SPEELGOED AFDEELING WAALS (PARTERRE) GROOTE UITBREIDING ONZER DAG-AGENDA. RECLAME U vindt er een enorme sorteering op practische wijze tentoongesteld Een bezoek aan onze Speelgoed-Afdeeling is een attractie voor de Kinderen 1! VRIJ ENTREE! ENORME KEUZE! VRIJ ENTREE! LAGE PRIJZEN! Haarlemmerstraat 130-136 lederen Dinsdag 78.15 uur. Wijk- gebouw „Pniël", Middelstegracht: Zit ting van het bestuur v. h. Prot. Bur. waargenomen door de apotheek van voor Soc. Adviezen. Vrijdag 16 Nov. 's av. ;.cht uur. P lioorz^al: F 'rvonJ. '...i- kiug 10-ig bestaan Leidsche Bur gerwacht. Dinsdag 20 Nov., 's av. acht uur. Foyer Stadsgehoorzaal: Lezing Ned. Chr. Reisver. over „Indië". Donderdag 22 November, 's avonds acht uur. Klein-AuditoriumLezing dr H. Schokking, over: „Theosophie". Vrijdag 23 Nov., 's avonds acht uur. 't Nut van 't Algemeen: Lezing met lichtbeelden Geref. Vereen. voor Drankbestrijding. Vrijdag 16 Nov„ 's av. 8^ uur. Ca techisatielokaal Hooigracht: Vergade ring Geref. Mannenvereeniging. Sassenheim. Vrijdag 16 Nov., 's av. 7uur. Geref. Kerk: ds. H. Knoop, van R'dam. Lezing voor Patrimonium. Maandag 19 Nov., 's av. 8 uur. „Pre diker". Lezing van dr. H. H. A. v. d. Valk, over: „Het leven na den dood". De avond- nacht- en Zondagsdienst der apotheken wordt van Maandag 12 tot en met Zondag 18 Nov. a.s. waargenomen door de apotheek van den heer M. Boekwijt, Vischmarkt 8, Telefoon 552. Daarna begon spr. met de vertoo ning van lichtbeelden. Eerst zagen we een aantal plaatjes van Mooi-Lim- Lurg, die duidelijk demonstreerden de typische schoonheid van onze elfde provincie, een schoonheid die uit- heemsch aandoet en niets heeft van onze Hollandsche landauwen. Deze serie was echter slechts een in leiding. Spoedig begon spr. met de ver tooning van plaatjes betrekking heb bende op Nijver-Limburg. Hier zagen we hoven- en ondergronds de mijn Wilhelmina bij Terwinselen, waar on der de meest gevaarvolle omstandig heden het zwarte goud wordt gehaald diep uit de aarde, waar de menschen een groot gedeelte van hun leven door brengen in de stikdonkere ingewan den der aarde, elk oogenhlik bedreigd door de mijnherg, die zich niet straf feloos haar schatten laat ontnemen. Op allergezelligste wijze gaf spr. bij de interessante plaatjes een toelich ting. Hij vertelde van het leven der mijnwerkers, die over 't algemeen keurige menschen zijn, van hun eigen aardigheden, van hun godsdienstige gevoelens en zooveel meer. Hij bracht met ons een bezoek aan de mijn en liet ons zien hoe daar gewerkt wordt, lioe verantwoordelijk dat werk is en hoe gevaarlijk. Zoo werd het spoedig 10 uur en moest de spr. zijn lezing eindigen, hoe gaarne men hem ook verder gehoord had. Het laatste gedeelte over het evangelisatiewerk moest helaas ach terwege blijven, maar misschien komt ds. Van Maanen nog wel eens terug. Mevr. Riemens dankte uit aller naam den spreker voor zijn interes sante lezing, waarna dezo voorging in dankgebed. Aan de deur werd een collecte ge houden voor de evangelisatiearbeid onder de mijnwerkers. UITREIKING DIPLOMA'S VOOR TYPOGRAFEN. Vanwege de Leerlingen-Commissie in het district Leiden, onderdeel der Centrale Commssie van dien naam is hier ter stede een cursus gegeven aan leerlingen drukkers en zetters en na afloop daarvan een examen gehouden. Aan de geslaagde candidaten wer den gisteravond in een der zalen van het Nutsgebouw de diploma's uitge reikt. Behalve de commissie zelve, be staande uit de heeren Laterveer, voor zitter; Van Hensbergen, seer.; De Mooy, Loman en Crama, was mede aanwezig een lid der Centrale Com missie. de heer Verhey, uit Amster dam, afgevaardigden van de typogra- fenorganisaties te Leiden en enkele af gevaardigden van hier ter stede ge vestigde uitgeverszaken, w.o. de hee ren Van Looy, directeur van Sijthoff's Uitgevers Mij.; voorts eenige ouders van leerlingen. De heer Laterveer, die de bijeen komst leidde, ving aan met de opmer king, dat deze avond een belangrijk moment is in de Leidsche typografen- wereld, waar tot nog toe geen oplei dingscursus had kunnen worden ge houden. Hij dankte de aanwezigen voor hun opkomst, in het bijzonder de vertegenwoordigers der patroons en releveerde met voldoening dat de di rectie van het Leidsch Dagblad gele genheid had gegeven het practisch gedeelte van het machinezettersexa- men mogelijk te maken. Uitvoerig richtte hij zich vervolgens tot de geslaagden en drukte hun'op het hart om in de practijk het geleerde te bevestigen. De grondslag is nog maar alleen gelegd, zelf kunnen zij daarop voortbouwen. In d'-nzelfden geest spraken vervol gens o.a. nog de heeren Verhey. Van Looy en Wittenaar, de laatste als vertegenwoordiger van de organisa ties, di© er o.a. op wees, dat de typo grafen vooral vroeger voor hun ont wikkeling dikwijls de medewerking van de patroons moesten ontberen. Diploma's werden uitgereikt aan de handzetters: H. Fortman, Lisse; P. v. d Doef, Voorhout; A. Laambreeke, Alphen a. d. Rijn; Jan Robbers, A. Fa- vier, G. Eikerbout, A. Loeber en W. Kroon, te Leiden; aan de drukkers: J. van Gent en A. Leimans; aan de machinezetters: D. Blans- jaar, M. Dieben en J. C. Onvlee, allen te Leiden. De voorzitter wenschte tenslotte de geslaagde leerlingen met het behaalde succes geluk. WETENSCHAPPELIJKE VOORDRACHTEN OVER HET KATHOLICISME. Gisteravond hield prof. Verhaar in het kléin-auditorium der Universiteit alhier zijn derde academievoordracht over de Messiaansche Verwachtingen. In het eerste gedeelte liet spr. zien, dat het geheel© Oude Verbond een duidelijke voorbereiding en vooraf beelding was van het komende mes siaansche Rijk, waarin de verloren paradijsheerlijkheid voor een groot deel zou hersteld worden. Door een reeks markante voorbeelden werd dit duidelijk gemaakt. In het tweede gedeelte behandelde spr. de oud-testamentische profetieën over den Messias en zijn Rijk. Eerst werden enkele belangrijke opmerkin gen gemaakt, om daardoor deze voor spellingen beter te kunnen verstaan. Vervolgens liet spr. zien, door een lange rij van getuigenissen, hoe d© profeten over den toekomstigen Mes sias hadden voorspeld zijn afkomst, tal van bijzonderheden uit zijn leven, lijden en sterven, zijn drievoudige pro fetische,, priesterlijke en koninklijke waardigheid, den tijd waarop hij ko men zou, enz. Verder was voorspeld, dat het Messiasrijk het Oud Verbond zou opheffen, dat dit nieuwe Godsrijk in Jeruzalem zou beginnen en van daar over de heele aard© zich zou ver spreiden, en de aarde zou vervullen van de leer van Christus en deze in tact zou bewaren; bovendien zou dit Messiasrijk kennen een vergeving der zenden, en priesterschap uit alle vol ken, en één universeel© spijsofferande; tenslotte zou dit Rijk van alle kanten worden aang©vallen, maar deson danks onwankelbaar stand houden gedurende alle eeuwen. Spr. liet zien, hoe al deze oud-testamentische voor spellingen letterlijk vervuld zijn in Christus en zijn Kerk. In een derde deel wees spr. er nog op, hoe in de laatste vóór-christelijk© period© niet alleen de Joden maar ook de heidenen verlangend uitzagen naar een verwachten Redder. De volgend© voordracht, „Verlosser en verlossing", wordt gehouden op Donderdag 29 November. HET SPOORWEGONGELUK BIJ DE VINK. Het Haagsch© Gerechtshof zal 4 Dec. a.s. in raadkamer behandelen het hooger beroep van den officier van Justitie bij de Haagsche rechtbank te gen de beschikking van de derde ka- mor van dat college, waarbij dé inge nieur van den weg hij de Nederl. Spoorwegen, ir. F. M. van Pantha- lfcon baron Van Eek. en de opzichter van den weg de heer Berghuys, tegen wie genoemde officier een nadere ver volging had ingesteld in verband met het spoorwegongeluk bij de Vink op 9 Sept. 1926, buiten vervolging zijn ge steld. WAARSCHUWING. Er wordt tegenwoordig veel recla me gemaakt voor breimachines, waar mede men na korte oefening 3,50 per dag zou kunnen verdienen. Deze machines worden in den han del gebracht door de N. V. tot produc tie van gebreide goederen als huis werk met breimachines „Wikuna". Aan personen, die er over mochten denken tot aankoop van zulk een ma chine over te gaan, wordt aangeraden te voren inlichtingen in te winnen aan het Bureau van den Armenraad, Lammermarkt 67, geopend van 912, en 1.305 uur, 's Zaterdags 912,30 en 78 uur 's avonds. Gisteravond heeft op de Steen- straat voor de lunchroom van Biesiot, een aanrijding plaats gehad tusschen een auto van H. L. M. te Alphen a. d. Rijn en de tram van de H. T. M., waar bij de auto ernstig werd beschadigd. Persoonlijke ongelukken hadden echter niet plaats. BINNENLAND. „IN DE SCHATKAMER ONZER LEVENS- EN WERELD BESCHOUWING". Voor de Friesche afdeeling van den Bond van J. V. op G. G. he©ft gis teren prof. dr. H. Dooyeweerd van Amsterdam een rede over boven staand onderwerp gehouden. Men hoort tegenwoordig in onzen kring, vooral onder de meer-ontwik- kelden herhaaldelijk de vraag: „Wat zijn de Gereformeerde Beginselen". Deze vraag, die zinloos en ergerlijk ware, wanneer ze alleen van onkun de. ondankbaarheid of scepticisme getuigde, kan ook in dit licht worden bezien, dat men vraagt naar de betee- kenis van het Calvinisme voor den nieuwen tijd met zijn nieuwe vragen. En zóó bezien is de vraag wel de moeite van overweging waard, ja, spreekt ze tot de consciëntie van ieder, die het Calvinisme als levens- en we reldbeschouwing liefheeft. Want, wan neer het Calvinisme op het doode punt zou blijven staan en geen kracht tot groei en wasdom in zich zou bezit ten, dan ware het met zijn invloed op geestelijk gebied gedaan. Op de vraag nu: wat zal het Calvi nisme in de toekomst? is slechts één antwoord mogelijk: Dring door tot den religieuzen zin Uwer levens- en wereldbeschouwing, want in de diep ten der innig Christelijke visie op wereld en leven, die in het Calvinisme belichaamd is, ligt óok de kracht voor verderen uitgroei in de toekomst. Wetenschappelijke uitbouw en door denking, onzer beginselen is ongetwij feld zeer noodzakelijk, doch verwacht van haar niet, dat zij onze geestelijke beweging tot een nieuw leven zal wek ken. Het is de levende blik van het ge loof, het is die wonderbare visie bij God's genade, die heel den bouw onzer levens- en wereldbeschouwing voor de wijzen en verstandigen kan verborgen houden en aan de kinderen kan open haren. Het eerste wat we weer moeten gaan zien, om het Calvinisme als een levende kracht in het leven te ver staan, is zijn volstrekt religieuze in stelling, de beschouwing van heel de ze vergankelijke wereld onder het ab soluut gezichtspunt van onderwerping aan Gods souvereiniteit! Het moderne subjectivisme rede neert zoo: Wij kunnen niet boven de grenzen van ons tijdel «ik bewustzijn uitkomen. De absolute waarheid vat ten wij dus nimmer. Dit standpunt is anti-Christelijk, humanistisch in oor sprong, daar het den relgieuzen wortel orzer persoonlijkheid wegredeneert en geheel ons leven in tijdelijke en rela tieve functies laat opgaan. God's woord leert ons anders. Al onze tijde lijke functies van voelen, voorstellen, denken, ja zelfs onze zedelijke functie en ons z.g.n. natuurlijk Godsbesef zijn iri het relatieve bevangen. Doch ze zijn allen gezamenlijk tevens een uit straling van den religieuzen wortel onzer persoonlijkhei1, die niet voor den tijd, doch voor -de eeuwigheid is geschapen. De religieuze wortel is in heel het menschengeslacht door de zonde verdorven, doch wordt door Christus in Zijn uitverkoornen weer omgezet. En niet in onze tijdelijke functies, doch in dien religieuzen wortel onzer persoonlijkheid, waarin we van aan gezicht tot aangezicht staan tegenover God. onzen Schepper, doen wij ook on ze eerste stellingkeuze in onze levens- en wereldbeschouwing: onderwerping aan of verwerping van God's souverei niteit in de aanvaarding van Christus, als den eengen Verlosser der wereld. Zoo is de aanvaarding der onver zoenlijke antithese tusschen het Ko ninkrijk Gods en het rijk der duister nis, die Augustinus als thenm voor heel de wereldgeschiedenis zag, inder daad een der eerste consequenties van het Calvinisme als levens- en we reldbeschouwing. In de verslapping van het religieus besef dezer antithese is wel de eerste oorzaak te zoeken van de matheid die onloochenbaar in deze dagen onze geestelijke beweging drukt. Want wie eenmaal die antithese in het diepst van zijn reli,r: us 1 scf door leefd heeft, moet noodwendig ook in deze tijdelijke wereld op ieder levens terrein den krijg verklaren aan de neutraliteitsgedachte. D© tweede oorzaak voor onze gees telijke verslapping is te zoeken in de geleidelijke verflauwing in het Geref. bewustzijn van den universeelen re-li- gieuzen grondslag en van 't leerstuk i' souvereiniteit in eigen kring. Want in dit leerstuk is de eigenaardige, innig aan God verbonden levens- en wereld visie van het Calvinisme samengevat. Het leert ons hoe de eeuwige zin der wet, die voor iederen wereldsamen- hang geldt, en die door Christus werd samengevat in het eerste en groote gebod: „Heb den Heere Uwen God lief boven alles",, door de grenslijn van onzen tijdelijken wereldsamenhang uiteen breekt in een groote plurifor miteit van goddelijke ordinantiën. Die ordinantiën zijn ons in kringen gege ven, die ieder den eeuwigen en abso- luten zin der goddelijke wet in een be paalde wetsgedachte weerspiegelen en aan die kringen behoort de souverei niteit in eigen kring, als uitvloeisel van de absolute souvereiniteit Gods. Zooals het witte zonlicht door het prisma uiteenbreekt in de zeven kleu ren van den regenboog, zoo breekt de eeuwige zin der Goddelijke wet in de zen wereldsamenhang uiteen in de souvereiniteit in eigen kring. Dit leer stuk, levend in ons Christelijk besef, stimuleert ons tot een onvermoeibare activiteit uit den wortel van ons ge loofsleven voor de handhaving der Goddelijke grenzen op ieder terrein des levens. In dit leerstuk vertoont zich het Calvinisme in volle wapen rusting tegen den modernen geest van verflauwing der grenzen. Op de vraag: Wat ziin de Gerefor meerde beginselen? kome dan van enze Calvinistische jongeren het ant woord, en. het vinde-weerklank in het duizendvoudig gebed van ons volk. Dit zijn de Gereformeerde beginse len, dat geheel dit tijdelijk leven wor de tot dienst van God, dat het onge broken licht der religie ook in de straalbreking van de souvereiniteit in eigen kring hee* deze wereld vervulle, dat tot het einde aller dagen gestreden wordt de heldenstrijd voor den Naam des Heeren onzes Gods. En deze belijdenis, gedragen door de vleugelen Uws gebeds, geheiligd door het offer van uw leven, blijve het strijdparool van ons Calvinisme tot het einde der dagen! LLOYD-RAPIDE. Het s.s. „Tjerimai" komt heden om 6 uur in Marseille aan. In aansluiting hier op vertrekt de Lloyd-Rapide te 10.05 uit Marseille. Aankomst in Roosendaal Za terdagmorgen om 7.16, Rotterdam D.P. te 8.51 en Den Haag H.S.M. 9.19. DE TOESTAND VAN GENERAAL BRAMWELL BOOTH. Commandant Vlas van het Leger des Heils te Amsterdam ontving Woensdag avond een telegram van den Chef van den Staf te Londen, meldende, dat de toe stand van Generaal Bramwell Booth slech ter is geworden. Ofschoon de doctoren nog niet alle hoop op herstel hebben opgege ven, erkennen zij toch, dat de toestand zorgelijk is. BUITENLAND. EEN REDDINGSBOOT OMGESLAGEN. 17 personen verdronken. Gistermorgen omstreeks 5 uur merkte de kustwacht te Rye Harbour, dicht bij Folkestone, vuurpijlen op, die van een Duitsch stoomschip bleken te komen. Of schoon het verschrikkelijk weer was, werd de reddingsboot bemand die onmid dellijk zee koos. Bij het Duitsche schip gekomen, ontvingen de redders de bood schap, dat het schip de Smyrna, van de Noorddeutsche Lloyd, in aanvaring was geweest met het Letlandsche stoomschip Alice, dat gezonken was maar welks opva renden gered en aan boord genomen wa ren. Het Duitsche schip bleek slechts ge ringe schade te hebben opgeloopen en kon in ieder geval de reis naar Folkestone voortzetten. De reddingsboot wendde den steven, maar geraakte kort daarop in zulk een windvlaag, dat de mast afknapte en de- boot omsloeg. Alle opvarenden, 17 in getal, moeten in zeer korten tijd verdron ken zijn. De toeschouwers op de klippen, die de reddingsboot om zagen slaan, snelden naar het dorp om hulp. Er werd een ke ten van menschen gevormd, die tot den nek toe in het water kwamen te staan en er zoo in slaagden een aantal ronddrijven de lijken te bergen. Later werd de red dingsboot zelf, met nog twee dooden aan boord, door de golven op de kust ge smeten. Door dit ongeluk is bijna de heele man nelijke bvolking van het gehucht Rye Harbour uitgeroeid. In 42 jaar heeft de historie van het reddingswezen niet zoo'n ramp gekend. Het geval doet te triester aan. omdat enkele minuten, nada't de red dingsboot zee gekozen had, aan den vas ten wal al bekend was, dat de opvarenden van de Alice door de Smyrna gered wa ren. DE ENGELSCHE ONTWAPENINGS- POLITIEK. Het Hoogerhuis verwerpt de motie- P ar moor. Het Engelsche Hoogerhuis verwierp gis teren met 33 tegen 10 stemmen een motie- Parmoor, betreurend dat de Britsche dele gatie in de negende Assemblée te Genève geen doeltreffende hulp heeft verleend om de politiek van algeheele ontwapening en arbitrage vooruit te brengen. Lord Cushendun verwierp de gedachte, Radio-Programma. WAT ER VANAVOND TE HOOREN IS HUIZEN, 340.9, na 6 uur 1870 M i N. C. R V< 5.— Concert. Zang en muziek. K. R. O. 7.Paedagogie. VSP. R O. 7.35 V.P.R.O.-avond. Zang, muziek en lezingen. 10.—! Persberichten van Vaz Dias. HILVERSUM, 1060 M. A. V. R O. 6.—" Tijdsein van de A. V. R. O.-klok. 6.Vooravondconcert. 7.15 Cursus voor de Binnenvaart. 7.45 Politieberichten. 8.- Tijdsein van de A.V.R.O.-klok. 8.05 Solistenconcert. Piano en cello. 8.50 Lezing. 9.35 Voortzetting concert. 9.50 Concert door het omroeporkest. 10.Persberichten van Vaz Dias. Vervolg concert. KöNIGSWUSTERH., 1250 M. 5.20 Lezingen en lessen. 7.20 Concert. 8.20 Lezing. 8.50 Concert. Orkest en piano. Daarna weer-, nieuws- en sport berichten en tijdsein. Daarna muziek. LANGENBERG, 468.8 M. 5.05 Vooravondconcert. 5.50 Lezingen en lessen. 7.20 Concert. 8.20 Lezing. 8.50 Voortzetting van het concert. Daarna laatste berichten. Vervolgens muziek. DAVENTRY, 1604.3 M. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Causerie. 6.35 Tijdsein, weer- en nieuwsbericht 7.05 De grondslagen der muziek. Verder lezingen, enz., afgewis seld door muziek. 8.20 Deensch programma. 8.50 Violoncel-concert. 9.20 Weer- en nieuwsberichten. Verder lezingen en muziek. PARIJS, „Radio-Paris", 1750 M. 5.05 Koersen en berichten. 7.20 Landbouwberichten. 7.50 Engelsche les. 8.05 Koersen en berichten. 8.20 Causerie. 8.50 Concert. In de pauze persberichten. dat de vertraging irr de zaak der ontwape ning te wijten was aan nalatigheid der regeering. Het is, zoo zeide hij. een kwes tie van methode en de regeering geeft de voorkeur aan de methode van bilaterale verdragen of regionale verdragen boven die weidscher documenten, die ter teeke- ning openblijven voor de staten al naar gelang deze zich daarvoor aanmelden. HET DEBAT OVER DEN PANTSER KRUISER. De houding der partijen. Het Duitsche rijkskabinet is gister morgen bijeengekomen, om over de kwestie van den pantserkruiser A te beraadslagen. Rijkskanselier Dr. Muller zette in de zitting de redenen uiteen, waarom hij en de overige sociaal-democratische ministers voor de door de sociaal-de mocraten ingediende motie zullen stemmen. Naar gemeld wordt, is besloten, de leden van het Kabinet bij de stem ming over den pantserkruiser vrij te laten. De rijksminister van justitie, Koch, deelde mede, dat de democraten zich van stemming zullen onthouden. In parlementaire kringen berekent men nu, dat heden bij de stemming over het voorstel der socialisten, als alle leden aanwezig zullen zijn, 215 leden vóór en 230 tegen bet voorstel zullen stemmen. Daarin zijn 25 stemmen der demo craten, die zich van stemming zullen onthouden, de twaalf stemmen der nationaal-socialisten niet inbegrepen. De verwerping van het voorstel wordt dus waarschijnlijk geacht. Gistermiddag heeft in den Duitschen Rijksdag onder groote belangstelling bet debat over de pantserkruiserkwes tie een aanvang genomen. HET NIEUWE KABINET POINCARé. De regeeringsverklaring. De regeeringsverklaring van Poin- caré, die gistermiddag in de Fransche Kamer en den senaat is voorgelezen, was kort. Het kabinet, aldus Poincaré, dat heden voor u treedt, roept alle repu- kükeinen op, eendrachtig den onvol- tooiden arbeid van- zijn voorgangers voort te zetten. Na enkele binnenlandsche proble men behandeld te hebben, gaat de re geeringsverklaring voort: Wij zijn besloten met alle middelen aan een verstandige organisatie van den buitenlamdschen vrede te arbeiden Het werk is reeds begonnen en is goed op weg naar de voltooiing.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 2