DE POSTDUIF OP SCHIPHOL TERUG ENTHOUSIASTE ONTVANGST (een dag vertraging door slecht weer). 7 Calcutta 770 8 Bangkok 1850 9 Singapore 1600 10 Batavia 1100 Derhalve heeft de thuisreis 2 dagen langer geduurd dan de heenreis: één dag meer vertraging en het traject KaratsjiAleppo in drie in plaats van in twee étappes. Ook met 12 dagen (eigenlijk 11K), waarvan 10 vliegdagen, is de thuis reis van Koppen nog binnen den duur van de thuisreis van Geyssendorffer met den heer Van Lear Black in Juli gebleven, toen men er 17 dagen, waar van 12 vliegdagen, over gedaan heeft tegen 16 dagen, waarvan 13 vliegda gen op de heenreis. De brieven van de Postduif. Naar wij vernemen stond op Schip hol een auto klaar om de post die Luit. Koppen uit Indië heeft meege bracht, dadelijk naar het Hoofdkan toor te brengen, waar ze gesorteerd zal worden. Men hoopte, dat de stuk ken nog gisteren in de laatste bestel ling konden worden opgenomen. INGEZONDEN. (Button *orantwoertiOlijlchelel dér Redactie.) DE ACTIE BEGINT! WAARVOOR? Geachte lezers en lezeressen, Ge kent Patrimonium 1 Weet voldoen de wat ze is en doet! Haar geschiede nis loopt als een gouden draad door de historie van onze Christelijke ac tie, Wat streed ze niet m'ede in het belang van ons Chr. onderwijs. Wat doet ze al niet voor de jeugd, en de verbreiding der Chr. sociale beginse len. En welke simpele middelen ston den haar slechts ten dienste. Vijftig jaar mocht het Verbond Pa trimonium reeds bestaan, en ruim 45 jaar de afdeeling te dezer plaatse. Maar stilstand is achteruitgang! En enkel genieten in de historie is onzer onwaardig. Daarom voortvaren in dat, wat de pioniers voor ons zijn begon nen. Wil Patrimonium worden wat het zijn moet. dan is er slechts een pa rool: Voortvaren! Wat is voor ons van meer waarde, dan het vader lijk erfdeel te bewaren en het aan zijn doel te doen beantwoorden. Daarom willen wij komen op het peil ons be ginsel waardig, dan aangepakt. De afdeeling Patrimonium alhier besloot over te gaan tot het organi- seeren van een Bazar, om uit de even- tueele bate die deze, naar wij hopen, geven zal, de kosten van een en ander te bestrijden. Allen, die het werk van Patrimonium waardeeren, zoowel de verbreiding der Chr. Sociale beginse len alsmede het jeugdwerk, wekken wij op krachtig te steunen. Help ons, stel ons niet te leur! Zend ons iets, hetzij in geld of producten. Wij rekenen vast. op uwe medewerking, in welken vorm dan ook. Dan zal slagen onze actie tot samen stelling der bazaar voor; „Het Patri monium-werk". Het Eere-Comité: Mr. P. E. BRIëT, lid der Eerste Kamer. F. ELKERBOUT, lid v, d. Gemeenteraad. T. S. GOSLINGA, wethouder der gemeente. Ds. H. THOMAS. Dr. RIEMENS. Namens het Comité, Het B^zar-bestuur; M. VALLENTGOED. Voorz.. Korte Raamsteeg 2. H. C. DE JONG, Secretaris. Utr. Jaagpad 36. W. C. LUIKENAAR, Penn., Van der Duinstraat 24. Mej. C. HELVESTEIN, Reineveststeeg 5. Mevr. L. v. HOÜIDONK-v. HEISINGEN, Schelpen kade 110. Mevr. Wed. C. KEIZER- v. EGMOND, Javastraat 16 PREDIKBEURTEN. AARLANDERVEEN. Ned. Iierv. Kerk: v.m. 9.30 enn.m 6.30 uur Ds. Klomp. Geref. Kerk v.m. 9.30 ea 's avonds 6.30 uur Ds. Moolhuizen. Chr. Geref. Kerk: v.m. 9.30 eo n.m. 6.30 uur Preeklezen. NIEUWVEEN. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds j 30 uur Ds. Speelman. Ntxl. Herv. Evangelisatie: v.m. 9.33 uur Ds. J. de Bruin van Alphen a d. Rijn. TER AAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uuf Preeklezen en n.m. 1.30 uur Ds. W. J. Keiler van Nieuwkoop. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. v. Heiningen. ZEVENHOVEN. Ned. l'yrv. Kerk: v.m. 9.30 uuf D.s. \V. de Lange van Woerden en '3 avmda 6.30 uur Ds. J. R. Wol- fen=her"fr Geref. Kedk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Dr. Ubbink. BOSKOOP. Geref. Kerk: V.m. 10 eu n.m. 6 uur, Ds. Petersen. Gebouw „Salvatori", v.m. 9.30 uur Ds. Koolhaas uit Utrecht en n.m. 6 uur de heer de Jong®. Evangelisatie Dwars-Nieuwstr.^v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds.v.ld/JWal uit Wageningen. HAZERSWOUDB. Ned. Herv. Kerk: v.m 9.30 en '3 avonds 6.30 uur Ds. Luuring. Geref. Kerkv.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. Gispen. KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned. Herv Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Bollee. Geref. Kerk vm 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Metering. NOORDWIJK AAN ZEEL Ned. Herv. Keilt: v.m. 10 en n.m 5 uur Ds. Hospers. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Koers. NOORDWIJK RINNEN. .Ned. Herv. Keitk: v.m. 10 en n.m. 2.30 uur Ds. v. Haaften. 's Nam. Bed. H. Doop. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. O uur de heer J. Bos, Cand. te Leiderdorp WOUBRUGGE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 enn.m. 6.30 uur Ds. Kjjoe. Des morgens Dankstond voor het Gewas. 1 Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Nauta. Donuerdagavond 6.30 uur: Dank stond voor het Gewas. Ds. Nauta LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 6.30 uur Ds. Mondt. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en aiu 0.30 uur Ds. Basoski, Üm.-Pred. te Driebergen. t KOUDEKERK. Ned. Herv. Kerkv.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Israël. 's Morgens Bed. H. A. en nam Dankzegging. Geref. Kerk v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Haspers. WASSENAAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Da van Geest van 's-Gravenzande. Nam. geen Dienst. Kievitskerk v.m. 10 uur Ds. van Dorp uit 's-Gravenhage. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. v. d. Heyden. VOORSCHOTEN Herv. Kerk. v.m. 10 en n.m. 5 uur, Ds. H. P. Fortgens. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Dr. Wielenga. Geref. Gem.: Ambachtshuis, n.m. 5 uur Preeklezen. SASSENHEIM. Chr. Geref. Kerk: v.m. 10 uur da heer Aangeenbrug en n.m. 5 uur Leesdienst. DE VLIEGERS GERIDDERD Dan dankt luitenant Koppen, na mens zijn kameraden, eerst H. M. de Koningin, dan de ministers, de spre kers en allen die deze ontvangst heb ben voorbereid. (Muziek, felicitaties, handdrukken, foto's). De thee gaat rond. In een zij zaal van l'Europe wordt de tafel ge dekt. Het feestmaal. Ook aan het feestmaal is veel ge sproken. Ir. Damme* reikte aan elk der vlie gers een penning in brons uit, aange boden door de Edelmetaalhedrijven en waarop het heugelijk en belangrij ke feit geboekstaafd is. Deze is door den heer C. J. van der Hoef geboetseerd. De penning is 120 m.M. in doorsnede. De voorzijde draagt een gestyleerde duif boven welk mo tief het opschrift „De Postduif". De keerzijde draagt tot opschrift: „Ter herinnering 'aan de eerste post- vlucht van Nederland naar Nederl.- Indië 1927. Luitenant Koppen gaf in telegram- vorm een kort relaas van de tocht. Nog verschillende andere aanwezi gen hebben het woord gevoerd. Een goed besluit van de feesttafel was het woord, dat luit. Koppen richtte tot zijn beide medewerkers. Heen.- en terugreis vergeleken. Wij laten hier ter verduidelijking en ter vergelijking van de vliegdagen op de heen- en terugreis een overzicht van beide vplgen: De thuisreis heeft van 17 tot 28 October geduurd: K.M. 17 Oct. BataviaSingapore 1100 18 Bangkok 10Q0 (twee dagen vertraging door averij). 21 Calcutta 1850 22 Allahabad 770 23 Karatsji 1500 24 Bender Abbas 1180 25 Bagdad 1590 26 Aleppo 800 27 Belgrado 2200 28 Amsterdam 1600 De heenreis heeft het volgende verloop gehad 1 AmsterdamSofia 1850 2 Aleppo 1500 3 Bushir 1550 4 Karatsji 1850 5 Allahabad 1500 straat heeft de eerste ogroeting door Amsterdam plaats; men wuift met zakdoeken en hoeden, roept hoerah. en dit herhaalt zich telkens bij de kruispunten. Vooral veel schoolkin deren zijn er bij, de scholen juist uit gegaan. In de Doelenstraat, voor 1' Europe, staan zooveel menschen, dat er haast geen doorkomen aan is. De officieele huldiging. Toen luitenant Koppen en zijn bei de motgezellen met hun naaste fami lieleden aan Hotel de l'Europe. in de Doelenstraat aankwamen, was daar de vestibule geheel gevuld met auto riteiten, vrienden en belangstellenden Nadat de drie helden zich wat ver- frischt hebben verschijnen ze weer. Welkom, zegt de heer Vogel na mens de Kon. Ned. Ver. v. d. Lucht vaart en het Comité- Nederland-Indië. Hoe moet ik u aanspreken? Als lui tenant, als vliegenier of als postbode? Ik zal een anderen naam kiezen: ik heet u welkom als Vaderlanders. De heer Vogel schetste de verdien sten van het drietal, herdacht de vrouwen die thuis bleven, en reikte den heeren de gouden, medaille der vereeniging uit. (Applaus, hoera, Wil helmus). Dan spreekt Minister v. d. Vegte: Hebt gij bewijzen dat gij heen en weer geweest zijt naar Indië? Als het waar is dan zijt gij drieën de gelukkigen, naar wie wij allen met trots opkijken. Wij zien niet naar u als beklagenswaardige mannen, die een zenuwsloopenden tocht gemaakt hebben. Want ook onze zenuwen zijn gespannen geweest. De regeering is trotsch op u. Het heeft H. M. de Koningin behaagd u al len te benoemen tot ridder in de Or de van Oranje Nassau. (Hoera, ap plaus, ovatie). Dr.- Schönfeldt reikt den vliegers de decoraties uit. Daarna spreken nog Wethouder Jan ter Haar, van Amsterdam; Over ste Hardenberg, van Soesterberg; ir. Damme, Directeur-gen. van de Pos terijen; de heer Joh. Bol, namens de Kamer van Koophandel; de heer Nieuwenhyis, namens de K.L.M.; Gen.-majoor Insinger, namens de ar tillerie; Luit. ter zee le kl. Woldring, namens den chef v. d. Waterstaat; ir. Stephan, namens de Fokker- en Sid- deley-fabrieken, ir. v. Braumhauer; Scholte als „oud-Indië-vlieger" de hr. F. H. A. v. d. Brugh en ir. Koch. Op Schiphol. Toen gisteren de autoriteiten en de duizenden belangstellenden nog praat jes aanknoopten over het weer en zich vóórbereiden op een klein uur van geduldig wachten, ronkte plotseling een vliegtuig in de lucht. Weinig ge ïnteresseerd keken allen naar boven, „t Zal wel een K.L.M. vliegtuig zijn", was de gedachte. „Nee", 't is Koppen", schreeuwt een officier. -De omtrek verandert als bij toover- slag. Alles rent naar het vliegterrein. (Zie onze foto). Luitenant Koppen is drie kwartier te vroeg aangekomen. De toegang wordt stormenderhand genomen. De Postduif is al op den grond. De mannen van Soesterberg vangen de vliegers op als zij uit de ca bine springen. Meteen zijn zij be kranst en in de hoogte gestoken. (Zie onze foto). Dansend worden zij op deze wijze weggedragen. Dan stooten de beide stoeten de vliegers ter eerue, de belangstellenden ter an dere zijde. Het wordt één groot kluwen. Ruimte, ruimte, wordt er geroepen. Een dame wordt naar voren geduwd. Zij geeft Koppen een serie stevige zoenen. Mevrouw Koppen, fluistert men rondom. Een kleine jongen wordt omboog" gestoken. Pappie, pappie! Het is de kleine Koppen. Daar komt minister Lambooy aan gewandeld. De militaire politie maakt urm baan. Ir. Damme, ook al naar achteren verdrongen,, verliest de Postduif niet Hit het oog, zeker vanwege de kostba re lading post. Overste Hardenberg spreekt een woord van begroeting en dan klinkt met wilden geestdrift een hoera voor de drie helden tezamen en daarna voor ieder afzonderlijk. Daarna bestegen de drie een open auto, met hun kransen, rood-wit en blauw bestrikt; ook is er een groote, met oranje linten, waarop een kroon tje in goud. En juist als de boot van Carsjens nieuwe bezoekers aanbrengt zie ze hollen om nog op tijd te zijn! zet de stoet zich in beweging. Het is een haast oneindige file van auto's, die langs den kanaaldijk rijdt, door Sloten en langs den Sloterweg. Bij de brug over den Schinkel voor de Zeil- Leidsche Penkrassen. Amice, Je kent de uitdrukking: verleidelij- ke sirenenzang. Deze sirenen waren in de oudheid fabelachtige wezens voorgesteld door bekoorlijke maag den, waarvan verteld werd dat ze een eiland in de buurt van Sicilië bewoonden. Ze konden mooi zingen. Maar die gave werd door deze wezens gebruikt om de menschen te verlei den. Vooral de zeelieden lokken zij deze werden onder bedwelming ge bracht en dan wreedaardig vermoord. Deze lokstem van de sirenen; was zoo verleidelijk en zoo onweerstaan baar dat niemand het eiland dorst voorbij te varen. Of deze Sirenen zelf zoo slecht waren, dan wel dat zij op hun beurt zich weer lieten gebruiken door andere gpesten, weet ik niet. Het verhaal zegt dat het noodlot had beschikt zoolang haar onheilig werk voort te zetten, totdat iemand het eiland zou voorbij varen zonder on der haar bekoring te komen. Maar wie zou dat kunnen zijn? Het fabel-verhahl noemt echter een tweetal die het gelukt moet zijn de toovermacht der Sirenen te overwin nen. In de eerste plaats Odysseus, die de ooren van zijn scheepsvolk liet v toestoppen met was en zich zelf aan den mast van het schip liet vastbin den, om weerhouden te worden in den drang om naar de sirenen over te loopen. De tweede wien het gelukte om de macht der sirenen te breken was Or pheus, die nog schooner dan de sire nen ging zingen. Met de Argonauten ging hij het gulden vlies van Colchis halen. Toen hij langs het eiland voer greep hij zijn lier en begon te zingen zoodat zijn metgezellen onder de be koring van zijn zang kwamen en al dus de zang der sirenen niet opmerk ten. Door deze twee was der sirenen macht voor goed gebroken. De strekking van deze fabel is, dat twee middelen den mensch beveili gen in den strijd tegen de zonde: oor en oog sluiten voor de verleiding en tegenover de verleiding tot zonde ede ler schoon te stellen. Deze strijd van Odysseus en Or pheus tegen de sirenen is nog steeds de strijd van elk Christen. Ook in onze stad hebben wij dien strijd. Nu is het eigenaardige van dezen strijd dat het geen vijanden in wapen rusting zijn. Integendeel hun wape nen zijn verleidelijke lokkingen tot zonde. Was het een kamp op krijgs- mansgebied geweest dan zouden Odys seus en Orpheus een gemakkelijker strijd gehad hebben. Dan was hun mannelijke kracht en de geoefend heid in den strijd hun te stade geko men. Hier was het echter een zedelijk gevaar waar geestkracht alleen hel pen kon. Zoo ook nu. Zoolang de strijd gaat tegen openlijke vijanden, och dan valt het wel mee. Dan hebben wij geen klagen over de resultaten van onzen kamp. Maar bet is de strijd tegen an dere vijanden. Hoogst zelden voeren wij een strijd op kerkelijk gebied, op schoolgebied of op het gebied van een of andere Christelijke actie, tegen het ongeloof. Men laat ons in onze Ker ken wel met rust. Als schoolstich ting aan de orde is moge er al verzet zijn, is de school er eenmaal dan laat men ons met rust. Zoo is het op schier elk terrein. Het is op dit terrein ook weer de sirenenzang die onze vijand is. Het is de tegenstelling, de splijtzwam, die de geduchte vijand is, die ongemerkt zich aandient, ja dien wij steeds in eigen boezem koesteren. Juist de rust van buiten doet ons vaak niet opmer ken de aanwezigheid van vijanden binnen. Er is zoo licht een op de spits drijven van eigen standpunt. Zoo wei nig is onder ons als Christenen in onze Kerkelijke actie, onze Onderwijs- actie en onze actie op ander Christe lijk terrein, het streven naar samen werking op den voet van gelijkheid. In 't leven, op stoffelijk gebied, stem men wij toe, dat er behandeling op voet van gelijkheid moet zijn, maar in geestelijke zaken willen wij vaak koning zijn. In ons familie-verkeer verkiest ieder zijn eigen haard en stelt dien boven de behuizing van een ander. Maar het valt niet in om dien ander lastig te vallen. Daarentegen op gees telijk gebied treft men aan de eene zijde menschen aan die nooit thuis zijn, voor wie eigen haard eigenlijk niet bestaat. Aan de andere zijde menschen die voortdurend met de stok klaar staan om het recht van an deren te bekampen. Wat zou er een kracht kunnen uit gaan wanneer wij op dit terrein bereid waren tot federatief samenwerken. Dat behoeft niet gepaard te gaan met prijsgeven van eigen zelfstan digheid, maar wel moet dat meebren gen het afblijven van het terrein van een ander. Onder ons is ook nog vaak een te lang vasthouden van groepen die niet bij ons hooren. Hoe droevig ook op zichzelf, als eenmaal een scheur is getrokken door een geestelijk goed. dan laat zich dat hechten soms, maar heelen doorgaans niet. In zoo'n ge val is uiteengaan met vrede en sa menwerken als gelijk-gerechtigden veel beter dan een willen bijeenhou den hetgeen op ruzie uitloopt. De meest krachtige actie voor eenheid is vaak uitgeloopen op de grootst moge lijke verwijdering. Wanneer er onder ons was een hokjes-politiek als in een bijenhuis men scheldt ons immers als de menschen van de hokjes-politiek dan vormden deze verschillende hok jes toch een eenheid. Helaas is dat vaak niet het geval maar staan wij integendeel meermalen als vijandi ge mieren-kolonies tegenover elkan der. Deze sirenen, die ons influisteren, dat alleen het onze het juiste stand punt is, doen ons veel kwaad. Slechts één middel ls daartégen fó dat is de eenheid tegenover den groo- ten vijand buiten. Eenheid niet door i u s i e, door ineensmelting. maar door federatief samenwerken, dat kan ons redden van dat groote gevaar 't Komt mij voor, Amice, dat deze groote waarheid maar al te spoedig vergeten wordt. Als ik soms de ge sprekken zoo beluister, dan komt het mij wel eens voor, dat hier de sirenen hun schoonste gezang doen hooren. Een klein verschil wordt tot een groo te klove opgeblazen. Geen van beide partijen wil toegeven, want, zoo wordt dan gezegd, dat zou gelijk staan met het erkennen van ongelijk. Daarente gen zou het getuigen van verstandige politiek om in zoo'n geval de broeder hand toe te steken en te zeggen: Och zie, daarover denken wij niet gelijk, maar laten wij daarom niet twisten er is zooveel nuttiger arbeid te doen. Ik geloof niet, Amice, dat er groote dingen op komst zijn in onze veste, liet speelt zich af buiten onze stad. maar de verleiding is er. Ook hier lokken de sirenen. Daarom komt het mij dienstig voor om steeds waak zaam te zijn. Niet verdoezelen van eigen standpunt, dat hoeft niet. Maar wel met handhaving van eigen mee ning, de meening van anderen res pecteeren. Dat is het middel tegen den- sirenenzang, die ons bedreigt. Ik wil nog wel eens gaarne daarop terug komen, Amice, als je daar be lang in stelt, dat hoor ik dan wel eens. VERITAS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6