IN DE DIASPORA. PU ROL ZATERDAG 19 JANUARI 1929 DERDE BLAD PAG. 9 DERDE BLAD. Wat eenzaamheid Is. Wat baat 't een mensch J De zegen van de gemeenschap dor heiligen. ZONDAG: Vroeger in Holland. Thans op de plantage. Een planter over Zondags„v1ering". 1 JSmi>Miiheid- Is voor velen In Holland llleen maar een woord, voor sommigen ook •rel een ervaring, want men kan ook in een groote stad, temidden van het gewoel van menschen zich eenzaam voelen; in een kerk met honderden bijeen geestelijk-eenzaam •jjn Toch is er dan nog altijd de afgetrok ken'mogelijkheid tot gemeenschap te ko men .de gemeenschap der heiligen te vinden tn te ontvangen. En deze mogelijkheid ont- fcreekt aan velen in Indië. Ge kent wellicht dat verhaal van die twee Engelschen, die ver van 't vaderland, ik meen op een klein eiland moesten leven, en daar iederen morgen de Engelsche vlag op hun hut heschen en dan daarbij in de mili taire houding het Engelsche volkslied „God save the king" zongen, om zóó het gevoel piet te laten versterven, dat zij er óok bij hoorden, ook deel waren, al was het weg gestopt en onbekend, tóch deel waren van dat groote Engelsche wereldrijk. En dan denk ik aan dien man ver weg in ïle rimboe ,die toen hij na de openbaring van de kerk van Medan op bijzondere wijze met deze in aanraking kwam, vertelde, dat hij reeds 15 jaar lang z'n besef toch ook bij de Christenheld te be- hooren had trachten te bewaren door iederen Zon dagmorgen voor z'n ontstemd orgeltje te •aan zitten en een psalmvers te zingen. Of ik denk aan dien jongen man (och. ik lou aan velen kunnen denken), dien ik be zocht op een pas geopende ctdtuurorfder- neming, waar men eerst na een zwaren tocht ever een pas aangelegden weg door 't oer woud aankwam, voor wien Ik weer de eerste Europeaan was, die hij na weken zag, die S avonds na 6 uur, als hij uit de plantage thuis kwam, al de ramen en deuren sloot, joodat 't er binnen nogal warm werd, uit trees voor den tijger, die er al wekenlang tondsloop en maar niet te vangen was, te z'n huishouding, verzorgd door een tsanschen huisjongen, met een paar honderd ruwe Chineesche koelies z'a zwaar werk tnoest doen, dag In dag uit, 's Zondags ook. Kerstfeest en Paschen en al de Christelijke feestdagen ook, totdat hij om de 15 dagen, den len en den löden van de maand, een vrijen dag had, d.w.z. alleen mocht door brengen in z'n eenzame woning. Dan denk ik aan dat gezin op een achter- afpost in Atjeh, waar de vrouw van den officier iedere maand gedurende twee weken, wanneer haar man op patrouille moest, heelemaal laj, waarmee het officierserf was omgeven, inom het kwartier op de vier hoeken van haar tuin de wachten hoorde slaan op de tong-tong met het monotone geluid, ten tee- ken dat allen waakzaam waren, die in haar teere vrouwelijkheid een zwaren strijd had om geestelijk en lichamelijk niet in de een zaamheid onder .te gaan. Dan denk ik aan dien man en vrouw, die In'Holland gewerkt hadden in kerkelijk en gemeentelijk leven, in evangelisatie en poli tiek en vakvereeniging, werkende Christe nen, die door de economische omstandig heden naar Indië waren gedrongen en daar vol werklust, vol drang uit liefde voor hun Koning iets te doen in Gods Koninkrijk, in de eenzaamheid de werkgelegenheid om Zich heen maar niet kunnen vinden. Er zijn door God twee verhoudingen ge geven .waardoor het geloofsleven der Zijnen Versterkt en in stand gehouden wordt: de fechtstreeksóhe, verticale verhouding, de ge meenschap mét Hem, èn de horizontale ver houding, de 'gemeenschap met menschen. Nu Is het een eigenaardig iets, wat wij in Hol land niet altijd beseffen maar wat in Indië aan dèn'lijve gevoeld wordt, dat als de hori zontale verhouding ontbreekt of verslapt, ook de verticale relatie minder ervaren wordt De gemeenschap der heiligen is een teiet te ontberen, wezenlijk bestanddeel in het geloofsleven. Als men dan ook vele eenzaam.heidslevens In indië van dichtbij heeft ieeren kennen, »taat men versteld als God toch nog optimisme, geloofsoptimismc meer dan een ander mensch: de oproep zich. te scharen onder de verkondiging van Gods Woord. Na het ontbijt gaat hij tijdig'op weg en is ook tijdig in de kerk, zoodat hij er om enkele minuten vóór 10 is binnenge treden. .Het is er stil, hij kan er meditee- ren, hij leest er de opgegeven psalmen na. Het orgel begint te spelen, en ook dat brengt hem weer wat verder in die stem ming, waardoor hij straks met het juiste gevoel den dienst zal kunnen volgen. Als deze begint, staat z'n hart open, zoo dat hij van alles wat er gebeurt vaak heel wat mede neemt. Na afloop gaan de broeders en zusters in' groepjes naar huis, bezoeken elkaar, er wordt over de preek gesproken en ook over de verschillende kerkelijke aangelegenhe den. Zoo ongeveer is het gesteld met den Zon dag van de menschen in Holland. II. En hoe gaat het nu op een plantagef Het is op een rubberondemering. Het gewone tikje op de deur 's morgens om 5 uur is eigenlijk niet noodig, want ge wend als hij is aan het vroege opstaan, ligt de planter toch reeds wakker. Een der eer ste dingen, die zoo onder het koffiedrinken geschieden is wel het blaadje van scheurkalender aftrekken. Het doet hem een rood cijfer zien. weer voor enkele weken op uit mocht trek- om in de pracht van Sumatra de een- i-levende verstrooiden op te zoekpn vaak een veel grootere verrassing, een won der van Gods genadp en van Zijn almacht, dat er nog zoovelen zijn, die blijven mee leven, die God staande houdt, dan dat ande- doordat zij al minder de gemeenschap met God en de menschen ondervinden, einde lijk heengaan. Want behalve de eenzaamheid zijn er nog enkele factoren die niet bevorderlijk zijn geestelijk leven te doen tieren. Allereerst wel deze, dat men. hoe eonzaam men ook woont, toch altijd deel is van een maatschappij ,waar 't leven gericht is op de dingen dpzer wereld. Voort I in Deli en op Sumatra's Oostkust, het land der groot-cultures, maar eigenlijk wel overal in Indië, wordt door vele Europe anen alleen gerekend met wat gezien wordt. Het zijn er maar weinigen, en net heeft hij dat gedacht en wil er over caan met ook nog eenige idealistische bedo* Qf reeds de lingen. Al worden velen vaak door den nood en die haa|t ham hat id van gedwongen er uit ma eriecle overwegingen2onbdag Bwe| we?r uj, gadacht5n. hij te gaan, de meesteo k heeft vandaag z'n gewine werk. Immers, louter materiëele overwegingen al 'een d»n len en _16den der maand ligt alle werk stil, en wel kan hij 2 Zondagen zonder ooit aan iets diepers gedacht te heh-lin de maand vrijaf nemen, maar daar op ben. Het levensdoel der meesten is alleen die Zondagen het werk in zijn afdeeling op het tijdelijks gericht: „zoo gauw mogelijk! gewoon doorgaat en zonder toezicht door „O Ja, het Is Zondag!" GOTTHOLD EPHRAIM LESSING. 1729 - 22 JANUARI - 1929. Tauentjien. Tn dien tijd verschenen Lao- koon en Mina von Barnhelm. Eenige jaren later kwam uit Hamburgische Dramaturgie, een schrift, dat het Duit- sche drama voor goed van den Franschen invloed bevrijdde en op de dramatiek van Shakespeare deed teruggaan. In 1770 werd Lessing benoemd tot biblio thecaris van Wolfenbüttel, door welke functie hij in staat werd gesteld vele van in die bibliotheek aanwezige schatten te voorschijn te brengen. Hier voltooide hij ook zijn beroemd treurspel E m i 11 i a G a I o 11 i. Een zijner laatste geschriften hij stierf in 1781 dat ook in ons land algemeene be kendheid verwierf, was Nathan der W e i s e (de prediking in dramatischen Het uitgaan van de kerk te Djokja. ln de daspora kent men die weelde niet. met zooveel mogelijk geld naar Holland terug". Men weet het zelf vaak niet eens bewust, maar zoo ongemerkt zijn ook onze Christe nen ,hoe eenzaam zij ook wonen op een on derneming of klein inlandscb plaatsje met dezen heerschenden geest besmet, niet alleen zij, die al vrij spoedig daarin opgaan omdat ze in Holland uit sleur of om hun ouders een genoegen te doen nog „meededen met den godsdienst", ook zij, die toch zoo heel anders uitkwamen. Velen komen juist al verder van huis. Het is een zwaar ding, vooral als men als enkel Christelijk gezin in een plaatsje of omgeving woont, waar men niet dagelijks de dragende kracht der Christelijke gemeen schap ondervindt .tegen dezen levensstroom jaar in jaar uit rustig te blijven Ingaan. Voortdurend en zwaar moet er in Indië om het behoud der ziel gestreden worden. De woorden van Christus komen hier wel in al hun gewicht op den mensch af: „Wat baat hel den mensch zoo hij de geheele wereld wint en lijdt schade aan zijn ziel". Een tweede factor, die de rustige ontwik keling van het geloofsleven tegenhoudt is, de echt-Hollandsche sfeer ontbreekt. dat Niet alleen het breede familieleven, ook de vroegere vriendenkring, die in menig opzicht draagt en vasthoudt, wordt gemist. Boven dien treft men er niet aan de vergrijsden in don dienst des Heeren en wordt er ook niet gevonden die eenvoudige, ongecompliceerde vroomheid van hen, die vaak arm zijn naar de wereld, maar rijk in God. Oudere menschen zijn er zoo goed als niet. De leden in de verstrooiing zijn in doorsnee lusschen de 20 en 40 jaar. Als gevolg daar van, ontbreekt vaak de diepgang, de per soonlijke geestelijke ervaring, en schijnt het leven dikwijls meer naar de aarde dan naar den hemel gekeerd te zijn. Om een indruk te geven hoe het in de eenzaamheid niet makkelijk is z'n geestelijk leven op peil te houden, neem ik hier over wat een der verstrooiden eens schreef over de Zondagsviering in de cultures. Het is hier en daar wat op de eigenaardige manier van een eenzaam-levend planter gezegd, maar men komt juist door deze ruwweg-eerlijke wijze van spreken er achter wat het leven ginds inhoudt; „De meeste menschen kunnen zich niet een voorstelling maken van de verstrooiden en hun leven in de rynboe. Om u hierin te helpen, wil ik eens twee beelden teekenen. I. Een Christen, die In Holland woont, sluit 's Zaterdagsavonds z'n hersenen het zakelijke leven en gaat er aan denken, dat hij morgen naar dc kerk zal gaan. Als hij 's Zondagsmorgens opstaat is het in huis rustig en is het buiten rustig, zoodat een gevoel van weldadige rust ook op hem valt; en als dan om een uur of 9 de kerkklok begint te lalden de koelies geluierd zal worden, voelt iemand, die hart voo' zijn -^verk heeft, zich dan tóch niet wérkelijk vrij. Maar heden heeft hij niet vrij en dusde plantage in; regelen van hét werk, aan merkingen maken en dergh- doen hem meer en meer vergeten dat -het vandaag toch Zondag is. Het ontbijt even in de plantage gebruikt, en voort gaat het weer tot de zon bijna haar zenith heeft bereikt Dan kan men thuis gaan eten en even uitblazen. Dan er weer op uit tot een uur of 5. Het werk voor den volgenden dag moét geregeld, dezen ofgenen opzichter nog even gezegd, dat door zijn ploeg wel wat meer en wat beter werk kan worden gepresteerd, en de dag zit er weer op. Thuis ligt de post te wachten, de krant een paar drukwerkjes, en ook de preek uit de Levensbron, die met de mailboot 's Zaterdags van Java te Mcdan arriveerde. Denkt niet, dat men nog z'n hcjofd en z'p lichaam er naar heeft om een preek te. lezen. Als men de preek even-• inziet, em lantrekkclijke vorm pakt direct, dan gebeurt het vaak, dat daardoor de Zon' dagsstemming toch nog eenjgzins komt. Is een preek echter op het eerste gezicht niet aantrekkelijk, dan komt er van rustig lezen niets, ook Maandag en Dinsdag, enz. niet, totdat er op den lston eri töden der maand, Zondag of niet, eens-een rustdag komt. Dan worden er wel meerdere acher elkaar gelezen. Bij de eerste groep, werken alle dingen in buitenaf mee om die stemmiftg teweeg te brengen, die noodig is om den Zondag te vieren en te heiligen, terwijl bij de tweede groep vrijwel iets medewerkt, eerder alles tegenwerkt Ik hoop hiermee (aldus eindigt deze plan ter zijn schrijven) een klein kijkje te hebben gegeven in het leven van een verstrooide in ultures van Sumatra. Er zijn er ook, die wel Zondag kunnen houden, maar onder de planters is de Zondags„viering" zóó of bijna zóó". Inderdaad, het geestelijk leven vindt in het veelszins zoo onvergelijkelijk schoone Suma tra een slechten bodem om te tieren. Daarom Juist is het zoo belangrijk te v n wat de kerk voor de eenzamen tracht »e doen, wat de kerk voor hen beteekent, in Indië door de kerk des Heeren om het behoud der weggeschoven zielen gestreden wordt H. A WIERSINGA in 'I land der groot-cultures. Rubber aanplant. Kunst cn Letteren. BEURZEN VOOR MUZIEKSTUDIE. De Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen brengt ter algemeene ken nis, dat in 1929 van Rijkswege beurzen voor muziekstudie zullen worden beschikbaar ge steld ten behoeve van on- of minvermogen de jongelieden van Nederlandsche nationali teit, en wel: a. twee beurzen, elk groot ten hoogste f 1500, voor jongelieden van buitengewonen aanleg, die zich ter voltooiing hunner stu diën naar het buitenland wenschen to be geven; b. twee beurzen, elk groot ten hoogste f 7'50, ten behoeve van hen, die muzikalen aanleg bezitten, ten einde hun de gelegen heid te geven te studeeren in eenige groote stad, waar zij, ten genoegen van den onder- geteekende een cursus in het door hen ver langde muziek- of zangonderwijs kunnen volgen. Belanghebbenden zullen zich aan een exa men voor een daartoe ingestelde commissie hebben te onderwerpen. Sollicitanten voor een beurs, als bedoeld onder b, zullen alleen voor dit examen worden opgeroepen, indien zij bewijzen kun nen overleggen, dat zij hebben gestudeerd onder bekwame leiding en reeds een zekere hoogte in de techniek hebben bereikt Zij, die meenen voor één dor beurzen aanmerking te kunnen komen, behooren him gezegelde verzoekschriften daartoe vóór 11 Februari a.s. in te zenden aan het departe ment van onderwijs, kunsten en wetenschap pen. Cotlhold Ephraïm Lessing. Duitschland maakt zich op over eenige dagen den 200-jarigen geboortedag te her denken van Gotthold Ephraim Lessing, die als dichter, criticus, filoloog en filosoof een zeer belangrijke plaats inneemt in de Duit- schp literatuurgeschiedenis. Hij was de zoon van een geleerd theo loog; van zijn vader ontving hij 't eerste onderwijs. Hij begon zijn schooljaren aan dc „Fürstenschule" te Meiszen en voelde zich in 't bijzonder tot de klassieken en j wiskunde aangetrokken. In 1746 vertrok hij naar I.eipzig, om daar theologie te studeeren; spoedig daarna ver wisselde hij echter van studie en wierp zirh met alle kracht op de filologie. In 1748 verhuisde hij naar Berlijn en leid de daar een kommervol bestaan. Hierin kwam verbetering, toen hij zich aan D i e Vossische Zeitung ais medewerker vérhond. In 1752 promoveerde hij te Wittenberg tot magister artium. Daarna trok hij ander maal naar Berlijn waar hij zich in 't bij zonder op filosofie en filologie toelegde. Omstreeks 1758 begon hij aan den arbeid, die hem zijn groote beteekenis heeft gege ven. Hij bewerkte daar zijn eerste treur spel Sara Sampson, een reactie op de toen hcerschende navolging van het Fransch classicisme; ook begon de uitgave van zijn beroemde B r i e f e, d i e Neuesten L i t e- ratur betreffend, die ongetwijfeld de belangrijkste uiting kunnen worden ge noemd van de critiek der 18e eeuvvsche Duitsche literatuur-geschiedenis. In 1760 werd Lessing benoemd tot lid van de Academie van \Vetenschappen. Van 1760—1765 was hij secretaris van generaal 7—7.30 Spr Wei vorm van volstrekte verdraagzaamheid). Dit werk bracht hem in heftig conflict met vele bekende theologen; het doet Lessing kennen in zijn re'ionalistische religie-filosofie. Lessing is de groote hervormer geweest van de Duitsche letteren. Als zoodanig is zijn leven van harden, noesten arbeid van groote beteekenis geweest en is hij tot ver over de Duitsche landsgrenzen bekend. Wij meenden goed te doen bij eenige foto"! in verband met den aanstaanden herden kingsdag onzen lezers iets uit dit felbewogen leven mede te deelen. Het Lessing-Museum te Berlijn. OPEN BRIEF AAN Dr. G. KALFP Jr. De open brief aan Dr. G. Kal ff Jr., waar van sprake is in het Zondagsblad van he den is uitgegeven bij W. D. Meinema te Delft DICKENS-MANUSCRIPTEN. Een deel van het manuscript van „Pick wick Papers" is dezer dagen gekocht voor 7500 pond sterling door Dr. A S. W. Rosen bach:te Philadelphia, bekend om zijn aan- koopen van kostbare oude werken. Een van de brieven waarin de financieele regeling voor de uitgave van de „Pickwick Papers" werd besproken, bracht 400 pond op; 18 brieven van Dickens samen 1969 pond ster ling. DR. SMIT'S PROEFSCHRIFT. De dissertatie van Dr. W. A P. Smit over „Een onzer fijnzinnigste, doch minst beken de dichtere", nl. Jacob Revius, is allerwegen uitstekend ontvangen. In „De Nieuwe Eeuw" van 3 Jan. "29 zegt Anton van Duinkerken o.a.: „Het boek dat Doctor Smit aan Revius ge wijd heeft is een van de meest voortreffe lijke dichter-monografieën, die in de laatste jaren in ons land verschenen zijn. De vondst van een aantal beduidende Revius- handschriften, of juister: de afdoende be vestiging van de authenticiteit dezer ma nuscripten, geeft aan het werk van doctor Smit_een speciaal literair-historisch be lang". PIERRE MONTEUX. Naar de „"Rel." verneemt, tal Pierre Mon- teux in het volgend seizoen wederom als eerste dirigent van het Concertgebouw- Orkest naast Willem Mengelberg optreden. NIEUWE TIJDSCHRIFTEN. „De Wandelaar". Met Januari 1929 zal een nieuw tijd schrift gewijd aan natuurwaardeering, na tuurbescherming, heemschut, geologie en folklore, onder den titel „De Wandelaar" bij A. G. Schoonderheek te Laren beginnen te verschijnen: De bedoeling van „De Wan delaar", waarvan de redactioneele leiding berust bij Rinke Tolman, is: een Meeds grooter deel van ons Nederlandsche volk te wijzen op de rijkdommen, die het bezit in een heerlijke, ongorepte natuur en tevens de aandacht te vestigen op het geestelijk verlies, dat zou worden gelezen, wanneer de schoonheid van onze vaderlandsche natuur en cultuur ten offer zou vallen aan een niets ontziende schennis. la bat tijdschrift zal tevens ;üle aandacht worden gewijd aan geologie en folklore, die In zoo nauwe betrekking staan tot de le vende natuur. Medewerkers zijn o. m.: Prof. Dr. J. van Baren, Dr. J. Botke, Ds. A L. Broer, AL J. Brusse, Vincent Cleerdin, J. Drijver, Prof. Dr. E. van Everdingen, Johan de Meester, Dr. M. Minnaert, Felix Artt, Henri Polak, A. F. J. Portielje, Dr. P. H. Ritter, Chr. Ie Roy, Dr. Felix Rutten, Ds. J. I. van Schaik, Ds. R. J. de Stoppelaar, Stijn Streuvels, Jan P. Strijbos, Prof. Dr. A. van Veldhuizen, D. J. van de Ven, Bernard Verhoeven, J. Vij verberg, A. B. Wigman, G. Wolda. „De Wandelaar" verschijnt als maandbald met 32 bladzijden per aflevering en wordt gedrukt op roomkleurig kunstdrukpapier „Vandaag". 15 Januari is een nieuw Vlaamsch veer- tiendaagsch tijdschrift verschenen onder de vlag „Vandaag". Hoofdredacteur Herman Teirlinck, met redactie-secretaris Maurice Roelants. Medewerking zullen verleenen. Prof. Vermeylen, Karei van de Woestijne, Marnix Gijsen, Henry Vandervelde, Lode Baekel mans, Toussaint van Boelaere, Prof. Stan Leure, Prof. de Bruyne, Joris de Maeght, Paul Kenis, Ernest Claes, Dr. Verheyen, Mr. J. Muls. Deze heeren zijn van meening, dat „de tijd thans geschikt schijnt tot het uitgev van een orgaan, dat aan de groeiende Vlaamsche cultuur uiting zal geven". JAN PRINS. Januari nr. van „De Gids" brengt een studie van W. Kramer over Jan Prins. „Jan Prins is niet de bleeke peinzer op de raadselen die het uitzicht benauwen, hij is de zeeman die komt uit het goede sterke leven op zee met zijn wijden horizon en hooge lucht. Hij mint de Ruime Wind. „die door de witte wolken schatert en zeeën opzet voor zijn hreede horst". Zijn Muze is frisch en onbevangen als do zee wind „den wadem op de wangen, die nog iets ziltigs in zich houdt, van 't losgevallen haar omhangen, glanzend van louter zon negoud". Als voor Gorters jonge Met caan op haar Tochten al de weelden van 'lol land's tuin en Hollands wateren als nieuwe schalten open. Het schuchter bottend, kleu rend voorjaar, de gloed der tulpenvelden, de rust der stille slooten onder zondoor zeefde wilgentoomen, de witte wolken die aandachtig over 't lachend landschap drij yen. de meeuwen hangend aan den wind of op het bouwland neerstrijkend, de pracht van Hollands Landjuweel in de ontwa kende stad....—" INGEZONDEN MEDEDEELINO. Jhvwe scfirutCe fuxid en spnngende lippen Dook» KWO 90 ct. Tobt 80 ct. Bq Apoth. t> OrogM» Radio Nieuws. Katerdas 10 Januari. 5EN (3.409 M-. na 6 uur 1852 M) (tTlt- d KRO.-ultz) 12.301.80 Concert door lO.-Trlo 3—4 KlDderuurtje o 1 van Supb huls v d 'RUst 5.306.30 6.30—6.40 Sp: 6.50 Giemofoon L J M Feber: Onze Kolonl 8.20 Cot lsch: De Harz. 6,507 Kath Eer. 7.308 Knlplee. 8—8.20 ln Oost en aubert Het HHHBSM - - F Bosbart. evr C FischerLacueille, sopraan. K Fischer, nor 10 Persberichten. HILVERSUM <1071 M.) 10—10.15 MoMreTurfl- dln12.15—2 Concs Tu.-chinsky 6—6 Fransche Puitsch 4.30 4.30—6 Itallaansrhe l»a •ssen 6—6.46 Concert 6.45—7.45 8 VARA. Concert 10.30—ll.Ü DAVENTRY (1562 M) 10 35 Kerkd —11.20 Hulshoudpi fag§ Rugby- 11.05 tje 1.20—2.20 Octet. 2.30 _nd—Wales 4.05 Orkest 5 35 ■tje 6.20 Muziek 6.35 Nleuwsber 7 Mu- k 7.05 Bach's taf ,»relud« 7.35 Lezing 7.50 Licht o 9.35 .Six Strange Saturd 11.65—12.20 Muziek PARIJS „Rndio-Paris" <1751 rnmofoon. 4,055.05 Muziek 7.20 Om meert 9 20 Nieuws ïj-'b 9.55 Variété. 8.35—11.10 Con- ztek 7,20 Vr- Muziek. ZEESEN (1649 M) 11.203.50 Lezl t 12.20 i 3.50— 4.50 Orkest V.6Ó—7.05 Lezingen 7.20 Coi Daarna tot 11.50 Muziek. HAMBURG <395 M) 10.ÏO—11.70 Gramofooa. 7>50 Tooueel lO.Jl lek 7.2C Gram®. t MeJ Rfttsma, so- ■nnn J "Westerink. orgel. 10 30—12 KRO.-Kerkdlenst 5.50 NCRV. Dienst ln de Ev Luth Kerk te Am- erdam (Spul). DAVENTRY (1563 M> 5.50 Voorlezing uit hst Oude Testament 8.20 Studio-Kerkdienst PARIJS „Radio-Paris" (1750 M.) 12.20 ReU- leuse causerie. I ANGENBERO (469 M.) 1.20—9.20 Morgen. Udlng. ZEESEN (1649 M) 8.20 Morgenwüdln* Mn an dn -1 Ire causerie door MeJ. Kra- jgrafleles. 7.30—8 Zangles. Radio-orkest 0 1 van J Pou- wela, Spr: J M Krijger: Mr Groen van Prlnsteree. HILVERSUM (1071 M) 12.152 Concert doo» - - - nofoon, 3.45— R. urtje. 6—7.r» t 7.15—7.45 Engeleche les, 8—8.30 Handels weten schappelijke lezing door D» J Polak. 8.10 Cabaret-avond. 10.30 Persber, EEN VOLKENBONDSZENDER. Tn Maart zullen nogmaals proeven met den zender te Kootwijk in dienst van dea Volkenbond worden genomen ditmaal spe ciaal met het doel na te gaan hoe Ameri ka, Japan en Austrlië te bereiken zijn op de korte golf. De plannen blijven inmid dels voortbestaan tot het bouwen van een eigen zender voor den Volkenbond, welke plannen een nieuwe stimulans hebben ge- gevonden in het feit, dat tijdens het re cente geschil tusschen Bolivia en Para guay de Volkenbond genoodzaakt is geweest aan telegramkosten alleen meer uit te ge ven dan de bouwprijs van een korte golt- zendstation bedraagt Uit de Antirev. Partij. „SCHRIFT EN HISTORIE." Niet voor kleine luyden. Een motie. De A R. Iviesvereeniging „Nederlund en Oranje" te Ncede, op den 14en Januari 1929 in vergadering bijeen; besprekende het thans verschenen gedenk boek van de A.R. Partij „Schrift en Historie"; verheugt zich hartelijk over de uitgave, die voor onze partij van groote beteekenis en als studiebron voor de jongeren van niet t« schatten waarde is; betreurt het echter ten zeerste dat de prij» van deze uitgave, zijnde 10 gulden, voor ve len een beletsel zal zijn om zich dit werk aan te schaffen; in het bijzonder daar ln dit boek de ge schiedenis staat beschreven over 50 jaar van de partij van „de kleine luyden"; hoopt hartelijk dat het Centraal Comité middelen en wegen zal weten te vinden oia deze uitgaaf in het bereik van alle mea- lovende „kleine luyden" te brengen; besluit deze motie ter kennis van het Cen- traol Comité van A. R. Kiesvereenigingen ia Nederland en de A. R. pers te brengen; en gaat over lot de orde van den dag. Bovenstaande motie werd op 15 Januari d.o.v. door het Provinciaal Comité, te Arn hem in vergadering bijeen, overgenomen. Uit Oost-Indië STAKING. TANDJONG PRIOK, 17 Jan. (Aneta). Bij de Ned.-Indische Steenkolenhandel-Mij I» een staking uitgebroken wegens loongeschil. Het geheele werkpereoneel heeft het werk neergelegd. De directie heeft maatregelen genomen tegen bedrijfsstagnatie. WENSCHT GEEN ANNEXATIE. BATAVIA, 17 Jan. (Aneta). De gemeente raad van Moester Cornells heeft zich te'a- grafisch tot den Landvoogd gewend met oen protest tegen de plannen tot sameu» voeging met Batavia. DE KRAKATAU. BATAVIA. 18 Jan. (Aneta). De werking van den Krakatau is toegenomen. Geconata» tcerd werden S135 zichtbare empties, waar* vnn er tot 700 meter hoogte gingen. Hei aan tal opwellingen en hevingen was ontelbaar, 'a N'nchta werden veM gloeiende hommen raiicrv De werking is Ut* pea- het Zu-<Ua

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7