j UIT DE SCHRIFTEN NIEUWE LEIOSCHE COURANT Gods wondere leidingen. van ZATERDAG 28 JAN. 1928 TWEEDE BLAD. HET BEGINSEL DER TEEKENEN. Dit beginsel der teekenen heeft Jezus gedaan te Kana in Galilea en heeft Zijn heerlijkheid geopen baard en Zijne discipelen geloofden in Hem. Joh. 2 11. Bij het publiek optreden van onzen Heere Jezus is Hij bekend geworden door het licht, dat Hij van Zich deed uitgaan. Zooals de zon gezien wordt bij haar eigen licht, was de Gezondene des Va ders kenbaar bij het licht dat Hij uit straalde- Als Hij sprak, wekte Hij verwonde ring, als Hij werkte openbaarde Hij Zijn heerlijkheid. Verwondering en bewondering heeft Jezus gewekt door Zijn woorden en werken, hetzij die weldaden brachten, zegeningen werkten, of kastijding en veroordeeling inhielden. Bijzonder is het, dat Johannes, bij de vermelding van het bekende wonder op het huwelijksfeest te Kana. de won deren van den Heiland dan nader aan duidt als teekenen. De machtswerking van den Christus op natuurlijk gebied, was dus een tee ken, een symbool van de geestelijke verlossing. De Christus Gods doet in de wereld, met het geschapene zoo machtig, zoo wonderbaar, dat de schepselen het aan zien en niets anders kunnen zeggen dan: dat is een wonder. Maar de be doeling van 's Heeren machtwerking was om tot teeken te laten dienen, om bewijs te geven van Zijn zending en af beelding van de geestelijke weldaden, die Hij kwam geven. Om dus in de Schepping, door het teeken, te predi ken de herschepping. Wat moet onze Heiland dan toch teleurgesteld zijn, als Hij bemerkt, dat de getuigen van Zijn wonderen, wèl bewonderen de macht, die er zich in ontplooide en de stoffelijke of li chamelijke weldaden, die er in bewe zen werden, maar dat zij niet dooi- drongen tot de eigenlijke verlossing die er in aangekondigd, voorgesteld werd. Om Zijn wondermacht hebben de men- schen Hem nageloopen, maar niet om de teekenen, die zij gezien hadden. Ook op de bruiloft te Kana is er weer die groote verwondering geweest. En nu is verwondering wel wat. Zij leidt tot nadenken, tot samenspreking, tot aansluiting, maar zij leidt niet tot geloof. Daarvoor moet in het wonder, het teeken worden gezien- Want eerst als het wonder, teeken wordt, breekt de heerlijkheid Gods er in door. Als het wonder van Bethlehem teeken is, dan zien wij in doeken en kribbe onze schande en achter doeken en kribbe de heerlijkheid Gous. Maar anders blijft Jethlehem een machtig tafereel, dat op den nuchteren geest anders werkt dan op een gevoe lig gemoed, maar bij allen wel verwon dering wekt. In den wijn uit water, kondigt de Heiland zich op de plaats der vreugde aan, als de Heere der blijdschap. Want naar het Psalm woord verheugt de wijn het hart des menschen, zoo symboliseert de Heere met Zijn machtig natuurwonder, dat Hij de ware vreugde komt bereiden, door den mensch te verbinden met de fontein der zaligheden. Maar al verwonderen velen zich, het eerste wonderwerk van Jezus is voor sommigen toch ook teeken. Zijne discipelen geloofden in Hem. Dat wil niet zeggen, dat niet meerde ren der aanzittenden tot geloof zijn gekomen in den Heere Jezus. Maria zat immers ook mede aan en die mo gen wij toch wel allereerst onder de discipelinnen rekenen. Maar, de man nen, die Jezus tot medewerkers geroe pen had, voor hen werd het wonder, teeken; zij geloofden in Hem. In den Heere Jezus gelooven omdat wij in Hem de heerlijkheid Gods aan schouwen, daar komt het op aan. Dan wordt Hij, naar het woord der engelen tot de herders groote blijdschap" voor ons. Dan is Hij het teeken onzer veroordeeling en onzer verlossing- Dan geschiedt er door Christus geen wonder buiten ons, maar in ons. Onze ellende verandert tot Zijn heerlijkheid. Dat het beginsel der teekenen van Jezus toch in ons allen gevonden worde. AAN DEN DISCH DES HEEREN. We scharen ons rondom den heil'gen Disch; in stille stemming sterven d' orgeltonen der melodie, die lied der boete is van d' arme, dien Gena Gods wil verschooiien. Ja, "t offer van mijn Heiland is gewis; in brood en beker komt God weer betoonen, dat door 't geloof in 't Kruis de redding is van zondeslaven tot Gods vrije zonen. Gods strenge Wet dreigt mij met Horebs donder; Oe dierb're Jezus, neen, ik kan niet zonder Uw Geest, die mij door Dood tot Leven leidt. Ik, zondig sterveling, ga in dit leven onder, maar, eens herboren door 't Genadewonder zal 'k bij U leven tot in ééuwigheid. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Drietal: te Leiden, J. L. Adriani te Baarn, D. Kuilman te Borne en J. f /- tri te Dordrecht. Beroepen: te Dinteloord, W. J. van Lokhorst te Belfshaven. GEREF. KERKEN. Tweetal: te Zeist, J. R. van Oordt te Oplieusden en M. Hofman te Krabben- dijke. J Aangenomen: naar Tijnje, B. Roor- da te Oosterend .(Texel). CKR. GEREF. KERK. Bedankt: voor 's Gravendeel, K. G, van Smeden te Kampen. TOEGELATEN TOT DEN DIENST DES WOORDS. Door de classis Heerenveen der Ge- ref. Kerken is op 26 Januari toegela ten tot den dienst des W.oords eii der Sacramenten cand. A. Mout, beroepen predikant bij de Geref. Kerk te Gorre- dijk. Iiij hoopt 26 Febr. a.s. intrede te doen. Bevestiger is Ds. C. v. d. Woude te Schiedam. DS. C. BEETS. Ds. C. Beets, de oudste van de Ned. Herv. predikanten van Arnhem, die sedert 1889 daar zijn dienstwerk ver richten mocht, zal, naar de Stand, meldt, binnenkort zijn emeritaat aan vragen. Als gevangenis-predikant heeft hij reeds ontslag aangevraagd in verband met den minder gunstigen toestand zijner gezondheid. Na de ziekte van het vorige jaar en de toen doorgestane operaties, is Ds. Beets niet meer de oude geworden. Zoo langzaam aan heeft hij veel van zijn arbeid moeten overdragen aan an deren. Zijn wijkwerk wordt door Ds. A. Drost waargenomen terwijl zijn ca- techisatiën door den aan zijn wijk ver bonden godsdienstonderwijzer zijn overgenomen. In de lange reeks van jaren, dat Ds. Beets in Arnhem mocht werkzaam zijn, is hij op velerlei terrein de stuw kracht geweest. Zoo stichtte hij met den algemeen bekenden Ds. C. S. Adama van Schel- tema hier de eerste geheelonthouders- vereeniging'; was de stichter van het Geheelonthouders Volkskoffiehuis, in de Doelenstraat, van welke vereeni- ging bij nog voorzitter is. Met kracht heeft hij zich indertijd ook gegeven voor den arbeid op sociaal terrein, ter wijl het wijkgebouw „De Heer is mijn Herder" getuigenis aflegt van z'n door 'zettingsvermogen. Naast zijn predikambt beoefende Ds Beets de boetseerkunst, waarin hij, geen predikant zijnde, zich ongetwij feld den meesterstitel had zien toege bracht. En niet ten onrechte. De door hem geboetseerde beeltenis van zijn vader, Prof. Dr. Nic. Beets, vond in het Rijks museum een plaats, terwijl de Hel dring-gestichten te Zetten de door hem ontworpen meesterstukken bezit ten van Ds. O. G. Heldring en Dr. J. L. Pierson, twee karaktervolle koppen juist van visie, en mooi van uitvoe ring. Ook is van zijn hand de beeltenis van Ds. Creutzberg en nog onlangs de fraaie gedenksteen met de beeltenis van Mr. E. C. G. Scheidius in de Oude kerk geplaatst, ter gelegenheid van diens gouden jubileum in het kerke lijk leven. PRAEPARATOIR EXAMEN. De classis Groningen der Geref. Ker ken heeft in haar gisteren gehouden vergadering na praeparatoir examen beroepbaar gesteld cand. G. Mulder te Groningen. PEREMPTOIR EXAMEN. Op de Donderdag te Zaltbommel ge houden vergadering van de classis Tiel der Geref. Kerken is peremptoir geëxamineerd en met algemeene stem men toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten, cand. J. v d. Leek te Hoorn, beroepen predi kant te Zalt Bommel. Cand. v. d. Leek hoopt 19 Febr. a.s. zijn intrede te doen. Als bevestiger zal optreden Ds. F. Slomp Jzn. te Nieuw- lande (Dr.). GEREF. STUDENTENBEWEGING. Dezer dagen is te Utrecht het algemeen bestuur der Gereformeerde Studenten-Be weging. de G. S. B„ bijeengekomen in haar Jahuari-vergadering. Tót leden van het dagelijksch bestuur werden gekozen de heeren Jac. Jonker (praes°s) J. W. de Ja ger 'ab-aetis I) J. v. Lekkerkerken (fis cus) C. Veenhof (ab-actis ID. G. J. D. Aal- ders (assessor I). J. F.'v: Muiswinkel (as sessor II). Uit de rapporten Bleek, dat het Groot Geref. Studentenblad Fraternitas vooruit gaat. Ook de commissie v.oor het jeugd werk was tevreden ovpr den gang van haar werk. Twee jongens en één meisjes kamp op „foolhul" té Kootwijk gehouden, zijn alle uitstekend geslaagd. Omstreeks Paschen zal er weer een sociale conferen tie op Hardenbroek worden gehouden. Een voorloopig programma; was door de com missie opgemaakt en werd goedgekeurd. Ook werden besprekingen gehouden over het jaarlijksch congres te Lunteren. Op den gewonen tijd (de 2e week van Septem ber) zal dit worden gehouden. Ten slotte werd er nog bepaald, dat oud A. B.-leden gedurende 1 jaar na hun aftreden, tot de A. B.-vergaderingen toegang zullen heb ben met adviseerende stem. Het secreta riaat der G. S. B. is gevestigd Burgwal 45, Kampen. DE HEBREEUWSCHE UNIVERSITEIT. De correspondent van het „Berliner Ta- gebl." te Jeruzalem meldt, dat het cu ratorium van de Hebreeuwsche Universi teit heeft besloten nieuwe leergangen op te richten voor bijbelonderzoek, de Thal- mud, Hebreeuwsche literatuur, Joodsche philosofie, de archeologie van Palestina, Joodsche geschiedenis en Joodsche socio logie. STREVEN NAAR EENHEID. Woensdagavond vergaderden in het Concerthuis te Groningen eenige le den dei' Geref. Kerken uit'stad en pro vincie, door wie in principe besloten werd tot het oprichten van een veree- niging, tot het bevorderen van het her stel van de eenheid in dé Gereformeer de Kerken. Een voorloopig bestuur is gevormd. KLEINE OORZAKEN Uit d,e „Enschedésche Kerkbode" blijkt, dat er eenige kerkelijke oneenig heid is in de Geref. Kerk van Delden, welke gemeente sedert 1925 vacant is, en dat er voorts onvoldane broeders zijn in Hengelo en Wierden. De Standaard deelt daaromtrent nog mede: Reeds geruimen tijd is er oneenig- heid in den boezem der kleine Geref. Kerk van Delden (O.). Deze gemeente is sinds 1925 vacant, en een der broe ders ouderlingen neemt de catechisa ties waar. Op een dier catechisaties ontstond meeningsverschil met een Chr. onder wijzer over een bepaald leerstuk. Sindsdien nam de kwestie steeds grooter afmetingen aan en verdeelde de gemeente in tweeën, zoodat de clas sis Deventer reeds geruimen tijd zich met deze zaak heeft bezig gehouden. Een rapport van de commissie over de troebelen in D. vroeg nog al Clas sicalen tijd. Sind een paar jaren is de vrede daar zoek; beschuldigingen van Re monstrantisme werden daar gehoord, verzoening werd getroffen en weer verbroken, verzoening bijna getroffen en deze laatste commissie moest nu voorbereiden de classicale beslissing aangaande die beschuldiging, of ze waar, wettig en gegrond was. Maar de broeders wilden niet ver schijnen, hoewel herhaalde malen vriendelijk gevraagd, voor de Classi cale Commissie; nu zullen ze nog rechtstreeks door de Classis ver maand worden, de vragen dier com missie te beantwoorden en zoo die commissie het noodig oordeelt, is het moderamen gewettigd dezelfde verga dering weer hijeen te roepen, zoodat die vergadering dan bestaat uit de Kerken door dezelfde afgevaardigden vertegenwoordigd. Van één der beschuldigde broeders was ook de vraag ter tafel of hij in één der Kerken der classis zijn kind kon laten doopen. Natuurlijk was het antwoord der vergadering: gij moet in uw eigen Kerk zijn en hij uw eigen Iverkeraad dien doop aanvragen. KERKBOUW TE AMSTERDAM. Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze heeft wederom een gift van duizend gulden ontvangen voor de te bouwen Eltheto- kerk en Willem de Zwijger-kerk. ANGLIKAANSCEE KERK EN ROOMSCHE KERK. In zijn aanteekeningen over de be sprekingen inzake Mechelen heeft Lord Halifax medegedeeld, dat hij na zijn terugkeer uit Rome kardinaal van Roey te Mechelen. heeft bezocht, en dat de kardinaal heeft verklaard bereid te zijn de besprekingen te hervatten op de basis van het programma, ten tijde van kardinaal Mercier opge maakt Van de zijde van het aartsbisdom wordt thans medegedeeld, dat kardi naal van Roey Lord Halifax inder daad 17 December heeft ontvangen hij zijn terugkeer uit Rome, doch hem heeft verklaard niet de mogelijkheid te zien, om de besprekingen te her vatten. Bovendien had de kardinaal verzocht, dat uit aanmerking van den geestestoestand in Engeland geen mededeeling omtrent de Mechelsche besprekingen openbaar zou worden ge maakt. KERK EN ZUIDERZEEGEBIED. Te Den Haag in het gebouw van de Algemeene Synode der Ned. Hervorm de Kerk, heeft Woensdag j.l. onder leiding van de president der Algemee ne Synode een bijeenkomst plaats ge had. van leden der Zuiderzeecommis- sie met afgevaardigden van de Alge meene Synodale commissie en met af gevaardigden van de Vereeniging van Kerkvoogdijen. Ook de minister van arbeid was als lid der Zuiderzeecommissie hij de be spreking tegenwoordig. Deze samenkomst was vooral gewijd aan de beantwoordig van de vraag be treffende mogelijkheid van goede sa menwerking tusscheii de reeds be staande Commissie voor de, Kerkelijk- stoffelijke belangen en de door de Sy- RECLAME Hoesf, Keelpijn Mijoliardt's Hoesttabietten. Doos 30 ct, Mijahardt's Keelpijntabletten, 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten. node te benoemen Commissie voor de Kerkelijk-geestelijke belangen van het eerlang ontstaande Zuiderzeegebied. DE OUDSTE KERKELIJKE INDEELING. 1572 wordt genoemd het jaar van de stichting der Gereformeerde Kerk in de Noordelijke Nederlanden. Sinds 1563 kwamen de gemeenten onder 't Kruis in de Zuidelijke Ne derlanden in Synoden hijeen, maar kenden nog geen Classes. In 15GS wenschte men te Wezel el ke Nederlandsche provincie in clas ses. of paroeciae (parochies) te verdee- len. (Acta uitgave F. L. Rutgers, Liz. 10, art. 5). In 1571 heeft men op de Synode te Emden een groot opgezette, alge meene verdeeling gemaakt voor alle gereformeerde gemeenten in de pro- testantsche landen. Zoo zouden de beide gemeenten te Frankfort, de Fransche gemeente te Heidelberg en de gemeenten van Schonau, Franken- thal en St. Lambert ééne classe vor men. In de volgende dassen treffen we dan soms gemeenten aan, die later bij de Noord-Nederlandsche Kerk zullen behooren. Bij de tweede classe b.v. die van Keulen, Aken, Limburg, Nuys; in het land van Gulik vinden we Maastricht. De derde classe be staat uit Wezel. Emmerik, Goch, Rees, Gennep en andere gemeenten in het land van Kleef. Tot de vierde classe behooren Emden met de predikant- ballingen en ouderlingen van Bra bant, Holland en West-Friesland. Bij de vijfde, de beide gemeenten van Antwerpen, Brussel en andere die in Brabant zijn mochten, ook 's-Herto- genbosch en Breda. De zesde classe vormen de gemeenten van Oost- en West-Vlaanderen. De zevende die van Doornik. Rijssel, Utrecht, Armentiè- res en Valenciennes. Terwijl dan ein delijk in eene achtste classis samen komen Amsterdam, Delft „ende an dere Hollandsche, Overijselsche ende Westfriesche Kercken" (Rutgers, blz. 5861). Een nauwkeuriger indeeling was blijkbaar toen nog niet mogelijk; terwijl bovendien de broederen te Emden voor de toekomst dier gewesten weinig hoop blijken te voeden. „DE OORSPRONKELIJKE GEREFOR MEERDEN" EN DE VALSGHE GODSDIENST. We hebben er al eens meer op gewe zen, zegt „De Waarheidsvriend", dat de „oorspronkelijke Gereformeerden" in het begin leelijk in de Roomsche overtuiging vast zaten, dat met het zwaard maa. een eind gemaakt moest worden aan wat hun geestelijk niet aanstond. Niemand minder dan Dr. Kleyn heeft ons dat geleerd. 't Is een oud citaat, maar het blijkt niet overbodig om het hier nog eens af te schrijven: „Naar de overtuiging der oorspron kelijke Gereformeerden moet elk,© godsdienstige vergadering, die niet ingelijfd wordt bij de publieke Kerk, worden verboden. Vandaar Boger- man's en Geldrop's optreden te gen de vrijheid, aan de Doopsgezin den verleend, in de Voorrede van B e z as „Tractaat van de« Ketterstraf- fen". Vandaar óók het verzoek van de Classis van Dordrecht om de valsche godsdienst (dat is de Luthersche gods- dienstprediking) te Woerden te we ren". (Algem. Kerk en PI. Gemeente, blz. 28). De valsche godsdienst dat is: de Luthersche godsdien9tpre- diking! Die moest geweerd worden! (Art. 36). Net als in 1834 het Liberalisme: met het zwaard alle „godsdienstige ver gaderingen, die niet ingelijfd zijn bij de publieke Kerk" verbieden, verhin deren, uit elkaar jagen en de „schul digen" in de gevangenis stoppen. De publieke Kerk is dan de bevoor rechte, straks de geknechte. 't geen van heidenzij waren zóó aangevallen en wilden nu opstaan en vertrekken. „Genoeg gehad, jongens", vroeg de gastheer. „Nou, meer dan zat en genoeg", be tuigde Torry en Tupple lachte en knikte enkel. „Krijg je.zeker niet vaak zoo?" „Nooit van m'n levenkun je denken, nou!" „Wil je nog eens terugkomen?" Neen, schudde Torrydat wou ie niet. „Waarom niet?'-' „U es h... van de geheime smeris sen en dan raken we te avond of te morgen toch in 't hok*, zei Torry. „Mis mannetje", wees Bobby hem terecht, „ik heb met den politie-dienst niets te maken?" Maar Torry liet zich zóó niet van de wijs brengen. „Wat ik weet, dat weet ik", hield hij vol, „uwes bent Johnson dé speur der en uwes helpt de smerissen daar gaat niks van af". „Nou Torry, je lijkt me zoo dom niet, of je kunt begrijpen, wat ik je zeggen zalik help de politie in het nazoeken en opsporen, als er iets gebeurd is. waar de commissaris geen weg mee weetmaar ik ben zelf geen politieagenten ik breng geen mensch aan en veel minder kin deren". (Wordt vervolgd). FEUILLETON. 32,. —o Je zou het niet gelooveii, as het me niet zelf was gebeurd, besloot juffrouw Lrigs dan haar vertrouwelijke mede deelingmaar het is de zuivere waarheidI Kan ik dus anders doen, dan hem netjes bedienen en goed voor hem zorgen?" „Alleen vind ik, dat Mr. Johnsons zich wel wat heel druk maakt met dat arme kindergespuis". „Ja, wat zal ik daar wel van zeggen! li ij heeft zich nu eenmaal in het hoofd gezet, dat hij die kleine boefjes zooveel mogelijk moet zien te recht te brengen't is een manie van den man.... 't is zijn liefhebberij wat zal je er tegen doen?" „Vind je het niet een beetje grieze lig. dat je meneer tot die speurders mannen behoort?" me dunkthij is wel eens in gevaar bij zoon duis ter bedrijf't is toch maar politie zaken opspeuren en boosdoeners ach ter <!e vodden zitten!" ..Och, neetoch nietdaar denk ik nooit over en Mr. Johnsons zelf ook niet, dunkt me zoohij is altijd opgeruimd en zingt of fluit ge woonlijk". ..Fen raar baantje toch!" Dat zal 'k niet tegenspreken maar detectives moeten er nu een maal zijnanders zouden er vrij wat misdaden ongestraft blijven.... dat zeg ik je!" Dergelijke gesprekken hielden de kennissen vaak met juffrouw Brigs en deze waardige dame vond daarin telkens opnieuw aanleiding, om haar kamerbewoner, Mr. Johnson wat meri noemt in liet zonnetje te zetten. Het voornaamste evenwel was, dat zij zoo moederlijk voor hem zorgde en nu zij niet meer behoefde te zien op een schepje kolen en een turfje vond Bobby thuiskomend altijd zijn vertrek behoorlijk en aangenaam verwarmd. Op een dag', dat hij Pupple en diens kameraad Torry te eten zou krijgen, was hij den geheelen morgen opnieuw bezig met het bestudeeren der papie ren over de zaak van Hendrik Klos- <>ri ze leek hem een der ingewik keldste, waarvan hij ooit had verno men. Juffrouw Hannah Vermeeren had de New-Yorksche couranten, bene vens liet omslagpapier met het adres on zelfs het touwtje, dat er omheen had gezeten, mede gebracht, dat alles had Bohbv nu onder zijn berusting, maar hij schoot er niet veel mee op.. het adres was getyptdat zeide hem dus niets.... de persoon, die de couranten verzonden had. moest na tuurlijk weten, dat de geadresseerde tot den verdwenen teekenaar in be trekking stond.... waarschijnlijk was het een der menschen, over wie Hen drik Klosters in zijn brieven wel eenS iets mededeelde aan zijn meisje .o li* wie ond' die w.t.» k-m het zijn? Bobby had alle namen op een blaadje van een dev notitiebiaadjes geschreven: Ilfrink, de portier; Jaap Starker, de voormalige koksmaat op de „Havendam"; Singleton de eige naar van het dobbelspel; David Sam- bod, die nu in San Francisco leefde; Birmham, de schettoraar, die nog al indringerig was. Onder die allen wist waarschijnlijk alleen de vriend, David Sambod, dat dé verdwenen Hendrik verloofd was en met wie! vv'as die veronderstelling juist, dan moest Bobby allereerst on derzoeken, of Mr. Sambod mogelijk de couranten had verzonden.... neen dat kon nieze waren afgestem peld van New-York.... maar Mr. Sambod had iemand anders opdracht kunnen geven tot verzending.... niet waarschijnlijk maar toch mogelijkI Dit punt moest Bobby met zijn pa troon bespreken. Verder was de vraag, wie voordeel li d getrokken van Klos ters verdwijningwie zijn plaats had ingenomen.... dit was het twee de pint van onderzoek.... en verder ja, verder kwam Bobby vcor het oogenblik nog niet, hij moest eerst maar eens naar het kantoor van Mr. Daniël Mac Dowry en dan waarschijn lijk naar de fabriek der heeren Mor- sor.s. „Dat zal dus voor den namia lag het eerst zijn, wanneer ik mijn lieve gasten weer kwijt hen", zei Bobby tot zich zeiven en hij redderde zijn werk tafel op, omdat Juffrouw Brigs daar op wilde dekken. Tegen twaalf uur verschenen wer kelijk de gasten. Pupple. blijkbaar gewassehen en door moeder wat opgeknapt en Torry die er wel armoedig uitzag, maar toch niet vuil genoemd kon worden. Bobby reikte beiden de hand. Pup ple legde zijn kouwe pootje vertrou welijk in Bobby's palm, doch Torry raakte die nauwelijks aan en hij keek zoo schuw, dat de gastheer wel be merkte, hoe weinig hij zich op zijn gemak gevoelde. Dit belette hem ech ter niet, den maaltijd uitstekend te en Bobby zag met genoegen hoe Torry alle vrees op zijde zette en telkens dapper toetastte. Tot slot bracht juffrouw Brigs nog een eigen gebakken taart, waarvan, meende de gastheer, de jongens wel niet veel meer zouden kunnen gebruiken, ge zien de eerbiedwaardige porties, wel ke in hun magen verdwenen waren. Do^h beiden namen blijkbaar met ge mak en genoegen hun deel nog tot zich en bij elke hap sloot Torry de oogen en zette de neusvleugels uit, als om zooveel en zoolang mogelijk te kunnen- genieten. Vóór het eten had Bobby get?den nu dankie hijde jongens deden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5