Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken EERSTE BLAD. Uit de Pers. BINNENLAND. Land- en Tuinbouw. ABONNEMENT: Per kwartaal 3.25 (Beschikkingskosicn 0.15). Voor het Buitenland bij Weke- lijksche zending 6.— Bij dage-ijksche zending 7,— AKes bij vooruitbetaling. Losse nummers 5 cent met Zondagsblad 7% cent. Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijg baar. No 2635 Bureau: Hooigracht 35 Telefoon 2778 Aangesloten op het streeknet Lisse. Postbox 20 Postgiro 58936. ZATERDAG 5 JANUARI 1929 ADVERTENTIES 'Van 1 tot 5 regels147% Elke regel meer042% Ingez. Mededeelingen "van 1—5 regels 243 Elke rcge: meer 045 Bij contract belangrijke korting. Voor het bevragen aan het bureau wordt berekend 0.11 9e Jaargang. Dit nummer beslaat uit VIER bladen. OVERZICHT. Wij zijn in de gelukkige omstandig heid de lezers van de Nieuwe Leidsciie Courant een hoogst belangrijke artike lenreeks aan te bieden, wcu:e ook elders in de Christelijke -pers een plaats is verleend. Deze reeks behandelt gewichtige vra gen, welke juist nu in onzen kring aller aandacht vragen. Voor. een goed begrijpen willen wij than3 eerst een overzicht geven van wat reeds besproken is. Daarna wordt aan gevangen met Overheid en Kerk. 1. Ter inleiding werden eenige gang bare termen besproken als „Christe lijke" politiek, waarbij gewezen werd op het onduidelijke van deze uitdruk king., Christelijk d. i. overeenkomstig de leer van Christus. Dat kan zoo niet bij het woord politiek passen. De Chris tus gaf geen staatsleer. Wel kan men spreken van een Christelijke rechtsorde d. i. een zoodanige orde van recht als overeenstemt met de leer van Christus. Een „Christelijke" staatkunde kan nim mer meer bedoelen dan te streven naar de handhaving en toepassing van zoo danige rechtsverhoudingen en instellin gen als overeenkomen met en volgen uit de goddelijke ordeningen, welke de Christus ons openbaart in de werken Van schepping en openbaring. 2. Ken Christelijkestaat. De middeleeuwsche Kerkstaat, welke de- gansche Europeesche saamleving met naar sociale en staatkundige orga nisatie in het universeeie kerkinstituut wist op te nemen ouder de opperneer- scnappü van den pauselijken stoel, ge lijkt op de verwezenlijking van den MOiirlately ken" ideaalstaat. Tegenover de Raomsche veruitwendiging stelde de reformatie echter het. geestelijk karak ter van het Koninkrijk Cods. Met name het Calvinisme is er zich van bewust, dat de Kerk des Heeren is een geeste lijke gemeenschap, welke haar univer seel karakter niet openbaart in een in stituut, dat alle volkeren omvat, doch uit alle volken wordt vergaderd. De re formatie bracht in de hervormde landen met hun staatskerken in gewijzigden vorm toch weer Kerkstaten voort, hier Calvinistisch, daar Luthersch of An- glicaansch. Ondanks het streven naar een nationale eenheidsreligie, werden echter ook andere kerkelijke gemeen schappen door de officieele geduld. De eenheid van Kerk en Staat ging verloren en daarmede de schijn van verwezenlijking van een Christelijke ideaalstaat. Kerkelijke en burgerlijke saamleving werden allengs meer onder scheiden. Overheid en Kerk eischen se dert de reformatie meer hun zelfstan digheid. Hun onderlinge verhouding vraagt de aandacht. 3. Goddelijk recht en Christelijke zede. Recht en zedelijkheid behooren bijeen als het licht en het oog. Recht is de orde des levens, welke er is ondanks den mensch. Deze door. God gestelde levens orde des rechts openbaart zich in Zijn werken en gaf aan ieder schepsel zijn rechten en levensroeping. In die orde zijn ook de rechten, de roeping en de verantwoordelijkheid van den mensch gegeven. Gelijk het gezonde oog op het jicht reageert des menschen geweten op goddelijk recht. De zonde bracht een breuk des rechts, verduisterde den mensch. Desondanks wordt er nog een algemeen zedebewustzijn onder de vol keren gevonden en heerscht een zede lijke ord?. welke den overtreder schul dig stelt voor de publieke opinie en de overheden. Deze orde, inzooverre zij be antwoordt aan de goddelijke rechtsorde noemen wij algemeene zede. Deze kan door allerlei invloeden en werkingen worden ondermijnd en verslapt, doch anderzijds wordt zij door de regeneree- rende werking des H. Geestes ver scherpt. Het licht des Kruises ging ook over de goddelijke rechtsorde op en deed zjjn invloed op het volksleven uitgaan. Hierdoor wordt de Christelijke levens ei» wereldbeschouwing onderscheiden. Zal deze heerschappij over het volks leven hebben, dan is een krachtig leven der Kerk onontbeerlijk. In het kerkelijk vraagstuk ligt het probleem van onzen tijd. 4. Voor alles een ChristelijkeKerk. Met deze leuze zoudon vv\i alle critiek willen begroeten, die de hedendaag '*e verwarring op kerkelijk, maatschappe lijk en staatkundig gebied nog grooter dreigt te maken. Al te lichtvaardig kan het oordeel worden gewend tegen hen, die als medestryders behoorden te wor den gewonnen. Wie een krachtige alge meene saamwerking verbreekt door on der eigen vaan te gaan strijden is daar mede van zijn verantwoordelijkheid niet bevrijd. Ook in deze dingen handele men Christelijk; d. i. naar de leer van Chris tus. Gods Woord oordeelt de-verdeeld heid der Christenen. De Kerk des Hee ren leeft uit en bij het Woord Gods en de Christelijke partijen, die dit begin sel in haar program schrijven, belijden zich daardoor tot de Kerk. Zij dienen zich met dat beginsel aan als een open- baring van de Kerk op het terrein des openbaren levens. Daarom is de ver deeldheid op den rechtervleugel helaas een bewijs van den „onchnstelijken" toestand, waarin de Kerk verkeert. Naar de ordening des Wcords aller eerst in kerkelijken kring zij de roep en de daad. Onze kerken en kerkjes zitten ons in den weg. De gemeenschappelijke kerkelijke schuld worde gevoeld en bele den door 't gansche gereformeerde volk. Uit een gezond gereformeerd kerkelijk leven zal een gezond politiek leven ge boren worden. „Indien gij elkander ver bijt en vereert, ziet toe, dat gij van ehcander niet verteerd wordt." 5. De groote lijn. Er dreigt gevaar, dat men zich in den strijd om het minder gewichtige ver liest en de groote lijn vergeet. Men be strijdt elkander met menschelijke uit spraken uit de kerkelijke en parlemen taire geschiedenissen, instede van Gods ordinantiën uit het Woord te onderzoe ken en elkander voor oogen te houden. De reformatische geloofskracht, die hel gansche leven beheerschte, scheen uit- gebluscht De vroomheid school allengs weg in den kring van het piëtisme. De revolutie brak baan. Na de revolutie liet men de heér- schappy aan het liberalisme.De terug getrokken godsvrucht scheen haar roe ping vergeten, totdat de anti-revolutie naire leidslièden het volk mochten wek ken om. den strijd aan te binden tot' be houd en herstel eener Christelijke le vensorde in staat en maatschappij. De A.-R. partij heeft hier het juiste standpunt gekozen, een standpunt, dat haar krachtens beginsel verplicht om alle aanmatiging van elk kerkisme te bestrijden. Christelyk-Iiistorische Unie. Hervormde Staatspartij en Staatkundig Gereformeerde partij gaan op dit stuk evenzeer mank als de R.-K. Staatspartij Deze partijen huldigen een nationaal kerkelijk principe, dat 't universeel god delijk recht, hetwelk onder alle natiën behoort te gelden, kerkelijk beperkt. De A.-R. partij kan met haar beginselen ook onder andere natiën een staatkunde naar denzelfden regel verdedigen, 6. Een ChristelijkeOverheid. In den reformatorischen tiid waren alle mer.schen „Christelijk". Men was immers gewoon aan het Kerkelijk of Christelijk universalisme. Dit algemeen Christelijk karakter nam de reformatie niet weg. Derhalve sprak men ook van de „Christelijke" Overheid. Na de revolutionaire scheiding van Kerk en Staat kan men zoo niet meer spreken. Het gebruik van het woord Christelijk is sedert zeer vervlakt Het algemeen Christelijke is een cultuurbe grip geworden, dat bij verlies van het positieve veel onchristelijks bevat Een „Christelijke" Overheid kan zich ii. dit algemeene begrip niet vinden. Zij kan slechts recht op dien naam hebben, wanneer zij een staatkunde voert naar Christelijke rechtsorde en dus haar macht, autoriteit bevoegdheid, rechten en plichten, taak en roeping beschouw! in het licht der H. Schrift en daarnaar regeert. Het behoeft niet gezegd, dat deze ge loofsstukken ook in het volk moeten leven- 7. De Overheid en Genesis 9. De traditie acht in Genesis 9 6 de Overheid ingesteld. Lezen wij echter dit hoofdstuk nauwkeurig dan gewaagt dit niet van instelling der Overheid. In den tekst is slechts te lezen, dat God den mensch het jus vitae ac necis. het recht van de doodstraf schenkt Er staat zelfs niet dat dit recht aan een Overheid wordt gegeven, maar aan den mensch, Strikt genomen lezen wij in de Heilige Schrift nergens de instelling van de Overheid. De Overheid is derhalve met de schepping van den mensch in zjjn levensorde gegeven, is er bij scheppings ordinantie. Zij verkreeg in Genesis 9 6 een nieuwe bevoegdheid om der zonde wil. 8. Overheid ordinantie Gods. Juist wijl de Overheid regeert krach tens scheppingscrdinantie. gaat de or dening van Genesis 9 6 over alle over- Overheid is verplicht aan die ordinan tiën, maar niet iedere Overheid erkent zulks en streeft naar haar opvolging. Ook hierin openbaart zich de zonde. 9. De Overheid openbaar. Wijl in de schepping gegeven, doet zich de vraag voor, noe vvojdt de Over heid openbaar? Hoe zou zjj in zcndeloo- zen staat openbaar geworden zijn? Zij zou in die organiscne orde een ande»- Y. rakter dragen, doch in het patriar chaal gezag en in het gezag van het ta lent openbaar worden. Allen die in hun levenskring door talenten en ouderschap tot leiding zijn geroepen, zijn in alge- ineenen zin overneden en machten, en openbaringen van de goddelijke veror- dincering van overheden. 10. Wie is Overheid* Gelet op het genieus gezag zyn er in de wereld dus veel meer overneden en machten dan als zoodanig bedoeld wor den wanneer wij van overheden spre ken. Voeg daarbij de ouderlijke macht n de autoriteiten, welke in liet maat schappelijk leven opkomen, dan is het getal overlieden en macuten zeer groot. Ei zijn gekreende en ongekroonde ko- i 'ngen. in meer bijzonderen z" bedoe len wij echter de wetgevende en regeer rende magistratuur van Staat. Als wet tige Overneid erkennen wij dan het sa menstel van personen,.wetten en instel lingen, dat op een bepaalden tijd naar den regel van het gangbare recht in een ijk tot stand kwam. ïvcze Overheid kenmerkt zich door mechanisch gezag. 11. Welke Overheid men gehoorzanu n uoet. Als algemeene regel geldt, dat men de wettige Overheid gehoorzaamheid schuldig is. De H. Schrift verbiedt re- vol it.je en rebclli'j. Aile ziel zij de mach-! ten over hi~r gesteld onuerworpen* mocht Dr. Nolens terecht laten volden: de laatste, jaren overJuidclijk gebleken. „De splitsing in ons volk mag niei verdei Het advies om zich nog eens te verdiepen j gaan, dan thans reeds het geval is". Mis de hoogst belangrijke parlementai cussics van een kwart eeuw geleden, toen l)r. Kuypcr zoo ontzaglijken invloed op het staatkundig denken en gebeuren oefende, is niet alleen noouig voor jonge en aanstaan de .Kamerleden, doch voor allen, die politiek enscben .mee te leven. Een staatkunde zonder beginselen is onvruchtbaar. ,Voor ons, zoo sprak Dr. Nolens verder (cn als we het woord Katholiek door Christelijk rvangen, dan kunnen we het 'onJcrschrij- n) „voor ons zijn deze beginselen chris telijke beginselen; die christelijke levens- cn elübesehouwing, die hét uitgangspunt is en de bron der Westcrsche beschaving in al naar uinJerileeleu; v.ij vormt a. li. w. ee« m- Ugreereiiil deel van het geestelijk leven van oen Katholiek, de levensstandaard van zijn overtuiging, van zijn kennis, het richtsnoer zijner handelingen ill liet private, uiuar ook in het openbare leven. Waar zijn die beginselen te vinden? Wij vinden die beginselen in beknopten vorm in dén catechismus, waarvan reeas de eerste vraag uiet haar antwoord een schei d:ng maakt tusschen de christelijke en vole andere Wereldbeschouwingen, die met geen hiernamaals, met geen leven nu dit leven, met geen verantwoordelijkheid aan ecu op persten Hechter rekening auu-Jen. Als in een Grondwet voor het leven, ook voor het openbare leven, vinden wij die be ginselen in de Tien Geboden, leder Katho liek belijdt die beginselen in liet ünze Va uc-r, do leidraad van het ordelijk menschc- luk streven, omdat alles gevraagd wordt, wat de mensch noudig heeft, ntaar ook in do juiste orde." Op deze principieele uiteenzetting, nader iet voorbeelden uit do praktijk toegelicht. schieu, dal dan het kleine aantal kinderen te Oostyoorne eens niet vaneen gescheurj werd". Is dat gepn rake zet? Het is echter voor de openbare school t; hopen, dat de schrijver van het stuk in zijn jeugd een andere, karakterbedervende' on derwijsinrichting" bezocht heeft Want op de openbare school leert men toch niet zu Re valsche streken om citaten te misbruiken? Dan zou het maar beter zijn. om heel do openbare school te Oostyoorne op te heffen! En dat strookt weer niet met ónze ver draagzaamheid! vant er is geen macht dan van God en de machten, die er zyn, zijn van God verordend. Naar den maatstaf van het goddelijk recht is ec-nter alles revolutie, wat daarmede in stryd is, terwijl strikt genomen de gangbare orde slechts iji zooverre wettig is als zy naar het god delijke'recht is gericht. Het spreekt van zelf, dat de mensch der zonde, ook de ome mcr de aardsche betrek kelijkheid, zich niet mag vermeten om gehoorzaamheid aan de Overheden te weigeren, wanneer hy meent om al lerlei kleine oorzaken dit te mogen doen. Er kan echter een ztyd komen, aarop de Overheid dermate revolutio nair handelt, dat zij voor de vierschaar der goddelijke gerechtigheid haar gezag heeft ingeboet. 12. Overheid en volk. Heeft het volk recht om invloed op de regeering uit te oefenen?éDit raakt de souvereiniteitsvraag. De souvereiniteit. is in absoluten zin slechts aan God. By den mensch is alleen sprake van bekleed' z^'n met souvereiniteit. Dit is geen voor recht van een klasse of stand. De menschheid is als zoodanig met souve reiniteit bekleed. In het organisch ver band des geheels zyn allen souverein, doch zoo dat ieder op zich zelf mét sou- vtreinè macht is bekleed in de ordenin gen'en relatiën der saamleving en met eerbiediging van de goddelyke levens- oi de. De menschheid oefent haar heer schappij uit door haar organen en is in I-aar leden verantwoordelijk aan den hoogsten Rechter voor de handhaving! des rechts. Krachtens dit grondheginsel lean ook een volk organen tot 'f,oefe ning der souvereiniteit institueeren, doch ieder lid der natie draagt mede in de verantwoordelijkheid voor de rich- üge uitoefening. „Met de beide andere rcchtsche groepen ia dat evenzeer het geval, n.l. dat zij die Christelijke beginselen willen handhaven en luien doorvoeren. Dan is het ook te begrijpen, dat verklaard kan wofden, dat op grond van het beginsel de Katholieke partij de voprkcur-onge twijfeld- uitgaat naar het optrgJen van een parlementair kabinet met een program. rimende uit de programs der drie he partijen." Ziedaar de ware en hechte grondslag, waarop het mogelijk moet zijn een bewoon baar huis voor do drie Christelijk staatkuii- partijen op te trekken, en waarin zij zbgenrijken arbeid voor land en volk tot stand kunnen brengen. 3 DE GRONESLAG DER COALITIE. In soberheid van uitdrukking heeft de lei der der ltoomsch-Katholicke Kamerfractie waarschijnlijk zijns gelijke niet onder de staatslieden van dezen tijd. Doch, dat onder die soberheid de beslist heid niet behoeft te lij Jen, bewees zijn poli tieke rede bij de Staatshcgruoting voor dit jaar. Een paar citaten uit die rede van Dr. No- lens mogen overduidelijk aantöónen, dat de ware, stevige grondslag voor de Christelijke rogeeringseoalitie nog altijd aanwezig is. hoewel het gebouw thans onbewoonbaar moest worden verklaard. „Iedere partij, aldus Dr. Nolens, wordt be- heerscht, hetzij het een zuivere belangen partij mocht zijn en dan nog want dt oi.bewustheid gaat vaak heel yer op dit punt door haar beginselen, bewust of onbe wust, positief of negatief. De politiek berust op het oogenblik op le vens- en wereldbeschouwing; Voor 25 jaar zijn juist in deze Kamer lange en bcluny wekkende discussies over cn punt gevoerd, die de jongere leden en nieu I heid, gelyk ook iedere rverheid de dood- i wc, toekomstige leden, goed zullen doen nog straf toepast, ook als zy die niet als ge-1 rechtelijke straf in de wet heeft. Men 1 IS DE SCHOOLSTRIJD UIT? Ongetwijfe.d is de „Nieuwe Brielsche Crt." een (foor en door neutraal blad.. Dat b ijkt uit alles. Een winlerlezing in de Kleine Kerk dooi *en or.hodox predikant wordt even harte ijk aanbevolen als ccn tooncelavoud mei tal, terwijL een propaganda-avond van de S. D. A. P., weke later geannonceerd za' wnrden, nu reeds wordt aangekondigd. Om de neutraliteit volkomen te demon strceren wordt een kerke ijk bericht opge nomen over een verkiezing van geinachiig den van het kiescollege in Roekanje, met dc aansporing: „Ten einde een eventueele aanval der te genpartij onschadelijk te maken is grooic opkomst der vrijzinnige stemgerechtigden gebiedend". A!s dat niet neutraal is, dan weten wr 'het niet meer. Wel droevig, dat de vrijzinnigen in Roe kanje verzamelen moeten blazen om „een aanval der tegenpartij onschadelijk tc ma ken".. Wat een gcdeeldheid in zoo'n k'ein. aae dig plaatsje: Vroeger, toen er nog geer Chris:elijke school was, zal dal wel anders gewepst zijn. Want, ge weet het, als de kin deren reeds in hun jeugd a's schapen in ver schillende hokken worden verdeeld, dan staan ze l-ater a s wolven tegenover elkaar En, geen wonder, dat de „Nieuwe Brici schc Crt." gaarne, hij wijze \an „Men schrijft ons" (dit misschien terwille van de neutra litcit!) ccn stuk opneemt, waarin met een vers van den Telegraaf-rijme aar Cling» Doorenhos onder het devies „Vrede op aar de", geschimpt wordt over de „splijtzwam migheid" van ons Christelijk volksdeel, da al maar eigen, scholen wenscht te bouwen. Dat worot een treffend lied genoemd e het is ongetwijfeld even treffend als h« Kcrstvcrb«il, dat deze dichterzanger voord ncutrale(H) radio hie'd, waarbij hij, volgen zijn zeggen vanwege de neutraliteit nii kon spreken over Bethlehem en de Kribbe en dus vertelde van een arme man vrouw, die elkaar een kindcr'ijk geschenk gaven en zoo tóch een heer'ijk Kerstfeest hadden. Maar in Oosfvoornp Iijks veertig kin.leren geboren worden wenscht men een Christelijke school, on dank» de heerlijke neutraliteit 4 la bat srhimpvi CHRISTELIJKE POUTIEK. Samenwerking met Rome. In de „Heraut dor Geref. Kerken" troffen ons.de volgende opmerkingen over het in politicis samengaan met Home. Het artikeL in de „Heraut" herinnert aan het debat over Staatsbegrooting. cn vervolgt dan: Er bleek uit dit debat, hoe de strijd nog altoos gaat, zooals Groen van Prinstercr het ?oo scherp heeft geformuleerd, tusschen de belijders van het Evangelie op staatkundig gebied en degenen, die uit dc beginselen der 1-ranschc Rcvolutié leven. Wie dit inziet zal ook gevoelen, hoe zondig ?t streven is van hen, die onder, de leuze in vóór dc Christelijke beginselen op te komen, de samenwerking, van de Christe lijke staatspartijen 'willen verbreken en laarmecie de overmacht zouden bezorgen tan de partijen, die lijnrecht tegenover deze Christelijke beginselen staan. Men heeft degenen! die zich aan dit euvel ««rijf schuldig maken, spelbrekers ge ne emd: de uitdrukking is eer te zwak dan sterk gekozen. En.de oogen van ons Gere formeerde volk mogen voor het ernstig ge- dat in deze actie schuilt, wel worden geopend. Ook in onze kringen wint deze actie wel aanhangers. Allerlei factoren werken daai- nc mede. De oude papistenhaat werkt nog Hoos nu, waarbij men vergeet, dat,de-strijd ii onze dagen niet in de eerste plaats gaat legen de-Ruomschë Kerk of tegen de tyran- ore van Spanje, maar tegen -(!« macht van l et ongeloof, die al wat nog christelijk is. wil vernietigen. Het droefste Is. d.nf men. schijnbaar op komende voor een Gs'refnrmeerde. een Cal- vipistische politiek, zóoal's men het noemt, feitelijk den arbeid, die. door Groen van Prinstcrer cn door onze latere Christelijk-- -•taêt^l'eilen al die jaren is" verricht om voor de Christelijke beginselen op te komen en 'ezè weer in ons staatkundig leven tot gel ding te bréngen ondermijnt en tot machte loosheid z"l doemen', zoo hier geen tegen weer wordt geboden. Wie bet onderste uit de kan wil hchhen, va'f. zegt het spreekwoord, het lid. op den néus. een land als het onze.met zon gemene- -evolking. waarvan, zelfs., oh men het i hereTrént. de. Gereformeerden'uit alle kerken samenge'nnmen. niet voel meer dan •en tiende deel uitnv-ken. is de cisrh. dat r een Gereformeerde Overheid innet wezen net een Gereformeerde nationale Kerk en ■en Gereformeerd" n'-tion^Ie srhnol en wat ""n daar verder cn toevoegen wil als' de- irieratum. natuurlijk nooit te verwerkelij ken. Wil men. om dit resultaat te verkropen, beginnen met de snni"n"-erkin<ï met de omsche n->rt-i te verbreken, dan is het Mere gevolg. d"t men geen C'-ristel-jke re uring meer kriVrt. omdat ztt'k een re-roe -e toch. on dn moprdprhoid in hot parle- ■nt nrnot steunen. frio snoélt men dn® feiteliik in dp kaart n han. d-p van zulk nrn Chrictp''Jkp re print- niet® wi'len weten en nr-'-kt het nrtretten van e-i /Ihnsteliike notit'f-V on- UToliik Pn mAn loont gpvaai- d-»t rolfa de n^t. die behaald is. weer te leor zou i DE RIJPERE JEUGD. LEVENSBEELD EN LEVENSGANG. Er zijn meisjes èn „meisjes". En óft Er zijn meisjes, die enkel maar meisje zijn, zon-der meer. Doch er zijn ook „meisjes" aanha.ingskomma's of tusschen accolades. i.\ Zie slechts heé Januari nummer van „De Rijpere Jeugd", het maanblad m deüeref. Jeugdcentrale te Amsterdam: de zeven tiende jaargang; dit klopt ook symbo- lisch. "En het verschijnt voortaan met 12 blad zijden. Dat ge uigt ook van rijpende groei. Nu, terwijl ik met genoegen van den in houd kennis nam en mij in den groei ver heugde (want er kan nooit te reel gedaan worden voor de geestelijk-zedelijke vorming van dc jongere, maar rijpende generatic!! ontdekte ik daar iets aardigs: meisjes mét en tusschen aanhalingsteckens. Ge vindt ze in de rubriek Xicuwjaara- adverlenties der leden van Jonge.ings- eu Meisjesvereenigingen. 't Begint direct bij de J. V. onder h<-i sprekende de\ies „met kracht vcreenigd". waar het eerste lid het hes e voor zich zelf en zijn verloofde (een meisje lusschea accolades dus!) het complimont van den dag brengt. Hoe die verloofde heet, zegt hij niet; hij brengt direct den regel in toepassing: „Op den -achtergrond van 't leven, is haar schouwtooneel l>ereid dienende besctieidenheid 't Spreekt vanze f. dat in onz.cn geëman- cipeerdcn .tijd. hierop onmiddellijk gere ageerd wordt: de „meisjes" (met aanhaling»- tvckens!) van de verecniging „Wees een zegen" wenschen ook voor zich zelf in haa* (ongenoemden) vcrlooMe. Zoo wordt het evenwicht hersteld. En he< wordt niet verbroken, door de jonge mannen van „Gideon", die spreken van Arie en Coba, Hen -1rik cn Gerda enz Ook in de overige advertenties ontwaart men den tempshig van deze „met kracht oreenigde" wenschen cn den invloed van Harm on zijn Verloofde en Truus en,haar Verloofde op den handcldrijvenden midden stand. De tailor cn shirtmakcr presenteert zich wr het gala-costuuni; de „lieve vriendin" ordt lekker gemaakt voor fijne eieren, ver- ikkelijke boter cn erhtc Gélriersche waren: de vcrlovings- en ondertrouwkaarten liggen blanco gereed: het Broo I van „Ons Beginsel" zal een sterk geslacht kwecken cn de rooa Jericho (maar 't kan ook Joppe zijn) blr.éit en geurt. zoo ziet men. dat ..De Rijpere J'etlgd" (ik bedoel nu het maandblad) het volle rijk© menschenleven omvat. Waf ook niet anders kan te middên van zooveel „meisjes" met.... lokkend© en open aanhalings.... tcckons. j OFFICIEELE BERICHTEN. ONDERSCHEIDINGEN. Bij K. B. is onn Mr. J A. fle Meyier, voorzilter van den Ned. Bond van Huis Grondeigenaren en R >u\v mdernemers Nederland, wonende te 's-Grnvonhage. lof verleend tot bet aannemen van zijn be noeming tot officier in de orde voor Bur gerlijke Verdiensten (4de klasse) van Bul- DEP. VAN DEFENSIE. Bij beschikking van den minister .van Dc fensie is de ötficier-vlie'gci der 2e klasse A. C den Ouden, geplaatst bij het vtieg- knmp De Kooy, don Pen Januari a.s. ter be schikking gesteld. Bij boschiyüng van den minister van De fensie is dewficier van den Marine-stoom vaartdienst der 2e klasse J. A. W. var I.aan den I4en Januari a.s. geplaatst aan boord van Hr. Ms. wachtschip te Willems- r-ord. ZEEMACHT. Bij K. R. Is aan den lult. ter zee 1 F. A. Gastmann. wegens langdurlgcn dienst, eervol ont«'ng uit den zeedienst verleend, Bij K. R. is hcvordenl tot hoofdofficier [van adni. 2e kl. de officier Ie kl T. Meijer per jaar nauw- cn (0| officier von ndm. Ie kl. de officier van 2e kl. A. Lcnsvelt- EXAMEN KT.flRK DEPARTEMENTEN VAN ALGEMEEN BESTUUR. De minister van Rinnen'andsehe Znk> brengt i voorlnonigc kennis, dat in her of Ni mber 19"0 wederom een xain- cordc" gelinlnlen ter verkrijging het examen zal worden gehouden, in *5 Rijk» dienst zijn (zoowel vaste a s tijdelijke arhlz- tenaren als zij, die op arbeidscontract werk zaam zijn), henevens al en die op 1 Januari 1929 in 's R.jks dienst waren en wier dieojl- erband nfi dien dalum eindigde. ONZE MINISTERS. Op verzoek van dc Verecnigin1? „Drenthe Vooruit"; een stichting van den Anrtsdiore- =oncn R. K. Boeren- en Tuindcrsbond, zal Ie Min ster van R:nnenland«chc Zaken. Mr. J. B. Kan, Maandag 7 dezer, vergezeld van heer Meyer de Vries, rijksinspec'eur de werkverschaffing in r.lgemecncn dienst, vesrhillcride terreinen van genocm- vereenicing berr.hFgcn. De voorzitter „Drenthe- Vooruit". Rnmn van Voorst tot Voorst, lid van de Tweede Kamer, en d© secretaris, de heer Ruiter, zullen den Mi- niëter rondleiden. VEILINGS0MZET7EN. De veilingsvereeniging „De Tuinbouw" to" Bovcnkarspel (N.-H.) huil in 1928 een omzet' van bijna f 4 millioen tegen f b% milliocn in 1927, welke vooruitgang hoofdzakelijk is tc danken aan de tulpenteelt. De jaaromzet van de Veilingsvereeniging' Over-Bet uwe te F.lst (Gld.) bedroeg in 192S" over 181 veilingen f 2.G03.743.02 tegen f 2.05G.304.85 over 177 veilingen in het vorig jaar. Dit omzetcijfer over 1928 gcl.lt uitslui tend voor binneniundschc producten. LANDBOUWERS NAAR FRANKRIJK. Bij het dcgelijksch bestuur der drie cen trale Icndl ruw organisaties bestaan plannen *.tn door stichting van een naamloozc ven nootschap niet een groot aaneengesloten Riotidgcbied in Frankrijk, ('e ethigratie van landbouwers en le.ndbouwarhciders naai dit huid te bevorderen. n* P K. DiorXane Land en Tnlnbonu- honrl. nfd. Zuidelijk deel vnn Voord-Holland vnn den Ghr. Roeren en Tuindcrsbond en de rfd. H-dfwec en Hnm-lenro-crmeer vnn de TTo11Mij. ven Lendbomv hebben Hoofddorn een verg"(lerin.T belegd, waari" i|e heer Van Bnmmel. van V oten, de moei li'kherten «ter suikerindustrie in Nederland uiteenzette. Nn een drukke dl«cn«sie werd met hijnn elgemecne stemmen een mnt> aangenomen, wnnrn gemnd-teer-l wm-rlt. ,|:>t de toe stand i-. de bee'«•GiiU-.ornro birrie hier j nd norv Rn de inzen-'er klaagt: lijtig te hestuilceren. zj| P0|1S wilden denken ann hetgeen belangenpartij, hoe neutraal zij oon Nan dp |,00r Srlu.kkinx derike aan de weermacht en politie. Ook Inch ook aandient, in wezen altijd 'ils Jdeier lagen in de Ttt code Kanier sprak hit J." w 'Ir 11 kkitm ai kierk 1, enen zoniet d n -'than, zonder vertil» de ordinantiën Gods voor de Overheid ot links is (doel, erlokkig kent d« rechter- d, bfltsndr ing van den sobstdiepost vo„r gi/^^^n^ToitshdJSd wotde» ''T>;nni!Xn~-7,7eVkeniHs i hebben algemeen» rechtskracht. Alle|^tide relden een bclangenpartljtje). dat ia in jeen n. K. Handels Hoogeschool u, Tilburg: toegelaten rij, die op het tijdstip, waarop Knmer gebracht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 1