LEIDEN en OMSTREKEN
„-RISTELIJK D AC BLAD voor
9««. JAARGANG
DINSDAG 20 NOVEMBER 1928
NUMMER 2398
ABONNEMENTSPRIJS
In Leiden en buiten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
Per kwartaal, I 2.50
Per week f 0.19
Franco per postj>er kwartaal 2.90
ADVERTENTIE-PRIJS
Gewone Advertentiën per regel 22l/« cent
Ingezonden Mededeelingen dubbel tarief
Bij contract belangrijke reductie
Kleine Advertentiën bij vooruitbetaling
van ten hoogste 30 woorden, worden da
gelijks geplaatst ad. 40 cents
Telefoonnummer 2778
Aangesloten op het Streeknet Lisse
Bureau: Hooigracht 35 Leiden
Postbox 20 Postgiro 58936
Oil nummer bestaal uil TWEE Bladen
EERSTE BLAD.
V Stemmen bij volmacht.
Het kan wellicht nuttig zijn nog
eens van deze plaats er op te wijzen,
dat sedert kort de gelegenheid bestaat
vcor die kiezers wier beroep of werk
zaamheden medebrengen, dat zij her
haaldelijk werkzaam zijn huiten de
gemeente op welker kiezerslijst zij
voorkomen, mits deze afwezigheid als
regel telkens langer dan drie dagen
duurt, hun stem hij de verkiezingen
hij volmacht uit te brengen.
Zij die hiervan gebruik willen ma
ken zullen vóór 1 Januari a.s. op
daartoe ter secretarie hunner woon
plaats verkrijgbare formulieren, een
verzoek moeten richten aan het Ge
meentebestuur.
Gelijktijdig of daarna zullen zij zich
persoonlijk naar de secretarie moeten
hegeven ter aanwijzing van den ge
machtigde. Het eenvoudigst is, dat
deze gemachtigde gelijk meegaat.
Noodig is dit echter niet. De gemach
tigde moet evenwel in persoon ter se
cretarie van de gemeente mededeelen,
dat hij de volmacht aanneemt.
De aanwijzing van den gemachtigde
moet geschieden tusschen de inzen
ding van het verzoekschrift en een
week na de candidaatstelling. Bij de
a.s. Tweede Kamerverkiezingen is dit
28 Mei 1929. Gemachtigde kan zijn el
ke lciezer(es), die in dezelfde gemeen
te voor dezelfde verkiezing gerechtigd
is. Niemand mag meer dan één mach
tiging aanvaarden, tenzij het huisge-
nuoten betreft, in welk geval twee
machtigingen mogen worden aan
vaard. Kiezers zijn alle Nederlandsche
onderdanen, die op 15 Mei 1929 den
leeftijd van 25 jaar hebben bereikt en
niet wettelijk zijn uitgesloten.
De volmacht geldt tevens voor de
deelneming van den kiezer aan een
nieuwe stemming ingevolge art. 135
der Kieswet, art. 70b der provinciale
wet of art. 38 der Gemeentewet en
aan de volgende voor hetzelfde verte
genwoordigend lichaam gehouden
verkiezingen, zoolang dezelfde kie
zerslijst van kracht is.
In de eerste plaats is het dus noo
dig, dat er voor gezorgd wordt, dat
zeelieden e.a., die van deze regeling
kunnen gebruik maken, het betreffen
de verzoekschrift vóór 1 Januari bij
het gemeentebestuur inzenden. Kun
nen zij gelijktijdig zich ter vervulling
der andere formaliteiten naar het
Raadhuis hegeven des te heter. Wat
gedaan is, is klaar. Dit is echter nog
niet zoo dringend noodig, daar zij
daarmede den tijd hebben tot 28 Mei.
Met het indienen van het verzoek
schrift mag echter niet worden ge
draald, daar met 1 Januari a.s. anders
de gelegenheid om op deze wijze te
stemmen verkeken is.
Een ieder onder onze partijgenoo-
ten, die huisgenooten familieleden,
vrienden of kennissen heeft, die ter
zee varen, of anderszins door hun be
roep voor deze wijze va stemmen in
aanmerking komen, zullen goed doen
een formulier ten stadhuize af te ha
len, en dit ter invulling en teekening
aan den betrokkene aan te bieden, of
het hem op te zenden indien hij niet
tijdig in Nederland komt.
Komt hij thuis, dan herinnere men
hem aan het noodzakelijke bezoek ter
secretarie met den gemachtigde, het
welk de echtgenoote, vader, broeder,
zuster of vriend kan zijn.
Zorge men nu in dezen den gelegen
tijd niet te laten passeeren. Als straks
de verkiezingsdag aanbreekt zullen
zij, die de gelegenheid hebben laten
voorbijgaan, daarvan spijt hebben.
Dan is het echter te laat.
7 De ideale socialisatie.
Men hoort van sociaal democrati
sche zijde weinig meer spreken van de
socialisatie. Het bekende rapport is
veilig opgeborgen tot er weer eens een
tijd komt, dat het als propaganda
middel dienst kan doen. Zelfs de hoog
gc-ioernde regeeringswinkels zijn een
weinig uit de gunst, worden althans
niet meer zoo sterk gepropageerd.
Kan dat ook komen vanwege de
gunstige resultaten in Rusland ver
kregen? Het consequente marxisme
heeft ook daar fiasco gemaakt, volgt
nu ook hetgeen als overgangsmaatre
gel is bedoeld?
Wat de Telegraaf omtrent de Rus
sische Regeeringswinkels uit Riga
meldt- is weinig hoopgevend.
„Het Russische volkscommissariaat
van Handel zoo lezen wij daar
heeft een conferentie bijeengeroepen
\;n vertegenwoordigers der staats
winkels, coöperatieve bonden, vakver
enigingen en van het economische
i'r-partcment om middelen te beramen
1c: cn den wantoestand, dat lange rijen
ïueiischen steeds moeten wachten,
vucral voor de winkels waar brood,
kleedingstoffen, boter, melk, graan en
petroleum verkocht worden Hierom
trent is een rapport opgesteld, waarin
verklaard wordt, dat deze lange rijen
wachtenden een gewoon verschijnsel
zijn geworden 'sinds het voorjaar. De
voornaamste oorzaak hiervan is, al
dus het rapport, do hernieuwe vervol
ging van de particuliere handelaars
door de regeering. Daardoor zijn de
particulieren sinds verleden jaar ge
dwongen, ongeveer 30 pCt. van hun
winkels te sluiten. De coöperatieve
voreenigingen hebben tot nog toe niet
voldaan aan de verwachtingen en zijn
niet in staat gebleken, het door deze
maatreeeien ontstane grrcte tekort aan
te vullen.
Ook de coöperatieve vereenigingen
hebben een rapport ingediend, waar
in gezegd ./ordt, dat financieele moei-
liil heden een behoorlijke ontwikke
ling van haar organisaties verhinderd
hebben. Zij stellen nu voor, ook Zon
en feestdagen open te blijven. Hier
door zal, naar zij hopen, de opstopping
voor de winkels verminderd worden".
Hier zijn zoo ongeveer de meest pes
simistische verwachtingen van de
c-'öperatieve en regeeringswinkels tot
werkèlijkheid geworden.
Inderdaad weinig hoopgevend voor
bet soc. dem. ideaal in ons land.
STADSNIEUWS.
HET LEVEN NA DEN DOOD.
Rede van Dr. M. H. A. v. d. Valk.
Gisteravond hield in het gebouw
Prediker in de Janvosseensteeg Dr. M.
H. A. v. d. Valk, de bekende redenaar
en Schriftkenner uit Hillegersberg een
rede over: „Het leven na den dood".
De spreker werd ingeleid door den
heer v. Atten uit Rotterdam, die allen
hartelijk welkom heette en eenige me
dedeelingen deed over eenige boeken
die Dr. v. d. Valk heeft geschreven.
Daarna gaf hij het woord aan Dr.
v. d. Valk.
Dr. v. d. Valk begon m$t te zeggen,
dat, zoodra de mensch kwam te staan
tegenover den dood, hij heeft gepro
beerd contact te krijgen met de zielen.
De oorsprong van het spiritisme is
puur heidensch en daarom en vooral
ook omdat de Heilige Schrift het ver
biedt, is het aireede veroordeeld.
Het grootste bezwaar tegen spiritis
me niet spiritualisme, want dit
staat taalkundig tegenover materialis
me, terwijl spiritisme staat tegenover
animisme is, dat elke séance de an
dere tegenspreekt wanneer het gaat
over de hoofdvragen van het Christen
dom.
B.v. ten opzichte van het hiernamaals
zijn de meeningen geheel verschillend
Een Engelsch medium heeft een En-
gelschen hemel en een Turksch me
dium een Turkschen.
En ook ten opzichte van andere
stukken is men op de séances zeer ver
schillende meeningén toegedaan.
Betreffende de iutuverkiezing, de val
des menschen, de opstanding der doo-
de*i, verkondigen de spiritisten on
schriftuurlijke dingen. Alle hoofd
waarheden des Christendoms worden
geloochend'.
Het spiritisme is nutteloos, godde
loos en roekeloos, ook dit laatste, want
bet is een goed middel om krankzin
nig te worden.
Wat er waar is in het spiritisme
spr. ontkent de feiten niet is toe te
«schrijven aan natuurkundige krachten
of demonische machten.
Maar zijn ér dan geen geheimzinnige
machten?
Ja zeker. Shakespeare heeft gezegd:
„Er zijn meer machten tusschen hemel
en aarde, Horatio, dan waarvan gij in
uw wijsbegeerte gedroomd hebt".
Daar is bijvoorbeeld de telepathie.
Spr. vertelt daarvan eenige frappan
te staaltjes uit eigen ervaring. Geeste
lijke radio zou hij het willen noemen..
Er geschieden vele wonderen buiten
het spiritisme, grooter dan die van het
spiritisme, veelvuldiger dan die van
het spiritisme.
Spr. maakt ook nog eenige opmer
kingen over de theosophie, om daar
na te komen tot de geschiedenis van
Saul te Endor. zooals deze ons in den
Bijbel beschreven staat.
Saul stond voor een beslissende slag.
Hij is van God verlaten, zooals hij zelf
zegt. En daarom zoekt hij een vrouw
met een waarzeggenderi geest. Eigen
lijk moet vertaald worden: een vrouw,
die de slang beheerscht. Bij alle oude
volken heeft de slang den naam van
bijzonder wijs te zijn en door zijn fas-
cineerenden blik in het geestelijke te
kunnen blikken.
Saul had God ook zelf verlaten en
daarom zoekt hij zulk een vrouw, die
de slang beheerschte.
De vrouw denkt aan een valstrik,
maar Saul zweprt bij God om ha-^r rro-
rust te kunnen stellen en den duivel
te kunnen raadplegen.
Onlangs is te Endor een grot opge
graven, die wonderlijk veel op de be
schrijving van de spelonk van de waar
zegster lijkt.
Deze spelonk bevatte, n.l. ook twee
grotten, verbonden door een smalle
steenen brug.
De vrouw gaat in de achterste grot.
Ze roept: Wie zal ik u doen opkomen.
Saul antwoordt: Doe mij Samuël
opkomen. Van hem kan misschien nog
hulp komen, denkt Saul.
Het wordt stil in de gr( tten.
Maar plotseling geeft de vrouw een
vreeselijke schreeuw, alsof ze door den
dood zelf besprongen wordt en daarna
vraagt ze: Waarom hebt gij mij be
drogen, want gij zijt Saul!
Maar Saul wil met haar lamentaties
zich niet ophouden en vraagt: Maar
wat ziet gij dan?
Zij antwoordt: Ik zie elohim uit de
aarde opkomen.
Elohim kan beteekenen god of hoog
waardigheidsbekleder. Het is niét \\i
te maken, wat de vrouw bedoeld heeft.
Hoe is zijn gedaante? vraagt Saul.
De waarzegster antwoordt, dat het
een oudachtig man is met een mantel
(profetenmantel) aan.
Wat is er nu in de spelonk te En
dor gebeud?
Deze vraag beantwoordt spr. na de
pauze.
Het is spr.'s heilige o/ertuiging dat
niemand anders clan S muël daar aan
Saul is verschenen. p
Verschillende the^ igen (Luther,
Calvijn, Kuyper) he' >en gezegd, dat
het cle duivel was. Vévschillende kerk
vaders en ook moderne theologen heb
ben echter beweerd, dat het Samuel is.
Ook de hier goed bekende Ds. Schilder
is deze meening toegedaan. Dat de
vrouw geen bedriegster was, verklaart
spr. uit het feit, dat de vrouw een
schreeuw gaf. Ze zag iets wat ze niet
verwachtte. Verder geeft spr. verschil
lende bewijzen, dat de man die op
kwam Samuel was.
Er staat in den Bijbel: En Samuel
zeide. Gocl heeft dat toch niet laten
neerschrijven als hier de duivel be
doeld werd. Er wordt tot driemaal toe
gezegd, dat het Samuel was. Als djft
niet het geval geweest was, had er
toen gestaan: En de duivel, zich
houdende of hij Samuel was. Boven
dien de persoon die opkomt zegt Saul
de waarheid, Hij deelt hem mede, wat
gebeuren zal in de toekomst. Dat kan
de duivel immers niet? De duivel zegt
de waarheid niet en hij weet ook niet
wat er in de toekomst gebeuren zal.
En nu mag men niet gaan zeggen:
Maar hoe kan Samuel door een waar
zegster opgeroepen worden, want het
staat er en wij moeten onze dogma
tiek niet boven de Heilige Schrift gaan
stellen.
Spr. vat het aldus op, dat de vrouw
heeft gedacht Saul te bedriegen, maar
terwijl zij begint met haar duivels
kunstenarijen, ziet ze daar een oud
achtig man opkomen, die ze niet ver
wacht had en daarom geeft ze die vree
selijke schreeuw.
Het is merkwaardig, dat de Septua
ginta bij 1 Kron. 10 vs. 13 zegt:
en Samuël de propheet ant-
woorde hem", terwijl in Jezus Sirach
46 vs. 20 (23) staat: En nadat hij ge
storven was, profeteerde hij hein en
verkondigde den koning zijn uiteinde
en zijn stem verhief zich uit de aarde
en profeteerde, dat het goddeloos volk
zou vergaan.
Echter Gods Woord beslist hier
voor spr. geheel. Er staat Samuël en
dan mogen wij niet zeggen: Ja maar
het was de duivel.
God heeft aan Samuël vergund Saul
zijn oordeel aan te zeggen, opdat zijn
geweten met een brandijzer zou wor
den toegeschroeid.
Zijn oordeel wordt hem aangezegd.
Hij valt flauw. De vrouw konlt uit de
grot en ziet hem liggen. En ze doet al
les om hem te helpen en te kalmeeren.
Spr. gelooft, dat deze vrouw in de
ziel is gegrepen, dat ze bekeerd is,
maar dat is een geheel persoonlijke
meening.
Spr. schildert dan in helle kleuren
Sauls ondergang door zelfmoord, daar
tegenover stellende David, die zich
sterkte in den Heere.
Na vervolgens nog eenige opmerkin
gen gemaakt te hebben over den 4us-
schentoestand van de zielen na den
dood en voor den oordeelsdag, besluit
spr. met te wijzen op den diepen ernst
van de vraag: Waar ga ik heen?
We mogen geen rust hebben, voor
we daaromtrent zekerheid hebben.
Met de grootste aandacht heeft men
de rede van Dr. v. d. Valk aangehoord
van het begin tot het einde.
Uit dit verslag moge blijken, dnt do
bekende redenaar belangwekkende
dingen heeft gezegd en het is dan ook
niet te verwonderen, dat de zaal goed
was bezet.
HET REQUIEM VAN VERDI.
Het Bestuur van de Afdeeling „Lei
den" van de Mij. tot bevordering der
Toonkunst, deelt ons mede, dat op 3
en 4 December a.s. zal worden uitge
voerd, het „Requiem" van Verdi, met
medewerking van de solisten, Louis
van Tulder, Hermann Schei, Berlijn;
Mia Peltenburg, Theodora Versteegb.
Op 2930 April zal worden uitge
voerd „Die Matthaus^Passion" van
Joh. Seb. Bach, met medewerking van
de solisten Louis van Tulder, Max
Kloos, Mevr. Noordewier Reddingius,
en Suze Luger.
Beide uitvoeringen met het koor der
afdeeling, onder leiding van Anton
Tierie, en met begeleiding van het Re
sidentie-orkest.
Voor verdere bijzonderheden gelie
ve men zich te wenden tot den secre
taris der afdeeling, den heer B. J. M.
Kortmann te Oegstgeest en verwij
zen wij naar dc- advertenties in dit
blad de week voor de uitvoeringen.
LEGATEN WIJLEN
H. J. BLOMMENDAAL.
Naar wij vernemen, heeft de heer
H. J. Blommendaal. in leven ouder
ling bij de Geref. Kerk, overleden al
hier op 10 November 1.1., de volgende
legaten vermaakt, (vrij van successie
rechten)
1. Aan de Gereformeerde Kerk te
Leiden, en aan hare Diaconie, ieder
voor de helft, een kapitaal van 20000
onder den last van vruchtgebruik;
2. aan de Gereformeerde Kerk te
Leiden, ten behoeve van de Zending,
1000;
3. aan de Vereeniging tot oprichting
en instandhouding van Scholen voor
Lager en meer uitgebreid Lager On
derwijs, op Gereformeerden Grondslag
te Leiden, een obligatie ten laste van
die Vereeniging, groot 1000;
4. aan „Effatha", vereeniging tot be
vordering van Christelijke Opvoeding
en onderwijs voor Doofstomme kinde
ren en jongelieden, te Dordrecht, 500;
5. aan de Christelijke Werklieden-
vereeniging „Patrimonium" te Leiden
250;
6. aan de Vereeniging voor Christe
lijke verzorging van Blinden .genaamd
„Bartimeus", te Zeist, 500;
7. aan de Vereeniging voor Christe
lijke Fröbelscholen, te Leiden 500;
8. aan de Jongelingsvereeniging op
Gereformeerden Grondslag „Obadia",
aan de Jongelingsvereeniging op Ga-
reformeerden Grondslag „Doctor Ba-
vinck", aan de Jongelieden Vereeni
ging en aan de Knapenvereeniging, al
le welke vereenigingen staan onder
Kerkelijk Toezicht te Leiden, ieder
250;
9. aan elk der drie Zondagsscholen
staande onder Kerkelijk Toezicht van
de Geref. Kerk te Leiden f 250.
ORANJE-BAZAAR.
Er heerschte vanmorgen in de Stadsge
hoorzaal toen wij daar een kijkje namen,
om een indruk te krijgen van den bazaar
ten bate van de Leidsche Christelijke
Oranjevereeniging, die hedenmiddag te
half vier officieel geopend is, een groote
bedrijvigheid. Vele dames en heeren, die
zich hiervoor beschikbaar hadden gesteld,
waren druk in de weer om de verschil
lende stands vóór het bepaalde uur in
orde te krijgen. En niet alleen vanmorgen
maar ook in den afgeloopen nacht heeft
men hard gewerkt, hoewel uit den aard
der zaak de vrouwelijke hulp daarbij
moest worden ontbeerd.
Daarentegen was echter vanmorgen het
vrouwelijke element in de meerderheid en
zoo rees onder de nijvere handen uit, met
een wonderbaarlijke vlugheid, de oranje-
gekleurde expositie die drie dagen lang
een stroom van bezoekers moet trekken.
Want dat is natuurlijk de bedoeling!
De dameskrans, die het leeuwenaandeel
heeft gehad bij het doen tot stand komen
van dezen bazaar, heeft niet met zooveel
volhardende ijver de verschillende artis
tieke en nuttige en popperige handwer
ken vervaardigd, om ze slechts te laten
bewonderen. Er moet een geest van heb
zucht varen over de bezoekers, natuurlijk
in den goeden zin, hebzucht die de por-
temonnaie fut geeft om de city-bag en alle
jaszakken te kunnen vullen.
Behalve de keurcollecte handwerken,
die men op den bazaar aantreft, vindt men
er natuurlijk alle andere zaken: nuttige-
en luxe- en kunstvoorwerpen, die maar
eenigszins voor den verkoop op een ba
zaar zijn geschikt.
En daartusschen zijn opgesteld de ver
schillende attracties. Ren bazaar zou na
tuurlijk die naam niet waard zijn als er
geen sjoelbakken waren. Daarover is ieder
rechtgeaard bezaarbezoeker het eens,
maar buiten deze sjoelbakken en de ver
dere gewone attracties treft men aan ook
eenige origineele zaken, waarvan we
slechts noemen den Oranjeboom en een
sneldraalende parapluie, waarvan men
pakjes af moet knippen.
Het is natuur'ijk ondoenlijk alles op te
sommen, maar dat hoeft ook niet. Ga, zie
Belanarijkste nieuws io dit Nummer.
Binnenland.
Koninklijk bezoek aan Leerdam en
Lcevestein.
Dr. Ruys spreekt te Lisse over
Datheen.
Buitenland.
Stresemann heeft weer een groote
rede over de buitenlandsche politiek
gehouden.
Engeland heeft zijn memorandum
inzake de a.s. herstelbesprekingen aan
Duitschland doen toekomen.
De onderhandelingen inzake het
Dnitsche metaalconflict worden voort
gezet.
De reis van Prins Leopold naar
Nederl.-Indië.
en overtuig u. dat we niet te veel zeggen,
wanneer we beweren, dat de bazaar
grootsch is opgezet, grootsch tot 6tand is
gekomen en help zelf mede als ge er toch
zijt, om hem een grootsch succes te doen
worden.
Het is voor de Oranjevereeniging, dus
voor Oranje.
In November hoopt de O.V. op luister
rijke wijze haar 20-jarig bestaan te her
denken. Maar dat moet haar mogelijk ge
maakt worden en heel haar verdere be
staan moet haar mogelijk gemaakt wor
den. Het mag vooral geen slepend be
staan worden, maar een bestaan met eere.
En daarom: bezoekt den bazaar van de
Leidsche Chr. Oranjevereeniging.
Reeds afgezien van het goede doel is hij
ten volle de moeite van een bezoek waard.
Op allerlei manieren zult ga er aange
naam bezig worden gehouden.
De officieele opening had hedenmiddag
plaats te half vier. Ds. H. Thomas, de
voorzitter van de vereeniging, sprak een
inleidend woord, terwijl onze burgemees
ter, Mr. A. van de Sande Bakhuyzen, de
officieele opening verrichtte. Maar hierop
komen we morgen nog wel nader terug.
RESIDENTIE ORKEST.
Wie aandachtig onze muziekversla-
gen volgt, zal zich herinneren, dat we
voor kort een en ander over de Ouver
ture „Die Zauberharfe", meer bekend
als Rosamunde-ouverture, waarnaast
dan, zooals men weet, nog een andere
Rosamunde-ouverture bestaat, schre
ven.
In de betrekking tot deze muziek
historische opmerkingen dus geen her
halingen. i
Het Residentie-orkest opende zijn
eerste concert met de eerstgenoemde
Ouverture. Deze is in den besten zin
populaire muziek; immers eenvoudig,
soepel en fijn; wonderlijk zangerig en
voortmelodiëerend met een vanzelf
sprekende gratie van al dadelijk een
voorname vertolking. Er is bij dit
prachtige ensemble wat wij zouden
willen noemen een muzikale discipli
ne, waardoor de prachtige rhythmi-
sche verzorgdheid tevens een nobele
afgerondheid van toon medebrengt.
We bedoelen hiermee den orkesttoon
die natuurlijk in de eerste plaats af
hangt van de individueele spelers,
maar als ensembletoon van den diri
gent.
De lezer versta ons goed: er zijn b.v.
in zulk een stuk passages, waar de
strijkers en houtblazers precies den
zelfden gang en dezelfde melodie vol
gen. Het gebeurt soms, dat men de uit
voering zeer waardeert en dat er toch
vooral bij gelijktijdig invallen een on
derdeel van een seconde verschil is op
te merken. Al is dit verschil nog zoo
gering, en al geven de meeste hoorders
er zich geen bewust rekenschap van
het i s er en het geeft iets onafs.
Dit nu is bij het Residentieorkest
nooit merkbaar; en daarom spreken
we van muzikale discipline en volko
men afgerondheid van den qrkesttoon.
En als dit technische deel van de
uitvoering, in orde is, en alles verder
tot in de finesses verzorgd, wat na
tuurlijk het werk der repetities is,
dan valt het zoo'n muzikaal man als
Dr. Van Anrooy niet moeilijk een
prachtig innerlijk doorleefde vertol
king te geven.
Zoo was het met de „Ouverture",
zoq was het ook met de prachtige en
zoo bekende Balletmuziek uit „Rosa-
munde".
En weer drong het bewustzijn zich
op, dat niemand zoo goed als Schu-*
bert het beste, het mooiste en zonnig
ste van de Weensche volksziel heeft
vertolkt.
Het zonnige, maar ook het weemoe
dige, zooals zich dat uit in het wee
moedig verdroomde gedeelte uit het
„Allegro moderato", met het slot. dat
klinkt als een elegisch tweegesprek in
voortdurende themawisseling, ver
tolkt door fluit, hobo, fagot, enz.