Gewijde en Ongewijde
Historie.
JOZEF DOOR ZIJN BROEDERS
VERKOCHT.
Jozef was de lievelingszoon van va
der Jakob; Israël had Jozef lief bo
ven al zijn zonen, zegt Gen. 37 3. Hier
voor bestonden verschillende oorza
ken, o.a. het kwaad gerucht over Ja-
kobs andere zonen, doch vooral ook
het feit, dat Jozef de zoon was van
Jakobs lievelingsvrouvv Rachel.
Als een bewijs van zijn bijzondere
liefde voor Jozef placht Jakob voor
hem een veelvervigen rok te laten ma
ken. Althans zoo zegt het de Staten
vertaling, in navolging van de Sep
tuagint. Een juistere vertaling zou
evenwel luiden: een lang gewaad.
Blijkens den Hebreeuwschen tekst is
de bedoeling: een onderkleed dat de
onderste gewrichten der handen en
voeten bedekte. Een dergelijk gewaad
werd door de edelen gedragen. Tha-
mar, Absaloms zuster, droeg volgens
2 Sam. 13 18 ook zulk een kleed.
Dit getuigenis van Jakobs voorkeur
voor Jozef wekte de jaloezie zijner
broeders op. Daar kwam bij, dat hij
de ongunstige geruchten die over hen
liepen aan hun vader overbracht, als
mede dat hij hun zijn beide drocxmen
verhaalde, die zijn toekomstige groot
heid voorspelden. Toen die „droomer",
zooals zij hem noemden, hen ver van
het vaderlijk huis, in de vlakte van
Lothan kwam opzoeken, namen zij
dan ook het besluit zich van hem te
ontdoen.
Dothan lag 4 mijlen ten Noorden
van Sichem. Oorspronkelijk heette
het Dothajin, d.w.z. „de beide putten"
iater weder deze naam tot Dothan sa
mengetrokken.
Dothan was voor Jozefs broeders
een Lij uitstek geschikte plaats om de
kudden te laten weiden. Het was er
zeer vruchtbaar en men vond er tal
rijke putten. Een reiziger beschrijft
deze putten aldus: „De talrijke, in de
rots uitgehouwen putten, die men
overal te Dothan vindt, moesten aan
de broeders van Jozef een geschikte
gracht verschaffen om hem er in neer
te laten, en aangezien deze putten den
vorm van een flesch met een nauwen
hals hebben, was het onmogelijk, voor
wie er in opgesloten was, om er zon
der dat hem hulp geboden werd weer
uit te komen. Die putten zijn tegen
woordig in slechten staat en kunnen
niet gebruikt worden".
Toen Jozef bij zijn broeders kwam.
lieten zij hem zijn kleed, het lange
gewaad, dat hij aan had, uittrekken,
en wierpen hem in den put, die op dat
moment droog was, om hem daar van
honger te doen sterven.
Vele putten in Palestina zijn gedu
rende den zomer droog, vandaar dat
in de Oostersche talen het woord voor
„put" ook „gevangenis" kan betee
nen. Toch as er op den bodem van
den put altijd nog wat slijk en mod
der overgebleven, die het verblijf er
ongezond en onprettig maakten. Men
denke in dit verband b.v. aan Psalm
4o 3:
(„Hij heeft) mij getrokken uit den put
van den ondergang,
uit modder en slijk,
en mijne voelen op een rots gezet:
Hij heeft mijn treden vastgemaakt".
Terwijl Jozef op den bodem van den
put den dood afwachtte, gingen zijn
broeders zitten om hun maaltijd te
gebruiken, maar eigenlijk hadden zij
geen vrede met hetgeen zij gedaan
hadden. Toen zagen zij een karavaan
van Ismaëlieten, die de vlakte door
trokken, om zich naar Egypte te be
geven. Zij kwamen van de bergen van
Gilead, waren tegenover Bethsan de
Jcrdaan overgestoken en volgden nu
den gewonen weg die uit deze streken
naar het Nijlland voert, evenals dit
hun nakomelingen thans nog doen.
De kemelen dezer Ismaëlieten droe
gen als koopwaar: „specerijen, bal
sem en mirre", zooals onze Vertaling
zegt. Eigenlijk zijn het drie verschil
lende soorten van kostbare hars.
De eerste soort was het traga-
kanthhars, dat uit een 60—80 c.M.
hoogen struik, Astragalas verus of
tragacantha, in Klein-Azië en Syrië
vloeit en bij de Egyptenaren hoofdza
kelijk tot het balsemen der lijken ge
bezigd werd.
„B a 1 s e m" was het uit in de schors
van den Mastixboom gemaakte insnij
dingen vloeiende hars, In olie opge
lost, werd zij gebezigd tot bereiding
van een wondheelende zalf; onver
mengd diende zij voor parfum. De
landstreek van Gilead was bekend om
haar balsem.
De derde harssoort was het 1 a d a -
n u m, afkomstig van de bladeren der
Cistusroos. Het is donkerrood, vet en
zeer welriekend.
Deze drie soorten van hars, die de
Ismaëlieten verkochten, waren in
Egypte zeer gezocht. Iedere Egypti
sche tempel had zijn laboratorium,
waaraan een drogist verbonden was.
En ook tegenwoordig vormen deze
drie soorten van hars een van de voor-
naajnste handelsartikelen tuschen
Egypte en het Oosten.
Behalve in parfums dreven de Is
maëlieten of Midianieten (zooals ze
ook genoemd worden als het zoo
uitkwam, ook handel in slaven. Zoo
kwamen de broeders van Jozef op het
idee, hem niet te laten verhongeren
in den put, doch hem voor slaaf te
verkoopen. Als prijs voor hun broe
der ontvingen zij twintig zilveren sik
kelen, in ons geld ongeveer dertig gul
den.
De slaven waren zeer talrijk in
Egypte; men ziet ze in grooten getale
op de monumenten afgebeeld; zij zijn
van beiderlei sexe en van iedere kleur:
negers, Bedoeïnen, Syriërs, Libyers, be
woners van de eilanden in de Middel-
landsche Zee, Etrusken en Grieken
uit Klein-Azië.
Bijzonder gezocht waren, evenals
later in Griekenland en Rome, ook in
Egypte, de slaven uit Palestina. Zij
bevonden zich in grooten getale in
het Nijlland; zelfs werd het Semieti-
sche woord „abata" (van het He-
breeuwsche „ebed", dienaar) gebruikt
om slaven aan te duiden.
Bij hun komst in Egypte verkoch
ten de Ismaëlieten Jozef aan Pótifar,
een eunuch van Farao, overste der
scherprechters.
waarschijnlijk is een dezer na
men synoniem met „kooplieden" en
ziet dus niet op de stamverwantschap.
SCHAAKRUBRIEK
Probleem van J. Hartong te Rot
terdam.
Eerste prijs in een wedstrijd van
T Italia Scacchistica.
Wit begint en geeft mat in twee zetten.
Oplossing volgt hieronder.
Uit den wedstrijd te Londen.
Wit: H. Weenink, Amsterdam.
Zwart: B. Kostitsch, Joegoslavië.
Spaansche opening.
1. e2e4 e7e5
2. Pgl—f3 Pb8c6
3. Rflb5 f7f5
Meer verrassend dan sterk. De ver
dediging is zwak en wordt weinig aan
gewend. Men moet de eenige voortzet
ting, die haai* wederlegt, 4. Pc3! echter
goed kennen om er voordeel tegen te
behalen.
4. d2d3 PgS—f6
5. Pblc3 Rf8b4
6. e4Xf5 0—0
7. 0—0 d7d6
Dat Wit den pion f5 niet kan be
houden behoeft geen betoog.
8. Rel—g5 Rb4Xc3
9. b2Xc3 Rc8Xf5
Zwart staat het best. Er dreigt Rg4.
Wit had nu Ph4 moeten spelen en
daarna f4. Anders wordt de open f-
baan hem noodlottig.
10. Pf3d2 Dd8e8
11. Ddl—f3
Ook nu verdiende f4 de voorkeur.
11Rf5d7
Met het oog op het kasteel f8 staat
de witte koningin nu niet goed.
12. Tal—el De8—g6
13. Rg5Xf6 Tf8Xf6
14. Df3—d5f Kg8h8
15. Tel—e3 Ta8—f8
Wit mag nu niet Pe4 spelen wegens
Re6 en Zwart wint de koningin.
16. Dd5b3
Ter voorbereiding van Pe4. De witte
koningin staat, ver verwijderd van de
bedreigde rochadestelling, nu slecht.
Het is echter moeilijk nog een bevre
digende voortzetting te vinden. Op 16.
Tg3 volgt Dh6, 17. Pf3 Pe7 enz.
16Dg6h6
17. Tfl—el
Pe4 was nu het beste geweest.
Stand na 17. JTel.
1 7Tf6Xf2
18. Pd2—f3
Weenink wint nu dé kwaliteit doch
verliest de partij. Kostitsch rekende
verder dan hij.
1 8Tf8Xf3!
Sterker dan 18Tf2Xf3 want
dan kan Wit gf3: spelen zonder dat
Dh2: mat volgt.
19. Te3Xf3 Tf2Xf3
20. g2Xf3 Dh6d2!
Dit is de verrassing. Zwart dreigt
nu Del: en als Wit het kasteel redt,
volgt Rh3 met de bedreiging Dg2 mat.
Zie ook 21. Te4 Rh3, 22. Tg4 Del
mat.
21. Db3—f7 Dd2Xelf
22. Kglg2 Deld2f
23. Kg2—hl Dd2—elf
24. Khlg2 Del—g5t
25. Kg2—f2 Dg5d8
Wit gaf het op.
Oplossing van den tweezet: 1. Pd7.
UIT DE OMGEVING.
BOSKOOP.
„Jachin".
Woensdagavond Iialf acht had in
het gebouw der Chr. Bewaarschool
N'euwstraat alhier, de herdenkings
samenkomst plaats van het 50-iaihg
bestaan der Geref. Zondagsschoólver-
eeniging „Jachin".
De voorzitter, de heer C. van Veen
Gz., opende de vergadering door te
laten zingen Ps. 150:1, las Psalm 103,
en ging voor in gebed,
Daarna heette hij alle aanwezigen
harteli'k welkom, en gaf een korte oe-
scnouwing over dit 50-jarig jubileum,
herdacht hierbij tevens den persoon
van wijlen Ds. Sluiter, als eerste pio-
n'fcr vooi dit voortreffeliik werk en
stelde de vraag: „Gaat er vruent uit
van den Zondagssc-hoolarbeid, ,a. ot
neen. en zegt, daarover maar niet tc
willen twisten, maar laat Gods getui
genis hierover gaan.
Hierna herdenkt spr. nog enkele ar-
bf ioers, die in den laatsten tijd door
dc-n dooci zijn weggenomen, in het
bijzonder den heer van der Paauw, wel
ke de laatste 30 jaren met hart en
ziei vooi de school gewerkt heeften
m de kracht van zijn leven werd wes;
gerukt. Hij -ging heen in volle wapen
rusting en juicht voor den troon Gods
Sr>r komt tot de getuigenis, dat de
Heere ons ruimte heeft gemaakt, en
beslui: met het: Marnnatha, Jezus
komt.
De secretaris geeft vervolgens een
hisiorisch overzicht over de laatste
50 jaren, waardoor hij de aanwezigen
a hei wel en wee laat zien, welke de
verttniging heeft moeten doormaken.
Hij wijst ook op de tegenwerking van
sommige personen, welke zeggen, dat
de Zondagsschool een noodzakelijk
kwaad is, maar wekt op tot voortvaren
en herinnert aan het woord des Ilee-
ren: „Hetgeen gij aan één van -leze
minste hebt gedaan, dat hebt ge ook?
Mij gedaan".
In de pauze werden eenige vei ver
se hinger aangeboden, en zorgden or
gei. viool en zang voor de noodige ge
zelligheid.
Voorts werden door enkele oud-
leerlingen eenige voordrachten ten
beste gegeven, welke goed in oen
smaak vielen, en waardoor ook de
lachspieren nogal in beweging wer
den gebracht. 1
Ook werd gelegenheid gegeven tot
spreiken door oud-onderwijzers en be
stuursleden. waarvan door velen op
voortreffelijke wijze werd gebruik ge
maakt: het geheel stond in het teeker»
van: Gode alleen de eer.
Tenslotte worden gezamenlijk eeni
ge liederen gezongen, en worden door
'den voorzitter alle aanwezigen harte
lijk dank gezegd voor hun aanwezig
heid, ook voor de intusschen gehou
den collecte, waar Alexander den ko
persmid niet in gevonden was, waar
na de vergadering door den heer E.
Guldemond met dankgebed werd ge
sloten
GEMENGD NIEUWS.
In puin gereden. Gistermor
gen om kwart over tien is op de Ko
ninginnegracht, bii de Javabrug in Den
Haag, een melkwagen van de Sierkan
ondersteboven gereden door een ijs-
voerenden Ford-viachtauto der lirma
A. J. van S. in de Van Gelenstraat.
oor perceel 49 aan de Koninginne
gracht stond de melkwagen, no. 41.
Uit de richting Scheveningtn kwaml
de Witte Ford aan, greep eten wagen
bii de krik en sleurde hem 15 M. meo
Her eerst vloden de flesschen melk
er al, toen de eieren en room en ten-
slcue werd ur wagen ondersteboven
getild. De melk vloeide uit ae Koperen
bussen. 'Jout «ui ijzer zat dooreen ge
vlocntci.. Geen twee pwuKiies zaten
meer m goede harmonie naast elKaai.
He' spatbord boven het -eehtervcoi
wiel van de Ford werd als een zijden
doekje opgevouwen. Een lantaarn was
verbrijzeld.
Onmiddellijk was de politie ter plaat
se en werd een onderzoek naar de
stuurinrichting en de remmen inge
steld.
G e v a a r 1 ij k. Een onbewoon-
veiklaarde woning aan de Vleeschhou
wersstraat te Nijmegen, dreigde gis
teren in te storten.
Een deel der muren kwam reeds in
beweging.
Door pet bouw- en woningtoezicht!
zijn onmiddellijk beveiligingsmaatrege
len voor de omwonenden getroffen;
het gevaarlijke pand wordt afgebro
ken.
Botsing. Gistermiddag half
drie zijn op den hoek van het Lange
Voorhout en de Parkstraat te Den
Haag een bijwagen van lijn 8 en een
luxe auto met elkaar in botsing ge
komen.
De bestuurder van den auto meen
de, dat een enkele motorwagen den
hoek om zou komen. Hij wilde hier
langs glippen. Deze had echter ook!
nog een bijwagen, waar de auto dan
ook tegen aan reed.
Een wiel en een spatbord werden
vernield. De tramwagen kreeg eenige
schade aan de verf.
Door het gebeurde ontstond een
kleine tramvertraging.
Nadat aan den auto een nieuw wiel
was bevestigd, kon hij zijn weg ver
volgen. Het geval trok zeer veel belang
stelling.
PREDIKBEURTEN.
AARLANDERVEEN.
Herv. Kerk: v.m. 10.30 uur Ds. Klomp
Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds
7.30 uur Ds. H. Moolhuizen.
Chr. Geref. Kerk v.m. 10.30 en des
avonds 7.30 uur Preeklezen.
NIEUWVEEN.
Geref. Kerk v.m. 10 uur en n.m. 7
uur Ds. Speelman.
Ned. Herv. Evangelisatie: v.m. 10en
's avond3 7 uur de heer de Jong.
NIEUWKOOP.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk
v.m. 10.T,o en 's avonds 7.30 uur Ds.
W. J. Keiler.
Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds
7.30 uur Preeklezen.
NOORDEN.
Ned Herv. Kerk: n.m. 2.30 uur Ds.
J. T. H. Klomp van Aarland?rveen.
Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds
7.30 uur Preeklezen.
TER AAR. ~r*
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10.30 uur Ds.
J. R. Wolfensberger van Zevenhoven.
Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds
7.30 uur Ds. G. van Heiningen.
ZEVENHOVEN.
Ned. Herv. Kerk: n.m. 2.30 uur Ds.
Wolfensberger.
Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds
7-3° uur Dr. Ubbink.
BOSKOOP.
Geref. Keqk: v.m. 10 en n.m. 6 uur
Ds. P. v. Hoven van Honselersdijk.
Evangel.lokaal Dwars-Nieuwslr. v.m.
9.30 en n.m. 6 uur Ds. Bieshaar uit
's-Gravenhage.
Gebouw „Salvatori" v.m. 9.30 en n.m
6 uur Ds. Pras uit Klundert.
HAZERSWOÜDE.
Ned Herv. Kerk: v.m. 10.30 uur de
heer Kammeijer van Amsterdam, Zen
deling onder Israël, en 's avonas 7.30
uur d? heer de Witt van Noordwjjk.
Geref. Kerk y.m. 10.30 en 's avonds
7-3° uur Ds. Gispen.
KATWIJK AAN DEN RIJN.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m.
6 uur Ds. Bollee.
Geref. Kerk vm 9.30 en n.m. 6 uur
Ds. Metering.
NOORDWIJK AAN ZEB.
Ned. Herv. Kerk v.m. 10 en n.m. 5
uur Ds. Hospers.
Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur
Ds. Tazelaar, Emer.-Pred. teWeesp.
NOORDWIJK BINNEN.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 2.30
uur Ds. v. Haaf ten.
Bed. H. Doop.
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur
Ds. N. H. Koers van Noordwijk a. Zee.
H. Avondm. en Nabetrachting.
NOORDWIJKERHOUT.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. v.
.Dijk van Lisse.
WOUBRUGGE.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m.
7-3° uur Ds. Krjne.
Gerei Kerk v.m. 10 en 's avonds
7_ uur Ds. Nauta.
LEIDERDORP.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds.
Mondt en a.m. 6.30 uur de heer de Jon
ge, van Boskoop.
Geref. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. J.
H. Landwehr, Emuer. Pred. te Voor
buig, en n.m. 2 uur Ds. W. Bouwman
van Leiden.
KOUDEKERK.
Ned. Herv. Kerk v.m. 10 en n.m.
6.30 uur Ds. Israël.
Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 7 uur
Ds. Has pers.
WASSENAAR.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds.
Groot Jünzerink van Leiden en n.m.
2.30 uur Ds. Wartena van Scheveningen
Bed. H. Doop.
Kievitskerk: v.m. 10 uur Ds. Riemeos
van Leiden.
Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur
Ds. v. d. Heyden.
VOORSCHOTEN.
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur
Dr. Wielenga.
SASSENHEIM.
Geref. Kerk. Concordia: v.m. 9.30uur
Ds. Boeijinga en n.m. 5 uur Ds. Gunst.
Noodkerk: v.m. 9.30 uur Ds. Gunst
en n.m. 5 uur Ds. Boeijinga.
Collecte voor de Evangel, in Noord-
Brabant en Limburg.
Chr. Geref. Gem.: v.m. 10 uur Lees-
dienst en n.m. 5 uur de heer Aangeea-
brug.
OEGSTGEEST.
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5.30
uur Ds. Schilder.
Voorber. H. A.
Leidsche Penkrassen,
Amice,
Wanneer ik deze week, als naar ge
woonte, je iets van het Leidsche leven
ga vertellen, bekruipt mij toch waar
lijk de lust om me niet te bepalen tot
de stad onzer inwoning, doch ook iets
van wat deze week van nationale be-
teekenis was, mee te deelen.
Je hebt natuurlijk met zeer veel be
langstelling de troonrede woord voor
woord gespeld, zooals een echte poli
tieke rot betaamt, maar ook gelezen
wat de bladen daarvan schreven. Het
was wel opmerkelijk dat bijna alle
bladen de zinsneden die handelden
over ons economisch leven met zoo bij
zondere attentie lazen. De een meende
dit, de ander dat er in te lezen.
Nu was het gebrek van deze zin
sneden, dat men niet precies kon ra
den (van lezen was geen sprake) wat
bedoeld werd. Wat wil de Regeering
nu? Wil ze in de richting van ac
tieve handelspolitiek, of wil ze ons la
ge heggetje, het stoepje in vergelijking
met de hooge en hechte muren van
andere landen, maar zoo laten?
Ook voor Leiden en omgeving is dat
een vraag van groot gewicht. Blijft de
Regeering werkeloos toezien, dan gaat
het met onze tuinbouw, met onze vee
teelt en handel in zuivelproducten, en
ook met veel van onze industrieën,
achteruit. Wat het jongste bericht te
beduiden heeft, n.l. dat bedoeld zou
zijn een dubbel tarief in te voeren, is
voor mij absoluut onbegrijpelijk, om
dat is niet kan aannemen dat de Maas
bode gelijk zou hebben, die meent dat
de Regeering over stag zal gaan.
Een troost, wij zullen, straks bij de
begrotingsbehandeling er wel meer
van booren. Wat nu nog onduidelijk is
komt dan wel aan het licht.
Is de derde Dinsdag van September
een nationale dag, de derde Maandag
is een dag van gewicht voor onze Uni
versiteit en onze stad. Op deze derde
Maandag had ook nu weer de over
dracht van het rectoraat plaats. De
afgetreden rector magnificus, Prof. E.
M. Meijers. heeft de lotgevallen der
Hoogeschool meegedeeld. Er zijn in
die rede heel wat klachten ver
nomen. Daarbij waren klachten over
de inrichting van gebouwen. Daarbij
waren ook heel ernstige klachten over
gebreken in de meer huishoudelijke
gang van de school, o.a. de administra
tie. Maar er waren ook klachten over
meer vitale belangen der wetenschap.
Een ernstige klacht is b.v. deze, dat
aan onze school (wij mogen als Lei-
denaars toch spreken van onze) te wei
nig aandacht wordt besteed aan de
studie in de moderne talen. In philo-
logisch opzicht is de Hoogschool bier,
die vroeger zulk een naam op dit ge
bied had, geweldig achteruit geboerd.
Prof. Meijers gaf cijfers, die dit duide
lijk aantoonden. Scherp, maar juist
heeft hij dit kwaad gegeeseld. Zal het
hebben geholpen? De Prof. maakte
reeds de opmerking dat gewoonlijk
zoo'n rectorale opmerking weinig po
sitiefs vermag uit te richten. Maar
dan kunnen wij als burgerij toch onze
Professoren bijvallen. De bloei van de
Universiteit is een Leidsch belang!
Je hebt natuurlijk ook Woensdag de
geweldige stroom bezoekers van de ge
hoorzaal gezien. Het Christ. Militair
Verband heeft eer van zijn werk. Naar
ik hoorde heeft men een honderd of
honderdvijftig liefhebbers moeten te
leurstellen.
Wat mij dien avond opviel was dat
in verhouding tot het aantal Leidsche
burgers het aantal militairen klein
was. Zeker er waren heel wat mili
tairen opgekomen, maar toch niet zoo
als de burgers. In elk geval zullen de
niet-Leidenaai's onder deze oefenplich-
tigen niet kunnen beweren dat Leiden
slecht voor hen gezorgd heeft. Met bui
tengewonen ijver heeft het Comité ge
werkt en is gelukkig geslaagd.
Heeft Leiden zich naam gemaakt in
de ontvangst van de militairen, een
minder goede naam krijgen wij als
stad, waar revolutionaire elementen
onder de Indonesische studenten ge
vonden worden. Werd voor eenige da
gen medegedeeld dat de censuur op de
correspondentie dezer heeren was op
geheven, Vrijdagmorgen heeft Justitie
en politie weer een inval gedaan. Dit
maal is men zelfs tot arrestatie over
gegaan.
Ik heb een stil vermoeden. Amice,
dat de Justitie met opzet de lijn liet
vieren in de mededeeling van de op
heffing der censuur om te zekerder
te zijn van den slag die geslagen moest
worden.
Ondanks het hevig gesputter van
deze heeren (en ik zou er bij willen
voegen ook van mijn oud-Indische
kennis Vleming) ben ik toch maar blij
dat er nauwlettend op dat gestook toe
gezien wordt.
Zoodra Indië naast de Medische en
Juridische Hoogeschool ook die voor
de andere faculteiten beeft, moesten
die heeren maar stil in hun Vaderlanu
blijven. Het blijkt dat de Hollandsche
cultuur hun Russische allures leert,
en daar moet ik niets van hebben.
Toen ik gisteravond langs de ver
lichte winkels wandelde, werd ik toch
even trotsch op onze goede Sleutel
stad. Kijk dacht ik, daar komt toch
maar een actie in uit zoo spontaan en
zoo algemeen als haast in geen enkele
stad gevonden wordt. Elders mogen
al eens enkele vereenigingen iets doen
of mag men bij een bijzondere gele
genheid, zooals b.v. de Jaarbeurs in
Utrecht, eens wat drukte en samen
werking zien, een eendrachtig samen
werken aan een jaarlijkscbe winkel
week zooals hier, dat ziet men niet. Nu
weet ik wel, dat ook hier nog lang
niet alles in orde is. Dat er achter
deze actie ook nog veel steekt dat de
besten onder de leiders met droefheid
vervuld, maar er zijn toch resultaten
bereikbaar, waar men elders jaloersch
op is. Zie, Amice, dat geeft toch den
burger moed.
Voor mij zit er nog iets anders in,
en dat is dat ook veel goede vrienden
van ons. die met ons ook alleen den
zegen van boven verwachten, daar aan
meedoen. Onze Christ. Middenstanders
die ook in hun arbeid allereerst bedoe
len de eere Gods, maken tusschen al
de anderen een goed figuur.
Zie, Amice, dat zijn van die voordee-
len onzer vaderstad die ik dankbaar
geniet. Geve God ook verder daarin
Zijn zegen.
Ten slotte, Amice, heb ik nog een
zaak op rn'n hart.
Ik hoorde dat de Redactie van de
Nieuwe Leidsche Courant ons dienen
wil met bet bijhouden van een door-
loopende agenda. Prachtig! Ik heb me
verleden jaar meermalen geërgerd dat
er soms drie vier belangrijke verga
deringen op een avond gehouden wer
den. Dat mag natuurlijk niet voorko
men, maar ja, doe er maar eens wat
aan, als je niet weet hoe anderen op
hetzelfde oogenblik bezig zijn je plan
nen te bederven met de beste bedoe
lingen. Dat kan nu voorkomen wor
den.
Mitsen ja, daar komt bet nu op
aan.... mits dan ook ieder van tevo
ren even aankondigt op welken avond
men prijs stelt.
Ik zou alle vereenigingen willen op
wekken: zorg nu spoedig voor plan
nen en deel ze dan aan bet bekende
adres, Hooigracht 35, mede.
VERITAS.