeken werden ge bracht. als men bedenkt hoe dikwijls in de binnenlanden tot de verst afgelegen punten moet worden doorgedrongen om één enkele Christen te bezoeken, hoe voor één gezin wel een-. 2 3 dagen wordt gereisd, dan zal men begrijpen, dat alleen zij, die binnen een straal van 130 K.M. rondom Medan wo nen den predikant vaker dan 2 maal in 't jaar kunnen verwachten. De anderen zijn ook al zeer verheugd als'ze hun één dag durend huisbezoek tweemaal ia 't jaar krij gen. Dit ls -werkelijk niet te veel en heusch niet meer dan hier in Holland, waar men in de groote steden z'n predikant maar bij enkele bijzondere gelegenheden kan ver wachten. Immers, zij missen alles, wat wij' hier om ons heen hebben: familie, vrien den, medechristenen. De kerk neemt voor hen vaak in den persoon van den predikant de plaats van die allen in, zoodat z ij allee, wat w ij hier kwijt kunnen aan onze familie en aan onze vrienden, aan den predikant zeggen. Zoo ontstaat er meestal tnsschon do verstrooiden cn den predikant can zeer persoonlijken Land en ccn zeer intieme verhouding. Als de predikant komt, wat is het dan voor deze eenzamen vaak een vreugde weer te spre ken ever de dingen, die het diepste van 't leven, de ziel raken, wat ligt er dan een i geestelijk genol in de huisgodsdienstoefe- j ningen, die worden gehouden: wat een j heerlijkheid daar in de binnenlanden het sa- I crament van den Heiligen Doop en van het Heilig Avondmaal te zien bedienen en daar in te ondervinden Gods trouw cn Zijn gena de, Die ook hier do Zijnen niet vergeel! Als we daar in de diepste eenzaamheid bij den Doop van een kind met z'n drieën f vijven sainen zingen: God zal Zijn waarheid nim mer krenken, maar eeuwig Zijn verbond ge denken," geeft Gods Geest aan lie»:, dio van de zichtbare kerk zoo weinig zien dc erva ring, dat zij er evengoed bijhooien als dc breede massa's, die ietieren Zondag opnieuw met elkaar opgaan naar onze v -cte en mo numentale kerkgebouwen om daar, likwijls door welsprekende predikanten. Wroid Gods te hooren verklaren en aan hun z.ei cn in hun leven te hooren toepassen. Of als men, zooals ik nuj herinner ui' oén van dergelijke gevallen, op een binnen plaatsje, waar maar een enkele Europeaan woont, met 3 Hollanders, één Duitscher, 10 KEIZER WILHELM II ZEVENTIG JAAR. Door Hofprediker Dr. Vogel,-te Potsdam. DE REIZENDE MONARCH NU HEREMIET. Een men ven hoos: bekwaamheid. CE TRAGIEK VAD EEIJ KEIZERSLEVEN. lomand die op anderen een ritcm- pcl drukt. Den 27sten Januari viert keiner Wilhelm zijn 70sten jaardag. Door het bekende woord van Mozes: „Aangaande de dagen onzes levens daarin zijn zeventig jaar", hcoft dez«v dag in "t menschelijk leven een bijzondere beteekenis cn wijding verkregen. Dertig jaar regeerd4» nij over een der grootste volken uit het oent'um van Europa cn hij deed dit 7.00. dat ook de andere "olkcn in hun ver: schillende talen hein kortweg „Kaiser" noemden. Sedert tien Jaar Vertoef» hij. die eenmaal de „reizende monarch" genoemd werd als heremie». houdt zich streng en strikt aan de harde cisrhen der retraite en doet zoo wei nig mogelijk van czich spreken. Slechts an deren spreken en schrijven over hem, Duitschland wellicht 't allerminst, de vijan delijke volken des te meer. Maarten Luther en Wilhelm II genieten den roem, de meest bescholden Duitschers te zijn en toch kloppen er voor deze Duit schers ontelbaar vele Duitsche harten uit vereering, liefde en trouw. Wicn het vergund was om den keizer onopgemerkt gade tc slaan of hem door persoonlijke gedachten- wisseling te benaderen, die zal moeten toe geven, dat; hij, zonder 't zelf te vermoeden, een fascineerendcn indruk maakt en dat van hem, eveneens onopzettelijk, een kracht uitgaat, welke aan anderen zijn stempel opdrukL Militaire en civiele jeugd stonden onder zijn persoonlijken indruk. Pas toen hij was heengegaan, kreeg men in Duitschland den Schillerkraag cn de daarbij behoorendc lange haardracht te zien. Hoe trotsch waren onze soldaten wanneer de bewoners van 't platte land hun verzekerden: „Jullie hebt gelijke nis met den keizer!" I Een groot aantal woorden uit de dage- lijksche omgangstaal zijn van hem afkom stig- hij gebruikte ze in zijn militaire kri- I tieken en bij talrijke redevoeringen. En zoo zjin ze tot volksbezit geworden. En dan, hoe heeft zijn geest met de clasti sche, doelbewuste cn toch steeds ridderlijke, vaak humoristische formuleering op mannen van ons volk ingewerkt, ze in lijk beïnvloed. Wilhelm I handhaafde steeds een zekeren afstands jegens zijn volk deszeifs standen, hij was eenzelvig, perkte zioh tot Berlijn—Babelsberg—Ems of Gastein. E1J wilde zijn land kennen. Wilhelm II daarentegen, Jong aan 't be wind gekomen, wilde zijn land kennen en door zijn onderdanen persoonlijk gekend worden. Dit is hem in beide opzidhten ge lukt: hij is niet alleen de meest bekende persoonlijkheid in Duitschland geworden, in de industriccle centra, in vele garnizoenen, op de stille landgoederen, alsook in oude cultnreele cn historische kringen: op de Ma- riaburcht, op de Wartburcht, op de Saai- burcht en in 't klooster Beuroin heeft de keizer vaak getoefd; en ook ver van den drukken weg, in Bominten, Kandincn. Lehnin, Tangcrmünde, Geroldstein en vele andere plaatsen verkeerde hij gaarne. Al doze streken en plaatsen dragen nog heden het stempel van zijn gedachten en plannen, van zijn smaak cn inzicht, zij alle leggen getuigenis af voor nu en voor slraks van de onvermoeibare beweeglijkheid en veelzijdigheid van dezen hoogbegaafden en energicken man. Denken wij aan de talrijke geschriften en boeken, welke eens over den keizer t' licht zagen, welk een enorme hoe veelheid indrukken doet zich daar bij den lezer voor: de keizer en 't leger, de keiizer en de vloot, de keizer en de religie, de school, de kunst, de sociale vraagstukken, de keizer als de redenaar en wat al niet meer! Karakterschets. Keizer Wilhelm is net als koning Frie- drioh Wilhelm IV, zijn oud-oom, intellec tueel, algemeen ontwikkeld, daarbij gehol pen door een buitengewoon sterk geheugen en, wat zeer zelden samengaat met een hooge bokwaamheid: hij is bezield door een ijzeren, verterenden ijver. Zoo is hij op elk gebied van menschelijke beschaving weibe slagen. Hij liefhebberde zeggen aijn tegen standers geringschattend; nu, ik heb hem hooren spreken, geheel onvoorbereid, in den loop van een gesprek aan tafel, vier jaren na den Marneslag. over de prestatie, welke ccn toevallig genoemde ddvisie van een 170 K.M. lang oorlogsfront toenmaals heeft vol bracht. Over kerkgebouwen, tusschen Wind sor en Baalbek, van Drontheim tot Messina over edelsteenen, de formules der krista lisatie liep zijn gesprek. Over allerlei medische vraagstukken, over de worsteling van Jacob Genesis 32 orcJiideëen, moderne scheepsbouw, de sume- rische verklaring van Kain 'en Abol, over Een kijkje in Medan's haven, Delawan. k'ijvcn meedragen, dat er een adres is, waar Jiecn ze om alles kunnen schrijven, een huis, dat voor hen open blijft staan, een kring, tvuar in hartelijk meeleven, echte, diepe ge ineenscliap mogelijk is. Uit deze eerste aanraking in Indië vo'gt ïicgal eens ccn zeer intieme verhouding: een sterkere hand met medechristenen ont staat er dan vaak dan later in al die jaren in de eenzaamheid gevonden wordt. En uls dan later, over één of twee jaar, de jonge bruid uitkomt, wordt deze vaak door dezelf de fami ie, waar ook haar verloofde als or- liandig nieuweling opgenomen werd, ontvan gen, trouwen ze kerkelijk uit dit gezin of uit de pastorie uit, komt heel Medans ge meente na de huwelijksbevestiging samen cm ais gemeente des Heercn, als geestelijke broeders cn zusters, de afwezigheid der familie bij de bruilof! «enigszins te vergoeden. Dan is er hij Je Jonggetrouwden wel een stemming van wee- mocdi.7e vreugde, maar ook van dienc dank- baarheid. Van welk ccn zegen is het vo-.r ben bij het begin van hun samengaan Ie tveten, dat een geestelijke gemeenschap, de gemeente des ITeercn achter hen staat, ook Bataks, 2 Chinceschen, 2 Amboneezen en één Javaansche vrouw samen bidt en zingt, ieder in z'n eigen taal, en samen luistert naar de verkondiging van het Evangelie, en de supra- nationale gemeenschap van het Koninkrijk der hemelen ervaart, dan is er ook in de eenzaamheid van wie dat meebe leven mag de lofzang in stilheid tot God. Ge boort dit dan ook in de beschrijving van één der verstrooiden, die verte't „Wij hebben een godsdienstoefening bij mij thuis gehouden. De etenstafel was tot een Avond- maalsdisch toegcricht Een glazen karnt voor de wijn, een gewoon drinkglas voor beker, een ontbijtbordje voor het brood en een vingerkompietje als doopbekken.1) Al- les uiterst primitief dus. Maar menscben, die nooit als wij hier verstoken zijn geweest Ivan het gewone, kerkelijke leven, weten niet hoe heerlijk en geloofversterkend het is 1 om op deze wijze den dood des Hoeren te I verkondigen. Niemand kan gelooven hoe 1 nauw dan de hand gevoeld wordt tusschen hen, wier hart naar dentlleere cn Zijn heil i uitgaat Bij alle verstoken zijn van geregeld 1 kerkelijk leven, moeten we toch ïmg zeggen: wal zegent God on« rijk in dit land van donkerte cn ongeloof." Dr. Vogel. alles werd door hem met kennis van rake" gesproken. Het dilettantisme des keizers on al dit terrein was zoo. dat ik en mannen van 't vak met mij verteld stonden. „Weet u, zooveel ineens als ik vandaag iTij den keizer cp wetenschappelijk gebied heb moeten slikken, heb ik nog nooit mee gemaakt!" Dit zeide een kerkibouwmeester van 73 jaar tot mij. „Mij heeft ihij de tech nische moeilijkheden van den dom te Dront heim uitgelegd," an'v/oordde zijn collega. En daarbij wilde en kon hij toch niet altijd vakman zijn, hïj~behoefde in 't gunstige ge val slechts ccn plan te opperen en dat heeft hij den ook gedaan. Daarbij komt zijn goedmoedigheid, de manier, om anderen met vriendelijkheid te verrassen, ize te verheu gen. Zoo bukte hij zich eens op een wande ling, raapte een duiveveer op en zeide tot mij: „Neemt u die mee, zij heeft de Pruisi sche kleuren!" en daarbij verklaarde hij mij zijn standunt ten opzichte van Stoker. Uit intellect en gemoed ontstond het ka rakter van dezen veelbeminden en veelge- haten heerscher: Wilhelm II heeft den drang, alles te omvatten, te doorvorschen en dan dit alles productief te maken, tot voor uitgang, opbouw cn zegen van zijn volk en de gansche wereld. En deze man zou schul dig zijn aan den wereldoorlog! Hij, die <zij:i zilveren vredesjubileum vierde! Zulk een dwaasheid kan men slechts aan zwakzinni gen cn aan Duitschers wijsmaken! Tragiek. Gaan wij tot de tragiek van zijn leven thans over. Daar is in de eerste plaats zijn goede wil, zijn bewonderenswaardige toch zoo noodlottige Duitsche naïviteit, te ineenen, dat de menschen in binnen- en buitenland net als hijzelf uitsluitend 't beste wilden; aan het „canaille" in den mcnsch, hetwelk Frederik de Groote zoo door en door kende, heeft deze Siegfried nimmer geloofd. Dat was hem niet gegeven. Daarin schuilt zijn schuld: in 't geloof aan de menschheid, in 't geloof aan zijn eigen volk. Het buiten land heeft hem al veel eerder beter getzien, hooger geschat dan 't eigen vaderland. Toen dc hekende evangelist Samuel Keller in de lijdensweek 1906 te Parijs een reeks godsdienstige voordrachten hield, zeide een Fransch edelman tot hem: „Jullie Duit schers bent dezen vorst niet waard, altijd hebben jullie iets op hem aan te merken. Wanneer bij onze keizer was, dan zou hij door een onbeschrijflijke geestdrift aller Fransen worden gedragen cn wij zouden in korten tijd weer la grande nation worden, zooals in de dagen van Napoleon, toen onze bezieling de gansche wereld béhecrschte. Ja, wat zou er uit Frankrijk, uit Engeland en uit Amerika geworden zijn wanneer zij de zen keizer als hun. leidenden staatsman hadden bezeten! En omgekeerd: wat zo uit dozen man in de wereldgeschiedenis zijn geworden, wanneer het heerlijk nationale bewustzijn van de geheele natie zijn sterke aansporingen en invloeden had bevorderd." De tweede tragische omstandigheid in 't leven van dozen man is 't feit, dat hij op Duitschen bodem werd geboren, dat doze man juist keizer moest worden van dit volk, dat motorisch van de tijden van Tacitus tot aan onze dagen toe nooit nationaal bewust zijn heeft bezeten en nooit bezitten zal, wel echter de zucht tot kritisceren in onbeperkte mate. 1 nu nog de laatste tragiek: des keizers geloofsleven. Christendom cn Duitsche volks aard ontmoetten elkander tweeduizend jaar geleden op het tooneel van de wereldge schiedenis cn sloten een bondgenootschap. Duitsch zijn beteekent volgens Fichte: een zaak doen terwille van de zaak. Duitsch zijn bc-teekent: verlangen hebben, steeds onbe vredigd zijn, hoogste idealen najagen. Wil helm II was hiervan de exponent voor allen. Alle christelijk-germaansche deugden waren vercenigd in zijn gestalte: geloofskracht, christelijke zedelijkheid cn dan nooit kon booswillighcid ook maar 't geringste op zijn gezinsleven aanmerken strenge plichtsbe trachting. warme naastenliefde, groothar tige objectiviteit. Om zijn vroomheid werd Wilhelm II door zijn volk versmaad, maar de keizer zocht cn vond zijn troost en kracht in 't lied van de vaste burcht cn op eiken aanval luidde zijn antwoord: ondanks alles! Of bij een andere gelegenheid: kan Ik het u beschrijven, hoe we daar in de binnenlan den van Atjeh, op een plaatsje, waar wel licht nog nooit de tafel des Heeren wus toe bereid, geluisterd hebben naar dc diepe woorden van ons Avondmaalsfonnulier cn uit des Hecren hand ontvingen brood cn wijn, hue we daar ondervonden: „waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden van hen." Op zoo'n huisbezoek van volle 24 uur in Sumatra's binnenland wordt gestreden en gebeden, getroost en geholpen, ook vermaand on gesmeekt de zonde, die in de eenzaam heid vaak sterker op ons aandringt en ver raderlijker aansluipt dan in de drukke stad cn zich hier, als men er aan toegeeft, diep in het leven invreet, los te laten. Ilet is niet zeldzaam, dat dan het ineen geschrompelde geloofsleven weer gaat op bloeien, dat dc tongen loskomen en de har ten zich ontsluiten. Dan is er vreugde in de eenzame woning. II. A. WIERSINGA. Aan dezen primitieven toestand ls het vorig jaar een einde gekomen, daar een der verstrooiden aan de kerk van Medan een zilveren Avondmaal- en Doopstel zond. In een klein loeren koffertje kan de predikant dit op in veiblrooidemeizcu meenemen. Kunst en Letteren. VONDELEERDENKINO. De Vondclherdcnking ls vorige week Vrij dagavond ingezet bij de U.K. Openbare Lees zaal te Haarlem (waarin ook een Vondel tentoonstelling plaats vindt) met een -ede van den Vondelkenner pater Molkcnboer. „Dit jaar aldus spreker zal staan in bet teeken van Vondel. Voor Nederlanders behoeft dit eeuwgetijde in beteekenis onder te doen voor andere, waarbij wij gele genheid hebben de groote glorie te vieren van Joost vun den Vondel. „Hoe meer we Vondel bestudeeren, hoe dieper we onder den indruk komen niet om de genialiteit alleen,'ook om de grootheid van karakter, dat gestaald werd in dc be proeving. Een genialiteit, die zich stijgend openbaart cn Vondel ni„akt tot een der gruotstcn van zijn volk." „Vondel stond mid len in het onrustige le ven vnn zijn tijd; hij leeft alles mee en beeft zich niet onbetuigd kunnen laten. Hij leeft mee met de politiek van binnen- en huiten- land en heeft op zijn wijze gereageerd op het tijdbeeld. Hij leeft mee don opbloei van wotensc'- u en kunst. Zijn werk omspant do geschiedenis, het heelal. Hij heeft eezoneen vun God cn is met do Engelen opgestegen (Van onzen Parijsehen correspondent.). PARUSCUZ [IRAflTEflOORLOü TER EINDE. D: Ami du Peuple treedt ds overwinnaar uit l:et strijdperk! Een aardig sommotj: aan schadeloosstellingen! Een heclen tijd lang leek de veelzijdige ruzie, die de „Ami du Peuple'' tot voor de Handelsrechtbank had gebracht, wel uit de ■wereld geholpen, want men vei-uam er vrij wel niets meer van,. Daar was in de eerste plaats de eisch tut het bctavcn \an schade oosstelling, door de „Ami du Peuple" Ingediend tegen een druk kerij van dagoladen, welke zich eon ractueoi aan het nieuwe blad verLonden had, en dit cp het aJierlaatste moment in den steek liet Dan had men de affaire met de Hachctt" besteldiensten; dait was een vrijwel aan het eerste paral cl-loopend geval. De Hachette- besteldiensten hadden bij contract op zich genomen, voor verzending en verspreiding van de „Ami" te zullen zorg dragen en kwa men evoneens op het onzalig denkbeeld, zich ten slotte niets van dat contract aan te trekken. Dus éók Hachctte had zich wegens contractbreuk te verancwoorden en liep ge \»ar er een pluim bij te laten. Het was, zooals men zich herinneren za'. de Federatie der Fransche Dagb aden, die achter dat alles zat. De bijna almachtige federatie had slechts aan de touwtjes te trekken en allen dansten als poppen op de maat van haar muziek. Dc Federatie der Fransche Dagbladen we.v hierom zoo deerlijk op de „Ami du Peuple" gebrand, omdat deze krant niets \au haar prijs-overeen-koms.en on andere haar vrij heid-inperkende afspraken moest hebben, doch zich liever los en onafhankelijk hield. Zij wilde daarom deze vreemde eend in de bijt maar liefst zonder meer den nek omdraaien en begon aan de uitvoering van dit plan, door drukker en distributie-dienst van baai weg te troggelen. liet nieuwe volksblad, dat hierdoor Ir. zijn verschijning en verspreiding werd oelen- merd, wist het desondanks toch zcovrr te brengen, dat het zijn publiek bereikte, cn het deed dit, zonder aan zijn machtigen vij and ook slecht* de allergeringste concessie te doen. Tpcn het eenmaal uitkwam, duurde het ook niet lang, of het mocht zich in e-.n toe nemende populariteit verheugen, een eerste vercischte voor een nieuwe krant, die zich ccn arbeidsterrein veroveren wil. Om zich op dat terrein echter te kunnen handhaven heeft men den krachtigen steun noodig der zakenlieden. Het advertentie budget is steeds voor de pers geweest, wat de olie is voor de lamp; >mlcr een aanzien lijk bedrag aan reclame-inkomsten kan men eenvoudig niet bestaan. Vandaar, dat de Federatie kwam met een dreigement aan het adres der heeren adver teerders: wie het aandurft, de „Ami du Peu ple" met annonces te begunstigen, is des keizers vriend niet meer! Die hoef! bij ons zijn advertenties niet meer aan te 1 irden; onze reclame-kolommen zullen voor hem on herroepelijk gesloten zijnf Uit deze houding volgde logisch de aan klacht wegens oneerlijke concurrentie, waar mede de „Ami du Peuple" zich tot de Han dclsrcchtbank wendde; een aanklacnt welke overigens nok door de Federatie dor Fran sche Dagbladen aan hctzcl.'de adres werd Ingediend Inzake het nieuwe volksdagblad in quaes!ie. Dit Llad zou onder den prijs verkocht worden, met het vooropgezette d^cl aan andere kranten ccn behoorlijk bestaan onmogelijk te maken! Dit is in korte trekken de geschiedenis van het vier-voudig proces, dat nu dezer da gen eindelijk zijn beslag heeft gekregen. De zaak tegen de aan contract-breuk schuldige drukkerij-onderneming was zeer eenvoudig. De contract-breuk kon niet wor den ontkend, en ook niet met ecn'.gszins steekhoudende argumenten worden g re cht- veardigd. De Impremerie de la Pres- se werd derhalve door de Handelsrechtbank In het ongelijk gesteld, cn tot een Scha deloosstelling van twee honderd duizend franc veroordeeld, benevensd« betaling der proceskosten. De Messageries-IIachette kwamen er óók al niet beter af. Hun proces liep niet dat der Imprimerie de Ia Presse vrijwel ge heel parallel, en eindigde met het opleggen van een schadeloosstelling van vijfhonderd duizend franc, beno vens de kosten van het prcces! De derde zaak, de aanklacht wegens het aandoen van onoerlijke concurrentie, door te Federatie der Fransche Dagbladen in het strijdperk gebracht, had voer de „Ami du Peuple" eveneens een zeer gunstig verloop. Terecht was de Handelsrechtbank van mccning, dat het abonnementsgeld in het beheer van een dagblad slechts een qua.-st.o van den tweeden rang is. waar hel op aan komt, dat zijn de advertentie-inkomsten. L> nnnonce-gcldcn nu kunnen op tweeërlei wijze vermeerderd worden. Men kan de ta rieven zóó laag steken, dat daardoor meer- ciere adverteerders worden aangetrokken, en men dus door de groote hoeveelheid der ad vertenties toch „aan z'n trek" komt, doch men kan óók een anderen weg vo'gen, CU deze is logischer, dus meer aan te bevelen. liet is de bestemming van een dagblad, in zoo ruim mogelijken kring gelezen te wor den. Alles, wat tot dpzo verspreiding op groote schaal kan medewerken: inhoud, wijze van verzorging, laag abonnemcn's- geld, behoort tot de goede politiek. Dat da directie der ..Ami du Poimle" dit heeft inge zien, en daarom o. m. het abonnementsgeld larur houdt, kan nieman 1 heer met recht kwalijk n»»mcri. Derhalve: de een! lacht dor Federatie van Fransche Dagbladen werd niet ontvankelijk verklaard. Ande,o verlieo het met de aanklacht, óók wegens oneeri;_:ke concurrentie, d-or tie „Ami" tegen de~e Federatie ingediend. Hier was duidelijk ne.n te tooncn, dat men met ongeoorloofde middelen een concurrent had trachten uit den weg te ruimen. De pressie, op de adverteerders uitgeoefend, was daar bijvoorbeeld een sterk-sr>rokend rtealtje van. De Federatie der Fransche Dag- hinden is er dan ook niet zonder kleerscheu ren nfgekomen. Ilaar werd een schadeloos stelling opgeleg I, welke lcolïjk in «1e papie ren loopt, namelijk van één m i 11 i o e n tweehonderd duizend franc, cn nntiiurlijk, de betaling tier proceskosten. De „Ami du Peuple" heeft dus niet alleen zijn bestaansrecht zien gehandhaafd, doch heeft een mooien propaganda-kant in bet ce- vol. benevens een extraatje dat in totaal het ronde somnietje ven één millloen ne genhonderd duizend Lranc bo. draagt, in Ilollandsoh geld ruim hon derd negentigduizend gulden! Tenzij don, dat men het hoogcr-op gaat zoeken, wat óók nog mogelijk is, in welk ge val de forluin nog wel eens ccn wondinjf pleegt te nemen! VERDWIJNENDE WIEKEN. He laatste molen te Ilillegom, die ran den Oosteinderpoldcr vermoedelijk dateerend uit tS2ö zal worden gesloopt. tot voor den troon van God. Ilij ls afge dwaald in de hel en heeft aangetoond, «lat infernale mxloedon hot wcrcldverloop be ïnvloeden. Vondel is de Christus-symbolist. Hij ziet de geschiedenis vnn schijn en weer schijn. Hij kende de kins-sicken: Virgilius en Ovidius en vatte svntethisch samen, wat groote geesten gezegd hebben. Vondel L-mcit in zijn hemel, in zijn wijsheid en zijn inner lijke leven." Wc ontlecnen dit vcrslag-fragment'ann „Dc Tijd". JOHAN O. BEEN. Nnnr gemeld wordt, zal de hul 'iging ran «1en heer Joh. H. Been te Britlle ter gel gen hoid van zijn zeventig«tcn verjsnrdig, ^rs- schieden op 9 Februari a s des middag? drie uur, in het Raadhuis to Brielle. WILLEM ROOTAARDS. f Dr. Willem Rooyaards. de bekende drama turg, die in Zuid-Frankrijk is overleden, was reeds geruimen tij lijdende. Zijn \erdienste üet inzonderheid in de herschepping vnn nt tooneelstukken en gedichten vnn onze oud- Hollandsche dichters, Vondel in de eerste plnats. van wien hij een groot bewonderaar en propagandist was. Als deelamntor wm Ronynnnls fenomenaal. Een pnnr Jnnr gele den heeft de Amsterdnmscbe Universiteit zijn verdiensten geëerd door hem te benoe men tot doctor h. c. in de letteren. Radio Nicuiwc te. Liedjes btJ de lult. Ie-, 8—6 Prat Dult.-che les rt)ntje» Ob~cr HAVEN"1" UI Loxlnr. 1.2ft— zl-k 5.35 Klrv 7 Mu-lek 7.0 7 15 Lezing. VARA Ccn Jcucd <H< H5C2 XI) 1«> 1 9,55 Vrooltlko avi <195 M.) 10 80—11 ind. 10.58—12.20 Jos. Min. Ds F W A J.r.ft NCRV. IHenst In de (Ned. Herv.) Vo< »rff. Koorzang, s 15 NCRV. Pten-t ln «1e Oeref. Kerk Amst U.) 8 7ft—5 20 HUtZEN (340.9 M.. ns 6 u. 1852 M> (Ultslul. en il NCKV.) 11 11.30 Zlekeii.il V J vnn Lokhorst, tï.30—1.45 C. 4—6 Ziekei t Uuyt si. bai oncert- A J Blok- J.JO SrhoolulUen- Ds H Bakker J l< iet orcelbceel. 6 30 6 Literaire 7.30 Strnografleles. 7 50S Znnclee. 8 Conc< Het Ch.r Radio-orkest o 1 v j Douwela. 6pr. Mol: Dc Sproke van BeatrtJa. HILVERSUM (1071 M) 10—10 15 Mi 2.15—3 C- (Coui ,45—6 mofo< 3—1.45 Lltei 45—4.45 Rloecoop-aan-lultlng. 5—6 Kln«leruurtje, 6—7.15 ®st, 7.15—7.45 Enc.-Dche I-s. JMerr- Muntenv 9 Tooneel. 10.10 Persber. 10.4 ll.Sf Crumofoon. DAVENTRV 11663 M.) 10 3'. Kerkdienst. Lering 11.20 Oi mnofoon. 12 20 Balladen. 1! Muziek. 1.20 Orgel. 2.29 Voor de «cho'-n. Mur.lek. 2.50 Voorlezlnc S 15 Muziek. 125 Vo lezing .3.40 Muziek. 150 BilUden. 4 IS Ork. 5.35 Kmderinirtje 6 20 Lezlmz «35 Nieuwe! «.50 Voor padvlndeter*. 7.05 Beethoven'» pin son..ter. 7.20 Liter, erltlek. 7 35 Mu-lek. It'll causerie. 8,05 Muziek. 9.20 Nleuwber Ltrlntr, 9 50 Nlcuwebor. 9 55 Populair Cone tl.Ï0—13.20 Muziek. XEEC"N' nep» M) 1 "ft—I 50 Letln- i S« —4 5ft Orkest. 4.50—6 40 l.e^.lniren. 6.50 ni«r»kinder", muzlakayroukj*. Daaiua tul 1. Xluzttk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 9