Gewijde en Ongewijde Historie. JOZEF ALS DROOMUITLEGGER. In de geschiedenis van Jozef spelen droomen een groote rol. Droomen van. hemzelf, droomen van de beide eunuchen in de gevangenis, ten slot te droomen van den farao. Dit is typisch Egyptisch, want in het Nijldal werd aan droomen zeer groote waarde gehecht, en degenen die de gave bezaten ze op de rechte wijze uit te leggen werden in hooge eere gehouden. De Egyptenaren hielden de droo men voor openbaringen van den god Thot. Zoo wordt van Thoetmosis IV verhaald dat toen hij als prins bij een sfinx sliep, hem in den droom een god verschenen is die hem zijn toe komstige grootheid profeteerde. Van een anderen Egyptischen koning, Mernephta wordt verteld, dat een god hem in den droom verboden heeft aan een bepaalden oorlog deel te nemen. In een Egyptisch sprookje wordt verhaald, dat een Egyptisch god tot een Aziatisch vorst werd gebracht, opdat diens dochter genezen zou wor den. In een droom ziet de vorst, hoe de god zijn schrijn verlaat en in de gedaante van een gouden sperwer naar Egypte vliegt. Hieruit begrijpt de koning dat hij den god weer naar Egypte zenden moet. Voorts was de droom voor den Egyptenaar een middel om in per soonlijke gemeenschap met den god te treden.. Men ging dan b.v. in een tempel slapen teneinde van den god een droom te ontvangen ter beant woording van vragen die den geest bezig hielden. Ook geloofde men door het aanwenden Van magische formu les de goden zelfs te kunnen dwingen zich in droomen te openbaren. In een dergelijk milieu leefde Jozef in Egypte, en dit maakt het begrijpe lijk, waarom zoowel door de beide ambtenaren in de gevangenis als ook door den farao aan droomen en de uitlegging daarvan zulk een groote waarde werd toegekend. De opperbakker en de opperschen ker hadden in denzelfden nacht bei den een droom gehad. Toen Józef den volgenden dag bij hen kwam, zag hij droefheid op hun gelaat, en toen hij hen naar de reden daarvan vroeg, antwoordden zij: „Wij hebben een droom gehad, en er is hier niemand om hem uit te leggen". De beide hovelingen van den farao waren gewoon in hun droomen een openbaring van den god Thot te zien, en men begrijpt welk een oorzaak van droefheid het voor hen was, dat zij niet naar de priesters-droomuit leggers konden gaan om naar den zin van hun droomen te vragen en te vernemen welk een toekomst voor hen weggelegd was. Iets wat hen in de omstandigheden, waarin zij zich thans bevonden, nu zij niet wisten wat hen boven het hoofd hing, wel in zeer bijzondere mate moest interes seeren. Jozef stelt hen voor, met de hulp van den waren God, hun droom uit te leggen. Zij nemen zijn voorstel aan, bij gebrek aan een droomuitleg ger. Eerst vertelt de opperschenker: $In mijn droom zag ik een wijnstok, en die wijnstok had drie vertakkin gen, en hij bracht knoppen voort, en kwam in bloei, en droeg trossen met rijpe druiven. En de beker van den farao was in mijn hand; ik nam drui ven, ik drukte het sap ervan in den beker van den farao uit en ik gaf den beker in de hand van den farao". Het materiaal waaruit onze droo men zijn samengesteld zijn onze voor stellingen en denkbeelden, dit blijkt heel duidelijk uit dezen droom, waar in de opperschenker zijn werkkring beschrijft. Een van de mooiste illus traties van dezen droom is een der af beeldingen op den tempel van Edfoe, voorstellende den koning die den be- Leidsche Penkrassen. Amice, Nu wij deze week in Leiden een stuk openbare schoolstrijd hebben ge had gevoel ik behoefte om op een zaak, die mij al lang op het hart ligt, te wijzen. Wat toch was de donkere onder grond van het openbaar debat in den Gemeenteraad? Het Schoolbestuur kwam met een verzoek om school stichting en legde daarbij over een lijst van een voldoend aantal leerlin gen. Allemaal handteekeningen van ouders die verklaarden straks die kinderen naar de nieuwe school te willen zenden. Daartegenover Volks onderwijs dat de echtheid dezer ver klaringen ontkende. Ik weet niet, Amice, of jij al wel eens met een of andere lijst voor handteekeningen gewerkt hebt, zoo ja, dan zul je ook wel weten, dat het doorgaans erg gemakkelijk gaat, als 't maar niets kost. Wanneer het dan nog zoo iets als een school betreft, heeft men doorgaans onmiddellijk de harten getroffen. Dat is de goede zij de van ons volkskarakter, maar ook een gevaar. Alle Nederlanders, zon der onderscheid, begeeren voor hun kinderen onderwijs, en liefst goed on derwijs. Je moet soms in eenvoudi ge kringen de discussie over de scho len maar eens hooren, werkelijk dan sta je verbaasd wat een psychologi sche kijk menig vader, maar vooral menige moeder, op de opvoeding heeft. Ik noem dat gelukkig, want dank zij ons goede onderwijs, staan ker in de hand houdt en de tekst, die haar verklaart, begint aldus: „Men heeft druiven in het water uitge drukt: de koning drinkt het". Nadat Jozef een gunstige uitlegging van dezen droom gegeven heeft, ver telt ook de opperbakker zijn droom. Deze hield eveneens nauw verband met zijn werkkring en hij verhaalt: „Ook ik heb mijn droom gehad: zie, ik had drie manden mét fijn brood op mijn hoofd, en in de bovenste mand bevond zich allerlei soorten banket voor den farao, en de vogels aten het op uit de mand die op mijn hoofd was". Deze droom is niet minder Egyp tisch dan die van den schenker. De banketbakkerij stond in Egypte op een hoogen trap van ontwikkeling. Dat de Egyptenaren de brooden op het hoofd droegen, blijkt uit een schil dering in het graf van Ramses III. Ook de manden waarvan in dit ver haal sprake is, vinden we herhaal delijk op de monumenten terug, het zij afzonderlijk, op het hoofd der bak kers of in de handen der arbeiders. Zij zijn van teenen of van riet ver vaardigd. Jozef legt de beide droomen uit. Hij kondigt den schenker aan dat hij over drie dagen weer zijn oude func tie zal waarnemen, en hij vraagt hem zijner te gedenken, wanneer hij weer in de gunst van den farao zal hersteld zijn. Aan den bakker daarentegen kondigt hij aan, dat de koning hem zal doen onthoofden en zijn lijk, op gehangen aan een hout, door de vo gelen des hemels zal verslonden wor den. De uitkomst beweest, dat Jozef de beide droomen op de juiste wijze had uitgelegd, Drie dagen later was het de verjaardag van den farao en op dezen dag werd een luisterrijk feest gevierd. Ook dit ligt volkomen in de lijn der Egyptische astrologie; een volk dat aan het geboorte-uur zoo groote waarde hechtte met het oog op den horoscoop van den jonggeborene, moest aan den geboortedag wel een bijzondere beteekenis toekennen. Op dezen dag dan werd de opper schenker in eer hersteld en de opper bakker opgehangen. UIT DE OMGEVING. VOORSCHOTEN. Gemeenteraad. Donderdagavond 8 uur vergaderde onder voorzitterschap van den burge meester, den heer E. Vernède, de raad onzer gemeente. Aanwezig waren alle leden met uit zondering van de heeren Dijkman en de Kleermaker (met kennisgeving van verhindering). De V o o rz. opent de vergadering en geeft daarna het woord aan den waar- nemenden secretaris voor het voorle zen van de notulen der vorige verga dering, die onveranderd werden goed gekeurd. Daarna doet de V o o r z. mededee- ling van de ingekomen stukken, waar onder missiven van Ged. Staten, be helzende goedkeuring van genomen raadsbesluiten; voorts een verzoek van de Voorschotensche Pluimveevereeni- ging om de beschikking te krijgen over het gymnastieklokaal der open bare school van 24 tot 27 December, wordt toegestaan voor 20. Ingekomen is een motie van de hee ren Dijkman c.s.. inzake den onlangs plaats gehad hebbenden brand; in handen gesteld van B. en W. om prae- advies. Jaarverslag 1926 van de Schoolcom missie; voor kennisgeving aangeno men. Een verzoek van de burgerwacht om een subsidie van 150 over 1928; wordt in handen gesteld van B. en W. Uitgeloot moeten worden 3 obliga ties van 500, de nos. 53. 23 en 32; 2 obligaties van 100, de nos. 115 en 122. wij in het buitenland in veel opzich ten nog nummer één. Wanneer het dus gaat om een schoolzaak dan is ieder belangstel lend. Kom je nu bij een ouderpaar dat bekend staat als Christelijk on derwijs voor zijn kinderen te begee ren, dan is het gemakkelijk praten bij deze menschen. Maar dat niet al leen. Tien tegen een, dat men dan menig adres van de buren krijgt waar men ook maar eens moet aan- loopen. Ja, zie je, wordt dan gezegd, die kinderen gaan nog 'wel op de openbare school, omdat ze dat al zoo lang doen, maar als ze eens verhuis den of wanneer er om andere rede nen verandering moest komen, neen maar dan stuurden zij ze vast naar de Christelijke school. Het kost dan ook geen moeite om in een volkrijke wijk het dubbele aan tal te krijgen dat de wet vereischt. Wat is dan echter het gevolg? De zonder moeite verkregen handteeke ningen hebben niet de waarde die men ze toekent, want wanneer een week daarna een ander de menschen bezocht, dan durven ze niet te zeggen dat ze uit innerlijke aandrang hun kinderen naar de Christelijke school zenden. In de meeste gevallen is het ook al leen een ontvankelijk gemoed voor de zaden van het Christelijk geloof, dat de voedingsbodem was voor Je handteekening. Men vindt het mooi. Ook voor de kinderen wordt dat mooie begeerd. In ieder mensch leeft nu eenmaal de Bileam's wensch om te sterven als de oprechten. Naar den hemel wil ieder wel graag. Maar dat Het R. K. Kerkbestuur diende ex- art. 72 der L. O.-wet 1920 een verzoek om gelden tot aanschaffing van leer middelen in; goedgekeurd. Op een verzoek om subsidie van de R. K. vereeniging „Moederschapszorg" om subsidie wordt afgewezen, omdat het hier een kwestie van armenzorg betreft (de heer Braggaar gaat met deze motiveering niet accoord). Een verzoek van de Landstormcom missie om subsidie wordt afgewezen, alleen wordt eens per maand het gym nastieklokaal beschikbaar gesteld. Het punt „intrekking verordening op de persoonlijke diensten" wordt aangehouden tot de volgende verga dering. Aan de orde komt de vaststelling verordening noodslachtplaats; goed gekeurd. Inzake exploitatie noodslacht plaats wordt een schikking getroffen met den slager v. d. Burg. Deze moet voor het schoonhouden zorgen en hij krijgt dan de beschikking over de slachtplaats. Op een vraag van den heer L i m- b u r g antwoordt de V o o r z., dat de ze regeling een ambtenaar uitspaart, 't Is thans een nieuwe zaak, over een jaar kunnen we weer zien. De heer v. Duynisveld wijst op de bezwaren dezer regeling; de heer v. d. Burg komt in een gunstige con ditie tegenover eventueele concurren ten. De V o o r z. antwoordt, dat daarte genover staan de gepresteerde dien sten, Besloten wordt den gasprijs te ver lagen met 1 cent per M3. voor alle ca tegorieën. aangezien het door de aan sluiting aan nieuwe perceelen moge lijk wordt geacht het verbruik op het peil van 1927 te houden. Deze verla ging gaat met 1 Jan. a.s. in. Dan wordt de prijs 10 cent (muntgas 11 cent) per kub. M Besloten wordt, met den heer van Drunon over te gaan tot ruiling van een stukje grond aan de Papelaan. De termijn onbewoonbaarverklaring van 4 perqeelen van den heer v. d. Hulst wordt in verband met diens toe zegging tot verbetering van in elk ge val een tweetal dezer woningen, met een half jaar verlengd. Op een vraag van den heer Lim burg antwoordt de Voorz., dat be- woonbaarmaking van onbewoonbaar- verklaarde woningen mogelijk is. Hierna komt aan de orde de begrooting dienst 1928. Er worden geen algemeene beschouwingen gehouden. Bij de begrooting gasbedrijf wil de heer Braggaar het woord voeren over de salarissen, doch de voorzitter zegt toe, dat B. en W. met een afgerond voorstel omtrent de loonkwestie zullen komen. De heer Braggaar kan zich daar mede vereenigen, en vraagt ook de va- cantieregeling onder de oogen te zien. Ook de begrootingen electriciteitsbe- drijf, waterbedrijf en badhuisbedrijf wor den vrijwel zonder discussie goedge keurd. Bij de gemeentebegrooting maakt de heer Braggaar aanmerking op de kosten voor de burgerwacht; de crisis is voorbij, 't is thans slechts een schietvereeniging. Spr. stelt schrapping van dien post voor en vraagt stemming over dit punt. Wat betreft den geneeskundigen dienst vraagt spr. afschaffing van het biljet „mazelen", omdat Voorschoten in dit op zicht een unicym is en deze maatregel toch geen waarde heeft als voorbehoed- middel. Spr. bepleit voorts de aanstelling van een schoolarts, in samenwerking met de omliggende gemeenten. Spr. vraagt ten slotte of het mogelijk is, 's zomers een of meer goede concerten hier te doen geven. De voorzitter gelooft inzake de kosten voor de burgerwacht vrijwel lijn recht tegenover den heer Braggaar te staan, zoodat discussie onvruchtbaar is. Met de opmerking over de mazelen is spr. het volkomen eens; in de nieuwe po litieverordening vervalt deze maatregel. Inzake de schoolartsen is spr. persoon lijk het met den heer Braggaar eens, doch deze zaak is nog niet in het college van B. en W. besproken. Spr. is van het nut van schoolartsen overtuigd en is bezig de belangstelling der omliggende gemeen ten voor deze zaak te wekken. Op het is nog geen leven des oprechten. Dit nu bedreigt onze Christelijke scholen en de actie die daarvoor ge voerd wordt. Onze scholen pompen stelselmatig de openbare scholen leeg. Versta mij wel, niet de Schoolbestu ren, niet de onderwijzers, niet de Ge meenteraad of de Regeering, neen de scholen doen het. Er is een aan drang in ons volk in de eene plaats is dit sterker dan in de andere naar Christelijk onderwijs. Daardoor komt er een verloop van de openbare naar de bijzondere school. Maar evenmin als ieder die het Christelijk geloof mooi vindt, nog geen Christen is, evenmin zijn alle ouders die bereid zijn hun handtee kening te geven voor een Christelijke school nog geen steunpilaren van het Christelijk onderwijs. Dat nu is wellicht ook de oorzaak geweest dat Volksonderwijs kon zeg gen dat zooveel ouders hun handtee kening niet gestand zouden doen. Nu geloof ik practisch er niks van, Ami ce, dat deze ouders inderdaad straks hun kinderen niet zullen zenden. Neen wij kunnen veilig aannemen, dat wanneer de school er eenmaal is. spoedig een dubbel aantal zich zal aanmelden. Maar nu geeft het de te genstanders een wapen in de hand. Dat is jammer. Maar er is hierin ook een b 1 ij - vend gevaar voor onze scholen. Daar is in de eerste plaats bij deze ouders, met een onstandvastige meening, geen aansluiting van het gezin aan de school. Het Christelijk onderwijs is geen voortzetting van de Christe lijke opvoeding. Ja menigmaal zal de platteland bestaat echter over het alge meen weinig sympathie voor deze zaak. De gedachte betreffende de concerten heeft ook spr.'s instemming; spr. zal deze zaak in het college van B. en W. in over weging brengen. De heer v. Duynisveld vraagt ver plaatsing van het aanplakbord, dat voor de pastorie der R.K.' Kerk staat; de voor zitter zegt overweging toe. De heer Bakker vraagt scherper toe zicht op schoorsteenen, stookplaatsen, hooibergen, enz.; wijst voorts op het ge vaar van dubbele bèdeeling bij steunver- leening en merkt op, dat het verschil wel wat groot is tusschen de 80 opcenten op de gebouwde en 20 op ongebouwde eigen dommen. De voorzitter antwoordt, dat dit laatste de wettelijke maxima zijn; het toezicht op hooibergen wordt wel uitge oefend, in hoeverre dit stelselmatiger kan geschieden, zullen B. en W. gaarne onder de oogen zien; de uitdrukking „geen genoegzame steun" wijst er op, dat de Armenwet-1912 toelaat, dat steun ver leend kan worden door een armbestuur met de gemeente samen, al komt dit hier in de gemeente weinig voor. De heer Limburg vraagt of de eeni- ge jaren geleden benoemde commissie voor uitbreiding der algemeene begraaf plaats nog diligent is. Wethouder E g g i n k antwoordt, dat deze commissie in werking is, doch de moeilijkheden, die zich hier voordoen zijn vele. De zaak heeft evenwel geregeld de aandacht. De voorzitter doet mededeeling van een voorstel, strekkende om de jaarwed de van den gemeente-opzichter te ver- hoogen van 1200 tot 1500 met ingang van 1 Jan. 1928. Goedgekeurd.. Nog een verhooging van een salaris van 100 wordt goedgekeurd. Gestemd wordt over den post voor de burgerwacht; goedgekeurd met de stem men van de heeren Braggaar en v. Leeu wen tegen. Daarna wordt de begrooting met alge meene stemmen goedgekeurd. Eenige besluiten comptabiliteit worden goedgekeurd. Bij de rondvraag vraagt de heer Verboom of het niet mogelijk is een maxi mum-snelheid vast te stellen, zulks in verband met de vele ongelukken, vooral bij de Haagsche Schouw. De voorzitter antwoordt, dat deze zaak ter sprake kan komen bij de nieuwe politieverordening. Te 10 min. voor 10 sluit de voorzit ter de openbare vergadering en gaat de raad in geheime zitting. NOORDWIJK. De brutale roofoverval. Nader meldt men ons, omtrent den brutalen overval alhier, dat S. juist bezig was met het tellen van geld. toen de aanrander binnenkwam. Deze sloeg S., die voor een lessenaar stond, op het hoofd, waardoor de post beambte bewusteloos ineenzakte. Toen S. weer was bijgekomen, wist hij echter niet te zeggen, of de slag met een hard voorwerp was toege bracht. Volgens hem droeg de aanrander een bruinen, slappen hoed en een brui ne jas. Hij had een glad geschoren ge zicht en was ongeveer dertig jaar oud. Hij had een lengte van ongeveer 1.75 meter. In het geheel heeft de indringer zich van 790, alles klein bankpapier, meester gemaakt. De politie in de buitengemeenten werd dadelijk van alles op de hoogte gesteld, en ook de politie te Leiden, welke de toegangen tot de stad met rechercheurs bezette, echter, zonder re sultaat. S. kon in den laten namiddag zijn werk weer hervatten. NOORDWIJK BINNEN. Na verhooging van het voetpad langs een gedeelte van de Voorstraat volgde een voetpad langs de Zee- Vooral hier geldt het belang van de voetgangers; voorheen was dit voet pad schijnbaar ook voor het rijdend verkeer bestemd, zoodat voetgangers niet Christelijke opvoeding het Chris telijk onderwijs tegenstaan. Doch dat niet alleen. Het milieu waaruit deze leerlingen komen, werkt nadeelig op de leerlingen uit Christe lijke gezinnen. Reeds nu klagen vele christenouders over de on-christelijke gedachten die de kinderen van de on- derwijs-inrichtingen medebrengen. Dit is een vraagstuk, Amice, dat ons terdege moet bezig houden. Gelukkig dat er meer en meer nei ging komt, ook van andere zijde, om tot oprichting van bijzondere scholen over te gaan. Daardoor zullen \yij wel licht eenige leerlingen verliezen, maar dat zal het peil onzer scholen ten goe de komen. Onzerzijds kan daartegen geen be zwaar bestaan. Zelfs niet wanneer Vrijdenkers een school naar hun smaak willen stichten. Hoe droevig ook op zichzelf, ik ben van meening, Amice, dat dit toch nog verre te ver kiezen is boven een z.g.n. neutrale school waar allerminst neutrale leer krachten onderwijs moeten geven. Daar zit voor ons ook nog dit mooie in, dat wij dan nog scherper met ons onderwijs moeten concurreeren. Dat immers is ons het liefste, voor de op voeding onzer kinderen het beste wat wij krijgen kunnen, want onze kinde ren zijn niet alleen de spes patria, maar bovenal een erfdeel des Heeren. Dan zal ook voor onze scholen weer meer gaan klemmen de noodzaak van het nauwe verband met de gezin nen. Nu ik het daar toch over heb. Ami ce, wil ik nog even het volgende mee- deeien: groot pevaar liep-n daarmee in aanrt king te komen, wat nu niet gemaKKe- lijk meer gaan zal. PREDIKBEURTEN. AARLANDERVEEN. Ned. Herv. Keik: v.m 9.30 Dienst en 's avonds 6 30 uur Ds. Klomp. Gerei. Kerk v.m. 9.30 ^..1 0 .wónds 6.30 uur Ds. Moolhuiaen. Chr. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Preeklezen. NIEUWVEEN. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 6.30 uur Ds. Speelman. Nel. Herv. Evangel.: v.m. 9.30 en s avonds 6.30 uur de heer de Jong. NIEUWKOOP. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur, Ds. W. J. Keiler. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 6.30 uur Preeklezen. TER AAR. Ned. Herv. Kerk: v.fn. 9.30 uur Ds. J. J. H. Klomp van Aarlanderveen en n.m. 6.30 uur Preeklezen. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. v. Heiningen. NOORDEN. Ned. Herv. Keik: n.m. 1.30 uur Ds. C. v. d. Wal van Rijnzaterwoude. Geref. Ke^k: v.m. 9.30 - uur Ds. T. Nauta van Woubrugge en n.m. 1.30 uur Preeklezen. BOSKOOP. Geref. Kerk: V.m. 10 en n.m. 6 uur, Ds. Petersen. Gebouw „Salvatori", v.m. 9.30 uur Ds. Riemens uit Leiden, en 's avonds 6 uur de heer de Jonge. HAZERSWOUDE. Ned. Herv. Kepk: v.m. 9.30 uur Ds. de Bruin van Alphen en 's avonds 6.30 uur Ds. Luuring. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 6.30 uur Preeklezen. KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Bollee. Geref. Kerk vm 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Metering. NOORDWIJK AAN ZEE. Ned. Herv. Keik: v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Hospers. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Koers. NOORDWIJK BINNEN. Ned. Herv. Kerfk: v.m. 10 en n.m. 5.30 uur Ds. van Haaften. Geref. Keik: v.m. 10 en n.m. 5 uur d© heer Kuyper, .Cand. te Kampen. NOORDWIJKERHOUT. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. Nicolai van Voorhout. WOUBRUGGE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Kqne. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Nauta. LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 6.30 uur Ds. Mondt. Geref. Keik: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. Bouma van Dirkshorn. KOUDEKERK. Ned. Herv. Keik: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Israël. 's Morgens Voorber. H. A. Geref. Kerk v.m. 9,30 en n.m. 6.30 uur Ds. Has pers. WASSENAAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Da. Hartwigsen uit Leiden en n.m. 2.30 uur Ds. Wartena van Soheveningen, Bed. H. Doop. Kievitskerk: v.m. 10 uur Ds. ide Groot van 's-Gravenhage. Geref. Kei'k: v.m. lo en n.m. 5 uur Ds. v. d. Heyden. VOORSCHOTEN Herv. Kerk. v.m. 10 en n.m. 5 uur, Ds. H. P. Fortgens. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Dr. Wielenga. In „Gezin en School" gaf dr. L. van Oss onlangs een roerende schets, met in het kort den volgenden inhoud: een 16-jarige leerlinge wordt weer eens de klasse uitgestuurd: ze kende haar Fransche woordjes niet. Het meisje erkent tegenover den direc teur, dat in den laatsten tijd ook an dere leeraren over haar klagen. Ze doet haar best niet meer en verzint telkens een andere verontschuldiging. Ze leert haar lessen niet meer, omdat thuis niemand er om geeft: „Er is thuis niemand, die zich met me be moeit, sedert moeder dood is". „Ze verbergt haar hoofd in haar handen. Overmand door haar smart laat ze zich gaan en wringt zich als onder een zwaren last. De directeur, nu alles begrijpend, zwijgt eerbiedig voor het geweldige leed. „Na teenigen tijd vraagt hij: „Wan neer is je moeder gestorven?" „In de vacantie". Daarin scheide deze 16-jarige aï haar leed uit. Hier was het een leerlinge die het uitte; een meisje van 16 jaar, waar bovendien misschien natuurlijke oor zaken invloed uitoefenden, maar hoe veel leed is er in menige kinderziel van jeugdiger leeftijd, dat niet min der ernstig is. Zie, Amice, dat zijn van die onder- wijs-problemen waar een openbare actie ons soms eens weer zoo recht tegenover plaatst. Ik meende wel te doen om daar eens op te wijzen. Ook hier in Leiden moeten wij dat vooral niet vergeten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6