Aan het einde der Week Dezer dagen werden door een tweetal regeeringen gedenkdagen gevierd die te gelijk jubilea van bepaalde, zij het ook onderling tegengestelde, politiek-maat- schappelijke stelsels beteekenen. In Italië herdacht men den vijfden verjaardag van den opmarsch der fascisten naar Ro me en in Rusland het tweede lustrum van de vestiging der dictatuur van het prole tariaat. Beide stelsels komen echter hier in Overeen, dat zij in wezen revolutionair zijn Deze overeenkomst eenmaal naar vo ren gebracht, valt er overigens de grootst mógelijke tegenstelling te constateeren. Het bolsjewisme is eigenlijk niets an ders dan de gereglementeerde chaos, het is geboren uit de leer van den klassen strijd en staat scherp tegenover allen godsdienst. Daarentegen is het fascisme de rich ting, die menschelijkerwijs gesproken Italië van den rand van den afgrond, waaraan 't door de communistische woe lingen in eigen land stond, gered heeft en het orde en welvaart teruggegeven. Het is het streven van Mussolini op den grondslag van samenwerking van alle standen eri klassen een nieuw Italië in het leven te roepen, en het kan niet ont kend worden, ook niet door wie zijn me thoden afkeurt, dat hem dit tot op ze kere hoogte is gelukt. En wat de verhou ding van het fascisme tot den godsdienst betreft, de vervanging der vroegere vrij- metselaarsregeeringen door het bewind van Mussolini, die de laatste jaren een practiseerend katholiek is en strenge maatregelen tegen de atheïstische propa ganda en tegen de zedeloosheid genomen heeft, kan ook niet anders dan als winst gezien worden. toch is, van het standpunt der buiten- landsche politiek beschouwd, het fascis me niet minder een gevaar voor den we reldvrede dan het bolsjewisme. Beide zijn imperialistisch. Rusland strijdt voor de wereldrevolutie en tr. cht vooral in het verre Oosten zijn invloedssfeer uit te breiden. Italië heeft vooral op het nabije Oosten he, oog ge slagen, alsmede op Noord-Afrika. Zoo heeft, zich j.l. Zondag onverwachts in de haven te Tandzjer ?en klein Itali- aansch smaldeel vertoond, hetgeen als 'n demonstratie bedoeld was, dat ook Italië een woordje mee wenscht te spreken bij de oplossing dezer nog steeds hangende kwestie. Tegelijk beteekende dit een ad- haesiebetuiging aai. Spanje's aanspraken en was alzoo tegen Frankrijk gericht. En wat Rusland betreft, er is daar een vrij sterke partij onder leiding van Trotzki, die drijft naar een oorlog met Engeland, hetgeen alzoo een- opnieuw ontketenen van den wereldoorlog wil zeg gen. Wel is deze oppositie door Stalin en zijn aanhangers onschadelijk gemaakt, doch wie zal zeggen of zij niet wel weer eens de bovenliggende partij zal worden. Bovendien gaat het alleen om een kwes tie van tactiek; Stalin is geen haar min der imperialistisch dan Trotzki. De berichten uit Roemenië luiden de laatste dagen weer gunstiger. Duca, de minister van binnenlandsche zaken, heeft verklaard, dat „wegens de verdraaide geruchten uit buitenlandsche bronnen over gebeurtenissen in Roemenië de censuur op uitgaande berichten afge schaft zal worden. Een ander bewijs, dat het niet zoo erg in Roemenië gesteld is, levert de aankon diging dat het congres van de Nationale Boerenpartij, welke de sterkste sympa thieën voor prins Carol heeft en de kern van de oppositie vormt, op 20 dezer te Alba Julia geopend zal worden. Van dit congres heette het eerst dat de regeering het verboden en het in elk geval onmo gelijk gemaakt had door de leiders van de oppositie in hechtenis te nemen. Het blijkt evenwel, dat deze leiders al leen geïntimideerd zijn en zij maken thans bekend, dat de dynastieke kwestie geen onderwerp van beraadslaging zal uitmaken. Slaan we ten slotte den blik naar eigen land, dan memoreeren we het feit dat in de Philips fabrieken deze week de 10.000- ste arbeider zijn intrede deed. Deze ge beurtenis had op eenigszins feestelijke wijze plaats. En terecht, want het is wel waard er even bij stil te staan, dat deze energieke mannen een bedrijf in het le ven riepen en tot bloei wisten te bren gen, dat den naam der Nederlandsche in dustrie hoog houdt en aan duizenden ge zinnen brood verschaft. Vermeldenswaard is ook het sociale werk, door de firma Philips verricht en dat naast de verhoo ging van het welvaartspeil de beste pro paganda is tegen het communisme en zijn tegenvoeter, het fascisme. RECLAME. St. Huhertusjacht in de omgeving van Sehaarsbergen bij Arnhem, liet nemen van een van de hindernissen in parcours bij Deelob. UIT DE OMGEVING. NOORDWIJKERHOUT In de gemeentewoning sprak Don derdagavond voor inleiding der Zendings week de Eerw. heer van Dijk, van Heem stede, oud-zendeling op West-Java. De heer K. J. Noij, hoofd der Ned. Herv. school opent de vergadering, verzoekt te zingen Gez. 7 1 en gaat voor in gebed. In zijn openingswoord richt spreker zich in het bijzonder tot den heer van Dijk voor zijn bereidwilligheid om dezen avond hier op te treden en hoopt dat dit een gezegend samenzijn mag wezen. D.e heer van Dijk, het woord verkrij gende, begint met zijn dank te betuigen om ook hier voor de zaak welke hem lief en dierbaar is, te mogen spreken. Tot inleiding zijner bespreking leest hij Lucas 7 19 en legt vooral den nadruk op het woord: „Hij is waard geholpen te worden". Spr. werkt nu voor de Samenwerkende Zendingscorporaties, doch hij is door de Ned. Zendings Vereen, uitgezonden ge weest naar Tekalam op West-Ja va. Hij kwam daar als de eerste zende ling. Toen hij na een moeilijke reis zijn standplaats had bereikt, vroeg hem een collega, hoe het hem aanstond en spr. zeide, dat hij zich niet ontveinzen kon, dat zijn eersten indruk niet prettig was. doch toen des avonds ongeveer een 125 mannen en vrouwen zich in het kleine kerkje vereenigd hadden, allen Soenda- neezen, en bij zijn binnentreden zongen: „Er ruischt langs de wolken", zie, toen had hij gevoeld de heerlijke gemeenschap des geestes, toen gevoelde hij zich thuis. Wel waren er veel ongemakken en vooroordeelen te overwinnen, doch dat was niet erg. Spreker had b v. de eerste zes maanden nooit iets anders te eten kunnen krijgen dan rijst, soep, rijst.. Ook waren de inlanders veelal erg wan trouwend; als hij op huisbezoek was, dan moest hij bij ieder koffie of thee drinken, en als hij durfde weigeren dan klonk het: „Er zit geen vergifin" en om dan het wantrouwen weg te nemen moest hij maar weer drinken, 't Was echter een groot voorrecht, dat men daar bijna geen andere dranken kende dan koff en thee sterke drank -was er gelukkig niet. Ook bij feesten, als bruiloft, oogstfeest en der gelijke gaat het eigenaardig toe. Spr. was eens uitgenoodigd op een brui loft, waar circa 200 bezoekers waren. Vooraf was men een servet, bord, vork en lepel en mes bij den zendeling gaan leenen en toen dan gegeten moest worden, toen moest spreker alleen aan een ta feltje op de voorgalerij gaan zitten eten terwijl de gasten op een afstand nr.ar hem bleven staan kijken. Aan al deze dingen moet men eeret wennen en vooral trachten om het ver trouwen der menschen +e krvgen. Christen-Javanen hebben ook in Teka- 1r"i het eprst. het Evan gel'e gebracht. Een Mohammedaansche godsdienston derwijzer, Boedjang, die daar zeer gezien was en bij feesten docli ook bij sterfge vallen altijd komen moest, ontmoette 2 Christen-Javanen. In hun gesprek kwam het uit, dat Boedjang bevreesd was voor den dood, hij had reeds naar tooverfor- mules gezocht, om die vrees te kunnen bezweren, doch het was te vergeefs ge weest. Deze Christen-Javanen kondep hem helpen. In den naam van God den Vader, God den Zoon en God den Heili gen Geest, overwinnaar over dood en graf was deze vrees te bannen. Boendjang was blijde met deze tijding, Een volgende keer leerde hij het „Onze Vader", eenige weken later de 12 Art. des Geloofs en zonder te weten, dat dit de leer der Christenen was, bracht hij dit heerlijk nieuws aan ieder die hij kende, en telkens kwamen meerderen om zijn woorden te hooren. Plotseling werd hem echter verboden om met deze leer der Christenen voort te gaan. Bij een eerstvolgende1 ontmoeting der Javanen deelde hij hun dit mede, doch op zijn verzoek werden hij en zijn vrouw verder onderwezen, deden zij belijdenis en ontvingen nu op hun verzoek de na men van Abraham en Sara. Dit was een keerpunt in hun leven, verachting en be- leediging was nu hun deel, hun eigen dommen werden beschadigd, doch voor kwaad vergolden zij goed, voor haat lief de en daardoor zijn zij het middel in Gods hand geweest om velen te trekken, zoodat bij sprekers komst de gemeente Tekalam circa 200 leden telde. Ook spre ker heeft er velen zien komen om hun knie voor Jezus te buigen; óp één dag zelfs 10 tegelijk, waarbij een blinde man. In zulke oogenblikken gevoelt men bij zonder de heerlijke kracht van het Evan gelie. Bij sprekers komst te Tekalam kon de overgroote massa nog niet lezen, zoo dat alleen mondeling het Evangelie kon worden gebracht. Een machtig middel was ook het helpen van zieken, doch om het vertrouwen der menschen te winnen. Was heel wat noodig; de eerste patiënt had elf gezonden medegebracht, zeker uit vrees, dat er iets bijzonders zou gebeu ren, doch gestadig werd dit beter, 't Kwam zelfs 'zoo ver, dat er des morgens 60 a 70 zieken om hulp kwamen. Noor- af werd dan door den zendeling of zijn Soendaneesche helper het Evangelie ge bracht en daarna de lichamelijke hulp. Na het zingen van „Er ruischt langs de wolken gaat de heer van Dijk verder met te vertellen dat door het helpen der zieken een blik in het zieleleven gewor pen kon worden. De Mohammedanen zijn erg bevreesd voor allerlei booze geesten. Een jongeling welke spr. behandelde, had t.b.c., doch na 4 maanden behandeling was hij aardig opgeknapt en kwam niet meer terug. De zendeling ging hem; opzoeken en toen hij naar zijn patiënt, vroeg,.kreeg hij ten ant woord, dat die daar niet woonde, doch toen hij hem eenige oogenblikken later thuis zag komen, vertelde men hem, dat Zangliet niet meer bestond. Zijn patiënt heette nu Hassan. De booze geesten, die hem ziek gemaakt hadden, moesten door die naamsverandering misleid worden om «hun slachtoffer' -niet te herkennen. De Mohammedaansche Soendaneezen zullen nooit een huis bouwen of zij bren gen eerst een offer aan den grond waarop de woning moet. komen, een offer aan de boome'n, waarvan zij de takken moeten hebben en een offer aan de goden voor men het dak begint, ander3 kan men niet rustig wonen. Heerlijk is hei echter te zien, dat dezs menschen tót Jezus komen, al worden zij dan van familie en vrienden uitgeban nen. Zij komen en drinken heilbegeerig uit de Fonteinen des levenden waters en zij hebben er alles voor over, vaak tot een beschamend voorbeeld voor vele christe nen. „Hij is waard geholpen te worden", ziedaar de groote zendingsgedachte ook voor ons West-Java. Heere, help hen, zij ook onze bede en nu wij de volgende week een offer mogen brengen voor de Zending, laten wij eerst bidden, bidden om de uitbreiding van Gods Koninkrijk, om de verheerlijking van Gods Naam, dan komt de gave vanzelf. De heer Noij brengt den spreker harte lijk dank. Hij wil niet veel meer zeggen, na het gehoorde past'de daad. Na het zingen ging de heer van Dijk voor in dankgebed. ALPHEN AAN DEN RIJN. Gasverstikking. Gistersnmiü-dag is de directeur der gemeentebedrijven alhier, de heer Hil- dernisse, door een noodlottig ongeval om het leven gekomen. Zijn zoon be merkte om half vijl een sterke gasluchfc en vond hem in de badkamer. Uiteen Pijnloos Scheren Viug Scheren Schoon Scheren j zonder dat Uw huid stukgaat of naschrijnt. ook al is Uw baard nog zoo zwaar en hard, j indien U slechts vó'ór het inzeepen de baardoppervlakfe inwrijft met een weinig Does 30, 60, Tube POÜOL dfcf.cte geiser o :t;napte ga; en hoe wel door plaatselijke doctoren onmid dellijk mét zuurstofapparaten g .-t acut werd do leve-3geestenop te wenk^s mocht dit liet gelukken. L'e overlv- dene, die reeds twintig jaar de leiding der bedrijven voerde, stond bekend als een ijverig ambténaar en was bij zijn personeel "zeer gezien. HAZERSWOUDEL Door het bestuur van de Hazers- woudsche Droogmakerij zal op Maan dag 14 Nov. as. schouw worden gin houden volgens art. 5 en 21 der ver ordening. De Dankstond voor het Gewaia, waarin Ds. Gispen hoopt voor te gaan, zal in de Geref. Kerk plaats hebber, op Woensdag 9 Nov. a.s., des avonds 7 uur. Een zoon van den heer S. g'i raakte op den Voorweg, toen hij met zyn makkers aan het stoeien was, te water. Het mocht zijn vriendves geluk ken, hem weer behouden op het drur ge te brengen. Door de Singer-Maatschappij zal van 28 Nov. tot 10 December in het hotel ,.Hét oude Raadhuisop het Dorp alhier, dén gratis knip- ennaa; cursus worden gegeven, voor de da mes die van de Mij. een naaimachiae hebben betrokken. Een practische reclame. Burgerlijke stand. Bevallen: M Matze g-eb. den Braver, z.; Overleden: Francken, 66 j. ge huwd met B. de Bruin. KATWIJK AAN DEN RIJN. De aanvoer van bloemkool neemt de laatste dagen sterk af. En al komen thans van de - grovere producten groo- tere aanvoeren, het drukke seizoen kan wel als geëindigd beschouwd wor den. Gele en roode kool wordt in de goede kwaliteiten iets duurder en zal mogelijk nog wel iets oploop en, gezien de aanmerkelijk slechtere gewassen dan vorige ja-ren.. Vooral, van goede, be- waarkool is er niet veel. Met het op- loopen van den uienprijs slaat het nu stil is zelfs iets naar beneden gaand.. Thans komen,, de spruiten, hel vyinterproduct Ook -winterpeen loopt ie.t?. op in prijs In verband met de kleinere aan voelen, zal de groenten veiling thans tweemaal per week gehouden worden inplaats van driemaal. SASSENHEIM. Donderdag 10 November a.s. houdt de aid. HilLgom en Omstreken van het Ned. £r;b:-igenootschap in de Ned Herv. Kerk alhier haar jaai-vergadering Te half acht zal Ds. Grolle van Hil- legoni een .Bijbelrede houden, met als onderwerp: „Het Nederlandsch Bijbel genootschap een benoefte voor onzen tijd". Ds. Eoeijinga zal den spreker inleiden. Het belooft een mooie avond te wor den, gaarne wekken we onze lezers tot bijwoning dez.r vergadering "op. WOÜBRDGCE. Door den heer en mevr. Marx Zandsira fa Bussum is voor de histori sche verzameling ten Ra-adhuize aihier ten geschenke aangeboden de bul of oorkonde, dat Dr. A. Comrie in de rij der doctoren is opgenomen; het stuk is op perkament met zegel in roode was. Tevens is de belofte bij de Com rie-te ritoons telling bevestigd, dat het kunstig schilderstuk, het portret van dezen geleerde, bij overlijden is ver maakt aan de Ned. Herv. Kerk alhieis voor de consistorie. Burgerlijke stand. Geboren: Jo hanna Dorothea d.v. H. Th. Elstgeesi en J. W. van EgmoncV. PREDIKBEURTEN. AARLANDERVEEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m 6.30 uur Ds. Klomp. Geref. Kerk v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. Moolhuizen. Leidsche C enkras sen. Amice, Voor heel veel Noord-Zuid-Hol landers ik zal aanstonds dezen term verklaren heeft een plaats op midden-Java een groote belangstel ling. Ik bedoel Solo, of beter Soera- karta. Sedert eenige jaren toch heeft de groep Gereformeerde Kerken in het Noordelijk deel van Zuid-Holland de zendingstaak van de Kerk van Am sterdam, gesteund als deze wordt door de andere Kerken van Noord- Holland, voor een deel overgenomen. De zendingsarbeid in de residentie Soerakarta is door <jeze regeling aan de zorg van de Noord-Zuid-Hollanders overgedragen, zij het voorloopig met een jaarlijks minderende steun van Amsterdam. Daardoor nu hebben velen een meer dan gewoon interesse gekregen voor Solo. Nu, Amice, dat Solo verdient ook onze belangstelling. Omdat het een Leidseh belang is wil ik wel eens een paar dingen vertellen die je misschien anders niet verneemt. Je weet, Amice, dat wij vroeger een heelen tijd hebben moeten oorlogvoe ren tegen een vorstengeslacht van Java. Die oorlogen hebben eindelijk opgehouden en nu reeds tientallen jaren heerscht er volmaakte rust en overeenstemming. Een van de afstam melingen uit dat vorstengeslacht van het rijk Mataram, is de tegenwoordige Keizer (zijn Javaansche titel is Soe- soehoenan) van Solo. Dat Keizerschap is meer een titel dan werkelijkheid. Het rijk van dezen monarch is niet zoo heel groot en ook daar is hij nog aan ingrijpend toezicht onderworpen. Toch heeft Z. M. nog een zekere luis ter en weet met de Keizerlijke waar digheid nog wonder veel te pronken. Zooals onze Koningin een wapen voert en men dit wapen op rijtuigen en andere voorwerpen der hafhouding aantreft zoo heeft ook de Soesoehoe- nan (verkort ook wel Soenan ge noemd) een wapen. Dat wapen is een in den wand geslagen spijker, waar aan een globe, een wereldbol, hangt. Deze zinnebeeldige voorstelling heeft deze diepe heteekenis dat Z. M. eigen liik is de spijker waaraan de wereld hangt. Aardig gevonden vindt je niet? Maar deze Vorst heeft ook nog den naam van een verwoed beminnaar van ridderorden te zijn. Hij is een voor een Javaan geen kleine man, breed en dikbuikig. Zijn borst is be hangen met allerlei ordelinten en kruisen. Voor deze ordeteekenen ont werpt hij zelf de versieringen. De vorige maand werd hij verblijd met de onderscheiding van het Uosten- rijksche Roode Kruis. Een juwelier te Batavia, die deze mooie dingen voor hem maken mag, kreeg de Opdracht om in dat grootkruis 4UÜ brillanten te zetten.. Geloof vast dat dit de noodige guldens kosten zal, Amice. Maar daar bekommert Z. M. zich niet veel om. De belastingen van de arme onderda nen zijn voor Z. M.'s genoegen in de eerste plaats. Van genoegen gesproken, daar houdt Z. M. ook eigenaardige opvat tingen op na. Het getal vrouwen van dezen vorst is haast ontelbaar. Voorts wordt hij gehouden voor den vader van het grootst aantal kinderen, waarvan er niet weinige zijn die van papa niet veel hebben te verwachten. Typeerend vo.or zijn opvattingen op zedelijk gebied is een opmerking die hij indertijd in een winkel te Welte vreden eens piaakte over een groep jonge meisjes, toen hij sprak van „barang aloes", mooi goed in't Ne derlandsch. De eerste auto van Z. M..een beest je van 34 jaar oud, is onlangs over gebracht naar de verzameling van technische curiositeiten van de Tech nische Hoogeschool te Delft. Zoo zou ik door kunnen gaan, maar dat is de bedoeling niet. Mijn bedoe ling was een tipje op te lichten van den sluier van geheimzinnigheid die rust op de wereld van den Kraton in Solo, het middelpunt van ons zen dingswerk. 'Hetzelfde Solo waar ook het centrum is van onze zending en vanwaar uit duizenden met het heil in Christus worden bekend gemaakt. Wij zullen hoop -ik dezen winter nog wel eens gelegenheid hebben om met die Solo'sehe wereld en met dat Zendingswerk nader kennis te maken. Het is zoo opmerkelijk. Amice, dat bij een geestelijk opwaken, een ver diepen van ons geloof, ook de zen- dingslieïde grooter wordt. Zou dat niet komen, omdat Christus' laatste bevel aan Zijn discipelen, voor hij ten Chr. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. Ó.30 uur Freeklezen. TER AAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. R. Wclfensb. rger van Ze/ei- hoven en n.m. 6.30 uur Pree'cleaejL Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. v. Heiningen. BOSKOOP. Geref. Kerk: V.m. 10 en n.m. 6 uur, Ds. Petersen. HAZERSWOUDE. Ned. Herv. Kerk: v.m 9.30 en '1 avonds 6.30 uur Ds. Luuricg. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 6.30 uur Ds. Gispen. HILLEGOM. .Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m 5 uur Ds. Grolle. 's Morg-ns Fondscollecte. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m.- 5 uur Da. van Herksen. Gat. Zondag 31. Collecte voor Err. Pred., Pred.-weduwen en -Weezen. Chr. Ger I. Kerk: v.m. io-en n.m. 5 uur Ds. Et sink van Aalten. Donderdag 10 Nov.: 's avonds 7 uur, Ds. de Bruijn van Veen endaal. KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. Rutgers van Katwijk a. Zee en n.m. uur de Eerw. heer v. d. Me.-r van Noord wijk a. Zee. Geref. Keru vm 9.30 en n.m-. 6 uur Ds. Merjering. KOUDEKERK. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds I&VÉël en n.m. 0.30 uur Prol. Dr. Plpoij van Amsterdam. Gerei. Kerx v.m. 9.30 en n.m. Ó.30 uur Ds. Haspers. LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m'. 6.30. uur Ds. Mond;. 's Morgens Bed. H. Doop. Woensuag 9 November: n.m. 7 uur, Ds. Mondt, bijbéll z ng. Geref. Ker^: v.m. 9.30 e.i n.m. 6.30 uur Ds. Dros:, Emer. Pred. te Utrecnt NIEUWKOOP. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9^30 uur Ds. Keiler. Geref. Ke.k: v.m. 9.30 en 'savorJds 6.30 uur Pieeklezen. NIEUWVEEN. Gerei. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 0.30 uur Ds. Speelman. Ned. Herv. evangelisatie v.m. 9.30 en n.m. Ó.30 uur de heer de Jong. NOORDW1JK AAN ZEE. Ned. Herv. Kerk: v.m. io uur Ds. Hospers, Bed. H. Doop, en n.'n. 5 uur Ds. van Leeuwen van Haarlem. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Koers. NOORDWIJK BINNEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur de heerL, L, ue Wiet van Noordwijk a. Ze<?. «Nam. geen Dienst. Gerei. Kent: v.m. io ea n.m.. 3 uui Ds. J. H. Landwehr, emer. Pred. van Rotterdam. 30 coll. voor ïiuipbeh. Styd NOORDWIJKERHOUT. Ned. Herv. Kerk: 's avonds 7 uux Ds. HtTiiianides van Valkenburg. NOORDEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uui Preeklezen en n.m. 6.30 uur D^. G J. v. d. Flier van Lèimuiden, Gerei. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. G v. Heiningen van Ter Aar en n.m. 1.3c uur- Preeklezen. Yoorber. H. A. VOORSCHOTEN Herv. Kerk. v.m. 10 en n.m. 5 uur, Ds. H. P. Fortgens. Gerei. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Dr. Wielenga. WASSENAAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Da. Verburgt, Emer. i red. te Leiden et n.m. 5.30 uur Ds. Tichelman vai Scheveningen. Kievitsberk: v.m. 10 uur Ds. de Bil van 's-Gravenhage. Geref. Kerkv.m. 10 en n.m. 5 uui Ds. v. d. Heyden. WOUBRUGGE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Kyne. 's Morgens bi. Doop en 's avond* afscheid Ds. Kijne. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Nauta. ZEVENHOVEN. Ned. Herv. Kerk: n.m. 6.30 uur Ds Wolfensberger. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Dr. Ubbink. hemel voer, was: „Gaat dan heen on derwijst alle de volkeren, dezelve doopende in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, j leerende hen onderhouden alles wat Ik U geboden heb". 't Is als wil Christus in dat ééne bevel samenvatten al de kracht en den invloed die er van Zijn Kerk moet j en kan uitgaan. Alle volkeren onder wijzen en hen leeren te onderhouden wat Hij geboden heeft. Een heerlijke taak, die de Kerk in de beste tijden i met vreugde en ijvser volbracht heeft. Vooral in onze dagen nu meer dan gewone aandacht op het verre Oosten wordt samengetrokken heeft ook de Kerk daaraan bijzondere aandacht te wijden. Hetgeen in de komende jaren verricht wordt heeft waarschijnlijk heteekenis voor meerdere tientallen van jaren. Het laat zich aanzien dat de strijd van man tegen man tox he- l den gezien, nu plaats maakt voor een massa-strijd. Dat noopt ook de Kerk om te mon- steren. Zij heeft een grootsche taak te volbrengen. Ik hoop dat onze Kerken dat ver staan zullen, Amice. VERITAS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6