j UIT DE SCHRIFTEN
NIEUWE LEIOSCHE COURANT
Gods wondere leidingen.
van
ZATERDAG 28 JAN. 1928
TWEEDE BLAD.
HET BEGINSEL DER TEEKENEN.
Dit beginsel der teekenen heeft
Jezus gedaan te Kana in Galilea
en heeft Zijn heerlijkheid geopen
baard en Zijne discipelen geloofden
in Hem.
Joh. 2 11.
Bij het publiek optreden van onzen
Heere Jezus is Hij bekend geworden
door het licht, dat Hij van Zich deed
uitgaan.
Zooals de zon gezien wordt bij haar
eigen licht, was de Gezondene des Va
ders kenbaar bij het licht dat Hij uit
straalde-
Als Hij sprak, wekte Hij verwonde
ring, als Hij werkte openbaarde Hij Zijn
heerlijkheid.
Verwondering en bewondering heeft
Jezus gewekt door Zijn woorden en
werken, hetzij die weldaden brachten,
zegeningen werkten, of kastijding en
veroordeeling inhielden.
Bijzonder is het, dat Johannes, bij
de vermelding van het bekende wonder
op het huwelijksfeest te Kana. de won
deren van den Heiland dan nader aan
duidt als teekenen.
De machtswerking van den Christus
op natuurlijk gebied, was dus een tee
ken, een symbool van de geestelijke
verlossing.
De Christus Gods doet in de wereld,
met het geschapene zoo machtig, zoo
wonderbaar, dat de schepselen het aan
zien en niets anders kunnen zeggen
dan: dat is een wonder. Maar de be
doeling van 's Heeren machtwerking
was om tot teeken te laten dienen, om
bewijs te geven van Zijn zending en af
beelding van de geestelijke weldaden,
die Hij kwam geven. Om dus in de
Schepping, door het teeken, te predi
ken de herschepping.
Wat moet onze Heiland dan toch
teleurgesteld zijn, als Hij bemerkt,
dat de getuigen van Zijn wonderen,
wèl bewonderen de macht, die er zich
in ontplooide en de stoffelijke of li
chamelijke weldaden, die er in bewe
zen werden, maar dat zij niet dooi-
drongen tot de eigenlijke verlossing die
er in aangekondigd, voorgesteld werd.
Om Zijn wondermacht hebben de men-
schen Hem nageloopen, maar niet om
de teekenen, die zij gezien hadden. Ook
op de bruiloft te Kana is er weer die
groote verwondering geweest.
En nu is verwondering wel wat. Zij
leidt tot nadenken, tot samenspreking,
tot aansluiting, maar zij leidt niet tot
geloof. Daarvoor moet in het wonder,
het teeken worden gezien- Want eerst
als het wonder, teeken wordt, breekt
de heerlijkheid Gods er in door. Als
het wonder van Bethlehem teeken is,
dan zien wij in doeken en kribbe onze
schande en achter doeken en kribbe
de heerlijkheid Gous.
Maar anders blijft Jethlehem een
machtig tafereel, dat op den nuchteren
geest anders werkt dan op een gevoe
lig gemoed, maar bij allen wel verwon
dering wekt. In den wijn uit water,
kondigt de Heiland zich op de plaats
der vreugde aan, als de Heere der
blijdschap. Want naar het Psalm
woord verheugt de wijn het hart des
menschen, zoo symboliseert de Heere
met Zijn machtig natuurwonder, dat
Hij de ware vreugde komt bereiden,
door den mensch te verbinden met de
fontein der zaligheden.
Maar al verwonderen velen zich, het
eerste wonderwerk van Jezus is voor
sommigen toch ook teeken.
Zijne discipelen geloofden in Hem.
Dat wil niet zeggen, dat niet meerde
ren der aanzittenden tot geloof zijn
gekomen in den Heere Jezus. Maria
zat immers ook mede aan en die mo
gen wij toch wel allereerst onder de
discipelinnen rekenen. Maar, de man
nen, die Jezus tot medewerkers geroe
pen had, voor hen werd het wonder,
teeken; zij geloofden in Hem.
In den Heere Jezus gelooven omdat
wij in Hem de heerlijkheid Gods aan
schouwen, daar komt het op aan. Dan
wordt Hij, naar het woord der engelen
tot de herders groote blijdschap"
voor ons. Dan is Hij het teeken onzer
veroordeeling en onzer verlossing-
Dan geschiedt er door Christus geen
wonder buiten ons, maar in ons. Onze
ellende verandert tot Zijn heerlijkheid.
Dat het beginsel der teekenen van
Jezus toch in ons allen gevonden
worde.
AAN DEN DISCH DES HEEREN.
We scharen ons rondom den heil'gen
Disch;
in stille stemming sterven d' orgeltonen
der melodie, die lied der boete is
van d' arme, dien Gena Gods wil
verschooiien.
Ja, "t offer van mijn Heiland is gewis;
in brood en beker komt God weer
betoonen,
dat door 't geloof in 't Kruis de redding is
van zondeslaven tot Gods vrije zonen.
Gods strenge Wet dreigt mij met Horebs
donder;
Oe dierb're Jezus, neen, ik kan niet
zonder
Uw Geest, die mij door Dood tot Leven
leidt.
Ik, zondig sterveling, ga in dit leven
onder,
maar, eens herboren door 't Genadewonder
zal 'k bij U leven tot in ééuwigheid.
KERK EN SCHOOL.
NED. HERV. KERK.
Drietal: te Leiden, J. L. Adriani te
Baarn, D. Kuilman te Borne en J. f /-
tri te Dordrecht.
Beroepen: te Dinteloord, W. J. van
Lokhorst te Belfshaven.
GEREF. KERKEN.
Tweetal: te Zeist, J. R. van Oordt te
Oplieusden en M. Hofman te Krabben-
dijke. J
Aangenomen: naar Tijnje, B. Roor-
da te Oosterend .(Texel).
CKR. GEREF. KERK.
Bedankt: voor 's Gravendeel, K. G,
van Smeden te Kampen.
TOEGELATEN TOT DEN DIENST
DES WOORDS.
Door de classis Heerenveen der Ge-
ref. Kerken is op 26 Januari toegela
ten tot den dienst des W.oords eii der
Sacramenten cand. A. Mout, beroepen
predikant bij de Geref. Kerk te Gorre-
dijk.
Iiij hoopt 26 Febr. a.s. intrede te doen.
Bevestiger is Ds. C. v. d. Woude te
Schiedam.
DS. C. BEETS.
Ds. C. Beets, de oudste van de Ned.
Herv. predikanten van Arnhem, die
sedert 1889 daar zijn dienstwerk ver
richten mocht, zal, naar de Stand,
meldt, binnenkort zijn emeritaat aan
vragen.
Als gevangenis-predikant heeft hij
reeds ontslag aangevraagd in verband
met den minder gunstigen toestand
zijner gezondheid.
Na de ziekte van het vorige jaar en
de toen doorgestane operaties, is Ds.
Beets niet meer de oude geworden.
Zoo langzaam aan heeft hij veel van
zijn arbeid moeten overdragen aan an
deren. Zijn wijkwerk wordt door Ds.
A. Drost waargenomen terwijl zijn ca-
techisatiën door den aan zijn wijk ver
bonden godsdienstonderwijzer zijn
overgenomen.
In de lange reeks van jaren, dat Ds.
Beets in Arnhem mocht werkzaam
zijn, is hij op velerlei terrein de stuw
kracht geweest.
Zoo stichtte hij met den algemeen
bekenden Ds. C. S. Adama van Schel-
tema hier de eerste geheelonthouders-
vereeniging'; was de stichter van het
Geheelonthouders Volkskoffiehuis, in
de Doelenstraat, van welke vereeni-
ging bij nog voorzitter is. Met kracht
heeft hij zich indertijd ook gegeven
voor den arbeid op sociaal terrein, ter
wijl het wijkgebouw „De Heer is mijn
Herder" getuigenis aflegt van z'n door
'zettingsvermogen.
Naast zijn predikambt beoefende Ds
Beets de boetseerkunst, waarin hij,
geen predikant zijnde, zich ongetwij
feld den meesterstitel had zien toege
bracht.
En niet ten onrechte. De door hem
geboetseerde beeltenis van zijn vader,
Prof. Dr. Nic. Beets, vond in het Rijks
museum een plaats, terwijl de Hel
dring-gestichten te Zetten de door
hem ontworpen meesterstukken bezit
ten van Ds. O. G. Heldring en Dr. J.
L. Pierson, twee karaktervolle koppen
juist van visie, en mooi van uitvoe
ring.
Ook is van zijn hand de beeltenis
van Ds. Creutzberg en nog onlangs de
fraaie gedenksteen met de beeltenis
van Mr. E. C. G. Scheidius in de Oude
kerk geplaatst, ter gelegenheid van
diens gouden jubileum in het kerke
lijk leven.
PRAEPARATOIR EXAMEN.
De classis Groningen der Geref. Ker
ken heeft in haar gisteren gehouden
vergadering na praeparatoir examen
beroepbaar gesteld cand. G. Mulder te
Groningen.
PEREMPTOIR EXAMEN.
Op de Donderdag te Zaltbommel ge
houden vergadering van de classis
Tiel der Geref. Kerken is peremptoir
geëxamineerd en met algemeene stem
men toegelaten tot den dienst des
Woords en der Sacramenten, cand. J.
v d. Leek te Hoorn, beroepen predi
kant te Zalt Bommel.
Cand. v. d. Leek hoopt 19 Febr. a.s.
zijn intrede te doen. Als bevestiger zal
optreden Ds. F. Slomp Jzn. te Nieuw-
lande (Dr.).
GEREF. STUDENTENBEWEGING.
Dezer dagen is te Utrecht het algemeen
bestuur der Gereformeerde Studenten-Be
weging. de G. S. B„ bijeengekomen in haar
Jahuari-vergadering. Tót leden van het
dagelijksch bestuur werden gekozen de
heeren Jac. Jonker (praes°s) J. W. de Ja
ger 'ab-aetis I) J. v. Lekkerkerken (fis
cus) C. Veenhof (ab-actis ID. G. J. D. Aal-
ders (assessor I). J. F.'v: Muiswinkel (as
sessor II).
Uit de rapporten Bleek, dat het Groot
Geref. Studentenblad Fraternitas vooruit
gaat. Ook de commissie v.oor het jeugd
werk was tevreden ovpr den gang van
haar werk. Twee jongens en één meisjes
kamp op „foolhul" té Kootwijk gehouden,
zijn alle uitstekend geslaagd. Omstreeks
Paschen zal er weer een sociale conferen
tie op Hardenbroek worden gehouden. Een
voorloopig programma; was door de com
missie opgemaakt en werd goedgekeurd.
Ook werden besprekingen gehouden over
het jaarlijksch congres te Lunteren. Op
den gewonen tijd (de 2e week van Septem
ber) zal dit worden gehouden. Ten slotte
werd er nog bepaald, dat oud A. B.-leden
gedurende 1 jaar na hun aftreden, tot de
A. B.-vergaderingen toegang zullen heb
ben met adviseerende stem. Het secreta
riaat der G. S. B. is gevestigd Burgwal 45,
Kampen.
DE HEBREEUWSCHE UNIVERSITEIT.
De correspondent van het „Berliner Ta-
gebl." te Jeruzalem meldt, dat het cu
ratorium van de Hebreeuwsche Universi
teit heeft besloten nieuwe leergangen op
te richten voor bijbelonderzoek, de Thal-
mud, Hebreeuwsche literatuur, Joodsche
philosofie, de archeologie van Palestina,
Joodsche geschiedenis en Joodsche socio
logie.
STREVEN NAAR EENHEID.
Woensdagavond vergaderden in het
Concerthuis te Groningen eenige le
den dei' Geref. Kerken uit'stad en pro
vincie, door wie in principe besloten
werd tot het oprichten van een veree-
niging, tot het bevorderen van het her
stel van de eenheid in dé Gereformeer
de Kerken. Een voorloopig bestuur is
gevormd.
KLEINE OORZAKEN
Uit d,e „Enschedésche Kerkbode"
blijkt, dat er eenige kerkelijke oneenig
heid is in de Geref. Kerk van Delden,
welke gemeente sedert 1925 vacant is,
en dat er voorts onvoldane broeders
zijn in Hengelo en Wierden.
De Standaard deelt daaromtrent nog
mede:
Reeds geruimen tijd is er oneenig-
heid in den boezem der kleine Geref.
Kerk van Delden (O.). Deze gemeente
is sinds 1925 vacant, en een der broe
ders ouderlingen neemt de catechisa
ties waar.
Op een dier catechisaties ontstond
meeningsverschil met een Chr. onder
wijzer over een bepaald leerstuk.
Sindsdien nam de kwestie steeds
grooter afmetingen aan en verdeelde
de gemeente in tweeën, zoodat de clas
sis Deventer reeds geruimen tijd zich
met deze zaak heeft bezig gehouden.
Een rapport van de commissie over
de troebelen in D. vroeg nog al Clas
sicalen tijd.
Sind een paar jaren is de vrede
daar zoek; beschuldigingen van Re
monstrantisme werden daar gehoord,
verzoening werd getroffen en weer
verbroken, verzoening bijna getroffen
en deze laatste commissie moest nu
voorbereiden de classicale beslissing
aangaande die beschuldiging, of ze
waar, wettig en gegrond was.
Maar de broeders wilden niet ver
schijnen, hoewel herhaalde malen
vriendelijk gevraagd, voor de Classi
cale Commissie; nu zullen ze nog
rechtstreeks door de Classis ver
maand worden, de vragen dier com
missie te beantwoorden en zoo die
commissie het noodig oordeelt, is het
moderamen gewettigd dezelfde verga
dering weer hijeen te roepen, zoodat
die vergadering dan bestaat uit de
Kerken door dezelfde afgevaardigden
vertegenwoordigd.
Van één der beschuldigde broeders
was ook de vraag ter tafel of hij in
één der Kerken der classis zijn kind
kon laten doopen. Natuurlijk was het
antwoord der vergadering: gij moet
in uw eigen Kerk zijn en hij uw eigen
Iverkeraad dien doop aanvragen.
KERKBOUW TE AMSTERDAM.
Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze heeft
wederom een gift van duizend gulden
ontvangen voor de te bouwen Eltheto-
kerk en Willem de Zwijger-kerk.
ANGLIKAANSCEE KERK EN
ROOMSCHE KERK.
In zijn aanteekeningen over de be
sprekingen inzake Mechelen heeft
Lord Halifax medegedeeld, dat hij na
zijn terugkeer uit Rome kardinaal van
Roey te Mechelen. heeft bezocht, en dat
de kardinaal heeft verklaard bereid
te zijn de besprekingen te hervatten
op de basis van het programma, ten
tijde van kardinaal Mercier opge
maakt
Van de zijde van het aartsbisdom
wordt thans medegedeeld, dat kardi
naal van Roey Lord Halifax inder
daad 17 December heeft ontvangen
hij zijn terugkeer uit Rome, doch hem
heeft verklaard niet de mogelijkheid
te zien, om de besprekingen te her
vatten. Bovendien had de kardinaal
verzocht, dat uit aanmerking van den
geestestoestand in Engeland geen
mededeeling omtrent de Mechelsche
besprekingen openbaar zou worden ge
maakt.
KERK EN ZUIDERZEEGEBIED.
Te Den Haag in het gebouw van de
Algemeene Synode der Ned. Hervorm
de Kerk, heeft Woensdag j.l. onder
leiding van de president der Algemee
ne Synode een bijeenkomst plaats ge
had. van leden der Zuiderzeecommis-
sie met afgevaardigden van de Alge
meene Synodale commissie en met af
gevaardigden van de Vereeniging van
Kerkvoogdijen.
Ook de minister van arbeid was als
lid der Zuiderzeecommissie hij de be
spreking tegenwoordig.
Deze samenkomst was vooral gewijd
aan de beantwoordig van de vraag be
treffende mogelijkheid van goede sa
menwerking tusscheii de reeds be
staande Commissie voor de, Kerkelijk-
stoffelijke belangen en de door de Sy-
RECLAME
Hoesf, Keelpijn
Mijoliardt's Hoesttabietten. Doos 30 ct,
Mijahardt's Keelpijntabletten, 60 en 30 ct.
Bij Apoth. en Drogisten.
node te benoemen Commissie voor de
Kerkelijk-geestelijke belangen van het
eerlang ontstaande Zuiderzeegebied.
DE OUDSTE KERKELIJKE
INDEELING.
1572 wordt genoemd het jaar van de
stichting der Gereformeerde Kerk in
de Noordelijke Nederlanden.
Sinds 1563 kwamen de gemeenten
onder 't Kruis in de Zuidelijke Ne
derlanden in Synoden hijeen, maar
kenden nog geen Classes.
In 15GS wenschte men te Wezel el
ke Nederlandsche provincie in clas
ses. of paroeciae (parochies) te verdee-
len. (Acta uitgave F. L. Rutgers, Liz.
10, art. 5).
In 1571 heeft men op de Synode te
Emden een groot opgezette, alge
meene verdeeling gemaakt voor alle
gereformeerde gemeenten in de pro-
testantsche landen. Zoo zouden de
beide gemeenten te Frankfort, de
Fransche gemeente te Heidelberg en
de gemeenten van Schonau, Franken-
thal en St. Lambert ééne classe vor
men. In de volgende dassen treffen
we dan soms gemeenten aan, die
later bij de Noord-Nederlandsche Kerk
zullen behooren. Bij de tweede classe
b.v. die van Keulen, Aken, Limburg,
Nuys; in het land van Gulik vinden
we Maastricht. De derde classe be
staat uit Wezel. Emmerik, Goch, Rees,
Gennep en andere gemeenten in het
land van Kleef. Tot de vierde classe
behooren Emden met de predikant-
ballingen en ouderlingen van Bra
bant, Holland en West-Friesland. Bij
de vijfde, de beide gemeenten van
Antwerpen, Brussel en andere die in
Brabant zijn mochten, ook 's-Herto-
genbosch en Breda. De zesde classe
vormen de gemeenten van Oost- en
West-Vlaanderen. De zevende die van
Doornik. Rijssel, Utrecht, Armentiè-
res en Valenciennes. Terwijl dan ein
delijk in eene achtste classis samen
komen Amsterdam, Delft „ende an
dere Hollandsche, Overijselsche ende
Westfriesche Kercken" (Rutgers, blz.
5861). Een nauwkeuriger indeeling
was blijkbaar toen nog niet mogelijk;
terwijl bovendien de broederen te
Emden voor de toekomst dier gewesten
weinig hoop blijken te voeden.
„DE OORSPRONKELIJKE GEREFOR
MEERDEN" EN DE VALSGHE
GODSDIENST.
We hebben er al eens meer op gewe
zen, zegt „De Waarheidsvriend", dat
de „oorspronkelijke Gereformeerden"
in het begin leelijk in de Roomsche
overtuiging vast zaten, dat met het
zwaard maa. een eind gemaakt moest
worden aan wat hun geestelijk niet
aanstond.
Niemand minder dan Dr. Kleyn
heeft ons dat geleerd.
't Is een oud citaat, maar het blijkt
niet overbodig om het hier nog eens
af te schrijven:
„Naar de overtuiging der oorspron
kelijke Gereformeerden moet elk,©
godsdienstige vergadering, die niet
ingelijfd wordt bij de publieke Kerk,
worden verboden. Vandaar Boger-
man's en Geldrop's optreden te
gen de vrijheid, aan de Doopsgezin
den verleend, in de Voorrede van
B e z as „Tractaat van de« Ketterstraf-
fen". Vandaar óók het verzoek van de
Classis van Dordrecht om de valsche
godsdienst (dat is de Luthersche gods-
dienstprediking) te Woerden te we
ren". (Algem. Kerk en PI. Gemeente,
blz. 28).
De valsche godsdienst
dat is: de Luthersche godsdien9tpre-
diking! Die moest geweerd worden!
(Art. 36).
Net als in 1834 het Liberalisme: met
het zwaard alle „godsdienstige ver
gaderingen, die niet ingelijfd zijn bij
de publieke Kerk" verbieden, verhin
deren, uit elkaar jagen en de „schul
digen" in de gevangenis stoppen.
De publieke Kerk is dan de bevoor
rechte, straks de geknechte.
't geen van heidenzij waren zóó
aangevallen en wilden nu opstaan en
vertrekken.
„Genoeg gehad, jongens", vroeg de
gastheer.
„Nou, meer dan zat en genoeg", be
tuigde Torry en Tupple lachte en
knikte enkel.
„Krijg je.zeker niet vaak zoo?"
„Nooit van m'n levenkun je
denken, nou!"
„Wil je nog eens terugkomen?"
Neen, schudde Torrydat wou ie
niet.
„Waarom niet?'-'
„U es h... van de geheime smeris
sen en dan raken we te avond of te
morgen toch in 't hok*, zei Torry.
„Mis mannetje", wees Bobby hem
terecht, „ik heb met den politie-dienst
niets te maken?"
Maar Torry liet zich zóó niet van
de wijs brengen.
„Wat ik weet, dat weet ik", hield
hij vol, „uwes bent Johnson dé speur
der en uwes helpt de smerissen
daar gaat niks van af".
„Nou Torry, je lijkt me zoo dom
niet, of je kunt begrijpen, wat ik je
zeggen zalik help de politie in
het nazoeken en opsporen, als er iets
gebeurd is. waar de commissaris
geen weg mee weetmaar ik ben
zelf geen politieagenten ik breng
geen mensch aan en veel minder kin
deren".
(Wordt vervolgd).
FEUILLETON.
32,. —o
Je zou het niet gelooveii, as het me
niet zelf was gebeurd, besloot juffrouw
Lrigs dan haar vertrouwelijke mede
deelingmaar het is de zuivere
waarheidI Kan ik dus anders doen,
dan hem netjes bedienen en goed voor
hem zorgen?"
„Alleen vind ik, dat Mr. Johnsons
zich wel wat heel druk maakt met
dat arme kindergespuis".
„Ja, wat zal ik daar wel van zeggen!
li ij heeft zich nu eenmaal in het
hoofd gezet, dat hij die kleine boefjes
zooveel mogelijk moet zien te recht
te brengen't is een manie van
den man.... 't is zijn liefhebberij
wat zal je er tegen doen?"
„Vind je het niet een beetje grieze
lig. dat je meneer tot die speurders
mannen behoort?" me dunkthij
is wel eens in gevaar bij zoon duis
ter bedrijf't is toch maar politie
zaken opspeuren en boosdoeners ach
ter <!e vodden zitten!"
..Och, neetoch nietdaar
denk ik nooit over en Mr. Johnsons
zelf ook niet, dunkt me zoohij is
altijd opgeruimd en zingt of fluit ge
woonlijk".
..Fen raar baantje toch!"
Dat zal 'k niet tegenspreken
maar detectives moeten er nu een
maal zijnanders zouden er vrij
wat misdaden ongestraft blijven....
dat zeg ik je!"
Dergelijke gesprekken hielden de
kennissen vaak met juffrouw Brigs
en deze waardige dame vond daarin
telkens opnieuw aanleiding, om haar
kamerbewoner, Mr. Johnson wat meri
noemt in liet zonnetje te zetten. Het
voornaamste evenwel was, dat zij zoo
moederlijk voor hem zorgde en nu zij
niet meer behoefde te zien op een
schepje kolen en een turfje vond
Bobby thuiskomend altijd zijn vertrek
behoorlijk en aangenaam verwarmd.
Op een dag', dat hij Pupple en diens
kameraad Torry te eten zou krijgen,
was hij den geheelen morgen opnieuw
bezig met het bestudeeren der papie
ren over de zaak van Hendrik Klos-
<>ri ze leek hem een der ingewik
keldste, waarvan hij ooit had verno
men.
Juffrouw Hannah Vermeeren had
de New-Yorksche couranten, bene
vens liet omslagpapier met het adres
on zelfs het touwtje, dat er omheen
had gezeten, mede gebracht, dat alles
had Bohbv nu onder zijn berusting,
maar hij schoot er niet veel mee op..
het adres was getyptdat zeide
hem dus niets.... de persoon, die de
couranten verzonden had. moest na
tuurlijk weten, dat de geadresseerde
tot den verdwenen teekenaar in be
trekking stond.... waarschijnlijk was
het een der menschen, over wie Hen
drik Klosters in zijn brieven wel eenS
iets mededeelde aan zijn meisje
.o li* wie ond' die w.t.» k-m het
zijn? Bobby had alle namen op een
blaadje van een dev notitiebiaadjes
geschreven: Ilfrink, de portier; Jaap
Starker, de voormalige koksmaat op
de „Havendam"; Singleton de eige
naar van het dobbelspel; David Sam-
bod, die nu in San Francisco leefde;
Birmham, de schettoraar, die nog al
indringerig was.
Onder die allen wist waarschijnlijk
alleen de vriend, David Sambod, dat
dé verdwenen Hendrik verloofd was
en met wie! vv'as die veronderstelling
juist, dan moest Bobby allereerst on
derzoeken, of Mr. Sambod mogelijk
de couranten had verzonden.... neen
dat kon nieze waren afgestem
peld van New-York.... maar Mr.
Sambod had iemand anders opdracht
kunnen geven tot verzending.... niet
waarschijnlijk maar toch mogelijkI
Dit punt moest Bobby met zijn pa
troon bespreken. Verder was de vraag,
wie voordeel li d getrokken van Klos
ters verdwijningwie zijn plaats
had ingenomen.... dit was het twee
de pint van onderzoek.... en verder
ja, verder kwam Bobby vcor het
oogenblik nog niet, hij moest eerst
maar eens naar het kantoor van Mr.
Daniël Mac Dowry en dan waarschijn
lijk naar de fabriek der heeren Mor-
sor.s.
„Dat zal dus voor den namia lag
het eerst zijn, wanneer ik mijn lieve
gasten weer kwijt hen", zei Bobby tot
zich zeiven en hij redderde zijn werk
tafel op, omdat Juffrouw Brigs daar
op wilde dekken.
Tegen twaalf uur verschenen wer
kelijk de gasten.
Pupple. blijkbaar gewassehen en
door moeder wat opgeknapt en Torry
die er wel armoedig uitzag, maar toch
niet vuil genoemd kon worden.
Bobby reikte beiden de hand. Pup
ple legde zijn kouwe pootje vertrou
welijk in Bobby's palm, doch Torry
raakte die nauwelijks aan en hij keek
zoo schuw, dat de gastheer wel be
merkte, hoe weinig hij zich op zijn
gemak gevoelde. Dit belette hem ech
ter niet, den maaltijd uitstekend te
en Bobby zag met genoegen
hoe Torry alle vrees op zijde zette en
telkens dapper toetastte. Tot slot
bracht juffrouw Brigs nog een eigen
gebakken taart, waarvan, meende de
gastheer, de jongens wel niet veel
meer zouden kunnen gebruiken, ge
zien de eerbiedwaardige porties, wel
ke in hun magen verdwenen waren.
Do^h beiden namen blijkbaar met ge
mak en genoegen hun deel nog tot
zich en bij elke hap sloot Torry de
oogen en zette de neusvleugels uit,
als om zooveel en zoolang mogelijk te
kunnen- genieten.
Vóór het eten had Bobby get?den
nu dankie hijde jongens deden