CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN en OMSTREKEN
8*'« JAARGANG
DONDFRDAG 10 NOVEMBER 1927
NUMMER 2279
ABONNEMENTSPRIJS
In Leiden en buiten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
Per kwartaali 2.50
Per weekI 0.19
Franco per post per kwartaal f 2.90
Bureau: Hooigracht 35 - Leiden Telefoonnummer 2778
Postbox 20 Postgiro 58936 /«GaiGsJvt Aangesloten op het Streeknet Lisse
ADVERTENTIE-PRIJS
Gewone Advertentiën per regel 22'/t cent
Ingezonden Mededeelingen dubbel Uriel
Bij contract belangrijke eductie
Kleine Advertentiën bij vooruitbetaling
van ten hoogste 30 woorden, worden da
gelijks geplaatst ad. 40 cents
Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen.
EERSTE BLAD.
V Een schola militans.
Gaven we gisteren weer het oordeel
van Prof. Meijers, hij de rectoraats
overdracht en aan de hand daarvan
dat van „Kentering" over de noodige
aanpassing van de Universiteit aan de
behoeften van het leven, we willen
thans even letten op de veelszins an
dere positie die de Vrije Universiteit
ten deze inneemt.
De geboorte-weeën der Vrije Univer
siteit waren pijnlijk. Aan alle zijden
was gebrek. Gebrek aan geld en daar
om gebrek aan hoogleeraren. Gebrek
aan studenten, omdat men zoo een
voudig beginnen moest. Allerwege
maakte men zich op om aan deze op
komende Universiteit het bestaans
recht te betwisten en haar groei te be
lemmeren.
Velen, die aanvankelijk de gedachte
van een Christelijke Universiteit toe
juichten. werden in felle tegenstan
ders veranderd, toen zij begrepen, dat
men wel een hoogeschool wilde, maar
gebonden door de Gereformeerde be
ginselen. Nog onlangs werd op Flak
kee in een advertentie opgewekt oin
vooral niet aan deze Universit4it te
geven, want, zoo werd daarin gezegd,
het is de school, waarin het Neo-Cal-
vinisme gekweekt wordt, waar de
Herv. absoluut geen invloed hebben,
zoodat zij practisch een school voor
de Geref. Kerken is. Gelukkig, dat de
ze gedachte slechts hier en daar nog
leeft.
In 1905 heeft Dr. Kuyper als Minis
ter de erkenning als Universiteit be
vochten en den effectus civilis mogen
binnenhalen, maar niet dan onder
smalend geschimp van de doodkist,
men noemde hem en zijn medestan
ders politieke kuipers en beminlijke
bierbrouwers.
Onze Vrije Universiteit is terecht ge
heeten een schola militans, een strij
dende Universiteit, een Universiteit
onder het kruis.
Maar daar stond iets tegenover.
Juist door het staan in dien hoek
is zij ook de school geworden van het
volk. Deze Universiteit in tegen
stelling met openbare Universiteiten
is geworden de school, waar men
met hart en ziel aan wil hangen. Het
eenvoudige volk, de breede lagen van
ons volksbestaan, heeft deze school
liefgekregen. Dacht gij, dat Dr. Kuy
per het klaar gespeeld zou hebben
zonder de dubbeltjes en kwartjes van
de eenvoudigen? Neen, juist die klei
ne gaven, in massa bijeen gebracht,
vormden het kapitaal; die kleine ga
ven waren vaak de hefboom om andere
bedragen los te krijgen. Helder en
klaar heeft ons volk ingezien, dat het
door de vrijzinnigheid verguisd en
veracht, een geloofsdaad volbracht,
die van enorm belang was voor de
doorwerking onzer beginselen.
Deze gehechtheid aan de school, van
de breede massa van ons Christenvolk
komt in allerlei kleinigheden uit. at
een schok gaat er niet door de gele
deren, als er met die school iets bij
zonders gebeurt. Wij noemen slechts
het aanvaarden van een leerstoel aan
de Universiteiten te Groningen en te
Utrecht door de Professoren Bou-
man en Buytendijk en nu onlangs de
kwestie die rees met enkele professo
ren en lectoren naar aanleiding van
een kerkelijk conflict.
Dat bewijst, dat de school niet staat
naast het leven, maar midden in dat
leven.
Maar ook in ander opzicht mag fla
Vrije Universiteit zich in buitengewo
ne belangstelling verheugen. Wanneer
een der Professoren, wij bedoelen
Prof. W^terink, zijn denkbeelden op
populaire wijze onder de breede mas
sa brengen wil, dan reageert het volk
daar onmiddellijk op. Wat van die zij
de komt wordt met hartelijke belang
stelling ontvangen.
Wederkeerig gevoelen de Profësso
ren ook dien band. Zij staan met den
eerieri voet op het zuiver wetenschap
pelijk terrein, en met den anderen in
het breede leven. De band aan dat le
ven met al zijn nooden en behoeften
blijft innig en vast.
pat is het voordeel van onze schola
militans, van onze Universiteit onder
het kruis.
V Het oordeel van Tagore.
Wilde men de Communisten en So
ciaal Democraten gelooven, dan woedt
door ons bestuur in lndië een ware
terreur geoefend. Niet minder dan
wanbeheer en uitbuiting van de Inlan
ders wordt ons ten laste gelegd.
Natuurlijk wordt daarbij niet verteld
dat menig sociaal democraat dan toch
maar meedoet aan dat beheer, daar
bij een goed bestaan vindt en straK»
met een pensioentje huiswaarts gaat.
om dan hier de actie tegen eigen volk
voort te zetten.
Het is daarom goed een oordeel van
onbevooroordeelde personen mede te
deelen.
Tagore, de bekende Engelsch-Indi-
sche wijsgeer, heeft lndië bezocht en
gaf in de Java-bode zijn indrukken
als volgt weer:
„Over uwe autoriteiten aldus Ta
gore ben ik zeer voldaan. Overal
vond ik de meest mogelijke medewer
king.
Bali is een zeer mooi land Verschil
lende ceromoniën van 't Balineesche
volk woonde ik hij. Daar is veel van
den ouden Hindoe-tijd terug te vinden.
Uw gouvernement is te prijzen, dat
het dit eiland zooveel mogelijk van
zijn oorspronkelijkheid laat behouden
Het heeft daardoor een eigen karak
ter verkregen, dat steeds voor den
vreemdeling, die het bezoekt iets be-
korends heeft.
Ook Solo en Jocja zullen mij bijblij
ven. Ik genoot daar gastvrijheid van
de vorstelijke familie van den Sultan
en den Soesoehoenan. De dansen ei.
de gamelanmuziek hebben een diepen
indruk op mij gemaakt. Verschillende
souvenirs heb ik gekregen en aange
kocht, die alle bewaard zullen wor
den-in 't museum van mijn instituut.
De Britsch-Indische gemeente van
Batavia brengt een collectie boeken
bijeen, die ons een richtsnoer zullen
zijn. bij de studie over het karakter
der Javaansche en Balineesche dan
sen.
bij mijn reis over Java is het mij
opgevallen, hoe uw gouvernement op
bewonderenswaardige wijze dit land
heeft gecultiveerd en productief ge
maakt. Bijna geen plekje grond, of
men vindt er savvah's of cultuuronder
nemingen.
De behandeling der Inlanders is veel
humaner dan bij ons het geval is
Engelschen voelen zich in den regel
superieur aan ons volk, hetgeen inij
hier niet gebleken is.
Het is mijn plan. om, zoodra ik in
mijn land terug gekeerd ben, gepromo
veerden naar Nederlandsch lndië te
zenden, en dat geregeld te doen, ten
einde hun een studie te doen maken
van de Javaansche en Hindoesche cul
tuur".
„De behandeling van de Inlanders
is veel humaner dan bij ons", dal
klinkt toch even anders dan uitbui
ting", en „op bewonderenswaardige
wijze het land gecultiveerd en pro
ductief gemaakt", dan „wanbeheer".
STADSNIEUWS.
„GLZlN EN JEUGD ARBEID".
Vanwege de Geref. Oudervereeniging
werd gisteravoiid een bijeenkomst ge
houden in de Geref. Kerk aan de rice-
rengraeht, waar als spr. optrad Dr.
K. Dijk van Den Haag.
De bijeenkomst stond onder leiding
van Ds. W. Bouwman, die, nadat ge
zongen was Psalm 81 1. en gelezen
Pred. 12, voorging in gebed en daarna
alle aanwezigen hartelijk welkom
heette, speciaal Dr. Dijk.
Het is spr. een oorzaak van blijd
schap dat Dr. Dijk aan de uitnooili
ging van de Oudervereeniging gehoor
heelt willen geven. De aanleiding tot
de uitnoodiging is geweest, dat Dr
Dijk in een andere vergadering ook
een-rede gehouden heeft over 't jeugd
werk, waardoor enkele broeders, die
deze vergadering bijwoonden op het
idee kwamen den spreker te verzoe
ken Ook in Leiden een dergelijke le
zing te houden.
Nadat de zarigyèreeniging „Hosan
na" een lied gezongen had, betrad Dr.
Dijk den kansel.
Spr. behandelde het onderwerp;
„Gezin en Jeug larbeid" en begon met
te zeggen, dat liet een oorzaak van
vreiide is, dat in onze kringen de jeugd
niet alleen bekwaamd wordt voor het
stoffelijk leven, maar ook voor den
geestelijken strijd. Er is echter dit Ver
schijnsel, dat het gezin in den laat-
sten tijd wel eenigszins op den achter
grond is gedrongen. Daarom wil spre
ker zijn hoorders bepalen bij het vel
band gezin e n jeugd arbeid.
In cle eerste plaats steli spr. op den
voorgrond, dat voor de vorming van
de jeugd allereerst noodig is; Het ge
zin. Op den grondslag van bet gezins
leven kan alleen het jeugdwerk bloei
en. Het gezin heeft de eerste plaats.
Hierop legt spr. speciaal den nadruk.
Dat wordt door onze jonge menscher.
wel eens vergeten en daar heeft men
wel eènig bezwaar tegen. Men heeft
jong en oud uit elkaar gedreven. Spr.
gelooft, dat ook voor onzen jeugd ar
beid deze scheiding funest heeft ge
werkt. Daar mag tusschen deze beiden
geen scheiding zijn, geen tegenstelling
God bestelt voor heiden een weg waar
langs ze gaan kunnen. Daarom moeten
wij voor een zuivere beschouwing van
dit onderwerp altijd weer terug naar
bet gezin. De ouders hebben de schoo
ne taak gekregen hun kinderen op te
voeden voor de eeuwigheid. Met het
groeien van de kinderen neemt na
tuurlijk het gezinsleven een anderen
vorm aan. Dat maakt de taak van de
ouders zoo ontzettend moeilijk. Het
ware te wensrhen, dat de jongeren dat
beter beseften. Die taak is o zoo moei
lijk, maar ze moet volbracht worden
naar de talenten die men heeft.
De eerste vorming is het gezin. In
den regel is het zoo, dat degenen, die
in den strijd voor den Iieere als hel
den staan, dat te danken hebben aan
de opvoeding van de ouders. Helaas
zijn er vele gezinnen, waar de opvoe
ding te wensrhen overlaat. Men zegt.
dat de kinderen vaak zoo weinig wil
len hooren. Dat is ook inderdaad een
eigenaardige trek van de jeugd. Maar
al is dat ook zoo, dan mag men daar
niet voor uit den weg gaan.
De eerste vorming geschiedt in het
gezin, daar moeten we bij blijven.
Dan' komt echter de vraag op.; Heb
ben we dan de jeugdorganisatie nog
wel noodig? Er zijn vele ouders, die
die noodzaak niet inzien. Waarom al
die aparte vereenigingen? vragen deze
wanneer de kinderen Christelijk en
catechetisch onderwijs genoten heb-
gen.
Een ander bezwaar is, dat het ge
zin schade kan lijden door al die ver
gaderingen. omdat ze de uithuizigheid
aankweeken.
Een derde bezwaar is, dat men bang
is, dat door al dat jeugdwerk de
ouders op den achtergrond worden
gedrongen en de kinderen van het ge
zin worden losgemaakt.
Met deze drie bezwaren komt men
steeds aandragen en deze bezwaren
moeten we niet. stilzwijgend voorbij
gaan. Aangetoond moet worden, dat
de jeugdorganisatie noodzakelijk is
Wat het eerste bezwaar betreft
merkt spr. op, dat vele ouders geen
lijd en geen gelegenheid, geen kennis
en bekwaamheid hebben om de alge
heele vorming van de jeugd te be
werkstelligen. Tevens is een groote
factor de onderlinge vorming, die ze
ker niet gemist kan worden. De kna
pen en meisjes moeten elkander loe
ren vormen.
Het bezwaar van de uithuizigheid
wordt bij eenig nadenken ook opgehe
ven. Want allereerst mogen de kinde
ren, die dikwijls vijf avonden van de
week voor cursussen uit het huis zijn,
zeker wel een paar uur opgeeischt
worden voor hun geestelijke vorming.
Maar bovendien is het noodig, dat de
kinderen niet altijd onder moeders
vleugelen blijven, maar ook eens sa
men komen om met elkaar de dingen
eens te bespreken.
En wat het derde bezwaar betreft,
merkt spr. op, dat, wanneer bet waar
was. dat het jeugdwerk de pedanterie
in de hand werkte, alle studie en alle
vorming van de kinderen niet mocht,
plaats hebben. W el is het gevaar groot
en dat moet met alle macht bestreden
worden, maar onze Geref. Jeugdver
eeniging wil juist de andere steunen,
om dat euvel met haar te bestrijden.
Ajs de Jeugdorganisatie zoo werkt,
dan zal ze haar taak benaderen, n.U
de jonge menschen te binden aan
Gods Woord.
Hierna zong de zangvereeniging
wederom een lied en werd door alle
aanwezigen gezongen Ps. 105 5, waar-
bi; een collecte werd gehouden voor
de Oudervereeniging.
Spr. laat nu den anderen kant van
de zaak zien en wijst thans op hot be
lang, op de groote beteelcenis van het
jeugdwerk voor het gezin. Zooals op
stoffelijk gebied alles gedaan wordt
om het kind te bekwamen, zoo moeten
ook op geestelijk gebied alle midde
len aangegrepen worden om de kinde
ren le vormen. En dan neemt de
Jeugdorganisatie zeker niet de min
ste plaats in. Wij klagen zoo dikwijls
over de verslapping onder de jonge
menschen en met reden, maar we
moeten toch ook niet vergeten, dat er
nog o zooveel is, dat tot vreugde stemt
W e moeten niet door klagen, de jon
ge menschen van ons afstooten, maar
ze veeleer aantrekken. De ouders moe
ten waardeeren. dat zoo vele middelen
voor de jeugdvorming worden gege
ven, die zij zelf niet hebben genoten.
Men wil .'ui laatsten tijd vooral dm
nadruk 'e^gt-r op de mystiek, en m u-
drr op h't dogma, meer op het leven
oïï minde»' op de leer, alsof dat twee
te?r-nstellingen waren.
Fr zijn symptomen, die droevig slem
.••K-u, maar daarom is het v jor mder
plicht, pet aal te zijn voor den str-.jd
•mi tot dat pfc» aat zijn wil de JeuK.i
myanisaCö medewerken.
•S; r roe t de ouders en de Jeugd
organisaties op ttimen te werken
Het gezi i .m -.V organisatie mo-'tof.
of e-kaar inwerken met een heerlijk2
van Go i gegeven wissel wo.king.
Nadat Dr •>uk zijn re ie beeiridig 1
hal, sprak Ds Bouwman ten har'o
lijk woord van n&nk voor lit warme
woord. Sur ne;-. de, dat i'aarom tik
de aanwezigen hun dankbaarheid kon
den tocnei.'door steeds ui -er mede iv
werken voor den arbeid onder le
jeugd en vooral ook door veel te bid
den voor dezen arbeid.
Spr. bracht een woord van dank
aan de zangvereeniging voor haar me
dewerking.
Gezongen werd daarna nog Ps. 103
vs. 9, waarna Dr. Dijk voorging in
dankgebed.
TROF. CASSIRER OVER GOETHE
EN PLATO.
Op uitnoodiging van de. Leidsche
Vereeniging voor Wetenschappelijke
Voordrachten lieeft gisterenavond
prof. dr. K. Cassïrer uit Hamburg een
voordracht gehouden over Goethe en
Plato.
Nadat de voorzitter, prof. Byvanck,
den spreker niet een kort woord had
ingeleid, gui hij het woord aan den
spreker.
Prof'. Cassirer begon, na een korte
en algemeen? inleiding, met een lite
ratuuropgave van de Dui'sche verta
lingen v. Plato, waarbij hij den naam
v. Winkclmann en andere geleerden
naar voren bracht. Over Plato spre
kend, stelde spr. de vraag; Wat wilde,
wat bedoelde Plato? Het antwoord
hierop is volgens spreker gelegen in
de denkwijzen van philosophen als
Mohammed en Socrates, wier syste
men variaties zijn op eenzelfde grond-
theipa. Om Goethe te verstaan, moet
men hem in zijn denkvermogen met
Plato vergelijken.
Spr. gaf vervolgens een overzicht
van Plato's gcdachtensystcem. I)e
leer van het zijn, die voor hem reeds
gegeven was, heeft hij tot een pro
bleem gemaakt,en zijn gedachten over
het zijn en worden putte hij uit de
Grieksrhe w ijsbegeerte. Hoogstens ech
ter is het zijn van Plato slechts een
vergelijking met wat de natuur der
dingen toont.
In het tweede deel zijner lezing,
waar spr. handelde over Goethe's
wijsgeerig systeem, zette spr. uiteen
dat volgens Goethe de „Vernuft' op
het worden en hei verstand op het
zijn is gegrondvest. Hieruit volgen de
organische nat'uurvorsching en Goe
the's dualistische tegenstellingen.
In het laatste gedeelte van zijn
voordracht trok spr. een vergelijking
tusschen Plato en Goethe, alle philo-
sophische onderdeeler. belichtend.
Uitvoerig stond spr. stil hij de ideëen
van Plato en Goethe over ontologie
en kosmologie, liet zijn van alle din
gen eindigt volgens Plato bij dit le
ven en hij vraagt niet waartoe en
waarheen. Alles wat leeft, zegt hij,
leeft door iets wat daarbuiten staat.
Prof. Cassirer bespreekt dan het
verband, dat er bestaat tusschen een
heid en veelheid, en geeft een philo-
sophische ontleding van het begrip
kunst volgens beider systeem,, even
eens behandelend de eenheid en veel
heid der mathematiek en wat spr.
noemde de „Zusammenbestiminung"
van deze, zooals die blijkt o.a. uit de
geometrie en arithmetiek.
Met een verhandeling over de
schoonheid en de waarheid, die vol
gens spr. een objectieve waarde moe
ten bezitten, besloot prof. Cassirer
zijn door een talrijk en aandachtig
gehoor gevolgde voordracht.
LEIDSCHE ELECTRISCHE RADIO-
TENï'OONSTELLING.
Dat in de Stadsgehoorzaal iets bij
zonders te doen was, was reeds gis
teravond te zien aan de prachtige or-
namentale verlichting van den voor
gevel van dit gebouw, waarin met
groote lichtletters geschreven stond
L. E. E. JR. T., omgeven door honder
den electrische lampjes.
Het is dan ook iets zeer bijzonders
wat er dezer dagen in de Stadsge
hoorzaal te zien is. Reeds lang gele
den werd de tentoonstelling van elec-
triciteit- en Radioartikelen aangekon
digd op allerlei manieren. De opzet
is grootsch geweest en de voorberei
ding heeft lang geduurd en veel werk
gekost, maar de uitslag is nu ook
boven verwachting.
Zoodra men de tentoonstellingszaal
binnentreedt en een eersten indruk
krijgt van het geheel, weet men niet
nrecies welken kant men uitloopen
moet omdat van alle kanten de stands
aanlokken door de vele interessante
dingen die er te zie zijn.
We zullen trachten een opsomming
te geven van de verschillende stands,
hoewel de beschrijving daarvan zeer
onvolledig zal zijn en we ons alleen
kunnen bepalen bij de hoofdzaken
De firma Lasschuit, Noordeinde 41,
is vooral zeer ruim gesorteerd op hot
gebied van electrische ornamenten,
waarhij merkwaardige vormen van
lampekappen e. d. de aandacht vragen
Do firma Te-ske, Doezastraat 5,
toont in haar smaakvol ingerichte
stand meer de nieuwigheden op iiet
gebied van Radio, hoewel ook op
Electriciteitsgebied het nieuwste
aanwezig is.
Le N. V. I. E M. C, O., Mare 7U.
Belangrijkste nieuws in dit Hummer.
Binnenland.
Mr. V. H. Rutgers zal onze regeering
vertsr-enwoordigen in hot comité voor
arbitrage en veiligheid.
Een goed geslaagd kruisgesprek met
Ned.-Indië via Kootwijk.
Buitenland
Een ar.ti-Engelsch openluchtspel Ij
Moskou vertoond.
Nog geen beslissing inzake het over
brengen van den zetel van het I. V. V.
uit Amsterdam.
Het bezoek van Marx en Strese-
mann aan Oostenrijk.
De stabilisatie vac cle lire spoedig
te verwachten.
heeft een groote sorteering luidspre
kers en radiotoestellen. Zij vraagt
speciaal de aandacht voor de Erres
toestellen, do Philips wisselstroom-
apparaten, speciale kortegolf toestel
len, verwarmingselementen, waarme
de de toestellen automatisch worden
drooggehouden en verder hteft deze
firma een aparte stand ingericht,
waarin gedemonstreerd wordt de be
scherming van schakeltoestellen en
een automaat tegen overbelasting van
motoren.
De firma II. de Nie, Nieuwe Rijn 57.
exposeert in haar niet groote. maar
niettemin zeer smaakvol ingerichte
stand naast het nieuwste op het ge
bied van radio en electricitêit, ook de
Inventa-gasfornuizen en ovens, waar
in deze firma specialiteit is.
De firma J. P. v. Berge Henegouwen
Oude Rijn 5, die zooals vanzelf spreekt
ruim gesorteerd is in Philips radio-
artikelen en ornamenten, op electrisch
gebied, brengt daarnevens de Hoover
Stofzuiger en andere apparaten.
De firma W. Zwart, Apothekersdi.jk
35, heeft in haar stand een hoogtezon-
installatie, massageapparaten, de Elee
tiolux ijskast, electrische ketels met
afneembare verwarmingselementen,
en verschillende andere nieuwighe
den. niet le vergeten de automatische
electrische watervoorziening, waar
door steeds stroomend water verkre
gen wordt onder volle druk door het
geheele huis.
De firma AI. E. Zitman demonstreert
de modellatie Ducretct-toestellen, de
S. H.-klokken en speciaal de Vol
automatische telefoon, om niet te ver
geten de Ducresa Plaatstroom-appa-
raten en de Lichtsignalen.
De firma C. J. Eggink, Breestraat
35 is sedert jaren een specialiteit in
electrische ornamenten en electrische
verwarmingstoestellen wat ook in
haar stand goed te zien is. Tevens ex
poseert deze firma de Kupperbusch
gasfornuizen voor keukenverwarming
De fa. Langezaal en Inniger, Nieu
we Rijn 93, heeft een heel aparte
stand, waarin gedemonstreerd wordt
met het Neon-letterschrift, een nieu
we uitvinding voor opvallende en
fraaie lichtreclame. Tevens exposeert
deze firma verschillende kabel wer
ken.
De fa. de Vries en Stevens, Bree
straat ,24, demonstreert met de vol
automatische huistelefoon, de stads
huis-centrale en heeft verschillende
andere nieuwigheden, o.a. comforen,
beschermd tegen water, electrische
voetenbankjes, warmwaterinstallaties
„Vesta", een hoogtezon-installatie en
wat niet al. Op het gebied van Radio
artikelen exposeert deze firma. N. S.
F.- en Philips' toestellen die uitmun
ten door eenvoud en bediening en in
het bezit zijn van de gecalibreerde
schaalverdeeling.
De fa. Oco, uit Amsterdam, demon
streert speciaal met electrische stof
zuigers, strijkijzers- en verwarming-
installaties.
De fa. Nieuwe Honsel te Den Haag
heeft een interessante stand waarin
tentoongesteld worden electrische
ornamenten van glas in lood.
De N. V„ Thabur, Den Haag, heeft
een zeer smaakvolle stand, waarin
geexposeerd worden electrische ka
chels en strijkijzers. Een bijzonder
heid van deze stand is ook het Meis
sen Spiegellicht.
En last not least wordt liet tooneel
ingenomen door verschillende stands
van firma's uit de stad, waar gede
monstreerd wordt de Zeiss-belichting
voor etalages.
Zoo hebben we een klein overzicht
gegeven van het geheel, hoewel we
ook in de verste verte de volledigheid
niet benaderd hebben. Daarnaar te
streven' zou ons te ver voeren. Uit het
vorenstaande is evenwel op te ma
ken dat het nieuwste van het nieuw-